W211 220D voimansiirto laulaa???
W211 220D voimansiirto laulaa???
Moi!
Onko kellään tietoa mistä voisi johtua:
Autoni on MB W211 vm 2005, 220D, manuaalilaatikkoinen, 6 vaihdetta. Mittarissa 330 000km.
Viime kevääseen asti on voimansiirto ollut "äänetön". Keväällä ilmeni, että kardaanin taaimmainen rättinivel oli vaihtokunnossa.
Päätin että vaihdetaan samalla molemmat rättinivelet, eteen ja taakse. Lisäksi kardaanin keskilaakeri vaihdettiin.
Vaihtojen jälkeen kaikki meni hyvin. Pikku hiljaa alkoi voimansiirto "laulamaan"(vinkunaa ja vonkunaa) tietyissä nopeuksissa. Asiaa tutkailtiin ja epäiltiin kardaanin keskilaakeria. Se oli kuitenkin aivan ok!
Seuraavaksi meni kardaani tarkkailuun. Kardaaninnivelessä oli pientä väljää, sekä toisessa keskityshelassa oli väljää.
Nämä korjattiin ja kardaani tasapainoitettiin Ko-Met Oy:llä Espoossa.
Osat laitettiin paikalleen, mutta... voimansiirto "laulaa" edelleen joillain nopeuksilla. Tasaista vinkunaa ja vonkunaa, joka loppuu kun auton nopeus muuttuu. Ilmeisesti vonkuna kuuluu vaihdelaatikosta, tai perästä?
Onko vastaavia kokemuksia???
Onko kellään tietoa mistä voisi johtua:
Autoni on MB W211 vm 2005, 220D, manuaalilaatikkoinen, 6 vaihdetta. Mittarissa 330 000km.
Viime kevääseen asti on voimansiirto ollut "äänetön". Keväällä ilmeni, että kardaanin taaimmainen rättinivel oli vaihtokunnossa.
Päätin että vaihdetaan samalla molemmat rättinivelet, eteen ja taakse. Lisäksi kardaanin keskilaakeri vaihdettiin.
Vaihtojen jälkeen kaikki meni hyvin. Pikku hiljaa alkoi voimansiirto "laulamaan"(vinkunaa ja vonkunaa) tietyissä nopeuksissa. Asiaa tutkailtiin ja epäiltiin kardaanin keskilaakeria. Se oli kuitenkin aivan ok!
Seuraavaksi meni kardaani tarkkailuun. Kardaaninnivelessä oli pientä väljää, sekä toisessa keskityshelassa oli väljää.
Nämä korjattiin ja kardaani tasapainoitettiin Ko-Met Oy:llä Espoossa.
Osat laitettiin paikalleen, mutta... voimansiirto "laulaa" edelleen joillain nopeuksilla. Tasaista vinkunaa ja vonkunaa, joka loppuu kun auton nopeus muuttuu. Ilmeisesti vonkuna kuuluu vaihdelaatikosta, tai perästä?
Onko vastaavia kokemuksia???
Timo P
Hyvinkää
211/ 220CDI (-05)
ex. 210/ 200CDI (-02)
ex. 123/ 240D (-83)
ex. 123/ 240TD (-78/-84)
ex. 123/ 200B (-80) (Made in South Africa)
ex. 116/ 280S (-75)
ex. 115/ 220D (-71)
Land Rover Series III 109" (-77)
ex. Land Rover Series III 88" (-76)
Ural M63 "Suomi-pyörä" (-72)
Hyvinkää
211/ 220CDI (-05)
ex. 210/ 200CDI (-02)
ex. 123/ 240D (-83)
ex. 123/ 240TD (-78/-84)
ex. 123/ 200B (-80) (Made in South Africa)
ex. 116/ 280S (-75)
ex. 115/ 220D (-71)
Land Rover Series III 109" (-77)
ex. Land Rover Series III 88" (-76)
Ural M63 "Suomi-pyörä" (-72)
Re: W211 220D voimansiirto laulaa???
