W212 ja penkinlämmittimien tehottomuus.
W212 ja penkinlämmittimien tehottomuus.
Hei.
W212 tyyppivika tuntuu olevan toimimattomat penkinlämmittimet. Monella on vikakuvauksena ollut lämmittimen merkkivalon sammuminen noin minuutin jälkeen penkin lämpiämättömyyden lisäksi. Osalla taka-SAM on ollut rikki ja uuden käytetyn taka-SAM:n vaihto on korjannut ongelman.
Itselläni kumpikaan etupenkki ei lämpene, mutta merkkivalot eivät kuitenkaan sammu. Ennenkö alan tuolla pakkasessa repimään turhaan penkkiä irti, löytyisikö täältä ketään sellaista, jolla on ollut vastaavat oireet? Onko vika ollut taka-SAMin hajoavissa releissä?
MUOKKAUS:
Penkinlämmittimet toimi, mutta ovat tehottomat. Muokkasin otsikon vastaamaan ongelmaa.
W212 tyyppivika tuntuu olevan toimimattomat penkinlämmittimet. Monella on vikakuvauksena ollut lämmittimen merkkivalon sammuminen noin minuutin jälkeen penkin lämpiämättömyyden lisäksi. Osalla taka-SAM on ollut rikki ja uuden käytetyn taka-SAM:n vaihto on korjannut ongelman.
Itselläni kumpikaan etupenkki ei lämpene, mutta merkkivalot eivät kuitenkaan sammu. Ennenkö alan tuolla pakkasessa repimään turhaan penkkiä irti, löytyisikö täältä ketään sellaista, jolla on ollut vastaavat oireet? Onko vika ollut taka-SAMin hajoavissa releissä?
MUOKKAUS:
Penkinlämmittimet toimi, mutta ovat tehottomat. Muokkasin otsikon vastaamaan ongelmaa.
Viimeksi muokannut AaPoo, Su 06.10.2024 20:02. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
S212 E350CDI 4Matic 2009
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 71
- Liittynyt: La 09.03.2013 17:52
- Paikkakunta: Pohjois Pohjanmaa
Re: W212 penkinlämmittimien toimimattomuus ja taka-SAM
Onko ortopedi penkit .. ja eikös w212 saa istuin osan irti penkkiä irroittamatta .. toimiiko penkeissä edes selkäosan lämmitin .. jos niin istuin osan lämmitin rikki
w220 400cdi 01 & w210 270cdi 01& w210 270cdi 02 ollut....nyt w211 270 cdi & w212 350cdi 4matik
Re: W212 penkinlämmittimien toimimattomuus ja taka-SAM
Normaalit nahkapenkit, eikä toimi mielestäni mikään lämmitys etupenkeissä. Saa ton istuinosan pois, mutta alan epäillä tuota taka-SAMia, kun ei merkkivalo sammu itsestään kuten muilla, joilla on ollut vikaa vastusten kanssa.
S212 E350CDI 4Matic 2009
Re: W212 penkinlämmittimien toimimattomuus ja taka-SAM
Taka-SAM vaikuttaisi tosiaan olevan rikki, STAR:n testin mukaan kaikki penkinlämmitinelementit ovat ehjiä, jota tukee lämmittimien kytkimien pysyminen päällä, rikkinäinen elementti sammuttaisi lämmityksen, nyt tätä ei tapahdu. Mikään penkki ei kuitenkaan lämpeä edestä tai takaa.
Kun näitä SAM-yksiköitä ei voi korjata (esimerkiksi Elehuollon SAM:n korjaus on vaihtaa käytetty tilalle, yksikköä ei kuulemma voi korjata), on ainoa vaihtoehto vaihtaa uusi yksikkö ja koodata sen vaihto esimerkiksi MB-Labilla. Mutta mistäs sitä tietää purkuosaa Latviasta tilatessa, onko uusi käytetty ehjä vai ei? Eipä kai mistään, siksi mietin kokonaan uuden yksikön hankkimista.
Onko kukaan hankkinut uutta SAM-yksikköä uutena esimerkiksi Saksasta tai Veholta?
Nahkapenkit on aika kylmät talvella, enkä jaksaisi toista talvea ajella motonetin 15e penkinlämmitin etuistuimella.
Kun näitä SAM-yksiköitä ei voi korjata (esimerkiksi Elehuollon SAM:n korjaus on vaihtaa käytetty tilalle, yksikköä ei kuulemma voi korjata), on ainoa vaihtoehto vaihtaa uusi yksikkö ja koodata sen vaihto esimerkiksi MB-Labilla. Mutta mistäs sitä tietää purkuosaa Latviasta tilatessa, onko uusi käytetty ehjä vai ei? Eipä kai mistään, siksi mietin kokonaan uuden yksikön hankkimista.
