PTracing w108 320cdi ja nyt myös w124 4matic kunnostusta

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Vastaa Viestiin
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4620
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: PTracing w108 320cdi ja nyt myös w124 4matic kunnostusta

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Itse pidän enemmän pystylampu mallisista mersuista mutta makuasioita vaan.

Toi on totta, vähän tympeää välillä pitää monologia siitä mitä on tullut räpellettyä ja siksi välillä jää päivittämättä mitä tullut tehtyä.
JuhoL
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 240
Liittynyt: La 12.08.2006 18:47
Paikkakunta: Jkl

Re: PTracing w108 320cdi ja nyt myös w124 4matic kunnostusta

Viesti Kirjoittaja JuhoL »

EVO X kirjoitti: Su 24.11.2024 16:09 ...kaikista autoharrastajista juuri MB harrastajat on ehkä vaikeimpia...
Tässä lienee hiukan perääkin. :D
Museo osastolla usein unohdetaan, että tapoja harrastaa on useita ja negatiivinen mielipide OEM+ tai "alkuperäisyyttä kunnioittaen -paranneltu" -projektiin saattaa harmittaa tekijää ja niitä jotka pitää tyylistä.
Klubi aktiivienkin kannattaisi katsoa näitä matalamoraalisia projekteja niin, että löytyskö vinkkejä tai ajatuksia miten kunnostaa omaakin tapausta. Tai kyllähän ne kahtookin, koska ne tietää kuinka haurasta Pyryn harrastaminen on :lol:

Ollaan ilosia että vielä harrastetaan autoja. Ja että Pyry harrastaa, niin me muutkin nähään kuinka se tapahtuu. Myös EVO X, arvostan että joku tekee juttua harrastamisesta.
Avatar
PTracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1150
Liittynyt: Ti 21.08.2007 20:15
Paikkakunta: Kalajoki

Re: PTracing w108 320cdi ja nyt myös w124 4matic kunnostusta

Viesti Kirjoittaja PTracing »

Taas on harrastettu omalla tyylillä ja het huolella viikon mittaan iltaisin ja nyt viikonloppuna, tekis mieli päästä jo ajamaan :mrgreen: Ottaa se vain oman aikansa kun tällaista projektia kasailee ja siinä samalla uusii ja korjaa jotain mitä eteen tulee!

Kojelaudan vaihdoin hieman parempi kuntoiseen joka oli tuoreemman värisillä puuosilla. Oli muuten eroa äänieristyksessa 300TE vs. 300TDT 4 matic kojelaudassa. Ne vaihdoin samalla kojelaudasta toiseen eli äänieristetaso säilyi sen osalta samana 8)

Kuva

Kuva

Helmakotelot täyteen ruostesuojausta ennen lattiaverhoilun asennusta :mrgreen:

Kuva

Paremman ja ehjemmän kattoverhoilun olin purkanut jo vuosia sitten talteen tähän projektiin ja sen asensin

Kuva

Takaluukkuun laitoin uuden tiivisteen ja yllätyin kuinka hyvä tarvikemallin tiiviste oli tälläkertaa 8)

Kuva

Uuden tuulilasin liimasin paikoilleen

Kuva

Ja sen jälkeen verhoilua kiinni!

Kuva

Auto on nyt sisustan osalta niin pitkälle kasattu kun kannatti tehdä ennen takalasien asennusta. Lasit vein tummennettavaksi ammattilaiselle niin tulee kerralla laadukkaat kalvot asiallisesti asennettuna. Viimeksi tein sen itse ja halvalla kalvolla, ei tullu hyvä joten nyt ajattelin päästä helpolla :mrgreen:

Kuva

Kuva

Tämän hetken tavoite on että Jouluksi kasaan ja takas tienpäälle! Vaikuttaa siltä että siihen vois jopa ehtiä :lol:

Kysytään nyt vielä täältäkin että löytyiskö keneltäkään myytäväksi etuoviin ehjiä e-mallin jalopuita eli tuollaisia kirkkaamman värisiä? Ja keskikonsolin puuosaa vaihdekepin ympärille? Kuva millaiset olis hakusessa sävyltään

Kuva

Ja mustia niskatuki tällä kuosilla? 3kpl olis tarve löytää

Kuva
IG: @pyrytakkunen
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4620
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: PTracing w108 320cdi ja nyt myös w124 4matic kunnostusta

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Voi veljet kun tästä tuloo hieno!
Avatar
PTracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1150
Liittynyt: Ti 21.08.2007 20:15
Paikkakunta: Kalajoki

