Ostin kesällä allekirjoituksessa mainitun diesel-mersun eräästä suuresta ketjuliikkeestä. Pääasiassa olen ollut ostokseen tyytyväinen. Varusteltu ja lähes virheetön yksilö vähillä kilometreillä. Jotain pikkuvikaa tietysti, kuten vanhan auton kanssa voi olettaa.
Huomasin hiljattain *:lla autoa tutkiessa, että EGR-venttiilin asento on aina nollilla, mistä heräsi epäilys että ohjelmaa on peukaloitu. Lukaisin ECU:sta binäärit koneelle, ja ohjelman tarkempi tutkiminen vahvisti epäilyn. DPF sentään on jätetty toimintaan.
Tällainen toimintahan on nykyään kovan luokan rikollisuutta, ja aiheesta on käyty vilkasta keskustelua eri foorumeilla. Heräsi ajatus, että minkälainen on autoliikkeen vastuu tällaisessa tapauksessa? En ole reklamoinut, koska rehellisyyden nimissä homma ei haittaa pätkääkään, ja saattaa olla että jos kyseine laite olisi ollutkin käytössä niin olisin jossain vaiheessa itse poistanut sen käytöstä. Tietysti, kun kerta ohjelmaa on sörkitty niin herää epäilys että mitä muuta sille on tehty ja minkälaisen sepän toimesta. Toki saan selvitettyä vertaamalla dumppia vakioon kun löydän sellaisen jostain.
Kyse on kuitenkin periaatteesta eli siitä, että jos liike myy autoa tieliikennekelpoisena muttei se sitä ole, niin eihän homma ihan oikein mene. Luultavasti, jos teen reklamaation, auto pitää viedä johonkin nyrkkipajalle jossa ohjelma palautetaan vakioksi, tai sörkitään sitä muulla tavalla. Tällaiseen ei ole kiinnostusta, koska saan homman hoidettua itsekin kymmenessä minuutissa ja itse kun tekee niin tietää ainakin, että tulee tehtyä kunnolla.
Näin yleisesti, onko jollain muulla kokemuksia päästömanipuloidun auton ostamisesta? Miten liike on reagoinut reklamaatioon, ja millä tavalla asia on korjattu? Onko joku onnistunut saamaan liikkeeltä hyvitystä?
"Päästömanipuloidun" auton ostaminen
"Päästömanipuloidun" auton ostaminen
Mercedes-Benz E320 CDI 2003 (211.026)
Mercedes-Benz E350 CDI 2010 (212.025)
Re: "Päästömanipuloidun" auton ostaminen
Voisihan tuosta reklamoida ja sitten he laitattavat sen kuntoon.
Tässä on se etu, että jos vaikka egr on rikki niin he laittavat senkin kuntoon.
Toki jos alkaa näyttää loputtomalta työmaalta ohitettujen hajonneiden osien takia niin voisihan sitten pyytää hinnan alennusta ettei kauppaa tarvitse purkaa jos sitä ei itse halua.
Tässä on se etu, että jos vaikka egr on rikki niin he laittavat senkin kuntoon.
Toki jos alkaa näyttää loputtomalta työmaalta ohitettujen hajonneiden osien takia niin voisihan sitten pyytää hinnan alennusta ettei kauppaa tarvitse purkaa jos sitä ei itse halua.
Liike laittaa sen vakioksi ja siinä ainoa korvaus mitä tulevat ehdottamaan tai antamaan.
Tosin joudut sen jotenkin toteen näyttämään että ollut jo ostohetkellä.
Itse kun työnsin omani vaihtoon niin en valehdellut vaan kerroin rehellisesti että on ohjelma ja oli jo ostettaessa ohjelmoitu.
Totesivat vain että selvä he palauttavat vakioksi ennen myyntiä.
Tosin joudut sen jotenkin toteen näyttämään että ollut jo ostohetkellä.
Itse kun työnsin omani vaihtoon niin en valehdellut vaan kerroin rehellisesti että on ohjelma ja oli jo ostettaessa ohjelmoitu.
Totesivat vain että selvä he palauttavat vakioksi ennen myyntiä.
Näin se varmasti menee, senpä takia tuosta ei oikein kiinnosta edes reklamoida, kun homma on tarvittaessa helposti hoidettu myös itse ja sitten ainakin tietää että on tehty kunnolla. Näitäkin softaseppiä tuntuu olevan joka lähtöön ja osa ei näytä ymmärtävän yhtään mitä touhuaa.
Tuollaisen osoittaminen onkin tosiaan jo mielenkiintoisempi juttu, varsinkin kun kaupoista on puoli vuotta. Mutta samapa tuo.
Ihan hyvä pointti tämäkin, jos poiston syynä on rikkinäiset osat.
Tässä tapauksessa tosin vaikuttaa, että on poistettu vain kun on haluttu EGR pois sotkemasta. Venttiili liikkuu testerillä ja en huomannut että vikakoodeja olisi disabloitu ohjelmasta.
-
- Mersumies
Tekisin kyllä reklamaation asiasta. Mitäs jos se auto ei mene katsastuksesta läpi ja vakio-ohjelman palautuksen jälkeen ei toimi enää ollenkaan, kun ja jos sieltä on fyysisesti osia poistettu. Ne jää sitten kaikki omalle kontolle korjata.
EGR poisto ei nyt varmaan vaikuta yksinään mihinkään, mutta onko se ainoa kohta jota puukotettu.
EGR poisto ei nyt varmaan vaikuta yksinään mihinkään, mutta onko se ainoa kohta jota puukotettu.
2007 R 320cdi