MB 200D |1991| - Kiireetön Daniel | Museorekisterissä *Myyty*

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Vastaa Viestiin
Avatar
EVO X
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3792
Liittynyt: Su 26.10.2003 13:18

Re: MB 200D |1991| - Kiireetön Daniel

Viesti Kirjoittaja EVO X »

300E W124 1987 kirjoitti: Ti 22.10.2024 19:56 Onko tuo mikä näkyy oikealla punasella värjätty niin
Vahvistuspiste koukulle tai raudoiille joilla jäykistetään peräpäätä?
On, sivurautojen alakiinnike. Jälkiasenteinen koukku niin ei ehkä paras ruostesuojaus ollut aikanaan. Tuollaisistahan se lähtee mätänemään herkästi.
MB E200D T -18
MB 300CE-24 Cabriolet -92
MB 500SEC -91

1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair

http://garage59.blogspot.fi/

Ex: MB 200D -91 | MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
300E W124 1987
Mersumies
Mersumies
Viestit: 550
Liittynyt: Ma 12.10.2020 21:33

Re: MB 200D |1991| - Kiireetön Daniel

Viesti Kirjoittaja 300E W124 1987 »

Jep
Tsemppiä urakkaan.
Hyväkuntoisina pysynyt takalamppujen syvennykset.
Sen minkä huollan sen myös korjaan
Avatar
EVO X
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3792
Liittynyt: Su 26.10.2003 13:18

Re: MB 200D |1991| - Kiireetön Daniel

Viesti Kirjoittaja EVO X »

300E W124 1987 kirjoitti: Ti 22.10.2024 21:20 Jep
Tsemppiä urakkaan.
Hyväkuntoisina pysynyt takalamppujen syvennykset.
Ne sentään oli hyvät :D
MB E200D T -18
MB 300CE-24 Cabriolet -92
MB 500SEC -91

1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair

http://garage59.blogspot.fi/

Ex: MB 200D -91 | MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
300E W124 1987
Mersumies
Mersumies
Viestit: 550
Liittynyt: Ma 12.10.2020 21:33

Re: MB 200D |1991| - Kiireetön Daniel

Viesti Kirjoittaja 300E W124 1987 »

Tuon voi maalata aina 10 pakkasasteeseen asti.
Pensseli / telaus ei kannata ohentaa.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Sen minkä huollan sen myös korjaan
Avatar
Karel
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1393
Liittynyt: Su 21.10.2018 13:25
Paikkakunta: Helsinki ja Inkoo

Re: MB 200D |1991| - Kiireetön Daniel

Viesti Kirjoittaja Karel »

Hienon näköistä touhua. Ja aplodit suunnattomasta tarmosta raportoida näin perusteellisesti hyvien kuvien kera! Niin tutun näköistä, että oikein tunnen aromaattien ja glymien tuoksut kuvia katsellessa!

Kuvista muistuu myös mieleen eräs Glymin Letchworthilaisen kouluttaja, joka tyylikkäällä brittiaksentilla korosti, kuinka tärkeää on työn edetessä aina välillä ottaa muutama askel taaksepäin, ja ihailla työssä näkyvää tulosta. Se inspiroi jatkamaan.

:clap:
Karel


E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
420 SEC -87 ”Zacco” Entisöinti menossa
500 SEL -86 "Maxi" MR
260 SE -89 ”Essu” MR
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”


ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
Avatar
EVO X
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3792
Liittynyt: Su 26.10.2003 13:18

Re: MB 200D |1991| - Kiireetön Daniel

Viesti Kirjoittaja EVO X »

Karel kirjoitti: Ke 23.10.2024 00:19 Hienon näköistä touhua. Ja aplodit suunnattomasta tarmosta raportoida näin perusteellisesti hyvien kuvien kera! Niin tutun näköistä, että oikein tunnen aromaattien ja glymien tuoksut kuvia katsellessa!

Kuvista muistuu myös mieleen eräs Glymin Letchworthilaisen kouluttaja, joka tyylikkäällä brittiaksentilla korosti, kuinka tärkeää on työn edetessä aina välillä ottaa muutama askel taaksepäin, ja ihailla työssä näkyvää tulosta. Se inspiroi jatkamaan.