Re: PTracing w108 320cdi ja nyt myös w124 4matic kunnostusta

Viesti Kirjoittaja PTracing »

Mersun kasaus jatkui taas aktiivisesti viikonloppuna! Sisustaa niputin ja ikkunat paikoilleen. Maalipinnan fiksaustakin aloitin osiin jotka meni paikoilleen. Tummennukset ikkunoihin teetin muualla ja oon kyllä tyytyväinen. Ei oo enään ryppyjä ja eri värisiä sinertäviä kalvoja laseissa 8) Etulaseihin ei kalvoja laitettu koska en jaksa puljata leimalle niiden kanssa ja minut saa kyllä nähdä ikkunan läpi kun ajan tyytyväisenä om606 4maticilla hymy korvissa :mrgreen: Puuosia joutui työstämäänkin että sopi paikoilleen, oon aina aatellu että w124 puut on kaikki saman kokoisia mutta eipäs vain mahtunut uudempi puu vanhempaa keskikonsoliin. Rälläkkä käteen ja hiomalla siitä selvittiin! Talvirenkaatkin vaihtui kaivonkansille. Viimeiset osatkin maalasin hiekkapuhalluksen kautta pintamaaliin ja nekin saa ruuvata seuraavalla kertaa paikoilleen! 8) Jatkuu taas seuraavassa jaksossa! :mrgreen:

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva
IG: @pyrytakkunen
Avatar
PTracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1150
Liittynyt: Ti 21.08.2007 20:15
Paikkakunta: Kalajoki

Re: PTracing w108 320cdi ja nyt myös w124 4matic kunnostusta

Viesti Kirjoittaja PTracing »

Ja taas harrastin koko viikonlopun 4maticin kasausta, ruostesuojaustakin suoritin jo huolella alustan puolelle että sitä tulee hyvin myös osien alle

Kuva

Enään ei olis paljon, vaan eipä oo jouluunkaan paljon aikaa :lol:

Kuva
IG: @pyrytakkunen
Avatar
Snellu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 141
Liittynyt: Ke 02.10.2019 21:34
Paikkakunta: p-savo

Re: PTracing w108 320cdi ja nyt myös w124 4matic kunnostusta

Viesti Kirjoittaja Snellu »

Hieno peli kerta kaikkiaan. :thumbup: Ja sehän valmistuu mallikkaasti aikatauluun, sopivasti alkaa talvea tekemään. :D
-S123 240TD man. -84
-S123 300TD -84
-S124 300TD -92 "Kartanolankku"
-S123 300TDT -82
-W123 200D man. -83 "Keltuainen" (kolhoosi)
Avatar
PTracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1150
Liittynyt: Ti 21.08.2007 20:15
Paikkakunta: Kalajoki

Re: PTracing w108 320cdi ja nyt myös w124 4matic kunnostusta

Viesti Kirjoittaja PTracing »

Snellu kirjoitti: Ma 16.12.2024 22:34 Hieno peli kerta kaikkiaan. :thumbup: Ja sehän valmistuu mallikkaasti aikatauluun, sopivasti alkaa talvea tekemään. :D
Joo just kerkes jouluksi valmiiksi! Nimittäin eilen kasasin autoa yö klo 1.30 asti koska deadline eli katsastus oli varattu tälle aamulle klo 9.00 :lol: No nyt se on taas leimattu ja takas tienpäällä ja voi että kun on hyvä fiilis vaikka sisustaan ja tekniikkaan jäikin vielä pientä laittoa ja harrastettavaa tulevaisuuteenkin! :mrgreen: 8)

Siinäpä vielä kuvat pyöränkoteloista valmiina, mukava se on näin katsella ja muistella kuinka ruosteessa se tämäkin oli lähteissä :mrgreen:

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Ja ulkona päivän näöllä kokonaan kasattuna!

