W212 OM651 Taas ihmetellään ääniä! Ketju?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Mesesti
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 23
Liittynyt: Pe 15.12.2023 19:19

W212 OM651 Taas ihmetellään ääniä! Ketju?

Viesti Kirjoittaja Mesesti »

Iltaa! Onko kelleen tuttu tällainen rätinä, kts. video?
Tyhjäkäyntikierroksilla ei rämise, ei startatessa liioin. Kun antaa kaasua, alkaa myös meteli. Niin vapaalla kaasutellessa, kuin myös kuormalla. Kierrosten mennessä yli 1500 rämisee, jos kaasuttelee niin että pysyy tuon alapuolella, ei omaan korvaan pidä mitään erityistä ääntä.

https://youtube.com/shorts/SgcvsfufBiE? ... lvmTv15dIa


Yleistesterillä ei ole muuta vikakoodia kuin p0123, joka aina ilmestyy uudelleen ja uudelleen.
Ei kuitenkaan liittyne tähän…

Räminä ei kuulosta ihan samalta kuin ne mitä netistä löytyy tyypillisistä jakopään kalkatuksista :?
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2608
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Re: W212 OM651 Taas ihmetellään ääniä! Ketju?

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

Kuulostaa kuin olisi joku sylinteri vajailla tehoilla.

Suutin...?
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4619
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: W212 OM651 Taas ihmetellään ääniä! Ketju?

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Suutinkärki, mäntä halki, männän helma poikki, kiertokangen laakeri.
Asialle kannattaa tehdä heti jotain eikä ajaa yhtään ennen kuin selvillä mitä vikaa.
Jos suutin niin mäntä hajoaa = koko kone menee
Jos mäntä halki = koko kone menee
Kiertokangen laakeri, niin se on jo siinä kintaalla.
Mesesti
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 23
Liittynyt: Pe 15.12.2023 19:19

Re: W212 OM651 Taas ihmetellään ääniä! Ketju?

Viesti Kirjoittaja Mesesti »

Eikö olisi niin, että jos pahin mahdollinen tapaus, kuten kiertokangen laakeri tai mäntä halki jne. niin ääni kuuluisi tasakaasullakin? Ja myös tyhjäkäyntikierroksilla?

Mutta juu, eipä tuota juuri tee mieli nyt starttailla saati ajaa 😮‍💨

Ps. Toinen video ulkopuolelta kuunneltuna. Yritin tuolta takapuolelta kuulostella kun itsellä ekana tuli mieleen jakopään ketju:

https://youtube.com/shorts/KfkGRoc_40Y? ... flyP3EIUT-
Raumalainen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 87
Liittynyt: To 21.09.2023 21:38

Re: W212 OM651 Taas ihmetellään ääniä! Ketju?

Viesti Kirjoittaja Raumalainen »

Yksi poissa pelistä. Remonttia tiedossa. Suutin, mäntä tai kiertokangen laakeri. Lopeta käyttäminen.
08 Clk 220
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2608
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Re: W212 OM651 Taas ihmetellään ääniä! Ketju?

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

Mesesti kirjoitti: Su 02.02.2025 14:53 Eikö olisi niin, että jos pahin mahdollinen tapaus, kuten kiertokangen laakeri tai mäntä halki jne. niin ääni kuuluisi tasakaasullakin? Ja myös tyhjäkäyntikierroksilla?

Mutta juu, eipä tuota juuri tee mieli nyt starttailla saati ajaa 😮‍💨

Ps. Toinen video ulkopuolelta kuunneltuna. Yritin tuolta takapuolelta kuulostella kun itsellä ekana tuli mieleen jakopään ketju:

https://youtube.com/shorts/KfkGRoc_40Y? ... flyP3EIUT-
Ostin vuosia sitten korjattavaksi 2.0L bensakoneella olevan auton jossa käyntiääni muuttui rajusti kolkottavaksi yli 80km nopeudessa (n. 2500rpm). Sitä ennen kävi ihan hyvin.
Purettaessa koko öljytila kimaltelevaa metallihilettä täynnä, laakeriliuskat pyörähtäneet no. 1 kiertokangesta ja vajaat 0,5mm välystä.
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4619
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: W212 OM651 Taas ihmetellään ääniä! Ketju?

