MB 200D |1991| - Kiireetön Daniel | Museorekisterissä *Myyty*

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Vastaa Viestiin
Avatar
EVO X
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3788
Liittynyt: Su 26.10.2003 13:18

MB 200D |1991| - Kiireetön Daniel | Museorekisterissä *Myyty*

Viesti Kirjoittaja EVO X »

Muutama vuosi ehti vierähtää viimeisimmästä, tänne kirjoitetusta projektista, mutta ehkä näin talvea vasten on mukava turista jotakin täällä Foorumillakin.
Viimeisin kertomus oli tosiaan 300D:stä, minkä myin -23 tammikuussa. Kuten vanhempiin projektikertomuksiin olen hieman asiaa valottanut, on tässä välissä sepitty avo CLK (A209), 190E -90 ja viimeisimpänä se pitkään haaveiltu 300CE-24 Cabriolet -92. Näistä en ole tänne syystä taikka toisesta kirjoittanut, mutta niistäkin löytyy projektikertomus aiemmin mainitusti tuolta blogistani.

Kuva

Kesällä nautin jopa odotettua enemmän avo-124:n kyydeistä ja fiiliksestä. Se hakkaa CLK:n 6-0. Avossa on aikalailla kaikki mitä haaveilla saattaa aina väreistä ja varusteista lähtien. Ihmisen aivoitukset on outoja, ja jostain ihmeen syystä alkoi kiinnostaa jokin hyvin alkukantainen perus-Mersu! Katselin sellaista jo -23 vuoden syksyllä, mutta 190 vei ajan ja rahat. Nyt vuotta myöhemmin sama syyhy alkoi uudelleen, ja laitoin hakuun 200D:n tai 250D:n. En halunnut 300D:tä, koska se polku on käyty, eikä siitä jäänyt mitään OM603 fetissiä. Sen sijaan arvostus 5-mukiseen on ollut koko harrastusajan vahvaa. Ja löytyy historiasta se legendaarinen 200D:kin. Jokin siinä nelosdieselin raksutuksessa on alkanut tätänykyä viehättää, ja veljen W123:lla ajallessani taannoin, laiska vanha diesel aiheutti jonkinlaisen oudon kiireettömän fiiliksen, mitä ei ole muissa laitteissa tullut vastaan. Niinpä 200D kaikessa ankeudessaan oli jopa 250D:tä korkeammalla hakukriteereissä.

Kuva

Melkein jo hairahdin taas bensakoneiseen, vaikka M102, ei itsellä oikein jaksa aiheuttaa mitään mielenkiintoa kaikkine ärsyttävine ongelmineen. Mutta kuten tapana on, joskus tulee sattumia eteen. Melko lähellä kotipaikkaani ilmestyi myyntiin pitkään seissyt, mutta harvinaisen rääkkäämätön 200D vuodelta -91. Autoa myi alkuperäisen omistajan sukulainen, jolla ei oikein ollut minkäänlaista MB tietoutta, tai ainakaan koskien W124:sta. Puhelimessa kerrottiin auton olevan hyvä tekniikan luovuttaja, mutta omat haukansilmät näkivät kuvissa paljon muuta.
Itse auto oli hyvin hyvin p e r u s varusteilla. Värikin olisi aiheuttanut syvää pahaa oloa vielä muutamia vuosia sitten, mutta kai se vanhemmiten makukin muuttuu. Ja tässä toki Karran upea 200E jotenkin aiheutti ahaa elämyksen kyseisen värin hienoudesta. Kilometrit olivat mielestäni maltilliset 416tkm, mutta eniten plussaa aiheutti ehdottomasti se, että kyseessä oli käytännössä 2-omisteinen auto! Alkutaipaleen tämäkin yksilö on viettänyt Taksina vuosina 1991-94. Siitä lähtien sitä onkin ohjastanut herrasmies pikkupaikkakunnalta. Ajot lienee olleet hyvin paikallisia, mistä kielii mm. alkuperäinen tuulilasi jossa on vielä verotarran jämätkin paikallaan.

Kuva

Kuva

Leima oli päässyt hieman vanhaksi, edellisen inssin katselmuksen ollessa vuodelta 2016. Se selittyy sillä, että tätä nykyä 92-vuotiaalta herrasmieheltä oli vallesmanni, tai oikeastaan lääkäri, ottanut ajo-oikeuden pois 2017. Onneksi auto oli seissyt sieltä saakka sentään sisätiloissa aina -23 syksyyn saakka, jolloin se oli ajettu toiselle tontille ulkosäilytykseen. Paikanpäällä toki näki, että kyllähän sitä tekemistäkin olisi, mutta kori ei siitä huolimatta vaikuttanut pahalta, pikemminkin jopa hyvältä. Ajeltuani pätkän myyjän yksityisellä metsätiellä, ja todettuani auton liikkuvan eteen, taakse ja jopa jotenkuten pysähtyvänkin, päätin kopata aarteen talteen. Vielä samana iltana otimme kaverini Hannun sprintteri perään trailerin, ja lähdimme hakemaan Danielin kotiin. Tästä sitten aletaan entisöimään sellaista rauhoittumiskulkinetta ruuhkavuosien keskelle. Museostatuksella tietenkin.

