Om642 ketjun venymä

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
fanpo22
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 8
Liittynyt: Ma 16.09.2024 18:49

Om642 ketjun venymä

Viesti Kirjoittaja fanpo22 »

Vannoutunut volvokuski vaihtoi menopeliä mersuun (GLK -09 V6 350, 380tkm rullattu) ja tässä nyt tuumailin että mikähän mahtaa olla ketjun tilanne. Jossakin oli keskustelua että öljykorkista kurkkaamalla kiristäjää vois saada jotain käsitystä olisko ketjun vaihto ajankohtainen.. elikä miltä tämä näyttää, alkaako olla jo vaihto lähellä? Ei rallattele laisinkaan, ainakaan vielä.. Huoltohistoria on osittain epäselvä niin ei oo kunnollista tietoa onko koskaan vaihdettu ketjua (tai mitään muutakaan, öljynvaihdoista/suodattimista ym löytyy ainoastaan dokumenttia)
IMG_20250117_212246.jpg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
mh jkl
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 113
Liittynyt: Su 06.01.2013 11:45

Re: Om642 ketjun venymä

Viesti Kirjoittaja mh jkl »

topiccia näppärästi lainaan. onkohan suosituksia kajaani tai oulu akselilla hyvälle mersupajalle. jos tuon oman 320tkm rullatun rintterin käyttäs ketjun vaihossa. on viimesiä ilman ad blue hommeleita ni aattelin pitää käyttöautona ns maailman tappiin.
Nyt sprinter 319 -12, 300GD -82, W164 280CDI -06, olleet ja menneet vito 115cdi, vito 112cdi
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18189
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Om642 ketjun venymä

Viesti Kirjoittaja dealer »

Kiristimen varat on lopussa. Ketju ja kiristin vaihtoon.
wiimax.fi
TPLtre
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1274
Liittynyt: To 31.01.2019 19:12

Re: Om642 ketjun venymä

Viesti Kirjoittaja TPLtre »

Jos tuo kiristimen reikä on täysin näkyvissä, niin vaihtokunnossa on. Ei se tosin näistä katkeile, venttiiliajoitukseen tulee siirtymää. Ja alkaa ääntää käynnistyksissä.
tahtoomersun
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3137
Liittynyt: Pe 06.12.2013 14:02

Re: Om642 ketjun venymä

Viesti Kirjoittaja tahtoomersun »

fanpo22 kirjoitti: Pe 17.01.2025 22:10 Vannoutunut volvokuski vaihtoi menopeliä mersuun (GLK -09 V6 350, 380tkm rullattu) ja tässä nyt tuumailin että mikähän mahtaa olla ketjun tilanne. Jossakin oli keskustelua että öljykorkista kurkkaamalla kiristäjää vois saada jotain käsitystä olisko ketjun vaihto ajankohtainen.. elikä miltä tämä näyttää, alkaako olla jo vaihto lähellä? Ei rallattele laisinkaan, ainakaan vielä.. Huoltohistoria on osittain epäselvä niin ei oo kunnollista tietoa onko koskaan vaihdettu ketjua (tai mitään muutakaan, öljynvaihdoista/suodattimista ym löytyy ainoastaan dokumenttia)

IMG_20250117_212246.jpg
Tuollaisella huoltohistorialla ketjun lisäksi heti vaihtoon kaikki öljyt ja suodattimet.
Perheessä:
W 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
TPLtre
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1274
Liittynyt: To 31.01.2019 19:12

Re: Om642 ketjun venymä

Viesti Kirjoittaja TPLtre »

Huoltaa kannattaa, öljyt ja suodattimet vaihtaa, unohtamatta ilmansuodattimia ja polttoainesuodatinta, mutta ketjun suhteen ei ole tuli persiin alla. Ei se katkea. Syytä silti vaihtaa jos kulunut. Ja kiristin myös.
fanpo22
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 8
Liittynyt: Ma 16.09.2024 18:49

Re: Om642 ketjun venymä

Viesti Kirjoittaja fanpo22 »

TPLtre kirjoitti: La 18.01.2025 18:52 Huoltaa kannattaa, öljyt ja suodattimet vaihtaa, unohtamatta ilmansuodattimia ja polttoainesuodatinta, mutta ketjun suhteen ei ole tuli persiin alla. Ei se katkea. Syytä silti vaihtaa jos kulunut. Ja kiristin myös.
Jeps, nämä perus huollot tehty heti kun auto tuli pihaan.
Täytyypä varautua siihen ketjunvaihtoremppaan lähitulevaisuudessa.. aika vähällä ajolla on itsellä että saa nyt jonkin aikaa ainakin odottaa, eri asia sit jos alkaa pitään ääntä
.. eikö nuo kuitenkin yleensä ala rallattaan ihan selvästi kun ketju on tarpeeks venähtänyt?

