Om642 kalkatus

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Holfman
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 12
Liittynyt: To 06.07.2023 11:44

Om642 kalkatus

Viesti Kirjoittaja Holfman »

Noniin, tästä aiheesta löysin ainakin yhen viestiketjun, mutta siellä ei ole asiaa siitä mikä ”vian” korjaisi. Elikkä öljyntäyttökorkki kun on auki kuuluu jumalaton kalkatus. Ilmeisesti alipainepumppu siellä lauleskelee. Pumpulta jarrutehostimelle lähtevää letkua sörkin ja sain muutosta hieman ääneen joten voisi kait sitä päätellä, että ääni johtuisi imuvuodosta? Samoin pienet ”käynnistysonglemat” hävisivät. Osaako joku viisaampi päätellä mikä on meneillään ja tarviiko nyt olla paskat housussa tilaamassa uutta alipainepumppua? Huomasin myös että jumalattomasti sylkee öljyä siis aivan niin, että vuotaa joka paikkaan kun korkkia vähänkin raottaa, tietysti ketju sitä taitaa sylkeä, en tiedä liittyykö mitenkään tähän asiaan mutta se tuli huomattua kun ääntä halusi kuunnella niin varmaan litra meni öljyä konetilaan… Onhan toki autolla ajettu 375tkm mutta eikai se nyt vielä tiensä päässä ole :shock:
Behemoth
Mersumies
Mersumies
Viestit: 704
Liittynyt: Ke 18.01.2012 22:52

Re: Om642 kalkatus

Viesti Kirjoittaja Behemoth »

Alipainepumppu kalkattaa kun otat korkin auki, Kattele jostain purkuautosta se letku/liitin parempi, jos falskaa. Tämä OM642 tahtoo olla monivaivainen. On kiertokangenlaakeerit jotka kalisee, jakoketju voi naputtaa jos venynyt ja vuotelee öljyä mielellään sieltä V-haarasta. Mulla satatonnia enemmän menty ku sulla ja matka jatkuu. On hyvä kone, jos viittii huoltaa.
Avatar
Orlov
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1318
Liittynyt: La 27.02.2021 23:00

Re: Om642 kalkatus

Viesti Kirjoittaja Orlov »

Ahtoputki puhki, ihan hiljattain pojan autosta korjattiin moinen. Melko dramaattinen esitys koneelta :lol: muttei kuitenkaan ollut vakammasta vaivasta kyse
Holfman
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 12
Liittynyt: To 06.07.2023 11:44

Re: Om642 kalkatus

Viesti Kirjoittaja Holfman »

Nojoo ei luulis kiertokankien pettävän kun autossa on kolme vehon täyttämää huoltokirjaa ja ilmeisesti entisen huoltomiehen omistama. Öljyt vaiheltu 12-10tkm välein uudesta asti ja muutenkin asiallinen peli. Ketjun äänen kyllä tiedän erottaa tuosta valitettavasti. Tuossa yksilössä ei sen ongelmiin ole vielä yhtäkään viitettä vaikka kilsoja on. En sitten tiedä onko nämä paskoja moottoreita vai hajoavatko ihmisten omasta laiskuudesta/tietämättömyydestä, toki tietyt viat seuraavat silti… No itselle autoilu ei ole niin ajan tai pennin päälle, vaan harrastus joten kaippa se minunlaiselle sekopäälle sopii :wtf: .
Avatar
Orlov
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1318
Liittynyt: La 27.02.2021 23:00

Re: Om642 kalkatus

Viesti Kirjoittaja Orlov »

Pelkääjänpuolelta meni, oli kyllä kalkatusta ja painetta, öljykorkin kun avasi, niin tuntui jotta thats it!
Holfman
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 12
Liittynyt: To 06.07.2023 11:44

Re: Om642 kalkatus

Viesti Kirjoittaja Holfman »

Täytyy vielä varmuudeksi käydä läpi alipaineletkuja ja ahtoputket. Eipä siitä koskaan haittaa ole, kun tietää onko vuotoja varsinkin kun auto on itselle uusi. Kuuntelin toissapäivänä niin 2020vm sprinterissä om642 kalkatti samoin tavoin eli kait se on alipainepumpun normaalia ääntelyä. Ainakin muiden merkkien vehkeissä jotkut sanovat tuommosten äänien johtuvan imuvuodoista, että täten pumppu ääntelee ja sitten loppuu kun vuodon korjaa. Toki niillä ei pumppu taida olla aivan öljykorkin vieressä. Tiiä näistä, mutta menoa se ei estä.
Avatar
Orlov
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1318
Liittynyt: La 27.02.2021 23:00

Re: Om642 kalkatus

Viesti Kirjoittaja Orlov »

Itse olen ajellut moisella autolla(koneella) vajaa 500tkm, eikä ikinä ollut mitään vikaa! Kulutusosat meni tietty vaihtoon/takuukorjaukseen kun oli pirssi, mutta itse koneessa ollut mitään ongelmia.

Itseasiassa kahdella 320/350

Hmm, suuttimia siihen vaihdettiin(350), kun olivat tehtaalla jotain töpeksineet, oli joku takaisinkutsu muistaakseni
Holfman
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 12
Liittynyt: To 06.07.2023 11:44

Re: Om642 kalkatus

Viesti Kirjoittaja Holfman »

Omassa työssäni tulee viikottain vastaan puoli miljoonaa ajettuja om642 sekä om651 mersuja. Onko ne sitten niin huonoja moottoreita, kun joka toinen Jyväskyläläinen vetäsee puoleen miljoonaan samalla moottorilla remppaamatta ketjua (kysyn aina). Taitaa olla kiinni vain huoltoväleistä, se on minun kanta tähän asiaan.
Avatar
Orlov
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1318
Liittynyt: La 27.02.2021 23:00

Re: Om642 kalkatus

Viesti Kirjoittaja Orlov »

No nuo autot oli tietty huollettu veholla
Holfman
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 12
Liittynyt: To 06.07.2023 11:44

Re: Om642 kalkatus

Viesti Kirjoittaja Holfman »

Huoltohistorioista en tiedä muuten, kun että eivät ajele long life väleillä.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18098
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Om642 kalkatus

Viesti Kirjoittaja dealer »

OM642 menee miljoonan availematta, ellei ole huono tuuri ja kampiakselin laakerointi petä. Jakoketjun takia se ei hajoa, niin kovapäistä kuljettajaa ei ole että kuuntelisi sitä rominaa mikä jonkin aikaa käynnistyksen jälkeen kuuluu kun kiristimen varat on käytetty.
OM651 tavallaan melkein sama juttu, mutta paljon isompi riski laakerivauriolle joka tuhoaa koko moottorin niin että korjaaminen on hankalaa sillä tavalla, että voisi olla varma jatkossa kestävyydestä. Joka talven pakkasilla ne vähätkin käytetyt OM651:t myydään nopeasti loppuun ja Tammerdieselin vaihtomoottoreita jonotetaan. Hyvä moottori tai ihan paska, riippuu sattuuko omassa autossa kestämään vai ei. Hyvä huolto on elintärkeää, mutta ei poista tuhon riskiä, vain pienentää sitä.
wiimax.fi
Holfman
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 12
Liittynyt: To 06.07.2023 11:44

Re: Om642 kalkatus

Viesti Kirjoittaja Holfman »

Itse haluaisin ajella omalla ollimatilla sen tuhoon saakka ja katsoa mitä käy. Voi olla, että EU tulee senkin reissun vaan kieltämään lopulta. Luottoa on moottoriin.
Vastaa Viestiin