Kuva

Kuva

Ja katsastuskonttorilla sekä pyöränkulman säädössä tänään

Kuva

Kuva

Se olis nyt tämänkin mersun korin kunnostus sitten siinä ja valmis! Noin 1,5 vuotta ja satoja harrastetunteja siihen meni! Maalipinnan fiksaan vielä kun olevuu hetkenaikaa ja tehdään ne loputkin suunnitellu muutokset tässä kun ehditään, mutta nyt "vaihde vapaalle" ja Hyvää Joulua 2024 kaikille! :mrgreen: 8)
Viimeksi muokannut PTracing, Ti 24.12.2024 10:49. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
IG: @pyrytakkunen
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14210
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: PTracing w108 320cdi ja nyt myös w124 4matic kunnostusta

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Hyvä, hyvä, hienoa jälkeä ja onnittelut!
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
Berglund
Mersumies
Mersumies
Viestit: 723
Liittynyt: To 31.01.2008 06:49
Paikkakunta: Östrä Vanda
Viesti:

Re: PTracing w108 320cdi ja nyt myös w124 4matic kunnostusta

Viesti Kirjoittaja Berglund »

Hieno on, siinä sopiva joululahja 😀
MB ML 350 CDI A 4-MATIC Business Premium -12 (W166.024)
MB C 230 A Kombi Avantgarde -06 (S203.252)
MB CLK 200 A Sport -98 (W208.335)
MB E 300D Sedan -80 (W123.130) klassikko
ex MB E 220 CDI A Kombi Avantgarde -10 (S212.202)
ex MB ML 320 A -99 (W163.154)
ex MB Vaneo 1.9 A Ambiente -05 (W414.700)
ex MB E 270 CDI A Kombi Avantgarde -03 (S211.216)
ex MB 190 E 2.0 Sportline -90 (W201.102)
kardaani
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1734
Liittynyt: To 15.07.2004 12:35

Re: PTracing w108 320cdi ja nyt myös w124 4matic kunnostusta

Viesti Kirjoittaja kardaani »

Hyvää joulua ja upeaa työtä olet tehnyt! Kuvia on ollut topickissa mukavasti tarjolla, niin se on lisännyt kiinnostusta seurailla töiden etenemistä. Missä päin Suomea kyseinen auto "asustaa"?
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4620
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: PTracing w108 320cdi ja nyt myös w124 4matic kunnostusta

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Toiset ne tekee uskomattoman hienoa jälkeä ja vielä asiallisen nopeaan tahtiin!
Aivan sairaan hieno siitä tuli!
Siinä on nyt varmaati mukava kurvailla joulun reissuja ympäri maakuntaa.
Hyvää joulua!
Avatar
PTracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1150
Liittynyt: Ti 21.08.2007 20:15
Paikkakunta: Kalajoki

Re: PTracing w108 320cdi ja nyt myös w124 4matic kunnostusta

Viesti Kirjoittaja PTracing »

Timo L. kirjoitti: Ti 24.12.2024 00:30 Hyvä, hyvä, hienoa jälkeä ja onnittelut!
Kiitos! 😎
IG: @pyrytakkunen
Avatar
PTracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1150
Liittynyt: Ti 21.08.2007 20:15
Paikkakunta: Kalajoki

Re: PTracing w108 320cdi ja nyt myös w124 4matic kunnostusta

Viesti Kirjoittaja PTracing »

Berglund kirjoitti: Ti 24.12.2024 07:36 Hieno on, siinä sopiva joululahja 😀
Joo en tarvi tälle joululle muita lahjoja 😂
IG: @pyrytakkunen
Avatar
PTracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1150
Liittynyt: Ti 21.08.2007 20:15
Paikkakunta: Kalajoki

Re: PTracing w108 320cdi ja nyt myös w124 4matic kunnostusta

Viesti Kirjoittaja PTracing »

kardaani kirjoitti: Ti 24.12.2024 09:16 Hyvää joulua ja upeaa työtä olet tehnyt! Kuvia on ollut topickissa mukavasti tarjolla, niin se on lisännyt kiinnostusta seurailla töiden etenemistä. Missä päin Suomea kyseinen auto "asustaa"?
Kiitos! 😎 Kalajoella auto ja mies asustaa, mutta Jyväskylän nurkillakin saattaa myös tulla vastaan 😁
IG: @pyrytakkunen
Avatar
PTracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1150
Liittynyt: Ti 21.08.2007 20:15
Paikkakunta: Kalajoki

Re: PTracing w108 320cdi ja nyt myös w124 4matic kunnostusta

Viesti Kirjoittaja PTracing »

MJPfin kirjoitti: Ti 24.12.2024 09:29 Toiset ne tekee uskomattoman hienoa jälkeä ja vielä asiallisen nopeaan tahtiin!
Aivan sairaan hieno siitä tuli!
Siinä on nyt varmaati mukava kurvailla joulun reissuja ympäri maakuntaa.
Hyvää joulua!
Kyllä se tietysti on taas tässä viimeaikoina käyny mielessä että mitä kaikkea muuta voisin saada aikaan jos saman ajan ja energian käyttäsin johonkin muuhun kuin tähänkin vanhaan mersuun... 😂 Taisin eilen jo ajaa useamman satakilometriä ihan muuten vain ja tuntu kyllä hyvältä kaiken vaivan jälkeen, ehkä jopa sellainen fiilis mitä rahallakaan ei saa :mrgreen:
IG: @pyrytakkunen
Avatar
Karel
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1376
Liittynyt: Su 21.10.2018 13:25
Paikkakunta: Helsinki ja Inkoo

Re: PTracing w108 320cdi ja nyt myös w124 4matic kunnostusta

Viesti Kirjoittaja Karel »

On hieno pirssi! Aplodit!

