Tosiaan, potilas jälleen W210 320CDI OM613. Nyt jo viikon päivät meno ollut tahmeaa, kulkupuoli ollut hukassa normaaliin nähden. Wurthilla luettuna antoi koodia kaasupolkimen asentotunnistimesta (vaihdettu, ei apua). Käynnistymisen kanssa on ollut myös ajoittain ongelmaa, etenkin keulan ollessa mäessä. Auto on hörähtänyt, käynyt puoli sekuntia ja vaatinut noin 20sek starttia ennen kuin n lähtenyt uudelleen käyntiin.
Tänään uutena oireena tulikin seuraava: ajoin auton parkkiin "normaalissa" tilassa eli tehottomana. Kun lähdin uudellee liikkeelle, auto ravisti kovasti ja ei ottanut kierroksia millään. Moottorista kuului naputtava sivuääni (suutin??), ja sammutin auton. Sammuttamisen jälkeen auto ei enää olekaan lähtenyt käyntiin, on vain hörähdellyt mutta ei suostu käynnistymään.
Seuraavaa tehty:
Tarkistettu siirtopumppu ja kp pumppu, vaikuttaisi olevan ok.
Katsottu muoviputket läpi, vaikuttavat olevan ok
Koodit luettu, ei muuta kuin tuosta polkimen tunnistimesta.
Livedatan mukaan railpaine nousee startatessa noin 150bar paikkeille, ei siis ilmeisesti riitä suutinten avauskäskyyn?
Pikaisen ohivuotomittauksen perusteella yksikään suutin ei pompannut erityisesti silmille.
Vieläkö on jotain muuta mitä tulisi tarkastaa, vai olisiko aika alkaa vaihtelemaan suuttimia? Tuo sivuääni viittaisi ainakin suuttimeen ja sopisi myös muiden oireiden kanssa yhteen, eikö?
320cdi om613 suutinvika?
Re: 320cdi om613 suutinvika?
En kyllä viittis ajaa tehottomalla autolla viikkoa, varsinkaan cdi:llä. Naputtavat äänet pitää ottaa vakavasti, jos ei halua mäntäpistiäisen muuttavan koneeseen. Siis suuttimissa ei ole ohivuotoa? Mitä näyttää korjausarvoiksi? Aattelitko alkaa vaihteleen suutin kerrallaan summamutikassa vai kaikki kerralla? Voisi sen tehdä niinkin, että käyttää oikeaa tähtidiagnoosilaitetta vian hakuun, niin säästää paljon aikaa ja hermoja.
Niin, jostakin se saa ilmaa peilaten omaan kokemukseen. Aikoinaan oli itellä sama juttu, kun parkeerasi keulan ylöspäin, ei oikein käynnistynyt. O-renkaiden vaihto auttoi.
Niin, jostakin se saa ilmaa peilaten omaan kokemukseen. Aikoinaan oli itellä sama juttu, kun parkeerasi keulan ylöspäin, ei oikein käynnistynyt. O-renkaiden vaihto auttoi.
Re: 320cdi om613 suutinvika?
Korjaaja kirjoitti: ↑Su 30.03.2025 07:40 En kyllä viittis ajaa tehottomalla autolla viikkoa, varsinkaan cdi:llä. Naputtavat äänet pitää ottaa vakavasti, jos ei halua mäntäpistiäisen muuttavan koneeseen. Siis suuttimissa ei ole ohivuotoa? Mitä näyttää korjausarvoiksi? Aattelitko alkaa vaihteleen suutin kerrallaan summamutikassa vai kaikki kerralla? Voisi sen tehdä niinkin, että käyttää oikeaa tähtidiagnoosilaitetta vian hakuun, niin säästää paljon aikaa ja hermoja.
Niin, jostakin se saa ilmaa peilaten omaan kokemukseen. Aikoinaan oli itellä sama juttu, kun parkeerasi keulan ylöspäin, ei oikein käynnistynyt. O-renkaiden vaihto auttoi.
Ohivuototestissä kun muutaman kerran annoin startata, niin ei yksikään suutin tosiaan vaikuttanut eroavan muista merkittävästi. Pitänee toistaa koe vielä valoisalla ja ihan ajatuksen kanssa. Korjausarvoja tuo Wurth ei osaa kertoa, ja Starikin on vielä adapteria vaille käyttövalmis. Pitänee odotella adapterin saapumista ennen kuin alkaa arpapelillä vaihtelemaan. Oma veikkaus menisi kyllä kakkospytyn suuttimelle sen perusteella, mitä ehdin kuunnella...
Re: 320cdi om613 suutinvika?
Käynnistymisen esti sittenkin kp pumppu, takaiskuventtiili jumitti ja sitä kun meisselillä avitti niin sai lopulta auton käymään. Nakuttava ääni katosi myös. Tuo tehottomuus ei kyllä ole selvinnyt...
Re: 320cdi om613 suutinvika?
Miten, ottaako kierroksia? Ilmamassa-anturin toimimattomuus vie tehot ja kierrokset jää kolmeen tonniin. Toivottavasti saat pian diagnoosilaitteen käyttöön, niin selviää moni asia. 

Re: 320cdi om613 suutinvika?
Kiekkaa ottaa kyllä normaalisti vapaalla. Ilmamassa-anturi ei ole käytössä, joten senkään ei pitäisi vaikuttaa. Juuri tuli Postilta ilmoitu, että paketti on perillä. Josko tuo alkaisi tänään selviämään
Re: 320cdi om613 suutinvika?
No nyt kun auto käy, niin kannattaa mittaa ohivirtaus kunnolla. Ja samalla tarkistaa noi Korjaajan mainitsemat paluulinjan O-renkaat.
9/2006 S211 320CDI