CLS 2012 350CDI, nykii/pätkii tyhjäkäynnillä ja matalilla kierroksilla
CLS 2012 350CDI, nykii/pätkii tyhjäkäynnillä ja matalilla kierroksilla
Ongelmana CLS 350 CDI vm. 2012, jossa satunnaisesti ilmenevä, 10-20sek käynnistyksen jälkeen alkava pätkiminen/misfire.
Auto käynnistyy ns. palmun alta mutta tuon 10-20sek jälkeen alkaa jurnutus ja kierrosmittari tipahtaa ~ 500rpm tuntumaan ja vaikuttaa että auto sammuu, jonka jälkeen ECU ilmeisesti tuuttaa lisää dieseliä koneeseen ja kierrokset nousee hetkeksi ~800rpm tuntumaan. Tämä siis vaihde P:llä.
Liikkeelle lähtiessä nykiminen jatkuu ja kulku on mallia kenguru tankissa. Ongelma poistuu poikkeuksetta ensimmäisen kiihdytyksen jälkeen, kun kierrokset nousee >= 2000rpm tuntumaan. Tämän jälkeen ajossa ei sitten taas mitään ongelmia.
Lisähuomiota että ongelma tuntuisi ilmenevän useammin siloin, kun auto on ajon jälkeen seissyt lyhyen aikaa, eli joka käynnistyksellä ei ilmene. Lisäksi tuntuu että ongelma ilmeni edellisen huollon jälkeen, jossa vaihdettiin öljyt+suodatin koneeseen ja laatikkoon. Omistushistoria on sen verran lyhyt että tämä vain mutuilua.
Moottorivaloa tai limp-moodia ei ole toistaiseksi aiheuttanut.
Sain viikonloppuna Xentryn+Tactrix Openport 2.0 (Kiina) kombinaation asennettua, mutta en ole vielä sen sielunelämään ehtinyt liikaa perehtyä. Pikatesti ei (tähän liittyviä) vikakoodeja muistista kuitenkaan löytänyt. Onko mitään ehdotuksia mitä kannattaisi ensimmäisenä ihmetellä?
Auto käynnistyy ns. palmun alta mutta tuon 10-20sek jälkeen alkaa jurnutus ja kierrosmittari tipahtaa ~ 500rpm tuntumaan ja vaikuttaa että auto sammuu, jonka jälkeen ECU ilmeisesti tuuttaa lisää dieseliä koneeseen ja kierrokset nousee hetkeksi ~800rpm tuntumaan. Tämä siis vaihde P:llä.
Liikkeelle lähtiessä nykiminen jatkuu ja kulku on mallia kenguru tankissa. Ongelma poistuu poikkeuksetta ensimmäisen kiihdytyksen jälkeen, kun kierrokset nousee >= 2000rpm tuntumaan. Tämän jälkeen ajossa ei sitten taas mitään ongelmia.
Lisähuomiota että ongelma tuntuisi ilmenevän useammin siloin, kun auto on ajon jälkeen seissyt lyhyen aikaa, eli joka käynnistyksellä ei ilmene. Lisäksi tuntuu että ongelma ilmeni edellisen huollon jälkeen, jossa vaihdettiin öljyt+suodatin koneeseen ja laatikkoon. Omistushistoria on sen verran lyhyt että tämä vain mutuilua.
Moottorivaloa tai limp-moodia ei ole toistaiseksi aiheuttanut.
Sain viikonloppuna Xentryn+Tactrix Openport 2.0 (Kiina) kombinaation asennettua, mutta en ole vielä sen sielunelämään ehtinyt liikaa perehtyä. Pikatesti ei (tähän liittyviä) vikakoodeja muistista kuitenkaan löytänyt. Onko mitään ehdotuksia mitä kannattaisi ensimmäisenä ihmetellä?
Re: CLS 2012 350CDI, nykii/pätkii tyhjäkäynnillä ja matalilla kierroksilla
Päivitystä aiheeseen; Xentry antoi EGR:n viittaavan 14A600 vikakoodin, kun pidin livedatan seurantaa päällä ja auto pari kertaa hummasi taas kierroksia:
14A600 The positive control deviation during exhaust gas recirculation is too high
Exhaust gas recirculation rate (specified value) 37.25%
Position of exhaust gas recirculation positioner (actual value) 95%
Ehkäpä siellä sitten EGR jumittelee, olettaen että nämä parametrit edes korreloivat keskenään
Yritin myös manuaalisesti kytkeä EGR-venttiiliä Xentryn kautta, mutta antoi vaan module erroria, luultavasti kiina-palikka ei ole ihan viimeistä bittiä myöten kloonattu.