Pieni kuriositeetti-juttu tähän, kun tuossa aiemmin näköjään oli juttua puskureiden ym. väreistä, ja mikä milloinkin on oikein, ja mikä saa auton näyttämään vanhalta jne.

Nuo muoviset Sacco-bretit tulivat ensimmäisenä 126-malleihin jo vuonna 1979. Harva kuitenkaan tietää, että Antrasiitti-harmaa, (joka kaiketi on tämänkin farkun väri) on ainoa väri, jonka yhteydessä nuo saccot ja puskurit värjättiin tehtaalla ässä-malleihin korinväriin. Ainoa ero oli lakka, joka muovi-osissa oli satiini.

Mielenkiintoiseksi asian tekee se, että kakkossarjaan 1985 ja siitä eteenpäin muoviosien väriksi tuli huomattavan paljon vaaleampi Muschelgrau. Oletettavasti tässäkin on tuo vaalea muskeliharmaa?

Kiinnitän näihin aina huomiota siksi, että niin usein näkee entisöityjä ykkössarjan ässiä, joissa 172 värin kanssa on maalattu muovit tuolla vaaleammalla, vaikka olisi pitänyt käyttää samaa sävyä kuin korissa. Se töksähtää omiin silmiin aika pahasti, enkä oikeastaan ymmärrä miksi tehdas tuolloin päätti muuttaa tuota kaavaa.

Muovi-osien sävyttäminen korinväriin on usein nähty tapana "nuorentaa" autoa esteettisesti. Näinhän tehdaskin toimi koko 80-luvun ajan, kun niitä värejä koko ajan muokattiin enemmän ja enemmän korin kanssa sävy-sävyyn. Vain tämä antrasiitti 172 on tässä erikoinen kummajainen, ja myös muuten yksi pisimpään tuotannossa olleita metallivärejä Mersun ohjelmistossa.
Karel


E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
420 SEC -87 ”Zacco” Entisöinti menossa
500 SEL -86 "Maxi" MR
260 SE -89 ”Essu” MR
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”


ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
kardaani
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1734
Liittynyt: To 15.07.2004 12:35

Re: PTracing w108 320cdi ja nyt myös w124 4matic kunnostusta

Viesti Kirjoittaja kardaani »

Ihan jokaista viestiä en ole kyseiseen autoon liittyen lukenut, mutta onko tuossa alkuperäinen 4-matic -systeemi kokonaisuudessaan käytössä vai onko systeemi korvattu vuotamattomalla esijännitetyllä JM-koneen keksinnöllä?
Avatar
PTracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1150
Liittynyt: Ti 21.08.2007 20:15
Paikkakunta: Kalajoki

Re: PTracing w108 320cdi ja nyt myös w124 4matic kunnostusta

Viesti Kirjoittaja PTracing »

Karel kirjoitti: Ti 24.12.2024 20:25 On hieno pirssi! Aplodit!

Pieni kuriositeetti-juttu tähän, kun tuossa aiemmin näköjään oli juttua puskureiden ym. väreistä, ja mikä milloinkin on oikein, ja mikä saa auton näyttämään vanhalta jne.

Nuo muoviset Sacco-bretit tulivat ensimmäisenä 126-malleihin jo vuonna 1979. Harva kuitenkaan tietää, että Antrasiitti-harmaa, (joka kaiketi on tämänkin farkun väri) on ainoa väri, jonka yhteydessä nuo saccot ja puskurit värjättiin tehtaalla ässä-malleihin korinväriin. Ainoa ero oli lakka, joka muovi-osissa oli satiini.

Mielenkiintoiseksi asian tekee se, että kakkossarjaan 1985 ja siitä eteenpäin muoviosien väriksi tuli huomattavan paljon vaaleampi Muschelgrau. Oletettavasti tässäkin on tuo vaalea muskeliharmaa?