Perä saattaa ulvoa noissa kilometreissä jos ei kertaakaan öljyjä vaihdettu.
Alkaa laakerit olemaan ehtoo puolella.
Alkaa laakerit olemaan ehtoo puolella.
Re: W211 220D voimansiirto laulaa???
Aiemmin kirjoitit:
Olisin sitä mieltä, että kardaanin tukilaakeri siellä ulvoo. Mainitsit että se on "kuitenkin aivan ok", mutta miten se varmistettiin - oikeastaan ainut tapa on vaihtaa uusi osa, eikä samaa merkkiä.Vaihdatin sitten rättinivelen eteen ja taakse + keskilaakerin.
Siitä seurasi melkoinen "laulanta" auton alustassa ja syyksi selvisi kardaanin nivelen välys.
wiimax.fi
Re: W211 220D voimansiirto laulaa???
Tukilaakeri vaihdettiin uuteen rättinivelten vaihdon yhteydessä.dealer kirjoitti: ↑Ma 11.11.2024 06:30 Aiemmin kirjoitit:Olisin sitä mieltä, että kardaanin tukilaakeri siellä ulvoo. Mainitsit että se on "kuitenkin aivan ok", mutta miten se varmistettiin - oikeastaan ainut tapa on vaihtaa uusi osa, eikä samaa merkkiä.Vaihdatin sitten rättinivelen eteen ja taakse + keskilaakerin.
Siitä seurasi melkoinen "laulanta" auton alustassa ja syyksi selvisi kardaanin nivelen välys.
Timo P
Hyvinkää
211/ 220CDI (-05)
ex. 210/ 200CDI (-02)
ex. 123/ 240D (-83)
ex. 123/ 240TD (-78/-84)
ex. 123/ 200B (-80) (Made in South Africa)
ex. 116/ 280S (-75)
ex. 115/ 220D (-71)
Land Rover Series III 109" (-77)
ex. Land Rover Series III 88" (-76)
Ural M63 "Suomi-pyörä" (-72)
Hyvinkää
211/ 220CDI (-05)
ex. 210/ 200CDI (-02)
ex. 123/ 240D (-83)
ex. 123/ 240TD (-78/-84)
ex. 123/ 200B (-80) (Made in South Africa)
ex. 116/ 280S (-75)
ex. 115/ 220D (-71)
Land Rover Series III 109" (-77)
ex. Land Rover Series III 88" (-76)
Ural M63 "Suomi-pyörä" (-72)
Re: W211 220D voimansiirto laulaa???
Perä- ja laatikkoöljyjä on vaihdettu.
Voimansiirron "laulaminen" alkoi rättinivelten ja tukilaakerin vaihdon jälkeen.

Timo P
Hyvinkää
211/ 220CDI (-05)
ex. 210/ 200CDI (-02)
ex. 123/ 240D (-83)
ex. 123/ 240TD (-78/-84)
ex. 123/ 200B (-80) (Made in South Africa)
ex. 116/ 280S (-75)
ex. 115/ 220D (-71)
Land Rover Series III 109" (-77)
ex. Land Rover Series III 88" (-76)
Ural M63 "Suomi-pyörä" (-72)
Hyvinkää
211/ 220CDI (-05)
ex. 210/ 200CDI (-02)
ex. 123/ 240D (-83)
ex. 123/ 240TD (-78/-84)
ex. 123/ 200B (-80) (Made in South Africa)
ex. 116/ 280S (-75)
ex. 115/ 220D (-71)
Land Rover Series III 109" (-77)
ex. Land Rover Series III 88" (-76)
Ural M63 "Suomi-pyörä" (-72)
Re: W211 220D voimansiirto laulaa???
Jaa no siinä tapauksessa käytetty halpa tarvike tai muuten vaan paska tukilaakeri
Re: W211 220D voimansiirto laulaa???
KL-Varaosilla on aika vähän paskoja tuetteita. Ja olisihan tuon "paskuuden" myös KO-Metin tasapainoittajakin todennut...