:clap:
Kiitokset :wave: Dokumentointi on itsellekin mukavaa kun voi palata myöhemmin tutkimaan mitäs sitä tulikaan taas tehtyä. Harmittavasti jää silti ottamatta kuvia kun kädet on jo savessa :lol:
Oli harmi että Autokem lopetti Glymin maahantuonnin, tai siis koko toimintansa. Ollaan velimiesten kanssa vähän helisemässä, kun ei ole tiedossa mistä ammattipuolen Glymiä saa nyt hankittua, ja mullakin viimeset TFR:t meni tähän projektiin :think: Mutta kouluttajan neuvo on kyllä hyvä! Aina pitää vähän jäädä katsomaan lopputulosta.
Viimeksi muokannut EVO X, Ke 23.10.2024 09:43. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
MB E200D T -18
MB 300CE-24 Cabriolet -92
MB 500SEC -91

1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair

http://garage59.blogspot.fi/

Ex: MB 200D -91 | MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
Avatar
EVO X
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3792
Liittynyt: Su 26.10.2003 13:18

Re: MB 200D |1991| - Kiireetön Daniel

Viesti Kirjoittaja EVO X »

Otetaan hieman varustelua tähän väliin. Nahkainen vaihdekeppi kun tuli tehtyä, niin kyllä se ratti sitten myös piti saada. -91 on tullut jo tuo uudemman mallin ratti, mutta tässä autossa on vielä vanha banaanimalli kumisena/PUR:ina. Purkuautosta nappasin uudemmanmallin ratin matkaan, mutta sekin oli varmaan 500tkm ajettu ja kiiltävä kumiversio. Sitten muistinkin, että varaston hyllylle jäi avosta tuo uudempi vakio nahkaratti bägillä, kun tilalle vaihtui Sport-versio. Niinpä siirsin sisuskalut bägittömästä siihen ja värjäsin uudelleen, problem solved.

Kuva

Purkuautoja kaivaessani yllätyin kun yhdessa autossa olikin oikealla kankaalla oleva käsinoja vielä paikallaan :shock: Itse kun luulin jo hyödyntäneeni kaikki. Samalla nappasin kyseisestä autosta niskatuet, koska itse aina haluaisin että näissä autoissa olisi takaniskat. Jotenkin vieroksun tuota volkkarimallin meininkiä ilman takaniskoja. Kuvassa vermeet oli purkukunnossa, mutte pesemällä niistä sai priimat. Tietenkään nyt ei kuvaa ole tähän hätään.

Kuva

Käsinojan pulttien päälle tulevaa muovikuorta en löytänyt, ja se tuntui olevan jotenkin järkyttävän hintainen kikkare, niin mallinsin sen Avon osaa hyödyntäen ja tilasin printtinä niitä muutaman samantien. Osa tulee mustana, mutta värjään sen siniseksi. Eilen tulikin viesti että osat olisi valmiit.

Kuva

Työkaverin kanssa tuli puheeksi vanhat Beckerit, ja häneltä olikin jäänyt siisti E124/W202 mallin Special ylimääräiseksi, joten koppasin sen talteen. Tämä nyt on -93 mallinen, mutta menee tässä hyvin, kun ei nyt vanhempaa mallia jaksanut lähteä taas metsästämään. Spessun hyötynä on myös AUX johon saa kiinanpoijilta bluetooth palikan muutamalla eurolla, mikä tulee suoraan liittimellä mankan perään kiinni. Helppoa. Laitan tähän samalla linjamuuntimen ja vedän RCA:n konttiin valmiiksi, jos tulee investoitua sama pikku subi varapyörän sisään mikä avossakin. Samalla vedän sähköantennille johdot ja uuden antennijohdon.

Kuva
MB E200D T -18
MB 300CE-24 Cabriolet -92
MB 500SEC -91

1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair

http://garage59.blogspot.fi/

Ex: MB 200D -91 | MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
Avatar
EVO X
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3792
Liittynyt: Su 26.10.2003 13:18

Re: MB 200D |1991| - Kiireetön Daniel

Viesti Kirjoittaja EVO X »

Kuva

Edellisen viestin käsinojan muovisuoja tuli tänään, tai no otin niitä kolme. Laatuhan on priimaa, ja värjättynä väittäisin, että melkoinen silmä saa olla että eron alkuperäiseen huomaa paikallaan ollessa.

Kuva

Eipä paljon erotu aurinkoisessa kuvassa sininen väri, mutta sininen se nyt on 8)
MB E200D T -18
MB 300CE-24 Cabriolet -92
MB 500SEC -91

1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair

http://garage59.blogspot.fi/

Ex: MB 200D -91 | MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
Avatar
EVO X
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3792
Liittynyt: Su 26.10.2003 13:18

Re: MB 200D |1991| - Kiireetön Daniel

Viesti Kirjoittaja EVO X »

Nahan ja vinyylin värjäyksiä on tullut harjoiteltua ja tehtyä sen verran paljon nykyään, että kun tietää sen eron värjätyn ja ”hyvän” välillä, niin ei oikein osaa olla tekemättä mitään asialle.

Kuva

Kuva

Tässäkin autossa kaikki sisuskalut oli pesun jälkeen ihan ok, jopa oikeastaan hyviä.. mutta onko ne virheettömiä? Jotenkin itsellä tuli fiilis, että miten hienon tällaisesta tavallisestakin tavallisemmasta sinisestä sisustasta saisi, kun kaiken fiksaa. Niinpä päätin värjätä kaikki vinyylit ja muovit tästäkin.

