Auto veti liinatkiinni..

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Hz1
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 3
Liittynyt: Ke 04.12.2024 11:49

Auto veti liinatkiinni..

Viesti Kirjoittaja Hz1 »

Kesällä 2024 ostimme Mercedes-Benz 180d A AMG vuosimallia 2021. Auto on ollut kaikin puolin "ok".

Tämä tapahtui ostohetkestä noin kahden viikon kuluttua, kun ajelin Kehä I:llä Espoon Leppävaarassa. Sellon risteyksessä kohti Turun moottoritietä, siinä Sellon (Leppävaarankadun) ja Kehä I:n risteyksessä, tuli oikealta liittymää melkoista vauhtia auto, joka auton antureiden silmissä saattoi näyttää siltä, että joku on tulossa kylkeen. Auto painoi itsestään jarrua ja se tuntui selvästi niiaavan etuoikealle :o . Ei siinä mitään – näin varmaan on tarkoitettu tapahtuvan auton ohjelmoinnin mukaan. Sää oli kuiva aurinkoinen kesä keli.

Uutuudenviehätys silmissä ja auton sielunelämää tajuamatta unohdin tapauksen hissukseen. Kunnes 25.11.2024, noin klo 03:00, Lahden moottoritien alussa Helsingin suunnasta Lahteen päin, auto teki saman äkkijarrutuksen. Sää oli liukas ja lunta satoi, eikä liikennettä ollut muuta kuin vastaan tulevalla kaistalla rekka. Auto jarrutti itsestään, nopeutta oli noin 80 km/h. Erityisesti oikea eturengas tuntui lukkituvan tai pitoa oli enemmän sillä puolella, ja jokainen voi arvata, mitä sitten tapahtui: auto pyöri 360 astetta noin viisi kertaa :shock: . Sydän hakkasi jonkin aikaa, mutta onneksi auto pysyi tiellä, eikä vahinkoja tullut, ainakaan fyysisiä,mutta henkisesti. Matka jatkui muutamia kilometrejä varovaisesti 50 km/h nopeudella, ja juuri ennen 6-tien liittymää auto jälleen teki äkkijarrutuksen, minkä seurauksena tapahtui jälleen muutama 360 asteen pyörähdys :shock: . Loppumatka, noin 10 km kotiin, ajettiinkin sitten aivan hissukseen.

Seuraavana päivänä auto vietiin Veholle Airportiin tutkittavaksi ja määräaikaishuoltoon.

Vikakoodit:

C1111FB: Tutkatunnistin 1 on jumissa likaantumisen tai vierasesineen takia.
B229B97: Monitoimikamerassa on toimintahäiriö, järjestelmän toiminta on rajoittunut. Rakenneosa A40/13:n näkökenttäalue on täysin estetty.

Viikkoa myöhemmin auto vietiin uudelleen huoltoon näiden vikojen korjaamiseksi. Tehtiin paljon testausta, putsausta ja hajavalosuojan vaihto.

testasin vielä itse että jarrut toimivat normaalitilanteessa oikein, eivätkä puolla kummallekaan puolelle, kun jarruttaa ja pitää kädet irti ratista. Tämän perusteella ei jarruissa vaikuttaisi olevan mitään vikaa. Seuraavassa huollossa vaihdetaan jarrupalat.

Kaikki on nyt kai kunnossa, vai onko :crazy: ?

Haluaisinkin kysyä, josko joku auton hätäjarrujärjestelmää tunteva voisi valaista, miten hajavalosuojus (A1778270501) vaikuttaa jarrujen toimintaan. Koska tämä oli ainoa osa mitä vaihdettiin huolossa. Oletukseni on, että kyseessä on muovin pala, jossa on lämpöelementti, joka lämmittää tuulilasia kameran kohdalta sulattaen mahdollisen jään ja lumen. Vanhakin näyttää toimivan 37ohm.

Ymmärtäisin tilanteen paremmin, jos koko kamerajärjestelmä olisi vaihdettu viallisuuden johdosta.

Onko muille tapahtunut vastaavaa? Mahtaako tällainen "valssin tahdissa pyörähtely" olla jälleen odotettavissa :wtf: ?
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13742
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: Auto veti liinatkiinni..

