PTracing w108 320cdi ja nyt myös w124 4matic kunnostusta
Re: PTracing w108 320cdi ja nyt myös w124 4matic kunnostusta
Itse pidän enemmän pystylampu mallisista mersuista mutta makuasioita vaan.
Toi on totta, vähän tympeää välillä pitää monologia siitä mitä on tullut räpellettyä ja siksi välillä jää päivittämättä mitä tullut tehtyä.
Toi on totta, vähän tympeää välillä pitää monologia siitä mitä on tullut räpellettyä ja siksi välillä jää päivittämättä mitä tullut tehtyä.
Re: PTracing w108 320cdi ja nyt myös w124 4matic kunnostusta
Tässä lienee hiukan perääkin.

Museo osastolla usein unohdetaan, että tapoja harrastaa on useita ja negatiivinen mielipide OEM+ tai "alkuperäisyyttä kunnioittaen -paranneltu" -projektiin saattaa harmittaa tekijää ja niitä jotka pitää tyylistä.
Klubi aktiivienkin kannattaisi katsoa näitä matalamoraalisia projekteja niin, että löytyskö vinkkejä tai ajatuksia miten kunnostaa omaakin tapausta. Tai kyllähän ne kahtookin, koska ne tietää kuinka haurasta Pyryn harrastaminen on

Ollaan ilosia että vielä harrastetaan autoja. Ja että Pyry harrastaa, niin me muutkin nähään kuinka se tapahtuu. Myös EVO X, arvostan että joku tekee juttua harrastamisesta.
Re: PTracing w108 320cdi ja nyt myös w124 4matic kunnostusta
Taas on harrastettu omalla tyylillä ja het huolella viikon mittaan iltaisin ja nyt viikonloppuna, tekis mieli päästä jo ajamaan
Ottaa se vain oman aikansa kun tällaista projektia kasailee ja siinä samalla uusii ja korjaa jotain mitä eteen tulee!
Kojelaudan vaihdoin hieman parempi kuntoiseen joka oli tuoreemman värisillä puuosilla. Oli muuten eroa äänieristyksessa 300TE vs. 300TDT 4 matic kojelaudassa. Ne vaihdoin samalla kojelaudasta toiseen eli äänieristetaso säilyi sen osalta samana


Helmakotelot täyteen ruostesuojausta ennen lattiaverhoilun asennusta

Paremman ja ehjemmän kattoverhoilun olin purkanut jo vuosia sitten talteen tähän projektiin ja sen asensin

Takaluukkuun laitoin uuden tiivisteen ja yllätyin kuinka hyvä tarvikemallin tiiviste oli tälläkertaa

Uuden tuulilasin liimasin paikoilleen

Ja sen jälkeen verhoilua kiinni!

Auto on nyt sisustan osalta niin pitkälle kasattu kun kannatti tehdä ennen takalasien asennusta. Lasit vein tummennettavaksi ammattilaiselle niin tulee kerralla laadukkaat kalvot asiallisesti asennettuna. Viimeksi tein sen itse ja halvalla kalvolla, ei tullu hyvä joten nyt ajattelin päästä helpolla


Tämän hetken tavoite on että Jouluksi kasaan ja takas tienpäälle! Vaikuttaa siltä että siihen vois jopa ehtiä
Kysytään nyt vielä täältäkin että löytyiskö keneltäkään myytäväksi etuoviin ehjiä e-mallin jalopuita eli tuollaisia kirkkaamman värisiä? Ja keskikonsolin puuosaa vaihdekepin ympärille? Kuva millaiset olis hakusessa sävyltään

Ja mustia niskatuki tällä kuosilla? 3kpl olis tarve löytää


Kojelaudan vaihdoin hieman parempi kuntoiseen joka oli tuoreemman värisillä puuosilla. Oli muuten eroa äänieristyksessa 300TE vs. 300TDT 4 matic kojelaudassa. Ne vaihdoin samalla kojelaudasta toiseen eli äänieristetaso säilyi sen osalta samana



Helmakotelot täyteen ruostesuojausta ennen lattiaverhoilun asennusta


Paremman ja ehjemmän kattoverhoilun olin purkanut jo vuosia sitten talteen tähän projektiin ja sen asensin

Takaluukkuun laitoin uuden tiivisteen ja yllätyin kuinka hyvä tarvikemallin tiiviste oli tälläkertaa


Uuden tuulilasin liimasin paikoilleen

Ja sen jälkeen verhoilua kiinni!