Kuva
Viimeksi muokannut EVO X, Ma 10.02.2025 22:14. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
MB E200D T -18
MB 300CE-24 Cabriolet -92
MB 500SEC -91

1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair

http://garage59.blogspot.fi/

Ex: MB 200D -91 | MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
Avatar
EVO X
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3788
Liittynyt: Su 26.10.2003 13:18

Re: MB 200D |1991| - Kiireetön Daniel

Viesti Kirjoittaja EVO X »

Kuva

Auton kotiutuessa kaksi viikkoa takaperin, oli ensimmäinen operaatio penkinpäällisten poisto. Arvailuni osui oikeaan, ja alta löytyi melko virheettömät alkuperäiset perussiniset penkit. Mutta voi huh, mikä määrä pölyä! Oletan, että päälliset on olleet penkeissä aina taksiajoilta lähtien, eli yli 30-vuotta :shock: Toki tarina ei kerro, onko ne esimerkiksi uusittu joskus, mutta en itse usko siihen.

Kuva

Kuva

Seuraavaksi piti päästä eroon iänkaikkisen vanhoista nastarenkaista, jotka halkeilivat ihan läpeensä. Pellivanteet nyt ei muutenkaan tulisi jäämään alle, joten nappasin hyllystä avoa varten alkujaan entisöidyt 7x16 124-alkuisella varaosanumerolla olevat kasireijät. Näissä päällä oli jo valmiiksi hyvät Hankookin kitkat. Avoon kunnostin 210-alkuiset 7,5x16 vastaavat, sillä ne on spekseiltään siihen paremmat. Ennen pyörien vaihtoa oli kuitenkin pestävä pyöränkotelot ja samalla tutkittava totuus alustan kunnosta.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Isona hyötynä tässä autossa oli ollut, (ehkä taas alusta saakka?) sisälokasuojat ja kuraläpät. Luonnollisesti ne ei kuulu omaan varusteihannointiin taas tyylillisesti, joten kiitin palveluksesta ja siirsin kaatopaikkakuormaan.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

No, pyöränkotelot olivat melko ryöttäiset, kuten arvata saattaa, mutta mestari oli itsekin yllättynyt, miltä ne sitten pesun jälkeen näyttivätkään. Sisäkaaret olivat suorastaan erittäin siistit, ja ehjällä alkuperäisellä maalipinnalla. Kelkan kiinnitys oli täysin ehjä ja kova. Niitäkin oli selkeästi joskus massattu, mutta massa oli jo kulunut pois ja paljastanut pintaruosteet. Kuitenkin mitätön pikkuhomma. Alustan hilppeet näytti ihan säädylliseltä, ja jotakin oli joskus vaihdettukin. Jarrut sentään oli selkeästi vaihtokunnossa, joten ne menivät hankintalistalle.

Kuva

Konehuonekaan ei ollut mitenkään valtavan räjähtänyt, vaan sielläkin oli paljon asioita, mitkä kielivät hyvästä pidosta. Pesun jälkeen motti näytti jo oikeinkin hyvältä. Hankintalistan jatkoksi meni samantien moottorin kumityynyt, sillä mekkala oli melkoinen kylmällä koneella startatessa.

Kuva

Kuva

Takapäästä jännitti irrottaa heijastinpanelia, mutta positiivinen meininki jatkui, eikä sieltä alta löytynyt mitään hälyttävää. Lopuksi oli se odotettu hetki kun sai pestä koko komeuden. Pesun jälkeen auto näytti uusilla pyörillä jopa hämmästyttävän asialliselta. Ulkonäön parantuessa motivaatiokin kasvoi reippaasti.
MB E200D T -18
MB 300CE-24 Cabriolet -92
MB 500SEC -91

1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair

http://garage59.blogspot.fi/

Ex: MB 200D -91 | MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18095
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: MB 200D |1991| - Kiireetön Daniel

Viesti Kirjoittaja dealer »

Mukava katsella kuvia joissa näkyy lähtökohta ja edelleen pesun jälkeen, penkinpäällisten poistamisen jälkeen jne. ja tuosta sitten "kehitys" eteenpäin.
Kylläpä alkoi kiva viestiketju :idea:

Edit; lisään vielä alla olevaan EVO X kommenttiin liittyen, että juurikin se viehättää, kun on perus-124:ien perus-124 kyseessä, ja vielä taksihistorialla vaikka sillä ei tässä käytännön merkitystä olekaan, kilometritkin kun on kuitenkin keskimääräistä alhaisemmat.
Viimeksi muokannut dealer, Ma 21.10.2024 07:44. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
wiimax.fi
Avatar
EVO X
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3788
Liittynyt: Su 26.10.2003 13:18

Re: MB 200D |1991| - Kiireetön Daniel

Viesti Kirjoittaja EVO X »

dealer kirjoitti: Ma 21.10.2024 06:48 Mukava katsella kuvia joissa näkyy lähtökohta ja edelleen pesun jälkeen, penkinpäällisten poistamisen jälkeen jne. ja tuosta sitten "kehitys" eteenpäin.
Kylläpä alkoi kiva viestiketju :idea:
Olen samaa mieltä :thumbup: Liian usein itsekin tulee laitettua eri kanaviin kuvaa vaan valmiista lopputuloksesta, mutta itseäkin kiinnostaa enemmän miten siihen on päädytty. Tätä on muutenkin jotenkin kiva ratustaa kun auto nyt ei ole mikään ääriharvinainen kultakaivos, vaan ihan tavallinen vanha MB. Tietysti tässä vähän kutkuttaa, miten hienon tällaisesta saa väkerrettyä rajallisella budjetilla ja luontoäidin suoman aikataulun puolesta. Koska muu kalusto on jo talviunilla, on rakennuspaikkana raikas ulkoilma :lol:
MB E200D T -18
MB 300CE-24 Cabriolet -92
MB 500SEC -91