Kiinnitän näihin aina huomiota siksi, että niin usein näkee entisöityjä ykkössarjan ässiä, joissa 172 värin kanssa on maalattu muovit tuolla vaaleammalla, vaikka olisi pitänyt käyttää samaa sävyä kuin korissa. Se töksähtää omiin silmiin aika pahasti, enkä oikeastaan ymmärrä miksi tehdas tuolloin päätti muuttaa tuota kaavaa.

Muovi-osien sävyttäminen korinväriin on usein nähty tapana "nuorentaa" autoa esteettisesti. Näinhän tehdaskin toimi koko 80-luvun ajan, kun niitä värejä koko ajan muokattiin enemmän ja enemmän korin kanssa sävy-sävyyn. Vain tämä antrasiitti 172 on tässä erikoinen kummajainen, ja myös muuten yksi pisimpään tuotannossa olleita metallivärejä Mersun ohjelmistossa.
Kiitos aploodeista! 😁 Joo tämä yksilökin on juurikin tuo antrasiitin harmaa ja muovit on muschelgrau väriset. Mielenkiintoista tietoa aiheesta! On kyllä hieno väri minun mielestä ja ei käynyt mielessäkään että olisin maalannut auton jollain muulla värillä vaikka siihen olis ollu hyvät mahdollisuudeta tässä remontissa :mrgreen:
IG: @pyrytakkunen
Avatar
PTracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1150
Liittynyt: Ti 21.08.2007 20:15
Paikkakunta: Kalajoki

Re: PTracing w108 320cdi ja nyt myös w124 4matic kunnostusta

Viesti Kirjoittaja PTracing »

kardaani kirjoitti: Ti 24.12.2024 21:43 Ihan jokaista viestiä en ole kyseiseen autoon liittyen lukenut, mutta onko tuossa alkuperäinen 4-matic -systeemi kokonaisuudessaan käytössä vai onko systeemi korvattu vuotamattomalla esijännitetyllä JM-koneen keksinnöllä?
Voi jopa olla ettei täällä ole edes mainintaa asiasta, mutta tosiaan JM-koneen Jouni teki tähän jakolaatikkoon muutokset jo 11 vuotta sitten ja vieläkin toimii tosi hyvin. Auton kun ostin sillon aikanaan niin tasonsäädön öljysäiliö oli tyhjä ja tyhjeni heti kun lisää sinne kaatoi, eli ongelma oli jo päällänsä, mikä korjattiin. Öljyn kanssa se on ollut vähän tarkka. Perus lukkoperä öljyllä se jäi murtamaan eli nylkytti asfaltilla kääntäessä. Sitten aloin käyttämään laadukasta lukkoperä öljyä ja siihen sekaan erikseen myytävää luiston lisäainetta ja sen jälkeen on neliveto toiminut hyvin ja sivistyneesti näihin päiviin asti. Myös asd perästä kului levyt nopeaa ei niin laadukkaalla lukkoperä öljyllä. Uusin ne ja sen jälkeen sinnekkin oon laittanut saman öljy/lisäaine coctailin joka tuntui toimivan myös siellä.
IG: @pyrytakkunen
kardaani
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1734
Liittynyt: To 15.07.2004 12:35

Re: PTracing w108 320cdi ja nyt myös w124 4matic kunnostusta

Viesti Kirjoittaja kardaani »

