*Ratkaistu* Sprinter w906 OM646 (Moottorin vikavalo ja tehot kateissa)

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Sprinter_2007
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 13
Liittynyt: Su 19.05.2024 21:04

*Ratkaistu* Sprinter w906 OM646 (Moottorin vikavalo ja tehot kateissa)

Viesti Kirjoittaja Sprinter_2007 »


Taustaa

Haeskelimme aikamme Star-apua Pieksämäen lähettyviltä, mutta ei tärpännyt. Oli vaikea kääntyä edes paikallisten autokorjaajien puoleen, kun heillä ei käsittääkseni ole sitä. Lopulta päätimme tilata entisen OBD2 testerin kaveriksi, Star C4 laitteen.

Auto on:
MB Sprinter 906 211
Moottori: 646.985
Vaihteisto: 711.651
Vuosimalli 4/2007 mittari lukema 262tkm.


Ongelma
Kesän lopulla noin 30km maantieajon myötä, moottorin vikavalo syttyi ja auto meni vikatilaan (limp-mode). Ensimmäisen kerran ongelma poistui ihan vaan sammuttamalla moottori hetkeksi aikaa ja käynnistämällä uudelleen. Tämän jälkeen autolla ajettiin vielä muutama sata kilometriä ilman ongelmia (tehot tallella, ei valoa ym).

Muutaman käynnistyksen jälkeen ongelmasta tuli kuitenkin pysyvä, eli uudelleen käynnistämiset ei enää auttaneet, vaan tehot puuttui ja moottorin vikavalo paloi mittaristossa. :x

Testit
Ensimmäiseksi luimme vikakoodit OBD2 testerillä, joka antoi seuraavan vikakoodin:

P0472 Exhaust pressure sensor a circuit low -
Possible Causes
1. Faulty exhaust pressure sensor
2. Wiring or connector issues in the sensor circuit
3. Exhaust system obstructions or leaks
4. ECM or software-related issues



Viikonloppuna, paketin saavuttua Kiinasta, pääsimme kokeilemaan Staria ja ajoimme Xentryn pikatestin, kattaen: kaikki ohjainlaitteet ja ohjelma ilmoitti virheistä: CDI4 ja SAM ohjaimissa.
Kuva


CDI4 ohjainta lähemmin tarkastellessa löytyi seuraavat herjat:

Kuva

Kuva

Tämä auto on rekisteröity 4/2007, liekkö maininta NOx valvonasta on turha, jos se kerran tuli vasta 10/2007 ja myöhemmin valmistettuihin autoihin, kuten DAS viittaa.
Kuva


Star ilmoitti myös pari muuta ennalta tiedossa ollutta herjaa, mutta nämä ei aiemmin päällä ollessaan aiheuttaneet ongelmia edes katsastuksessa 1. (jarrupalojen kuluneisuus anturi/johto) ja 2. (joku palanut lamppu auton takana). Liekkö nämä kuitenkin riitti antamaan virheen SAM-moduulista ohjainlaitetestissä? (kts kuva1)
Kuva

Koeajo
Alustavien testien jälkeen, nollasimme vikavalon ja lähdimme koeajolle, vikavalo poistui ja pysyi pois 2 käynnistyksen ajan, kuitenkin syttyen taas kolmannella startilla, mutta missään vaiheessa ei tehoja tullut takaisin. :oops: Eli vika oli ennallaan, valon hetkellisestä sammumisesta huolimatta.

Kysymys:
1. Kommentteja, mikä on todennäköisin syyn aiheuttaja yllä kuvailtuun ongelmaan? :think:

Lopuksi
Kiitoksia etukäteen neuvoista, jotka edesauttaa asian ratkeamista. Kuten näkyy niin, Starin opiskelu on ihan alkutekijöissä, vasta muutaman tunnin ehdin kokeilla sitä. On toki mahdollista tehdä lisätestejä, kunhan menen seuraavan kerran Pieksämäelle, jossa auto tällä hetkellä seisoo. :cry:
Viimeksi muokannut Sprinter_2007, Ma 23.12.2024 18:49. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5851
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: Sprinter w906 OM646 (Moottorin vikavalo ja tehot kateissa)

