MB CLS 2012 Shooting Braken ilmajousitus päätti alkaa temppuilemaan, ongelmana (perinteinen) ettei auto tahdo nousta enää oikeaan korkeuteen.
Vaihdoin alkuviikosta talvirenkaat alle ja näytti että takapää jäi tunkilta laskettaessa selkeästi aiempaa alemmas, takarenkaat jäivät selvästi kaarien sisään peittoon. Tätä ennen mitään ongelmia jousituksen kanssa ei ole ilmennyt.
Huomiota:
- Käynnistyksen jälkeen kompura lähtee käyntiin, käy hetken ja sammuu, auto ei kuitenkaan nouse. Kompressoriin vaihdettu kuivausryynit ja suodatinpatruuna noin pari kuukautta sitten. Aiemmat ryynit eivät näyttäneet mitenkään erityisen kosteilta.
- Nostonappula ei suostu tekemään mitään painettaessa, ei edes valo syty. Jos tunkilla nostaa jompaa kumpaa takapuolta hieman, niin nappi herää eloon ja mittaristoon tulee ilmoitus "Vehicle rising", kompura käy noin 10 sekuntia ja sammuu. Korkeudessa ei kuitenkaan mitään muutosta. Pari viikkoa sitten viimeksi auto nousi painikkeesta normaalisti ns. mökkiasentoon.
- Takapään taso/korkeusanturit käyty läpi ja linkut näytti olevan kiinni. Ruosteisilta näyttivät, joten suihkuttelin hieman WD40:tä niihin.
- Vaihdettu testiksi uusi kompressorin rele takakontin sulakeboksissa, ei mitään vaikutusta
Eilen tuli parkkipaikalla ilmoitus "Stop. Vehicle too low", sitä ennen ei ole mitään varoituksia/ilmoituksia tullut. Sammutin auton ja käynnistin uudelleen, jonka jälkeen ei ole taas varoitellut mitään.
Omasta takaa ei löydy mitään diagnostiikkavälineitä, joten olen noita yleisiä kipukohtia yrittänyt tutkia mutta alkaa olla ideat käytetty.
2012 X218 - Airmatic ongelmia
Re: 2012 X218 - Airmatic ongelmia
Laitetaan päivitystä tilanteeseen; Ajattelin iltapuhteena tarkistaa kompuran johdotukset, koska niissä ilmeisesti on enemmänkin happamuutta esiintynyt. Yllättäen teipin alta paljastui jo kertaalleen fiksatut piuhat liitoksista päätellen, joten päädyin sitten nappaamaan koko kompuran irti ja purkamaan niin atomeiksi kuin mahdollista on.
Puhdistin silmämääräisesti kaikki nippelit ja vaihdoin samalla o-renkaat mihin sattui löytymään hyllystä sopiva vaihtoehto. Paketti uudelleen kasaan, autoon kiinni ja sehän heräsi yllättäen henkiin. Auto nousi oikeaan korkoon ja mökkinappulakin toimi.
Ei tietoa mikä kompurassa lopulta iski vian päälle, mutta pitänee ostaa uusi kompura valmiiksi odottamaan seuraavaa kertaa. Nykyinen lienee elämänsä ehtoopuolella.
Puhdistin silmämääräisesti kaikki nippelit ja vaihdoin samalla o-renkaat mihin sattui löytymään hyllystä sopiva vaihtoehto. Paketti uudelleen kasaan, autoon kiinni ja sehän heräsi yllättäen henkiin. Auto nousi oikeaan korkoon ja mökkinappulakin toimi.
Ei tietoa mikä kompurassa lopulta iski vian päälle, mutta pitänee ostaa uusi kompura valmiiksi odottamaan seuraavaa kertaa. Nykyinen lienee elämänsä ehtoopuolella.
-
- Mersumies
- Viestit: 554
- Liittynyt: To 11.04.2019 10:26
Re: 2012 X218 - Airmatic ongelmia
Miltä kosteuden poistoryynit näytti? Et mainitse niistä mitään.
Kosteus eli vesi on yleisin ongelman aiheuttaja, talvella. Eli uudet ryynit tai niiden kuivaus.
Samalla ilmansuodatin vaihtoon.
Jotkut vaihtaa männän ja ylipaineventtiilin samalla. Myynnissä on kittejä, jos on kaikki huolto-osat. Huollettuna kestää kyllä yli 10 vuotta.
Kosteus eli vesi on yleisin ongelman aiheuttaja, talvella. Eli uudet ryynit tai niiden kuivaus.
Samalla ilmansuodatin vaihtoon.
Jotkut vaihtaa männän ja ylipaineventtiilin samalla. Myynnissä on kittejä, jos on kaikki huolto-osat. Huollettuna kestää kyllä yli 10 vuotta.
Re: 2012 X218 - Airmatic ongelmia
Ryynit olivat edelleen kuivat, vaihdoin ne noin pari kuukautta sitten - samoin sen suodatinpatruunan ja letkun suodattimen ja kompuran välissä. Ei ne vanhatkaan silicat huonolta silloin näyttäneet, mutta en nyt kosteusmittarilla kuitenkaan mitannut.
Mitään näkyvää kosteutta ei kompuran sisällä myöskään näkynyt. Veikkaisin täysin amatööripohjalta että ylipaineventtiili oli tällä kertaa syynä.
Mitään näkyvää kosteutta ei kompuran sisällä myöskään näkynyt. Veikkaisin täysin amatööripohjalta että ylipaineventtiili oli tällä kertaa syynä.