Auto on nyt sisustan osalta niin pitkälle kasattu kun kannatti tehdä ennen takalasien asennusta. Lasit vein tummennettavaksi ammattilaiselle niin tulee kerralla laadukkaat kalvot asiallisesti asennettuna. Viimeksi tein sen itse ja halvalla kalvolla, ei tullu hyvä joten nyt ajattelin päästä helpolla



Tämän hetken tavoite on että Jouluksi kasaan ja takas tienpäälle! Vaikuttaa siltä että siihen vois jopa ehtiä

Kysytään nyt vielä täältäkin että löytyiskö keneltäkään myytäväksi etuoviin ehjiä e-mallin jalopuita eli tuollaisia kirkkaamman värisiä? Ja keskikonsolin puuosaa vaihdekepin ympärille? Kuva millaiset olis hakusessa sävyltään

Ja mustia niskatuki tällä kuosilla? 3kpl olis tarve löytää

IG: @pyrytakkunen
Re: PTracing w108 320cdi ja nyt myös w124 4matic kunnostusta
Voi veljet kun tästä tuloo hieno!
Re: PTracing w108 320cdi ja nyt myös w124 4matic kunnostusta
Mersun kasaus jatkui taas aktiivisesti viikonloppuna! Sisustaa niputin ja ikkunat paikoilleen. Maalipinnan fiksaustakin aloitin osiin jotka meni paikoilleen. Tummennukset ikkunoihin teetin muualla ja oon kyllä tyytyväinen. Ei oo enään ryppyjä ja eri värisiä sinertäviä kalvoja laseissa
Etulaseihin ei kalvoja laitettu koska en jaksa puljata leimalle niiden kanssa ja minut saa kyllä nähdä ikkunan läpi kun ajan tyytyväisenä om606 4maticilla hymy korvissa
Puuosia joutui työstämäänkin että sopi paikoilleen, oon aina aatellu että w124 puut on kaikki saman kokoisia mutta eipäs vain mahtunut uudempi puu vanhempaa keskikonsoliin. Rälläkkä käteen ja hiomalla siitä selvittiin! Talvirenkaatkin vaihtui kaivonkansille. Viimeiset osatkin maalasin hiekkapuhalluksen kautta pintamaaliin ja nekin saa ruuvata seuraavalla kertaa paikoilleen!
Jatkuu taas seuraavassa jaksossa!




















IG: @pyrytakkunen
Re: PTracing w108 320cdi ja nyt myös w124 4matic kunnostusta
Ja taas harrastin koko viikonlopun 4maticin kasausta, ruostesuojaustakin suoritin jo huolella alustan puolelle että sitä tulee hyvin myös osien alle

Enään ei olis paljon, vaan eipä oo jouluunkaan paljon aikaa


Enään ei olis paljon, vaan eipä oo jouluunkaan paljon aikaa


IG: @pyrytakkunen
Re: PTracing w108 320cdi ja nyt myös w124 4matic kunnostusta
Hieno peli kerta kaikkiaan.
Ja sehän valmistuu mallikkaasti aikatauluun, sopivasti alkaa talvea tekemään. 


-S123 240TD man. -84
-S123 300TD -84
-S124 300TD -92 "Kartanolankku"
-S123 300TDT -82
-W123 200D man. -83 "Keltuainen" (kolhoosi)
-S123 300TD -84
-S124 300TD -92 "Kartanolankku"
-S123 300TDT -82
-W123 200D man. -83 "Keltuainen" (kolhoosi)
Re: PTracing w108 320cdi ja nyt myös w124 4matic kunnostusta
Joo just kerkes jouluksi valmiiksi! Nimittäin eilen kasasin autoa yö klo 1.30 asti koska deadline eli katsastus oli varattu tälle aamulle klo 9.00



Siinäpä vielä kuvat pyöränkoteloista valmiina, mukava se on näin katsella ja muistella kuinka ruosteessa se tämäkin oli lähteissä






Ja ulkona päivän näöllä kokonaan kasattuna!