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Oma auto on kerran vetänyt liinat kiinni hyvin lyhyesti (eri korimalli mutta varmaan vastaavat avustimet). Omasta mielestä ainakaan havaittavaa syytä jarrutukselle ei ollut ja autokin sen huomasi ennen kuin itse ehti reagoida. Olen säätänyt avustimen herkkyyden keskiasentoon. Säätö on aina kompromissi, jotkut pelastettavissa olevat onnettomuustilanteet jää ratkomatta tai sitten tulee enemmän tai vähemmän "ylilyöntejä". US-palstoilla enemmän aiheesta juttua.

En usko että autossa on nyt mitään rautavikaa. Se hajavalosuojan vaihto estää avustimien pois kytkeytymisen, ei sinänsä estä virhetilanteita. Kalibroinnit ja softapäivitykset varmaan myös tehty.

Tuo jälkimmäinen tilanne kuulostaa vähän oudolta. Tuskin toisen puolen jarrut lukkoon meni kun ABS toimii hätäjarrutuksessakin mutta kuulostaisi siltä että ESP ei ole kyennyt korjaamaan toispuoleisesta pidosta johtuvaa kääntymistä. Kai kuski kuitenkin ohjaamalla näytti mihin suuntaan toivoo auton kulkevan?
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13628
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Auto veti liinatkiinni..

Viesti Kirjoittaja karra »

Aika hurjia juttuja! Kuski muuttuu matkustajaksi.
DBFI kirjoitti: Ke 04.12.2024 21:23 Tuo jälkimmäinen tilanne kuulostaa vähän oudolta. Kai kuski kuitenkin ohjaamalla näytti mihin suuntaan toivoo auton kulkevan?
Jos ajetaan lahdentiellä 80 km/h niin todennäköisesti kuski ohjaamalla näyttää mihin suuntaan haluaa auton kulkevan :lol: . Sitten kun tulee viisi kappaletta 360 asteen piruettia niin on vähän vaikea rattia kääntää siinä aina haluamaansa suuntaan!

Ellet sitten tarkoita esim torkahtamista ja vahingossa pientareelle ohjaamista?
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk]
2013 MB A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4620
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: Auto veti liinatkiinni..

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Toi on sellainen tapahtumaketju että auto menisi omalta kohdalta lavetilla veholle.
Minä päätän miten ajan ja missä jarrutan eikä tekoälytömyys.
Ameriikassa tuosta tulisi aikamoinen sotku oikeustaisteluineen.
Täällä kohautetaan vähän olkapäitä ja auto käy "huollossa" saamassa valohoitoa.
Toivottavasti ei satu omalle kohdalle moisia piruetteja tekeviä autoja.vastakkaiselta kaistalta.
Eemelicdi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 300
Liittynyt: Su 26.11.2023 10:41

Re: Auto veti liinatkiinni..

Viesti Kirjoittaja Eemelicdi »

Ihan mutuilua vaan, mutta sen tiedän että omassakin autohan pystyy itse halutessaan kääntämään rattia. Niin se tekee automaatti pysäköinnissäkin. Voiko tuo hätäjarrujärjestelmä toimia niin että se yrittää ohjata samalla keulaa pois päin havaitusta kohteesta. Tai jarruttaa vähän enemmän toisella pyörällä että kääntyisi sinne päin.
Itsellä on vin-koodin perusteella muistaakseni automatic braking intervention. Yhden kerran muistan auton jarruttaneen puolestani. Läheltä piti peräänajo tilanteessa. Usein se kyllä piippaa ja varoittaa, mutta ei kuitenkaan jarrutukseen asti ole edennyt. Jos alkaa jarruttelemaan turhaan niin lähtee vediamolla aika äkkiä mokoma ominaisuus.
Käyttis: W212FL 250CDI
Harraste: C215 M113k
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18098
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Auto veti liinatkiinni..

Viesti Kirjoittaja dealer »

auto pyöri 360 astetta noin viisi kertaa
Kun tällainen tapahtuu auton "omien" toimenpiteiden seurauksena oma toimintamallini olisi myös sellainen, että siitä lähtisi auto lavetilla korjattavaksi ja seuraavaksi vaihtoon ellei jotain todella olennaista vikaa voitaisi 100% varmuudella todeta ja vaihtaa siihen liittyviä osia.
Kertoisin kyllä autoliikkeessä että vaakakierteitä on menty auton tahdon mukaisesti muutamia.

