W115/W123 vetoakselin suojakumin vaihto?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Petteri Kivimäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3088
Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

W115/W123 vetoakselin suojakumin vaihto?

Viesti Kirjoittaja Petteri Kivimäki »

Että mitenkä sujuu, onnistuuko kotikonstein mitenkään?
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
touhottaja
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5730
Liittynyt: To 08.05.2008 21:29

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

kyllähän se onnistuu, kun nykäsee sen kummin 1.5Ljuomapullon päälle ja uittelee sitten nivelen yli :roll: pullo ja kummi rasvattava hyvin että luistaa pullon päällä,tarvike kumi voi hajota tai ei veny tarpeeksi että menis pullon yli :idea:
mullon pelkkiä romuja vaan
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

Laittaa sinne nahkapussit :) oonpä nähny säästeliäällä miehellä sellaisetkin, haki vaa romikselta tojotan vaihekepin pusseja :D ja kuulema ei tarvi ikinä enää vaihtaa sen jälkee.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
ii
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 74
Liittynyt: Pe 02.11.2007 12:08
Paikkakunta: Vesilahti

Viesti Kirjoittaja ii »

Kun suojakumit vaihtaa kannatta homma tehdä kerrasta kunnolla. Tuleepahan samalla uudet rasvatkin niveliin.

Homma menee jotakuinkin näin

- Vetari irti autosta
- Penkkiin kiinni ja väkivalloin vanha rasvakuppi auki.
- Nivel purkautuu taitettaessa sitä "yli rajansa" ja nivelhän pelaa kuulilla
joten kokoamisvaiheessa tarvitsee vähän malttia jotta kuulat saa
takaisin.
- Laippa on kiinni vetarissa pooreilla joten se täytyy irrottaa jotta uudet
kumit saisi paikoilleen. Laippa irtoaa kun sille antaa lämpöä ja samalla
takoo sitä vasaralla
- Uudet kumit paikoillen rasvoineen
- Kuulanivel kokoon
- Uusi rasvakuppi paikoilleen reuna naputellaan tiiviiksi.

Nyt siinä on taas vetaria pitkäksi aikaa. Kannatta hakea KL:ästä tuo "Vetoakselin suojakumisarja täyd" ja toiseen päähän pelkkä kumi klemmareineen ja rasvoineen. Samalla kertaa kannattaisi vaihtaa perään vetarin stefa. Omassani tuo vanha stefa jäi vähän vuotelemaan.
W906 213 cdi -11
W415 110 cdi -19
T611 3.0 -89
ex
916 6.0 -88
LP 913 5.7 -75
W245 B180 -09
W210 220 cdi -02
W601 300D -85
W123 300D -79
W108 250S -66
Avatar
Petteri Kivimäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3088
Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Petteri Kivimäki »

Kiitokset, näillä ohjeilla käyn käsiksi!

Juu kunnostan samalla perästä kaikki tiivisteet ja huohotinvenan vaihdan. Niitäkin on näemmä kahta kokoa, sain sitte väärän.. :roll:
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
Avatar
toni20
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 374
Liittynyt: Su 18.10.2009 18:10
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: W115/W123 vetoakselin suojakumin vaihto?

Viesti Kirjoittaja toni20 »

Neuvot olis nyt kalliita kun pitäisi vaihtaa w115 oikealle suojuskumit mutta miten ihmeessä vetoakseli lähtee irti? Onko se perän sisällä jotenkin kiinni?
https://www.sarjat.org/

4 mersua ja pari muuta (18 vuotta ja 51 Mersua)
W115 220D -68 (53tkm) katsastettu 25v huilaamisen jälkeen, nyt kesän käytössä
W126 260 -88 Automaatti (371tkm)
W204 220CDI -08 Automaatti (591tkm farkku)
W903 Sprinter -03 (625tkm) 10-paikkainen linja-auto
VW Golf Plus -06 (276tkm) bensa manuaali
VW Golf -04 (537tkm) diesel manuaali pakettiauto
Volvo V50 -06 diesel (372tkm farkku manuaali pakettiauto)

Päivitetty 09.06.2025
Avatar
Maastis
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1545
Liittynyt: Ma 04.04.2011 23:18
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: W115/W123 vetoakselin suojakumin vaihto?

Viesti Kirjoittaja Maastis »

toni20 kirjoitti: Ma 12.04.2021 11:36 Neuvot olis nyt kalliita kun pitäisi vaihtaa w115 oikealle suojuskumit mutta miten ihmeessä vetoakseli lähtee irti? Onko se perän sisällä jotenkin kiinni?
On. Perän takakansi auki ja sokka vetarin päästä irti. Kun vedät vetarin ulos niin älä hukkaa sen juuressa olevaa "säätöprikkaa". Joskus tulee vetarin mukana, joskus jää perään...

TJ
**********
Tesla Y LR
X164 V8
W123 300CD
Niva 1.9TD 4x4
W242 B250e -ex
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Avatar
toni20
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 374
Liittynyt: Su 18.10.2009 18:10
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: W115/W123 vetoakselin suojakumin vaihto?