Onko kukaan hankkinut uutta SAM-yksikköä uutena esimerkiksi Saksasta tai Veholta?
Nahkapenkit on aika kylmät talvella, enkä jaksaisi toista talvea ajella motonetin 15e penkinlämmitin etuistuimella.
S212 E350CDI 4Matic 2009
Re: W212 penkinlämmittimien toimimattomuus ja taka-SAM
Itsellä oli W212 ortopedinahkajakkarassa penkinlämmittimet ainakin toimiessaankin täysin lapselliset. Persekin lämmitti penkin talvella nopeammin kuin se itse penkinlämmitin. En toki sitten tiedä oliko niissäkin jotain probleemaa. Lämpeni kyllä, mutta tosiaan todella hitaasti ja tehottomasti ainakin omaan makuun. Heittäisinkö, että -10 pakkasessa pystyi selvästi toteamaan vasta 5min kuluttua, että penkki todellakin lämpenee. Oliko sitten vika vai ominaisuus, ei kokemusta toisesta vastaavasta.
W210 E 50 AMG (M119) -97
_______________________________________
*EX* W211 E 220 CDI Classic (OM646) -02
*EX* W211 E 320 CDI Avantgarde (OM648) -03
*EX* S212 E 350 CDI Avantgarde (OM642) -11
_______________________________________
*EX* W211 E 220 CDI Classic (OM646) -02
*EX* W211 E 320 CDI Avantgarde (OM648) -03
*EX* S212 E 350 CDI Avantgarde (OM642) -11
Re: W212 penkinlämmittimien toimimattomuus ja taka-SAM
Tuon viaksi laskisin, itsellä sama homma kuskin penkissä. Vämkärin penkin persosa lämpiää paljon nopeammin. Ristiselän lämmitys toimii molemmissa 'oikein'. Katsoin Vediamolla etät on siellä täysi tehoasetus sallittu (tuokin voi olla ongelma jos joku italiantuontimalli missä kuitekin grillit olisi...)
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Re: W212 penkinlämmittimien toimimattomuus ja taka-SAM
Onpas huonot persgrillit sitten näissä, jos lämmityksen toteaminen vaatii pakkasella 5 minuutin odottamisen. Yksi vaihtoehtohan olisi laittaa lämmitys päälle ja katsoa pihtiampeerimittarilla jokaisen penkin johdoista kulkeeko siellä virtaa. Eikös tuon lämmittimen pitäisi toimia myös näin kesälläkin, ettei siellä ole mitään ulkolämpötilan perusteella vaikuttavaa ohjausta? Mikäli pitäisi, voisin joku päivä mitata omasta nuo virrat, sillähän se selviää.
S212 E350CDI 4Matic 2009
Re: W212 penkinlämmittimien toimimattomuus ja taka-SAM
Oli muuten itselläni täysin samoin. Kuskin jakkarasta olin ainoastaan varma, että ristiselän lämmitys toimi. Istuinosasta tosiaan ennemmin kuvailemani mukaan en ollut varma mikä sen lämmitti. Apukuskin penkkiä joskus muistan koittaneeni ja se lämpesi napsun paremmin, istuinosa myös. Joskus epäilin että olisiko kuskin istuinosasta vastuslangat poikki tms, mutta en perehtynyt asiaan enempää.
W210 E 50 AMG (M119) -97
_______________________________________
*EX* W211 E 220 CDI Classic (OM646) -02
*EX* W211 E 320 CDI Avantgarde (OM648) -03
*EX* S212 E 350 CDI Avantgarde (OM642) -11
_______________________________________
*EX* W211 E 220 CDI Classic (OM646) -02
*EX* W211 E 320 CDI Avantgarde (OM648) -03
*EX* S212 E 350 CDI Avantgarde (OM642) -11
Re: W212 penkinlämmittimien toimimattomuus ja taka-SAM
Noniin, vihdoin ehdin ja sain aikaiseksi mittailla virtoja perslämmittimestä. Vastoin kaikkia ennakko-odotuksia penkinlämmitin toimii!!
Kuskin penkin virrankulus pihtiampeerimittarilla:
3/3 teholla virrankulutus 1,75A
2/3 teholla virrankulutus 1,25A
1/3 teholla virrankulutus 0,75A.
Nopealla P=UI saadaan 14 voltilla lämmitystehoksi
3/3 teholla 23 wattia
2/3 teholla 17,5 wattia
1/3 teholla 10,5 wattia
WIS:n johtokaavion perusteella lämppärille on ilmeisesti vedetty 1,5 mm2 johdot.
Onko näissä näin surkeat penkinlämmittimet? Nämähän on helvetti aivan surkeita talviautoja, nahkapenkit ja 23 watin persgrilli
Viime talvi meni mätänetin erillisellä istuinlämppärillä, missä oli 15A sulake ja se lämpesi todella hyvin.