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

Sprinter_2007 kirjoitti: Ke 06.11.2024 15:15


P0472 Exhaust pressure sensor a circuit low -
Possible Causes
1. Faulty exhaust pressure sensor
2. Wiring or connector issues in the sensor circuit
3. Exhaust system obstructions or leaks
4. ECM or software-related issues


Koeajo
Alustavien testien jälkeen, nollasimme vikavalon ja lähdimme koeajolle, vikavalo poistui ja pysyi pois 2 käynnistyksen ajan, kuitenkin syttyen taas kolmannella startilla, mutta missään vaiheessa ei tehoja tullut takaisin. :oops: Eli vika oli ennallaan, valon hetkellisestä sammumisesta huolimatta.

Kysymys:
1. Kommentteja, mikä on todennäköisin syyn aiheuttaja yllä kuvailtuun ongelmaan? :think:

Lopuksi
Kiitoksia etukäteen neuvoista, jotka edesauttaa asian ratkeamista. Kuten näkyy niin, Starin opiskelu on ihan alkutekijöissä, vasta muutaman tunnin ehdin kokeilla sitä. On toki mahdollista tehdä lisätestejä, kunhan menen seuraavan kerran Pieksämäelle, jossa auto tällä hetkellä seisoo. :cry:


Tuo obd lukijan kohta 1 on toden näköinen syy eli se B60 ja listan seuraavat on sitten seurvaksi toden näköisiä,
siihen voi vielä lisätä sen anturin kanavan nokeentumisen tukkoon minkä voi nuohota rautalankaa käytten
kun kilkaat siitä vika koodin kohdalt niin pääset ohjatuihin testeihin niin sieltä näkyy hyvin lisää,
kantta katsoa myos mitä ko anturi näytää veraatuna muihin paine antureihin kun auto on samuksissa,
useimiten se vika on se osa mitä testeri väittääkin vialiseksi mutta noilla muilla konsteilla voi varmistalla,

saminalla ollet poltimo viata tms ei vaikauta

vika valon ja tehojen käytös menee kuten kuuluukin kun vikaa on,
Mökkillä
'
Sprinter_2007
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 13
Liittynyt: Su 19.05.2024 21:04

Re: Sprinter w906 OM646 (Moottorin vikavalo ja tehot kateissa)

Viesti Kirjoittaja Sprinter_2007 »

FinlandMerceds kirjoitti: Ke 06.11.2024 15:38
Tuo obd lukijan kohta 1 on toden näköinen syy eli se B60 ja listan seuraavat on sitten seurvaksi toden näköisiä,
siihen voi vielä lisätä sen anturin kanavan nokeentumisen tukkoon minkä voi nuohota rautalankaa käytten
kun kilkaat siitä vika koodin kohdalt niin pääset ohjatuihin testeihin niin sieltä näkyy hyvin lisää,
kantta katsoa myos mitä ko anturi näytää veraatuna muihin paine antureihin kun auto on samuksissa,
useimiten se vika on se osa mitä testeri väittääkin vialiseksi mutta noilla muilla konsteilla voi varmistalla,

saminalla ollet poltimo viata tms ei vaikauta

vika valon ja tehojen käytös menee kuten kuuluukin kun vikaa on,
Kiitoksia vastauksesta! :thumbup:

En ehtiny kokeilla löydänkö EPC:llä kyseistä osaa osaa, mutta sijaitseeko tämä mahdollisesti nokeentunut/viallinen paine-eroanturi siis jossain heti turbon jälkeen pakoputkessa? Vai itse DPF:ssä?

Ilmeisesti tästä osasta on puhetta?
osanumero: 6429050100
Kuva
Eemelicdi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 300
Liittynyt: Su 26.11.2023 10:41

Re: Sprinter w906 OM646 (Moottorin vikavalo ja tehot kateissa)

Viesti Kirjoittaja Eemelicdi »

Hiukkaspöntöltä lähtee kaksi putkea, ennen ja jälkeen suodattimen ne putket menee tuohon anturiin. Anturi löytyy yleensä jostain pöntön läheltä. Siinä voi olla sellaiset kertakäyttöiset puristeklemmarit.
Käyttis: W212FL 250CDI
Harraste: C215 M113k
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18096
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Sprinter w906 OM646 (Moottorin vikavalo ja tehot kateissa)

