Onko kukaan foorumilainen kokeillu adbluen tilalla tällasta ainetta, joka jäätyy vasta noin -30 asteessa ja on nimeltään Denoxium?
Norjassa kuulemma myydään
Ei pysty ajaan ko risulla lehemää
S213 220 cdia T 4Matic 2018 AMG
Ex. S212 350 cdia T 4Matic 2016 AMG
Ex. S212 350 cdia T 4Matic 2014
Ex. S211 270 cbia T
Paljon tästä puhutaan, mutta ketään en tunne kuka olisi käyttänyt.
ADBlue on tuotemerkki ja Denoxium on oma tuotemerkki. ADBlue ei ole hyväksynyt Denoxiumin käyttöä heidän järjestelmässään, jonka autovalmistajat ovat siis valinneet. Tietääkseni Denoxium on kuitenkin ihan käyttökelpoista, siinä missä mikä tahansa lisenssillä myytävä ADBlue litku, mutta kun sille ei ole tuotenimen haltijalta hyväksyntää, niin sitä ei EU:ssa saa myydä.
Denoxiuminhan on kehittänyt Suomalainen Kemira. Ja tietääkseni Kemira sitä edelleenkin valmistaa, mutta korjatkaa jos olen väärässä, olisin jostain lukenut että Denoxiumin omistaa nykyään jokin Kanadalainen toimija? Noh, oli miten oli, Norja ei ole EU:ssa, niin siellä ei ole velvollisuutta olla myymättä kyseistä ainetta.
Facebookissa olen seurannut, että Denoxium on Norjassakin kausituote, joten sieltäkään sitä ei helpolla löydy jos käy kesälomareissulla, mutta talviaikaan myydään paikallisissa varaosa ja autotarvikeliikkeissä, huoltoasemilla jne.
Umpityhmäähän tuo on olla sitä tarjoamatta pohjoismaisille kuluttajille, jotka saattaisivat selvitä ilman kalliita korjauskuluja käyttäessään "jäätymätöntä" typenpelkistäjäliuosta. Mutta näin se menee tässä tuotemerkkien maailmassa. Ilmeisesti ongelma ADBluen kanssa on euroopassa paljon vähäisempi kuin siellä ei tälläistä kusista talvea ole. Kaippa niitä sielläkin rikki menee, muttei näin valtavasti kuin pohjolassa. Jossakin joku oli täällä foorumillakin kirjoitellut että olisiko tuosta jopa joku suomen eduskunnan aloite olemassa? en tiedä siitä sen enempää.
En kyllä ymmärrä miksi tuotemerkin omistaja estäisi tuotteen myynnin. Aineesta paljon keskusteltu tälläkin palstalla ja muistelisin että Denoxiumille ei saatu EU:n hyväksyntää syystä tai toisesta (myrkyllisyyteen taidettiin viitata vaikka bensakin jollakin mittarilla myrkyllistä ja sitä sentään saa myydä).
Tiedä sitten kuinka radikaalisti päästölaitteiden ongelmat vähenisi jäätymättömällä litkulla, ei varmasti ainakaan lisääntyisi. Monet vanhat ongelmat kyllä säilyisi, säiliön lämmitysvastuksen rikkoontuminen, syöttöletkujen repeily korin kiinnityksen kohdilta joissakin malleissa ureasuuttimen liikkeestä koriin nähden jne. Autohan joutuisi Denoxiuminkin lämmittämään saman verran kuin urean kun se ei tiedä mitä tankissa on. Aika vähän aiheen ekspertit on itse jäätymisestä seuranneista ongelmista raportoineet, oli niitä tai ei.
Miksiköhän Denoxiumia ei myydä Suomessa vaikkapa "muuhun kuin tieliikennekäyttöön"? Luulisi olevan menekkiä.
DBFI kirjoitti: ↑Ma 25.11.2024 13:18
Miksiköhän Denoxiumia ei myydä Suomessa vaikkapa "muuhun kuin tieliikennekäyttöön"? Luulisi olevan menekkiä.
Tätä minäkin olen miettinyt. Esim. leikkuupuimurit seisovat 11 kk vuodesta ja harvemmin ajetaan tai edes käynnistetään talvella, jolloin ei järjestelmällä ole mahdollisuutta lämmitellä litkuja.
Kyllä tämä aine pitäisi saada myyntiin Suomessa, ainakin laitteet voisi toimi ympäri vuoden ja maailma pelastuu
Ei pysty ajaan ko risulla lehemää
S213 220 cdia T 4Matic 2018 AMG
Ex. S212 350 cdia T 4Matic 2016 AMG
Ex. S212 350 cdia T 4Matic 2014
Ex. S211 270 cbia T