W211 airmatic
W211 airmatic
Jäi tuommoinen siisti W211 sedan -03 käteen joten yhteinen taival on vasta muutaman viikon mittainen. Vikana oli se, että perä tippui nopeasti mutta se on joku vuoto. Toinen on, että nostaa kyllä etupään mutta takapään ylös saaminen kestää kauan ja takkuilee. No senkin kanssa on pärjätty mutta nyt ei tahdo kompura edes lähteä käyntiin. Ovivalostako sen pitäisi reagoida?
Kompura pyörii kun antaa virtaa, rele kunnossa ja sulake ok. Siihen loppuu tietotaito eikä testeriäkään ole. Mitähän tsekkaisi seuraavaksi?
Vaikka kompressoria vaan pakkokäytti akusta virralla auton virrat päällä niin ei auto lkyllä noussut milliäkään.
Tähän on uusittu taakse pussit, kompura ja jakotukki viime keväänä.
Kompura pyörii kun antaa virtaa, rele kunnossa ja sulake ok. Siihen loppuu tietotaito eikä testeriäkään ole. Mitähän tsekkaisi seuraavaksi?
Vaikka kompressoria vaan pakkokäytti akusta virralla auton virrat päällä niin ei auto lkyllä noussut milliäkään.
Tähän on uusittu taakse pussit, kompura ja jakotukki viime keväänä.
Re: W211 airmatic
211 Airmaticista netti täynnä tietoa. Kannattaa opetella toimintaperiaatteet ja kytkennät, päättelemälläkin pärjää pitkälle ja yleismittarilla vielä lisää. Tietenkin oikealla testerillä paljon helpompaa vikojen selvittely.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Re: W211 airmatic
Testeriiin, niin ei tarvitse arpoa.
Takapään tasonsäätöanturin katsoisin ensin.
Tuolta sitten lisää aiheesta:
https://w220.wiki/Airmatic
Takapään tasonsäätöanturin katsoisin ensin.
Tuolta sitten lisää aiheesta:
https://w220.wiki/Airmatic
Auto jolla ajat ikäsi, Mercedes
Re: W211 airmatic
Tuo linkattu ässän airmaticci ei ole sitten ihan yhteneväinen eemelin vastaavan kanssa, mutta pääperiaatteet samat.
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Re: W211 airmatic
Jos tasonsäätöanturi on irronnut (yleinen vika kylläkin) niin joko nostaisi auton taivaaseen tai ei nosta ollenkaan. Tässä kompura käy mutta auto ei nouse jos oikein kuvauksen ymmärsin. Veikkauksia tietenkin jos sitä testeriä haluaa karttaa.MB kirjoitti: ↑To 26.12.2024 15:02 Testeriiin, niin ei tarvitse arpoa.
Takapään tasonsäätöanturin katsoisin ensin.
Tuolta sitten lisää aiheesta:
https://w220.wiki/Airmatic
Re: W211 airmatic
No veikkaukset voi johtaa aina voittoon mutta pelkkä viisastelu ei auta mirään.
Tämä ei ole ensimmäinen ilmajousitettu auto mulla mutta siitä edellisestä (eri merkkiä) vaihtui pussit rautajousiin samantien kun hajotti pari pussia kompuran jäädessä päälle. On maailman turhin systeemi jolla vain saadaan hankaluuksia simppelin systeemin tilalle ilman mitään hyviä ominaisuuksia.... mutta se siitä. Vika kuitenkin pitää löytää ja saada kottero kuntoon.
Tämä ei ole ensimmäinen ilmajousitettu auto mulla mutta siitä edellisestä (eri merkkiä) vaihtui pussit rautajousiin samantien kun hajotti pari pussia kompuran jäädessä päälle. On maailman turhin systeemi jolla vain saadaan hankaluuksia simppelin systeemin tilalle ilman mitään hyviä ominaisuuksia.... mutta se siitä. Vika kuitenkin pitää löytää ja saada kottero kuntoon.