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Hajonnut suutin ääntää vähän tuollain, ja se sitten saattaa eskaloitua todella nopeasti.
Mutta väljä mänmäntappi tai veivin laakerit voi myös kolistaa kierroksilla vaikka ei mitään tyhjäkäynnillä kuulukkaan.
Suuttimet pois ja tapilla kokeilemaan onko laakereissa.
Samall näkee kuinka huonot kärjet on.
651 tuntuu olevan kärjissä eroosiota aika vahvaan kun paljon ajettu.
Omassa meni suuttimet 270tkm nurkilla vaihtoon kun yksi hajosi totaalisesti.
matkailuautoilija
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 10
Liittynyt: Pe 08.11.2019 16:21

Re: W212 OM651 Taas ihmetellään ääniä! Ketju?

Viesti Kirjoittaja matkailuautoilija »

Onhan kaikki moottorin ulkopuoliset ruuvit tiukalla, esim. pakoputken kiinnitysruuvit?
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2608
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Re: W212 OM651 Taas ihmetellään ääniä! Ketju?

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

matkailuautoilija kirjoitti: Su 02.02.2025 16:14 Onhan kaikki moottorin ulkopuoliset ruuvit tiukalla, esim. pakoputken kiinnitysruuvit?
Hyvä huomio mutta ruuvien löysyys ei saa aikaan epätahtista käyntiä kuten noissa videoissa.

Joku sylinteri käy vajaalla teholla. Ei ole kokonaan poissa mutta suurelta osin. Käynti ontuu selkeästi.
Mesesti
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 23
Liittynyt: Pe 15.12.2023 19:19

Re: W212 OM651 Taas ihmetellään ääniä! Ketju?

Viesti Kirjoittaja Mesesti »

Kiitoksia kommenteista.

Suuttimeen alan ehkä kallistua itsekin. Löysin netin syövereistä videon missä jollain kaverilla kiisselikone käyttäytyi ihan samalla tavalla (eri merkkinen auto kylläkin). Oli ollut dpf-ongelmia ennen tämän alkamista - niin oli itsellänikin jonkun aikaa sitten… itselle vaihdettiin eropainetunnistin ja tehtiin pöntön pakkopoltto. Toimikin hyvin taas - aina eiliseen saakka.

Saako esim. Starilla selkoa suuttimista, että mikä niistä on entinen? Sen verran arvokkaita ettei mielellään kaikkia vaihtaisi (joskin toki sekin olisi helpotus kunhan ei tarvitse koneremppaa tai vaihtomoottoria alkaa etsiä).
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18095
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: W212 OM651 Taas ihmetellään ääniä! Ketju?

Viesti Kirjoittaja dealer »

Pessimistinä veikkaan että moottorivaurio. Toivotaan että olisi vain suutinvika.
wiimax.fi
TPLtre
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1272
Liittynyt: To 31.01.2019 19:12

Re: W212 OM651 Taas ihmetellään ääniä! Ketju?

Viesti Kirjoittaja TPLtre »

Pelkäänpä minäkin, että on jo moottorivaurio. Starilla voi tarkistaa suuttimien korjausarvot tyhjäkäynnillä, enkä kyllä kierroksia enää käyttäisikään. Sitten paluuvuodot voi testata laittamalla paluuliittimiin kirkkaat muoviletkut ja katsoa miten tasaiset vuodot ovat. Huomioi kuitenkin, että nämä testit eivät kaikkea kerro. Voihan ne ottaa irti ja viedä dieselhuollon suutinpenkkiinkin.

Korjausarvoissa on huomioitava, että ruiskutusjärjestyksessä seuraava saattaa kompensoida edellisessä olevaa vikaa.

Männät nyt pitää kuitenkin tähystää ja tutkia välykset.
tulimäki
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 200
Liittynyt: To 25.02.2010 22:10
Paikkakunta: Häme

Re: W212 OM651 Taas ihmetellään ääniä! Ketju?

Viesti Kirjoittaja tulimäki »

Ennen purkamista kannattaa tehdä myös Starin puristuspainetesti. Vaikkei uskoisi, niin paljastaa aika hyvin mekaanisen vian.
Jos puristuspainetesti menee läpi, niin voi selvitä suutinrempalla.
Suuttimien korjausarvoissa on se haaste, että jos jossain sylinterissä on vuotoa tai vähemmän painetta (mäntä jää alemmas kuin muut), niin käynnin tasaisuutta yritetään korjata suuttimien korjausarvoilla. Kun korjauksen määrä ei riitä käynnin tasaisuuden kompensointiin, korjausohjeeksi antaa suuttimen vaihdon.
Näin kävi itsellä kiertokankilaakerivian kanssa.
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4619
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: W212 OM651 Taas ihmetellään ääniä! Ketju?

