Mersujen penkinlämmittimistä

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Petteri Kivimäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3088
Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Mersujen penkinlämmittimistä

Viesti Kirjoittaja Petteri Kivimäki »

Penkinlämmitinaika alkoi taas. Tässä listaa omistamieni mersujen penkinlämmitimistä:

- W163 -04 aivan ultrapaska, perse lämmitti penkin nopeammin kuin lämmitin
- W211 -07 kuskin istuinosa rikki -> vaihdettiin, toimi sitten ihan ookoo
- W212 -11 aivan ultrapaska, perse lämmitti penkin nopeammin kuin lämmitin
- S213 -17 hyvä ja toimiva
- W242 -15 kuskin ja pelkääjän istuinosa rikki, autolla ajettu 161 000 km

Mersulla 4/5 ihan sutta ja sekundaa, vrt. esim. kaverin 430 K ajettu vm. 2009 Volvo ja persausta polttaa alle minuutissa.

Onko tuo B-sarjalaisen istuinosan lämmityselementti itse vaihdettavissa? Kun ei taas huvittaisi panna menemään 500-1000 euroa..
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
AaPoo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 288
Liittynyt: Ti 13.07.2021 11:34
Paikkakunta: Tampere

Re: Mersujen penkinlämmittimistä

Viesti Kirjoittaja AaPoo »

W212 lämmitysmatto istuimesta vaihtoon ja hyvin lämpee.

viewtopic.php?t=219952
S212 E350CDI 4Matic 2009
Avatar
Petteri Kivimäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3088
Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Re: Mersujen penkinlämmittimistä

Viesti Kirjoittaja Petteri Kivimäki »

^Minulla lämpiää selkänojat sekä kuskin- että vänkärinpenkissä. Istuinosa ei kummassakaan. Merkkiliike oli sitä mieltä, että istuinosan elementti vaihdettava; arvio 500-800 euroa per jakkara.
Onko näissä näin surkeat penkinlämmittimet? Nämähän on helvetti aivan surkeita talviautoja, nahkapenkit ja 23 watin persgrilli :D
Viime talvi meni mätänetin erillisellä istuinlämppärillä, missä oli 15A sulake ja se lämpesi todella hyvin.
On nämä. En omien kokemuksieni perusteella voi suositella Mersua talvikäyttöön eturauhasvaivaiselle, ellei sitten telttapatjaa ole valmis nahkapenkissä käyttämään..Ehkä tuo puolalaisfirman tuon menisi, jos veisi penkin irtonaisena verhoilijalle:

https://www.heatingtechnology.pl/heater ... p-103.html
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
AaPoo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 288
Liittynyt: Ti 13.07.2021 11:34
Paikkakunta: Tampere

Re: Mersujen penkinlämmittimistä

Viesti Kirjoittaja AaPoo »

W212 ensikertalainen vaihtoi maton kahteen ja puoleen tuntiin, ei ole paha itse vaihtaa. Apukuskin paikalle vaihtunee itselläni jo kahteen tuntiin. Maton vaihdon jälkeen olen oikein tyytyväinen lämmittimeen. Pitäisi kans tilata puolasta matto apukuskin paikalle.
S212 E350CDI 4Matic 2009
mpower
Mersumies
Mersumies
Viestit: 626
Liittynyt: Ti 18.11.2014 18:03
Paikkakunta: Lohja

Re: Mersujen penkinlämmittimistä

Viesti Kirjoittaja mpower »

Kokemukseni Mersun pepanlämmityksistä!
W211 lämmin, toimiva 300 tkm.
CLS kuuma, toimiva 200tkm.
W222 hottis , toimiva 290tkm.
:)
Pojasta vaariin:Ex-romuja:Mosse Scandinavia,Vauxhall Victor,Escort1.1,Toyota Crown,Fiat 124,Fiat 850,BMW 2000,BMW 2002,BMW1600-2,BMW 318i,Fiesta,Megane 1.6, Pösö 406 2.0,Volvo S60,Audi TT Quattro 165kW-99,Honda CR-V-05,MB W203 220CDI-07, MB W211 280CDI-07, BMW 528i 2010,MB CLS 350 CDI 2011,MB S350 BlueTec 4-Matic 2014
rkhvrnen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 77
Liittynyt: Ma 28.03.2022 23:18

Re: Mersujen penkinlämmittimistä

Viesti Kirjoittaja rkhvrnen »

Petteri Kivimäki kirjoitti: Ti 29.10.2024 14:10 Ehkä tuo puolalaisfirman tuon menisi, jos veisi penkin irtonaisena verhoilijalle:

https://www.heatingtechnology.pl/heater ... p-103.html
Tuonne ylle linkattuun lankaan jo kirjoittelinkin omaa tarinaa, ja tutkiessa selvisi syy miksi penkinlämmitinten teho ikäänkuin hiipuu ja alkavat toimia heikosti näissä mersuissa: ainakin josissain malleissa on käytetty lankaa jonka säikeet ovat yksittäin eristettyjä.

