Juha_M117 kirjoitti: ↑Ke 01.01.2025 08:28
Yksinkertaisesti Starin olemassaolo taitaa olla kaikista yleisin mersuilijoiden keskuudessa läsnäoleva merkki siitä että mersu haluaa tahallaan tehdä autojensa ylläpidosta vaikeampaa kuin sen tarvitsisi olla.
Modernien autojen kaikki sisäinen diagnostiikkatieto pitäisi olla saatavilla selkokielisenä suoraan autojen näyttöjen kautta ja korjausohjeet netissä vapaasti saatavilla.
Starin olemassaolon syy selviää parhaiten miettien historiaa: Ensin oli bensakoneiden ECUt, sitten ABS. Jossakin vaiheessa alkoi ilmestyä muitakin prosessoreita sisältäviä laitteita joiden kanssa tehtaan ja huollon pitää päästä keskustelemaan.
Tehdas voi vielä rakentaa uusille autosukupolville erilaisen linjan, mutta huollossa pitäisi pystyä korjaamaan vielä 10-20-??? vuotta vanhat liikenteessä olevat laitteet. Jos joka automallille olisi oma testerinsä, olisi niiden ylläpito pienille huolloille mahdottomuus (Tämän tietää varmaan kuka tahansa harrastaja joka on yrittänyt ylläpitää edes yhtä Staria toimintakunnossa). Niinpä ainoa mahdollisuus on toteuttaa yksi laite joka pystyy hoitamaan autot muutaman vuoden tulevaisuuteen päin ja ainakin vuosikymmenen verran taaksepäin.
Tätä historiaa ajatellen kehityskulku HHT -> Star C3+ DAS + HHT-simulaattori -> Xentry -> Star C4 -> on aivan looginen.
Vikakoodeja luettiin ja ilmaistiin ensin oikosulkukytkimen ja vilkkuvan lampun avulla. Sitten laitteisiin tuli näyttöjä ja testimoodeja jolla näytölle saa diagnostiikkatietoa laitteen omasta tominnasta, ei tietenkään kaikkiin.
Nykyautoissa on näyttöjä riittävästi vikakoodien ym. diagnostiikkatiedon esittämiseen, mutta: entä jos näyttö on rikki? Entä ohjatut työohjeet joista on korjaamoille varmasti hyötyä? Varsinkin kun yhä useammin (=nykyään lähes kaikki on näitä) eri toimintoja toteuttavat järjestelmät ovat hajautettuja - boksin 1 sensori lukee tiedon, lähettää laitteen 2 kautta laitteelle 3 ja se edelleen toimilaitteelle, samaan aikaan ilmaistaan toiminto vaikkapa mittariston näytöllä joka on neljäs asiaan liittyvä laite?
Tottakai tuo on teknisesti mahdollista toteuttaa myös auton omilla järjestelmillä, mutta: auto ei ole standardoitu kuten vaikka se huollon PC. Prosessorit ja käyttöjärjestelmät vaihtuvat, sillä multimedialaitteella ja mittaristolla on eri toimittaja ja arkkitehtuuri riippuen siitä onko kyseessä perusmallin viisarinäyttö vai täys-LCD, perusradio vai Comand jne.
Jokaista ympäristöä varten se huolto-ohjelmisto pitää kääntää erikseen (eli jokin osa siitä Xentryn sisällöstä) ja myös ylläpitää. Ja kääntää eri kielille. Jos joka autosukupolveen joudutaan ohjelmisto monena rinnakkaisena verssiona erikseen tekemään ja ylläpitämään, on työkuorma moninkertainen nykyratkaisuun nähden - nyt kaikki huoltotoimintoihin liittyvä vähänkään ylemmän tason ohjelmisto on Xentryssä, ja kuhunkin moduliin liittyvistä ohjelmistoista on vain 1 versio ylläpidettävänä, vaikka sitä käytettäisiin miten monessa eri korimallissa.
Joo, jutun loppuosa ei liity Stariin mutta siitähän on jo päästy DOIP-diagnostiikan ansiosta eroon. Tarkoitus vaan selittää miksi ne koodit ei edelleenkään näy näytöllä.