OM651 nesteet häviää
OM651 nesteet häviää
200km ajossa häviää n. litra jäähdytysnestettä. Käytellyt autoa paikallaan, mutta ei näytä tiputtavan niin paljoa että näkyisi lattialla. Painetta ei kerry paisariin eli ei kansipahvi.
Öljynjäähdytin vaihdettu vähän aikaa sitten, samoin polttoainesuodattimen jalka. EGR jäähdyttimessä uusi tiiviste, eikä se vuoda, vesipumppu ei vuoda. Aiemmin lämmityslaitteelle menevän letkun päässä oleva muoviosa oli vuotanut, nyt kävin kaikki letkut lämmityslaitteen kennolle asti, ei vuotoa. Mistä sitä vuotokohtaa kannattais lähteä muualta etsimään? Onko kenelläkään lämppärin kenno alkanut vuotamaan?
Öljynjäähdytin vaihdettu vähän aikaa sitten, samoin polttoainesuodattimen jalka. EGR jäähdyttimessä uusi tiiviste, eikä se vuoda, vesipumppu ei vuoda. Aiemmin lämmityslaitteelle menevän letkun päässä oleva muoviosa oli vuotanut, nyt kävin kaikki letkut lämmityslaitteen kennolle asti, ei vuotoa. Mistä sitä vuotokohtaa kannattais lähteä muualta etsimään? Onko kenelläkään lämppärin kenno alkanut vuotamaan?
Re: OM651 nesteet häviää
mikähän pirssi kyseessä. Tota myllyä on kuitenkin asenneltu välillä polkuatuo-täyspitkä sprintteri.
9/2006 S211 320CDI
Re: OM651 nesteet häviää
Työkaverilla meni kaksi noita PA-suodattimen jalkoja vuoden sisään niin kannattaa se tarkastaa. Menikö paikalle OEM jalka vai tarvike (merkki?)?
Kävi sekin mielessä että jos tuo on 722.6 niin onkohan vielä(kin) mahdollista vaihteiston glykolikylpy, tosin 1l/200km olisi varmaan jo huomannut vaihteiston käytöksestä.
Kävi sekin mielessä että jos tuo on 722.6 niin onkohan vielä(kin) mahdollista vaihteiston glykolikylpy, tosin 1l/200km olisi varmaan jo huomannut vaihteiston käytöksestä.
9/2006 S211 320CDI
Re: OM651 nesteet häviää
Tuon suuruinen vuoto näkyy ihan varmasti kun paineistaa järjestelmän, turha arpoa vuotopaikkaa.
wiimax.fi
Re: OM651 nesteet häviää
Motonetin jalka eli tarvike, sitä olen epäillyt, mutta ympäristö näyttää kuivalta. Joo, siellä olisi jo monta litraa nestettä lootassa. Tuli mieleen paisuntasäiliön korkki, täytyy kokeilla sitä seuraavaksi.Peq02 kirjoitti: ↑Ke 05.03.2025 10:41 Työkaverilla meni kaksi noita PA-suodattimen jalkoja vuoden sisään niin kannattaa se tarkastaa. Menikö paikalle OEM jalka vai tarvike (merkki?)?
Kävi sekin mielessä että jos tuo on 722.6 niin onkohan vielä(kin) mahdollista vaihteiston glykolikylpy, tosin 1l/200km olisi varmaan jo huomannut vaihteiston käytöksestä.
Re: OM651 nesteet häviää
Tosiaan paineistamalla pitäisi kyllä havaita ainakin paineenlasku jos johonkin vuotaa ja toivottavasti myös vuoto
jollei visuaalisesti tahdo löytyä niin lisää UV-aine ja katso uudestaan UV-lampulla vuotoja jos löytyisi paremmin. Toivotaan että löytyy!
Re: OM651 nesteet häviää
Voi tulla myös jäähdyttimestä ja se hukkuu aika hyvin siinä tapauksessa. UV-neste ei ole huono idea.
Tiesuolasta ei kennotkaan oikein tykkää.
Tiesuolasta ei kennotkaan oikein tykkää.
Re: OM651 nesteet häviää
Tänä vuonna kaverilla kävi niin että vaihdatti polttoainesuodattimen jalan ja termarin kun ei nostanut lämpöjä. Siitä eteenpäin alkoi kuluttamaan jäähdytin nestettä noin litran/1000km.
Vuotoa ei katselemalla löytynyt.
Paineistamalla kuitenkin vika löytyi vesipumpulta.
Epäilys oli että kun lämmöt nousee normaaliksi vihdoinkin niin vesipumppu ei vaan enää jaksanut pitää painetta.
Vuotoa ei katselemalla löytynyt.
Paineistamalla kuitenkin vika löytyi vesipumpulta.
Epäilys oli että kun lämmöt nousee normaaliksi vihdoinkin niin vesipumppu ei vaan enää jaksanut pitää painetta.
Re: OM651 nesteet häviää
Tämä teoria kuulostaa ihan pätevältä. Lämmetessään neste siellä kumminkin laajenee näin ollen painejärjestelmässä kasvaa. Myöskin viallinen termari, oletettavasti auki juuttunut eikä päästänyt paineita (paikallisesti vesipumppuun nähden) nousemaan missään kohtaa vastaavaksi mitä toimiva termari olisi kiinni ollessaan tehnyt jollonka jo ehkä ennestään huono tiiveys vesipumpun päässä sai edellytykset vuotaa jäähdytinnestettä paineen kasvaessa.zukka kirjoitti: ↑Ke 05.03.2025 19:34 Tänä vuonna kaverilla kävi niin että vaihdatti polttoainesuodattimen jalan ja termarin kun ei nostanut lämpöjä. Siitä eteenpäin alkoi kuluttamaan jäähdytin nestettä noin litran/1000km.