Minulle on tulossa paketti tuolta puolan firmasta, huomenna käsissä jos postnord ei aiheuta viivästyksiä.

Voin sitten tänne raportoida kuvien kanssa, onko elementit sitä mitä luvattiin.

Ensivaikutelma hieman negatiivinen: paketin lähettäminen kesti yli viikon vaikka luvattiin lähettää kolmen päivän sisällä tilauksesta. Olen nyt ajellut kuukauden niin että penkin verhoiluna on vanha pyyhe, kun ei viitsi kasata väliaikaisesti penkkiä ennen lämmittimen saapumista :lol:

Yleisesti ottaen: Ainakin W212/W218:ssa laatu ei kyllä ole kummoista, kun koeajamissani autoissa ovat olleet pimeänä lähes poikkeuksetta, samaan aikaan kuin paljon vanhemmissakin autoissa lämmittimet toimii ongelmitta. Näissäkin kyllä toimiessaan lämmittää mukavan nopeasti.
Mercedes-Benz E320 CDI 2003 (211.026)
Mercedes-Benz E350 CDI 2010 (212.025)
Avatar
Petteri Kivimäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3088
Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Re: Mersujen penkinlämmittimistä

Viesti Kirjoittaja Petteri Kivimäki »

Onkohan noissa alun perin etelämmäs myydyissä jälkituontimersuissa tehottomampi vastus? Sellainen "mukavuuslämpö"?

Nääs nuo ihan turhilla lämmittimillä olleet olen molemmat hakenut Virosta aikanaan. Nyt käytössäolevassa B-sarjalaisessa on tuo toimiva selkäosanlämmitin kyllä tehokas..
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
rkhvrnen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 77
Liittynyt: Ma 28.03.2022 23:18

Re: Mersujen penkinlämmittimistä

Viesti Kirjoittaja rkhvrnen »

Petteri Kivimäki kirjoitti: Ti 29.10.2024 21:02 Onkohan noissa alun perin etelämmäs myydyissä jälkituontimersuissa tehottomampi vastus? Sellainen "mukavuuslämpö"?

Nääs nuo ihan turhilla lämmittimillä olleet olen molemmat hakenut Virosta aikanaan. Nyt käytössäolevassa B-sarjalaisessa on tuo toimiva selkäosanlämmitin kyllä tehokas..
Vastuksissa ei kyllä ole EPC:n mukaan eroja eri maiden välillä. Sen sijaan voi olla, että lämpimämmissä maissa on ohjelmallisesti alennettu tehoa. Tämä siis vain omaa arvelua, ainkin tällainen on mahdollista taka-SAM:in versiokoodauksella. Näitähän ohjataan PWM:llä.
Mercedes-Benz E320 CDI 2003 (211.026)
Mercedes-Benz E350 CDI 2010 (212.025)
T-Row
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 486
Liittynyt: Pe 05.05.2023 14:44

Re: Mersujen penkinlämmittimistä

Viesti Kirjoittaja T-Row »

Oma kokemukseni mersun penkinlämmittimistä:

-S211 -03 600tkm ja penkit lämpiää oikein hienosti ja tarpeeksi. En usko, että koskaan on elementtejä vaihdettu. Voisi kuvitella käytön vaikuttavan aika paljon laadun ohella. Etenkin pistemäinen penkkiin kohdistuva kuormitus luulisi olevan huono juttu. Olen huomannut, että osalla ihmisistä on tapana pitää penkinlämmitintä päällä tyyliin aina ajaessa. Kyllähän siinä käyttötunteja tulee vähän eri tavalla ku esim. Itsellä. Odotan, että penkissä alkaa tuntumaan lämpöä ja nappaan pois päältä, tai hetkeksi pienimmälle teholle ja pois päältä.
x_ismo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 679
Liittynyt: Ke 23.11.2011 08:28
Paikkakunta: Vesilahti

Re: Mersujen penkinlämmittimistä

Viesti Kirjoittaja x_ismo »

En ne käyttötunnit tuota kuluta mutta esim polvella tukea penkistä ottaen tulee pistemäinen kuorma joka rikkoo yleisesti ottaen noita vastuksia. Sehän on ihan ohut kuparijohto ja ei kestä venytystä oikeastaa mitään.
S205 2020 C300de
exS205 2016 C300h,
exS204 2012 C220cdi
exW204 2008 C200cdi
exS203 2004 C200cdi
rkhvrnen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 77
Liittynyt: Ma 28.03.2022 23:18

Re: Mersujen penkinlämmittimistä

Viesti Kirjoittaja rkhvrnen »

No paketti tuli Puolasta, melko kärsineen näköisenä mutta olihan tuolla tavarat sisällä pysyneet.