Korjaamon sijaisautona olleesta 2019 A-mersusta tuli useammalta asiakkaalta järkyttyneitä soittoja, yksi oli sitä mieltä että etupyöränlaakeri yritti leikata kiinni ja toinen sitä mieltä että jarrut hirttivät. Auto oli kapealla tiellä ajautunut tien reunaviivan yli ja reagoi siihen jarruttaen ja ohjausta kääntäen niin että se tuntui kuljettajasta hyvin ikävältä.
wiimax.fi
tahtoomersun
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3109
Liittynyt: Pe 06.12.2013 14:02

Re: Auto veti liinatkiinni..

Viesti Kirjoittaja tahtoomersun »

Actros tehnyt useasti sen, että hälytin alkaa huutamaan ja mittaristoon tulee törmäysvaroitus, vaikka edessä ei ole ketään. On ilmeisesti kuitenkin itse tajunnut, että on väärä hälytys ja häly menee ohi samantein. Tekee tämän useimmiten kaarteessa, vaikka ketään ei tule vastaan, tai ole edessä. Mielenkiinnolla odotan tilannetta kun se päättääkin lyödä jarrut päälle...
Perheessä:
W 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4620
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: Auto veti liinatkiinni..

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Alkaa olemaan vähän liikaa noita kuljettajan "avustimia"
Hätäjarruavustin suoraan edessä olevasta esteestä mielestäni olisi riittävä, vaikka ei sekään tarpeellinen.
Kuljettajan pitäisi olla niin hereillä että ei mokomia apuja tarvitse.

Näihin systeemeihin kymmenen viisitoista vuottaa ikää ja alkaa tulemaan niitä "auto ajoi itse metsään" selityksiä.
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13742
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: Auto veti liinatkiinni..

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Tässä olisi hyödyllisempää miettiä miten tuollainen pyörähtely voisi aiheutua, avustimet on erikseen mainitsematta aina tarpeettomia jos niitä ei ole omassa autossa.

Luin ekan viestin uudestaan ja hoksasin vasta että kuskin mukaan auto teki piruetit kahteen eri kertaan. Pakko siinä jotain jarruvikaa on olla, toinen puoli jää päälle tai toinen ei jarruta kuten pitäisi tms. :?: Ei jumittavasta jarrusta mitään vikakoodiakaan tarvitse jäädä.

En kyllä itse uskoisi jos olisin merkkikorjaamon tiskillä joku sanoisi että auto teki viidenkympin vauhdista useita piruetteja, itsekseen tai kuskin tahdosta. Pitää olla täysi peilijää ja sitä ennen pitävä asfaltti toisella puolen tms. Ehkä Veho tämän takia ei haluakaan autoihin dash cam'ia.
Viimeksi muokannut DBFI, To 05.12.2024 19:12. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
TPLtre
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1272
Liittynyt: To 31.01.2019 19:12

Re: Auto veti liinatkiinni..

Viesti Kirjoittaja TPLtre »

Pitäisi olla kyllä sekä valmistajalle, että maahantuojalle sen verran kova vika, että pengottaisi pohjamutia myöten. Ilmeisesti eivät usko ennenkuin jotain oikeasti pahaa tapahtuu. Joko autossa olijoille, tai sivullisille. En itsekään oikein välittäisi, että moottoritien toisella kaistalla oleva auto alkaa tehdä piruetteja vieressä, tai vastaantulija kaarteessa.

Mutta sitten, tästähän esim. Tesla on aika tunnettu, automaattinen hätäjarrutus aktivoituu itsekseen turhaan. Kyllä se ainakin vahvistaa minun epäuskoani noihin auton ihan itse tekemiin päätöksiin.

Olen kyllä muutenkin sitä mieltä, että se olen minä, joka ajaa, eikä auto "ihan itse". Oli joskus ajossa yksi hybridibemari vakuutusyhtiön piikkiin ja se alkoi vääntää rattia mua vastaan ja piipitellä milloin missäkin. AAAARRRGGHHHH!
Hz1
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 3
Liittynyt: Ke 04.12.2024 11:49

Re: Auto veti liinatkiinni..