Viesti Kirjoittaja dealer »

Vikakoodi näkyy olleen vastapainetunnistimesta, kuvassasi on paine-erotunnistin.

https://www.kl-varaosat.fi/verkkokauppa ... p-565101-0
wiimax.fi
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5851
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: Sprinter w906 OM646 (Moottorin vikavalo ja tehot kateissa)

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

Sprinter_2007 kirjoitti: To 07.11.2024 17:05
FinlandMerceds kirjoitti: Ke 06.11.2024 15:38
Tuo obd lukijan kohta 1 on toden näköinen syy eli se B60 ja listan seuraavat on sitten seurvaksi toden näköisiä,
siihen voi vielä lisätä sen anturin kanavan nokeentumisen tukkoon minkä voi nuohota rautalankaa käytten
kun kilkaat siitä vika koodin kohdalt niin pääset ohjatuihin testeihin niin sieltä näkyy hyvin lisää,
kantta katsoa myos mitä ko anturi näytää veraatuna muihin paine antureihin kun auto on samuksissa,
useimiten se vika on se osa mitä testeri väittääkin vialiseksi mutta noilla muilla konsteilla voi varmistalla,

saminalla ollet poltimo viata tms ei vaikauta

vika valon ja tehojen käytös menee kuten kuuluukin kun vikaa on,
Kiitoksia vastauksesta! :thumbup:

En ehtiny kokeilla löydänkö EPC:llä kyseistä osaa osaa, mutta sijaitseeko tämä mahdollisesti nokeentunut/viallinen paine-eroanturi siis jossain heti turbon jälkeen pakoputkessa? Vai itse DPF:ssä?

Ilmeisesti tästä osasta on puhetta?
osanumero: 6429050100
Kuva
Kuvan anturi on väärä näytää olevan eropaien anturi kuten jo mainitu,
vastapaien anturi on muistin mukaan egr kanvassa kuskin puolella,

mutta kun klikkat siitä vika koodista niin tarkistus ohjeissa tule kuva paikasata
Mökkillä
'
Sprinter_2007
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 13
Liittynyt: Su 19.05.2024 21:04

Re: Sprinter w906 OM646 (Moottorin vikavalo ja tehot kateissa)

Viesti Kirjoittaja Sprinter_2007 »

Eemelicdi kirjoitti: To 07.11.2024 18:07 Hiukkaspöntöltä lähtee kaksi putkea, ennen ja jälkeen suodattimen ne putket menee tuohon anturiin. Anturi löytyy yleensä jostain pöntön läheltä. Siinä voi olla sellaiset kertakäyttöiset puristeklemmarit.
Kiitokset tästäkin tiedosta!
Sprinter_2007
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 13
Liittynyt: Su 19.05.2024 21:04

Re: Sprinter w906 OM646 (Moottorin vikavalo ja tehot kateissa)

Viesti Kirjoittaja Sprinter_2007 »

dealer kirjoitti: To 07.11.2024 18:18 Vikakoodi näkyy olleen vastapainetunnistimesta, kuvassasi on paine-erotunnistin.

https://www.kl-varaosat.fi/verkkokauppa ... p-565101-0
Olipa hyvä, että tuli varmistettua tämäkin, ettei suinpäin laitettu väärää osaa (paine-erotunnistinta) tilaukseen. :thumbup:
Sprinter_2007
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 13
Liittynyt: Su 19.05.2024 21:04

Re: Sprinter w906 OM646 (Moottorin vikavalo ja tehot kateissa)

Viesti Kirjoittaja Sprinter_2007 »

FinlandMerceds kirjoitti: To 07.11.2024 21:19
mutta kun klikkat siitä vika koodista niin tarkistus ohjeissa tule kuva paikasata
Kiitos, Vaikea tehdä lisätestejä juuri nyt kun auto on 200km päässä, viitsitkö vielä kommentoida seuraavaa:

Minulla on hämärä muistikuva, että lukuisista yrityksistä huolimatta, tätä vikakoodia klikatessa:
Kuva


En saanu muuta näkyviin kuin nämä kaksi kuvaa liittyen hiukkaspönttöön

Kuva

ja toinen NOx valvontaan, joka ei taida edes koskea tätä autoa (rekisteröity 4/2007 vs 10/2007).

