Dieselin lisäaineet
Re: Dieselin lisäaineet
Eikös se meinaa että jos täyttää tuon 229.51/52 luokituksen niin voi ajaa LL-huoltovälin? Mobil 5w-30 esp täyttää tuon luokituksen ja maksaa 36.90e/4L
Ei minusta hirveää lisähintaa tarvitse maksaa.
Ei minusta hirveää lisähintaa tarvitse maksaa.
Käyttis: W212FL 250CDI
Harraste: C215 M113k
Harraste: C215 M113k
Re: Dieselin lisäaineet
Mutta ei LL välttämättä kallista ole, Virosta tuli viimeksi Wolf Official tech 5W30 Sp EXTRA muiden tuotteiden mukana alle satasen 20 litran pänikkä! Ainakin BMW LL lukee ja GM Opel LL! Ja on Mersun hyväksymä 229.51 ja 229.52!
https://ppmarket.fi/moottorioeljy-wolf- ... 7fcf313%5D
Ja Aeromotors. Eikös tuo sama isommassa pänikässä? https://aeromotors.ee/kataloog/article/ ... 49244-wolf
Pojasta vaariin:Ex-romuja:Mosse Scandinavia,Vauxhall Victor,Escort1.1,Toyota Crown,Fiat 124,Fiat 850,BMW 2000,BMW 2002,BMW1600-2,BMW 318i,Fiesta,Megane 1.6, Pösö 406 2.0,Volvo S60,Audi TT Quattro 165kW-99,Honda CR-V-05,MB W203 220CDI-07, MB W211 280CDI-07, BMW 528i 2010,MB CLS 350 CDI 2011,MB S350 BlueTec 4-Matic 2014
Re: Dieselin lisäaineet
No näyttäähän tuo olevan ihan mersun omallakin listalla, mitään muita väitteitä ei pidä uskoa.
Eihän sillä väliä, miten long lifella ajaa, jos ajaa 5000 vuodessa ja vaihto. En itse silti ajaisi noin pitkiä välejä. Siis 25 tkm.
No, jos nyt rehellisiä ollaan, niin onhan ne joskus sinne livennyt, mutta ei se tavoite ole. 15.
Eihän sillä väliä, miten long lifella ajaa, jos ajaa 5000 vuodessa ja vaihto. En itse silti ajaisi noin pitkiä välejä. Siis 25 tkm.
No, jos nyt rehellisiä ollaan, niin onhan ne joskus sinne livennyt, mutta ei se tavoite ole. 15.
Re: Dieselin lisäaineet
Juu! Mersun listaa olen katsonut jos isoissa päniköissä öljyjä ostan. Aeromotors on edullinen paikka, siinä kun ostaa muutamat huolto-osat öljyjen lisäksi, mm. suodattimia tms. niin jos yli 160 euroa ostokset, niin toimitus ilmainen ja kotiovelle saattaa kaunis neito tuoda!? Voi olla myös äijä kyllä juu! Viimeksi oli nuori neiti ja parfyymin tuoksu huumaava ja kiihottava!TPLtre kirjoitti: ↑Pe 27.12.2024 21:30 No näyttäähän tuo olevan ihan mersun omallakin listalla, mitään muita väitteitä ei pidä uskoa.
Eihän sillä väliä, miten long lifella ajaa, jos ajaa 5000 vuodessa ja vaihto. En itse silti ajaisi noin pitkiä välejä. Siis 25 tkm.
No, jos nyt rehellisiä ollaan, niin onhan ne joskus sinne livennyt, mutta ei se tavoite ole. 15.


Pojasta vaariin:Ex-romuja:Mosse Scandinavia,Vauxhall Victor,Escort1.1,Toyota Crown,Fiat 124,Fiat 850,BMW 2000,BMW 2002,BMW1600-2,BMW 318i,Fiesta,Megane 1.6, Pösö 406 2.0,Volvo S60,Audi TT Quattro 165kW-99,Honda CR-V-05,MB W203 220CDI-07, MB W211 280CDI-07, BMW 528i 2010,MB CLS 350 CDI 2011,MB S350 BlueTec 4-Matic 2014
Re: Dieselin lisäaineet
Polttoainejärjestelmien lisä-/puhdistusaineita olin testaamassa yhteen tekniseen julkaisuun noin 10 vuotta sitten. Koostumus kaikissa pitkälti sama, eli suurin osa kerosiini/maaöljytisleitä. Silloin konsultoin myös kemistiä aiheesta kun tutkittiin käyttöturvallisuustiedotteita ja koostumuksia. Eli se "lamppuöljy" on niitä tehoaineita kuljettava osa, varsinaisia tehoaineita on häviävän pieni osa. Aivan ymmärrettävää kuluttajan näkökulmasta: Kuka maksaisi pari kymppiä muutamasta millilitrasta tehoainetta, ja kuka huolehtisi oikeasta annostelusta?