Kuskin penkin virrankulus pihtiampeerimittarilla:
3/3 teholla virrankulutus 1,75A
2/3 teholla virrankulutus 1,25A
1/3 teholla virrankulutus 0,75A.
Nopealla P=UI saadaan 14 voltilla lämmitystehoksi
3/3 teholla 23 wattia
2/3 teholla 17,5 wattia
1/3 teholla 10,5 wattia
WIS:n johtokaavion perusteella lämppärille on ilmeisesti vedetty 1,5 mm2 johdot.
Onko näissä näin surkeat penkinlämmittimet? Nämähän on helvetti aivan surkeita talviautoja, nahkapenkit ja 23 watin persgrilli

Viime talvi meni mätänetin erillisellä istuinlämppärillä, missä oli 15A sulake ja se lämpesi todella hyvin.
S212 E350CDI 4Matic 2009
Re: W212 ja penkinlämmittimien tehottomuus.
Omassa W212 on myös kuskin penkinlämmittimen kanssa ongelmaa. Useimmiten pysyy "päällä" eli napissa pysyy valot, ei kuitenkaan aina. Penkki ei myöskään havaittavasti lämpene kuin selkänojan sivuilta.
Vänkärin puolella toimii kunnolla ja lämpenee ihan selvästi kauttaaltaan parissa minuutissa eli toiminee kuten kuuluu. Siinä siis hyvä referenssi mittauksille.
Mittailin äsken liittimistä vastusten kokonaisresistansseja:
-kuskin puoli 10.0 Ω --> laskennallisesti tehoa 14.4 W (eipä ihme ettei grillaa kunnolla)
-vänkärin puoli 2.5 Ω --> tehoa 57.6 W
Koska vänkärin lämmitys toimii kunnolla, oletan että näissä kuuluisi olla tuo noin 60 wattia per jakkara.
Käytän viimeistään viikonloppuna istuinosan irti ja selvittelen mistä kohtaa on lanka poikki. Raportoin homman sitten tänne.
Saattaa olla työmaata, kun on hierovat/dynaamiset penkit lämmityksillä, viilennyksillä ja muisteilla. Verhoilu kai on aika tiukassa ja saattaa olla hankala saada kiristettyä paikoilleen kunnolla.
Kai se pitää kuntoon kuitenkin touhuta. Melkoisia harrasteautoja tuntuvat olevan jos meinaa kunnossa pitää.
Vänkärin puolella toimii kunnolla ja lämpenee ihan selvästi kauttaaltaan parissa minuutissa eli toiminee kuten kuuluu. Siinä siis hyvä referenssi mittauksille.
Mittailin äsken liittimistä vastusten kokonaisresistansseja:
-kuskin puoli 10.0 Ω --> laskennallisesti tehoa 14.4 W (eipä ihme ettei grillaa kunnolla)
-vänkärin puoli 2.5 Ω --> tehoa 57.6 W
Koska vänkärin lämmitys toimii kunnolla, oletan että näissä kuuluisi olla tuo noin 60 wattia per jakkara.
Käytän viimeistään viikonloppuna istuinosan irti ja selvittelen mistä kohtaa on lanka poikki. Raportoin homman sitten tänne.
Saattaa olla työmaata, kun on hierovat/dynaamiset penkit lämmityksillä, viilennyksillä ja muisteilla. Verhoilu kai on aika tiukassa ja saattaa olla hankala saada kiristettyä paikoilleen kunnolla.
Kai se pitää kuntoon kuitenkin touhuta. Melkoisia harrasteautoja tuntuvat olevan jos meinaa kunnossa pitää.
Mercedes-Benz E320 CDI 2003 (211.026)
Mercedes-Benz E350 CDI 2010 (212.025)
Mercedes-Benz E350 CDI 2010 (212.025)
Re: W212 ja penkinlämmittimien tehottomuus.
Kyllä edellisessä 212 jakkarat lämpeni nopeasti ja kuumaksi. Ei sitä tarvinnut postilaatikkoa pidemmälle odotella pakkasessa että hanuri lämmin.
Melko varmuudella lankoja poikki tai muuta vikaa jos ei lämpene.
Melko varmuudella lankoja poikki tai muuta vikaa jos ei lämpene.
Re: W212 ja penkinlämmittimien tehottomuus.
Taisi olla yleismittarissa vikaa, kun en saanut kuskin penkistä vastusta mitattua enkä uudesta lämmitysmatosta, joka odottaa asennusta. Olisi mielenkiintoista tietää, onko istuin rikki. Kumpikaan etupenkki ei lämpene nopeasti tai oikein lämpimäksi.
Auto on saksantuonti ja siitä puuttuu syylärin edestä se automaattikaihdin. Aloin miettimään, että lämmitystehot voi olla laitettu matalammaksi, mitä suomiautoissa. Käyn joku päivä mersuharrastajan luona, niin katsotaan vediamolla(?) miltä lämppärin tehot näyttävät.
