Pitkästä aikaa päivittelyä. CL203 tuli tosiaan myytyä pois ja tilalle tuli tuollainen S203 4matic talvia helpottamaan. Mainitsin tuossa edellisessä viestissä että jotain pientä tekemistä on. Noh, kai se pieni on aika suhteellista

Aika pitkälti samoja perusjuttuja mitä näiden vanhempien kanssa aina on. Kuvia ei tullut nyt otettu niin paljoa, mutta jotain kuitenkin.
Ensimmäinen kasa osia näytti aikalailla tältä.
Käsijarru ei tietenkään toiminut, poljin pohjassa eikä vapauttanut. Takapenkin alla linkku ruostunut jumiin, sen sai onneksi pienellä vaivalla lioteltua ja herkisteltyä taas toimintaan. Rummun sisältä myös perinteisesti kaikki jumissa, eli herkistelyä sai tehdä sielläkin. Samalla taakse uudet jarrulevyt, -palat ja käsijarrukengät hilppeineen. Takajarruputket tähän on onneksi joku jo uusinut. Etujarrut hieman laahasivat, mutta kunnon putsauksella herkistelyllä niistäkin sai hyvät.
Toinen takajousi oli poikki, eli tietysti molemmat uusiksi. Iskarit oli pari vuotta sitten uusittu myös.
Etupäässä oikea alapallonivel oli väljä, eikä sitä tietenkään saa erikseen. Se tuottikin enemmän päänvaivaa, tämän 4maticin alatukivarsi on erilailla toteutettu kuin takavetomallissa ja jostain syystä tarvikkeena ei ole saatavilla esim Lemförderiä tai muuta hyväksi havaittua merkkiä. Alkuperäisosalla hintaa noin 800€/kpl, joten tuli sitten joku huomattavasti edullisempi, mutta ei niin tunnettu tarvike sinne hommattua. Jää nähtäväksi miten kestää, ehkä sinne palloon voisi jotain rasvaa vielä laittaa.
Takaluukun kahva lopetti toiminnan hetki ostamisen jälkeen, onneksi vika oli vain parin kympin mikrokytkimessä jonka sai sentään erikseen ostettua. Kuskin oven mikrokytkimen oli joku rikkonut ja tunkenut teipattuna b-pilarin sisälle. Autohan ei siis tunnistanut että kyseinen ovi on auki, josta aiheutui taas omia ongelmiaan. No onneksi ei sekään montaa kymppiä maksanut.
Moottorina M112 joten huohotinkannet tietysti vuosivat öljyä, niinkuin myös venakoppien tiivisteet.
Venakopat pois ja huohotinkannet irti. Sisältä täynnä mönjää ja huohotusreiät tukossa, tietysti. Mönjien putsaus, myös huohotusrei'istä ja huohotinkannet uudella liimalla paikalleen.
Venakopat tietty uusilla tiivistellä myös paikoilleen niin saa öljyvuodot kuriin.
Kaikki huohotusletkut myös mureni käsiin niitä irroittaessa joten tietysti nekin uusiksi.
Ja noista öljyvuodoista johtuen tulpat ja tulpanjohdot uivat öljyssä niin nekin sai uusia, niitä tietysti se 12 kpl kaikkia. Osa tulpanjohdoista oli myös pahasti hapettunut tulpan päästä. Onneksi saksasta sai vielä järkihintaan Boschin tulpanjohtosarjan, täysin alkuperäisnumeroituja osia. Tulppien ja johtojen vaihto on muuten paljon helpompi kun on venakopat vielä irti
Näiden lisäksi tietysti perus huolto-osia, eli kaikki ilmansuodattimet, moottoriöljyt ja suodatin sekä polttoainesuodatin. Jossain vaiheessa vielä vaihteistoon, jakolaatikkoon ja periin pitää öljyt vaihtaa.
Elokuussa 4matic sai tuoreen leiman. Syyskuun alussa pistin w202 levolle ja otin 4maticin testiajoon. Siitä asti sillä on tullut ajeltua ja hyvin on pelannut. Jotain epämääräistä ja terävää kolahtelua oli havaittavissa ja syykin sitten löytyi. Molemmat moottorin kannatinkumit täysin kappaleina, ilmeisesti alumiinista tehdyt alaosat murentuneet niin ettei tuo moottori ollut enää käytännössä millään kiinni.
Lemförderit tilalle ja kolinat katosi. Nyt alkaa olemaan suhteellisen hyvä. Takapäässä aurauksensäädöt täysin jumissa joten ehkä sinne pitää ensi kesänä sitten kajota. Ehkä sitten taas lisää tarinaa.
W202 on nyt ollut talvilevolla jo tuosta syyskuusta asti. Ehkä siihenkin tulee nyt talvella jotain tehtyä.