Kumpi on parempi OM642 (320 CDI) vai OM642 (350 CDI)? Mitkä ovat tekniset erot?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Eeemeli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 134
Liittynyt: Ma 20.07.2015 00:44

Re: Kumpi on parempi OM642 (320 CDI) vai OM642 (350 CDI)? Mitkä ovat tekniset erot?

Viesti Kirjoittaja Eeemeli »

Vau saitko kaikki herkut samassa paketissa😁 muistan tuon tunteen
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4768
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: Kumpi on parempi OM642 (320 CDI) vai OM642 (350 CDI)? Mitkä ovat tekniset erot?

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Kyllähän noissa V6,ssa hiukan eroja on, ahtimessa ja suutttimissa, varmaan muitakin on, mutta se ei tässä ole se olennainen tieto, vaan se, että niissä kulkee perintönä ihan ne alusta asti samat vaivat, eikä niiden korjaamiseksi ole pantu tikkua ristiin.
Rumasti jos sanoisin, niin mersun V6,ssa on vaan yksi hyvä ominaisuus verrattuna "toisiin", se on kompakti koko.

320cdi,n ohjelmoiminen on aivan simppeli tapahtuma, ei tarvi polttoaineen paineisiin koskea. (Pieni) vakioahdin määrittää ohjelmoinnin tason.Kymmenkunta muutosta ja se on siinä.

350cdi,sä on jo modernimpi moottorinohjain, jossa tehdas on jo varautunut "jälkiohjelmointiin". Enkä tarkoita tässä, etä kysesä olisi millään aasia helpotavasta muuoksesta.
Ihan hyvin toimivan paketin näistäkin saa.

320-350cdi on semoinen perusmootori automaatin kanssa, kuitenkin sellaisen rajan yli menee, että jollain laila kevysti kulkee.
Moottorin tyypistä ei kanata välittää, ei näihin mitään todellista eroa toisinsa nähden vakio-osila tule.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
TPLtre
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1272
Liittynyt: To 31.01.2019 19:12

Re: Kumpi on parempi OM642 (320 CDI) vai OM642 (350 CDI)? Mitkä ovat tekniset erot?

Viesti Kirjoittaja TPLtre »

Eeemeli kirjoitti: La 21.12.2024 19:32 Vau saitko kaikki herkut samassa paketissa😁 muistan tuon tunteen
Juu, kaikilla mausteilla tuli. :D

No mä tiesin kyllä, pohjaprikkavuoto oli ylläri, mutta se nyt on pikkujuttu.
TPLtre
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1272
Liittynyt: To 31.01.2019 19:12

Re: Kumpi on parempi OM642 (320 CDI) vai OM642 (350 CDI)? Mitkä ovat tekniset erot?

Viesti Kirjoittaja TPLtre »

tuikku kirjoitti: La 21.12.2024 19:45 .
Kyllähän noissa V6,ssa hiukan eroja on, ahtimessa ja suutttimissa, varmaan muitakin on, mutta se ei tässä ole se olennainen tieto, vaan se, että niissä kulkee perintönä ihan ne alusta asti samat vaivat, eikä niiden korjaamiseksi ole pantu tikkua ristiin.
Rumasti jos sanoisin, niin mersun V6,ssa on vaan yksi hyvä ominaisuus verrattuna "toisiin", se on kompakti koko.

320cdi,n ohjelmoiminen on aivan simppeli tapahtuma, ei tarvi polttoaineen paineisiin koskea. (Pieni) vakioahdin määrittää ohjelmoinnin tason.Kymmenkunta muutosta ja se on siinä.

350cdi,sä on jo modernimpi moottorinohjain, jossa tehdas on jo varautunut "jälkiohjelmointiin". Enkä tarkoita tässä, etä kysesä olisi millään aasia helpotavasta muuoksesta.
Ihan hyvin toimivan paketin näistäkin saa.