Re: W211 airmatic
Kiitos tästä! Minä kun en foorumia näin hyvin tunne että olisin näistä sivuista tiennyt, olen ihan eri merkin harrastaja, mersuilen vain aina välillä kun siltä tuntuu....MB kirjoitti: ↑To 26.12.2024 15:02 Testeriiin, niin ei tarvitse arpoa.
Takapään tasonsäätöanturin katsoisin ensin.
Tuolta sitten lisää aiheesta:
https://w220.wiki/Airmatic
Re: W211 airmatic
Ilmajousitus on maailman paras jousitussysteemi, mutta toki hieman vikaherkkä. Kaikki ne viat on korjattavissa ja useimmiten aika helpostikin ehkäistävissä myös. Eikä se sitäpaitsi ole niin kallistakaan, kuin huhutaan, kun vähän katselee tarjontaa. Se vaatii oman huoltonsa, mitä ei normaalisti huolto-ohjelmassa tehdä, mutta se on kaikki itsekin tehtävissä. Vuotojen hakeminen ja hoitaminen, huolehtiminen siitä, että kompuran kuivausryynit ovat kuivia, imuletkun tarkistus ja vaihto/korjaus jos on murtunut ja on hyvä jousitus. Joskus vaatii osien vaihtoa, mutta niin vaatii rautajousetkin. Vaimentimia joutuu niihinkin vaihtamaan ja myös jousia, tahtovat katkeilla päistään. Ei se ole sen kummempi ja jousituksen tason osalta paljon huonompi.
Re: W211 airmatic
Ja kaikkein paras ja samalla halvin vuotospray on astianpesuaine-vesiyhdistelmä 50/50 suihkupullossa, sen voittanutta ei ole. Jos saisi mainostaa tuotemerkkiä, sanoisin Fairy, mutta koska ei saa, en sano. 

Re: W211 airmatic
Tähän olisi vielä voinut liittää yksityiskohtaisen sähkökaavion mutta kun on ennestään kokemusta ilmajousitetusta autosta ja nuo 220-korisen kaaviotkin käytössä niin eiköhän niillä selviä, turhaa viisastelua.
Re: W211 airmatic
Ja sitikkamies kehuu hydraulijousitusta....TPLtre kirjoitti: ↑To 26.12.2024 17:23 Ilmajousitus on maailman paras jousitussysteemi, mutta toki hieman vikaherkkä. Kaikki ne viat on korjattavissa ja useimmiten aika helpostikin ehkäistävissä myös. Eikä se sitäpaitsi ole niin kallistakaan, kuin huhutaan, kun vähän katselee tarjontaa. Se vaatii oman huoltonsa, mitä ei normaalisti huolto-ohjelmassa tehdä, mutta se on kaikki itsekin tehtävissä. Vuotojen hakeminen ja hoitaminen, huolehtiminen siitä, että kompuran kuivausryynit ovat kuivia, imuletkun tarkistus ja vaihto/korjaus jos on murtunut ja on hyvä jousitus. Joskus vaatii osien vaihtoa, mutta niin vaatii rautajousetkin. Vaimentimia joutuu niihinkin vaihtamaan ja myös jousia, tahtovat katkeilla päistään. Ei se ole sen kummempi ja jousituksen tason osalta paljon huonompi.
Kaikista näistä on kokemusta. En silti ymmärrä, että mitä vikaa on rautajousessa. Autoissa kun on vikapaikkoja jo muutenkin ihan tarpeeksi ilman jousitusmurheitakin.
Re: W211 airmatic
Melko turha keksintö henkilöautossa varsinkin kun tehty tekniikkalego tason osilla. Järjestelmässä ole edes kunnon kuivainta 

S124 300TE
W124 300D
W124 300D
Re: W211 airmatic
Eikö kellään ole Volvoista mielipidettä? Ei sitäkään kysytty. 

