W124 tilalle 350dt kone
W124 tilalle 350dt kone
Onkos kukaan tehny tällasta swappia? Kiinnostaisi vähän tietää meneekö tuo w140 mersun 3.5 litranen turbo diisseli 124 keulalle ongelmitta. Jos vertaa esim ihan 300dt swappiin niin onko isoja eroja näillä? Mites sen automaatti loota?
Re: W124 tilalle 350dt kone
Ihan sama moottorihan se on OM603 mitoilleen päällepäin sekä 3 että 3.5 litraisena, että ei pitäisi olla ongelmia. Vaihteistot samoja.
Työn määrä riippuu toki aihiosta johon lähtee tekniikkaa laittamaan.
Vertailutodistusta jos joskus moiseen kaipaa katsastusta varten, tai johonkin muuhun tekniikanvaihtoon, niin minä voin tehdä. Yyveellä tavoittaa.
Työn määrä riippuu toki aihiosta johon lähtee tekniikkaa laittamaan.
Vertailutodistusta jos joskus moiseen kaipaa katsastusta varten, tai johonkin muuhun tekniikanvaihtoon, niin minä voin tehdä. Yyveellä tavoittaa.
wiimax.fi
Re: W124 tilalle 350dt kone
Okei, kiitos tiedosta ja pidetään mielessä!
Re: W124 tilalle 350dt kone
Ei sitten ole oikein hyvässä maineessa tämä 3,5 
Re: W124 tilalle 350dt kone
Nyt kun tuli puheeksi ja itsellä on sama käsitys ollut sen maineesta, niin osaako joku kertoa, että mistä se johtuu? Niin tietysti siitä, että se ei vissiin kestä oikein hyvin, mutta miksi se ei kestä?
Eli, hajoaako siitä joku tietty juttu yleensä, miksi juuri 350 hajoaa, mutta vastaava 300 turbo ei kai hajoile samalla tavalla, ja varsinkin, onko siihen olemassa joku lääke, jolla se hajoaminen estetään?
Muistan tai kuvittelen lukeneeni arvioita imusarjan epätasapainosta ja siitä, että joku sylinteri käy siksi muista poikkeavalla ilmansaannilla / lämpötilalla tms. mikä taas johtaisi vaurioihin. Mutta kuulostaa erikoiselta, että Mersu olisi 90-luvulla päästänyt markkinoille lippulaivasarjaansa moottorin, josta ei tuollaista ongelmaa olisi ratkaistu.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Re: W124 tilalle 350dt kone
Käsittääkseni tämä 350 on ns. ”rod-bender”, eli kannen tiiviste pettää koska väli mukien välissä jää isomman tilavuuden takia liian pieneksi. Seuraus: glykoa sylintereihin ja nesteisku, josta seuraa vääntyneet kiertokanget.
Käsittääkseni siinä vaiheessa kun vikoja alkoi ilmetä epidemian tavoin, tehdas muutti kannen tiivisteen rakennetta siten, että kestävyys parani. Ts. oikealla tavalla kunnostettu/uusittu kansi kestää paremmin.
350 tuli viimeisinä vuosina W126-sarjaan korvaten aiemman ahdetun OM603 300 SDL:n. Edeltäjästä poiketen siitä tehtiin myös lyhyt versio 350 SD.
Käsittääkseni siinä vaiheessa kun vikoja alkoi ilmetä epidemian tavoin, tehdas muutti kannen tiivisteen rakennetta siten, että kestävyys parani. Ts. oikealla tavalla kunnostettu/uusittu kansi kestää paremmin.
350 tuli viimeisinä vuosina W126-sarjaan korvaten aiemman ahdetun OM603 300 SDL:n. Edeltäjästä poiketen siitä tehtiin myös lyhyt versio 350 SD.
Viimeksi muokannut Karel, La 25.01.2025 21:39. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Karel
E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
420 SEC -87 ”Zacco” Entisöinti menossa
500 SEL -86 "Maxi" MR
260 SE -89 ”Essu” MR
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”
ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
420 SEC -87 ”Zacco” Entisöinti menossa
500 SEL -86 "Maxi" MR
260 SE -89 ”Essu” MR
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”
ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
Re: W124 tilalle 350dt kone
Aa, ok, kiitos tiedosta! Olin jotenkin automaattisesti ajatellut, että se olisi tehty pidemmällä iskulla samankokoisiin sylintereihin, mutta ei sitten ollutkaan niin.