320-350cdi on semoinen perusmootori automaatin kanssa, kuitenkin sellaisen rajan yli menee, että jollain laila kevysti kulkee.
Moottorin tyypistä ei kanata välittää, ei näihin mitään todellista eroa toisinsa nähden vakio-osila tule.
Juu se on hyvä kone, mutta tiettyjä perusvikoja on. Nehän jo tiedetään.

Taitaa olla Delphin ECU tässä uudemmassa? Ja eihän uudempi todellakaan tarkoita helpompaa.

Ei näissä tosiaan suurtakaan eroa ole, samat vaivat, pikkasen erilaisia osia. Hyvä vääntävä ja kestävä moottori. Vähän haastava korjata verrattuna aiempiin. Ahdasta, pura puoli konetta, että saat öljyvuodon kuriin. Mutta sitten, otetaanko puheeksi OM651? Ei ne nämä asiat ainakaan parane.
kardaani
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1734
Liittynyt: To 15.07.2004 12:35

Re: Kumpi on parempi OM642 (320 CDI) vai OM642 (350 CDI)? Mitkä ovat tekniset erot? Nyt myös OM656

Viesti Kirjoittaja kardaani »

Nyt on OM642 asiat aikalailla käyty läpi. Miten onnistuneena pidätte sen seuraajaa, OM656 -moottoria? Palattiin suoraan kutoseen V -moottorin jälkeen.
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4620
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: Kumpi on parempi OM642 (320 CDI) vai OM642 (350 CDI)? Mitkä ovat tekniset erot?

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Samaa paskaa edellisen 65 alkuisen kanssa, leipovat kiinni ihan vaan huvikseen näköjään.
mpower
Mersumies
Mersumies
Viestit: 626
Liittynyt: Ti 18.11.2014 18:03
Paikkakunta: Lohja

Re: Kumpi on parempi OM642 (320 CDI) vai OM642 (350 CDI)? Mitkä ovat tekniset erot?

Viesti Kirjoittaja mpower »

kardaani kirjoitti: La 21.12.2024 10:02
TPLtre kirjoitti: La 21.12.2024 08:23 Ei jakopään ketju välitä moottorin vääntömomenttia.
Tietenkin niin. Ei voi verrata siis mitenkään aiempaan polkupyöränketjuesimerkkiini. Hyvä tarkennus!

Dealer hyvin kiteytti asian myös ketjun kestävyydestä. Ei ole siis siinä mittakaavassa ongelma, kun ketju ei katkea. Ketjun venymää pystyy kuulemaan ja näkemäänkin kiristimen sylinterin asemasta. Oliko niin, että kaikista OM642 -koneista ei näe tuota kiristintä suoraan öljyntäyttöaukosta. Siellä on joku peltilätkä edessä?

PS. tällä topickilla en hae ratkaisua omiin autonostopäätöksiini, vaan tämä on vain kiinnostusta aihetta kohtaan, kun lähipiirissä on noita V6-moottoreita muutama käytössä. Osaan sitten neuvoa heitä, kun eivät ole muuten autoihmisiä.
Itse jatkan autoilua OM646 -moottorisella autolla, kun se on kestävyydeltään ja kokonaistaloudellisuudeltaan paras moottori mun 40-50 tkm vuotuiseen ajelumäärään. Mulle on tärkeää, ettei tarvitse miettiä, voinko käyttää autoa tyhjäkäynnillä, pitääkö moottori olla aina esilämmitetty, voin myös pitäytyä näytön öljynvaihtoväleissä, ei tarvitse miettiä jakopäätä....ei öljypaineen riittävyyttä tyhjäkäynnillä/kierroksilla, alakerran laakereiden vauriota...ym.
Nuo aiemmat siis tietysti verrattuna OM651 -moottoriin. OM642:n kanssa pärjäisin (öljynjäähdyttimen tiivisteet ja jakopää) ja kuusisylinterisen ääni olisi autoilun tunnetta suuresti lisäävä tekijä, mutta pitää tehdä kompromisseja tunteen ja järjen välillä.....
Kuten aikaisemmin kerroin , niin kävin ketjua tutkimassa öljyntäyttöaukosta. Jotain siellä on edessä kun ei edes ketjua näe, kiristimestä puhumattakaan! Eipä silti, hienostihan tuo käy startista asti ilman mitään ylimääräisiä rapinoita! :thumbup:
Pojasta vaariin:Ex-romuja:Mosse Scandinavia,Vauxhall Victor,Escort1.1,Toyota Crown,Fiat 124,Fiat 850,BMW 2000,BMW 2002,BMW1600-2,BMW 318i,Fiesta,Megane 1.6, Pösö 406 2.0,Volvo S60,Audi TT Quattro 165kW-99,Honda CR-V-05,MB W203 220CDI-07, MB W211 280CDI-07, BMW 528i 2010,MB CLS 350 CDI 2011,MB S350 BlueTec 4-Matic 2014
EemeliErkki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 553
Liittynyt: To 11.04.2019 10:26