Re: W211 airmatic
Ei turha, koska selvästi parempi mukavuus kuin rautajousilla. Pintapehmeys ja kuormankantokyky. En vaihtaisi rautajousiin kuin pakosta. Hydraulijousista myös hyviä kokemuksia, yhden Citikan osalta. Sekin mainettaan parempi ja huollettava systeemi. Paremmanhan airmaticista saisi säännöllisesti vaihdettavalla kuivaimella. Myös jousen ja iskarin yhdistäminen samaan pakettiin on hölmöä.
W221 350 CDI Lang -10, W124 300 D aut. -91, W140 300 SE -92
ex: W220 320 CDI -03, W208 320 Elegance -00, S212 220CDI Avantgarde -12, muut: Triumph Thunderbird Storm 1700 -12
ex: W220 320 CDI -03, W208 320 Elegance -00, S212 220CDI Avantgarde -12, muut: Triumph Thunderbird Storm 1700 -12
Re: W211 airmatic
Testeriin auto pääsee ehkä alkuviikosta kun salkkumies tulee pajalle käymään. Tässä olen kuitenkin haarukoinut vikaa ja todennut a) alle vuoden käytössä olleen kompressorin silikageeli on niin märkää että vesi vaan valuu ja b) jakotukin venttiilit on ok. Mutta ilmaa ei mene mihinkään muualle kuin painesäiliöön. Joku siis pitää kaikkien pyörien paineenvalvontaventtiilit kaiketi kiinni kun ilmaa ei mene yhteenkään linjaan vaikka yrittää....
Tuttua jollekin?
Tuttua jollekin?
Re: W211 airmatic
geelit märkänä on erikoista tuossa ajassa, pitää korjata se vika ens alkuun. Sitten testerillä katsoa seuraavaksi minne sitä ilmaa saa tai ei saa ohjattua jne. Kompuran tuotto testi samalla, onko jo entinen sekin kun kerran vettä systeemissä.
Re: W211 airmatic
No totta kai kuivain on läpimärkä, kun:
Vikana oli se, että perä tippui nopeasti mutta se on joku vuoto. Toinen on, että nostaa kyllä etupään mutta takapään ylös saaminen kestää kauan ja takkuilee.
wiimax.fi
Re: W211 airmatic
Kui? Meinaaks että kompura käy niin paljon? On tippunut yön aikana yleensä ettei nyt ihan hirveä vuoto ole ollut. Takaputkoen isot klemmarit...
Re: W211 airmatic
Kunnossa olevassa järjestelmässä perä (ja keulakin tietysti mainittava airmaticissa) pysyy ylhäällä, eikä kompura paljon tee töitä.
Sitten kun systeemi vuotaa ja yön aikana perä putoaa alas niin kompura käy aina pitkään ja vetää koko ajan käydessään (kosteaa) ilmaa kuivainryynien läpi, niihinhän se sitten kosteus jää kuten suunniteltu.
Omassa S211 on ilmat vain takana, edellinen omistaja on sinne Arnott pussit vaihtanut joskus yli 10 vuotta sitten. Auto on ollut meillä nyt 7 vuotta / 120000 kilometriä eikä ole ollut minkäänlaisia huolia jousituksen kanssa.
Sitten kun systeemi vuotaa ja yön aikana perä putoaa alas niin kompura käy aina pitkään ja vetää koko ajan käydessään (kosteaa) ilmaa kuivainryynien läpi, niihinhän se sitten kosteus jää kuten suunniteltu.
Omassa S211 on ilmat vain takana, edellinen omistaja on sinne Arnott pussit vaihtanut joskus yli 10 vuotta sitten. Auto on ollut meillä nyt 7 vuotta / 120000 kilometriä eikä ole ollut minkäänlaisia huolia jousituksen kanssa.
wiimax.fi
Re: W211 airmatic
Miettii että kuorma-aurojen kompurat käy yhtenään, ilmaa palkeisiin ja jarruihin, sitten nämä henkilöautot ottaa nokkiinsa jos kerran viikossa kompura sattuu sadekelillä pörähtämään..
On ne leluja ja pilipaliosista tehtyjä sanon mä.