Tuo ongelma ei taida olla helposti korjattavissa. Jollei niihin sitten ole jotain extra special super hyper kannentiivistettä, joka toimii alkuperäistä luotettavammin.
Tuo ongelma ei taida olla helposti korjattavissa. Jollei niihin sitten ole jotain extra special super hyper kannentiivistettä, joka toimii alkuperäistä luotettavammin.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Re: W124 tilalle 350dt kone
Kts. Edellinen viestini.
Karel
E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
420 SEC -87 ”Zacco” Entisöinti menossa
500 SEL -86 "Maxi" MR
260 SE -89 ”Essu” MR
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”
ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
420 SEC -87 ”Zacco” Entisöinti menossa
500 SEL -86 "Maxi" MR
260 SE -89 ”Essu” MR
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”
ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
Re: W124 tilalle 350dt kone
Niin ja jos nyt oikein ymmärrän moottoreita, niin yleensä taipunut kiertokanki on ennen pitkää yhtä kuin katkennut kiertokanki. Kun riittävän pitkään ajelee. Sitä ennen tietysti purkstukset on jotain muuta kuin mitä niiden tarkalleen ottaen pitäisi olla.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Re: W124 tilalle 350dt kone
Oukkidouk. Lainaamasi viesti oli mun vastaus siihen sun ekaan kirjoitukseen ennen muokkausta.
Eli kyseinen kone voi olla mainettaan parempi, jos nyt oikein osaan tulkita.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Re: W124 tilalle 350dt kone
Niin, tähän oikeastaan itsekin kaipailisin vastauksia. Mitä nyt ulkoa muistan spekseistä, niin 350 ei juurikaan luovuta enempää tehoa kuin aikaisempi 300. Herää siis kysymys: mitä 350 antaa, mitä 300 ei? Tähän vastausten löytyminen luulisi kiinnostavan myös tämän ketjun aloittajaa, jos kerran tällaista vaihtoa suunnittelee.
Itse siis olen etsiskellyt mieleistä 350 SDL:ää, mutta vähissä ovat varten otettavat, koska oma maku värien ja varusteiden suhteen on aika rajallinen. Yksi toive on ASD, jota ei 300 SDL:ään ollut saatavilla. Eikä sitä löydy monestakaan kolme-ja puolikkaastakaan.
Taidanpa muistin virkistämiseksi kaivaa esiin kirjat ja tekniset tiedot...
Karel
E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
420 SEC -87 ”Zacco” Entisöinti menossa
500 SEL -86 "Maxi" MR
260 SE -89 ”Essu” MR
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”
ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
420 SEC -87 ”Zacco” Entisöinti menossa
500 SEL -86 "Maxi" MR
260 SE -89 ”Essu” MR
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”
ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
Re: W124 tilalle 350dt kone
No niin, eli lukemia pöytään:
300 SDL, OM603 / 603.961, 150hv/110kW @ 4600 rpm, 273 Nm @ 2400 rpm
350 SDL, OM603 / 603.970, 136hv/100kW @ 4000 rpm, 310 Nm @ 2000 rpm
Kummassakin samat vaihteistot, renkaat ja välitykset. Perä 2.82. Huippunopeudet: 300 SDL 195 km/h, 350 SDL 175 km/h
vertailun vuoksi (10/82 eteenpäin):
300 SD, OM 617 / 617.951, 125hv/92kW 4350 rpm, 250 Nm @ 2400 rpm
Eri vaihteisto ja renkaat kun edellisissä. Perä 2.88. Huippunopeus 175 km/h
Kiihtyvyyslukemia ei ilmoitettu, mutta noiden numeroiden perusteella 350 alkuun ripeämpi paremman väännön ansiosta. Jossakin vaiheessa 300 painelee ohi.