Viesti Kirjoittaja Hz1 »

DBFI kirjoitti: To 05.12.2024 16:41 että auto teki viidenkympin vauhdista useita piruetteja, itsekseen tai kuskin tahdosta.
Ei 50 km/h vauhdissa vaan 80 km/h nopeudella auto pyöri sen viisi kertaa, ei siinä ehtinyt tarkaan laskea, kun meno oli kuin karusellissa. Sitten, 50 km/h vauhdissa auto pyörähti ~kahdesti. Tie oli todella liukas, näin jälkikäteen ajatellen ja alla olivat kitkarenkaat, täytyy siirtyä nastoihin.


Hetken päästä saatan vuodattaa Veho Airportin asiakaspalvelusta liittyen hajavalosuojuksen (A1778270501) vaihtoon ja siitä mahdollisesti aiheutuneeseen tuulilasin vaurioon...
Hz1
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 3
Liittynyt: Ke 04.12.2024 11:49

Re: Auto veti liinatkiinni..

Viesti Kirjoittaja Hz1 »

Tästä voisi tulla pitkä tarina, ja se vaatisi monen vuoden kokemuksen perusteellisen kertomuksen miksi näin, mutta oikaistaan suoraan ensimmäiseen ja toiseen Vehon asiakaspalvelukokemukseen.

Kun veimme auton määräaikaishuoltoon ja hätäjarrutukseen liittyvään tarkastukseen, hinta oli alkuun 612 euroa (B-huolto). Kun auto vietiin huoltoon, nousi hinta heti kättelyssä yli 700 euroon ja olisi noussut vielä enemmän, ellei olisi keskeytetty ja muistutettu siitä, että huolto oli sovittu hintaan 612 euroa. Selityksiä hinnoitteluun tuli myöhemmin, että "teemme nämä, nämä ja nämä lisäksi". Tämä lienee normaalia, mutta vaikuttaa siltä, että nämä lisähuollot olisivat tulleet automaattisesti ilman erillistä pyyntöä tai suostumusta ( Myyjän täytyy myydä ).

Tähän olen tottunut entisten pitsa-yrittäjien nyrkkipajoissa, joissa auto viedään sovittuun huoltoon, mutta sitten alkaa löytyä vikoja: vuotavista öljypohjista rikkoutuneisiin laakereihin, männänpalautusjousiin, irtokipinöihin tai vaikka "blinkerfluideihin"...

Mutta loppujen lopuksi määräaikaishuolto meni kuten oli sovittu.

No, sitten seuraavaan huoltoon, jossa piti korjata nämä havaitut viat.

**Vikakoodit:**

- **C1111FB**: Tutkatunnistin 1 on jumissa likaantumisen tai vierasesineen takia.
- **B229B97**: Monitoimikamerassa on toimintahäiriö, järjestelmän toiminta on rajoittunut. Rakenneosa A40/13:n näkökenttäalue on täysin estetty.

Tämä huolto näytti menevän kuin elokuvissa – maksoin vain auton huoltovakuutuksen omavastuun, omasta mielestä tämä olisi pitänyt mennä myyjän virheseen.

Pyysimme myös vanhat osat, jotka vaihdettiin autoon, ja saimme tämän hajavalosuojan (A1778270501). Sitä ihmeteltyä, kuinka tällainen osa voi aiheuttaa auton yllättävän äkkijarrutuksen ja pyörähtelyn – melko heikosti on nykyautojen turvallisuus.

Aluksi oletin, että osa sijaitsisi jossain auton ajovalojen lähettyvillä oikealla puolella, koska vika vaikutti olevan sieltä. Mutta tarkemmin tutkittuani huomasin, että kyseinen osa onkin tuulilasin keskellä ylhäällä kameran alla. En edes tiennyt, että autossani oli kamera :o ! Suojasta lähti kaksi johtoa, ja mietin, mikähän anturi se voisi olla. Lopulta mittaamalla ja tutkimalla päättelin, että kyseessä on todennäköisesti lämpöelementti, joka lämmittää tuulilasia kameran kohdalta. Tämä on edelleen oletukseni.

Resistanssi näyttää olevan 37 ohmia, ja syöttämällä siihen 12 voltin jännitteen, lämmitysteho olisi vajaa 4 W, millä sulattaisi jään ja lumen tuulilasin tästä kohdalta.