Työn jälki sinänsä ihan ok, mutta eivät nämä kyllä ihan sitä ole mitä luvataan. Käytetty lanka on päällepäin samannäköistä kuin originaali, mutta jonkin verran paksumpaa. Resistanssi on arvatenkin selvästi pienempi kuin alkuperäisessä elementissä vaikka luvattiin olevan alkuperäisten arvojen mukaiset.

Ilmeisesti tästä johtuen matosta lähtevässä johdonpätkässä on kytketty istuinosan matot sarjaan, kun alkuperäisessä ne ovat rinnan. Mittasin sarjaankytkettyjen istuinosan elementtien kokonaisresistanssiksi 2.4 ohmia, mikä on ehkä hieman turhan pieni, mutta saapahan tarvittaessa kunnolla tehoa.

Niin joo, ja liittimiä ei ole mukana, tämä toki luki myyntikuvauksessakin. Ei ongelmaa, ne saa rikkinäisistä elementeistä vaihdettua.

Kuitenkin kyllästyttää jo ajella puretulla penkillä ja alkuperäisiä elementtejä en ole ostamassa, niin pitää nyt kokeilla mikä tästä tulee. Nämähän ovat pelkät huopapalat joihin on lämmityslanka ommeltu kiinni, eli alkuperäiset pehmusteet pitää itse liimata kiinni. Ostin tähän tarkoitukseen Motonetistä spray-liimaa. Jotkut kohdat on myös alkuperäisessä teipattu joustavalla teipillä, joka on vahvistettu jonkinlaisella kuituverkolla. Motonetistä löytyi suunnilleen saman tyylinen teippi, Scothilta ja mattoteipin nimellä taidettiin myydä.

Pitää viikonloppuna leipoa nuo penkkiin ja kokeilla varovasti että grillaako perseen alla vai jossain muualla. Onneksi voi Vediamolla pienentää PWM:n duty cycleä jos meinaa käydä liian kuumana.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Mercedes-Benz E320 CDI 2003 (211.026)
Mercedes-Benz E350 CDI 2010 (212.025)
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4621
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: Mersujen penkinlämmittimistä

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

S211 oli hyvät lämmittimet, samoin S212, lämpeni todella nopeasti.
Eikä S205 mitään valittamista, nopeasti lämpenee niin kuumaksi että pakko pienentää tai sammuttaa.
Tuontiautoja kaikki, 1.saksa 2.ruotsi 3. saksa
x_ismo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 679
Liittynyt: Ke 23.11.2011 08:28
Paikkakunta: Vesilahti

Re: Mersujen penkinlämmittimistä

Viesti Kirjoittaja x_ismo »

Tuota spray liimaa olen itsekin käyttänyt noiden penkkien kasaamisessa. Joissain autoissa on sellaiset hakaset joille löytyy kai oma pihtikin mutta kunnollisilla tavallisilla pihdeillä niitä on tullut puristeltua kasaan.
S205 2020 C300de
exS205 2016 C300h,
exS204 2012 C220cdi
exW204 2008 C200cdi
exS203 2004 C200cdi
AaPoo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 288
Liittynyt: Ti 13.07.2021 11:34
Paikkakunta: Tampere

Re: Mersujen penkinlämmittimistä

Viesti Kirjoittaja AaPoo »

rkhvrnen kirjoitti: Ke 30.10.2024 23:03 No paketti tuli Puolasta, melko kärsineen näköisenä mutta olihan tuolla tavarat sisällä pysyneet.

Työn jälki sinänsä ihan ok, mutta eivät nämä kyllä ihan sitä ole mitä luvataan. Käytetty lanka on päällepäin samannäköistä kuin originaali, mutta jonkin verran paksumpaa.
Kallista lankaa. Selvittelitkös sinä löytyykö mistään sitä korealaisten myymää lankaa? Tekisi mieli korjata tuo rikkinäinen istuinosa ja laittaa apukuskin paikalle. Mitenkähän tommonen monikerroksinen eristetty lanka liitetään liittimiin? Miten sitä pitää kuoria, jokainen ohut lanka kerrallaan?
S212 E350CDI 4Matic 2009
rkhvrnen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 77
Liittynyt: Ma 28.03.2022 23:18