300 SDL, OM603 / 603.961, 150hv/110kW @ 4600 rpm, 273 Nm @ 2400 rpm
350 SDL, OM603 / 603.970, 136hv/100kW @ 4000 rpm, 310 Nm @ 2000 rpm
Kummassakin samat vaihteistot, renkaat ja välitykset. Perä 2.82. Huippunopeudet: 300 SDL 195 km/h, 350 SDL 175 km/h
vertailun vuoksi (10/82 eteenpäin):
300 SD, OM 617 / 617.951, 125hv/92kW 4350 rpm, 250 Nm @ 2400 rpm
Eri vaihteisto ja renkaat kun edellisissä. Perä 2.88. Huippunopeus 175 km/h
Kiihtyvyyslukemia ei ilmoitettu, mutta noiden numeroiden perusteella 350 alkuun ripeämpi paremman väännön ansiosta. Jossakin vaiheessa 300 painelee ohi.
Karel
E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
420 SEC -87 ”Zacco” Entisöinti menossa
500 SEL -86 "Maxi" MR
260 SE -89 ”Essu” MR
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”
ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
420 SEC -87 ”Zacco” Entisöinti menossa
500 SEL -86 "Maxi" MR
260 SE -89 ”Essu” MR
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”
ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
Re: W124 tilalle 350dt kone
W126 jälkeen 3,5litrasta nähtiin vielä w140 mallissa. Siinä versiossa isompi turbo ja 150hp/310Nm. Itsellä tuollainen ja alkoi 400tkm kohdalla vuotamaan kannentiiviste pyttyjen välillä, kannen kunnostus ja uusi tiiviste tuli siinä kohtaa laitettua. Pirun luotettava peli ollut tämän 23vuotta ja vuoden päästä menee museokilpiin 

- Pakardinen
- Mersumies
- Viestit: 3168
- Liittynyt: Ti 31.10.2006 11:18
- Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo
Re: W124 tilalle 350dt kone
Siis häh? Onko minua huijattu? Kaikki nämä vuodet...?
Eikö olekaan niin, että 1-sarjan OM603:ssa on 143hv, 2-sarjalaisesta eteenpäin toisenlaisten suuttimien ansioista 147hv, sitten tuossa 350:ssä 150hv ja tuo 136hv on muistaakseni vapaastihengittävän OM606:n lukema...?

Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.
Re: W124 tilalle 350dt kone
W124 mallisarjan om603 turbokoneissa 143hv/147hv, kuten tiesit.Pakardinen kirjoitti: ↑Ke 29.01.2025 17:35Siis häh? Onko minua huijattu? Kaikki nämä vuodet...?
Eikö olekaan niin, että 1-sarjan OM603:ssa on 143hv, 2-sarjalaisesta eteenpäin toisenlaisten suuttimien ansioista 147hv, sitten tuossa 350:ssä 150hv ja tuo 136hv on muistaakseni vapaastihengittävän OM606:n lukema...?![]()
- Pakardinen
- Mersumies
- Viestit: 3168
- Liittynyt: Ti 31.10.2006 11:18
- Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo
Re: W124 tilalle 350dt kone
Eli onko w126:n OM603 koneissa (sekä 300 että 350) eri lukemat, kun w124:n koneissa? Mikäs järki siinä muka sitten on?

Ja miksikä ne olis nuinpäin, että isommalla iskutilavuudella olevassa koneessa on selkeästi pienemmät tehot, mutta julmempi vääntö? Ja päinvastoin.
Olen hämmentynyt.

Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.
Re: W124 tilalle 350dt kone
On.Pakardinen kirjoitti: ↑Ke 29.01.2025 18:20Eli onko w126:n OM603 koneissa (sekä 300 että 350) eri lukemat, kun w124:n koneissa? Mikäs järki siinä muka sitten on?
Ja miksikä ne olis nuinpäin, että isommalla iskutilavuudella olevassa koneessa on selkeästi pienemmät tehot, mutta julmempi vääntö? Ja päinvastoin.
Olen hämmentynyt.![]()
Ja w140 vielä vähän erit.