Päivää myöhemmin, kun poistin lumia tuulilasista, katselin kameraa ja uutta hajavalosuojusta, joka oli merkattu "uudenmalliseksi". Ensisilmyksellä se näytti että sisällä on jokin roska, mutta tarkemmin katsoessani huomasin, että tuulilasi oli halki juuri tästä kohtaa. Halkeama ei ala mistään reunasta, vaan on keskellä lasia siinä, missä kameraa on operoitu. Halkeamassa ei ollut mitään fyysisen osuman merkkejä, kuten kiveniskemää, joten oletukseni on, että halkeama syntyi huollon aikana.

Ei muuta kuin suoraan Veholle tekemään reklamaatiota (05.12.2024 klo ~14:30, asiakaspalvelutiski 4, vuoronumero 90). Asiakaspalvelussa oli nuori herrasmies, joka vaikutti asiakaspalvelutaidoiltaan kykenemättömältä hoitamaan reklamaatiota. Hän vain luki edellisen huollon tapahtumia ja pyöritteli silmiään, kysellen lasivakuutuksen perään ja antamalla lukuisia vaihtoehtoja kuinka tämä on mennyt halki , mutta ei huollossa. Asia ei tuntunut johtavan mihinkään. Olen kuullut monista huoltamoista rivien välistä viestejä tyyliin "Vituuks tänne toit", mutta se, että Veho osoitti saman asenteen, tarkoittaa että tämänkin asian joutuu hoitamaan vaikeimman kautta.



a. miten ehjän hajavalosuojuksen vaihtaminen uuteen hajavalosuojukseen auttaa estämään kyseisen hätäjarrutus tapahtumat
b. miten tuulilasi on halki juuri siitäkohdalta jossa huoltoa on tehty, halkeema ei ala mistään eikä pääty vaan on juuri siinä kekellä lasia jossa kamera systeemi on.

ja näin lukee työselitteessä

80188:
Purettu hajavalosuoja esiin.
Tuulilasi. Tarvikelasi. Kuva.
Selvitelty lisää tj kanssa tovi- -> Mahdollisesti vääräosa paketissa. Tilattu uusi
->Laturi irr/as. pikatest. Päivitetty monitoimikamer MFK.
->Käytetty kamera irti ja putsattu tuulilasi kameranedestä terosonilla-
->Uusittu hajavalo suoja. (Uude mallinen)
OK.


Mitähän tämäkin sitten tarkoittaa "Tuulilasi. Tarvikelasi. Kuva." kun autossa on Uudenkaupungin "MB" tehtaan käyttämä tuulilasi.

Ei tässä muuta kuin hyvää itspäisyyspäivää :)
TPLtre
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1272
Liittynyt: To 31.01.2019 19:12

Re: Auto veti liinatkiinni..

Viesti Kirjoittaja TPLtre »

Vaikea ottaa kantaa tuulilasin vaurioihin muuten, kuin että paljon ajavalle niitä tulee taatusti. Koko ajan napsuu jossain päin ja siitä jää onnekkaassa tapauksessa vain pieni särö, huonossa koko lasi halki. Eikä sitä voi mitenkään välttää, ohjeeksi joku Autoliiton Teppo Vesalainen antaa, että älä aja liian lähellä edellä menijää. Mutta miten vältetään osumat vastaantulijoista, niistä on vaikeampi pysytellä kaukana? Niitäkin on nimittäin tullut ja paljon.

Minä en usko tuohon automaattiseen ajamiseen sun muuhun yleensäkään ajamiseen puuttuvaan teitokonepohjaiseen avustukseen. Yhtä hyvin niihin antureihin tulee osumia kivistä, nastoista ja jääkököistä. Kyllä nyt alkaa olla jo maailmalta riittävästi kokemuksia siitä, ettei noihin järjestelmiin voi luottaa hyuvissäkään oloissa, eikä siinä yhtään helpota Suomen sääolosuhteet. Mutta ei minua tarvitse kuunnella, olen tottunut olemaan jokaisen uskovaisen mielestä uskonnottomana "harhaoppinen".
tahtoomersun
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3109
Liittynyt: Pe 06.12.2013 14:02

Re: Auto veti liinatkiinni..