On ne leluja ja pilipaliosista tehtyjä sanon mä.
Re: W211 airmatic
ne sehän on suunnitelty tuollaiselle duty cyclelle että pärähtää silloin tällöin, niinkuin kunnossa olevan järjestelmän pitää. Siksi siellä on ne aikakatkaisut jne. tehty ihan ohjelmaankin, kun vikaa tulee. Ja silloin vika pitää korjata eikä ajella vuositolkulla ja manailla että taas se on tontissa. Suomen nykytalvet ei auta yhtään systeemin kestoon kun ollaan muutaman asteen plussalla ja kosteassa koko ajan.
Jos samalla vehkeellä pitäisi tuottaa ja taata jarrujärjestelmän energia, olisi laite melkolailla kestävämmäksi tehty. Isompi, painavampi ja paljon kalliimpi, ei kannata. Tuo nykyjärjestelmä kestää sunnitellun kestoiän kyllä. Mutta ei lähellekään suomalaisen auton käyttöikää.
Jos samalla vehkeellä pitäisi tuottaa ja taata jarrujärjestelmän energia, olisi laite melkolailla kestävämmäksi tehty. Isompi, painavampi ja paljon kalliimpi, ei kannata. Tuo nykyjärjestelmä kestää sunnitellun kestoiän kyllä. Mutta ei lähellekään suomalaisen auton käyttöikää.
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Re: W211 airmatic
Ei mulla oo S211 takapussillisessa koskaan ollut kosteat ryynit useankaan vuoden jälkeen silloin kun järjestelmä on ollut kunnossa.
Kerran oli märät ryynit, mutta syynä oli se, kun kompuran imuletku oli irronnut oikeasta paikastaan ja imenyt puskuriin lentävästä kurasta kompuran täyteen vettä ja jäätynyt. Ihan siis oma huolimattomuusvirhe asennuksessa oli syynä.
Märät ryynit johtuu omien kokemuksieni mukaan siitä, että kompura pääsee jostain syystä imemään sisäänsä vettä ilman sijasta, tai että on ajettu pitkän aikaa vuotavalla järjestelmällä.
Kerran oli märät ryynit, mutta syynä oli se, kun kompuran imuletku oli irronnut oikeasta paikastaan ja imenyt puskuriin lentävästä kurasta kompuran täyteen vettä ja jäätynyt. Ihan siis oma huolimattomuusvirhe asennuksessa oli syynä.
Märät ryynit johtuu omien kokemuksieni mukaan siitä, että kompura pääsee jostain syystä imemään sisäänsä vettä ilman sijasta, tai että on ajettu pitkän aikaa vuotavalla järjestelmällä.
Re: W211 airmatic
Kuorma-autoissa on ilmajarrut. Ne on suunniteltu yhdensuuntaiselle ilmavirralle. Kuivain kestää kaiken läpi menevän ilman. Nämä henkilöautokompurat on suunniteltu suljetulle systeemille. Jos ilmaa otetaan sisään, sitä palautetaan sama määrä jossain kohtaa. Poistuva ilma kulkee ryynien läpi ja kuivattaa ne samalla. Ei tietenkään kuivaa 100% mutta niin tarkkaan että ryynejä ei toimivasta systeemistä tarvitse kuivata vuosikausiin. Ihan eri juttu kuin kuorma-autot.
Niitä ilmapalkeita voisi moittia ja ottaa mallia kuorma-autoista että kestäisivät samalla tavalla. Ehkä ei onnistu noin kevyeen rakenteeseen, en tiedä.
Re: W211 airmatic
Kyllä jos systeemissä on joku vuoto, niin että kompura joutuu koko ajan vetämään sinne lisää kosteaa ilmaa, niin ei tuollainen määrä ryynejä kauaa pysty kosteutta imemään, vaan kastuu läpimäräksi. Niinkuin on todettu, suunnittelu on sellainen, että se kerran kuivattu ilma tulee venttiilien kautta samaa tietä takaisinkin ja huuhtelee tullessaan ne ryynit kuiviksi. Ei tosiaan 100% hyötysuhde voi olla missään, mutta kyllä ne sillä lailla aika pitkään toimintakunnossa pysyy.