Ja katsastuskonttorilla sekä pyöränkulman säädössä tänään


Se olis nyt tämänkin mersun korin kunnostus sitten siinä ja valmis! Noin 1,5 vuotta ja satoja harrastetunteja siihen meni! Maalipinnan fiksaan vielä kun olevuu hetkenaikaa ja tehdään ne loputkin suunnitellu muutokset tässä kun ehditään, mutta nyt "vaihde vapaalle" ja Hyvää Joulua 2024 kaikille!


Viimeksi muokannut PTracing, Ti 24.12.2024 10:49. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
IG: @pyrytakkunen
Re: PTracing w108 320cdi ja nyt myös w124 4matic kunnostusta
Hyvä, hyvä, hienoa jälkeä ja onnittelut!
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Re: PTracing w108 320cdi ja nyt myös w124 4matic kunnostusta
Hieno on, siinä sopiva joululahja 
MB ML 350 CDI A 4-MATIC Business Premium -12 (W166.024)
MB C 230 A Kombi Avantgarde -06 (S203.252)
MB CLK 200 A Sport -98 (W208.335)
MB E 300D Sedan -80 (W123.130) klassikko
ex MB E 220 CDI A Kombi Avantgarde -10 (S212.202)
ex MB ML 320 A -99 (W163.154)
ex MB Vaneo 1.9 A Ambiente -05 (W414.700)
ex MB E 270 CDI A Kombi Avantgarde -03 (S211.216)
ex MB 190 E 2.0 Sportline -90 (W201.102)
MB C 230 A Kombi Avantgarde -06 (S203.252)
MB CLK 200 A Sport -98 (W208.335)
MB E 300D Sedan -80 (W123.130) klassikko
ex MB E 220 CDI A Kombi Avantgarde -10 (S212.202)
ex MB ML 320 A -99 (W163.154)
ex MB Vaneo 1.9 A Ambiente -05 (W414.700)
ex MB E 270 CDI A Kombi Avantgarde -03 (S211.216)
ex MB 190 E 2.0 Sportline -90 (W201.102)
Re: PTracing w108 320cdi ja nyt myös w124 4matic kunnostusta
Hyvää joulua ja upeaa työtä olet tehnyt! Kuvia on ollut topickissa mukavasti tarjolla, niin se on lisännyt kiinnostusta seurailla töiden etenemistä. Missä päin Suomea kyseinen auto "asustaa"?
Re: PTracing w108 320cdi ja nyt myös w124 4matic kunnostusta
Toiset ne tekee uskomattoman hienoa jälkeä ja vielä asiallisen nopeaan tahtiin!
Aivan sairaan hieno siitä tuli!
Siinä on nyt varmaati mukava kurvailla joulun reissuja ympäri maakuntaa.
Hyvää joulua!
Aivan sairaan hieno siitä tuli!
Siinä on nyt varmaati mukava kurvailla joulun reissuja ympäri maakuntaa.
Hyvää joulua!
Re: PTracing w108 320cdi ja nyt myös w124 4matic kunnostusta
Kiitos!
IG: @pyrytakkunen
Re: PTracing w108 320cdi ja nyt myös w124 4matic kunnostusta
Kyllä se tietysti on taas tässä viimeaikoina käyny mielessä että mitä kaikkea muuta voisin saada aikaan jos saman ajan ja energian käyttäsin johonkin muuhun kuin tähänkin vanhaan mersuun...