Timo P
Hyvinkää
211/ 220CDI (-05)
ex. 210/ 200CDI (-02)
ex. 123/ 240D (-83)
ex. 123/ 240TD (-78/-84)
ex. 123/ 200B (-80) (Made in South Africa)
ex. 116/ 280S (-75)
ex. 115/ 220D (-71)
Land Rover Series III 109" (-77)
ex. Land Rover Series III 88" (-76)
Ural M63 "Suomi-pyörä" (-72)
Hyvinkää
211/ 220CDI (-05)
ex. 210/ 200CDI (-02)
ex. 123/ 240D (-83)
ex. 123/ 240TD (-78/-84)
ex. 123/ 200B (-80) (Made in South Africa)
ex. 116/ 280S (-75)
ex. 115/ 220D (-71)
Land Rover Series III 109" (-77)
ex. Land Rover Series III 88" (-76)
Ural M63 "Suomi-pyörä" (-72)
Re: W211 220D voimansiirto laulaa???
Joskus aikanaan ostin KL:ltä moniurahihnan, joka taisi olla KL:n omalla tuotemerkillä brändätty. Sitä sitten pitkään pelkästään Mersuja korjannut korjaaja ei suostunut asentamaan, koska niiden kanssa oli ollut niin paljon ongelmia. Eikä kai ollut kyse KL:n vihaamisesta tai boikotoinnista, koska hän oli pyytämättä käynyt KL:ssä palauttamassa kyseisen hihnan ja ostanut sieltä tilalle Continentalin (tai vastaavan). Kaikkien ammattilaistenkaan näkemys ei ole, että KL:ssä olisi lähinnä vain hyvää tavaraa. Mutta ottamatta nyt siihen yhtään kantaa, niin kyllä hyvienkin laakerien joukkoon kaikesta laadunvalvonnasta huolimatta voi joskus jostain syystä päätyä joku huono, eikä sen huonoutta välttämättä asentaessa pysty havaitsemaan.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Re: W211 220D voimansiirto laulaa???
Nimenomaan, ja kerroit että "siitä seurasi". Ei olisi ensimmäinen, toinen eikä kolmaskaan tapaus että uusi kannatinlaakeri ääntää. Ostopaikalle on se ja sama mistä osa on hankittu, eikä sitä pysty tarkistamaan mitenkään tuleeko ääni siitä vai ei, paitsi jos laittaa autoon kiinni antureita joita voi sitten ajossa kuunnella ja vaihtaa kanavaa eri antureille - joka olisikin mielestäni seuraava vaihe tässä tutkimisessa.Timo999 kirjoitti: ↑Ma 11.11.2024 08:50Tukilaakeri vaihdettiin uuteen rättinivelten vaihdon yhteydessä.dealer kirjoitti: ↑Ma 11.11.2024 06:30 Aiemmin kirjoitit:Olisin sitä mieltä, että kardaanin tukilaakeri siellä ulvoo. Mainitsit että se on "kuitenkin aivan ok", mutta miten se varmistettiin - oikeastaan ainut tapa on vaihtaa uusi osa, eikä samaa merkkiä.Vaihdatin sitten rättinivelen eteen ja taakse + keskilaakerin.
Siitä seurasi melkoinen "laulanta" auton alustassa ja syyksi selvisi kardaanin nivelen välys.
wiimax.fi
Re: W211 220D voimansiirto laulaa???
Minkä merkkinen oli se kardaanin tukilaakeri, joka sinne asennettiin?
Jos tuo ääni on remontin jälkeen ilmaantunut, niin jotenkin se varmasti tuohon remonttiin liittyy.
Jos tuo ääni on remontin jälkeen ilmaantunut, niin jotenkin se varmasti tuohon remonttiin liittyy.
Re: W211 220D voimansiirto laulaa???
Millä se olisi sen todennut?
Ei se tasapainottaessa kuulu koneen äänen yli mitenkään.