Kuva

Kuva

Ovipahveissa oli vähän työmaata, kun kangasosat täytyi maskata teipillä. Pahvit itsessään oli aika hyvät, vähän jouduin liimaamaan irronnutta pintaa sisäkahvojen kohdalta ja eteen vaihdoin paremman ovitaskun.

Kuva

Kuva

Kaikki vinyyli/pehmeä värjättiin alkuperäisellä sinisellä ja värinä tälläkin kertaa Furniture Clinicin nahkamaali. Pinnoitteena käytin satiinia.

Kuva

Kuva

Kuva

Värin sai päälleen ovipahvien lisäksi keskikonsoli ja B-pilarin kuoret. Kovat muovit värjättiin uudelleen liuotinohenteisella akryylimassalla, johon laitoin noin 10% kovetetta.
Onhan se ulkonäkö jotain ihan muuta, kun väri on tasainen ja pinta satiinin himmeä. Ovipahvit kasasin takaisin nippuun, ja olen kyllä todella tyytyväinen lopputulokseen.

Kuva

Kuva

Kynnyslistat rapsuttelin puhtaiksi vanhoista teipeistä, ja ne maalattiin samalla. Hyllyssä oli vielä yksi sarja sedanin uusia teippejä, mitä olen varta vasten omaan käyttööni teettänyt. Ebayssa myytävät alumiiniteipit on liian ohuita, ja ne kutistuu eri tahtiin muovin kanssa, toisinsanoen menee ruttuun. Nämä oman tuotannon teipit on laadukasta vinyyliä, missä on erikseen vahva lisäliima, nämä muuten pysyy!

Kuva

Kuva
MB E200D T -18
MB 300CE-24 Cabriolet -92
MB 500SEC -91

1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair

http://garage59.blogspot.fi/

Ex: MB 200D -91 | MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
Bemaristi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 468
Liittynyt: Ma 29.08.2005 08:31

Re: MB 200D |1991| - Kiireetön Daniel

Viesti Kirjoittaja Bemaristi »

Nuo näyttää hyvältä.

Ebayn halpis teipit oli tosiaan yhden talven jäljiltä aivan kurtussa ja on todella pirulliset laittaa 100% suoraan ja niin ettei mitään sanomista jää.

Paksummat voi olla vähän helpommat.
Viimeksi muokannut Bemaristi, Ke 23.10.2024 21:17. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5543
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: MB 200D |1991| - Kiireetön Daniel

Viesti Kirjoittaja S202 »

On kyllä vahvaa suorittamista. Oliko ovipahvien muoviniittejä paljon rikki? Kahvojen niitteihin taitaa saada ruuvit helposti mutta entä ne alaosat, löytyykö hyvää konstia?
S124 300TE
W124 300D
Avatar
EVO X
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3792
Liittynyt: Su 26.10.2003 13:18

Re: MB 200D |1991| - Kiireetön Daniel

Viesti Kirjoittaja EVO X »

S202 kirjoitti: Ke 23.10.2024 21:17 On kyllä vahvaa suorittamista. Oliko ovipahvien muoviniittejä paljon rikki? Kahvojen niitteihin taitaa saada ruuvit helposti mutta entä ne alaosat, löytyykö hyvää konstia?
Ei ollut rikki, mutta kaikki pyyhkäisin lamellilla pois. Näihin käy täydellisesti teräväkärkinenen wronic peltiruuvi tilalle, ei tartte edes esiporausta. Alhaallahan ei edessä ole kun pari niittiä, mutta takana on se karvapaneli sellasilla kupumaisilla kiinni, sitä en edes irrottanut.
MB E200D T -18
MB 300CE-24 Cabriolet -92
MB 500SEC -91

1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair

http://garage59.blogspot.fi/

Ex: MB 200D -91 | MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
Avatar
EVO X
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3792
Liittynyt: Su 26.10.2003 13:18

Re: MB 200D |1991| - Kiireetön Daniel

Viesti Kirjoittaja EVO X »

Bemaristi kirjoitti: Ke 23.10.2024 21:15 Nuo näyttää hyvältä.

Ebayn halpis teipit oli tosiaan yhden talven jäljiltä aivan kurtussa ja on todella pirulliset laittaa 100% suoraan ja niin ettei mitään sanomista jää.