IG: @pyrytakkunen
Re: PTracing w108 320cdi ja nyt myös w124 4matic kunnostusta
On hieno pirssi! Aplodit!
Pieni kuriositeetti-juttu tähän, kun tuossa aiemmin näköjään oli juttua puskureiden ym. väreistä, ja mikä milloinkin on oikein, ja mikä saa auton näyttämään vanhalta jne.
Nuo muoviset Sacco-bretit tulivat ensimmäisenä 126-malleihin jo vuonna 1979. Harva kuitenkaan tietää, että Antrasiitti-harmaa, (joka kaiketi on tämänkin farkun väri) on ainoa väri, jonka yhteydessä nuo saccot ja puskurit värjättiin tehtaalla ässä-malleihin korinväriin. Ainoa ero oli lakka, joka muovi-osissa oli satiini.
Mielenkiintoiseksi asian tekee se, että kakkossarjaan 1985 ja siitä eteenpäin muoviosien väriksi tuli huomattavan paljon vaaleampi Muschelgrau. Oletettavasti tässäkin on tuo vaalea muskeliharmaa?
Kiinnitän näihin aina huomiota siksi, että niin usein näkee entisöityjä ykkössarjan ässiä, joissa 172 värin kanssa on maalattu muovit tuolla vaaleammalla, vaikka olisi pitänyt käyttää samaa sävyä kuin korissa. Se töksähtää omiin silmiin aika pahasti, enkä oikeastaan ymmärrä miksi tehdas tuolloin päätti muuttaa tuota kaavaa.
Muovi-osien sävyttäminen korinväriin on usein nähty tapana "nuorentaa" autoa esteettisesti. Näinhän tehdaskin toimi koko 80-luvun ajan, kun niitä värejä koko ajan muokattiin enemmän ja enemmän korin kanssa sävy-sävyyn. Vain tämä antrasiitti 172 on tässä erikoinen kummajainen, ja myös muuten yksi pisimpään tuotannossa olleita metallivärejä Mersun ohjelmistossa.
Pieni kuriositeetti-juttu tähän, kun tuossa aiemmin näköjään oli juttua puskureiden ym. väreistä, ja mikä milloinkin on oikein, ja mikä saa auton näyttämään vanhalta jne.
Nuo muoviset Sacco-bretit tulivat ensimmäisenä 126-malleihin jo vuonna 1979. Harva kuitenkaan tietää, että Antrasiitti-harmaa, (joka kaiketi on tämänkin farkun väri) on ainoa väri, jonka yhteydessä nuo saccot ja puskurit värjättiin tehtaalla ässä-malleihin korinväriin. Ainoa ero oli lakka, joka muovi-osissa oli satiini.
Mielenkiintoiseksi asian tekee se, että kakkossarjaan 1985 ja siitä eteenpäin muoviosien väriksi tuli huomattavan paljon vaaleampi Muschelgrau. Oletettavasti tässäkin on tuo vaalea muskeliharmaa?
Kiinnitän näihin aina huomiota siksi, että niin usein näkee entisöityjä ykkössarjan ässiä, joissa 172 värin kanssa on maalattu muovit tuolla vaaleammalla, vaikka olisi pitänyt käyttää samaa sävyä kuin korissa. Se töksähtää omiin silmiin aika pahasti, enkä oikeastaan ymmärrä miksi tehdas tuolloin päätti muuttaa tuota kaavaa.
