W/S212 tehdaswebaston surkeus

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Tikki97
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 26
Liittynyt: To 10.12.2020 20:16

W/S212 tehdaswebaston surkeus

Viesti Kirjoittaja Tikki97 »

Onhan tätä aihetta plärätty läpi jo täällä useammassakin otteessa mutta jos nyt kokeilis kepillä jäätä... tuli nähtävästi pitkä teksti ja olennainen asia tuossa heti alemmalla sarakkeella :D

Kuukaudenpäivät ajeltu vm.2012 E250CDI:llä jossa tehdaswebasto. Ei lämmitä moottoria vaikka mukavuusventtiilin pistoke otettu irti. Moottorin lämmöt rupeaa siitä 40C alarajasta nousemaan vasta n. 5 sek käynnistyksen jälkeen. Kiertovesipumppu kyllä hurisee webastoa käyttäessä ja kabiini lämpeää...

Eihän tämä nyt näin nollakeleillä ole paljoa ahdistanut mutta kun seuraavan kerran tulee paukkupakkaset niin ei tekisi mieli kiroilla ja kiristää hammasta joka kerta kun joutuu jyrskäyttämään jääkylmän OM651 käyntiin! Ihan kertakäyttölelun kohtelua moinen. Monethan näihin on asennellut letkulämppäreitä pulman vuoksi mutta omasta mielestä se tuohaisi webaston tarkoitusta. Tässä autossa defan pistoke on ylläpitolaturille jota käytetään kerran viikossa eikä ruveta joka päivä räpläämään...

Allekirjoittanut tottunut siihen että webastoa käytetään 1533 kellolla jolla saat itse säädettyä monelta weba käynnistyy ja miten pitkään se on päällä. Moottoria lämmitetään ensin ja sitten vasta kabiinia! Tuo S212:n tehdaswebaston idiootille suunniteltu automatiikka ei oikein sovellu tämmöiselle autistiselle aivolle joka haluaa itse päättää webaston polttoaineenkulutuksen. Muutenkaan mitään käryä että oliko se nyt päällä 2h (liian pitkään) vai 15min (palopesä karstoittuu) tai sitten laittaa sen kapulasta manuaalisesti päälle kun haluaa ja pistää pois päältä autoon mennessään (automatiikan tarkoitus tuhottu)

En tajunnutkaan miten onnekas olin S211:n jälkiasenteisen webaston kanssa :( vaaditaanko tässä nyt liikaa hyvää tehdaswebastolta?
Eemelicdi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 300
Liittynyt: Su 26.11.2023 10:41

Re: W/S212 tehdaswebaston surkeus

Viesti Kirjoittaja Eemelicdi »

Kyllä mulla ainakin hehkustusaika lyhentyy huomattavasti nollakelissä jo 10min webaston käytöllä kun mukavuusventtiili on ohitettu. Kun taas ennen muutosta -15 asteessa 20minuutin käytöllä oli vielä pitkä hehkutus. Paukkupakkasella ei mennyt lämpöä moottorille ollenkaan.
Ennen muutosta myös tuo moottorinlämpötila mittarin reagointi kesti huomattavasti kauemmin.

Johonkin se sitä lämpöä työntää kun ennen muutosta takalasikin oli sula 25min käytöllä -10 asteessa. Enää ei sula kuin tuulilasi.

Ajastimesta en osaa sanoa kun en koskaan käytä. Käyntiajan näkee kun painaa kauko-ohjaimen nuolinäppäintä webaston käydessä.(Se laskee 50min alaspäin) Tuota max käyntiaikaa pystyy starilla muokkaamaan. Tehdasasetus max 50min.
Käyttis: W212FL 250CDI
Harraste: C215 M113k
Aopi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 37
Liittynyt: Ma 05.02.2024 17:12

Re: W/S212 tehdaswebaston surkeus

Viesti Kirjoittaja Aopi »