Paksummat voi olla vähän helpommat.
Jep, muutaman kerran kokeilin ja totesin ettei kannata. Nuo mun omat saa aika helposti laitettua kun se muovi antaa pikkasen periksi.
MB E200D T -18
MB 300CE-24 Cabriolet -92
MB 500SEC -91

1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair

http://garage59.blogspot.fi/

Ex: MB 200D -91 | MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
Avatar
Pontus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1841
Liittynyt: Pe 08.02.2008 20:26
Paikkakunta: Helsinki

Re: MB 200D |1991| - Kiireetön Daniel

Viesti Kirjoittaja Pontus »

Hienoa tekemistä taas, mukavaa seurattaavaa kun kaikki tehdään kunnolla. Mites onko tekniikka puolellla paljoa tekemistä, muuta kuin perus huollot? :thumbup: :clap:
W124 E 200 A 1994 (käyttis)
W123 230E A 1982 (MR-projekti)
S204 C200 Kompressor A 2008 (Välillä lainassa)
W123 200D/230E A 1980 purkuauto
Ex: Mercedes Benz w115 220 D (mr) 1976
Avatar
EVO X
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3792
Liittynyt: Su 26.10.2003 13:18

Re: MB 200D |1991| - Kiireetön Daniel

Viesti Kirjoittaja EVO X »

Pontus kirjoitti: Ke 23.10.2024 23:22 Hienoa tekemistä taas, mukavaa seurattaavaa kun kaikki tehdään kunnolla. Mites onko tekniikka puolellla paljoa tekemistä, muuta kuin perus huollot? :thumbup: :clap:
Kiitokset, tehdään niin hyvin kun pystyy tässä aikataulussa. Tekniikkaan en ole perehtynyt oikeastaan ollenkaan. Koneessa ei tunnu olevan mitään, eikä laatikossa, mutta luonnollisesti huoltaa pitää. Jarrut oli se isoin kysymysmerkki kun ne ottaa kiinni vasta toisella tai kolmannella painalluksella. Jokatapauksessa nyt uudet levyt/palat ja nesteet tulee. Olen sen ajatellut niin, että huoltohommia ehtii tehdä talvellakin vaikka päivän kerrallaan tallissa, muttä nämä isommat purkamiset ja maalaukset on pakko saada hoidettua pois alta vielä kun on kelejä.
MB E200D T -18
MB 300CE-24 Cabriolet -92
MB 500SEC -91

1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair

http://garage59.blogspot.fi/

Ex: MB 200D -91 | MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
Avatar
EVO X
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3792
Liittynyt: Su 26.10.2003 13:18

Re: MB 200D |1991| - Kiireetön Daniel

Viesti Kirjoittaja EVO X »

Räkäsaumaus jatkuu. Pellit saapui viikko sitten Vironpoijilta, joten pääsin jatkamaan ruostekorjausta. Sinänsä naurettavaa käyttää koko helmasta vain pikku pala tunkinreikiin, mutta kun hinta on niin sopiva, niin ei noita jaksa alkaa suorastakaan vääntämään.

Kuva

Näitten tekeminen oli melko suoraviivaista, sillä ruoste oli onneksi aika paikallisesti tuossa edessä, eikä se ollut levinnyt pohjaan ja muihin rakenteisiin. Mittasin helmasta ensin palan mikä riittää terveelle pellille asti ja sitten merkkasin sen uuteen helmaan. Leikkasin uuden palan ja sen avulla piirsin leikattavan alueen auton helmaan. Melko yksinkertaista. Sisäpuolelta helmat ei olleeet edes valtavan ruosteiset, ne vähät mitä oli, putsasin vingulla teräsharjalla ja maalasin Würthin Roststopilla. Samalla kamalla maalasin korjauspellin sisäpinnan. Sitten heftillä kiinni, ja pieni pätkä kerrallaan ympäri asti.

Kuva

Kuva

Lopuksi hionta lamellilla ja muutama korjaushefti. Tinneripesun jälkeen saumaan 2K sika. Seuraavana epäkeskolla hionta ja maalaus epoksilla. Epoksin päälle laitoin vähän kittiä ja hiontavärin ennen pintamaalin ruiskutusta.

Kuva

Kumiset nostotallat oli erikoisesti kuluneet takaa, joten tilasin kaikki 4kpl uusia. Ne saa töräyttää paikalleen kun pintaväri on maalattu.

Kuva

Purkuautosta missä on muuten huono ovi, leikkasin irti tuon etummasen kiinnikereijän apparin oveen. Sen heppaillin varovasti paikalleen ja sotkin 2K sialla taas paikat. Suurimman osan saikin hioa pois :lol:

Kuva

Kuva

Aiemmin mainitsemani antenninreijätkin sai lähteä. Tein pikku prikan pellistä oikean kyljen reikään ja näppäsin. Kempillä kiinni. Ei liene yllättävää, että taas saumattiin koriliimalla. Katon kanssa olin varovaisempi. Leikkasin siistin neliskanttisen palan, jonka liimasin alapuolelta kiinni koriliimalla. Näin sain vältettyä, että katto lähtisi vetelemään hitsatessa. Kolon täytin liimalla.

Kuva

Kuva

Ajattelin, että vasen antenninreikä nyt on oikeassa kohtaa ja korkeintaan tarvii suurentaa.. mutta mutta. Löysin Hirchmannin virallisen ohjeen reijän sijoittamisesta ja vähän se oli poijilta taksivarustelussa lipsahtanut sivuun.

