W212 BlueEfficiency ja älykäs akun lataus

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
AaPoo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 288
Liittynyt: Ti 13.07.2021 11:34
Paikkakunta: Tampere

W212 BlueEfficiency ja älykäs akun lataus

Viesti Kirjoittaja AaPoo »

Kuten on hyvin tiedossa, näissä on päästöjen takia älykäs lataus eikä akkua ladata yli 80 % varaustason, välillä akun jännite on ajossa 12,4 volttia.
https://www.benzworld.org/threads/inter ... s.2509617/

Kuva

Tämähän on oikein järkevää talvella, tekee AGM akulle käsittääkseni huonoa, jos sitä ei koskaan ladata täyteen. Olen omaa akkua aina säännöllisesti lataillut ulkoisella laturilla.

Auton ECU/SAM tai joku vastaava säätelee latausta. Tämän saa ohitettua irroittamalla auton laturista LIN-kaapelin, jolloin auton laturi hoitaa latauksen "tyhmästi" eli lataa käsittääkseni 14,7V tai jonkun muun vakiojännitteen verran.

Törmäsin nyt ulkomaalaisilla foorumeilla toiseenkin, paljon helpompaan, keinoon.
https://mbworld.org/forums/e-class-w212 ... stion.html
Kuva

Kyseessä on siis tämä akun -navassa oleva jänniteanturi, jonka irroitti minuutissa.

Kuva

Nappasin anturin irti, konepelli kiinni ja auto käyntiin.

Kuva

Hienoa, auto lataa 14,3 volttia, koeajolla lataus pysyy 14,1-14,3 voltin välissä kaikkien mahdollisten lämmittimien ollessa päällä. Nyt kun jänniteanturi on irti, ei auto näytä kuinka paljon laturi antaa virtaa. Olettaisin että sieltä tulee riittävästi, kun auto toimii normaalisti ajossa.
Mittasin pihtiampeerimittarilla, että auto latasi tyhjäkäynnillä noin 4-5 ampeeria.

Osaako kukaan sanoa liittyykö tähän jänniteanturi irroitettuna ajelemiseen mitään riskejä?
S212 E350CDI 4Matic 2009
Avatar
MiHe
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6498
Liittynyt: La 23.02.2008 12:47
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: W212 BlueEfficiency ja älykäs akun lataus

Viesti Kirjoittaja MiHe »

varmaankin se, että mitä akku tykkää kun se sattuukin joskus latautumaan täyteen ja lautausta jatketaan täydellä jännitteellä, perinteinen lyijyakku taisi kiehauttaa nestettä, en tiedä miten nämä modernimmat akut toimivat. Onko 14,3V sitten edes liikaa, en tiedä.
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07

Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
TPLtre
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1272
Liittynyt: To 31.01.2019 19:12

Re: W212 BlueEfficiency ja älykäs akun lataus

Viesti Kirjoittaja TPLtre »

Ei se AGM:lle ole, perinteiselle olisikin.
EemeliErkki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 553
Liittynyt: To 11.04.2019 10:26

Re: W212 BlueEfficiency ja älykäs akun lataus

Viesti Kirjoittaja EemeliErkki »

Tavallisen akun lataus ohje arvo on 14,4V. AGM akun lataus ohje arvo on 14,8V.
Tuossa toisessa ketjussa on mainittu, että nämä orginal VARTA AGM akut ovat hyvin pitkäikäisiä. Oma akku taisi kestää yli 8v. Ja jonkun muu akulla olisi päässyt muistaakseni 12v ikään. Oma akku ei varsinaisesti hajonnut, mutta vaihdoin sen, kun oli tarve mennä Lappiin talvella, varmuudeksi siis.
Kun aiemmin oli Mercedes ME adapteri autossa käytössä, se näytti latausjännitettä talviaikaan yleensä aina 14,8V. Kesällä sitten pienen ajon jälkeen alle 14V.
Eli ei liene taida olla tarvetta yrittää säätää mitään muuta.
AaPoo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 288
Liittynyt: Ti 13.07.2021 11:34
Paikkakunta: Tampere

Re: W212 BlueEfficiency ja älykäs akun lataus

Viesti Kirjoittaja AaPoo »

Käsittääkseni tuo alilatauskaan ei tee hyvää akulle. Jossain sanottiin AGM-akulle latausjännitteeksi 14,5-14,7 volttia, nythän auto ei lataa kuin 14,3 volttia. Pitänee kai yhä latailla ulkopuolisella laturilla parin viikon välein.