1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair

http://garage59.blogspot.fi/

Ex: MB 200D -91 | MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13627
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: MB 200D |1991| - Kiireetön Daniel

Viesti Kirjoittaja karra »

EVO X kirjoitti: Ma 21.10.2024 07:14
dealer kirjoitti: Ma 21.10.2024 06:48 Mukava katsella kuvia joissa näkyy lähtökohta ja edelleen pesun jälkeen, penkinpäällisten poistamisen jälkeen jne. ja tuosta sitten "kehitys" eteenpäin.
Kylläpä alkoi kiva viestiketju :idea:
Olen samaa mieltä :thumbup: Liian usein itsekin tulee laitettua eri kanaviin kuvaa vaan valmiista lopputuloksesta, mutta itseäkin kiinnostaa enemmän miten siihen on päädytty. Tätä on muutenkin jotenkin kiva ratustaa kun auto nyt ei ole mikään ääriharvinainen kultakaivos, vaan ihan tavallinen vanha MB. Tietysti tässä vähän kutkuttaa, miten hienon tällaisesta saa väkerrettyä rajallisella budjetilla ja luontoäidin suoman aikataulun puolesta. Koska muu kalusto on jo talviunilla, on rakennuspaikkana raikas ulkoilma :lol:
Kyllä, erittäin hyvä aloitus :thumbup: . Kyllä kunnon putsi tekee vaikutuksen ja antaa kipinää kunnostukselle.

Itsellä talli on käytössä 200E:n kunnostukseen siihen asti kunnes lunta alkaa sataa reilummin, silloin puoliso laittaa käyttiksen katokseen ja Pontiac siirtyy talliin.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk]
2013 MB A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5516
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: MB 200D |1991| - Kiireetön Daniel

Viesti Kirjoittaja S202 »

Kylläpäs muuttui pesulla ja sisälokarit on näissä kyllä tehneet ihmeitä. Varsinkin kun lokarien reunat tulee kaarien päälle vaikkei ne varsinaisesti hyvältä näytäkkään. Meneekö oikealta takakaaren takaosasta(sisälokasuojan puolelta) sormi läpi vai valehteleeko kuva?
S124 300TE
W124 300D
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4619
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: MB 200D |1991| - Kiireetön Daniel

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Voi vohveli miten hienossa kunnossa pyöräkotelot on. Nähnyt paljon uudempia ja paljon hirveämmässä kunnossa pesun jäljiltä.

Taas yksi mukava projekti seurata. :thumbup:
Avatar
EVO X
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3788
Liittynyt: Su 26.10.2003 13:18

Re: MB 200D |1991| - Kiireetön Daniel

Viesti Kirjoittaja EVO X »

Ja siten töihin. Ruostettahan autosta "näkyi" jopa hämmästyttävän vähän, mutta se ei sentään ollut ihan koko totuus. Kuskin ovikin näyttää kuvissa päällepäin jopa hyvältä, mutta siitä puuttui koko pohja! Ensimmäisellä romisreissulla matkaan tarttui parempi ovi, joka löytyi onneksi melkein samassa värissä. Ovi oli 1.sarjasta, joten värikoodi lienee ollut jokin muu kuin 348. Ajattelin sen kuitenkin helpottavan maalaamista, jos pohja on sinnepäin. Virheetön toki ei tämäkään ollut, mutta kova sentään kauttaaltaan. Pintarupia löytyi kuitenkin riittävästi tästäkin.

Kuva

Kädet syyhyten teki mieli päästä pesemään sisustaa, joten purin sen kokonaan pois. Sanomattakin lienee selvää, ettei noin vanhaa likaa pysty autoonpäin pesemään millään painehuuhtelukoneella. Metodiksi valikoitui siis perinteinen painepesuri. Vaahdotin ensin osat Autoglymin TFR:llä, ja sitten hieroin ne porakoneen kanssa pesuharjalla. Tämän jälkeen huuhtelu ja sen perään vasta painehuuhtelukoneen kanssa imu. Annoin osien kuivua muutaman tunnin, jonka jälkeen sumutin pintaan vielä hajuntappajan ja kävin kaikki läpi imevällä höyrypesurilla.

Kuva

Kuva
Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Penkeistä kuoriutui oikein mainiot, vaikka toki kuskin penkissä pieni nirhauma onkin. Toistaiseksi en ole vielä päättänyt korjataanko kangas vai annako vielä olla, täytyy hieman tuumata asiaa. Matot ja muut verhoilut peseytyivät oikein mallikkaasti, ja olin yllättynyt miten syvän siniset ne vielä olivat.

