Kumpi on parempi OM642 (320 CDI) vai OM642 (350 CDI)? Mitkä ovat tekniset erot?
Re: Kumpi on parempi OM642 (320 CDI) vai OM642 (350 CDI)? Mitkä ovat tekniset erot?
Vau saitko kaikki herkut samassa paketissa
muistan tuon tunteen
Re: Kumpi on parempi OM642 (320 CDI) vai OM642 (350 CDI)? Mitkä ovat tekniset erot?
.
Kyllähän noissa V6,ssa hiukan eroja on, ahtimessa ja suutttimissa, varmaan muitakin on, mutta se ei tässä ole se olennainen tieto, vaan se, että niissä kulkee perintönä ihan ne alusta asti samat vaivat, eikä niiden korjaamiseksi ole pantu tikkua ristiin.
Rumasti jos sanoisin, niin mersun V6,ssa on vaan yksi hyvä ominaisuus verrattuna "toisiin", se on kompakti koko.
320cdi,n ohjelmoiminen on aivan simppeli tapahtuma, ei tarvi polttoaineen paineisiin koskea. (Pieni) vakioahdin määrittää ohjelmoinnin tason.Kymmenkunta muutosta ja se on siinä.
350cdi,sä on jo modernimpi moottorinohjain, jossa tehdas on jo varautunut "jälkiohjelmointiin". Enkä tarkoita tässä, etä kysesä olisi millään aasia helpotavasta muuoksesta.
Ihan hyvin toimivan paketin näistäkin saa.
320-350cdi on semoinen perusmootori automaatin kanssa, kuitenkin sellaisen rajan yli menee, että jollain laila kevysti kulkee.
Moottorin tyypistä ei kanata välittää, ei näihin mitään todellista eroa toisinsa nähden vakio-osila tule.
Kyllähän noissa V6,ssa hiukan eroja on, ahtimessa ja suutttimissa, varmaan muitakin on, mutta se ei tässä ole se olennainen tieto, vaan se, että niissä kulkee perintönä ihan ne alusta asti samat vaivat, eikä niiden korjaamiseksi ole pantu tikkua ristiin.
Rumasti jos sanoisin, niin mersun V6,ssa on vaan yksi hyvä ominaisuus verrattuna "toisiin", se on kompakti koko.
320cdi,n ohjelmoiminen on aivan simppeli tapahtuma, ei tarvi polttoaineen paineisiin koskea. (Pieni) vakioahdin määrittää ohjelmoinnin tason.Kymmenkunta muutosta ja se on siinä.
350cdi,sä on jo modernimpi moottorinohjain, jossa tehdas on jo varautunut "jälkiohjelmointiin". Enkä tarkoita tässä, etä kysesä olisi millään aasia helpotavasta muuoksesta.
Ihan hyvin toimivan paketin näistäkin saa.
320-350cdi on semoinen perusmootori automaatin kanssa, kuitenkin sellaisen rajan yli menee, että jollain laila kevysti kulkee.
Moottorin tyypistä ei kanata välittää, ei näihin mitään todellista eroa toisinsa nähden vakio-osila tule.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Re: Kumpi on parempi OM642 (320 CDI) vai OM642 (350 CDI)? Mitkä ovat tekniset erot?
Juu se on hyvä kone, mutta tiettyjä perusvikoja on. Nehän jo tiedetään.tuikku kirjoitti: ↑La 21.12.2024 19:45 .
Kyllähän noissa V6,ssa hiukan eroja on, ahtimessa ja suutttimissa, varmaan muitakin on, mutta se ei tässä ole se olennainen tieto, vaan se, että niissä kulkee perintönä ihan ne alusta asti samat vaivat, eikä niiden korjaamiseksi ole pantu tikkua ristiin.
Rumasti jos sanoisin, niin mersun V6,ssa on vaan yksi hyvä ominaisuus verrattuna "toisiin", se on kompakti koko.
320cdi,n ohjelmoiminen on aivan simppeli tapahtuma, ei tarvi polttoaineen paineisiin koskea. (Pieni) vakioahdin määrittää ohjelmoinnin tason.Kymmenkunta muutosta ja se on siinä.
350cdi,sä on jo modernimpi moottorinohjain, jossa tehdas on jo varautunut "jälkiohjelmointiin". Enkä tarkoita tässä, etä kysesä olisi millään aasia helpotavasta muuoksesta.
Ihan hyvin toimivan paketin näistäkin saa.
320-350cdi on semoinen perusmootori automaatin kanssa, kuitenkin sellaisen rajan yli menee, että jollain laila kevysti kulkee.
Moottorin tyypistä ei kanata välittää, ei näihin mitään todellista eroa toisinsa nähden vakio-osila tule.
