Eli otsikon mukaisesta -97 om606 Väyrysestä on tehot hukassa. Auto ei ilmeisesti ole kuitenkaan vikatilassa, sillä kiertää punarajallekin asti, mutta ei vain ole tehoa. Tuo tehottomuus ja kiertäminen tosin tuntuvat vaihtelevan, välillä kiertää vain jonkun 4 tonnia ja välillä tosiaan enemmänkin. Pintakaasulla ja pienillä kierroksilla auto toimii ihan normaalisti, eikä moottorin käyntilämpötilalla tunnu olevan vaikutusta asiaan. Mitään vikavaloja ei mittaristossa näy.
Tähän mennessä olen koittanut putsata ilmamassamittarin bräkleenin avulla ja olen vaihtanut nuo kaksi alipaineletkumutikkaa keskenään eikä tunnu olevan vaikutusta. Mitään ilmavuotoja en ole havainnut moottoritilassa, eikä mikään letkukaan vaikuta olevan irti. Kun kokeilin ilmamassamittarin liitintä käyttää irtaallaan, ei käynti ja toiminta muuttunut miksikään. Vaihdoin myös tuon moottoritilan etuosassa olevan polttoainesuodattimen, mutta ei se silläkään kummentunut.
Voisiko vika olla tuossa ilmamassamittarissa? EGR on edellisen omistajan toimesta poistettu käytöstä ja on ilmeisesti tuollaisenaan toiminut ilman ongelmia vuosia.
W210 OM606 tehot hukassa
- kuitupoika
- Sisäänajossa
- Viestit: 35
- Liittynyt: To 20.01.2022 12:47
Re: W210 OM606 tehot hukassa
Kun jo ahdetuissa 124:ssa (joissa alipaineohjattu ahdin) käy niin et menee vikatilaan jos EGR:än torppaa tyyliin tulppaamalla jonkin alipainelinjan tai jonkin muun EGR:ään liittyvän niin empä ihmettelisi jos W210:ssä noin kävisi. Vaikka olisi vaparikin. Siinähän taitaa olla sähköohjattu syöttöpumppu?
Eli ehdotuksena olisi se et lue vikakoodit mikäli vaan mahdollista ja silleen et kun huomaat et vetoja ei ole ja silleen ettet sammuta moottoria. Jokatapauksessa ehkä kannattaisi koittaa silleen et palautaa auton EGR toimintaan ja koittaa pelaisko silloin.
Kierrättämisen alkamiselle ainakin 124:ssa ehtona on mosan lämpötila. Kylmänä ei yritäkkään kierrättää ja silloin auto pelaa kuten kuuluu vaikka olisikin tulppauksia. Sit kun mosalämpö nousee yrittää kierrätystä ja jos jossain on tulppa niin ilmamassan tavoitearvo on ulkona rajoista ja sit loppuu ahtaminen näin sitä tulkitsin. En tiedä miten vapareissa toi hommeli menee mutta jos on sähköohjattu syöttöpumppu niin...
124:ssa ahtamiseen vaikuttaa myös yj-rele sekä se jos kiekkamittari ei pelaa tai se vastus joka 124:n syöttöpumpun sisällä on ja ilmeisesti jos nopeusmittarin vaijeri on poikki tai sit ABS (eli ajetaanko autolla vai käykö paikallaan tyhjää) näin aihetta tulkitsin joskus sähkökaaviosta. Miten lie väykyssä? Mutta nuo on sit jo ihan oikeita vikoja jos tuolalisia on ja ne kyl sit näkyy jo muutenkin eikä vaan vedon puutteena.
Mutta ensin vikakoodiluku tuolleen mitä ehdottelin ja sit se EGR:n palautus sanoisin.