Kuva
Viimeksi muokannut EVO X, Ma 21.10.2024 13:16. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
MB E200D T -18
MB 300CE-24 Cabriolet -92
MB 500SEC -91

1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair

http://garage59.blogspot.fi/

Ex: MB 200D -91 | MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
Avatar
EVO X
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3788
Liittynyt: Su 26.10.2003 13:18

Re: MB 200D |1991| - Kiireetön Daniel

Viesti Kirjoittaja EVO X »

S202 kirjoitti: Ma 21.10.2024 11:03 Kylläpäs muuttui pesulla ja sisälokarit on näissä kyllä tehneet ihmeitä. Varsinkin kun lokarien reunat tulee kaarien päälle vaikkei ne varsinaisesti hyvältä näytäkkään. Meneekö oikealta takakaaren takaosasta(sisälokasuojan puolelta) sormi läpi vai valehteleeko kuva?
Näin on, rumat,mutta oikein asennettuna toimivat ja suojaa hyvin. Juu siellä on pikkasen pehmeää takana molemmin puolin, palailen ruosteisiin myöhemmin :D
MJPfin kirjoitti: Ma 21.10.2024 11:30 Voi vohveli miten hienossa kunnossa pyöräkotelot on. Nähnyt paljon uudempia ja paljon hirveämmässä kunnossa pesun jäljiltä.

Taas yksi mukava projekti seurata. :thumbup:
Joo tämä hauskaa onkin, kun avossa takasisälokarit oli paljon työläämmät kuin tässä taksimallissa :lol:
MB E200D T -18
MB 300CE-24 Cabriolet -92
MB 500SEC -91

1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair

http://garage59.blogspot.fi/

Ex: MB 200D -91 | MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
Avatar
EVO X
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3788
Liittynyt: Su 26.10.2003 13:18

Re: MB 200D |1991| - Kiireetön Daniel

Viesti Kirjoittaja EVO X »

karra kirjoitti: Ma 21.10.2024 10:24 Kyllä, erittäin hyvä aloitus :thumbup: . Kyllä kunnon putsi tekee vaikutuksen ja antaa kipinää kunnostukselle.

Itsellä talli on käytössä 200E:n kunnostukseen siihen asti kunnes lunta alkaa sataa reilummin, silloin puoliso laittaa käyttiksen katokseen ja Pontiac siirtyy talliin.
Täytyy kans jossakin välissä saada tuo sisään edes hetkeksi, mutta vähän haastavaa kun ei ole ajossa, niin ei pysty siirtämään. Tai toki siirtolapuilla onnistuu, mutta pitää saada sitä ennen edes sisusta takasin :problem:

No ehkä se tästä suttaantuu. Jossain välissä pitää yrittää käydä hakemassa leima.
MB E200D T -18
MB 300CE-24 Cabriolet -92
MB 500SEC -91

1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair

http://garage59.blogspot.fi/

Ex: MB 200D -91 | MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
Bemaristi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 467
Liittynyt: Ma 29.08.2005 08:31

Re: MB 200D |1991| - Kiireetön Daniel

Viesti Kirjoittaja Bemaristi »

Itse jättäisin tuon penkin todennäköisesti tuommoiseksi, ellei sitten löydy täsmälleen yhtä haalistumatonta alkuperäistä kangasta esim. apukuskin penkistä.

Joskus pari vuotta sitten ostin Kuopiosta "alkuperäistä" uutta kangasta ja sen sai samantien nakata roskiin. Se oli tosin mustaa, mutta sama kuvio.
carbon
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 66
Liittynyt: Ti 15.02.2011 13:08

Re: MB 200D |1991| - Kiireetön Daniel

Viesti Kirjoittaja carbon »

Onpa kyllä mahtava muutos pelkällä pesulla. :clap: Sisustahan näyttää pesun jälkeen kuin uudelta, eikä tuo pieni nirhauma taida olla este museoinnille, joten en ehkä minäkään tekisi sille mitään.
Autossasi näkyy olevan vakkari; onko ihan tehdasvaruste vai jälkikäteen asennettu?🧐 Ei kovin yleinen 200D:ssä.😀

Itse kun aloin 4-5v. sitten etsimään W124 harrasteautoksi, niin ensin kävin Tragikomilta läpi kaikki meidän entiset taksit, mutta niin vain olivat kolme ekaa (87-89-92) päätyneet paaliin, ja viimeinen -95 ilmeisesti roudattu ulkomaille (taksiksi?) jossain vaiheessa. No, sitten löytyi tuo nykyinen E300D, mutta oma viehätyksensä olisi ollut perhehistorian omaavalla 200D:llä. Ne oli kaikki meillä hyvin perusvarusteisia, lisävarusteina lähinnä 5.vaihde, taksialusta ja pohjapanssari.😂 Viimeinen tuli sentään metallivärillä.😅
W213 E220d A 4matic Exclusive -22
S212 E350CDI A AMG-line/Avantgarde -13
W124 E300D A -95
W123 240D T6 -84 MR
Avatar
EVO X
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3788
Liittynyt: Su 26.10.2003 13:18

Re: MB 200D |1991| - Kiireetön Daniel

Viesti Kirjoittaja EVO X »

Bemaristi kirjoitti: Ma 21.10.2024 18:22 Itse jättäisin tuon penkin todennäköisesti tuommoiseksi, ellei sitten löydy täsmälleen yhtä haalistumatonta alkuperäistä kangasta esim. apukuskin penkistä.