Taitaa olla Delphin ECU tässä uudemmassa? Ja eihän uudempi todellakaan tarkoita helpompaa.
Ei näissä tosiaan suurtakaan eroa ole, samat vaivat, pikkasen erilaisia osia. Hyvä vääntävä ja kestävä moottori. Vähän haastava korjata verrattuna aiempiin. Ahdasta, pura puoli konetta, että saat öljyvuodon kuriin. Mutta sitten, otetaanko puheeksi OM651? Ei ne nämä asiat ainakaan parane.
Re: Kumpi on parempi OM642 (320 CDI) vai OM642 (350 CDI)? Mitkä ovat tekniset erot? Nyt myös OM656
Nyt on OM642 asiat aikalailla käyty läpi. Miten onnistuneena pidätte sen seuraajaa, OM656 -moottoria? Palattiin suoraan kutoseen V -moottorin jälkeen.
Re: Kumpi on parempi OM642 (320 CDI) vai OM642 (350 CDI)? Mitkä ovat tekniset erot?
Samaa paskaa edellisen 65 alkuisen kanssa, leipovat kiinni ihan vaan huvikseen näköjään.
Re: Kumpi on parempi OM642 (320 CDI) vai OM642 (350 CDI)? Mitkä ovat tekniset erot?
Kuten aikaisemmin kerroin , niin kävin ketjua tutkimassa öljyntäyttöaukosta. Jotain siellä on edessä kun ei edes ketjua näe, kiristimestä puhumattakaan! Eipä silti, hienostihan tuo käy startista asti ilman mitään ylimääräisiä rapinoita!kardaani kirjoitti: ↑La 21.12.2024 10:02Tietenkin niin. Ei voi verrata siis mitenkään aiempaan polkupyöränketjuesimerkkiini. Hyvä tarkennus!
Dealer hyvin kiteytti asian myös ketjun kestävyydestä. Ei ole siis siinä mittakaavassa ongelma, kun ketju ei katkea. Ketjun venymää pystyy kuulemaan ja näkemäänkin kiristimen sylinterin asemasta. Oliko niin, että kaikista OM642 -koneista ei näe tuota kiristintä suoraan öljyntäyttöaukosta. Siellä on joku peltilätkä edessä?
PS. tällä topickilla en hae ratkaisua omiin autonostopäätöksiini, vaan tämä on vain kiinnostusta aihetta kohtaan, kun lähipiirissä on noita V6-moottoreita muutama käytössä. Osaan sitten neuvoa heitä, kun eivät ole muuten autoihmisiä.
Itse jatkan autoilua OM646 -moottorisella autolla, kun se on kestävyydeltään ja kokonaistaloudellisuudeltaan paras moottori mun 40-50 tkm vuotuiseen ajelumäärään. Mulle on tärkeää, ettei tarvitse miettiä, voinko käyttää autoa tyhjäkäynnillä, pitääkö moottori olla aina esilämmitetty, voin myös pitäytyä näytön öljynvaihtoväleissä, ei tarvitse miettiä jakopäätä....ei öljypaineen riittävyyttä tyhjäkäynnillä/kierroksilla, alakerran laakereiden vauriota...ym.
Nuo aiemmat siis tietysti verrattuna OM651 -moottoriin. OM642:n kanssa pärjäisin (öljynjäähdyttimen tiivisteet ja jakopää) ja kuusisylinterisen ääni olisi autoilun tunnetta suuresti lisäävä tekijä, mutta pitää tehdä kompromisseja tunteen ja järjen välillä.....

Pojasta vaariin:Ex-romuja:Mosse Scandinavia,Vauxhall Victor,Escort1.1,Toyota Crown,Fiat 124,Fiat 850,BMW 2000,BMW 2002,BMW1600-2,BMW 318i,Fiesta,Megane 1.6, Pösö 406 2.0,Volvo S60,Audi TT Quattro 165kW-99,Honda CR-V-05,MB W203 220CDI-07, MB W211 280CDI-07, BMW 528i 2010,MB CLS 350 CDI 2011,MB S350 BlueTec 4-Matic 2014
-
- Mersumies
- Viestit: 553
- Liittynyt: To 11.04.2019 10:26
Re: Kumpi on parempi OM642 (320 CDI) vai OM642 (350 CDI)? Mitkä ovat tekniset erot?
Tässä yhden OM642 tarinaa.