Mä olen katsellut ajon aikana latausjännitteitä tuolta Vehicle data -valikosta eikä kyllä lataa yli 14 volttia kuin moottorijarrutuksella. Vaihdoin akun kaksi vuotta sitten Bilteman AGM-akkuun ja tänäkin talvena on välillä startannut laiskasti, jonka takia aloin taas akkua latailla CTEKillä.
S212 E350CDI 4Matic 2009
Avatar
jysi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3281
Liittynyt: Pe 23.05.2003 17:49
Paikkakunta: Salo

Re: W212 BlueEfficiency ja älykäs akun lataus

Viesti Kirjoittaja jysi »

W212 tapauksessa latauksen säätö on taka-SAM:issa, siellä on muutama kymmenen parametriä joista voi arvailla mitä ne tekee. On virtarajaa, lämpötilarajaa, viivettä jne, luultavasti kuitenkin jokin tolkku siinä miksi ne on sinne kirjailtu.

Foorumeiden mukaan VCD_PNM_BCD_Parameter alta PPNM_BCDSOCEnable = 0 poistaa lataustilan valvonnan (SOC = State of Charge) käytöstä

Jos ei noin radikaaliksi halua mennä, samasta paikasta löytyy PPNM_BCDSoCLevelHigh (esimerkkiautossa 70%) eli ilmeisesti juurikin tuo ohjeessa mainittu maksimi varaustaso silloin kun SOC on käytössä.

Testaamatta, eli omalla vastuulla saa kokeilla.
AaPoo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 288
Liittynyt: Ti 13.07.2021 11:34
Paikkakunta: Tampere

Re: W212 BlueEfficiency ja älykäs akun lataus

Viesti Kirjoittaja AaPoo »

Joku rohkea ja riittävät työkalut omaava voisi testata omalla autollaan PPNM_BCDSoCLevelHigh -arvon nostoa 90 % tai 95 % ja kertoa miten auto toimii :thumbup:
S212 E350CDI 4Matic 2009
rkhvrnen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 77
Liittynyt: Ma 28.03.2022 23:18

Re: W212 BlueEfficiency ja älykäs akun lataus

Viesti Kirjoittaja rkhvrnen »

Huomasin joskus Vediamolla säätäessä jysin mainitsemien taka-SAMin versiokoodausten olemassaolon. Ei tullut muuteltua niitä, kun ei (vielä) ole ollut akkuongelmia.

Sen olen kyllä huomannut, että melko matalalla on jännitteet koko ajan. Voisin tuota koodausmuutosta kokeilla tässä kun kerkiää.
Mercedes-Benz E320 CDI 2003 (211.026)
Mercedes-Benz E350 CDI 2010 (212.025)
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5858
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: W212 BlueEfficiency ja älykäs akun lataus

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

Laturin säätely akkun jatkuva 80% pito pienentää moottorin päästöjä,
hihit hitun uusien akkujen tekeminenhän ei saastutta
taas tätä viherpesua, toisaalta
jos se ei vaikutaisi akun kestoon niin mihinkä niitä äly laturita'
tarvittaisiin
ja miksipä vaikka asunto autoissa olisi niin tarkaa milaisilla voltella/ ohjelmalla akkuja lataillaan
Mökkillä
'
AaPoo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 288
Liittynyt: Ti 13.07.2021 11:34
Paikkakunta: Tampere

Re: W212 BlueEfficiency ja älykäs akun lataus

Viesti Kirjoittaja AaPoo »

Eilen saatiin koodattua tuo SOC 70 % -> 90 %. Alkupään W212 oli eri nimellä tuo SOC-parametri, mutta ainoa parametri mikä oli prosentteina ilmoitettu. Tuon vaihdoksen jälkeen auto alkoi ladata selvästi enemmän virtaa eli täyttänee akkua enemmän. Pitää vielä seurailla miten tuo akkua latailee. Kiitokset hyvistä vinkeistä asiaan liittyen.
S212 E350CDI 4Matic 2009
Vastaa Viestiin