Joskus pari vuotta sitten ostin Kuopiosta "alkuperäistä" uutta kangasta ja sen sai samantien nakata roskiin. Se oli tosin mustaa, mutta sama kuvio.
Joo tämä ei ole ainut kerta kun uusi kangas ei ole ollut lähelläkään. Ajattelin että nimenomaan kun ei ole juurikaan haalistunut, niin saattaisi uusikin mennä, mutta mietin samaa, että hakisi apparin penkin tuosta kaverilta ja purkaisi siitä palan.. no ehkä se menee tollasenaan ainakin aluksi.
MB E200D T -18
MB 300CE-24 Cabriolet -92
MB 500SEC -91

1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair

http://garage59.blogspot.fi/

Ex: MB 200D -91 | MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
Avatar
EVO X
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3788
Liittynyt: Su 26.10.2003 13:18

Re: MB 200D |1991| - Kiireetön Daniel

Viesti Kirjoittaja EVO X »

carbon kirjoitti: Ma 21.10.2024 18:39 Onpa kyllä mahtava muutos pelkällä pesulla. :clap: Sisustahan näyttää pesun jälkeen kuin uudelta, eikä tuo pieni nirhauma taida olla este museoinnille, joten en ehkä minäkään tekisi sille mitään.
Autossasi näkyy olevan vakkari; onko ihan tehdasvaruste vai jälkikäteen asennettu?🧐 Ei kovin yleinen 200D:ssä.😀

Itse kun aloin 4-5v. sitten etsimään W124 harrasteautoksi, niin ensin kävin Tragikomilta läpi kaikki meidän entiset taksit, mutta niin vain olivat kolme ekaa (87-89-92) päätyneet paaliin, ja viimeinen -95 ilmeisesti roudattu ulkomaille (taksiksi?) jossain vaiheessa. No, sitten löytyi tuo nykyinen E300D, mutta oma viehätyksensä olisi ollut perhehistorian omaavalla 200D:llä. Ne oli kaikki meillä hyvin perusvarusteisia, lisävarusteina lähinnä 5.vaihde, taksialusta ja pohjapanssari.😂 Viimeinen tuli sentään metallivärillä.😅
Tuo oli jälkiasennusvakkari, ei toimiva sellainen. Vaijeriohjauksella oleva boksi konehuoneessa, ja orkkis viiksi. Asennettu suoraan sanottuna aivan päin p*tä. Autossa oli sähköt melko sekaisin, joten purin kaiken ylimääräisen viritelmän pois ja palautin johdot alkuperäiskuosiin. Nyt toimii sähköt. Puran tuon viiksenkin tuosta pois ja uusin ratin muovin, en jaksa alata tuota virittämään kuntoon kun ei ole orkkis.

Kuva

Oikeastaan ainut varuste minkä itsekin olisin halunnut, olisi se 5-vaihteinen laatikko..mutta ehkä sillä nyt ei ole niin suurta merkitystä kun ei tämä mikään käyttöauto ole :wink:
MB E200D T -18
MB 300CE-24 Cabriolet -92
MB 500SEC -91

1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair

http://garage59.blogspot.fi/

Ex: MB 200D -91 | MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
Avatar
EVO X
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3788
Liittynyt: Su 26.10.2003 13:18

Re: MB 200D |1991| - Kiireetön Daniel

Viesti Kirjoittaja EVO X »

Vaihteista puheenollen, tein työkalut 4- ja 5-vaihteisten vakio nuppien kaavioille jo ennenkö olin koko autoa edes ostanut. Varastossa oli pahoin kulunut nahkanuppi/pussi joka oli jäänyt aikanaan 300D:stä.

Kuva

Uudella työkalulla, millaisen siis tein jo aikanaan cossun getragille, on mukava prässätä, kun se on työkaluterästä vastaavaa 3D tulostetta. Työkalun voi kuumentaa ihan reippaasti ja kastellun nahan kun lätkäisee laudan pätkään, niin suhina vaan käy.

Kuva

Kuva

Kuva

Verhoilin nupin kannen totuttuun tapaan uudella lipareella, ja lopuksi värjäsin koko systeemin uudelleen yli. Nyt on siisti 4-vaihteinen nuppi kumisen tilalle :thumbup:

Kuva
MB E200D T -18
MB 300CE-24 Cabriolet -92
MB 500SEC -91

1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair

http://garage59.blogspot.fi/

Ex: MB 200D -91 | MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
Raumalainen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 87
Liittynyt: To 21.09.2023 21:38

Re: MB 200D |1991| - Kiireetön Daniel

Viesti Kirjoittaja Raumalainen »

Aikas mielenkiintoinen valmistustapa. Millä tuo ns muotti tehty ?
08 Clk 220
Avatar
EVO X
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3788
Liittynyt: Su 26.10.2003 13:18

Re: MB 200D |1991| - Kiireetön Daniel

Viesti Kirjoittaja EVO X »

Raumalainen kirjoitti: Ma 21.10.2024 19:38 Aikas mielenkiintoinen valmistustapa. Millä tuo ns muotti tehty ?

Niin siis tarkoitat tuota prässityökalua? Se on 3D mallinnettu ja tulostettu 3D tulostimella työkaluteräksestä. Semmonen tulostin mikä siihen pystyy sulattaa metallijauhetta laserilla kerros kerrokselta. Muistaakseni poijaat sano että napsun vajaa miljoonan kone. Noilla on niitä kolme :lol:
MB E200D T -18
MB 300CE-24 Cabriolet -92
MB 500SEC -91

1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair

http://garage59.blogspot.fi/

Ex: MB 200D -91 | MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
Raumalainen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 87
Liittynyt: To 21.09.2023 21:38

Re: MB 200D |1991| - Kiireetön Daniel

Viesti Kirjoittaja Raumalainen »

Harvemmin noita metalli tulostimia näkee.
08 Clk 220
Avatar
Wikke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1515
Liittynyt: Ma 16.02.2004 23:35

Re: MB 200D |1991| - Kiireetön Daniel

Viesti Kirjoittaja Wikke »

Ohoh, tuostahan tuli kerrassaan upea! Niin se vain muuttuu kun tekee kunnon putsauksen.