- Pakardinen
- Mersumies
- Viestit: 3168
- Liittynyt: Ti 31.10.2006 11:18
- Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo
Re: W124 tilalle 350dt kone
Sekopäistä hommaa kaiken kaikkiaan.
Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.
Re: W124 tilalle 350dt kone
Ihan ei selviä mistä syystä 350:stä haluttaisiin laittaa. Jos on ajatuksissa ottaa voimaa ulos ni 350:nen ehkäpä on väärä valinta? Sen kanssa käsittääkseni tulee helpolla haasteita tai murheita on ehkä oikeampi ilmaisu.
Sit jos tollanen ehjä on jouten ja pitää sen tyyliin vakiona ja 3satku on pahoin rikki niin mikäpäs sinä.
Olen muutaman nähnyt ja se sylinterien välinen kannas on todella ohut. Siinäkin näki että paineet oli päässy sylinteristä toiseen. Millainen sit sen tiivisteen pitäisi olla et kestää paremmin? Ehkä metallitiiviste mutta se sit vaatii kannen ja lohkon plaanaamisen. Mutta silti tuon kohdan kesto joutuu todelliselle koetukselle ja helpolla toimii "sulakkeena" jos mosasta alkaa koittaa ottaa voimaa ulos. Voin muistaa väärinkin sen että sylinterien välinen kannas lyhyeltä matkaa on kiinteä ja siinä ei olisi nestekierrolle tilaa laisinkaan?
Mullon harmaa muistikuva että tällä foorumilla olisi kuvia lohkopinnoista ja muutenkin tarinaa 350 dieselistä
Sit jos tollanen ehjä on jouten ja pitää sen tyyliin vakiona ja 3satku on pahoin rikki niin mikäpäs sinä.
Olen muutaman nähnyt ja se sylinterien välinen kannas on todella ohut. Siinäkin näki että paineet oli päässy sylinteristä toiseen. Millainen sit sen tiivisteen pitäisi olla et kestää paremmin? Ehkä metallitiiviste mutta se sit vaatii kannen ja lohkon plaanaamisen. Mutta silti tuon kohdan kesto joutuu todelliselle koetukselle ja helpolla toimii "sulakkeena" jos mosasta alkaa koittaa ottaa voimaa ulos. Voin muistaa väärinkin sen että sylinterien välinen kannas lyhyeltä matkaa on kiinteä ja siinä ei olisi nestekierrolle tilaa laisinkaan?
Mullon harmaa muistikuva että tällä foorumilla olisi kuvia lohkopinnoista ja muutenkin tarinaa 350 dieselistä
Re: W124 tilalle 350dt kone
Ollut taloudessa pitkään 350 kone johon noin 300tkm sitten koneremonttikin tehty. Tulisi 250d tilalle voimaa antamaan/ hillittyyn virityskäyttöönJari Ke kirjoitti: ↑Ke 29.01.2025 20:13 Ihan ei selviä mistä syystä 350:stä haluttaisiin laittaa. Jos on ajatuksissa ottaa voimaa ulos ni 350:nen ehkäpä on väärä valinta? Sen kanssa käsittääkseni tulee helpolla haasteita tai murheita on ehkä oikeampi ilmaisu.
Sit jos tollanen ehjä on jouten ja pitää sen tyyliin vakiona ja 3satku on pahoin rikki niin mikäpäs sinä.
Olen muutaman nähnyt ja se sylinterien välinen kannas on todella ohut. Siinäkin näki että paineet oli päässy sylinteristä toiseen. Millainen sit sen tiivisteen pitäisi olla et kestää paremmin? Ehkä metallitiiviste mutta se sit vaatii kannen ja lohkon plaanaamisen. Mutta silti tuon kohdan kesto joutuu todelliselle koetukselle ja helpolla toimii "sulakkeena" jos mosasta alkaa koittaa ottaa voimaa ulos. Voin muistaa väärinkin sen että sylinterien välinen kannas lyhyeltä matkaa on kiinteä ja siinä ei olisi nestekierrolle tilaa laisinkaan?
Mullon harmaa muistikuva että tällä foorumilla olisi kuvia lohkopinnoista ja muutenkin tarinaa 350 dieselistä