14A600 The positive control deviation during exhaust gas recirculation is too high
Exhaust gas recirculation rate (specified value) 37.25%
Position of exhaust gas recirculation positioner (actual value) 95%
Ehkäpä siellä sitten EGR jumittelee, olettaen että nämä parametrit edes korreloivat keskenään

Re: CLS 2012 350CDI, nykii/pätkii tyhjäkäynnillä ja matalilla kierroksilla
Ekana mieleen tulee että onhan lootassa oikeat öljyt ja oikea määrä öljyä?
Että ei ole sitä kuuluisaa riko laatikkosi Comma öljyä?
Start stop vai ei, jos SS niin siniset öljyt pitöisi olla.
Että ei ole sitä kuuluisaa riko laatikkosi Comma öljyä?
Start stop vai ei, jos SS niin siniset öljyt pitöisi olla.
Re: CLS 2012 350CDI, nykii/pätkii tyhjäkäynnillä ja matalilla kierroksilla
Start-stop löytyy. Hort Auto suoritti laatikon öljyn vaihdon - kuittia ei ole nyt juuri käsillä, mutta tarjouksessa on mainittu Automaattivaihteiston öljy 236.15 9,5l eli koodin puolesta pitäisi olla oikeat liemet sisällä. Valmistajasta ei tietoa, voisin tuon toki Hortilta varmistaa.
Laatikon toiminnassa ei tosin ole ollut mitään sanottavaa ja tämä ongelma siis ilmenee jo ennen kuin D:tä kytkee päälle.
Laatikon toiminnassa ei tosin ole ollut mitään sanottavaa ja tämä ongelma siis ilmenee jo ennen kuin D:tä kytkee päälle.
Re: CLS 2012 350CDI, nykii/pätkii tyhjäkäynnillä ja matalilla kierroksilla
Nappasin iltapuhteeksi EGR:n irti - nokinenhan se oli, tosin ei kai muuta voi odottaakaan. Puhdistin venttiliosion bräkleen+hammasharja yhdistelmällä, mutta aktuaattori lienee sen mustan muovikotelon alla? Neljän kovettuneen muoviklipsin availu tähän aikaan illasta vaikutti jo riidanhaastamiselta, joten jätin toistaiseksi rauhaan
Kotelon taitaa saada irti vaikka venttiilipaketti olisikin paikallaan.
EGR takaisin kiinni autoon, eikä ainakaan heti seuraavalla käynnistyksellä ja koeajolla nypyttänyt/oireillut. Eikä myöskään sytyttänyt ylimääräisiä vikavaloja, joten ropailu voidaan merkitä siinäkin mielessä positiivisen puolelle.
Katsotaan kauanko onni jatkuu, todennäköisesti uuden venttiilin osto on edessä, nuo puhdistukset taitaa olla lähinnä ensiapua näissä.
EGR takaisin kiinni autoon, eikä ainakaan heti seuraavalla käynnistyksellä ja koeajolla nypyttänyt/oireillut. Eikä myöskään sytyttänyt ylimääräisiä vikavaloja, joten ropailu voidaan merkitä siinäkin mielessä positiivisen puolelle.
Katsotaan kauanko onni jatkuu, todennäköisesti uuden venttiilin osto on edessä, nuo puhdistukset taitaa olla lähinnä ensiapua näissä.
Re: CLS 2012 350CDI, nykii/pätkii tyhjäkäynnillä ja matalilla kierroksilla
se aktuaattorikotelo saattaa olla täynnä nokipölyä...
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Re: CLS 2012 350CDI, nykii/pätkii tyhjäkäynnillä ja matalilla kierroksilla
Tämä "ominaisuus" vaivaa edelleen. EGR tuli vaihdettua uuteen, mutta ei vaikutusta tilanteeseen. Xentryyn en ole tuon aiemman 14A600 koodin lisäksi muita koodeja saanut ja amatööripohjalta livedataa seuranneena kaikki arvot näyttävät olevan haarukassa.
Voisiko ongelma johtua kuitenkin esim. jäähdytinnesteen lämpötilaa-anturin sekoilusta? Edellisessä kulkineessa ~vastaavia käyntihäiriöitä ilmeni talvisin lohkarin käytön jälkeen, kun ECU tulkitsi moottorin lämpötilan väärin jolloin kylmäkäynnistyksellä seokset olivat sitten hetken aikaa sekaisin.