Tossa video aiheesta
https://www.youtube.com/watch?v=OWqcd6Rg8Fw
Auto on saksantuonti ja siitä puuttuu syylärin edestä se automaattikaihdin. Aloin miettimään, että lämmitystehot voi olla laitettu matalammaksi, mitä suomiautoissa. Käyn joku päivä mersuharrastajan luona, niin katsotaan vediamolla(?) miltä lämppärin tehot näyttävät.
Tossa video aiheesta
https://www.youtube.com/watch?v=OWqcd6Rg8Fw
S212 E350CDI 4Matic 2009
Re: W212 ja penkinlämmittimien tehottomuus.
Mielenkiinnosta, mistä hommasit lämmitysmaton, minkä niistä (osanumero) ja paljonko maksoi? Pikaisesi jostain katselin että alkuperäisiä on vähän huonosti saatavilla ja meinaavat olla aika hinnakkaita, eli kalliiksi tulee korjata uusilla osilla varsinkin jos mattoja on useampi pimeänä.
Tuollaisen maton varmaan pystyy jollain tavalla myös korjaamaan, toki kestävien liitosten tekeminen penkkiin on varmasti hankalaa kun pitäisi kestää muodonmuutoksia.
Itsellä sama juttu, eli saksantuonti on. Pitääpä vilkaista Vediamolla kun kerkeää että millaiset asetukset on käytössä. Käytännössähän tuo taitaa toimia PWM:llä, eli taka-SAM sisältänee jonkinlaisen puolijohdekytkimen joka syöttää penkinlämmittimiä.AaPoo kirjoitti: ↑Ke 09.10.2024 09:04 Auto on saksantuonti ja siitä puuttuu syylärin edestä se automaattikaihdin. Aloin miettimään, että lämmitystehot voi olla laitettu matalammaksi, mitä suomiautoissa. Käyn joku päivä mersuharrastajan luona, niin katsotaan vediamolla(?) miltä lämppärin tehot näyttävät.
Mercedes-Benz E320 CDI 2003 (211.026)
Mercedes-Benz E350 CDI 2010 (212.025)
Mercedes-Benz E350 CDI 2010 (212.025)
Re: W212 ja penkinlämmittimien tehottomuus.
Minä olen noita lämmittimiä korjaillut muutamiin autoihin, en muista korjasinko yhden W203 penkin. Yleensä niissä on ihan ohutta muovieristeistä kuparijohtoa jonka sisäinen vastus on juuri sopiva kun pituutta on tarpeeksi. Katkoksen löytää puolitusmenetelmällä helposti ( ohut neula , ei mitään paksua, sellainen joka on vaikka kauluspaidoissa kun kaupasta ostaa) on hyvä apuväline. Toki monesti sen katkospaikan näkee kun se yleensä kuumenee niin että sulattaa pehmustetta hiukan. Samantapaista johtoa tilalle, päälle vaikka itsevulkanoituvaa teippiä tms pehmeää. Kutistesukka on kutistettuna liian jäykkää, saattaa mennä siitä vierestä rikki uusiksi kun tulee yksi vääntökohta.
Yleinen paikka on myös ylilämpösuojan juuresta meneminen poikki, siinä on juotos ja sen juuresta menee poikki kun se taivutuskohta tulee siihen. Se on vaan pakko uudesti juottaa , pikkaisen löysää jos siihen järjestettyä niin auttaa kestoon. tuohon pääsee joissain autoissa käsiksi ilman isompia purkamisia kun seuraa penkin sisään menevää johtoa.
Yleinen paikka on myös ylilämpösuojan juuresta meneminen poikki, siinä on juotos ja sen juuresta menee poikki kun se taivutuskohta tulee siihen. Se on vaan pakko uudesti juottaa , pikkaisen löysää jos siihen järjestettyä niin auttaa kestoon. tuohon pääsee joissain autoissa käsiksi ilman isompia purkamisia kun seuraa penkin sisään menevää johtoa.
S205 2020 C300de
exS205 2016 C300h,
exS204 2012 C220cdi
exW204 2008 C200cdi
exS203 2004 C200cdi
exS205 2016 C300h,
exS204 2012 C220cdi
exW204 2008 C200cdi
exS203 2004 C200cdi
Re: W212 ja penkinlämmittimien tehottomuus.
Kallishan se on, saksan ebaysta saa. Oman löysin torista, joku myi kun ei tarvinnutkaan.rkhvrnen kirjoitti: ↑Ke 09.10.2024 10:24
Mielenkiinnosta, mistä hommasit lämmitysmaton, minkä niistä (osanumero) ja paljonko maksoi? Pikaisesi jostain katselin että alkuperäisiä on vähän huonosti saatavilla ja meinaavat olla aika hinnakkaita, eli kalliiksi tulee korjata uusilla osilla varsinkin jos mattoja on useampi pimeänä.