Viesti Kirjoittaja tahtoomersun »

Aika epävarmojahan nuo ovat. Tuossa omassa sähkiksessä etäisyystutka elää välillä ihan omassa todellisuudessa, eli ei tunnista että edessä on toinen auto ja välillä näyttää paikallaan seistessä mittaristossa, että edessä on auto, vaikka ei ole. Peruuttaessa saattaa jarruttaa vaikka mitään estettä ei takana ole. Pari viikkoa ekaan huoltoon, niin pitää siellä asiasta mainita, vaikka tuskin sieltä mitään vikaa löytyy.
Perheessä:
W 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4620
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: Auto veti liinatkiinni..

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Oletin että uudemmissa olisi jo moisiin ongelmiin paneuduttu mutta näköjään ei.
Oma ropponen on 2016 loppuvuodesta ja se havaitsee edessä olevia vähän satunnaisesti varsinkin nopeuden kasvaessa.

Pakut ja tasaperäiset suv malliset laatikot näkyy hyvin tutkalle / kameroille mutta linjakkaammat sedanit vasta kun etäisyyttä on omasta mielestä liian lähellä.
Yleisesti olen kytkenyt pois koska oma ajotapa on aika "dynaaminen" ja turhaan piipittelee kääntyvistä mitä "en ole huomannut" vaikka todellisuudessa sopeutan nopeuteni ilman jarruttelua mitä järjestelmä odottaa.
kardaani
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1734
Liittynyt: To 15.07.2004 12:35

Re: Auto veti liinatkiinni..

Viesti Kirjoittaja kardaani »

Karmeaa luettavaa! Yksi syy jälkeen, miksi ei kiinnosta pätkääkään kyseiset idiooteille tarkoitetut uudemmat laitteet! Ihmiselle olisi hyvä jättää jotain itsellekin päätettäväksi ajamisessa.
Ei suomen pakkasissa ja tuiskussa tuollaiset järjestelmät tule toimimaan. Sehän tässä on ikävää, että autot tehdään tahallaan heikoiksi. Se ensimmäinen ostaja ajelee sen 3-4 vuotta ongelmitta 80 tkm ja toteaa Mersun olevan tosi luotettava. No....lopputuleman tajuavat sitten "köyhät" käytettyjen Mersujen ostajat muutamassa vuodessa.
Pahoittelut, etten jaksanut lukea muutamaa topickin viestiä pidemmälle, kun kiinnostus loppui ja mitään annettavaa itse aiheeseen ei ole.
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13742
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: Auto veti liinatkiinni..

Viesti Kirjoittaja DBFI »

tahtoomersun kirjoitti: Pe 06.12.2024 16:56 Aika epävarmojahan nuo ovat. Tuossa omassa sähkiksessä etäisyystutka elää välillä ihan omassa todellisuudessa, eli ei tunnista että edessä on toinen auto ja välillä näyttää paikallaan seistessä mittaristossa, että edessä on auto, vaikka ei ole. Peruuttaessa saattaa jarruttaa vaikka mitään estettä ei takana ole. Pari viikkoa ekaan huoltoon, niin pitää siellä asiasta mainita, vaikka tuskin sieltä mitään vikaa löytyy.
Tästä taisi olla foorumilla aiemminkin puhetta, tai ainakin samanlaisesta käytöksestä. Autossa täytyy olla vikaa, ei välttämättäm muuta kuin tutkan suuntaus/kalibrointi. Jos puhutaan "distronicin" päätutkan toiminnasta niin sen kyllä kuuluu tunnistaa edellä liikkuvat ajoneuvot koosta ja muodosta riippumatta. Ehkä vähän vaihtelee ylipitkillä etäisyyksillä, siis reilusti kauempana kuin nopeutta aletaan edellä ajavan mukaan säätämään mutta sillä säätöalueella ei ole mitään arpomista jos auto on kunnossa. En muista kuinka monta eri distronic-autoa itsellä ollut mutta ei missään tuollaista humppaa.

Sama kommentti MJP:lle.

Loska tutkan päällä on oma ongelmansa mutta uudemmissa on tutkan edusta lämmitetty ja vähentää reilusti sitä loskaongelmaa. Silloinkaan ei tule arpomista, tutka vain on käytössä tai ei ole käytössä.
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4620
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: Auto veti liinatkiinni..