Testissä käytettiin käytöstä heikon toiminnan takia hylättyjä mekaanisia suuttimia ja testilaitteena Boschin testipumppua. Kokeilumielessä kokeiltiin myös puhtaan tärpätin, ksyleenin, tinnerin ja valopetrolin toimivuutta. Yksikään niistä ei antanut merkittävää parannusta suuttimien toimintaan. Sen sijaan ns. oikeat aineet auttoivat, minkä auttoivat, vaihtelevalla menestyksellä.
Yhteenveto testistä oli, että niiden lisäaineiden toimivuus perustuu puhdistavaan ja sitä kautta polttoainejärjestelmän uutta vastaavan toiminnan palauttamiseen. Jos mekaanista kulumaa ei ole, niin puhdistus voi saada jopa ihmeitä aikaan. Ongelma on lähinnä se, että kuluttajille myydään tavattoman laimeita aineita vahinkojen välttämiseksi. Kokemusta on siitäkin, kun tankkiin kaadettu seos liotti tankkia myöden vuosikausien kerrostumat 450 SEL 6.9:stä ja sotki koko Jetronicin kahta kauheampaan kuntoon. Koko ruisku oli sen jälkeen purettava.
Tuoreemmissa autoissa paras tulos saavutetaan yleensä juuri tuossa aiemmin kuvatulla menetelmällä, jossa uusi suodatin täytetään puhtaalla puhdistusaineella, käynnistetään moottori, jotta aine ehtii suuttimien läpi, ja annetaan vaikuttaa. Loppu sekoittuu sitten paluun kautta kiertoon ja huuhtelee vähitellen loput.
Pari vuotta sitten tein järeämmän perushuollon yhteen isoon Valmetin merimoottoriin. Käytin suuttimet yksitellen testilaitteessa, ja ajoin läpi laimentamatonta Forten puhdistetta. Kuudesta suuttimesta viidessä oli aluksi huonot kuviot ja avautumispaineet. Forten jälkeen kahteen piti vielä säätä paineita shimmeillä ja nekin tuli kuntoon. Yhteen piti kärki vaihtaa. Operaation jälkeen moottori käynnistyi ja toimi savuttamatta kuin uutena.
Testissä käytettiin käytöstä heikon toiminnan takia hylättyjä mekaanisia suuttimia ja testilaitteena Boschin testipumppua. Kokeilumielessä kokeiltiin myös puhtaan tärpätin, ksyleenin, tinnerin ja valopetrolin toimivuutta. Yksikään niistä ei antanut merkittävää parannusta suuttimien toimintaan. Sen sijaan ns. oikeat aineet auttoivat, minkä auttoivat, vaihtelevalla menestyksellä.
Yhteenveto testistä oli, että niiden lisäaineiden toimivuus perustuu puhdistavaan ja sitä kautta polttoainejärjestelmän uutta vastaavan toiminnan palauttamiseen. Jos mekaanista kulumaa ei ole, niin puhdistus voi saada jopa ihmeitä aikaan. Ongelma on lähinnä se, että kuluttajille myydään tavattoman laimeita aineita vahinkojen välttämiseksi. Kokemusta on siitäkin, kun tankkiin kaadettu seos liotti tankkia myöden vuosikausien kerrostumat 450 SEL 6.9:stä ja sotki koko Jetronicin kahta kauheampaan kuntoon. Koko ruisku oli sen jälkeen purettava.
Tuoreemmissa autoissa paras tulos saavutetaan yleensä juuri tuossa aiemmin kuvatulla menetelmällä, jossa uusi suodatin täytetään puhtaalla puhdistusaineella, käynnistetään moottori, jotta aine ehtii suuttimien läpi, ja annetaan vaikuttaa. Loppu sekoittuu sitten paluun kautta kiertoon ja huuhtelee vähitellen loput.