Tuollaisen maton varmaan pystyy jollain tavalla myös korjaamaan, toki kestävien liitosten tekeminen penkkiin on varmasti hankalaa kun pitäisi kestää muodonmuutoksia.
A2128202498
S212 E350CDI 4Matic 2009
Re: W212 ja penkinlämmittimien tehottomuus.
Tuli purettua penkki, ei sinänsä paha homma.
Ihme homma. Keskellä istuinosaa olevasta kaksiosaisesta matosta menee virta läpi, mutta vastus on 217 ohmia eli ei se kyllä sillä lämpene. Mihinkään kohtaan painelu tai taivuttelu ei muuta vastusarvoa. Mikä ihme tämän selittää? Itsellä tulee mieleen vain se, että jostain kohtaa on säikeitä poikki niin että virta menee läpi mutta huonosti. Sen tarkistelin, että vastuskaapelin ja johdon liitokset ovat kunnossa.
Reunoilla kiertävä elementti on kokonaan pimeä. Koitin tökkiä neulalla ja mittailla mutta tuntui että ei ole selvää yhteyttä oikein millään välillä. Tähän ei ole edes ebayssa uutta mattoa saatavana...
Pitää tarkemmin yrittää vielä mittailla harkita, mitä tuon kanssa tekisi. Voisi mittailla langan, hankkia jostain samanlaista ja ommella mattoihin uudet langat. Tai sitten katsella löytyisikö sopivankokoisia yleismallin elementtejä jotka liimaisi alkuperäisiin pehmusteisiin.
Ihme homma. Keskellä istuinosaa olevasta kaksiosaisesta matosta menee virta läpi, mutta vastus on 217 ohmia eli ei se kyllä sillä lämpene. Mihinkään kohtaan painelu tai taivuttelu ei muuta vastusarvoa. Mikä ihme tämän selittää? Itsellä tulee mieleen vain se, että jostain kohtaa on säikeitä poikki niin että virta menee läpi mutta huonosti. Sen tarkistelin, että vastuskaapelin ja johdon liitokset ovat kunnossa.
Reunoilla kiertävä elementti on kokonaan pimeä. Koitin tökkiä neulalla ja mittailla mutta tuntui että ei ole selvää yhteyttä oikein millään välillä. Tähän ei ole edes ebayssa uutta mattoa saatavana...
Pitää tarkemmin yrittää vielä mittailla harkita, mitä tuon kanssa tekisi. Voisi mittailla langan, hankkia jostain samanlaista ja ommella mattoihin uudet langat. Tai sitten katsella löytyisikö sopivankokoisia yleismallin elementtejä jotka liimaisi alkuperäisiin pehmusteisiin.
Mercedes-Benz E320 CDI 2003 (211.026)
Mercedes-Benz E350 CDI 2010 (212.025)
Mercedes-Benz E350 CDI 2010 (212.025)
Re: W212 ja penkinlämmittimien tehottomuus.
Onko siinä johdossa jossain kohtaa paksu mötikkä ? Se on ylikuumenemissuoja, saattaa olla rikki.
Istuinosassa on kaksi johdonpäätä. Yleismittari toiseen kiinni ja sitten ohuella neulalla etsimään mihin asti yhteys toimii.
Ihan sama kummasta päästä sen mittauksen aloittaa, puolitusmenetelmällä se huono kohta löytynee aika nopeasti.
Voi olla että siellä on useampi elementti rinnakkaisn ja vain yksi niistä johtaa tällä hetkellä. Mielelläni vaikka auttaisin vianhaussa mutta olen nyt vielä yli kuukauden matkoilla lämpimässä.
Istuinosassa on kaksi johdonpäätä. Yleismittari toiseen kiinni ja sitten ohuella neulalla etsimään mihin asti yhteys toimii.
Ihan sama kummasta päästä sen mittauksen aloittaa, puolitusmenetelmällä se huono kohta löytynee aika nopeasti.
Voi olla että siellä on useampi elementti rinnakkaisn ja vain yksi niistä johtaa tällä hetkellä. Mielelläni vaikka auttaisin vianhaussa mutta olen nyt vielä yli kuukauden matkoilla lämpimässä.
S205 2020 C300de
exS205 2016 C300h,
exS204 2012 C220cdi
exW204 2008 C200cdi
exS203 2004 C200cdi
exS205 2016 C300h,
exS204 2012 C220cdi
exW204 2008 C200cdi
exS203 2004 C200cdi
Re: W212 ja penkinlämmittimien tehottomuus.
Ei ole ylikuumenemissuojia 212:n penkeissä, ainakaan istuinosissa. Selkänojaa en vielä ole kerennyt purkaa, mutta WIS:stä löytyvän informaation perusteella siellä tilanne on sama.