Re: Kumpi on parempi OM642 (320 CDI) vai OM642 (350 CDI)? Mitkä ovat tekniset erot?

Viesti Kirjoittaja EemeliErkki »

Tässä yhden OM642 tarinaa.
Tietääkseni autolla on nyt ajettu 1250000km. Moottoria ei ole avattu. Startit ja laturit alkuperäisiä. Työkäytössä ollessaan Vehon huolenpidossa. Sama omistaja edelleen

https://koneporssi.com/autot/suur-uskin ... ilometria/
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18104
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Kumpi on parempi OM642 (320 CDI) vai OM642 (350 CDI)? Mitkä ovat tekniset erot?

Viesti Kirjoittaja dealer »

EemeliErkki kirjoitti: Su 22.12.2024 11:46 ......... Startit ja laturit alkuperäisiä.
:arrow:
Auton omistaja kirjoitti:Latureita on vaihdettu neljä.
T-Row
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 486
Liittynyt: Pe 05.05.2023 14:44

Re: Kumpi on parempi OM642 (320 CDI) vai OM642 (350 CDI)? Mitkä ovat tekniset erot?

Viesti Kirjoittaja T-Row »

Tuo alkuperäinen vesipumppu ihmetyttää. Olisi myös kiinnostanut tietää, koska om642 tyypillisiä tyyppivikoja on korjailtu ja onko jokin niistä vielä ilmaantumatta.
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12791
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Re: Kumpi on parempi OM642 (320 CDI) vai OM642 (350 CDI)? Mitkä ovat tekniset erot?

Viesti Kirjoittaja epk »

ei noissa mun mielestä noissa mitää kummallista ole, kilometrit tulee älyttömän pienellä välillä ja uupuu täysin normiajossa tulevat kylmä-kuuma-syklit. Kone käy käynnissä koko ajan ilman että tulee starttauksia jne. Kaikki kuluva osa tykkää kun ne on vaan käynnissä kokoajan ja samassa lämpötilassa.

Uskon että samasta syystä kaikki ammattiajossa olevat murheen kryynit (esim. 651 ja kaikki adbluet) kestää edellämainittujen takia enempi mitä normi käyttäjillä (pääsääntöisesti :D )
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2608
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Re: Kumpi on parempi OM642 (320 CDI) vai OM642 (350 CDI)? Mitkä ovat tekniset erot?

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

epk kirjoitti: Su 22.12.2024 16:21 ei noissa mun mielestä noissa mitää kummallista ole, kilometrit tulee älyttömän pienellä välillä ja uupuu täysin normiajossa tulevat kylmä-kuuma-syklit. Kone käy käynnissä koko ajan ilman että tulee starttauksia jne. Kaikki kuluva osa tykkää kun ne on vaan käynnissä kokoajan ja samassa lämpötilassa.
Ihan totta, ruohonjuuritasolla olen huomannut omien autojen hajoavan jopa enemmän jos ne seisovat pitkiä aikoja. Tulee kummallisia kosketushäiriöitä ja jarrut herkästi jumissa.
Kuluminenhan tapahtuu jopa suurimmilta osin käynnistettäessä.