Pari vuotta sitten tein järeämmän perushuollon yhteen isoon Valmetin merimoottoriin. Käytin suuttimet yksitellen testilaitteessa, ja ajoin läpi laimentamatonta Forten puhdistetta. Kuudesta suuttimesta viidessä oli aluksi huonot kuviot ja avautumispaineet. Forten jälkeen kahteen piti vielä säätä paineita shimmeillä ja nekin tuli kuntoon. Yhteen piti kärki vaihtaa. Operaation jälkeen moottori käynnistyi ja toimi savuttamatta kuin uutena.
Karel
E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
420 SEC -87 ”Zacco” Entisöinti menossa
500 SEL -86 "Maxi" MR
260 SE -89 ”Essu” MR
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”
ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
420 SEC -87 ”Zacco” Entisöinti menossa
500 SEL -86 "Maxi" MR
260 SE -89 ”Essu” MR
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”
ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
-
- Mersumies
- Viestit: 2608
- Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22
Re: Dieselin lisäaineet
Kyllä ja ei.
Longlife -öljynvaihtoväli on optimiolosuhteissa maksimivaihtoväli. Se ei ole avoin valtakirja ajaa aina 30 000km vaikka tuollainen harhakäsitys laajalti vallitsee.
Esimerkiksi vaimon autossa öljynvaihtoväli on 15 000km. Mutta jos ajo on lyhyttä, alle 15km - 20km tai olosuhteet kuormittavat (kylmää, pakkasta, pölyä, huonolaatuinen polttoaine, peräkärrynvetoa, yms.) niin vaihtoväli onkin 7500km.
Minulla on ollut VAG johon oli vaihdettu moottoriöljy kaksi kertaa, kilometrejä reilu 80 000 ja ikää autolla taisi olla 11 vuotta. Koko hajonneesta moottorista ei saanut käytännössä juuri mitään käyttökelpoista.
Suosittelen ostamaan 50 000€ maksavan auton ja siihen marketista halvimmat mahdolliset öljyt maksimivaihtoväleillä 5km suuntaansa pätkäajoa. Tuolloin LL-huolto-ohjelma avautuu aivan uuteen valoon.
Re: Dieselin lisäaineet
Saattaapi mennä ohi aiheen, mutta mielenkiinnolla olen seurannut youtube " I Do Cars" hepun juttuja! Purkaa hajonneita moottoreita ja sitten tekee diagnooseja. Aika monessa on ollut öljyihin liittyviä ongelmia, ja yleistä huoltamattomuutta.
No, jenkit nyt on mitä on, ajetaan vaan niin kauan kuin liikkuu! Pahin Mersuista on mielestäni tämä OM 642!
On tooooooooosi pitkät Loooong Lifet ollu!?
Uudempaa sorttia näkyy olevan kun yksirivinen jakoketju! Sekin vielä!
https://www.youtube.com/watch?v=_j9vMzgnyfc

No, jenkit nyt on mitä on, ajetaan vaan niin kauan kuin liikkuu! Pahin Mersuista on mielestäni tämä OM 642!
On tooooooooosi pitkät Loooong Lifet ollu!?


https://www.youtube.com/watch?v=_j9vMzgnyfc
Pojasta vaariin:Ex-romuja:Mosse Scandinavia,Vauxhall Victor,Escort1.1,Toyota Crown,Fiat 124,Fiat 850,BMW 2000,BMW 2002,BMW1600-2,BMW 318i,Fiesta,Megane 1.6, Pösö 406 2.0,Volvo S60,Audi TT Quattro 165kW-99,Honda CR-V-05,MB W203 220CDI-07, MB W211 280CDI-07, BMW 528i 2010,MB CLS 350 CDI 2011,MB S350 BlueTec 4-Matic 2014
Re: Dieselin lisäaineet
Oli sitten so long lifet, noita videoita kenkeistä näkee enemmänkin eri merkkisistä. Ei varmaan koskaan vaihdettu öljyä. Ja mitäs sitä, kestää se ihan yhtä kauan kuin moottorikin. Ihan tasan yhtä kauan.