Muovi-osien sävyttäminen korinväriin on usein nähty tapana "nuorentaa" autoa esteettisesti. Näinhän tehdaskin toimi koko 80-luvun ajan, kun niitä värejä koko ajan muokattiin enemmän ja enemmän korin kanssa sävy-sävyyn. Vain tämä antrasiitti 172 on tässä erikoinen kummajainen, ja myös muuten yksi pisimpään tuotannossa olleita metallivärejä Mersun ohjelmistossa.
Karel
E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
420 SEC -87 ”Zacco” Entisöinti menossa
500 SEL -86 "Maxi" MR
260 SE -89 ”Essu” MR
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”
ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
420 SEC -87 ”Zacco” Entisöinti menossa
500 SEL -86 "Maxi" MR
260 SE -89 ”Essu” MR
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”
ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
Re: PTracing w108 320cdi ja nyt myös w124 4matic kunnostusta
Ihan jokaista viestiä en ole kyseiseen autoon liittyen lukenut, mutta onko tuossa alkuperäinen 4-matic -systeemi kokonaisuudessaan käytössä vai onko systeemi korvattu vuotamattomalla esijännitetyllä JM-koneen keksinnöllä?
Re: PTracing w108 320cdi ja nyt myös w124 4matic kunnostusta
Kiitos aploodeista!Karel kirjoitti: ↑Ti 24.12.2024 20:25 On hieno pirssi! Aplodit!
Pieni kuriositeetti-juttu tähän, kun tuossa aiemmin näköjään oli juttua puskureiden ym. väreistä, ja mikä milloinkin on oikein, ja mikä saa auton näyttämään vanhalta jne.
Nuo muoviset Sacco-bretit tulivat ensimmäisenä 126-malleihin jo vuonna 1979. Harva kuitenkaan tietää, että Antrasiitti-harmaa, (joka kaiketi on tämänkin farkun väri) on ainoa väri, jonka yhteydessä nuo saccot ja puskurit värjättiin tehtaalla ässä-malleihin korinväriin. Ainoa ero oli lakka, joka muovi-osissa oli satiini.
Mielenkiintoiseksi asian tekee se, että kakkossarjaan 1985 ja siitä eteenpäin muoviosien väriksi tuli huomattavan paljon vaaleampi Muschelgrau. Oletettavasti tässäkin on tuo vaalea muskeliharmaa?
Kiinnitän näihin aina huomiota siksi, että niin usein näkee entisöityjä ykkössarjan ässiä, joissa 172 värin kanssa on maalattu muovit tuolla vaaleammalla, vaikka olisi pitänyt käyttää samaa sävyä kuin korissa. Se töksähtää omiin silmiin aika pahasti, enkä oikeastaan ymmärrä miksi tehdas tuolloin päätti muuttaa tuota kaavaa.
Muovi-osien sävyttäminen korinväriin on usein nähty tapana "nuorentaa" autoa esteettisesti. Näinhän tehdaskin toimi koko 80-luvun ajan, kun niitä värejä koko ajan muokattiin enemmän ja enemmän korin kanssa sävy-sävyyn. Vain tämä antrasiitti 172 on tässä erikoinen kummajainen, ja myös muuten yksi pisimpään tuotannossa olleita metallivärejä Mersun ohjelmistossa.