Voisiko ongelma johtua kuitenkin esim. jäähdytinnesteen lämpötilaa-anturin sekoilusta? Edellisessä kulkineessa ~vastaavia käyntihäiriöitä ilmeni talvisin lohkarin käytön jälkeen, kun ECU tulkitsi moottorin lämpötilan väärin jolloin kylmäkäynnistyksellä seokset olivat sitten hetken aikaa sekaisin.
Re: CLS 2012 350CDI, nykii/pätkii tyhjäkäynnillä ja matalilla kierroksilla
GÖÖGlettaa...yritä edes... Tossa on vähän purkamista jos EGR putket tukossa. >>>
https://static.nhtsa.gov/odi/tsbs/2014/ ... 8-9999.pdf
https://static.nhtsa.gov/odi/tsbs/2013/ ... 0-2280.pdf
Voi olla myös EGR jos ostit jonku kiina vitkuttimen....mutta kuka näitä tietää osa kiinan aftereista toimii oikein hyvin... Fiksua olis softata pois se EGR... loppuu se oman pakokaasun syönti.
https://static.nhtsa.gov/odi/tsbs/2014/ ... 8-9999.pdf
https://static.nhtsa.gov/odi/tsbs/2013/ ... 0-2280.pdf
Voi olla myös EGR jos ostit jonku kiina vitkuttimen....mutta kuka näitä tietää osa kiinan aftereista toimii oikein hyvin... Fiksua olis softata pois se EGR... loppuu se oman pakokaasun syönti.
Re: CLS 2012 350CDI, nykii/pätkii tyhjäkäynnillä ja matalilla kierroksilla
Jep, Googletettu on, aika monella hakusanalla ja kielellä.
Ei ole tästä ko. kiukaasta pidempää kokemusta, mutta esim. rikkinäisestä/huonosta tiivisteestä johtuva imuilmavuoto jossain kohdin imupuolta normaalisti oireilee koko ajan, ei vain hetken aikaa lämpimällä moottorilla käynnistettäessä. Kuten aiemmin kirjoitin, niin aamulla kylmästartin yhteydessä ei ole ollut kertaakaan mitään ongelmaa.
Viallinen EGR tai siihen liittyvät tukkeutuneet kanavat eivät myöskään osu oirekuvaukseen, jonka takia alankin kääntyä siihen suuntaan että tuo aiempi yksittäinen vikakoodi oli false-positive seuraus esim.jonkun toisen anturin aiheuttamasta väärästä ilma-löpö suhteesta.
Ei ole tästä ko. kiukaasta pidempää kokemusta, mutta esim. rikkinäisestä/huonosta tiivisteestä johtuva imuilmavuoto jossain kohdin imupuolta normaalisti oireilee koko ajan, ei vain hetken aikaa lämpimällä moottorilla käynnistettäessä. Kuten aiemmin kirjoitin, niin aamulla kylmästartin yhteydessä ei ole ollut kertaakaan mitään ongelmaa.
Viallinen EGR tai siihen liittyvät tukkeutuneet kanavat eivät myöskään osu oirekuvaukseen, jonka takia alankin kääntyä siihen suuntaan että tuo aiempi yksittäinen vikakoodi oli false-positive seuraus esim.jonkun toisen anturin aiheuttamasta väärästä ilma-löpö suhteesta.
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5856
- Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
- Paikkakunta: Mökillä
Re: CLS 2012 350CDI, nykii/pätkii tyhjäkäynnillä ja matalilla kierroksilla
Jos epäilystä on egr suhteen niin tarkista myösjsiniketo kirjoitti: ↑Ma 27.01.2025 14:26 Jep, Googletettu on, aika monella hakusanalla ja kielellä.
Ei ole tästä ko. kiukaasta pidempää kokemusta, mutta esim. rikkinäisestä/huonosta tiivisteestä johtuva imuilmavuoto jossain kohdin imupuolta normaalisti oireilee koko ajan, ei vain hetken aikaa lämpimällä moottorilla käynnistettäessä. Kuten aiemmin kirjoitin, niin aamulla kylmästartin yhteydessä ei ole ollut kertaakaan mitään ongelmaa.