Kuten eräässä sketsissä sanottiin, "auto tykkää siitä, että sillä ajetaan".

https://youtu.be/1ZVM16fXhWE?t=48
TPLtre
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1272
Liittynyt: To 31.01.2019 19:12

Re: Kumpi on parempi OM642 (320 CDI) vai OM642 (350 CDI)? Mitkä ovat tekniset erot?

Viesti Kirjoittaja TPLtre »

Om642, 320cdi, laturi vaihtoon n. 340tkm. Ilmastoinnin kompura n. 350tkm. Startti ja vesipumppu alkuperäisiä, nyt 373tkm. Ei noissa mitään erityisen herkästi särkyvää ole. Oheislaitteissa siis. Eikä koneessakaan mitä nyt nämä tyyppiviat mitä on käsitelty.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18104
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Kumpi on parempi OM642 (320 CDI) vai OM642 (350 CDI)? Mitkä ovat tekniset erot?

Viesti Kirjoittaja dealer »

OM642:ssa on kestävintä mersun vesipumppua, ainakin näistä yleisemmistä koneista. Startti kestää tosi pitkään.
Mitä nopeampaan tahtiin kilometrejä kertyy sitä vähemmän on vikoja kilometreihin nähden, kuten edellä jo todettu.
wiimax.fi
TPLtre
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1272
Liittynyt: To 31.01.2019 19:12

Re: Kumpi on parempi OM642 (320 CDI) vai OM642 (350 CDI)? Mitkä ovat tekniset erot?

Viesti Kirjoittaja TPLtre »

Tältähän siitä öljyntäyttäaukosta katsoessa sitten näyttää, jos on pelti välissä.

Kuva

Ei nyt kannata olla silti huolissaan, kyllä se kestää ja sen kuulee jos olisi vaihtoaika.
Avatar
tinatähti
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 171
Liittynyt: Ti 14.10.2014 15:43

Re: Kumpi on parempi OM642 (320 CDI) vai OM642 (350 CDI)? Mitkä ovat tekniset erot?

Viesti Kirjoittaja tinatähti »

TPLtre kirjoitti: Su 22.12.2024 19:06 Tältähän siitä öljyntäyttäaukosta katsoessa sitten näyttää, jos on pelti välissä.

Kuva

Ei nyt kannata olla silti huolissaan, kyllä se kestää ja sen kuulee jos olisi vaihtoaika.
Pelti näyttää puhtaalta ja kuivalta :wtf: Mitä öljyä käytät, ja oletko moottorinsisäpesua käyttänyt?


Jakoketjun kestävyyteen vaikuttaa myös onko start&stop ollut miten paljon käytössä, lisää käynnistyksiä ainakin kesällä esimerkiksi kaupunkiajossa paljon.
Joka käynnistyksellä se jakoketju joutuu pikku rysäykselle.

(Itse olen käyttänyt X-1r moottoriöljyn seassa, toivoen pidempää ikää ketjulle, laakereille ja turbolle.)

Ja alkuperäiseen kysymykseen, katsoisin enemmän huoltohistoriaa ja yleistä kuntoa kuin moottorivaihtoehtoja, vanha auto kun kyseessä.
Tehoja saa näihin V6 koneisiin kivasti, jos lisäys tarpeen.. kyllä tämä jo vakionakin isoa kärryä vetää hyvin.
Ad-blue jo uudemmissa 350 malleissa.
kardaani
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1734
Liittynyt: To 15.07.2004 12:35

Re: Kumpi on parempi OM642 (320 CDI) vai OM642 (350 CDI)? Mitkä ovat tekniset erot?

Viesti Kirjoittaja kardaani »

Ad-blueta ei ole alkupään 350 -tyypin koneissa kuitenkaan onneksi vielä.
TPLtre
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1272
Liittynyt: To 31.01.2019 19:12

Re: Kumpi on parempi OM642 (320 CDI) vai OM642 (350 CDI)? Mitkä ovat tekniset erot?