IG: @pyrytakkunen
Re: PTracing w108 320cdi ja nyt myös w124 4matic kunnostusta
Voi jopa olla ettei täällä ole edes mainintaa asiasta, mutta tosiaan JM-koneen Jouni teki tähän jakolaatikkoon muutokset jo 11 vuotta sitten ja vieläkin toimii tosi hyvin. Auton kun ostin sillon aikanaan niin tasonsäädön öljysäiliö oli tyhjä ja tyhjeni heti kun lisää sinne kaatoi, eli ongelma oli jo päällänsä, mikä korjattiin. Öljyn kanssa se on ollut vähän tarkka. Perus lukkoperä öljyllä se jäi murtamaan eli nylkytti asfaltilla kääntäessä. Sitten aloin käyttämään laadukasta lukkoperä öljyä ja siihen sekaan erikseen myytävää luiston lisäainetta ja sen jälkeen on neliveto toiminut hyvin ja sivistyneesti näihin päiviin asti. Myös asd perästä kului levyt nopeaa ei niin laadukkaalla lukkoperä öljyllä. Uusin ne ja sen jälkeen sinnekkin oon laittanut saman öljy/lisäaine coctailin joka tuntui toimivan myös siellä.
IG: @pyrytakkunen
Re: PTracing w108 320cdi ja nyt myös w124 4matic kunnostusta
Sama homma oli minulla, kun hankin 4-maticin jo varmaan 10 vuotta sitten. Jakolaatikko kävi ensin Siekkisellä, joka totesi sen kuluneen jo niin paljon, ettei korjaaminen ollut enää mahdollista. Ajossa vuoto oli jo niin kovaa, että öljyt pääsivät purskahtamaan ulos jakolaatikon puolelta. Maantiellä öljy saattoi siis levitä jopa kuumaan pakoputken, josta muodostui kova savu..PTracing kirjoitti: ↑Ke 25.12.2024 08:27Voi jopa olla ettei täällä ole edes mainintaa asiasta, mutta tosiaan JM-koneen Jouni teki tähän jakolaatikkoon muutokset jo 11 vuotta sitten ja vieläkin toimii tosi hyvin. Auton kun ostin sillon aikanaan niin tasonsäädön öljysäiliö oli tyhjä ja tyhjeni heti kun lisää sinne kaatoi, eli ongelma oli jo päällänsä, mikä korjattiin. Öljyn kanssa se on ollut vähän tarkka. Perus lukkoperä öljyllä se jäi murtamaan eli nylkytti asfaltilla kääntäessä. Sitten aloin käyttämään laadukasta lukkoperä öljyä ja siihen sekaan erikseen myytävää luiston lisäainetta ja sen jälkeen on neliveto toiminut hyvin ja sivistyneesti näihin päiviin asti. Myös asd perästä kului levyt nopeaa ei niin laadukkaalla lukkoperä öljyllä. Uusin ne ja sen jälkeen sinnekkin oon laittanut saman öljy/lisäaine coctailin joka tuntui toimivan myös siellä.
Vein sitten jakolaatikon muokattavaksi JM-koneelle ja tyytyväinen olin, että etenemiskyky jäi kuitenkin erinomaiseksi. Joku 'ristiriipuntatilanne" voisi olla alkuperäisen systeemin ollessa paikalla parempi, mutta ei ole vielä sellaista tullut eteen. Tiedän, että tämä esijännityssysteemi ei ole enää alkuperäinen 4-matic, mutta minkäs asialle voi, kun ehjiä sisuskaluja ei ole juurikaan tarjolla. Toki asd -lukko toimii normaalisti vielä järjestelmässä.
Katsastuksessa et voi tällä muokatulla jakolaatikolla enää laittaa järjestelmää testitilaan, vaan jarrutestit tulisi tehdä vain katsurin toimesta kokeilemalla eikä rullilla.
Jos orggissysteemi vähänkään alkaa vuotamaan (siis teillä, joilla on orggissysteemi vielä käytössä), niin se pitäisi heti korjata ettei pilaa mahdollisuutta korjata sitä alkuperäiseen 4-matic muotoon.
Kuluneen pesän tilalle on kuitenkin sorvautettu jopa holkkeja, joilla jo pilalle mennyt alkuperäissysteemi on saatu toimimaan. Valitettavasti kyseinen useita kymmeniä S124 300TDT 4-maticeja Suomeen aikanaan tuonut herra menehtyi muutama vuosi sitten ja iso osa tietotaitoa katosi itseasiassa varmaan koko maailmasta kyseiseen järjestelmään liittyen.
W124 -koppainen originaali 4-matic on minusta hienointa, mitä on koskaan tehty nelivedon saralla. Se on tehty aikana, jolloin Mersulla oli vielä kunnianhimoa tehdä jotain erityistä, vaikka sen käytettyyn panostukseen ei varmasti koskaan saatu kyseisessä mallisarjassa rahoja takaisin.
Älkää verratko kuitenkaan koskaan W124 jälkeen tehtyjä Mersun 4-matic -systeemejä keskenään. Ne on hyvin erilaisia.
Re: PTracing w108 320cdi ja nyt myös w124 4matic kunnostusta
Onnittelut täältäkin
Minkälainen ruostesuoja tähän tuli, vai oliko jo mainintaa? Talviauto kuitenkin niin varmasti sekin tehty huolella.