Jokainen elementti sisältää ihan yksittäisen simppelin vastuslangan, joka koostuu eristeen sisässä kulkevista säikeistä. Nämä neljä elementtiä on kytketty rinnan. Istuinosan keskimmäisessä elementissä on siis se tilanne, että yhteys on koko langan läpi, mutta resistanssi on vain kasvanut, eikä ole mitään yksittäistä huonoa kohtaa. Kokeilin tätä vielä niinkin, että syötin elementtiin labravirtalähteellä 35 volttia (tällä jännitteellä lämpesi muuten noin 8 watin teholla, juuri kädellä havaittavasti) ja mittailin jännitteitä neulalla langan pituudelta. Jännite laskee tasaisesti pituuden mukana, ja elementti lämpenee kauttaaltaan tasaisesti. Jos tässä olisi joku yksittäinen huono kohta, se kyseinen kohta lämpelisi enemmän ja siinä kohtaa tapahtuisi suurempi jännitehäviö mikä näkyisi jännitemittauksella, mutta niin asia ei tässä tapauksessa siis ole.
Eipä tule oikeastaan muuta mieleen kuin että langasta on useampia säikeitä poikki vähän sieltä täältä. Ymmärrän siis hyvin puolitusmenetelmän idean mutta tässä tapauksessa näyttää nyt siltä että sentin pätkä lankaa vastustaa enemmän joka kohdasta kuin uutena.
Etsin jostain sopivaa lankaa ja ompelen uuden langan kiinni eristeisiin. Pitäisi nyt vain löytää tarkoitukseen sopiva lanka eli sellainen, joka kestää taivuttelua ja jolla on sopiva ominaisresistanssi.
Alkoi jossain vaiheessa jo epäilyttää toimivatko nämä lämmittimet edes perinteisellä 12 voltilla, mutta toimivat ne. Kävin mittailemassa vänkärin penkistä yleismittarilla ja oskilloskoopilla, niin täydellä teholla lämmittimelle tulee suoraan akkujännite, ja kahdella pienemmällä tehoasetuksella taka-SAM näyttää ohjaavan lämmittimiä PWM:llä. Kakkosteholla duty cycle oli noin 70 % ja ykkösteholla 40 %.
Mercedes-Benz E320 CDI 2003 (211.026)
Mercedes-Benz E350 CDI 2010 (212.025)
Mercedes-Benz E350 CDI 2010 (212.025)
Re: W212 ja penkinlämmittimien tehottomuus.
Aika mielenkiintoista. Ne yksittäiset säikeet kuitenkin on ihan eristämättömiä jolloin yhden katkeaminen jostain kohtaa ei vaikuta kuin infinitesimaalisen vähän ( kohta joku kertoo että mersussa nuo on yksittäin emalieristeisiä, ei kai nyt sentään ? jotain litz lankaa ? )
Nuo on kaiketi monisäikeistä ohutta kuparilankaa, pituuttahan on useampi metri niin vastus muodostuu myös siitä. Jostain sopivan ohutta johtoa ja sitten ohmimittarilla sopivan mittainen pätkä, luulisi toimivan.
En ole tuollaiseen törmännyt, laita tänne sitten selostus missä vika oli niin opimme kaikki jotain uutta
Jossain automallissa oli se mötikkä selkänojan puolella mutta en muista nyt mikä se oli.
Mersulla on kieltämättä ollut joitain erikoisia ratkaisuja sähköissä, kaverin ML:ssä lämmittimen säädin ja moottorin asento mitataan potikalla joka ei ole jännitejakajana vaan sarjassa. Uuden säätöyksikön tai läppien moottorin vaihdossa pitäisi olla star että saa nuo toimimaan yhdessä. Ja niissä oli jotain eroja eri vuosimallien kanssa sähköisesti, ei toimi yhteen vaikka mekaanisesti sille vaikuttaa.
Kun itse yritän ottaa selvää jostain kytkennästä oletan että se on hyvin perinteisesti tehty, joskus tulee eteen omalaatuisia viritelmiä jotka toimivat vaikka en ymmärrä miksi on pitänyt poiketa normaalista tavasta. Kai se on suunnittelijasta kiinni miten työnsä tekee, sama se on softankin kirjoittamisen kanssa, toiset tekee sitä yritä ja arvaa menetelmällä, toiset osaamalla.
Nuo on kaiketi monisäikeistä ohutta kuparilankaa, pituuttahan on useampi metri niin vastus muodostuu myös siitä. Jostain sopivan ohutta johtoa ja sitten ohmimittarilla sopivan mittainen pätkä, luulisi toimivan.
En ole tuollaiseen törmännyt, laita tänne sitten selostus missä vika oli niin opimme kaikki jotain uutta

Jossain automallissa oli se mötikkä selkänojan puolella mutta en muista nyt mikä se oli.