Ei se mainitsemani käärmeöljy ollut vuotoa pysäyttänyt, vaikka aluksi siltä näyttikin. Ei näkynyt enää länttiä alla, mutta johtunee siitä, että on se vuoto ehkä vähän vähentynyt ja toisekseen nyt öljy on hetken aikaa melko kirkasta, ei se erotu niin hyvin kuin pikimusta kura. Siinä nyt ei korkealta pudonnut, olikohan 14€ purkki. Ajattelin kokeilla, jos saisi sitä edes vähän pienemmäksi.
Ei se mainitsemani käärmeöljy ollut vuotoa pysäyttänyt, vaikka aluksi siltä näyttikin. Ei näkynyt enää länttiä alla, mutta johtunee siitä, että on se vuoto ehkä vähän vähentynyt ja toisekseen nyt öljy on hetken aikaa melko kirkasta, ei se erotu niin hyvin kuin pikimusta kura. Siinä nyt ei korkealta pudonnut, olikohan 14€ purkki. Ajattelin kokeilla, jos saisi sitä edes vähän pienemmäksi.
Re: Dieselin lisäaineet
Täällä nyt kun puhe siirtyi jo moottoriöljyn vaihtoihin.. niin kuinka usein väki täällä käyttää näitä moottorin sisuksia puhdistavia & peseviä lisäainepurkkeja öljynvaihdon yhteydessä?TPLtre kirjoitti: ↑La 28.12.2024 13:10 Oli sitten so long lifet, noita videoita kenkeistä näkee enemmänkin eri merkkisistä. Ei varmaan koskaan vaihdettu öljyä. Ja mitäs sitä, kestää se ihan yhtä kauan kuin moottorikin. Ihan tasan yhtä kauan.
Ei se mainitsemani käärmeöljy ollut vuotoa pysäyttänyt, vaikka aluksi siltä näyttikin. Ei näkynyt enää länttiä alla, mutta johtunee siitä, että on se vuoto ehkä vähän vähentynyt ja toisekseen nyt öljy on hetken aikaa melko kirkasta, ei se erotu niin hyvin kuin pikimusta kura. Siinä nyt ei korkealta pudonnut, olikohan 14€ purkki. Ajattelin kokeilla, jos saisi sitä edes vähän pienemmäksi.
Itse en ole niitä käyttänyt, toki vaihtovälit olleet aina 10-15tkm.
Onko niistä selvää hyötyä moottorin sisuksien pesussa, ja tuleeko sitten tuollainen mönjä imuvaihtajalla ulos?
Onko näissä jokin toista selvästi parempi merkki, tai huonompi?
Re: Dieselin lisäaineet
En ole käyttänyt minäkään, nyt käytin kun vaihtoväli on näköjään venynyt ylipitkäksi. Kyllä tuo näyttää toimivan mitä käytin, ylempänä ketjussa.
Tuli ainakin imuvaihdolla ulos...
Tuli ainakin imuvaihdolla ulos...
Re: Dieselin lisäaineet
Ainut lisäaine dieselin joukkoon, jota olen mersuun koskaan laittanut, oli bensa 1980-luvulla kovissa pakkasissa. Polttoainesuodatin nykyisessä autossa lienee vaihdettu joskus 5-6 vuotta ja n. 100-120 tkm sitten. Polttoaineena on MY. Oletettavasti parhaat polttoaineet sisältävät jo noita "lisäaineita", joten käyttöä voisi suositella vain jos käyttää jotain huonoa dieseliä (mistä sellaista saa?).
Muitakaan lisäaineita en ole aiemmin moottoriin syöttänyt, mutta nyt on moottorissa rvs-käsittely. Öljynvaihtovälit ovat olleet 27-28 tkm, eli se väli jonka jälkeen mittaristo suosittelee öljynvaihtoa/huoltoa. Millään noista en ole huomannut olevan mitään erityistä vaikutusta öljyn tai polttoaineen kulutukseen.
Edellisessä autossa pienimmät kulutuslukemat tulivat vasta yli 500 tkm ajettuna. Silloinkin polttoaine oli MY, joten ei se ainakaan lisää kulutusta. Öljynvaihtovälit oli n. 22-23 tkm.