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Suuttimet ylös ja sillä lähteä liikkeelle, siitä pääsee sitten kameralla kurkkimaan sylintereihin ja tökkimään tapilla mäntää mitenkä on välystä.
Mesesti
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 23
Liittynyt: Pe 15.12.2023 19:19

Re: W212 OM651 Taas ihmetellään ääniä! Ketju?

Viesti Kirjoittaja Mesesti »

Näin tehdään, suuttimet irti alkuun. Huomenna aloitellaan.

On kyllä erikoista mikä tuon nyt yht’äkkiä olisi hajottanut. Öljyjä vaihdeltu tiheähkösti ja muutenkin pidetty kuin kipeetä *sanonkomitä*. 320 000 km vasta matkaa taitettu.
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4619
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: W212 OM651 Taas ihmetellään ääniä! Ketju?

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

No ei se mitenkään harvinaista ole jos suutin hajoaa tuossa kohtaa.
Vettä tai paskaa tullut jostain asemalta, suodatin vaihtamatta pitkään jne.
Kyllä niitä vaan joskus menee.
tulimäki
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 200
Liittynyt: To 25.02.2010 22:10
Paikkakunta: Häme

Re: W212 OM651 Taas ihmetellään ääniä! Ketju?

Viesti Kirjoittaja tulimäki »

MJPfin kirjoitti: Su 02.02.2025 19:10 Suuttimet ylös ja sillä lähteä liikkeelle, siitä pääsee sitten kameralla kurkkimaan sylintereihin ja tökkimään tapilla mäntää mitenkä on välystä.
Kuten aiemmin ehdotin, niin kannattaisi tutkia starilla ennen purkamista. Saisi selville mikä sylinteri on syyllinen.
Sen jälkeen, kun otat kaikki suuttimet pois ja käy niin, että mekaanista vikaa löydy, niin joudut käyttämään kaikki suuttimet huollossa. No ehkä se noilla kilometreillä on paikallaan joka tapauksessa.
Mesesti
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 23
Liittynyt: Pe 15.12.2023 19:19

Re: W212 OM651 Taas ihmetellään ääniä! Ketju?

Viesti Kirjoittaja Mesesti »

Pajallehan se on lähdettävä.
Ainakin sanoivat, että juu pystyvät tuollaisen tulimäen ehdottaman puristuspainetestin tekemään. Eipä itselläni tieten kunnon diagnostiikkavälineitä ole, eikä kyllä osaamista käyttääkään.

Hinurilla viedään huomiseksi pajalle. Sormet ristissä jatketaan.
T-Row
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 485
Liittynyt: Pe 05.05.2023 14:44

Re: W212 OM651 Taas ihmetellään ääniä! Ketju?

Viesti Kirjoittaja T-Row »

Jos siellä on rajumpaa suutinvikaa, ja polttoaine on huuhdellut öljyfilmin pois, niin puristuspainetesti näyttää helposti alhaisia lukemia vaikkei mitään sen kummempaa fyysistä vikaa olisikaan. Lähinnä vaan tuli mieleen, kun näinkin on joskus foorumipostauksien mukaan käynyt jollekin ja epäilty suurempaa vikaa vaikka kyseessä on ollut vain "pesty sylinteri".
tulimäki
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 200
Liittynyt: To 25.02.2010 22:10
Paikkakunta: Häme

Re: W212 OM651 Taas ihmetellään ääniä! Ketju?

Viesti Kirjoittaja tulimäki »

Ainakin selviää, mistä sylinteristä ottaa suuttimen pois ja alkaa tutkia lisää.

Xentryn (Star) puristuspainemittaus perustuu pyörimisnopeuden muutoksiin eri sylinterien puristustahtien välillä purkamattomalla moottorilla. Ei ole siis mikään absoluuttisen tarkka mittaus. Tulokset annetaan rpm:nä (ei bar:eina niin kuin oikeassa testissä). Jos pyörimisnopeusero sylinterien välillä on enemmän kuin tietty rpm, niin taisi ehdottaa mekaanista puristuspainemittausta ja/tai ohivuototestiä.
Mesesti
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 23
Liittynyt: Pe 15.12.2023 19:19

Re: W212 OM651 Taas ihmetellään ääniä! Ketju?