Ja asiasta kolmanteen, turbon seutuvilta oli öljyinen mutta ei kovin pahasti, olikos näissä jotain tyyppivikaa että hönkii öljyä siitä turbon y imuputken (missä se punanen tiiviste) kohasta? Onko tälle mitään tehtävissä? Ei tuo nyt pahasti näkynyt olevan öljyssä, pahempiakin nähnyt mutta mersussa tämä näky vähän ahdisti kun hyppäs heti silmille, volvossa turbo oli sen verran piilossa että ei sitä tullut pahemmin tuijoteltua :lol:
Yhden aivan selvän öljyvuodon jo korjasin, alipainepumpun tiivisteen joutu vaihtaan ja liimaa kans väliin. Liruutteli sieltä välistä jonkin verran mutta nyt vaikuttaisi olevan ok.
fanpo22
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 8
Liittynyt: Ma 16.09.2024 18:49

Re: Om642 ketjun venymä

Viesti Kirjoittaja fanpo22 »

Ja kävihän tossa moottorin vikavalokin vieraana tän päivän ajeluiden jälkeen ja koodiksi antoi jonkun dieselhiukkassuodattimen regenerointien määrä liian suuri, lähti kyllä ihan poistamalla. Hiukkasen viat kyllä tuntuu olevan joka ainoassa autossa merkistä huolimatta joten varmaan saa antaa mennä vaan , kun anturien mitta arvot kaikki pikaselauksella vaikutti ok:lta.
Avatar
-230k-
Mersumies
Mersumies
Viestit: 931
Liittynyt: Su 21.08.2011 19:49
Paikkakunta: Masku

Re: Om642 ketjun venymä

Viesti Kirjoittaja -230k- »

fanpo22 kirjoitti: La 18.01.2025 23:49
TPLtre kirjoitti: La 18.01.2025 18:52 Huoltaa kannattaa, öljyt ja suodattimet vaihtaa, unohtamatta ilmansuodattimia ja polttoainesuodatinta, mutta ketjun suhteen ei ole tuli persiin alla. Ei se katkea. Syytä silti vaihtaa jos kulunut. Ja kiristin myös.
Jeps, nämä perus huollot tehty heti kun auto tuli pihaan.
Täytyypä varautua siihen ketjunvaihtoremppaan lähitulevaisuudessa.. aika vähällä ajolla on itsellä että saa nyt jonkin aikaa ainakin odottaa, eri asia sit jos alkaa pitään ääntä
.. eikö nuo kuitenkin yleensä ala rallattaan ihan selvästi kun ketju on tarpeeks venähtänyt?

Ja asiasta kolmanteen, turbon seutuvilta oli öljyinen mutta ei kovin pahasti, olikos näissä jotain tyyppivikaa että hönkii öljyä siitä turbon y imuputken (missä se punanen tiiviste) kohasta? Onko tälle mitään tehtävissä? Ei tuo nyt pahasti näkynyt olevan öljyssä, pahempiakin nähnyt mutta mersussa tämä näky vähän ahdisti kun hyppäs heti silmille, volvossa turbo oli sen verran piilossa että ei sitä tullut pahemmin tuijoteltua :lol:
Yhden aivan selvän öljyvuodon jo korjasin, alipainepumpun tiivisteen joutu vaihtaan ja liimaa kans väliin. Liruutteli sieltä välistä jonkin verran mutta nyt vaikuttaisi olevan ok.
Joo ei oo ketjuja juuri katkennut näistä, ei sen suhteen kiire.
öljyvuodosta, ni ite hommasin uuden punasen tiivisteen ja asensin sen tiivisteliimalla siihen muoviseen y putkeen ni rupes pitämään.
Samoten kokonaan uusi huohottimen putki ja sen tiiviste. Ilmansuodattimien vaihdot jatkossa irrottamalla vain sivuilta ne putket, vähän enemmän näpertelyä vaatii kyllä noin tehtynä mutta sai vaihdettua.
W166 250CDI -12 exw447 114CDI -15 exS212 220CDI -14
exS205 180CDI -16 exW212 220CDI -14 exS211 320CDI -07 exW124 300D -91 exS211 320CDI -04 exW202 230K -96 exS124 300D -87
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18189
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Om642 ketjun venymä

Viesti Kirjoittaja dealer »

No tuo aloittajan auton ketju on niin venynyt että vänkärin puolen nokat on jo varmasti asteen -toista pielessä, kylmänähän se alkaa ensin rohahdella käynnistyksessä. Ei se poikki mene mutta aika olennaisesti muuttuu käyntiääni kun tuohon uuden vitjan vetää, ja olennaisinta lienee kulutuksen pieneneminen samalla.

Tuossa oli ässän moottorissa kiristin ulompana kuin se on paketista otettuna vapaana ja meteli melkoinen käynnistyksessä, jäi öljynvaihtohuollosta ketjunvaihtoon:
lopun alku.jpg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
wiimax.fi
mpower
Mersumies
Mersumies
Viestit: 626
Liittynyt: Ti 18.11.2014 18:03
Paikkakunta: Lohja

Re: Om642 ketjun venymä

Viesti Kirjoittaja mpower »

Huomioitakoon kuitenkin se, ketju ei siis veny, vaan pitenee kulumalla! Nooh, pääsinpä taas viisastelemaan ,juu! :lol:
Pojasta vaariin:Ex-romuja:Mosse Scandinavia,Vauxhall Victor,Escort1.1,Toyota Crown,Fiat 124,Fiat 850,BMW 2000,BMW 2002,BMW1600-2,BMW 318i,Fiesta,Megane 1.6, Pösö 406 2.0,Volvo S60,Audi TT Quattro 165kW-99,Honda CR-V-05,MB W203 220CDI-07, MB W211 280CDI-07, BMW 528i 2010,MB CLS 350 CDI 2011,MB S350 BlueTec 4-Matic 2014
Vastaa Viestiin