Muitakaan lisäaineita en ole aiemmin moottoriin syöttänyt, mutta nyt on moottorissa rvs-käsittely. Öljynvaihtovälit ovat olleet 27-28 tkm, eli se väli jonka jälkeen mittaristo suosittelee öljynvaihtoa/huoltoa. Millään noista en ole huomannut olevan mitään erityistä vaikutusta öljyn tai polttoaineen kulutukseen.
Edellisessä autossa pienimmät kulutuslukemat tulivat vasta yli 500 tkm ajettuna. Silloinkin polttoaine oli MY, joten ei se ainakaan lisää kulutusta. Öljynvaihtovälit oli n. 22-23 tkm.
Re: Dieselin lisäaineet
Omat kokemukset / omat tekemät testaukset sekä objektiiviset kommentit!Karel kirjoitti: ↑Pe 27.12.2024 22:16 Polttoainejärjestelmien lisä-/puhdistusaineita olin testaamassa yhteen tekniseen julkaisuun noin 10 vuotta sitten. Koostumus kaikissa pitkälti sama, eli suurin osa kerosiini/maaöljytisleitä. Silloin konsultoin myös kemistiä aiheesta kun tutkittiin käyttöturvallisuustiedotteita ja koostumuksia. Eli se "lamppuöljy" on niitä tehoaineita kuljettava osa, varsinaisia tehoaineita on häviävän pieni osa. Aivan ymmärrettävää kuluttajan näkökulmasta: Kuka maksaisi pari kymppiä muutamasta millilitrasta tehoainetta, ja kuka huolehtisi oikeasta annostelusta?
Testissä käytettiin käytöstä heikon toiminnan takia hylättyjä mekaanisia suuttimia ja testilaitteena Boschin testipumppua. Kokeilumielessä kokeiltiin myös puhtaan tärpätin, ksyleenin, tinnerin ja valopetrolin toimivuutta. Yksikään niistä ei antanut merkittävää parannusta suuttimien toimintaan. Sen sijaan ns. oikeat aineet auttoivat, minkä auttoivat, vaihtelevalla menestyksellä.
Yhteenveto testistä oli, että niiden lisäaineiden toimivuus perustuu puhdistavaan ja sitä kautta polttoainejärjestelmän uutta vastaavan toiminnan palauttamiseen. Jos mekaanista kulumaa ei ole, niin puhdistus voi saada jopa ihmeitä aikaan. Ongelma on lähinnä se, että kuluttajille myydään tavattoman laimeita aineita vahinkojen välttämiseksi. Kokemusta on siitäkin, kun tankkiin kaadettu seos liotti tankkia myöden vuosikausien kerrostumat 450 SEL 6.9:stä ja sotki koko Jetronicin kahta kauheampaan kuntoon. Koko ruisku oli sen jälkeen purettava.
Tuoreemmissa autoissa paras tulos saavutetaan yleensä juuri tuossa aiemmin kuvatulla menetelmällä, jossa uusi suodatin täytetään puhtaalla puhdistusaineella, käynnistetään moottori, jotta aine ehtii suuttimien läpi, ja annetaan vaikuttaa. Loppu sekoittuu sitten paluun kautta kiertoon ja huuhtelee vähitellen loput.
Pari vuotta sitten tein järeämmän perushuollon yhteen isoon Valmetin merimoottoriin. Käytin suuttimet yksitellen testilaitteessa, ja ajoin läpi laimentamatonta Forten puhdistetta. Kuudesta suuttimesta viidessä oli aluksi huonot kuviot ja avautumispaineet. Forten jälkeen kahteen piti vielä säätä paineita shimmeillä ja nekin tuli kuntoon. Yhteen piti kärki vaihtaa. Operaation jälkeen moottori käynnistyi ja toimi savuttamatta kuin uutena.
Loistava postaus

Re: Dieselin lisäaineet
Juurikin tästä samasta syystä myös itse varovainen kommenttien suhteenTPLtre kirjoitti: ↑Pe 27.12.2024 19:16 Öljyn lisäaineesta on kysymys. Molemmat nyt vähän niputettu yhteen. Prosenteista en osaa tarkkaan sanoa, eikä ole mitään tieteellisen tarkkaa kirjanpitoakaan, mutta sanotaan nyt suunnilleen. Itselläni oli W220, jonka alkuperäinen kulutus oli luokkaa 7.5-8 l/100. RVS käsittelyn jälkeen se ensin vähän nousee, kuten käyttöohje kertookin, sitten putoaa. Meni jonnekin 6.8 luokkaan. Seuraava käsittely ja noin 6.3. Enkä viitsi täällä sitä enää sen enempää avatakaan, sama mitä sanon, ei siihen uskota kuitenkaan.