Viesti Kirjoittaja toni20 »

Okei kiitos tiedosta, pitää kokeilla uudestaan irrottaa vetari.
https://www.sarjat.org/

4 mersua ja pari muuta (18 vuotta ja 51 Mersua)
W115 220D -68 (53tkm) katsastettu 25v huilaamisen jälkeen, nyt kesän käytössä
W126 260 -88 Automaatti (371tkm)
W204 220CDI -08 Automaatti (591tkm farkku)
W903 Sprinter -03 (625tkm) 10-paikkainen linja-auto
VW Golf Plus -06 (276tkm) bensa manuaali
VW Golf -04 (537tkm) diesel manuaali pakettiauto
Volvo V50 -06 diesel (372tkm farkku manuaali pakettiauto)

Päivitetty 09.06.2025
Avatar
toni20
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 374
Liittynyt: Su 18.10.2009 18:10
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: W115/W123 vetoakselin suojakumin vaihto?

Viesti Kirjoittaja toni20 »

W115 vetoakselin kanssa taisteltu jo monta päivää. Kyllä on erittäin tyhmästi suunniteltu tuo paketti. Vetoakseli lähti kyllä irti kun laski peräöljyt pois, avasi perän kannen ja irrotti sokan millä vetari kiinni perän sisällä.
Ongelmat ei todellakaan lopu tähän. Seuraavaksi kun nivel pitää irrottaa akselista niin sehän ei lähde vaikka sitä hakkaa lekalla pari tuntia, liikahti vain millin tuon tuloksena.
Raskaankaluston firmassakin joutuivat nostamaan kädet pystyyn kun kokeilivat ties mitä konsteja. Se nivelen metallisuojus on pakko hajottaa rälläkällä että kuulat tulee pois. Sitten löytyi syy miksi ei nivel irtoa millään. Siellä akselin päässä on piilossa jumalauta lukkosokka! Aivan käsittämätöntä suunnittelun tyhmyyttä Mersulta 60-luvulla.

Eli laitetaan tähän vielä jos joku joskus taistelee saman ongelman kanssa:
-perästä laskee öljyt ja irrottaa perän takakansi (kannen saa ainakin 220d -68 irti ilman perän pudottamista alemmas)
-pyörän päästä irti
-perän sisältä vetoakselia pitävä sokka irti
-rälläkällä hajottaa metallikuori nivelen päältä että kuulat tulee ulos
-akselin päässä oleva lukkosokka irti jotta nivel lähtee ja pääsee laittamaan akselille uudet suojuskumit
-sitten kuulat, rasvat paikoilleen ja metallikuori hitsata takaisin alkuperäisesti nivelen päälle
https://www.sarjat.org/

4 mersua ja pari muuta (18 vuotta ja 51 Mersua)
W115 220D -68 (53tkm) katsastettu 25v huilaamisen jälkeen, nyt kesän käytössä
W126 260 -88 Automaatti (371tkm)
W204 220CDI -08 Automaatti (591tkm farkku)
W903 Sprinter -03 (625tkm) 10-paikkainen linja-auto
VW Golf Plus -06 (276tkm) bensa manuaali
VW Golf -04 (537tkm) diesel manuaali pakettiauto
Volvo V50 -06 diesel (372tkm farkku manuaali pakettiauto)

Päivitetty 09.06.2025
autosorola@gmail.com
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 1
Liittynyt: Pe 08.11.2024 11:06

Re: W115/W123 vetoakselin suojakumin vaihto?

Viesti Kirjoittaja autosorola@gmail.com »

Onpa hyvä ohje kiitos.

Pitää vielä ensin yrittää suojakumin venytystä rasvatun 1,5L muovipullon yli ja vielä puhaltimella lämpöä.

Kumi on kyllä tavattoman jäykkä (autofren D8190).
Avatar
Juhani Halmeenmäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1474
Liittynyt: Ti 23.06.2015 21:57
Paikkakunta: Varsinainen Suomi
Viesti:

Re: W115/W123 vetoakselin suojakumin vaihto?

Viesti Kirjoittaja Juhani Halmeenmäki »

Jotakuinkin toni20 mukaan korjaaja teki W116seeni kumin vaihdon aikoinaan. Antoi fiftisiksit-mahdollisuudet onnistua, ja sillä kertaa oli onni matkassa. Mies kun osasi hitsatakin hyvin.
Jos nyt joutuisi moiseen, niin ostaisin liimattavan suojakumin, sellaisen jossa on minigrip-pussin tapainen liimattava huuli. Ne kyllä kestää. Kumia, jota ei ole tarkoitettu vedettäväksi nivelen yli, on turha yrittää saada venymään.
Mikä ihmeen lankku, tässä puuta ole kuin sisustassa koristeena!
230CE W124 & SLK200 R170 ja monta muuta eri merkkistä
Exiä W114, W115, W116, W123, W201 pitkä rivi...
airaksela
Mersumies
Mersumies
Viestit: 736
Liittynyt: Pe 16.07.2010 17:24

Re: W115/W123 vetoakselin suojakumin vaihto?

Viesti Kirjoittaja airaksela »

w123 lähtee ainakin sisäpään nivel löymällä irti ja sitä kautta vaihtaa sen ulomman suojakumin, ei tarvitse kikkailla.
Vastaa Viestiin