PTracing kirjoitti: Ke 25.12.2024 08:27
kardaani kirjoitti: Ti 24.12.2024 21:43 Ihan jokaista viestiä en ole kyseiseen autoon liittyen lukenut, mutta onko tuossa alkuperäinen 4-matic -systeemi kokonaisuudessaan käytössä vai onko systeemi korvattu vuotamattomalla esijännitetyllä JM-koneen keksinnöllä?
Voi jopa olla ettei täällä ole edes mainintaa asiasta, mutta tosiaan JM-koneen Jouni teki tähän jakolaatikkoon muutokset jo 11 vuotta sitten ja vieläkin toimii tosi hyvin. Auton kun ostin sillon aikanaan niin tasonsäädön öljysäiliö oli tyhjä ja tyhjeni heti kun lisää sinne kaatoi, eli ongelma oli jo päällänsä, mikä korjattiin. Öljyn kanssa se on ollut vähän tarkka. Perus lukkoperä öljyllä se jäi murtamaan eli nylkytti asfaltilla kääntäessä. Sitten aloin käyttämään laadukasta lukkoperä öljyä ja siihen sekaan erikseen myytävää luiston lisäainetta ja sen jälkeen on neliveto toiminut hyvin ja sivistyneesti näihin päiviin asti. Myös asd perästä kului levyt nopeaa ei niin laadukkaalla lukkoperä öljyllä. Uusin ne ja sen jälkeen sinnekkin oon laittanut saman öljy/lisäaine coctailin joka tuntui toimivan myös siellä.
Sama homma oli minulla, kun hankin 4-maticin jo varmaan 10 vuotta sitten. Jakolaatikko kävi ensin Siekkisellä, joka totesi sen kuluneen jo niin paljon, ettei korjaaminen ollut enää mahdollista. Ajossa vuoto oli jo niin kovaa, että öljyt pääsivät purskahtamaan ulos jakolaatikon puolelta. Maantiellä öljy saattoi siis levitä jopa kuumaan pakoputken, josta muodostui kova savu..
Vein sitten jakolaatikon muokattavaksi JM-koneelle ja tyytyväinen olin, että etenemiskyky jäi kuitenkin erinomaiseksi. Joku 'ristiriipuntatilanne" voisi olla alkuperäisen systeemin ollessa paikalla parempi, mutta ei ole vielä sellaista tullut eteen. Tiedän, että tämä esijännityssysteemi ei ole enää alkuperäinen 4-matic, mutta minkäs asialle voi, kun ehjiä sisuskaluja ei ole juurikaan tarjolla. Toki asd -lukko toimii normaalisti vielä järjestelmässä.
Katsastuksessa et voi tällä muokatulla jakolaatikolla enää laittaa järjestelmää testitilaan, vaan jarrutestit tulisi tehdä vain katsurin toimesta kokeilemalla eikä rullilla.
Jos orggissysteemi vähänkään alkaa vuotamaan (siis teillä, joilla on orggissysteemi vielä käytössä), niin se pitäisi heti korjata ettei pilaa mahdollisuutta korjata sitä alkuperäiseen 4-matic muotoon.
Kuluneen pesän tilalle on kuitenkin sorvautettu jopa holkkeja, joilla jo pilalle mennyt alkuperäissysteemi on saatu toimimaan. Valitettavasti kyseinen useita kymmeniä S124 300TDT 4-maticeja Suomeen aikanaan tuonut herra menehtyi muutama vuosi sitten ja iso osa tietotaitoa katosi itseasiassa varmaan koko maailmasta kyseiseen järjestelmään liittyen.
W124 -koppainen originaali 4-matic on minusta hienointa, mitä on koskaan tehty nelivedon saralla. Se on tehty aikana, jolloin Mersulla oli vielä kunnianhimoa tehdä jotain erityistä, vaikka sen käytettyyn panostukseen ei varmasti koskaan saatu kyseisessä mallisarjassa rahoja takaisin.
Älkää verratko kuitenkaan koskaan W124 jälkeen tehtyjä Mersun 4-matic -systeemejä keskenään. Ne on hyvin erilaisia.
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5516
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: PTracing w108 320cdi ja nyt myös w124 4matic kunnostusta

Viesti Kirjoittaja S202 »

Onnittelut täältäkin :thumbup: Minkälainen ruostesuoja tähän tuli, vai oliko jo mainintaa? Talviauto kuitenkin niin varmasti sekin tehty huolella.
S124 300TE
W124 300D
Avatar
PTracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1150
Liittynyt: Ti 21.08.2007 20:15
Paikkakunta: Kalajoki

Re: PTracing w108 320cdi ja nyt myös w124 4matic kunnostusta

Viesti Kirjoittaja PTracing »

S202 kirjoitti: Ke 25.12.2024 10:26 Onnittelut täältäkin :thumbup: Minkälainen ruostesuoja tähän tuli, vai oliko jo mainintaa? Talviauto kuitenkin niin varmasti sekin tehty huolella.
Kiitos! Kyllä tähän tuli kattava kotelosuoja, öljy sekä vaseliini suojaus joka puolelle autoa ettei alkais herkästi ruostumaan uudestaan 😁
IG: @pyrytakkunen
Avatar
PTracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1150
Liittynyt: Ti 21.08.2007 20:15
Paikkakunta: Kalajoki