Tietääkseni autolla on nyt ajettu 1250000km. Moottoria ei ole avattu. Startit ja laturit alkuperäisiä. Työkäytössä ollessaan Vehon huolenpidossa. Sama omistaja edelleen
https://koneporssi.com/autot/suur-uskin ... ilometria/
Tietääkseni autolla on nyt ajettu 1250000km. Moottoria ei ole avattu. Startit ja laturit alkuperäisiä. Työkäytössä ollessaan Vehon huolenpidossa. Sama omistaja edelleen
https://koneporssi.com/autot/suur-uskin ... ilometria/
Re: Kumpi on parempi OM642 (320 CDI) vai OM642 (350 CDI)? Mitkä ovat tekniset erot?

Auton omistaja kirjoitti:Latureita on vaihdettu neljä.
Re: Kumpi on parempi OM642 (320 CDI) vai OM642 (350 CDI)? Mitkä ovat tekniset erot?
Tuo alkuperäinen vesipumppu ihmetyttää. Olisi myös kiinnostanut tietää, koska om642 tyypillisiä tyyppivikoja on korjailtu ja onko jokin niistä vielä ilmaantumatta.
Re: Kumpi on parempi OM642 (320 CDI) vai OM642 (350 CDI)? Mitkä ovat tekniset erot?
ei noissa mun mielestä noissa mitää kummallista ole, kilometrit tulee älyttömän pienellä välillä ja uupuu täysin normiajossa tulevat kylmä-kuuma-syklit. Kone käy käynnissä koko ajan ilman että tulee starttauksia jne. Kaikki kuluva osa tykkää kun ne on vaan käynnissä kokoajan ja samassa lämpötilassa.
Uskon että samasta syystä kaikki ammattiajossa olevat murheen kryynit (esim. 651 ja kaikki adbluet) kestää edellämainittujen takia enempi mitä normi käyttäjillä (pääsääntöisesti
)
Uskon että samasta syystä kaikki ammattiajossa olevat murheen kryynit (esim. 651 ja kaikki adbluet) kestää edellämainittujen takia enempi mitä normi käyttäjillä (pääsääntöisesti

-
- Mersumies
- Viestit: 2608
- Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22
Re: Kumpi on parempi OM642 (320 CDI) vai OM642 (350 CDI)? Mitkä ovat tekniset erot?
Ihan totta, ruohonjuuritasolla olen huomannut omien autojen hajoavan jopa enemmän jos ne seisovat pitkiä aikoja. Tulee kummallisia kosketushäiriöitä ja jarrut herkästi jumissa.epk kirjoitti: ↑Su 22.12.2024 16:21 ei noissa mun mielestä noissa mitää kummallista ole, kilometrit tulee älyttömän pienellä välillä ja uupuu täysin normiajossa tulevat kylmä-kuuma-syklit. Kone käy käynnissä koko ajan ilman että tulee starttauksia jne. Kaikki kuluva osa tykkää kun ne on vaan käynnissä kokoajan ja samassa lämpötilassa.
Kuluminenhan tapahtuu jopa suurimmilta osin käynnistettäessä.
Kuten eräässä sketsissä sanottiin, "auto tykkää siitä, että sillä ajetaan".
https://youtu.be/1ZVM16fXhWE?t=48
Re: Kumpi on parempi OM642 (320 CDI) vai OM642 (350 CDI)? Mitkä ovat tekniset erot?
Om642, 320cdi, laturi vaihtoon n. 340tkm. Ilmastoinnin kompura n. 350tkm. Startti ja vesipumppu alkuperäisiä, nyt 373tkm. Ei noissa mitään erityisen herkästi särkyvää ole. Oheislaitteissa siis. Eikä koneessakaan mitä nyt nämä tyyppiviat mitä on käsitelty.
Re: Kumpi on parempi OM642 (320 CDI) vai OM642 (350 CDI)? Mitkä ovat tekniset erot?
OM642:ssa on kestävintä mersun vesipumppua, ainakin näistä yleisemmistä koneista. Startti kestää tosi pitkään.
Mitä nopeampaan tahtiin kilometrejä kertyy sitä vähemmän on vikoja kilometreihin nähden, kuten edellä jo todettu.
Mitä nopeampaan tahtiin kilometrejä kertyy sitä vähemmän on vikoja kilometreihin nähden, kuten edellä jo todettu.
wiimax.fi
Re: Kumpi on parempi OM642 (320 CDI) vai OM642 (350 CDI)? Mitkä ovat tekniset erot?
Tältähän siitä öljyntäyttäaukosta katsoessa sitten näyttää, jos on pelti välissä.

Ei nyt kannata olla silti huolissaan, kyllä se kestää ja sen kuulee jos olisi vaihtoaika.

Ei nyt kannata olla silti huolissaan, kyllä se kestää ja sen kuulee jos olisi vaihtoaika.
Re: Kumpi on parempi OM642 (320 CDI) vai OM642 (350 CDI)? Mitkä ovat tekniset erot?