Täällä w212, josta mukavuus venttiili "ohitettu". Nyt kabiini jää viileämmäksi, mutta kyllä moottori lämpeää huomattavasti paremmin ja nopeammin kuin ennen muutosta. Moottorin lämpömittari ei käynnistyksessä reagoi heti välittömästi, mutta parin minuutin ajon jälkeen pomppaa kyllä ylös. Virtauksen kannalta vois olla vielä tehokkaampi, jos koko mukavuusventtiilin korvaisi t-haaralla. Tutkin venttiilin rakennetta ja näyttää että rakenteesta johtuen venttiilin läpi on sisälämppärin kiertoon vapaampi virtaus kuin itse moottorille.
Tikki97
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 26
Liittynyt: To 10.12.2020 20:16

Re: W/S212 tehdaswebaston surkeus

Viesti Kirjoittaja Tikki97 »

Aopi kirjoitti: Ma 10.03.2025 17:27 Täällä w212, josta mukavuus venttiili "ohitettu". Nyt kabiini jää viileämmäksi, mutta kyllä moottori lämpeää huomattavasti paremmin ja nopeammin kuin ennen muutosta. Moottorin lämpömittari ei käynnistyksessä reagoi heti välittömästi, mutta parin minuutin ajon jälkeen pomppaa kyllä ylös. Virtauksen kannalta vois olla vielä tehokkaampi, jos koko mukavuusventtiilin korvaisi t-haaralla. Tutkin venttiilin rakennetta ja näyttää että rakenteesta johtuen venttiilin läpi on sisälämppärin kiertoon vapaampi virtaus kuin itse moottorille.
Hyvä pointti ja idea venttiilin virtauksesta! Minäkin huvikseen testasin venttiilin toiminnan ja siellä on sellainen lautanen joka solenoidilla aukaistaan. Muutaman millin rakoko sinne tuli mistä vesi virtaa. Tuo t-haara vaikuttaa oikeesti hyvältä idealta.
Tikki97
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 26
Liittynyt: To 10.12.2020 20:16

Re: W/S212 tehdaswebaston surkeus

Viesti Kirjoittaja Tikki97 »

Eemelicdi kirjoitti: Ma 10.03.2025 16:05 Kyllä mulla ainakin hehkustusaika lyhentyy huomattavasti nollakelissä jo 10min webaston käytöllä kun mukavuusventtiili on ohitettu. Kun taas ennen muutosta -15 asteessa 20minuutin käytöllä oli vielä pitkä hehkutus. Paukkupakkasella ei mennyt lämpöä moottorille ollenkaan.
Ennen muutosta myös tuo moottorinlämpötila mittarin reagointi kesti huomattavasti kauemmin.

Johonkin se sitä lämpöä työntää kun ennen muutosta takalasikin oli sula 25min käytöllä -10 asteessa. Enää ei sula kuin tuulilasi.

Ajastimesta en osaa sanoa kun en koskaan käytä. Käyntiajan näkee kun painaa kauko-ohjaimen nuolinäppäintä webaston käydessä.(Se laskee 50min alaspäin) Tuota max käyntiaikaa pystyy starilla muokkaamaan. Tehdasasetus max 50min.
Ei kyllä ole tullut hehkutusaikaa seurailtua! Toki ensimmäisena tekona autoon vaihdettiin kaikki nesteet ja ohitettiin mukavuusventtiili joten vertailukuvaa ei ole.

Jotenkin vaan tottunut entisestä että lohkon nesteen lämpötilan pitäisi olla paljon korkeampi. No onhan kyseessä täysin eri auto.

On tuo OM651 muutenkin kunnon palelumotti. Hyvin muistui mieleen kun 10 vuotta sitten noita uusina räpläsi niin pakkasella pitkä moottorijarrutus esim. rampilla sai lämpömittarin laskemaan välillä jopa 10 astetta! Viimasuojalle käyttöä. Hyvin nämä autot sitten taajamassa lämpesi.