Vuotoa ei katselemalla löytynyt.
Paineistamalla kuitenkin vika löytyi vesipumpulta.
Epäilys oli että kun lämmöt nousee normaaliksi vihdoinkin niin vesipumppu ei vaan enää jaksanut pitää painetta.
Re: OM651 nesteet häviää
Mun mielestä tuo paineen nousu kohdistuu molemmille puolille pumppua eikä siten vaikuta sen pumpun toimintaan oikeastaan mitenkään.
Se paine-ero ulkoilmaa vastaan kyllä nousee, siksi kaikki tiivisteet alkaa vuotamaan. Eikö se vesipumpun akseli ole ihan perinteinen paikka mistä neste häviää ? Se hihnapyörä sitten viskoo sitä nestettä ympäriinsä eikä jälkiä vuodosta löydy helposti ?
Se paine-ero ulkoilmaa vastaan kyllä nousee, siksi kaikki tiivisteet alkaa vuotamaan. Eikö se vesipumpun akseli ole ihan perinteinen paikka mistä neste häviää ? Se hihnapyörä sitten viskoo sitä nestettä ympäriinsä eikä jälkiä vuodosta löydy helposti ?
S205 2020 C300de
exS205 2016 C300h,
exS204 2012 C220cdi
exW204 2008 C200cdi
exS203 2004 C200cdi
exS205 2016 C300h,
exS204 2012 C220cdi
exW204 2008 C200cdi
exS203 2004 C200cdi
Re: OM651 nesteet häviää
Joo ehkä pääasia on, että vuoto löytyy.
Mutta kyllähän asia mielestäni on niin, että järjestelmän paine on teoreettisesti ja kokonaiskuvallisesti tasainen mutta todellisuudessa paine ennen vesipumppua (imu eli matalapainepuolella) on matalampi koska pumppu vetää jäähdytinnestettä sisään. Kun taas vesipumpun jälkeen (painepuolella) pumppu työntää jäähdytinnestettä moottorin kanaviin, se luo korkeamman paineen sille puolelle. Asiaa on turha sen enempää spekuloida, koska todellisen oikean vastauksen saisi vain mittaamalla kyseiset suureet näistä mittapaikoista mikä nyt ei ole mahdollista eikä edes tärkeää jätän tämän vain tähän...
Juurisyy kuitenkin on paineen nousu ja järjestelmän paine-ero ero absoluuttiseen paineeseen nousee kuten mainitsitkin. Vesipumpuissa yleensä tosiaan jäähdytinneste vuotaa akselin juuresta tai "Juorureijästä" jonka tarkoitus on akselitiivistyksen pettäessä johtaa jäähdytinneste pois akselin laakeroinnilta ja näin ollen myös toivon mukaan helpottamaan vian havaitsemista.
Mutta kyllähän asia mielestäni on niin, että järjestelmän paine on teoreettisesti ja kokonaiskuvallisesti tasainen mutta todellisuudessa paine ennen vesipumppua (imu eli matalapainepuolella) on matalampi koska pumppu vetää jäähdytinnestettä sisään. Kun taas vesipumpun jälkeen (painepuolella) pumppu työntää jäähdytinnestettä moottorin kanaviin, se luo korkeamman paineen sille puolelle. Asiaa on turha sen enempää spekuloida, koska todellisen oikean vastauksen saisi vain mittaamalla kyseiset suureet näistä mittapaikoista mikä nyt ei ole mahdollista eikä edes tärkeää jätän tämän vain tähän...
Juurisyy kuitenkin on paineen nousu ja järjestelmän paine-ero ero absoluuttiseen paineeseen nousee kuten mainitsitkin. Vesipumpuissa yleensä tosiaan jäähdytinneste vuotaa akselin juuresta tai "Juorureijästä" jonka tarkoitus on akselitiivistyksen pettäessä johtaa jäähdytinneste pois akselin laakeroinnilta ja näin ollen myös toivon mukaan helpottamaan vian havaitsemista.
Re: OM651 nesteet häviää
Ei muutu paine miksikään termostaatin avautumisesta riippuen. Spekuloida voi tai olla spekuloimatta mutta nestevuotoon merkitys termostaatilla on tasan 0, paitsi jos se jumittuu kiinni ja moottori keittää.
wiimax.fi
Re: OM651 nesteet häviää
Lämpötilakaan ei niin hirveästi vaikuta, koska painekorkki oikein toimiessaan rajaa sen.
En tiedä mikä arvo ko. autossa on, mutta yleisesti 1,4-2 bar.
En tiedä mikä arvo ko. autossa on, mutta yleisesti 1,4-2 bar.
Re: OM651 nesteet häviää
No niin, vuoto löyty. Kun paineisti niin alkoi heti valumaan ja osia purkamalla löytyi vuotokohta, öljynjäähdyttimeltä tulevassa letkussa pieni murtuma jäähdyttimen puoleisessa päässä ja vielä moottorin puolella. Olis ollut lähes mahdoton löytää ellei olis paineistanut kun tosiaan vuoti vain ajossa. Kiitti vinkeistä.