Millä konstilla sait nuo pyöränkotelot noin hyvin puhtaaksi?
1991 420 SE
Avatar
EVO X
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3788
Liittynyt: Su 26.10.2003 13:18

Re: MB 200D |1991| - Kiireetön Daniel

Viesti Kirjoittaja EVO X »

Wikke kirjoitti: Ma 21.10.2024 20:09 Ohoh, tuostahan tuli kerrassaan upea! Niin se vain muuttuu kun tekee kunnon putsauksen.

Millä konstilla sait nuo pyöränkotelot noin hyvin puhtaaksi?
Kyllä! Olen käyttänyt nyt King Carthurin Pure exterior cleaneria raakana suoraan vaahdottimella. Sitä ennen kuitenkin perinteinen liuotinpesuaine eli hiilivety suihkupullosta joka paikkaan. Litran purkki meni noihin pyöränkoteloihin ja konehuoneeseen. Sitten tosiaan se vaahdotus ja tiskiharjalla perään. Lopuksi painepesurilla huolella vettä tupaan. Normaalisti olisin perään kuivannut ja maalannut paikkoja, mutta tälläkertaa jätin sen myöhemmälle.
MB E200D T -18
MB 300CE-24 Cabriolet -92
MB 500SEC -91

1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair

http://garage59.blogspot.fi/

Ex: MB 200D -91 | MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
Avatar
EVO X
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3788
Liittynyt: Su 26.10.2003 13:18

Re: MB 200D |1991| - Kiireetön Daniel

Viesti Kirjoittaja EVO X »

Onko hetki aikaa puhua ruosteesta? :lol: Aika hyvän kuvan sai toki jo autoa katsoassa ennen hankintaa, mitä mätää siinä on. Erikoisesti tässä tosiaan näkyi päällepäin jopa harvinaisen vähän ongelmia, mutta kyllähän ne sieltä penkomalla sitten löytyi.

Kuva

Pesun jälkeen oli vähän mukavampi alata purkamaan muoveja pois, ja aloitin lupaavimmasta, eli apparin etulokarista. Autossa muuten on orkkis lokarit, ja ne on hämmästyttävän hyvät sellaiset :thumbup:

Kuva

Etulokarin muovin alta paljastui iloinen yllätys, eli täysin ruosteeton pelti. Kuskin puolella ei oltu ihan niin onnekkaita, vaan alareuna oli ruostunut irti. Tämänkin kyllä tiedostin jo ostaessa.

Kuva

Kuva

Takalampun alla-puskurin välissä kuskin puolella oli se pahin korroosio, kuten S202 kyselikin. Siihen lienee tullut joskus pieni mälli, koska puskuriakin oli korjattu samasta nurkasta. Tietenkin ongelma löytyis samasta paikasta myös oikella puolella, mutta ei ihan niin laajassa muodossa.

Kuva

Tunkinreijät olikin tuttua tavaraa, ja kaikki 4kpl oli sitten nakerrettu reijän ympäriltä. Kuitenkin onneksi vaan sivusuunnasta, eli pohjan puolella oli ehjää.

Kuva

Kuva

Kuva

Takapenkin alta löysin pienen pienen reijän, ja apparin runkoaisan saumoista pohjan puolelta edestä pari kohtaa, missä pelti liittyy palkkiin. Lisäksi apparin etuovessa oli melko rapea alareuna, ja etummainen kiinnitysreikä muovipanelille oli myös syöpynyt pilalle.

Kuva

Rupia sitten oli lähinnä pienet laikut kaarissa ja ovissa. Takaluukun alareunassa oli myös pientä pintarupua.

Kuva

Kuva

Kuva

Pellit oli muuten melko suorassa, mutta takavalojen alta oli pökätty johonkin suht leveältä alalta. Muita vikoja oli lähinnä kolme antennin reikää. Itse en jotenkin siedä niitä ylimääräisiä reikiä, enkä varsinkaan niitä tulppia, jolla ne peitetään. Niinpä joutuu näyttää hieman Miggiä myös noille.
MB E200D T -18
MB 300CE-24 Cabriolet -92
MB 500SEC -91

1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair

http://garage59.blogspot.fi/

Ex: MB 200D -91 | MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5516
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: MB 200D |1991| - Kiireetön Daniel

Viesti Kirjoittaja S202 »

No kyllä siinä vähän tekemistä on. Tarkoitin sitä kohtaa mihin oikea takakaari loppuu ja puskuri alkaa, kuvassa näkyy sisäpuolella tuollainen kupru. Trabhanilta vaan kaikki mahdolliset korjauspellit mitä saa, sinne oli tullut uutena nyt sedanin peräkontin takakulmien pohjapellit jos toi vasen on ruostunut.
S124 300TE
W124 300D
Avatar
EVO X
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3788
Liittynyt: Su 26.10.2003 13:18