Re: PTracing w108 320cdi ja nyt myös w124 4matic kunnostusta

Viesti Kirjoittaja PTracing »

kardaani kirjoitti: Ke 25.12.2024 10:02
PTracing kirjoitti: Ke 25.12.2024 08:27
kardaani kirjoitti: Ti 24.12.2024 21:43 Ihan jokaista viestiä en ole kyseiseen autoon liittyen lukenut, mutta onko tuossa alkuperäinen 4-matic -systeemi kokonaisuudessaan käytössä vai onko systeemi korvattu vuotamattomalla esijännitetyllä JM-koneen keksinnöllä?
Voi jopa olla ettei täällä ole edes mainintaa asiasta, mutta tosiaan JM-koneen Jouni teki tähän jakolaatikkoon muutokset jo 11 vuotta sitten ja vieläkin toimii tosi hyvin. Auton kun ostin sillon aikanaan niin tasonsäädön öljysäiliö oli tyhjä ja tyhjeni heti kun lisää sinne kaatoi, eli ongelma oli jo päällänsä, mikä korjattiin. Öljyn kanssa se on ollut vähän tarkka. Perus lukkoperä öljyllä se jäi murtamaan eli nylkytti asfaltilla kääntäessä. Sitten aloin käyttämään laadukasta lukkoperä öljyä ja siihen sekaan erikseen myytävää luiston lisäainetta ja sen jälkeen on neliveto toiminut hyvin ja sivistyneesti näihin päiviin asti. Myös asd perästä kului levyt nopeaa ei niin laadukkaalla lukkoperä öljyllä. Uusin ne ja sen jälkeen sinnekkin oon laittanut saman öljy/lisäaine coctailin joka tuntui toimivan myös siellä.
Sama homma oli minulla, kun hankin 4-maticin jo varmaan 10 vuotta sitten. Jakolaatikko kävi ensin Siekkisellä, joka totesi sen kuluneen jo niin paljon, ettei korjaaminen ollut enää mahdollista. Ajossa vuoto oli jo niin kovaa, että öljyt pääsivät purskahtamaan ulos jakolaatikon puolelta. Maantiellä öljy saattoi siis levitä jopa kuumaan pakoputken, josta muodostui kova savu..
Vein sitten jakolaatikon muokattavaksi JM-koneelle ja tyytyväinen olin, että etenemiskyky jäi kuitenkin erinomaiseksi. Joku 'ristiriipuntatilanne" voisi olla alkuperäisen systeemin ollessa paikalla parempi, mutta ei ole vielä sellaista tullut eteen. Tiedän, että tämä esijännityssysteemi ei ole enää alkuperäinen 4-matic, mutta minkäs asialle voi, kun ehjiä sisuskaluja ei ole juurikaan tarjolla. Toki asd -lukko toimii normaalisti vielä järjestelmässä.
Katsastuksessa et voi tällä muokatulla jakolaatikolla enää laittaa järjestelmää testitilaan, vaan jarrutestit tulisi tehdä vain katsurin toimesta kokeilemalla eikä rullilla.
Jos orggissysteemi vähänkään alkaa vuotamaan (siis teillä, joilla on orggissysteemi vielä käytössä), niin se pitäisi heti korjata ettei pilaa mahdollisuutta korjata sitä alkuperäiseen 4-matic muotoon.
Kuluneen pesän tilalle on kuitenkin sorvautettu jopa holkkeja, joilla jo pilalle mennyt alkuperäissysteemi on saatu toimimaan. Valitettavasti kyseinen useita kymmeniä S124 300TDT 4-maticeja Suomeen aikanaan tuonut herra menehtyi muutama vuosi sitten ja iso osa tietotaitoa katosi itseasiassa varmaan koko maailmasta kyseiseen järjestelmään liittyen.
W124 -koppainen originaali 4-matic on minusta hienointa, mitä on koskaan tehty nelivedon saralla. Se on tehty aikana, jolloin Mersulla oli vielä kunnianhimoa tehdä jotain erityistä, vaikka sen käytettyyn panostukseen ei varmasti koskaan saatu kyseisessä mallisarjassa rahoja takaisin.
Älkää verratko kuitenkaan koskaan W124 jälkeen tehtyjä Mersun 4-matic -systeemejä keskenään. Ne on hyvin erilaisia.
Kyllä minä ainakin tykkään w124 nelivedosta paljonkin joka on muutettu jatkuvaksi, todella hyvä tienpäälläkin. Ei se kestoltaan varmasti oo audin veroinen, tai en oo viittinyt ikinä yrittää asvaltilla urheilla koska osat kuitenkin näyttää sellaisilta että sitä ne ei kauan kestä :lol: Tästä w124 4maticista tykkään myös siinä että se ei rajoita luistonestolla menoa yhtään mitenkään niinkun uudemmat tekee vaikka luistonesto on kytketty napista "pois päältä". Tätä voi ajaa tuntumalla eikä auto ei tee itsekseen mitään odottamatonta 😁
IG: @pyrytakkunen
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1332
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: PTracing w108 320cdi ja nyt myös w124 4matic kunnostusta