Pelti näyttää puhtaalta ja kuivalta

Jakoketjun kestävyyteen vaikuttaa myös onko start&stop ollut miten paljon käytössä, lisää käynnistyksiä ainakin kesällä esimerkiksi kaupunkiajossa paljon.
Joka käynnistyksellä se jakoketju joutuu pikku rysäykselle.
(Itse olen käyttänyt X-1r moottoriöljyn seassa, toivoen pidempää ikää ketjulle, laakereille ja turbolle.)
Ja alkuperäiseen kysymykseen, katsoisin enemmän huoltohistoriaa ja yleistä kuntoa kuin moottorivaihtoehtoja, vanha auto kun kyseessä.
Tehoja saa näihin V6 koneisiin kivasti, jos lisäys tarpeen.. kyllä tämä jo vakionakin isoa kärryä vetää hyvin.
Ad-blue jo uudemmissa 350 malleissa.
Re: Kumpi on parempi OM642 (320 CDI) vai OM642 (350 CDI)? Mitkä ovat tekniset erot?
Ad-blueta ei ole alkupään 350 -tyypin koneissa kuitenkaan onneksi vielä.
Re: Kumpi on parempi OM642 (320 CDI) vai OM642 (350 CDI)? Mitkä ovat tekniset erot?
No tämä on ihan uusi morsian, vähän hellää hivelyä vielä. En siis tiedä mitä öljyä käytetty, mutta ihmettelen miten voi olla täydellä merkkiliikkeiden huoltohistorialla niin hiton ryönäinen kone. Ilmeisesti oltu vain töissä siellä. Ja kaikki tyyppiviat, no ainakin melkein kaikki. Tuo kuva valehtelee, pesin siitä kohtaa. Jos nyt vähän muualtakin. Sellaista pientä, suuttimen pohjaprikan vaihtoa, huohotinventtiilin vaihtoa nyt aluksi. Ja ilmajousituksen huoltoa varmaan seuraavaksi.tinatähti kirjoitti: ↑Su 22.12.2024 20:04 Pelti näyttää puhtaalta ja kuivaltaMitä öljyä käytät, ja oletko moottorinsisäpesua käyttänyt?
Jakoketjun kestävyyteen vaikuttaa myös onko start&stop ollut miten paljon käytössä, lisää käynnistyksiä ainakin kesällä esimerkiksi kaupunkiajossa paljon.
Joka käynnistyksellä se jakoketju joutuu pikku rysäykselle.
(Itse olen käyttänyt X-1r moottoriöljyn seassa, toivoen pidempää ikää ketjulle, laakereille ja turbolle.)
Ja alkuperäiseen kysymykseen, katsoisin enemmän huoltohistoriaa ja yleistä kuntoa kuin moottorivaihtoehtoja, vanha auto kun kyseessä.
Tehoja saa näihin V6 koneisiin kivasti, jos lisäys tarpeen.. kyllä tämä jo vakionakin isoa kärryä vetää hyvin.
Ad-blue jo uudemmissa 350 malleissa.
Start stoppia ei ole, ei ole hybridi, eikä kusiruisku. Viimeinen hyvä vuosikerta. Kuva vain esimerkkinä siitä pellistä, joka estää tarkistamasta ketjua.
Ihan kyllä kannattaa tehdä pitoauto tästä, ei nämä ole niin pahoja juttuja ollenkaan.
-
- Mersumies
- Viestit: 553
- Liittynyt: To 11.04.2019 10:26
Re: Kumpi on parempi OM642 (320 CDI) vai OM642 (350 CDI)? Mitkä ovat tekniset erot?
Tuo minun saama info on saatu "hiukan myöhäisenä" ajankohtana. Saattaa siten olla joiltain osin epätarkka.
Re: Kumpi on parempi OM642 (320 CDI) vai OM642 (350 CDI)? Mitkä ovat tekniset erot?
Omalla w211 320cdi-07 ajettu nyt 244tkm ,edellinen omistaja vaihtanut bilsteinin ilmajouset joka nurkkaan , pakosarjat ja turbo uusittu ja Webasto uusittu, repsikan peili kääntyi liikaa yli sen oli edellinen omistaja korjannut,ainoa vika että kuskin peili kääntyy yli. Autoa huollettu todella hyvin moottori öljyt vaihdettu 12-19tkm välein ja Aut.maatti öljyt vaihdettu 4 kertaa.
W211 320CDI A-07
EX:W212 220CDI A - 09
EX:W211 220 CDI A - 07
EX :W210 200CDI A-02
EX : S203 200CDI A-05
EX : W202 220D A -96
EX:W212 220CDI A - 09
EX:W211 220 CDI A - 07
EX :W210 200CDI A-02
EX : S203 200CDI A-05
EX : W202 220D A -96