M102 1.8 tyhjäkäynti ongelma
M102 1.8 tyhjäkäynti ongelma
Morjens. Tuli laitettua tuommonen -91 vuoden 190 1.8 m102 moottorilla ja ongelmana on tyhjäkäynti. Eli kylmänä ei tahdo pysyä käynnissä ilman kaasua ja lämpimänä taas päinvastoin tyhjäkäynti aivan liian korkealla. Toimii muuten hyvin Vedot tallessa ei humppaile ja kulutus normaali. Mistähän lähtisi vikaa etsimään?
Re: M102 1.8 tyhjäkäynti ongelma
Itse aloittaisin alipaineletkuista sekä jetronicin kumikaukalon tarkastamisesta, laitoin kuvat liitteeksi mukaan helpottamaan paikantamista.
Jos letkut ja kaukalo ehjä. Tämän jälkeen tarkastaisin ilmamääräpotentiometrin toiminnan. Helppo tarkastaa yleismittarilla mittaamalla.
Potentiometrin pinneistä alimmasta (+) keskimmäinen (signaanali) sekä ylin (-)
Alimmasta pinnistä ja keskimmäisestä mittaa jännitettä 0.7volttia niin perussäätö on oikein ja samalla, kun painaa lautasta alaspäin niin jännite kasvaa noin 5 volttiin.
Ylimmästä ja keskimmäisestä, kun mittaa vastusta niin saa tietää onko potikan laahauspinnat kuluneet. Mittauksen aikana, kun painaa lautasesta 2/3 osaa matkan, vastuksen pitäisi kasvaa lineaarisesti ylöspäin ja sen jälkeen tippua alaspäin. Jos mitattu lukema heittelehtii paljon niin laahauspinnat ovat kuluneet loppuun mikä aiheuttaa tämän. Ohmiväli 1 - 6 kilo-ohmia jos muistan oikein.
Mihinkään säätöön ei kannata koskea ennen kuin järjestelmän toimivuus on tarkistettu. Oikeissa säädöissä oleva KE-jetronic toimii vaikka ei olisi yhtään liitintä kytkettynä!
Jos letkut ja kaukalo ehjä. Tämän jälkeen tarkastaisin ilmamääräpotentiometrin toiminnan. Helppo tarkastaa yleismittarilla mittaamalla.
Potentiometrin pinneistä alimmasta (+) keskimmäinen (signaanali) sekä ylin (-)
Alimmasta pinnistä ja keskimmäisestä mittaa jännitettä 0.7volttia niin perussäätö on oikein ja samalla, kun painaa lautasta alaspäin niin jännite kasvaa noin 5 volttiin.
Ylimmästä ja keskimmäisestä, kun mittaa vastusta niin saa tietää onko potikan laahauspinnat kuluneet. Mittauksen aikana, kun painaa lautasesta 2/3 osaa matkan, vastuksen pitäisi kasvaa lineaarisesti ylöspäin ja sen jälkeen tippua alaspäin. Jos mitattu lukema heittelehtii paljon niin laahauspinnat ovat kuluneet loppuun mikä aiheuttaa tämän. Ohmiväli 1 - 6 kilo-ohmia jos muistan oikein.
Mihinkään säätöön ei kannata koskea ennen kuin järjestelmän toimivuus on tarkistettu. Oikeissa säädöissä oleva KE-jetronic toimii vaikka ei olisi yhtään liitintä kytkettynä!
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.