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Hienoa osaamista ja tyyliä. :thumbup:
Avatar
PTracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1150
Liittynyt: Ti 21.08.2007 20:15
Paikkakunta: Kalajoki

Re: PTracing w108 320cdi ja nyt myös w124 4matic kunnostusta

Viesti Kirjoittaja PTracing »

Sharedoc kirjoitti: To 26.12.2024 21:23 Hienoa osaamista ja tyyliä. :thumbup:
Kiitos! 8)
IG: @pyrytakkunen
Avatar
PTracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1150
Liittynyt: Ti 21.08.2007 20:15
Paikkakunta: Kalajoki

Re: PTracing w108 320cdi ja nyt myös w124 4matic kunnostusta

Viesti Kirjoittaja PTracing »

Verstas siivottu ja w108:kin viimein pesty kesän jäljilta eli nyt voi senkin puolesta vuosi vaihtua! Hetken aikaa istahdin kuvan oton jälkeen ja mietin, että mitähän sitä seuraavaksi tekis... Uusia ruosteisia mersu projekteja halvalla en oo enään vuosiin ostanut ja uskoakseni nyt oon niitä jo riittävästi tehnytkin valmiiksi että en enään sellaisia ostakkaan :mrgreen:

Kuva
IG: @pyrytakkunen
Avatar
EVO X
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3788
Liittynyt: Su 26.10.2003 13:18

Re: PTracing w108 320cdi ja nyt myös w124 4matic kunnostusta

Viesti Kirjoittaja EVO X »

Näyttää Mersutkin melkein hymyilevän kuvassa :lol:
Taitavat olla tyytyväisiä saamaansa käsittelyyn 8)
Hieno tuli farkusta. Toimii kyllä nuo kaivonkannet makiasti.
Oli muuten hyvää dataa Dealerilta tuolla ylempänä tuosta väristä. Tässä kun on Seccejä katsellut jo useamman vuoden, niin hyvä tietää tuokin. Ekkai sää Pyry nyt yritä päästä projekteista eroon :P mä luulen että vähän kun pöly laskeutuu niin kohta taas mennään :D
MB E200D T -18
MB 300CE-24 Cabriolet -92
MB 500SEC -91

1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair

http://garage59.blogspot.fi/

Ex: MB 200D -91 | MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
Avatar
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5429
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: PTracing w108 320cdi ja nyt myös w124 4matic kunnostusta

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

PTracing kirjoitti: Ma 30.12.2024 22:39 Verstas siivottu ja w108:kin viimein pesty kesän jäljilta eli nyt voi senkin puolesta vuosi vaihtua! Hetken aikaa istahdin kuvan oton jälkeen ja mietin, että mitähän sitä seuraavaksi tekis... Uusia ruosteisia mersu projekteja halvalla en oo enään vuosiin ostanut ja uskoakseni nyt oon niitä jo riittävästi tehnytkin valmiiksi että en enään sellaisia ostakkaan :mrgreen:

Kuva
Onnittelut!
Komeita pelejä kumpikin kertakaikkiaan :thumbup:
Avatar
PTracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1150
Liittynyt: Ti 21.08.2007 20:15
Paikkakunta: Kalajoki

Re: PTracing w108 320cdi ja nyt myös w124 4matic kunnostusta

Viesti Kirjoittaja PTracing »

EVO X kirjoitti: Ma 30.12.2024 23:38 Näyttää Mersutkin melkein hymyilevän kuvassa :lol:
Taitavat olla tyytyväisiä saamaansa käsittelyyn 8)
Hieno tuli farkusta. Toimii kyllä nuo kaivonkannet makiasti.
Oli muuten hyvää dataa Dealerilta tuolla ylempänä tuosta väristä. Tässä kun on Seccejä katsellut jo useamman vuoden, niin hyvä tietää tuokin. Ekkai sää Pyry nyt yritä päästä projekteista eroon :P mä luulen että vähän kun pöly laskeutuu niin kohta taas mennään :D
Ei tässä eroon näistä pääse, enkä kyllä haluakkaan kun tämä taitaa jo olla enemmän se elämäntapa eikä harrastus, mutta lähinnä sitä tässä mietinnyt jo jonkun aikaa että mikä on järkevää ajankäytöllisesti ja mikä ei :mrgreen:
IG: @pyrytakkunen
Vastaa Viestiin