Kuva

Ohjeessa oli myös hyvin Saksalaisen insinöörin näköinen ohje reijän muotoon kaikkine mittoineen. Tein CAD ohjelmalla ohjetta vastaavan viivakuvan ja tulostin sen paperille, että sain juuri oikeanlaisen aukon tehtyä. Reikä askelporalla ja loput vingulla raspikärjellä. Ainut vaan, että se vanha reikä piti sitten taas hitsata umpeen :crazy: Mutta piankos se oli tehty ja pohjamaalissa.

Kuva

Kempin osuus tässä projektissa oli onneksi nyt ohi, ja pystyi jatkaa pohjien kimpussa ennen pintamaalia.
MB E200D T -18
MB 300CE-24 Cabriolet -92
MB 500SEC -91

1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair

http://garage59.blogspot.fi/

Ex: MB 200D -91 | MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
Avatar
EVO X
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3792
Liittynyt: Su 26.10.2003 13:18

Re: MB 200D |1991| - Kiireetön Daniel

Viesti Kirjoittaja EVO X »

Hitsailujen jälkeen meni tovi hieroa pohjat, kittiä, hiontaa ja hiomaväriä. Lopuksi vesihionta 600-800 ja rasvapesu. Varmuuden vuoksi vetäisin hartsiliinalla pölyt pois vaikka tuossa pihalla kun maalaa niin siellä välillä lentää kaikki oravaa pienemmät ympäri pihaa.

Kuva

Maalausmoodi on itsellä melko tiukka, siinä ei ole aikaa millekään ylimääräiselle, joten melko tiivis parituntinen, ja koppa oli värissä.

Kuva

Tähän maalasin lopuksi molemmat takalonkat ja niiden välin. Kontin kannesta maalasin kilvenalusen ja yläosan takareunan. Korista molemmat helmat, apparin oven häivyttäen ja takaovien karmeista nurkat. Myös katosta häivytin antenninreijän alueen. Ai niin, ja kuskin A-pilarista pätkän matkaa taaksepäin.

Kuva

Olosuhteista huolimatta, maalaus onnistui oikein mallikkaasti. Tasan yksi pikkukärpänen tuli lakkaan joka on helposti poistettavissa ja melkein yksi valuma, mikä sitten lopulta tasoittui.

Kuva

Seuraavana päivänä maalasin vielä ”uuden” kuskin oven ja korjatun etulokarin. Olen tyytyväinen massan sävyyn, mikä saatiin todella hyväksi kameralla.

Kuva

Viimeistely tehdään vesihionnalla, ja lopuksi koko kori kiillotellaan läpi. Sen ajaksi auto tosin pitää saada edes vuorokaudeksi talliin, että sen voi samalla pinnoittaa.

Kuva
MB E200D T -18
MB 300CE-24 Cabriolet -92
MB 500SEC -91

1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair

http://garage59.blogspot.fi/

Ex: MB 200D -91 | MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
juusmo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 648
Liittynyt: Ti 09.07.2013 08:17
Paikkakunta: Helsinki

Re: MB 200D |1991| - Kiireetön Daniel

Viesti Kirjoittaja juusmo »

Ootko nyt ihan varma ettei sulla ole vähän liian paljon aikaa? :D Ei vaan, ihan mielettömän hienoa tekemistä, kuten on totuttu näkemään. On syynsä, miksi toiset meistä hiovat valmiita ja vähemmän valmiita timantteja ja toiset luovat niitä. Hattu pois, taas kerran.
sawyer
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 125
Liittynyt: Ma 22.10.2018 15:00

Re: MB 200D |1991| - Kiireetön Daniel

Viesti Kirjoittaja sawyer »

Kyllä kelpaa näin toisena 200D-miehenä katsella tuttuja ruostehommia ja niitä riittää ainakin omassa olosuhteissa vielä jatkossakin. Tai ainakin noiden ovien suhteen :P

Hurja kyllä oot kun ulkona ruiskuttelet! Itsellä riitti kerran kun ruiskuttaa tuulisella säällä niin eihän siitä mitään tahtonut tulla. Puhumattakaan jos
toholla tinailee hitsaussaumoja, siinä mielessä fiksu teko laittopaikan suhteen tuo koriliima tai toinen olisi kemiallinen metalli.
Herää kysymys että miten näillä keleillä toi maali kuivuu kun tuntuu että nopeaa kovetinta ja ohenninta saa käytellä jo +15 kylmemmissä keleissä että
jää maali "jäsähtää" pintaan eikä hitaasti kuivumattomuuttaan lähde laajalti valumaan. Käytitkö itse moisia?
Voisin olettaa että värimassa + lakka on Cromaxia niinkuin hiontavärikin?
Edellämainittujen takia sitä itse ei kovin maalailekaan enää elokuun jälkeen mutta eihän sitä tiedä vaikka löytäisi kivempia ratkaisuja syksyllekin. Siinä toinen ongelma on toi kostea sää joka tuottaa työtä vedenerottimelle. Toki kuvissa maalauspaikan ympäristö näyttää kuivalta joten tätä ongelmaa tuskin oli :thumbup:
Avatar
EVO X
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3792
Liittynyt: Su 26.10.2003 13:18