S124 300TE
W124 300D
W124 300D
Re: PTracing w108 320cdi ja nyt myös w124 4matic kunnostusta
Kiitos! Kyllä tähän tuli kattava kotelosuoja, öljy sekä vaseliini suojaus joka puolelle autoa ettei alkais herkästi ruostumaan uudestaan
IG: @pyrytakkunen
Re: PTracing w108 320cdi ja nyt myös w124 4matic kunnostusta
Kyllä minä ainakin tykkään w124 nelivedosta paljonkin joka on muutettu jatkuvaksi, todella hyvä tienpäälläkin. Ei se kestoltaan varmasti oo audin veroinen, tai en oo viittinyt ikinä yrittää asvaltilla urheilla koska osat kuitenkin näyttää sellaisilta että sitä ne ei kauan kestäkardaani kirjoitti: ↑Ke 25.12.2024 10:02Sama homma oli minulla, kun hankin 4-maticin jo varmaan 10 vuotta sitten. Jakolaatikko kävi ensin Siekkisellä, joka totesi sen kuluneen jo niin paljon, ettei korjaaminen ollut enää mahdollista. Ajossa vuoto oli jo niin kovaa, että öljyt pääsivät purskahtamaan ulos jakolaatikon puolelta. Maantiellä öljy saattoi siis levitä jopa kuumaan pakoputken, josta muodostui kova savu..PTracing kirjoitti: ↑Ke 25.12.2024 08:27Voi jopa olla ettei täällä ole edes mainintaa asiasta, mutta tosiaan JM-koneen Jouni teki tähän jakolaatikkoon muutokset jo 11 vuotta sitten ja vieläkin toimii tosi hyvin. Auton kun ostin sillon aikanaan niin tasonsäädön öljysäiliö oli tyhjä ja tyhjeni heti kun lisää sinne kaatoi, eli ongelma oli jo päällänsä, mikä korjattiin. Öljyn kanssa se on ollut vähän tarkka. Perus lukkoperä öljyllä se jäi murtamaan eli nylkytti asfaltilla kääntäessä. Sitten aloin käyttämään laadukasta lukkoperä öljyä ja siihen sekaan erikseen myytävää luiston lisäainetta ja sen jälkeen on neliveto toiminut hyvin ja sivistyneesti näihin päiviin asti. Myös asd perästä kului levyt nopeaa ei niin laadukkaalla lukkoperä öljyllä. Uusin ne ja sen jälkeen sinnekkin oon laittanut saman öljy/lisäaine coctailin joka tuntui toimivan myös siellä.
Vein sitten jakolaatikon muokattavaksi JM-koneelle ja tyytyväinen olin, että etenemiskyky jäi kuitenkin erinomaiseksi. Joku 'ristiriipuntatilanne" voisi olla alkuperäisen systeemin ollessa paikalla parempi, mutta ei ole vielä sellaista tullut eteen. Tiedän, että tämä esijännityssysteemi ei ole enää alkuperäinen 4-matic, mutta minkäs asialle voi, kun ehjiä sisuskaluja ei ole juurikaan tarjolla. Toki asd -lukko toimii normaalisti vielä järjestelmässä.
Katsastuksessa et voi tällä muokatulla jakolaatikolla enää laittaa järjestelmää testitilaan, vaan jarrutestit tulisi tehdä vain katsurin toimesta kokeilemalla eikä rullilla.
Jos orggissysteemi vähänkään alkaa vuotamaan (siis teillä, joilla on orggissysteemi vielä käytössä), niin se pitäisi heti korjata ettei pilaa mahdollisuutta korjata sitä alkuperäiseen 4-matic muotoon.
Kuluneen pesän tilalle on kuitenkin sorvautettu jopa holkkeja, joilla jo pilalle mennyt alkuperäissysteemi on saatu toimimaan. Valitettavasti kyseinen useita kymmeniä S124 300TDT 4-maticeja Suomeen aikanaan tuonut herra menehtyi muutama vuosi sitten ja iso osa tietotaitoa katosi itseasiassa varmaan koko maailmasta kyseiseen järjestelmään liittyen.
W124 -koppainen originaali 4-matic on minusta hienointa, mitä on koskaan tehty nelivedon saralla. Se on tehty aikana, jolloin Mersulla oli vielä kunnianhimoa tehdä jotain erityistä, vaikka sen käytettyyn panostukseen ei varmasti koskaan saatu kyseisessä mallisarjassa rahoja takaisin.
Älkää verratko kuitenkaan koskaan W124 jälkeen tehtyjä Mersun 4-matic -systeemejä keskenään. Ne on hyvin erilaisia.