Täytyy mulkoilla kapulaa. Jospa tuo 50min käyntiaika riittäisi, koputtaa puuta.
Avatar
webastoguru
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 220
Liittynyt: Su 30.05.2021 13:46

Re: W/S212 tehdaswebaston surkeus

Viesti Kirjoittaja webastoguru »

Tuo pistokkeen irrottaminen vesikiertoventtiilistä/mukavuusventtiilistä ei ole välttämättä paras ratkaisu, koska se aiheuttaa vikakoodin Webastolle. Usein jo toinen vikakoodi W/S212 Webastossa lukitsee sen ja silloin apuun tarvitaan jo testeriä. Helpoin tapa on käyttää simulaattoria ja vastaavasti halvin tapa on käyttää alle 10 € maksavaa 18x18x18 mm T-haaraa. Tuota T -haaraa käytettäessä virtapistoke jätetään kiinni venttiiliin ja se siirretään pois telineestä. W/S212 2012 mallissa voi olla tehdasasennuksena surullisen kuuluisa Webasto TTV lämmitin tai hyvällä tuurilla paljon parempi TTVEVO malli. Näissä on sitten todella isot erot toiminnan suhteen kovilla pakkasilla.

Tärkeintä tässä OE Webaston käytössä on säätää sisälämmöt vaikka täysille ja ilmastointi automaatti asentoon ennen auton sammuttamista. Webasto mittaa auton sisälämpöä, joten tällöin se toimii pitempään täydellä teholla. Mikäli käytetään ajastintoimintoa auton mittaristosta tai kauko-ohjaimesta, silloin ohjainyksiköt laskee automaattisesti sopivan lämmitysajan pituuden ulkolämpötilan ja asetetun sisälämpötilan mukaan. Mitä enemmän ilmastoinnin ohjainyksikkö pyytää lämpöä Webastolta, sitä enemmän lämpenee myös moottori. OE Webasto kytkee lämmityslaitteen puhaltimen päälle ja nostaa sen nopeutta automaattisesti, kun jäähdytinneste on lämmennyt yli 45 asteeseen. Maksimi lämmitysaika on tälle Webastolle 50 minuuttia ja sitä voidaan säätää helposti M-B testerillä.

Mikäli käytettävissä on M-B testeri kunnon softilla, silloin kannattaa laskea Webaston minimijänniterajat alemmas. Autosta 2,0 V sekä Webaston puolelta se voidaan laskea esim. 10,0 V. Samalla voi taka-SAM:lta nostaa myös enimmäislatausrajan 70% esim. 90 %, jolloin akku kestää paremmin Webaston käyttöä.

Webaston 1/2 tunnin käyttö vie polttoainetta vajaa 2 dl, joka tulee takaisin jo ensimmäisten kilometrien ajon aikana. Uudemmat Webastot toimivat täydellä teholla jo parin minuutin kuluttua käynnistyksestä, joten karstaa ei tule palopesään/höyrystimeen, jos säädöt ovat oikein asetettu. Ainakin meillä 30 asteen pakkasella jälkiasennetulla OE Webastolla 1/2 tunnin lämmityksellä sisälämpötila on yleensä 26 astetta moottorin lämpötila noin 70 astetta. Jälkiasennetussa OE Webaston asennuksessa jätetään vesikiertoventtiili pois, joten lämpö menee ensin suoraan moottorille ja sieltä sitten lämmityslaitteen kennolle sisätilan lämmitykseen.
"Me, haluttomat, tietämättömän johdolla, teemme mahdotonta kiittämättömille. Olemme tehneet niin paljon, niin kauan, niin vähällä, olemme nyt päteviä tekemään mitä tahansa ilman mitään..." K.J.J
Tikki97
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 26
Liittynyt: To 10.12.2020 20:16

Re: W/S212 tehdaswebaston surkeus

Viesti Kirjoittaja Tikki97 »

webastoguru kirjoitti: Ma 10.03.2025 18:02 Tuo pistokkeen irrottaminen vesikiertoventtiilistä/mukavuusventtiilistä ei ole välttämättä paras ratkaisu, koska se aiheuttaa vikakoodin Webastolle. Usein jo toinen vikakoodi W/S212 Webastossa lukitsee sen ja silloin apuun tarvitaan jo testeriä. Helpoin tapa on käyttää simulaattoria ja vastaavasti halvin tapa on käyttää alle 10 € maksavaa 18x18x18 mm T-haaraa. Tuota T -haaraa käytettäessä virtapistoke jätetään kiinni venttiiliin ja se siirretään pois telineestä. W/S212 2012 mallissa voi olla tehdasasennuksena surullisen kuuluisa Webasto TTV lämmitin tai hyvällä tuurilla paljon parempi TTVEVO malli. Näissä on sitten todella isot erot toiminnan suhteen kovilla pakkasilla.