Re: MB 200D |1991| - Kiireetön Daniel

Viesti Kirjoittaja EVO X »

juusmo kirjoitti: La 26.10.2024 00:39 Ootko nyt ihan varma ettei sulla ole vähän liian paljon aikaa? :D Ei vaan, ihan mielettömän hienoa tekemistä, kuten on totuttu näkemään. On syynsä, miksi toiset meistä hiovat valmiita ja vähemmän valmiita timantteja ja toiset luovat niitä. Hattu pois, taas kerran.
No ehkä tähän on napsun käytetty liikaa aikaa päivästä noin niinkuin muun toiminnan kustannuksella. Mutta toki nuo säät on olleet se puskeva tekijä, koska lumien tullessa hommat loppuu. Nyt onneksi ollaan siinä tilassa, että maalaukset ja muu kelikriittinen on hoidettu pois alta, lopun kanssa pitäis pärjätä. Noh, ehkä se kivempaa on hieroa niitä valmiiksi hyviä aihioita :thumbup: Jonkun kai nämä rupusammatkin helmet on hiottava :lol:
MB E200D T -18
MB 300CE-24 Cabriolet -92
MB 500SEC -91

1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair

http://garage59.blogspot.fi/

Ex: MB 200D -91 | MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
Avatar
EVO X
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3792
Liittynyt: Su 26.10.2003 13:18

Re: MB 200D |1991| - Kiireetön Daniel

Viesti Kirjoittaja EVO X »

sawyer kirjoitti: La 26.10.2024 08:46 Kyllä kelpaa näin toisena 200D-miehenä katsella tuttuja ruostehommia ja niitä riittää ainakin omassa olosuhteissa vielä jatkossakin. Tai ainakin noiden ovien suhteen :P

Hurja kyllä oot kun ulkona ruiskuttelet! Itsellä riitti kerran kun ruiskuttaa tuulisella säällä niin eihän siitä mitään tahtonut tulla. Puhumattakaan jos
toholla tinailee hitsaussaumoja, siinä mielessä fiksu teko laittopaikan suhteen tuo koriliima tai toinen olisi kemiallinen metalli.
Herää kysymys että miten näillä keleillä toi maali kuivuu kun tuntuu että nopeaa kovetinta ja ohenninta saa käytellä jo +15 kylmemmissä keleissä että
jää maali "jäsähtää" pintaan eikä hitaasti kuivumattomuuttaan lähde laajalti valumaan. Käytitkö itse moisia?
Voisin olettaa että värimassa + lakka on Cromaxia niinkuin hiontavärikin?
Edellämainittujen takia sitä itse ei kovin maalailekaan enää elokuun jälkeen mutta eihän sitä tiedä vaikka löytäisi kivempia ratkaisuja syksyllekin. Siinä toinen ongelma on toi kostea sää joka tuottaa työtä vedenerottimelle. Toki kuvissa maalauspaikan ympäristö näyttää kuivalta joten tätä ongelmaa tuskin oli :thumbup:
Jos auton olisi saanut ajettua hallille tai toisen auton kototallista pois, niin itsekin olisin sisällä varmaan ruiskuttanut, tai ainakin vienyt yöksi sisään kuivamaan. Mutta tilanne kun oli mikä oli niin ei ollut vaihtoehtoja. Tosihan on se, että vähemmän tulee roskia ja muuta pintavirhettä kuin tuulettamattomassa sisätilassa tuohon maalipintaan. Kunnon tilat kun olisi niin se olis liian helppoa :crazy:
Massa on cromaxin liuotinpohjaista, ja nimenomaan sitä koska ulkona maalataan. Vesimassalla ei tule kyllä yhtään mitään näillä olosuhteilla. Ruiskussa on oma erillinen vedenerotin, muttei sen kanssa ole ollut ongelmaa tuossa omassa pihassa. Lakka on Impan peruslakkaa, jossa vakiokovetin on melko hätäistä jo lähtiäpäälle. Se on optimaalisissa olosuhteissa jopa liian nopeaa. Mitään jässähtämis ongelmaa ei ollut. Suurin haaste oli hiipivä kosteus, joka alkoi melko pian maalaamisen jälkeen. Niinpä pyörin kolmeenkertaan puhaltimen kanssa korin ympäri poistaen kosteutta. Siinä vaiheessa kun pinta oli pölykuiva jätin sen siihen.
Oven ja lokarin toki nostin talliin yöksi kuivamaan.
MB E200D T -18
MB 300CE-24 Cabriolet -92
MB 500SEC -91

1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair

http://garage59.blogspot.fi/

Ex: MB 200D -91 | MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12812
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Re: MB 200D |1991| - Kiireetön Daniel