Viesti Kirjoittaja TPLtre »

tinatähti kirjoitti: Su 22.12.2024 20:04 Pelti näyttää puhtaalta ja kuivalta :wtf: Mitä öljyä käytät, ja oletko moottorinsisäpesua käyttänyt?

Jakoketjun kestävyyteen vaikuttaa myös onko start&stop ollut miten paljon käytössä, lisää käynnistyksiä ainakin kesällä esimerkiksi kaupunkiajossa paljon.
Joka käynnistyksellä se jakoketju joutuu pikku rysäykselle.

(Itse olen käyttänyt X-1r moottoriöljyn seassa, toivoen pidempää ikää ketjulle, laakereille ja turbolle.)

Ja alkuperäiseen kysymykseen, katsoisin enemmän huoltohistoriaa ja yleistä kuntoa kuin moottorivaihtoehtoja, vanha auto kun kyseessä.
Tehoja saa näihin V6 koneisiin kivasti, jos lisäys tarpeen.. kyllä tämä jo vakionakin isoa kärryä vetää hyvin.
Ad-blue jo uudemmissa 350 malleissa.
No tämä on ihan uusi morsian, vähän hellää hivelyä vielä. En siis tiedä mitä öljyä käytetty, mutta ihmettelen miten voi olla täydellä merkkiliikkeiden huoltohistorialla niin hiton ryönäinen kone. Ilmeisesti oltu vain töissä siellä. Ja kaikki tyyppiviat, no ainakin melkein kaikki. Tuo kuva valehtelee, pesin siitä kohtaa. Jos nyt vähän muualtakin. Sellaista pientä, suuttimen pohjaprikan vaihtoa, huohotinventtiilin vaihtoa nyt aluksi. Ja ilmajousituksen huoltoa varmaan seuraavaksi.

Start stoppia ei ole, ei ole hybridi, eikä kusiruisku. Viimeinen hyvä vuosikerta. Kuva vain esimerkkinä siitä pellistä, joka estää tarkistamasta ketjua.

Ihan kyllä kannattaa tehdä pitoauto tästä, ei nämä ole niin pahoja juttuja ollenkaan.
EemeliErkki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 553
Liittynyt: To 11.04.2019 10:26

Re: Kumpi on parempi OM642 (320 CDI) vai OM642 (350 CDI)? Mitkä ovat tekniset erot?

Viesti Kirjoittaja EemeliErkki »

T-Row kirjoitti: Su 22.12.2024 16:17 Tuo alkuperäinen vesipumppu ihmetyttää. Olisi myös kiinnostanut tietää, koska om642 tyypillisiä tyyppivikoja on korjailtu ja onko jokin niistä vielä ilmaantumatta.
Tuo minun saama info on saatu "hiukan myöhäisenä" ajankohtana. Saattaa siten olla joiltain osin epätarkka.
ola94
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1231
Liittynyt: Ma 23.04.2012 18:58
Paikkakunta: Tampere

Re: Kumpi on parempi OM642 (320 CDI) vai OM642 (350 CDI)? Mitkä ovat tekniset erot?

Viesti Kirjoittaja ola94 »

Omalla w211 320cdi-07 ajettu nyt 244tkm ,edellinen omistaja vaihtanut bilsteinin ilmajouset joka nurkkaan , pakosarjat ja turbo uusittu ja Webasto uusittu, repsikan peili kääntyi liikaa yli sen oli edellinen omistaja korjannut,ainoa vika että kuskin peili kääntyy yli. Autoa huollettu todella hyvin moottori öljyt vaihdettu 12-19tkm välein ja Aut.maatti öljyt vaihdettu 4 kertaa.
W211 320CDI A-07
EX:W212 220CDI A - 09
EX:W211 220 CDI A - 07
EX :W210 200CDI A-02
EX : S203 200CDI A-05
EX : W202 220D A -96
Vastaa Viestiin