Viallinen EGR tai siihen liittyvät tukkeutuneet kanavat eivät myöskään osu oirekuvaukseen, jonka takia alankin kääntyä siihen suuntaan että tuo aiempi yksittäinen vikakoodi oli false-positive seuraus esim.jonkun toisen anturin aiheuttamasta väärästä ilma-löpö suhteesta.
ilmamassamittari/sen liitos/johto se vaikutta paskan kierätykseen (ja miksikö tekisi vain yhdessä lämpötilassa sopivassa lämötillassa kontaktia on/ei)
muuta tarkisteltavaa turboa ohjaileva sätömootori(toisinaan egr herjoja tulee vaikka vika on siellä säätimessä/sen ohjamissa siivissä) myös imusarjan läppämootorin sekoilu sekä kasuläpän sekoilu tekee välillä koviakin rynkytyksi ja sotkee paskakierätystä,
ja molemia käytettän auki kun kovemin kiihdyttä mikä ilmeisesti oli se tilanteen normalisova
juttu,
kuinkas kovaa/minkä laista se rynkytys on, tervää vai loivaa, putoaa penkiltä juuri ja juuri huomaa kierosten heilunasta ?
Mökkillä
'
'
Re: CLS 2012 350CDI, nykii/pätkii tyhjäkäynnillä ja matalilla kierroksilla
OKey ,, tota tota toi pätkiminen voi kyllä johtua polttoaine puolelta... Lukasehan Xentryla kaikki data.. polttoaine paineet yms... toi vois oolla vaikka polttoaine paineanturikin,, diesel paluupuolen ongelma... syöttö, polttoaine puoli saa ilmaa jostakin...jsiniketo kirjoitti: ↑Ma 27.01.2025 14:26 Jep, Googletettu on, aika monella hakusanalla ja kielellä.
Ei ole tästä ko. kiukaasta pidempää kokemusta, mutta esim. rikkinäisestä/huonosta tiivisteestä johtuva imuilmavuoto jossain kohdin imupuolta normaalisti oireilee koko ajan, ei vain hetken aikaa lämpimällä moottorilla käynnistettäessä. Kuten aiemmin kirjoitin, niin aamulla kylmästartin yhteydessä ei ole ollut kertaakaan mitään ongelmaa.
Viallinen EGR tai siihen liittyvät tukkeutuneet kanavat eivät myöskään osu oirekuvaukseen, jonka takia alankin kääntyä siihen suuntaan että tuo aiempi yksittäinen vikakoodi oli false-positive seuraus esim.jonkun toisen anturin aiheuttamasta väärästä ilma-löpö suhteesta.
Ihan varmaan ensimmäiseksi katsoa että polttoaine suodatin, ilmasuodattimet on ok.
Toiseksi jos EGR piuha on irti pätkiikö.? > periaatteessa menee Soft vikatilaan. > Jos pätkii niin polttoaine puoli.. Aikavarmasti sanoisin et polttoaine puoli aiheuttaa pätkimisen... tai ehkä suutin.. tai joku pelikaani turbiinissa



Mutta joo Xentry tutkittava, vie jollekin joka ymmärtää jos omat tairot ei riitä

-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5856
- Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
- Paikkakunta: Mökillä
Re: CLS 2012 350CDI, nykii/pätkii tyhjäkäynnillä ja matalilla kierroksilla
Ko autoa ei tutkita xentryllä
Mökkillä
'
'
Re: CLS 2012 350CDI, nykii/pätkii tyhjäkäynnillä ja matalilla kierroksilla
Pitää katsoa noi rail paineet josko niistä ilmenisi jotain - näyttäisi että rykiminen poistuu joko niin että kierrokset nousee kertaalleen 2000rpm, tai sitten kun antaa auton olla tyhjäkäynnillä noin minuutin ajan. Vähän hankaloittaa diagnosointia tuo lyhyt aikaikkuna.
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5856
- Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
- Paikkakunta: Mökillä
Re: CLS 2012 350CDI, nykii/pätkii tyhjäkäynnillä ja matalilla kierroksilla
Tee testi myös railipaieen ja määrän säätimelle,jsiniketo kirjoitti: ↑To 30.01.2025 09:25 Pitää katsoa noi rail paineet josko niistä ilmenisi jotain - näyttäisi että rykiminen poistuu joko niin että kierrokset nousee kertaalleen 2000rpm, tai sitten kun antaa auton olla tyhjäkäynnillä noin minuutin ajan. Vähän hankaloittaa diagnosointia tuo lyhyt aikaikkuna.
sekin pitää mielessä jos painetta heitelle että onko se syy vai seuraus
Mökkillä
'
'