Mersulla on kieltämättä ollut joitain erikoisia ratkaisuja sähköissä, kaverin ML:ssä lämmittimen säädin ja moottorin asento mitataan potikalla joka ei ole jännitejakajana vaan sarjassa. Uuden säätöyksikön tai läppien moottorin vaihdossa pitäisi olla star että saa nuo toimimaan yhdessä. Ja niissä oli jotain eroja eri vuosimallien kanssa sähköisesti, ei toimi yhteen vaikka mekaanisesti sille vaikuttaa.
Kun itse yritän ottaa selvää jostain kytkennästä oletan että se on hyvin perinteisesti tehty, joskus tulee eteen omalaatuisia viritelmiä jotka toimivat vaikka en ymmärrä miksi on pitänyt poiketa normaalista tavasta. Kai se on suunnittelijasta kiinni miten työnsä tekee, sama se on softankin kirjoittamisen kanssa, toiset tekee sitä yritä ja arvaa menetelmällä, toiset osaamalla.
S205 2020 C300de
exS205 2016 C300h,
exS204 2012 C220cdi
exW204 2008 C200cdi
exS203 2004 C200cdi
exS205 2016 C300h,
exS204 2012 C220cdi
exW204 2008 C200cdi
exS203 2004 C200cdi
Re: W212 ja penkinlämmittimien tehottomuus.
Taisitpa osua oikeaan. Kun tulitikulla polttaa kuorittua lankaa, se syttyy palamaan hetkeksi eli säikeiden pinnasta palaa eristekerros pois. Tämä selittää kummallisuudet joita tähän liittyy: resistanssin kasvamisen (vain yksi tai muutama säie ehjänä) sekä sen, miksi neulalla pistämällä ei oikein saa resistansseja mitattua: neulan pää ei todennäköisesti osu oikeaan säikeeseen.x_ismo kirjoitti: ↑To 17.10.2024 18:43 Aika mielenkiintoista. Ne yksittäiset säikeet kuitenkin on ihan eristämättömiä jolloin yhden katkeaminen jostain kohtaa ei vaikuta kuin infinitesimaalisen vähän ( kohta joku kertoo että mersussa nuo on yksittäin emalieristeisiä, ei kai nyt sentään ? jotain litz lankaa ? )
Hämmentävää. Tiedän Litz-lankaa käytettävän suuritaajuus-RF hommissa skin effectin minimoimiseksi, mutta en ymmärrä mitä etua sillä saavutetaan auton jakkaranlämmittimessä. Varmaan se, että korjaaminen mahdollisimman vaikeaa ja on vaan helpointa ostaa marmoritiskiltä uusi elementti tai koko istuin.
Edit: Nopealla googletuksella löytyi korealaiselta valmistajalta tällainen tuote, jota tämäkin lanka taitaa olla.
https://www.hflitzwire.com/products/hea ... -car-seat/
Edit 2: Yleisenä kontribuutiona keskusteluketjuun siis se, että W212:n penkinlämmittimessä on näköjään käytetty lankaa, joka muuttuu vähemmän johtavaksi yksittäin eristettyjen säikeiden katketessa. Tämä laskee lämmittimen tehoa, ja selittää sen miksi niin monessa yksilössä penkinlämmitin toimii, mutta heikolla teholla.
Enpä äkkiseltään keksi mitään nopeaa, tehokasta ja luotettavaa keinoa diagnosoida vikakohtaa, varsinkin kun säikeitä voi olla poikki ihan eri kohdista. Korjaaminenkin on hankalaa, kun emalointi pitää saada pois liitoskohdista. Helpointa on siis löytää ominaisresistanssiltaan sopiva lanka ja ommella samanpituinen pätkä sitä mattoon kiinni. Tutkin eri vaihtoehtoja.
Mercedes-Benz E320 CDI 2003 (211.026)
Mercedes-Benz E350 CDI 2010 (212.025)
Mercedes-Benz E350 CDI 2010 (212.025)
Re: W212 ja penkinlämmittimien tehottomuus.
Jep, rf hommissa sitä käytetään, en tiedä paljonko nykyään, mutta ennen paljonkin. Todella outo juttu kun sillä ei kai tuossa saavutetaa mitään.
Korjaaminen on siten aika mahdotonta jo useampi säien on eri kohdista rikki.
Saatko arvioita kuinka pitkä se lämmityselementtilanka on ? Siitä voisi arvailla onko tuo Standard : 0.85Ω/m sopivaa tuohon, veikkaan että on.
Korjaaminen on siten aika mahdotonta jo useampi säien on eri kohdista rikki.
Saatko arvioita kuinka pitkä se lämmityselementtilanka on ? Siitä voisi arvailla onko tuo Standard : 0.85Ω/m sopivaa tuohon, veikkaan että on.
