https://www.benzworld.org/threads/inter ... s.2509617/

Tämähän on oikein järkevää talvella, tekee AGM akulle käsittääkseni huonoa, jos sitä ei koskaan ladata täyteen. Olen omaa akkua aina säännöllisesti lataillut ulkoisella laturilla.
Auton ECU/SAM tai joku vastaava säätelee latausta. Tämän saa ohitettua irroittamalla auton laturista LIN-kaapelin, jolloin auton laturi hoitaa latauksen "tyhmästi" eli lataa käsittääkseni 14,7V tai jonkun muun vakiojännitteen verran.
Törmäsin nyt ulkomaalaisilla foorumeilla toiseenkin, paljon helpompaan, keinoon.
https://mbworld.org/forums/e-class-w212 ... stion.html

Kyseessä on siis tämä akun -navassa oleva jänniteanturi, jonka irroitti minuutissa.

Nappasin anturin irti, konepelli kiinni ja auto käyntiin.

Hienoa, auto lataa 14,3 volttia, koeajolla lataus pysyy 14,1-14,3 voltin välissä kaikkien mahdollisten lämmittimien ollessa päällä. Nyt kun jänniteanturi on irti, ei auto näytä kuinka paljon laturi antaa virtaa. Olettaisin että sieltä tulee riittävästi, kun auto toimii normaalisti ajossa.
Mittasin pihtiampeerimittarilla, että auto latasi tyhjäkäynnillä noin 4-5 ampeeria.
Osaako kukaan sanoa liittyykö tähän jänniteanturi irroitettuna ajelemiseen mitään riskejä?