Tärkeintä tässä OE Webaston käytössä on säätää sisälämmöt vaikka täysille ja ilmastointi automaatti asentoon ennen auton sammuttamista. Webasto mittaa auton sisälämpöä, joten tällöin se toimii pitempään täydellä teholla. Mikäli käytetään ajastintoimintoa auton mittaristosta tai kauko-ohjaimesta, silloin ohjainyksiköt laskee automaattisesti sopivan lämmitysajan pituuden ulkolämpötilan ja asetetun sisälämpötilan mukaan. Mitä enemmän ilmastoinnin ohjainyksikkö pyytää lämpöä Webastolta, sitä enemmän lämpenee myös moottori. OE Webasto kytkee lämmityslaitteen puhaltimen päälle ja nostaa sen nopeutta automaattisesti, kun jäähdytinneste on lämmennyt yli 45 asteeseen. Maksimi lämmitysaika on tälle Webastolle 50 minuuttia ja sitä voidaan säätää helposti M-B testerillä.

Mikäli käytettävissä on M-B testeri kunnon softilla, silloin kannattaa laskea Webaston minimijänniterajat alemmas. Autosta 2,0 V sekä Webaston puolelta se voidaan laskea esim. 10,0 V. Samalla voi taka-SAM:lta nostaa myös enimmäislatausrajan 70% esim. 90 %, jolloin akku kestää paremmin Webaston käyttöä.

Webaston 1/2 tunnin käyttö vie polttoainetta vajaa 2 dl, joka tulee takaisin jo ensimmäisten kilometrien ajon aikana. Uudemmat Webastot toimivat täydellä teholla jo parin minuutin kuluttua käynnistyksestä, joten karstaa ei tule palopesään/höyrystimeen, jos säädöt ovat oikein asetettu. Ainakin meillä 30 asteen pakkasella jälkiasennetulla OE Webastolla 1/2 tunnin lämmityksellä sisälämpötila on yleensä 26 astetta moottorin lämpötila noin 70 astetta. Jälkiasennetussa OE Webaston asennuksessa jätetään vesikiertoventtiili pois, joten lämpö menee ensin suoraan moottorille ja sieltä sitten lämmityslaitteen kennolle sisätilan lämmitykseen.
Noniin, sieltähän tuli gurulta valmiit mitat t-haaralle: muutostyön tekoon! Sormet ristissä sitä onkin toivottu että uuni on mallia ThermoTop EVO, sinne asti ei vaan ole vielä kurkattu...

Aika surkea systeemi että lämmityslaitepaneelia pitää räplätä joka kerta erikseen autoon mentäessä ja sieltä lähtiessä, noh, kokeiluun... lisätään mukaan käynnistysrituaaliin eli ECO nappi, E/S nappi, Lämpötila!

Akun kesto varmistetaan ylläpitolaturilla, toki ei huono idea Xentryllä muuttaa latausarvoja.
Avatar
Väsynyt Mies
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 55
Liittynyt: Ti 05.06.2007 19:29
Paikkakunta: Kotka

Re: W/S212 tehdaswebaston surkeus

Viesti Kirjoittaja Väsynyt Mies »

Outo juttu. Oma 2014 vuoden s212 om651:llä ja tehdaslämmittimellä lämmittää moottorin vaikka mitään venttiilejä ei ole ohiteltu. Samoin lämpiää ajossa ja pitää lämpönsä kovemmillakin yli 15 asteen pakkasilla. Sen huomasin ekana talvena, että tässäkin on se mersun ominaisuus, että moottorin termaria saa vaihdella. Ekana talvena alkoi ajossa lämmetä kunnolla vasta, kun vaihdoin termarin. Tuntuvat kesällä herkästi jäävän vähän vuotamaan, kun moottori käy helteellä kunnolla kuumana, että flekti huutaa.
Välillä vähän vastoinkäymisiä ja sitten taas pettymyksiä.

Nyk.
-MB S212 E220T Bluetec -15
-MB S203 C180T -00

Ex.
-MB X204 GLK220 -14
-MB S210 E240T -99
-MB S202 C180T -00
Vastaa Viestiin