Viesti Kirjoittaja Mesesti »

Tuskallisen hitaasti etenee.
Olivat nyt ajaneet auton sisään 🙄 Ei mitään poikkeavaa huomaa korvakuulolla. Käyntiin kuin palmun alta. Mutta eipä se tyhjäkäynnillä / reilun tonnin kierroksilla mitään erityistä ääntä pitänytkään.

Vikakoodeja löytyy:

- kaasuläppä takertelee kiinni-asennossa. Säädinosa jumissa.
- Kaasuläpän asematunnistimessa 1 on oikosulku plussaan.

Voikohan tuo kaasuläppä tehdä jotakin tällaista harmia?

Kunnon testeihin sitten kait vasta huomenna 🤞
Mesesti
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 23
Liittynyt: Pe 15.12.2023 19:19

Re: W212 OM651 Taas ihmetellään ääniä! Ketju?

Viesti Kirjoittaja Mesesti »

Kuulemma mitään vikaa ei löydy eikä mitään tavallisesta poikkeavaa ääntäkään saada aikaiseksi.

Ei tuollainen rätinä tyhjästä silti tule. Eli seuraava paja kutsuu. Surkeaa. Ilmeisesti testejä tehnyt kaveri oli jo kerennyt poistua paikalta, kun puhelimeen vastannut ei osannut juuri mitään tarkempaa sanoa.

Sahaanpa öljynsuodattimen auki seuraavaksi ja kauhon öljyt läpi. Jos tuo meteli videoilla on koneesta lähtöisin niin johan siellä pitäisi silppua olla. Ei kumminkaan mikään ihan vaimea täpätys.
Avatar
cuuno
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2310
Liittynyt: To 11.08.2005 16:55
Paikkakunta: hki

Re: W212 OM651 Taas ihmetellään ääniä! Ketju?

Viesti Kirjoittaja cuuno »

Mittauta nyt samalla ketjun venymä 😉
tulimäki
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 200
Liittynyt: To 25.02.2010 22:10
Paikkakunta: Häme

Re: W212 OM651 Taas ihmetellään ääniä! Ketju?

Viesti Kirjoittaja tulimäki »

Öljynsuodattimesta näkee ulkopuolelta metallihileen. Öljy kiertää ulkopinnasta sisällepäin. Ei ihan pakko sahata.

Myös apulaitepäässä oleva vapaakytkin kannattaa tarkistaa. En tiedä tästä, mutta voi olla myös kampiakselin hihnapyörässä/värinänvaimentimessa. Tai sitten perinteisesti laturissa.

Star/Xentryllä kannattaa tutkia öljynpaine koneen käydessä. Onnistuu myös perinteisellä painemittarilla vaikka öljynlämpömittarin anturin reiästä (sylinterikannessa alipainepumpun yläpuolella)
zukka
Mersumies
Mersumies
Viestit: 821
Liittynyt: To 25.04.2019 22:55
Paikkakunta: Tuusula

Re: W212 OM651 Taas ihmetellään ääniä! Ketju?

Viesti Kirjoittaja zukka »

Ihan täysin samanlaista ääntä piti aikoinaan oma 328i bemari. Tyhjäkäynnillä ei mitään erikoista, mutta kun painoi kaasua niin alkoi kolina kuulumaan.
Yhdestä kk laakerista oli käytännössä jäljellä 25%.

Ääni ei kyllä hävinnyt ennen laakerin vaihtoa kuten tässä tainnut nyt käydä.
Eli en heti veikkaisi kk laakeria sen takia.
Kampuran dampperi pyörä voisi myös pitää tuollaisen äänen, mutta luulisi ettei katoa itsekseen?

Tietäjät voisi tietää, onko mahdollista että se öljynpaineen alennusventtiili välillä jumittaisi ja jättäisi öljynpaineen matalaksi jonka takia toisinaan tuo kolina kuuluu kierroksilla ja toisinaan ei?

Suutin voisi tehdä tuota että välillä jumittaa ja välillä ei.
Korjausarvot ja paluuvuodon tarkastus kuten jo aiemmin sanottu ja starilla puristuspainetesti ennen suuttimien irroitusta.
Mesesti
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 23
Liittynyt: Pe 15.12.2023 19:19

Re: W212 OM651 Taas ihmetellään ääniä! Ketju?