Kuva


Olet kuitenkin suht varma, että sieltä pitäisi tulla enemmän infoa ja ohjetta tähän liittyen esim painaen F7 tai F8 nappeja? Tai jotenkin muuten?

Ja sori, että kyselen tyhmiä, mutta haluaisin varmistaa etten ensi kerralla ole yhtälailla sormi suussa, kun on tilaisuus tehdä Starilla lisätestejä. :wave:
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5851
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: Sprinter w906 OM646 (Moottorin vikavalo ja tehot kateissa)

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

Sprinter_2007 kirjoitti: Pe 08.11.2024 15:57 Olet kuitenkin suht varma, että sieltä pitäisi tulla enemmän infoa ja ohjetta tähän liittyen esim painaen F7 tai F8 nappeja? Tai jotenkin muuten?

Ja sori, että kyselen tyhmiä, mutta haluaisin varmistaa etten ensi kerralla ole yhtälailla sormi suussa, kun on tilaisuus tehdä Starilla lisätestejä. :wave:
Ihan kaikkea ei ulko muista mutta yleensä vika koodista klikaamalla pääse eteen päin,
jos ei pääse niin sitten ohjauksista tai mittaus arvoista
niistä etsimällä tuo B60
Mökkillä
'
Sprinter_2007
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 13
Liittynyt: Su 19.05.2024 21:04

Re: Sprinter w906 OM646 (Moottorin vikavalo ja tehot kateissa)

Viesti Kirjoittaja Sprinter_2007 »

FinlandMerceds kirjoitti: La 09.11.2024 11:23 Ihan kaikkea ei ulko muista mutta yleensä vika koodista klikaamalla pääse eteen päin,
jos ei pääse niin sitten ohjauksista tai mittaus arvoista
niistä etsimällä tuo B60
Kiitoksia, palaan asiaan jos jotain tulee mieleen.
airaksela
Mersumies
Mersumies
Viestit: 736
Liittynyt: Pe 16.07.2010 17:24

Re: Sprinter w906 OM646 (Moottorin vikavalo ja tehot kateissa)

Viesti Kirjoittaja airaksela »

Paina F3
Sprinter_2007
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 13
Liittynyt: Su 19.05.2024 21:04

Re: Sprinter w906 OM646 (Moottorin vikavalo ja tehot kateissa)

Viesti Kirjoittaja Sprinter_2007 »

No, taas päästiin testeissä eteenpäin, täällä annetuilla ohjeilla, kiitoksia!

Kyllä se vähän viittaisi, että b60 vastapainetunnistimessa on häikkää, ottaen huomioon, että lukema on noin 5x yli raja-arvon ja vieläpä ihmeellinen tasaluku 5000hPa.

Kuva

Kuva

Kuva

Kysymys:
Voitais vielä mitata jännite anturin liittimestä, mutta oliko näiden irroittamisessa joku jippo, pitäisikö käyttää apuna pientä ruuvimeisseliä, vai onko se vaan niin tiukassa? :think:

Kysymys 2:
Edellinen "huoltomies" jonka tiedetään käpistelleen kyseistä vastapaineanturia varoitteli, että siitä kierteet mennyt. :x Jos me ei saada uutta anturia pysymään nykyisillä kierteillä, onko hyviä vinkkejä, miten kannattaisi edetä. Onko mitään helpompaa tapaa, kuin irroittaa imusarja ja tehdä uudet kierteet?
Jürgen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 506
Liittynyt: Su 05.06.2022 19:04

Re: Sprinter w906 OM646 (Moottorin vikavalo ja tehot kateissa)

Viesti Kirjoittaja Jürgen »

Eiköhän tuossakin pistokkeessa ole sellainen painettava lipare joka vapauttaa lukituksen. joskus se lukitus on vaan vähän jumissa.