Re: W211 220D voimansiirto laulaa???
Tukilaakereita ollut uusiakin viallisia, SKF:ää käytetty mutta niissäkin yksittäisiä viallisia yksilöitä. Eli lähtisin syyttämään uutta tukilaakeria näillä tiedoilla.
W212 E200 BlueTec 2016
Ex. Muutama lankku, seittämän ceetä, yksi CLK ja tenava
www.mbosa.fi
Ex. Muutama lankku, seittämän ceetä, yksi CLK ja tenava
www.mbosa.fi
Re: W211 220D voimansiirto laulaa???
"Raati" on aika yksimielinen siitä, että se on tukilaakeri, joka "laulaa".
Eli ilmeisesti laulavaa laatikkoa tai perää ei ole tullut kenelläkään vastaan.
Hyllyssäni on yksi uusi tukilaakeri, eli katsotaan, josko ulina lakkaisi sen vaihdolla.

Timo P
Hyvinkää
211/ 220CDI (-05)
ex. 210/ 200CDI (-02)
ex. 123/ 240D (-83)
ex. 123/ 240TD (-78/-84)
ex. 123/ 200B (-80) (Made in South Africa)
ex. 116/ 280S (-75)
ex. 115/ 220D (-71)
Land Rover Series III 109" (-77)
ex. Land Rover Series III 88" (-76)
Ural M63 "Suomi-pyörä" (-72)
Hyvinkää
211/ 220CDI (-05)
ex. 210/ 200CDI (-02)
ex. 123/ 240D (-83)
ex. 123/ 240TD (-78/-84)
ex. 123/ 200B (-80) (Made in South Africa)
ex. 116/ 280S (-75)
ex. 115/ 220D (-71)
Land Rover Series III 109" (-77)
ex. Land Rover Series III 88" (-76)
Ural M63 "Suomi-pyörä" (-72)
Re: W211 220D voimansiirto laulaa???
On niitä ulvovia periä näissä ollut mutta se ei ala sillä että vaihtaa niveliä ja laakerin.
Re: W211 220D voimansiirto laulaa???
Mulla W124:ssa samankaltainen ongelma, ensin se alkoi moottorijarrulla pompottamaan perää. Korjaamo totesi kannattimen kumin olevan riekaleina. Autoon vaihdettiin uusi kannatin ja laakeri, samalla kertaa myös kelkan puslat kun ne oli väljät. Autoa korjaamolta hakiessa aivan älytön mouruaminen ja niin pirunmoinen tärinä, ettei yli satasta voinut kuvitella ajavansa. Palautin korjaamolle, ja kerroin auton olevan paljon huonompi kuin sinne tullessa. Viikon päästä uusi hakuyritys uuden kannatinlaakerin kera, alkuperäislaatua tällä kertaa. Ääni ehkä noin puolittunut, mutta kaamea tärinä jäljellä.
Sitten kardaani koneistamolle, siellä vaihdettiin keskihela ja tasapainotettiin -> tärinä lähes poistui, mutta ulina/mouruaminen jäi taajamanopeuksiin ja niiden alle ajellessa.
Vielä yksi käynti korjaamolla jossa sitä ajettiin nosturilla, eivät pystyneet paikallistamaan äänen alkuperää.
Olen tämän kesän ajellut siinä toivossa, että ääni jossain vaiheessa häviäisi (yksi W202 aikoinaan hiljeni hetken ajeltua), mutta aina vaan mouruaa. Nyt harkinnassa vielä kerran kokeilla vaihdattaa koko tuki laakereineen, tai sitten lyödä lisää äänieristettä lattiaan.
Sitten kardaani koneistamolle, siellä vaihdettiin keskihela ja tasapainotettiin -> tärinä lähes poistui, mutta ulina/mouruaminen jäi taajamanopeuksiin ja niiden alle ajellessa.
Vielä yksi käynti korjaamolla jossa sitä ajettiin nosturilla, eivät pystyneet paikallistamaan äänen alkuperää.