Re: Mersujen penkinlämmittimistä

Viesti Kirjoittaja rkhvrnen »

AaPoo kirjoitti: Pe 01.11.2024 15:09 Kallista lankaa. Selvittelitkös sinä löytyykö mistään sitä korealaisten myymää lankaa? Tekisi mieli korjata tuo rikkinäinen istuinosa ja laittaa apukuskin paikalle. Mitenkähän tommonen monikerroksinen eristetty lanka liitetään liittimiin? Miten sitä pitää kuoria, jokainen ohut lanka kerrallaan?
Useamman tunnin pengoin nettiä, mutta en löytänyt, enkä kyllä löytänyt mitään muutakaan sellaista lankaa jonka resistanssi per metri olisi sitä vastaava. eBayssa on jotain lankoja kiinalaisilla kauppiailla, joiden resistanssiksi luvataan yksi ohmi per metri, mutta muuten en tiedä millaista se on. Voisi tietysti kokeeksi tilata kun ei se kovin kallista ole. Ostin myös kokeeksi motonetistä 15 eurolla jonkun irtolämmittimen josta purin langan irti, se on sellaista yksisäikeistä lankaa joka ei varmasti kestä pitkään.

En tiedä miten tuo liitetään. Purin kyllä alkuperäisen liitoksen päällä olevan kutistesukan pois. Alla oli puristusliitin, ja lanka näytti siltä että sitä on lämmitetty. Jos arvata pitäisi, niin langan päästä sulatetaan se eristys pois. Nuo säikeet ovat niin ohuita, että täysi mahdottomuus kuoria niitä mekaanisesti.
Mercedes-Benz E320 CDI 2003 (211.026)
Mercedes-Benz E350 CDI 2010 (212.025)
AaPoo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 288
Liittynyt: Ti 13.07.2021 11:34
Paikkakunta: Tampere

Re: Mersujen penkinlämmittimistä

Viesti Kirjoittaja AaPoo »

Ehkä vaan helpompi maksaa se 200 euroa mersulle elementistä, vaikka hinta on törkeä. Samoin on tuo puolankin hinta, jos paketti on noin vaatimaton.
S212 E350CDI 4Matic 2009
rkhvrnen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 77
Liittynyt: Ma 28.03.2022 23:18

Re: Mersujen penkinlämmittimistä

Viesti Kirjoittaja rkhvrnen »

Nyt on elementit asenneltu penkkiin. Olihan tuossa työmaata mutta lopulta mitään ei kai mennyt rikki ja verhoilut näyttää yhtä hyvältä kuin ennenkin. Täyden päivän homma, mutta seuraava penkki menee varmaan puolessa ajassa. Istuinosan matot ovat nyt kytketty sarjaan samoin kuin selkänojan matot, ja nämä sitten rinnan alkuperäisessä liittimessä.

Aloittelin testaamaan varovasti ja pienensin SAMR_212:lta tehot siten, että pulssisuhde on 75 % kolmosella, 40 % kakkosella ja olikohan 15 % ykkösellä. Nämä olivat pienimmät tehovaihtoehdot kullekin asennolle mitä Vediamo tarjoaa. Kuitenkin koodirimpsussa näyttää olevan tuo tehoprosentti on suoraan heksana, niin saattaa olla että näihin voi asettaa ihan haluamansa prosentin käsin, tätä en kyllä vielä kokeillut.

Aloittelin testauksen varovasti ykkösellä, otti virtaa 3.7 A. Lämpeni juuri ja juuri havaittavasti viidessä minuutissa, joten nostin kakkoselle, virtaa n. 6 A. Kolmosella ottaa vajaat 8 A, ja lämpenee noin minuutissa-parissa mukavan lämpimäksi. Pitää ajan kanssa katsella tarviiko säädellä tehoja suuntaan tai toiseen.

Penkki lämpenee nyt kauttaaltaan hyvinkin tasaisen tuntuisesti ja kolmosella mukavan nopeasti, eli siinä mielessä voi kyllä olla tyytyväinen. Toinen tarina on, kuinka kauan nämä kestää. Raportoin tänne kun porsii.

Jos nyt pari talvea pärjäisi niin en valita, kuitenkin koko penkkiin sai elementit yhden alkuperäisen elementin hinnalla, jotka eivät myöskään tunnu olevan kestävimmästä päästä. Yksi huono puoli näissä toki on se että matot on sarjassa, jolloin molemmat pimenee kun toiseen tulee vika.
Mercedes-Benz E320 CDI 2003 (211.026)
Mercedes-Benz E350 CDI 2010 (212.025)
Vastaa Viestiin