Tuo osa jossa anturi on kiinni, ei ole imusarja vaan EGR:n runko tai millä nimellä sitä kukakin kutsuu. Se varsinainen imusarja on tuon alumiinisen osan ja sylinterikannen välissä.
Jos ei siellä enää mitään kierteitä ole jäljellä, niin eipä siinä paljoa kannata poppakonsteja käyttää. Ehjä käytetty imusarja tai kierreholkki lienee kaikkein luotettavimmat korjaustoimet.
Sprinter_2007
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 13
Liittynyt: Su 19.05.2024 21:04

Re: Sprinter w906 OM646 (Moottorin vikavalo ja tehot kateissa)

Viesti Kirjoittaja Sprinter_2007 »

Jürgen kirjoitti: Ti 26.11.2024 17:03 Eiköhän tuossakin pistokkeessa ole sellainen painettava lipare joka vapauttaa lukituksen. joskus se lukitus on vaan vähän jumissa.
Kiitoksia!
Tuo osa jossa anturi on kiinni, ei ole imusarja vaan EGR:n runko tai millä nimellä sitä kukakin kutsuu. Se varsinainen imusarja on tuon alumiinisen osan ja sylinterikannen välissä.
Jeps, no niimpäs onkin. Imusarja on selvästi tuo alempi mötikkä. :oops:

Kuva

Jos ei siellä enää mitään kierteitä ole jäljellä, niin eipä siinä paljoa kannata poppakonsteja käyttää.

Ehjä käytetty imusarja tai kierreholkki lienee kaikkein luotettavimmat korjaustoimet.
Tässä varmaan tarkoitit EGR runkoa? Ilmeisestis imusarjaan ei sittenkään tarvi koskea jos vaihdetaan tuo EGR runko, tai tehdään siihen uudet kierteet.

Eniveis, kiitoksia vinkeistä ja kommentoikaa jos tulee jotain mieleen! :thumbup:
Jürgen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 506
Liittynyt: Su 05.06.2022 19:04

Re: Sprinter w906 OM646 (Moottorin vikavalo ja tehot kateissa)

Viesti Kirjoittaja Jürgen »

Sprinter_2007 kirjoitti: Ti 26.11.2024 17:39
Tässä varmaan tarkoitit EGR runkoa? Ilmeisestis imusarjaan ei sittenkään tarvi koskea jos vaihdetaan tuo EGR runko, tai tehdään siihen uudet kierteet.

Eniveis, kiitoksia vinkeistä ja kommentoikaa jos tulee jotain mieleen! :thumbup:
Juu, EGR murikkaa tarkoitin tuossa. Ajatuskatkos nääs...

Se imusarja on muovinen osa tuon alumiinisen EGR murikan alla, sylinterikannen kyljessä piilossa, sitä ei juurikaan näy purkamatta.

Se muovinen imusarja on altis halkeamaan jostain reunasta, joten kannattanee vaihtaa samalla kun on käsillä tuon EGR murikan ollessa irti. Ainakin jos ei ole tietoa että olisi jo vaihdettu äskettäin. Sen verran työläs homma.

Tuo alumiininen osa on yhtenäinen kappale sieltä moottorin korvakkeelta asti, vaikka näyttääkin irtoavan erikseen. Ainakin minun 646 koneessa.
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5851
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: Sprinter w906 OM646 (Moottorin vikavalo ja tehot kateissa)

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

Sprinter_2007 kirjoitti: Ti 26.11.2024 17:39
Eniveis, kiitoksia vinkeistä ja kommentoikaa jos tulee jotain mieleen! :thumbup:
Jos ei halua vaihdella osianiin
Vanhaan reikään sen verran isompikierre vaikka isolle pultille
mihin poraa reiän ja siihen sopiva kierre anturille,
tai vaikka tulppaa sen nykyisen reiän ja poraa uuden mihin kierre
Mökkillä
'
Sprinter_2007
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 13
Liittynyt: Su 19.05.2024 21:04

*Ratkaistu*: Sprinter w906 OM646 (Moottorin vikavalo ja tehot kateissa)

Viesti Kirjoittaja Sprinter_2007 »

Nyt on autoa ehditty sen verran testaamaan, että voidaan sanoa sen olevan taas kunnossa. 8) Vanha kierre piti sen verran, että saatiin uusi anturi paikoilleen ilman suurempaa häslinkiä. Suuret kiitokset FinlandMercedekselle, Jürgenelle ja palstan muille asiantuntijoille! :clap:
Vastaa Viestiin