Olen tämän kesän ajellut siinä toivossa, että ääni jossain vaiheessa häviäisi (yksi W202 aikoinaan hiljeni hetken ajeltua), mutta aina vaan mouruaa. Nyt harkinnassa vielä kerran kokeilla vaihdattaa koko tuki laakereineen, tai sitten lyödä lisää äänieristettä lattiaan.
W213 E220d A 4matic Exclusive -22
S212 E350CDI A AMG-line/Avantgarde -13
W124 E300D A -95
W123 240D T6 -84 MR
S212 E350CDI A AMG-line/Avantgarde -13
W124 E300D A -95
W123 240D T6 -84 MR
Re: W211 220D voimansiirto laulaa???
Siellä "Korjaamolla" on kardaania kasatessa tyrkätty väärille booreilla ja siitä se tärinä.
M-B E 200 CDI -09 Emännällä
M-B E 320 TE 4-Matic -98 Minulla
M-B 230 TEA -92 Pojalla
Mersuilla jo vuodesta 1969
M-B E 320 TE 4-Matic -98 Minulla
M-B 230 TEA -92 Pojalla
Mersuilla jo vuodesta 1969
Re: W211 220D voimansiirto laulaa???
Näin ehkä on käynyt.
Tasapainotuksen ja keskihelan vaihdon jälkeen tosin tärinä on oikeastaan poistunut, mutta se hermoja raastava ääni vaan on jatkunut.
Sellainen epäily on käynyt mielessä, että olisko kardaani voinut hieman vääntyä jolloin se hankaa tukilaakeriin epäsopivasti ja aiheuttaa ääntelyn? Kun se aiempi tukilaakerin kumi oli riekaleina, ja kun se laakerikin on nyt kahteen kertaan vaihdettu ilman tulosta. Perä ja pyöränlaakeri tuskin sopii oireeksi kun ääni häviää (tai hukkuu muuhun meluun) vauhdin noustessa. Nosturilla ääntä ei oikein saatu kuulumaan, koeajolla kyllä.
Tuo eka remontti (kelkan puslat, kardaanin kannatin+laakeri) tehtiin Mersuihin erikoistuneessa liikkeessä, samoin se uusintayritys joka ei oiretta korjannut. Kardaanin irrotus ja käyttö koneistamolla tehtiin monimerkkikorjaamon toimesta, samoin kuin koeajo nosturilla.
Sellainen epäily on käynyt mielessä, että olisko kardaani voinut hieman vääntyä jolloin se hankaa tukilaakeriin epäsopivasti ja aiheuttaa ääntelyn? Kun se aiempi tukilaakerin kumi oli riekaleina, ja kun se laakerikin on nyt kahteen kertaan vaihdettu ilman tulosta. Perä ja pyöränlaakeri tuskin sopii oireeksi kun ääni häviää (tai hukkuu muuhun meluun) vauhdin noustessa. Nosturilla ääntä ei oikein saatu kuulumaan, koeajolla kyllä.
Tuo eka remontti (kelkan puslat, kardaanin kannatin+laakeri) tehtiin Mersuihin erikoistuneessa liikkeessä, samoin se uusintayritys joka ei oiretta korjannut. Kardaanin irrotus ja käyttö koneistamolla tehtiin monimerkkikorjaamon toimesta, samoin kuin koeajo nosturilla.
W213 E220d A 4matic Exclusive -22
S212 E350CDI A AMG-line/Avantgarde -13
W124 E300D A -95
W123 240D T6 -84 MR
S212 E350CDI A AMG-line/Avantgarde -13
W124 E300D A -95
W123 240D T6 -84 MR
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5851
- Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
- Paikkakunta: Mökillä
Re: W211 220D voimansiirto laulaa???
Tämähän se ongelma onkin... sitä voimansiirron "laulun" äänen lähdettä on aivan mahdotonta paikallistaa, kun koko kori toimii kaikukoppana.