Re: MB 200D |1991| - Kiireetön Daniel

Viesti Kirjoittaja EVO X »

S202 kirjoitti: Ti 22.10.2024 10:21 No kyllä siinä vähän tekemistä on. Tarkoitin sitä kohtaa mihin oikea takakaari loppuu ja puskuri alkaa, kuvassa näkyy sisäpuolella tuollainen kupru. Trabhanilta vaan kaikki mahdolliset korjauspellit mitä saa, sinne oli tullut uutena nyt sedanin peräkontin takakulmien pohjapellit jos toi vasen on ruostunut.
Aivan, juu oli sielläkin kupru. Näähän on tehty jo, projekti esittäytyy vähän jälkijunassa :oops: Katoin Trabhanilta peltejä, mutta otin aerosta koko helmat kun tilasin muutakin. Noi kopan kulmat tuli purkuautosta ruosteettomat ja sen lokarin kulman leivoin suorasta pellistä. Ehkei nyt mikään hitsauksen näyttelytyö ole, mutta ihan toimiva. Teen tällä kertaa kaikki itse ja en todellakaan ole mikään peltiseppä :roll: Saumat olen hionnan jäljiltä tiivistänyt 2K koriliimalla, se on osoittautunut toimivaksi ja kestäväksi ratkaisuksi noissa edellisissä projekteissa. Sitten päälle normi pohjatyöt.

Jatkan projektin kerrontaa siinä järjestyksessä mitä on tehty, mutta siis autohan on tosiaan huomattavasti pidemmällä mitä topicci. Koppa on maalattu viime vkl ja nyt teen muoveja tällähetkellä.
MB E200D T -18
MB 300CE-24 Cabriolet -92
MB 500SEC -91

1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair

http://garage59.blogspot.fi/

Ex: MB 200D -91 | MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
Avatar
PTracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1150
Liittynyt: Ti 21.08.2007 20:15
Paikkakunta: Kalajoki

Re: MB 200D |1991| - Kiireetön Daniel

Viesti Kirjoittaja PTracing »

Olipas tässäkin vaan tekemistä ruosteiden parissa vaikka yhtäkkiä hyvän näköinen päällepäin. Näkyvä ruoste x 10 oli taas aika liki. Sanoisimpa että jopa aika paljon nopeaksi kunnostus projektiksi :lol:
IG: @pyrytakkunen
Avatar
EVO X
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3788
Liittynyt: Su 26.10.2003 13:18

Re: MB 200D |1991| - Kiireetön Daniel

Viesti Kirjoittaja EVO X »

PTracing kirjoitti: Ti 22.10.2024 12:45 Olipas tässäkin vaan tekemistä ruosteiden parissa vaikka yhtäkkiä hyvän näköinen päällepäin. Näkyvä ruoste x 10 oli taas aika liki. Sanoisimpa että jopa aika paljon nopeaksi kunnostus projektiksi :lol:
Joo hyvin oli naamioitunut ”siistiksi”! 3-päivää mä sitä hitsasin :lol:
MB E200D T -18
MB 300CE-24 Cabriolet -92
MB 500SEC -91

1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair

http://garage59.blogspot.fi/

Ex: MB 200D -91 | MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
Avatar
PTracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1150
Liittynyt: Ti 21.08.2007 20:15
Paikkakunta: Kalajoki

Re: MB 200D |1991| - Kiireetön Daniel

Viesti Kirjoittaja PTracing »

EVO X kirjoitti: Ti 22.10.2024 12:49
PTracing kirjoitti: Ti 22.10.2024 12:45 Olipas tässäkin vaan tekemistä ruosteiden parissa vaikka yhtäkkiä hyvän näköinen päällepäin. Näkyvä ruoste x 10 oli taas aika liki. Sanoisimpa että jopa aika paljon nopeaksi kunnostus projektiksi :lol:
Joo hyvin oli naamioitunut ”siistiksi”! 3-päivää mä sitä hitsasin :lol:
No kohtuu vähällähän siinä sitte pääsi, omassa meni monta kuukautta pelkästään ruosteiden korjaamiseen ja nyt onkin w124 hitsauskiintiö täynnä taas pitkäksi aikaa :mrgreen:
IG: @pyrytakkunen
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5516
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: MB 200D |1991| - Kiireetön Daniel

Viesti Kirjoittaja S202 »

Jaa se oli niin äkäinen projekti, itsellä olis mennyt vähintään jouluun asti hitsatessa :wtf:
S124 300TE
W124 300D
Avatar
EVO X
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3788
Liittynyt: Su 26.10.2003 13:18

Re: MB 200D |1991| - Kiireetön Daniel

Viesti Kirjoittaja EVO X »