Itselläni vaan keulan vasen puoli jatkaa putoamista, mutta koska ryynit olivat yllättävän kuivia, ei se voi olla vuoto ulos jostain väliltä. Uusi venttiilibloki siis tilauksessa. Oli ryynien kuivauksen ajan kompuran lähtöletkussa kumihanska kierrettynä suusta tiukasti letkun ympäri ja kiristetty nippusiteellä. Seuraavana aamuna se oli ehjä ja tyhjä, mutta eipä keula ollutkaan silloin pudonnut. Ja sitähän tuo tekee, joskus putoaa, joskus ei. Uskon että venttiilivuoto se on ja ilma kyllä tulee takaisin kompuran kautta, mutta joskus jää valskaamaan. Ryynit olivat imeneet n. 22.5 paino% kosteutta, ei lähellekään märät. Tämä jo antaa viitteitä, missä vika on, varsinkin kun tässäkin taas oli kompuran imuletku murtunut (melkein kaikissa on). Sitten, jos vuoto on jossain liittimessä, letkussa, tai pussissa, niin ei se kyllä välillä itsekseen korjaannu, vaan vuotaa kyllä kaiken aikaa.
Siellä on painesäiliö jossain välissä, en ole vielä löytänyt. En tosin juuri etsinytkään. Kai se etupuskurin purattaa tieltä, siellä jossain sen täytyy olla. Löytyy kun seuraa painesäiliölle lähtevää letkua venablokilta.
Itselläni vaan keulan vasen puoli jatkaa putoamista, mutta koska ryynit olivat yllättävän kuivia, ei se voi olla vuoto ulos jostain väliltä. Uusi venttiilibloki siis tilauksessa. Oli ryynien kuivauksen ajan kompuran lähtöletkussa kumihanska kierrettynä suusta tiukasti letkun ympäri ja kiristetty nippusiteellä. Seuraavana aamuna se oli ehjä ja tyhjä, mutta eipä keula ollutkaan silloin pudonnut. Ja sitähän tuo tekee, joskus putoaa, joskus ei. Uskon että venttiilivuoto se on ja ilma kyllä tulee takaisin kompuran kautta, mutta joskus jää valskaamaan. Ryynit olivat imeneet n. 22.5 paino% kosteutta, ei lähellekään märät. Tämä jo antaa viitteitä, missä vika on, varsinkin kun tässäkin taas oli kompuran imuletku murtunut (melkein kaikissa on). Sitten, jos vuoto on jossain liittimessä, letkussa, tai pussissa, niin ei se kyllä välillä itsekseen korjaannu, vaan vuotaa kyllä kaiken aikaa.
Siellä on painesäiliö jossain välissä, en ole vielä löytänyt. En tosin juuri etsinytkään. Kai se etupuskurin purattaa tieltä, siellä jossain sen täytyy olla. Löytyy kun seuraa painesäiliölle lähtevää letkua venablokilta.
Re: W211 airmatic
No niin....Star kertoi perussyyksi paineanturin. Sen enempää se ei osannut kertoa. Epäilykset heräsivät kun Starilla yritti lisätä ilmaa palkeisiin niin kompuran rele kuitenkin löi päälle vaan ei pyörinyt. Relekantaan ei tullut virtaa. Apukuskin lalkatilan kun ravasi auki niin sieltä mennyt 40 A maxisulake. Oletin kompuran sulakkeen olevan konehuoneessa. Näköjään tuo vaikutti muuallekin kuin kompressorin kun alkoi toimia koko p@#ka saman rien.
Airmatic -ei jatkoon. Hyvää muutospakettia rautajousiin saa suositella.
Airmatic -ei jatkoon. Hyvää muutospakettia rautajousiin saa suositella.
Re: W211 airmatic
siksi että poltti oman sulakkeensa?
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01