Minulla on tuon kardaanirempan jälkeen ulina keskittynyt nopeuteen 71 km/h (navigaattorin mukaan) sen alle ja sen päälle on hiljaista.

Timo P
Hyvinkää
211/ 220CDI (-05)
ex. 210/ 200CDI (-02)
ex. 123/ 240D (-83)
ex. 123/ 240TD (-78/-84)
ex. 123/ 200B (-80) (Made in South Africa)
ex. 116/ 280S (-75)
ex. 115/ 220D (-71)
Land Rover Series III 109" (-77)
ex. Land Rover Series III 88" (-76)
Ural M63 "Suomi-pyörä" (-72)
Hyvinkää
211/ 220CDI (-05)
ex. 210/ 200CDI (-02)
ex. 123/ 240D (-83)
ex. 123/ 240TD (-78/-84)
ex. 123/ 200B (-80) (Made in South Africa)
ex. 116/ 280S (-75)
ex. 115/ 220D (-71)
Land Rover Series III 109" (-77)
ex. Land Rover Series III 88" (-76)
Ural M63 "Suomi-pyörä" (-72)
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 378
- Liittynyt: Ke 11.12.2019 23:37
Re: W211 220D voimansiirto laulaa???
Vaihtuko samalla talvirenkaat?Timo999 kirjoitti: ↑Ti 12.11.2024 23:31Tämähän se ongelma onkin... sitä voimansiirron "laulun" äänen lähdettä on aivan mahdotonta paikallistaa, kun koko kori toimii kaikukoppana.
Minulla on tuon kardaanirempan jälkeen ulina keskittynyt nopeuteen 71 km/h (navigaattorin mukaan) sen alle ja sen päälle on hiljaista.![]()
Renkaassa runko hajalla ja saattaa ulvoa jollain nopeudella.
-
- Mersumies
- Viestit: 3109
- Liittynyt: Pe 06.12.2013 14:02
Re: W211 220D voimansiirto laulaa???
Kun tuota ajettiin korjaamolla, niin oliko pyörät ilmassa vai rullilla?
Perheessä:
W 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
W 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
Re: W211 220D voimansiirto laulaa???
Nosturilla ajeltiin renkaat ilmassa, rullia ei ollut käytettävissä. Asentajat kuulostelivat laatikkoa, perää, kannatinlaakeria ja pyöränlaakereita, mutta eivät kyenneet ääntä paikallistamaan. Jousiinkaan ei resonanssia ollut tuntunut, se kai voisi ilmiantaa viallisen pyöränlaakerin.
Mut kyllä tympii kun muuten hiljainen ja miellyttävä auto jollottaa joutavia..
Mut kyllä tympii kun muuten hiljainen ja miellyttävä auto jollottaa joutavia..

W213 E220d A 4matic Exclusive -22
S212 E350CDI A AMG-line/Avantgarde -13
W124 E300D A -95
W123 240D T6 -84 MR
S212 E350CDI A AMG-line/Avantgarde -13
W124 E300D A -95
W123 240D T6 -84 MR
-
- Mersumies
- Viestit: 3109
- Liittynyt: Pe 06.12.2013 14:02
Re: W211 220D voimansiirto laulaa???
Kun pyörät roikkuu ilmassa, niin vetoakselit yms. on eri asennossa kun auton ollessa pyöräillään, joten on mahdollista, että ääni vaimenee silloin.
Perheessä:
W 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
W 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
Re: W211 220D voimansiirto laulaa???
Kardaanin lukitus vedetty liian tiukalle.
S210 `R4
S211 `V6
W124 `R5
W124 `V8 (T2758 )
You go full throttle - or you go home.
S211 `V6
W124 `R5
W124 `V8 (T2758 )
You go full throttle - or you go home.
Re: W211 220D voimansiirto laulaa???
Ei taida olla lukitusta 211 kardaanissa ? Muuten kyllä hyvä huomio.
wiimax.fi
Re: W211 220D voimansiirto laulaa???