S205 2020 C300de
exS205 2016 C300h,
exS204 2012 C220cdi
exW204 2008 C200cdi
exS203 2004 C200cdi
exS205 2016 C300h,
exS204 2012 C220cdi
exW204 2008 C200cdi
exS203 2004 C200cdi
Re: W212 ja penkinlämmittimien tehottomuus.
Joo, pujottelin eilen langn irti matosta. 4,2 metriä, mikä tekee 3.57 Ω eli 12 voltilla 40 wattia. Kuulostaa ihan järkevältä.x_ismo kirjoitti: ↑Pe 18.10.2024 10:32 Jep, rf hommissa sitä käytetään, en tiedä paljonko nykyään, mutta ennen paljonkin. Todella outo juttu kun sillä ei kai tuossa saavutetaa mitään.
Korjaaminen on siten aika mahdotonta jo useampi säien on eri kohdista rikki.
Saatko arvioita kuinka pitkä se lämmityselementtilanka on ? Siitä voisi arvailla onko tuo Standard : 0.85Ω/m sopivaa tuohon, veikkaan että on.
Puolassa on firma joka valmistaa eri autoihin lämmityselementtejä kohtuuhinnalla, n. 150 e kaikki matot yhteen penkkiin ja lupaillaan alkuperäistä vastaavaa lankaa. Tilasin kokeeksi tuolta, katsotaan kauanko menee ja onko laatu sitä mitä luvattu.
https://www.heatingtechnology.pl/
-
- Mersumies
- Viestit: 507
- Liittynyt: Su 02.12.2018 09:38
Re: W212 ja penkinlämmittimien tehottomuus.
mun mielestä jos se välillä jää päälle ja välillä ei, niin silti se on poikki/ei toimi, se vaan ei tajua sitä välillä ettei toimi.
W212 E350cdi
Re: W212 ja penkinlämmittimien tehottomuus.
Noniin. Vediamon mukaan kaikki kunnossa => istuinosa irti.
Mittasin irtonaisena vanhan maton, vastus 109 ohm, uudessa 7 ohm. Uudella matolla virta 3,4A pihtiampeerimittarilla, vanhalla 1,7A. Nyt tuntee, kun persaus lämpenee.
Vanhassa en havainnut ulkoisesti mitään vikaa. Koko hommaan meni noin kaksi ja puoli tuntia.
Tällä ohjeella tein
https://www.youtube.com/watch?v=OQ9NjN2r9co
Mittasin irtonaisena vanhan maton, vastus 109 ohm, uudessa 7 ohm. Uudella matolla virta 3,4A pihtiampeerimittarilla, vanhalla 1,7A. Nyt tuntee, kun persaus lämpenee.
Vanhassa en havainnut ulkoisesti mitään vikaa. Koko hommaan meni noin kaksi ja puoli tuntia.
Tällä ohjeella tein
https://www.youtube.com/watch?v=OQ9NjN2r9co
S212 E350CDI 4Matic 2009
Re: W212 ja penkinlämmittimien tehottomuus.
Eli sulla on käynyt samalla tavalla kuin itselläni; säikeitä poikki langasta. Hyvä saada mittaustulos myös uudesta matosta tietoon, jos onnistuu löytämään sopivaa lankaa metritavarana.
Mercedes-Benz E320 CDI 2003 (211.026)
Mercedes-Benz E350 CDI 2010 (212.025)
Mercedes-Benz E350 CDI 2010 (212.025)
Re: W212 ja penkinlämmittimien tehottomuus.
Näin näyttäisi olevan. Pitää vielä varmistaa tuo lukema, jahka saan uuden yleismittarin. Tuo bilteman halpis ei vakuuta.
Tällaiset lukemat mittari antoi, paha sanoa.
S212 E350CDI 4Matic 2009
Re: W212 ja penkinlämmittimien tehottomuus.
Ei vaikuta olevan ihan linjassa. Vanha muistisääntö PUIMURI eli P = UI, U= RI. 109*1.7 = noin 180V, ei mahdollista. Jossain on jotain pielessä, joko vastusmittauksessa taikka virtamittauksessa.
S205 2020 C300de
exS205 2016 C300h,
exS204 2012 C220cdi
exW204 2008 C200cdi
exS203 2004 C200cdi
exS205 2016 C300h,
exS204 2012 C220cdi
exW204 2008 C200cdi
exS203 2004 C200cdi
Re: W212 ja penkinlämmittimien tehottomuus.
Vediamolla sanoi virraksi 1,7A suurimmalla teholla ja suoraan istuinmaton liittimistä 109ohm. Uudessa matossa 7ohm.
Virtamittauksessahan on mukana selkäosakin.
Virtamittauksessahan on mukana selkäosakin.
S212 E350CDI 4Matic 2009