Viesti Kirjoittaja Mesesti »

On nää mysteerejä vaan.
Ajoin sitten auton pajalta kotiin, kun kerran vakuuteltiin, ettei mitään epänormaalia ääntä tai käytöstä havaittu, testeistä ei löydy mitään. Eikä öljytkään pitänyt kilinää laskiämpäriin valuessa. Ja toden totta, ajelin varovasti ja kuuntelin jokaista risahdusta. Ei mitään.

Kotipihassa vähän uskaltauduin vapaalla antamaan kaasua, ja tuohan kehrää paremmin kuin uusi, vai mitä olette mieltä, kts. video:

https://youtube.com/shorts/WvGIZHLTEgI? ... _7zilv09P6


Vikavalo loimottaa nyt sen kaasuläpän häiriön vuoksi 😮‍💨
Loppuu rahnat ennen kuin tästä vaihdettavat osat, mutta eiköhän se läppäkin vielä saada kuntoon.

Viikonloppuna ei ajoja tule ja ensi viikolla vien paikalliselle spesialistille vielä testattavaksi (jos hää antais semmosen pienyrittäjä-mersu-osaajan suoran lausunnon).
TPLtre
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1272
Liittynyt: To 31.01.2019 19:12

Re: W212 OM651 Taas ihmetellään ääniä! Ketju?

Viesti Kirjoittaja TPLtre »

No tuossahan aika mielellään maksaa öljynvaihdosta. Ei sieltä kyllä laakerivika tms. isompi mihinkään poistu öljyt vaihtamalla, että sikäli voi varmaan olla huoletta nyt. Onko semmosta Jeesus-nimistä heppua näkynyt, sehän näitä ihmeparantumisia kuulemma teki?
Mesesti
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 23
Liittynyt: Pe 15.12.2023 19:19

Re: W212 OM651 Taas ihmetellään ääniä! Ketju?

Viesti Kirjoittaja Mesesti »

^ ihmeeltähän tämä tuntuu.
Joskin toki kalvaa aikalailla, kun sitä kalkatuksen juurisyytä ei vielä löydetty. Mutta jatketaan selvitystyötä. Ihan ei vielä uskalla nuolaista.

Mieleen on tullut myös se, että liekö dpf-polttoprosessin seurauksen voinut johkaantua isohkoja määriä dieseliä moottoriöljyjen sekaan. Seos sitten laimennuttuaan liiaksi menetti voiteluominaisuutensa.
Miten tätä pystyisi jatkossa seuraamaan? Öljyanalyysi kuukausittain jossain labrassa? Eikös pemarimiehet aikanaan harrastaneet tuota heh, vaikka taisivatkin etsiä metalleja.

Toinen on se zukkankin mainitsema surullisenkuuluisa paineenalennusventtiili, mikä pitää tulpata. Jos se vaikka oli jumittunut eikä antanut nostaa öljynpainetta koneessa. Mutta onhan siellä silti paine. En muista millä ehdoilla se antaa täydet öljynpaineet, mutta oliko niin että kierroksia pitää kumminkin olla yli 2500?
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18095
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: W212 OM651 Taas ihmetellään ääniä! Ketju?

Viesti Kirjoittaja dealer »

Eipä taida alhaista tai kokonaan puuttuvaa öljynpainetta 651 montaa sekuntia kestää. Ne mitkä on laakereilleen kiinni leikanneet on ilman ennakkovaroitusta naksahtaneet jumiin.
wiimax.fi
Avatar
Väsynyt Mies
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 53
Liittynyt: Ti 05.06.2007 19:29
Paikkakunta: Kotka

Re: W212 OM651 Taas ihmetellään ääniä! Ketju?

Viesti Kirjoittaja Väsynyt Mies »

Tuskin se nyt 2500rpm tarvitsee, että täydet öljynpaineet löytyy. Eihän se om651 normaaliajossa kierrä ikinä yli 1500rpm.
Välillä vähän vastoinkäymisiä ja sitten taas pettymyksiä.

Nyk.
-MB S212 E220T Bluetec -15
-MB S203 C180T -00

Ex.
-MB X204 GLK220 -14
-MB S210 E240T -99
-MB S202 C180T -00
Vastaa Viestiin