Viesti Kirjoittaja epk »

hauska ja hieno prokkis, minttikuntoinen patalaiska dieseli antaa kyllä omanlaisensa fiiliksin tienpäällä ai että :thumbup:
Avatar
EVO X
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3792
Liittynyt: Su 26.10.2003 13:18

Re: MB 200D |1991| - Kiireetön Daniel

Viesti Kirjoittaja EVO X »

epk kirjoitti: La 26.10.2024 09:10 hauska ja hieno prokkis, minttikuntoinen patalaiska dieseli antaa kyllä omanlaisensa fiiliksin tienpäällä ai että :thumbup:
Mä havahduin pari vuotta sitten siihen, että kukaan ei oikein kunnolla entisöi 200D:tä. Museoautoja ja kohtuuhintaisiakin sellaisia on välillä myynnissä, mutta nekin yleensä vähän sellasia puolivillaisia ja monesti kapealistaisia yksilöitä. Toki muutama superhyvin säilynyt osuu joukkoon, mutta sellasta rehtiä enstisöityä 2.sarjalaista kyllä melko vähän on liikkeellä.
Kuitenkin näillä 200D:llähän meistä suurin osa on aloitellut harrastustaan tai ainakin jossakin vaiheessa sellaisella ajellut. Kyllä se kuitenkin on noista dieseleistä lähimpänä sitä ikiliikkujaa, vaikka toki laiska onkin.
Ehkä se arvostus muuttuu näissäkin, kun tekee yhden hyvän malliksi.
MB E200D T -18
MB 300CE-24 Cabriolet -92
MB 500SEC -91

1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair

http://garage59.blogspot.fi/

Ex: MB 200D -91 | MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4694
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: MB 200D |1991| - Kiireetön Daniel

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Rauhallinen entisöinti ja silleen.
Ei hemmetti miten äkkiä tulee priimaa kun alat tekemään!
Aikaa on pakko olla palanut kohtuullisen paljon, ei noi tunnissa parissa per osa tule.
Avatar
EVO X
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3792
Liittynyt: Su 26.10.2003 13:18

Re: MB 200D |1991| - Kiireetön Daniel

Viesti Kirjoittaja EVO X »

MJPfin kirjoitti: La 26.10.2024 12:07 Rauhallinen entisöinti ja silleen.
Ei hemmetti miten äkkiä tulee priimaa kun alat tekemään!
Aikaa on pakko olla palanut kohtuullisen paljon, ei noi tunnissa parissa per osa tule.
Joo tottakai tätä on tehty niin paljon kuin suinkin ehtii. Välillä muutama tunti ja välillä aamusta iltaan. Ei se muuten tässä ajassa syntyisi. Kokemusta alkaa näistä olla sen verran, että hyvää saa tehtyä nopeastikin 8)
MB E200D T -18
MB 300CE-24 Cabriolet -92
MB 500SEC -91

1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair

http://garage59.blogspot.fi/

Ex: MB 200D -91 | MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
Avatar
Heavy
Mersumies
Mersumies
Viestit: 983
Liittynyt: Ke 19.05.2004 00:41

Re: MB 200D |1991| - Kiireetön Daniel

Viesti Kirjoittaja Heavy »

EVO X kirjoitti: To 24.10.2024 20:14
Lopuksi hionta lamellilla ja muutama korjaushefti. Tinneripesun jälkeen saumaan 2K sika. Seuraavana epäkeskolla hionta ja maalaus epoksilla. Epoksin päälle laitoin vähän kittiä ja hiontavärin ennen pintamaalin ruiskutusta.

Miksi ihmeessä hitsaussauman päälle laitetaan jotain sika mössöä? Nuohan pitää kaikki paikat tehdä uusiksi tuossa autossa!
V123 & W123

V123 langin osia saa tarjota!
Avatar
EVO X
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3792
Liittynyt: Su 26.10.2003 13:18

Re: MB 200D |1991| - Kiireetön Daniel

Viesti Kirjoittaja EVO X »

Heavy kirjoitti: La 26.10.2024 18:46
EVO X kirjoitti: To 24.10.2024 20:14
Lopuksi hionta lamellilla ja muutama korjaushefti. Tinneripesun jälkeen saumaan 2K sika. Seuraavana epäkeskolla hionta ja maalaus epoksilla. Epoksin päälle laitoin vähän kittiä ja hiontavärin ennen pintamaalin ruiskutusta.

Miksi ihmeessä hitsaussauman päälle laitetaan jotain sika mössöä? Nuohan pitää kaikki paikat tehdä uusiksi tuossa autossa!