Niinhän se on. Menee jo omat remontit sekaisin. Jotain mystistä tapahtunut jos tosiaan mennyt huonommaksi kuin enne remonttia. Joskus tullut vastaan (W211:ssa)että takalimppu (jos vaihdettu uuteen) ei ole ihan samanpaksuinen kuin original vaikka ihan marmorilta haettu. Itse jätin sen vuoksi vaihtamatta kun ei siinä hetkessä ollut selvyyttä. Lähinnä mietin sitä että kardaanin liikkuessa booreissaan vapaasti joku pituus suhteessa perän laakeriin muuttunut.
S210 `R4
S211 `V6
W124 `R5
W124 `V8 (T2758 )
You go full throttle - or you go home.
S211 `V6
W124 `R5
W124 `V8 (T2758 )
You go full throttle - or you go home.
Re: W211 220D voimansiirto laulaa???
Vaihdata kunnossa oleva käytetty kardaani paikalle, jossa on merkitty katkaisukohta tussilla. Kardaaniviat ovat todella ikäviä ja hermoja raastavia. Vaihdoin kerran uuden tukikumin laakereineen ja alkoi ihmeellinen korkea ujellus tietyllä nopeudella tai kun löysäsi vetoa. Vaihdoin paikalleen vanhan kardaanin takapätkän, jossa oli kumi aivan väljä. Sillä alkoi toimimaan mainiosti. Auto oli W124, mutta kardaaneissa on samat lainalaisuudet malleista riippumatta.
Onko tuossa W211 -mallissa edessä värinänvaimennin?
Onko tuossa W211 -mallissa edessä värinänvaimennin?
Re: W211 220D voimansiirto laulaa???
Niinpä... alustassa ei ollut mitään ääntä, ennen rättinivelten ja tukilaakerin vaihtoa. Se vanha tukilaakeri on mennyt jo viime toukokuussa kierrätykseen.

Timo P
Hyvinkää
211/ 220CDI (-05)
ex. 210/ 200CDI (-02)
ex. 123/ 240D (-83)
ex. 123/ 240TD (-78/-84)
ex. 123/ 200B (-80) (Made in South Africa)
ex. 116/ 280S (-75)
ex. 115/ 220D (-71)
Land Rover Series III 109" (-77)
ex. Land Rover Series III 88" (-76)
Ural M63 "Suomi-pyörä" (-72)
Hyvinkää
211/ 220CDI (-05)
ex. 210/ 200CDI (-02)
ex. 123/ 240D (-83)
ex. 123/ 240TD (-78/-84)
ex. 123/ 200B (-80) (Made in South Africa)
ex. 116/ 280S (-75)
ex. 115/ 220D (-71)
Land Rover Series III 109" (-77)
ex. Land Rover Series III 88" (-76)
Ural M63 "Suomi-pyörä" (-72)
Re: W211 220D voimansiirto laulaa???
Kuinkas sitten kävikään...
Suomalaiselle miehelle on kovin vaikeaa myöntää olleensa väärässä, mutta nyt täytyy myöntää, että näin pääsi käymään!
Voimansiirron "laulun" syyksi paljastui kannakelaakeri.
Olin siis vaihdattanut loppuun ajetut rättilaakerit ja samalla vaihdettiin uusi kannakelaakeri kannakkeineen. Parin tuhannen kilsan jälkeen alkoi voimansiirto laulaa tietyillä nopeuksilla. Syyksi epäilin kardaanin murrosniveltä, se vaihdettiin ja kardaani tasapainoitettiin.
Laulu jatkui...
Lopulta päätin, että kannakelaakeri on syytä vaihtaa uudelleen. Soitin Merteiliin ja kyselin heidän kannakeitaan. Sieltä sain vastauksen, että heiltä saa tilattua uuden kannakelaakerin kannakkeineen, jolle tulee hintaa kolmatta sataa euroa. Samaan hengenvetoon sieltä sanottiin, että ko. kannattimen laakeri tosin kannattaa vaihtaa SKF:n laakeriin, koska tuon "asetelman" laakeri ei tule kestämään!