Voimansiirtoon suunniteltua RVS:ää koitin mutta ei se sentään mitään ihmeitä tehnyt eli ei nämä siinä mielessä mitään ihmeaineita ole mutta.... Eli ei nämä korjaa sellaista mikä oikeasti korjausta vaatii ja niin se purkin mukana tulevissa ohjeissakin taitaa lukea?
Tyttären V7kymppiin on hankittu moottoriin aine. Tänän vaihdoin m-öljyt ja suotimen kun 10t tuli täyteen. Lisään aineen kun soppeli väli ja tarve ajolle tulee

- Juhani Halmeenmäki
- Mersumies
- Viestit: 1475
- Liittynyt: Ti 23.06.2015 21:57
- Paikkakunta: Varsinainen Suomi
- Viesti:
Re: Dieselin lisäaineet
No sehän ei mene niin, että olisi sekä LL että "lyhyt väli" samasta speksistä. Ja jos mosa vaatii tietyn speksin, niin se on ratkaiseva. Vaikka sitten maksaisi kokonaiskuluissa jotain mitättömän ja naurettavan välillä enemmän "turhaan".
Puhdistusaineilla on aina se riski, että irrottaa liikaakin. Muistan valitettavan hyvin aikoinaan omistamani Aspenin, jonka venakoppa oli niin täynnä öljypikeä, että keinut oli kaivaneet siihen kolonsa. Ei sitä enää kannattanut putsata millään, vaan laittaa trokarille vaihtoon kun oli kaapinut puulusikalla pahimmat pois. Mutta olisi varmasti ollut tuho laittaa puhdistusainetta, joskin tuho oli muutenkin niin lähellä jo, että väliäkö sillä. Tietty tuossa vaiheessa se olisi aineen syy? Eli jos epäilee moottorin tai pa-järjestelmän olevan todella pahassa siivossa, niin kannattaa varautua siihen, että kökköä lähtee liikkeelle liikaakin.
Nuo X1R ja RVS ovat sitten ihan erilaisia aineita. X1R luvataan vähentävän kitkaa, ja RVS taasen metallipintoja korjaava keraaminen pinnoite. RVS-kaltaisia pinnoitteita olen kokeillut museoikäisissä autoissa vuosien varrella. Joskus auttoi, joskus ei. Olisiko teho kestänyt, on mahdoton sanoa pienillä ajomäärillä.
Puhdistusaineilla on aina se riski, että irrottaa liikaakin. Muistan valitettavan hyvin aikoinaan omistamani Aspenin, jonka venakoppa oli niin täynnä öljypikeä, että keinut oli kaivaneet siihen kolonsa. Ei sitä enää kannattanut putsata millään, vaan laittaa trokarille vaihtoon kun oli kaapinut puulusikalla pahimmat pois. Mutta olisi varmasti ollut tuho laittaa puhdistusainetta, joskin tuho oli muutenkin niin lähellä jo, että väliäkö sillä. Tietty tuossa vaiheessa se olisi aineen syy? Eli jos epäilee moottorin tai pa-järjestelmän olevan todella pahassa siivossa, niin kannattaa varautua siihen, että kökköä lähtee liikkeelle liikaakin.
Nuo X1R ja RVS ovat sitten ihan erilaisia aineita. X1R luvataan vähentävän kitkaa, ja RVS taasen metallipintoja korjaava keraaminen pinnoite. RVS-kaltaisia pinnoitteita olen kokeillut museoikäisissä autoissa vuosien varrella. Joskus auttoi, joskus ei. Olisiko teho kestänyt, on mahdoton sanoa pienillä ajomäärillä.
Mikä ihmeen lankku, tässä puuta ole kuin sisustassa koristeena!
230CE W124 & SLK200 R170 ja monta muuta eri merkkistä
Exiä W114, W115, W116, W123, W201 pitkä rivi...
230CE W124 & SLK200 R170 ja monta muuta eri merkkistä
Exiä W114, W115, W116, W123, W201 pitkä rivi...