IG: @pyrytakkunen
Re: PTracing w108 320cdi ja nyt myös w124 4matic kunnostusta
Hienoa osaamista ja tyyliä. 

C107 350 SLC -72 242tkm (MR) http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65233
W123 300D -76 497tkm (MR) http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65243
S123 300TDT autom -82 665tkm viewtopic.php?t=165053 ja http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... 02#p792302
Fiat 600D -64 64tkm (MR) http://www.fiatforum.fi/viewtopic.php?f=9&t=41922 ja http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65194
Neckar Autobianchi Panorama -65 95 tkm https://www.fiatforum.fi/viewtopic.php?t=43903
Monark Monarped -61 9tkm http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?f=140&t=66144
Norlett 5000 vm -7X ja Jönserad vm 9X http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?p=786561
W123 300D -76 497tkm (MR) http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65243
S123 300TDT autom -82 665tkm viewtopic.php?t=165053 ja http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... 02#p792302
Fiat 600D -64 64tkm (MR) http://www.fiatforum.fi/viewtopic.php?f=9&t=41922 ja http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65194
Neckar Autobianchi Panorama -65 95 tkm https://www.fiatforum.fi/viewtopic.php?t=43903
Monark Monarped -61 9tkm http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?f=140&t=66144
Norlett 5000 vm -7X ja Jönserad vm 9X http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?p=786561
Re: PTracing w108 320cdi ja nyt myös w124 4matic kunnostusta
Verstas siivottu ja w108:kin viimein pesty kesän jäljilta eli nyt voi senkin puolesta vuosi vaihtua! Hetken aikaa istahdin kuvan oton jälkeen ja mietin, että mitähän sitä seuraavaksi tekis... Uusia ruosteisia mersu projekteja halvalla en oo enään vuosiin ostanut ja uskoakseni nyt oon niitä jo riittävästi tehnytkin valmiiksi että en enään sellaisia ostakkaan



IG: @pyrytakkunen
Re: PTracing w108 320cdi ja nyt myös w124 4matic kunnostusta
Näyttää Mersutkin melkein hymyilevän kuvassa
Taitavat olla tyytyväisiä saamaansa käsittelyyn
Hieno tuli farkusta. Toimii kyllä nuo kaivonkannet makiasti.
Oli muuten hyvää dataa Dealerilta tuolla ylempänä tuosta väristä. Tässä kun on Seccejä katsellut jo useamman vuoden, niin hyvä tietää tuokin. Ekkai sää Pyry nyt yritä päästä projekteista eroon
mä luulen että vähän kun pöly laskeutuu niin kohta taas mennään 

Taitavat olla tyytyväisiä saamaansa käsittelyyn

Hieno tuli farkusta. Toimii kyllä nuo kaivonkannet makiasti.
Oli muuten hyvää dataa Dealerilta tuolla ylempänä tuosta väristä. Tässä kun on Seccejä katsellut jo useamman vuoden, niin hyvä tietää tuokin. Ekkai sää Pyry nyt yritä päästä projekteista eroon


MB E200D T -18
MB 300CE-24 Cabriolet -92
MB 500SEC -91
1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair
http://garage59.blogspot.fi/
Ex: MB 200D -91 | MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
MB 300CE-24 Cabriolet -92
MB 500SEC -91
1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair
http://garage59.blogspot.fi/
Ex: MB 200D -91 | MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
Re: PTracing w108 320cdi ja nyt myös w124 4matic kunnostusta
Onnittelut!PTracing kirjoitti: ↑Ma 30.12.2024 22:39 Verstas siivottu ja w108:kin viimein pesty kesän jäljilta eli nyt voi senkin puolesta vuosi vaihtua! Hetken aikaa istahdin kuvan oton jälkeen ja mietin, että mitähän sitä seuraavaksi tekis... Uusia ruosteisia mersu projekteja halvalla en oo enään vuosiin ostanut ja uskoakseni nyt oon niitä jo riittävästi tehnytkin valmiiksi että en enään sellaisia ostakkaan![]()
![]()
Komeita pelejä kumpikin kertakaikkiaan

Re: PTracing w108 320cdi ja nyt myös w124 4matic kunnostusta
Ei tässä eroon näistä pääse, enkä kyllä haluakkaan kun tämä taitaa jo olla enemmän se elämäntapa eikä harrastus, mutta lähinnä sitä tässä mietinnyt jo jonkun aikaa että mikä on järkevää ajankäytöllisesti ja mikä eiEVO X kirjoitti: ↑Ma 30.12.2024 23:38 Näyttää Mersutkin melkein hymyilevän kuvassa![]()
Taitavat olla tyytyväisiä saamaansa käsittelyyn![]()
Hieno tuli farkusta. Toimii kyllä nuo kaivonkannet makiasti.
Oli muuten hyvää dataa Dealerilta tuolla ylempänä tuosta väristä. Tässä kun on Seccejä katsellut jo useamman vuoden, niin hyvä tietää tuokin. Ekkai sää Pyry nyt yritä päästä projekteista eroonmä luulen että vähän kun pöly laskeutuu niin kohta taas mennään
![]()

IG: @pyrytakkunen