Kerroin ostaneeni kardaanin tuen KL-Varaosasta ja kysyin, että eikö se sitten toimi?
Vastaus yllätti!
- Eikö he sitten tarjonneet kannakkeeseen parempaa laakeria?
- Eivä tarjonneet! Vastasin
- Eipä sinun kannata meiltäkään ostaa uutta kannaketta, vaan osta meiltä vaan parempi SKF:n laakeri joka kestää paremmin.
Kävin sitten hakemassa Merteilistä pelkän SKF.n laakerin (MERCEDES-BENZ : 008 981 43 25, 0089814325, 008 981 4325 ), hintaa huikeat 9,61 €.
Laakeri vaihdettiin kardaaniin. Samassa yhteydessä vaihdettiin vaihdelaatikkoon ja perään uudet öljyt.
Tämä olikin sitten "laulun loppu"!

Suomalaiselle miehelle on kovin vaikeaa myöntää olleensa väärässä, mutta nyt täytyy myöntää, että näin pääsi käymään!
Voimansiirron "laulun" syyksi paljastui kannakelaakeri.
Olin siis vaihdattanut loppuun ajetut rättilaakerit ja samalla vaihdettiin uusi kannakelaakeri kannakkeineen. Parin tuhannen kilsan jälkeen alkoi voimansiirto laulaa tietyillä nopeuksilla. Syyksi epäilin kardaanin murrosniveltä, se vaihdettiin ja kardaani tasapainoitettiin.
Laulu jatkui...
Lopulta päätin, että kannakelaakeri on syytä vaihtaa uudelleen. Soitin Merteiliin ja kyselin heidän kannakeitaan. Sieltä sain vastauksen, että heiltä saa tilattua uuden kannakelaakerin kannakkeineen, jolle tulee hintaa kolmatta sataa euroa. Samaan hengenvetoon sieltä sanottiin, että ko. kannattimen laakeri tosin kannattaa vaihtaa SKF:n laakeriin, koska tuon "asetelman" laakeri ei tule kestämään!
Kerroin ostaneeni kardaanin tuen KL-Varaosasta ja kysyin, että eikö se sitten toimi?
Vastaus yllätti!
- Eikö he sitten tarjonneet kannakkeeseen parempaa laakeria?
- Eivä tarjonneet! Vastasin
- Eipä sinun kannata meiltäkään ostaa uutta kannaketta, vaan osta meiltä vaan parempi SKF:n laakeri joka kestää paremmin.
Kävin sitten hakemassa Merteilistä pelkän SKF.n laakerin (MERCEDES-BENZ : 008 981 43 25, 0089814325, 008 981 4325 ), hintaa huikeat 9,61 €.
Laakeri vaihdettiin kardaaniin. Samassa yhteydessä vaihdettiin vaihdelaatikkoon ja perään uudet öljyt.
Tämä olikin sitten "laulun loppu"!

Timo P
Hyvinkää
211/ 220CDI (-05)
ex. 210/ 200CDI (-02)
ex. 123/ 240D (-83)
ex. 123/ 240TD (-78/-84)
ex. 123/ 200B (-80) (Made in South Africa)
ex. 116/ 280S (-75)
ex. 115/ 220D (-71)
Land Rover Series III 109" (-77)
ex. Land Rover Series III 88" (-76)
Ural M63 "Suomi-pyörä" (-72)
Hyvinkää
211/ 220CDI (-05)
ex. 210/ 200CDI (-02)
ex. 123/ 240D (-83)
ex. 123/ 240TD (-78/-84)
ex. 123/ 200B (-80) (Made in South Africa)
ex. 116/ 280S (-75)
ex. 115/ 220D (-71)
Land Rover Series III 109" (-77)
ex. Land Rover Series III 88" (-76)
Ural M63 "Suomi-pyörä" (-72)