2K koriliima on eri asia kuin sikamassa. Valmistaja on toki sama. Sikamassa on elastinen uretaanipohjainen asennusliima, ja koriliima on epoksimassa millä liimataan koripaneeleita toisiinsa kun ei käytetä hitsiä. Samaa epoksimassaa käytetään myös korvaamaan tinaus, kuten tässä tapauksessa. Saumaus tiivistää huokoset ja pienet reijät saumassa, ettei niihin pääse kosteus. Kuivuttuaan tämä epoksimassa hiotaan kuten tinakin hioittaisiin. Sitä jää vain hentoinen ohut rantu. Tämän jälkeen pintaan ruiskutetaan epoksi ja vasta epoksin päälle tehdään pohjatyöt kitillä ym. Viimeistelty pinta suljetaan hiontavärillä. Hiontaväri hiotaan ennen pintaväriä. Mun täytyy varmaan kaikki edellisetkin autot hakea takaisin missä on toimittu myös ihan ammattilaisten toimesta samalla metodilla. Harmi kun niiden kanssa ei ole kuitenkaan tullut mitään ongelmia. Sen sijaan sauman päälle kitatuissa ja tinatuissa niitä on sitten ollut sitäkin enemmän.
MB E200D T -18
MB 300CE-24 Cabriolet -92
MB 500SEC -91

1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair

http://garage59.blogspot.fi/

Ex: MB 200D -91 | MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5543
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: MB 200D |1991| - Kiireetön Daniel

Viesti Kirjoittaja S202 »

Kyllä se epoksi pitäis olla ihan hyvää tavaraa, mutta mikset käytä jotain varsinaista ”koritinan korvaajaa” vaan tuota liimaa? Mulla on tosin siitäkin (3M tuote) huono kokemus, eka purkki toimi hyvin mutta toisesta paikasta tilattu pehmeni kun siihen laittoi kittiä päälle ja kaikki oli tehty ohjeiden mukaan. Siihen purkkiin oli liimattu vanhan etiketin päälle uusi jossa uudempi päiväys, tuota koitettiin selvitellä mutta ei siihen selvyyttä tullut.
S124 300TE
W124 300D
Avatar
EVO X
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3792
Liittynyt: Su 26.10.2003 13:18

Re: MB 200D |1991| - Kiireetön Daniel

Viesti Kirjoittaja EVO X »

S202 kirjoitti: La 26.10.2024 20:06 Kyllä se epoksi pitäis olla ihan hyvää tavaraa, mutta mikset käytä jotain varsinaista ”koritinan korvaajaa” vaan tuota liimaa? Mulla on tosin siitäkin (3M tuote) huono kokemus, eka purkki toimi hyvin mutta toisesta paikasta tilattu pehmeni kun siihen laittoi kittiä päälle ja kaikki oli tehty ohjeiden mukaan. Siihen purkkiin oli liimattu vanhan etiketin päälle uusi jossa uudempi päiväys, tuota koitettiin selvitellä mutta ei siihen selvyyttä tullut.
Oikeastaan siksi kun käytän tuota koriliimaa muissakin jutuissa kuin peltikorjauksissa. Käyttökohteita on melkoisesti. Tinankorvike on vaan siihen saumaukseen, tai en ainakaan uskalla käyttää sitä rakenneliimana. Molemmat on toki epoksipohjaisia. Sen verran tyyriitä purnukoita, ettei viitti ihan kaikkia haalia hyllyyn kuivumaan. Tämä Sikan ja Terosonin liima on ainakin omien kokemusten perusteella osoittautunut erittäin toimivaksi. Tappelin sen tinan kanssa aikanaan ja siihen en enää lähde.

Edit, Cadillacissahan oli käynyt tinankorvikkeen kanssa juuri kuten sulla. Siinä se oli reagoinut epoksipohjamaalin kanssa niin, että se pehmensi epoksin ja veti pintamaalin kurttuun. Itse en tuossa ollut tehnyt mitään työvaiheita, vaan nämä teetettiin ammattilaisella. Uusiksihan se tosiaan silloin meni. Nämä koriliimat ei ole koskaan jääneet märiksi tai reagoineet minkään kanssa. Ensimmäisen kerran ollaan näitä käytetty joskus 10-vuotta takaperin.
MB E200D T -18
MB 300CE-24 Cabriolet -92
MB 500SEC -91

1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair

http://garage59.blogspot.fi/

Ex: MB 200D -91 | MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5543
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: MB 200D |1991| - Kiireetön Daniel

Viesti Kirjoittaja S202 »

Joo, mulla kävi toisinpäin eli tinankorvikkeen päälle laitettu kitti ja epoksimaali sai sen pehmenemään sielä alla. Aattrlin etten käytä sitäkään enää vaan epoksin päälle kittaus. SeKIN tuli sössittyä kun kittasin seuraavana päivänä, viikon päästä kitti oli pehmeää kun imi epoksista liuottimet. Tein uudestaan siten että hioin epoksin auki seuraavana päivänä ja kittasin vasta 4-5 päivän jälkeen.
Minäkään en sen tinan kanssa jaksa leikkiä kun ei sitä tarvi jos osaa hitsata ja silläkin saa amatööri enemmän tuhoa kuin hyötyä aikaan.
S124 300TE
W124 300D
Vastaa Viestiin