Taustaa
Haeskelimme aikamme Star-apua Pieksämäen lähettyviltä, mutta ei tärpännyt. Oli vaikea kääntyä edes paikallisten autokorjaajien puoleen, kun heillä ei käsittääkseni ole sitä. Lopulta päätimme tilata entisen OBD2 testerin kaveriksi, Star C4 laitteen.
Auto on:
MB Sprinter 906 211
Moottori: 646.985
Vaihteisto: 711.651
Vuosimalli 4/2007 mittari lukema 262tkm.
Ongelma
Kesän lopulla noin 30km maantieajon myötä, moottorin vikavalo syttyi ja auto meni vikatilaan (limp-mode). Ensimmäisen kerran ongelma poistui ihan vaan sammuttamalla moottori hetkeksi aikaa ja käynnistämällä uudelleen. Tämän jälkeen autolla ajettiin vielä muutama sata kilometriä ilman ongelmia (tehot tallella, ei valoa ym).
Muutaman käynnistyksen jälkeen ongelmasta tuli kuitenkin pysyvä, eli uudelleen käynnistämiset ei enää auttaneet, vaan tehot puuttui ja moottorin vikavalo paloi mittaristossa.

Testit
Ensimmäiseksi luimme vikakoodit OBD2 testerillä, joka antoi seuraavan vikakoodin:
P0472 Exhaust pressure sensor a circuit low -
Possible Causes
1. Faulty exhaust pressure sensor
2. Wiring or connector issues in the sensor circuit
3. Exhaust system obstructions or leaks
4. ECM or software-related issues
Viikonloppuna, paketin saavuttua Kiinasta, pääsimme kokeilemaan Staria ja ajoimme Xentryn pikatestin, kattaen: kaikki ohjainlaitteet ja ohjelma ilmoitti virheistä: CDI4 ja SAM ohjaimissa.

CDI4 ohjainta lähemmin tarkastellessa löytyi seuraavat herjat:


Tämä auto on rekisteröity 4/2007, liekkö maininta NOx valvonasta on turha, jos se kerran tuli vasta 10/2007 ja myöhemmin valmistettuihin autoihin, kuten DAS viittaa.

Star ilmoitti myös pari muuta ennalta tiedossa ollutta herjaa, mutta nämä ei aiemmin päällä ollessaan aiheuttaneet ongelmia edes katsastuksessa 1. (jarrupalojen kuluneisuus anturi/johto) ja 2. (joku palanut lamppu auton takana). Liekkö nämä kuitenkin riitti antamaan virheen SAM-moduulista ohjainlaitetestissä? (kts kuva1)

Koeajo
Alustavien testien jälkeen, nollasimme vikavalon ja lähdimme koeajolle, vikavalo poistui ja pysyi pois 2 käynnistyksen ajan, kuitenkin syttyen taas kolmannella startilla, mutta missään vaiheessa ei tehoja tullut takaisin.

Kysymys:
1. Kommentteja, mikä on todennäköisin syyn aiheuttaja yllä kuvailtuun ongelmaan?

Lopuksi
Kiitoksia etukäteen neuvoista, jotka edesauttaa asian ratkeamista. Kuten näkyy niin, Starin opiskelu on ihan alkutekijöissä, vasta muutaman tunnin ehdin kokeilla sitä. On toki mahdollista tehdä lisätestejä, kunhan menen seuraavan kerran Pieksämäelle, jossa auto tällä hetkellä seisoo.