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Missä kohtaa mainitsin distronicin? Mielestäni en missään, ja kyse oli tuosta hätäjarrutus / auton havaitsemasta edellä ajava kulkuneuvon havainnointi.
Se kolmio kun syttyy tauluun kun ajat "liian lähellä"

Hyvä niitä on kaikkia apulaitteita olla kun 99% valtaväestöstä on täysiä puupäitä. Mutta kun ne ei kaikki toimi aina oikein.
Johtuen kelistä, heijastuksista, planeettojen asennosta tms typeryydestä.
Ja jokaisen kuljettajan PITÄISI pystyä pysäyttämään auto tien näkyvällä osuudella vaaran yms uhatessa.
Kuinka moni oikeasti siihen pystyy kun kännykkä näkyy olevan kädessä puolella kusipäistä kun tuolla ajaa?
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13742
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: Auto veti liinatkiinni..

Viesti Kirjoittaja DBFI »

MJPfin kirjoitti: Pe 06.12.2024 18:56 Missä kohtaa mainitsin distronicin? Mielestäni en missään, ja kyse oli tuosta hätäjarrutus / auton havaitsemasta edellä ajava kulkuneuvon havainnointi.
Se kolmio kun syttyy tauluun kun ajat "liian lähellä"
En tiedä miten kirjoittelen kun tuntuu että saan sinut kuumenemaan vähän väliä vaikka ei ole mitenkään tarkoitus.

Edellä kirjoitin että oletin kysymyksessä olevan distronicin oikkuilun. Jos ei ollut niin sen voi korjata ihan asiallisesti, eikö vaan? Muisti liian heikko ja laiska niin en jaksanut tarkistaa mutta kuvittelisin että keskustelun autoissa on Distronicin jokin versio jolloin hätäpysäytyksen tekee ensisijaisesti distronic tutkan havainto. Uudemmissa kamerat osallistuu vaikka risteävän liikenteen valvontaan (kakilla ei ole väyrysen silmiä) mutta tuskin 80 km/h vauhdissa riittää kantama (pitäisi tarkistaa).

Tuosta omasta 2016-mallisesta autostasi, aito AMG auto niin kai siinä on Distronic eikä pelkkä köyhän miehen törmäystutka? Törmäystutka ei osallistu etäisyyssäätöönkään. Mikä tutka siinä sitten oikkuilee ellei Distronic? Joka tapauksessa kommenttini oli että autossa on jotain vialla jos se havaitsee erilaisia autoja vaihtelevalla todennäköisyydellä silloin kun puhutaan joko Distronicin toimintaetäisyydestä tai törmäysjarrutuksista (ja sama laite hoitaa mollemmat).
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4620
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: Auto veti liinatkiinni..

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Se saa lämpenemään kun oletat asioita ja vaikuttaa että sinisilmäisesti luotat näihin apuvälineisiin ja niiden toimintaan.
Ja tosiaan ei ole distronic vain köyhänmiehen törmäystutka. Kumpaakaan en kaipaa enkä ole kumpaakaan tottunut käyttämään.
Kun ostaa käytetyn niin jotain sinä saattaa olla eri kuin itse haluaisi, jos auto muuten on miellyttävä niin sen voi ostaa silti.
Onhan tosta raksittu kaikki merkitkin pois, olisko naapurin kateuden pelkoa tai vaan nyhverö ostaja ollut joka pelkää että vaimo saa selville kuinka turhan kalliin pirssin tilannut. Mene ja tiedä.
Sit on kuitenkin ruksittu punaiset turvavyöt listaan.

Törmäystutkan toimintaan, silloin kun tuo on tehty 8v sitten niin autojen valot oli erilaisia ja muotoilu, nyt kummalliset koko perän ylittävät takavalot ilmeisesti tulkitaan kamerassa jotenkin väärin ja ne havaitaan lähempänä kuin perinteiset kaksi perävaloa.

Avustin toimii mutta jokseenkin turha se on, ja reagoi turhaan siihen kun itse näkee että pois kääntyvä ehtii alta pois hienosti. Mutta huutaa koska edessä palaa jarruvalot ja oma jalka ei ole jarrulla = auton mielestä kuski nukkuu.
Itse olen niitä kuskeja kun haluaa hallita autoa eikä toisinpäin, en tarvitse pysäköintiin avustinta ja tykkään läpytellä vaihteita ratista manuaali modessa.
Siksi ostin tämmöisen auton, joka vähän niinkuin vaatii ajamaan eikä vain kuljeta paikasta A paikkaan B tylsän elottomasti päivästä toiseen.
Vastaa Viestiin