Öljypohjan tiivisteen vaihto W124 320 E koneeseen

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Mese 320 TE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1645
Liittynyt: Ti 04.05.2010 21:16
Paikkakunta: Pieksämäki

Öljypohjan tiivisteen vaihto W124 320 E koneeseen

Viesti Kirjoittaja Mese 320 TE »

Hei Palstalaiset ! Onko mahdollista vaihtaa öljypohjan tiiviste konetta pois ottamatta ? Katselin tuota hommaa, jos ottaisi kallistuksen vaimentimen pois ja nostaisi hieman konetta sen minkä sitä voi nostaa kumi tyynyiltään. Niin tulisiko öljypohja pois etupalkin ja koneen välistä ? :?: :thumbup:
Meseillään
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Öljypohjan tiivisteen vaihto W124 320 E koneeseen

Viesti Kirjoittaja atlas »

En usko kun ei se missään muussakaan mersun koneessa ole mahdollista...sitä pitää vaan saada yllättävän paljon alaspäin ensin että tulee pitkittäin välistä...muutenkin ahdas välit tuottaa ongelmaa jos liimaa käytät tiivisteen kanssa niin joka paikka on liimassa ja pultteja on hankala laittaa paikalleen että tiivistekin on välissä oikein.
Mutta kun tiiviste on vaihdettava kuitenkin niin kokeile ensin tuota esittääsi keinoa ja jos ei onnaa niin sitten kone pois.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Mese 320 TE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1645
Liittynyt: Ti 04.05.2010 21:16
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: Öljypohjan tiivisteen vaihto W124 320 E koneeseen

Viesti Kirjoittaja Mese 320 TE »

Hei Atalas ! Se vuoto on tihkumista ja uusi tiiviste on 2 kerroksinen metallinen. Pitää kokeilla tuota :thumbup: nostoa ensin antaako se tarpeeksi tilaa vetää öljypohjan pois. :thumbup:
Meseillään
Avatar
pazo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 330
Liittynyt: Ke 21.08.2013 17:47
Paikkakunta: Helsinki

Re: Öljypohjan tiivisteen vaihto W124 320 E koneeseen

Viesti Kirjoittaja pazo »

atlas kirjoitti:En usko kun ei se missään muussakaan mersun koneessa ole mahdollista...
Amerikkalainen ohje: https://www.pelicanparts.com/techarticl ... cement.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Mese 320 TE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1645
Liittynyt: Ti 04.05.2010 21:16
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: Öljypohjan tiivisteen vaihto W124 320 E koneeseen

Viesti Kirjoittaja Mese 320 TE »

pazo kirjoitti:
atlas kirjoitti:En usko kun ei se missään muussakaan mersun koneessa ole mahdollista...
Amerikkalainen ohje: https://www.pelicanparts.com/techarticl ... cement.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
No tuon kuvasarjan perusteella tiivisteen vaihto näyttäisi onnistuvan, kun konetta nostaa etupäästä ja päästää moottorinkannatus kumityynyt irti. :thumbup:
Meseillään
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18186
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Öljypohjan tiivisteen vaihto W124 320 E koneeseen

Viesti Kirjoittaja dealer »

atlas kirjoitti:En usko kun ei se missään muussakaan mersun koneessa ole mahdollista...
Täh ? Satalankkujen dieseleihin vaihdeltu aikoinaan kk-laakereita ja nätisti lähtee öljypohja pois konetta irrottamatta. Samaten bensa neloset ja ainakin M103. Edelleen 202-korisen M111 jne...
wiimax.fi
Avatar
anselmi123
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 370
Liittynyt: Ti 28.06.2016 15:05
Paikkakunta: LPR

Re: Öljypohjan tiivisteen vaihto W124 320 E koneeseen

Viesti Kirjoittaja anselmi123 »

Sori kun nostelen vanhaa topicia. Rupesin irroittamaan M103/automaattiaskisesta C124:sta öljypohjaa. Riittääks kun pakosarjoilta saa liitoksen auki ja vaihteiston tukikumi löysälle? Moottorityynyt on jo irti. Siitä sitten moottorinostimella nostaa tarpeeks ja ujuttaa pohjan apurungon päältä.
Star C3 @LPR
Avatar
anselmi123
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 370
Liittynyt: Ti 28.06.2016 15:05
Paikkakunta: LPR

Re: Öljypohjan tiivisteen vaihto W124 320 E koneeseen

Viesti Kirjoittaja anselmi123 »

Nyt on pohja irti. Moottorin kumityynyt alhaalta auki, simpukasta se välitanko toiselta puolelta irti ja puhaltimen eestä muovikaukalo irti. Moottorinostimella nostin siitä etummaisesta nostopisteestä n. 5cm niin mahtui pohja tulemaan apurungon päältä. Semmonen huomio että aika paljon jää öljyä pohjalle vaikka proppu käytetty auki.
Star C3 @LPR
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13652
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Öljypohjan tiivisteen vaihto W124 320 E koneeseen

Viesti Kirjoittaja karra »

anselmi123 kirjoitti: La 04.01.2025 20:45 Semmonen huomio että aika paljon jää öljyä pohjalle vaikka proppu käytetty auki.
Timo L. kirjoitti: To 07.06.2007 23:23 Tuosta laskemisesta/imuvaihdosta on ennenkin taitettu peistä, lopputuloksella että mielipiteitä on yhtä monta kuin sanojaa. Mercedes-Benzin moottorit henkilöautoissa on suunniteltu imuvaihtomielessä jo 1970-luvulta lähtien. Varhaiset tällaiset moottorit tunnistaa tulppaanin muotoisesta öljytikun putken yläpäästä. Levennys on tehty imuvaihtajan letkun asennusta varten. Tämä tieto on peräisin tehtaan Service Informationista, vuotta en muista.

Itse olen vaihtanut öljyt nyt parin vuoden ajan pääsääntöisesti imuvaihtajalla, laiskuussyistä ja kun naapurin montulle ei aina kehtaa pyrkiä :wink: .
1939 Pontiac Six 2D Sedan De Luxe MYYNNISSÄ www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
Vastaa Viestiin