S202 kirjoitti: Ti 22.10.2024 13:27 Jaa se oli niin äkäinen projekti, itsellä olis mennyt vähintään jouluun asti hitsatessa :wtf:
Noo, sulla on toki vähän siistimpi jälki ja kovemmat kriteerit :thumbup: Mulla riittää tässä nyt että se on ehjä :wink: nää mätähommat on tässä onneksi kuitenkin suurimmaksi osaksi piilossa, niin ei tarvi olla ihan parasta a-luokkaa viimeistely.
PTracing kirjoitti: Ti 22.10.2024 13:00
EVO X kirjoitti: Ti 22.10.2024 12:49
PTracing kirjoitti: Ti 22.10.2024 12:45 Olipas tässäkin vaan tekemistä ruosteiden parissa vaikka yhtäkkiä hyvän näköinen päällepäin. Näkyvä ruoste x 10 oli taas aika liki. Sanoisimpa että jopa aika paljon nopeaksi kunnostus projektiksi :lol:
Joo hyvin oli naamioitunut ”siistiksi”! 3-päivää mä sitä hitsasin :lol:
No kohtuu vähällähän siinä sitte pääsi, omassa meni monta kuukautta pelkästään ruosteiden korjaamiseen ja nyt onkin w124 hitsauskiintiö täynnä taas pitkäksi aikaa :mrgreen:

Joo tässä otettiin pala pois ja laitettiin uusi tilalle. Ei sen enempää suunnittelua ja hieromista. Toki helpotti kun oli tuossa purkuautoja mistä leikellä paloja. Mulla on hitsauskiintiö jatkuvasti täynnä, ei kyllä ole mun hommaa 😄
MB E200D T -18
MB 300CE-24 Cabriolet -92
MB 500SEC -91

1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair

http://garage59.blogspot.fi/

Ex: MB 200D -91 | MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
Avatar
EVO X
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3788
Liittynyt: Su 26.10.2003 13:18

Re: MB 200D |1991| - Kiireetön Daniel

Viesti Kirjoittaja EVO X »

Kuva

Ruostekorjaukset lähti käyntiin tuosta omaan silmään pahimmasta, eli kuskin takakulmasta. Purkuautosta kävin leikkaamassa ihan reilun siivun, niin oli helpompi sitten mitoittaa paikalleen. Yritin katkoa palan niin, että saumaa tulisi mahdollisimman vähän ja se olisi helposti hiottavissa.

Kuva

Sovittelussa meni vähän enemmän aikaa kuin ajattelin, mutta sain lopulta sen istumaan mielestäni hyvin. Heftasin migillä sen ihan näppi kerrallaan kiinni, ettei vetelisi aivan mahdottomasti. Sauma kun ei niin mahtavaa omalla osaamisella ole ja ulkona muutenkin tuo on vähän tuollaista, niin aika reippaasti lamellia sai antaa perään. Yritin vetää sauman umpeen niin hyvin kuin pystyy, ja lopuksi sauman päälle laitoin Sikaflexin 2K koriliiman molemmin puolin.

Kuva

Pikku hionnan jälkeen ruiskaisin päälle epoksin, ja sen kuivuttua tein pohjat kitillä. Suhteellisen vähän sitä lopuksi tarvitsi laittaa. Puskurin alle en alkanut tekemään mitään kauniita pohjia, lähinnä hioin liimat vähän alemmas.

Kuva

Kuva

Oikea nurkka sitten jäikin aika pieneksi palaksi ja siihen pystyi taivuttelemaan palikan ihan suorasta tavarasta, vaikka olisi mulla ollut kulma leikattuna siihenkin. Ajattelin säästää jos joskus tarttee muuhun :lol:

Kuva

Taka ”lista” puskurin ja valojen välissä oiottiin härmäläiseen tapaan puukalikalla ja vasaralla. Jonkinverran naputtelin sitä sitten peltivasaralla ja tapilla, ja mielestäni sain sen ihan hyväksi. Tähän kohtaan jälleen pohjalle epoksi ja päälle kittiä. Kittinä olen nyt käyttänyt Car Systemsin Softia, joka aika hyvin toimii omasta mielestä. Pohjien päälle sitten Cromaxin 2K hiontaväri.

Kuva

Takahiekkapellissä oli myös rupuja, mutta vain pinnallisia. Ne avasin harjalla, ja laitoin muhimaan rust converterin. Seuraavana päivänä hionta/harjaus ja tinneripesu, jonka päälle ”kitiksi” ja ikään kuin sealantiksi 2K sika. Vastaavaa metodia on tullut käytettyä nyt monessa tapauksessa, eikä yksikään rupu ole tullut uudestaan läpi.
Tässä ensimmäisessä hitsaus osuudessa korjasin myös pohjan pienet reijät. Ne avasin vingulla ja teräsharjalla puhtaaksi ja siistin reunat raspilla. Siihen sopivan kokoinen lappu ja Kemppiä perään. Jälleen saumaus 2k sikalla. Näihin kohtiin teen viimeistelyt sitten kun hieron nuo pyöränkotelot kuosiin. Käytännössä hionta, alustamassa ja väri tulee päälle. Kuvaa ei tullut otettua kun oli muutenkin ärsyttävä tehdä :crazy:
Helmapeltejä ei ollut vielä tullut tuossa vaiheessa, joten ne jäi seuraavaan kertaan.
MB E200D T -18
MB 300CE-24 Cabriolet -92
MB 500SEC -91

1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair

http://garage59.blogspot.fi/

Ex: MB 200D -91 | MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
300E W124 1987
Mersumies
Mersumies
Viestit: 534
Liittynyt: Ma 12.10.2020 21:33

Re: MB 200D |1991| - Kiireetön Daniel

Viesti Kirjoittaja 300E W124 1987 »

Onko tuo mikä näkyy oikealla punasella värjätty niin
Vahvistuspiste koukulle tai raudoiille joilla jäykistetään peräpäätä?
Sen minkä huollan sen myös korjaan
Vastaa Viestiin