
Om642 kalkatus
Om642 kalkatus
Noniin, tästä aiheesta löysin ainakin yhen viestiketjun, mutta siellä ei ole asiaa siitä mikä ”vian” korjaisi. Elikkä öljyntäyttökorkki kun on auki kuuluu jumalaton kalkatus. Ilmeisesti alipainepumppu siellä lauleskelee. Pumpulta jarrutehostimelle lähtevää letkua sörkin ja sain muutosta hieman ääneen joten voisi kait sitä päätellä, että ääni johtuisi imuvuodosta? Samoin pienet ”käynnistysonglemat” hävisivät. Osaako joku viisaampi päätellä mikä on meneillään ja tarviiko nyt olla paskat housussa tilaamassa uutta alipainepumppua? Huomasin myös että jumalattomasti sylkee öljyä siis aivan niin, että vuotaa joka paikkaan kun korkkia vähänkin raottaa, tietysti ketju sitä taitaa sylkeä, en tiedä liittyykö mitenkään tähän asiaan mutta se tuli huomattua kun ääntä halusi kuunnella niin varmaan litra meni öljyä konetilaan… Onhan toki autolla ajettu 375tkm mutta eikai se nyt vielä tiensä päässä ole 

Re: Om642 kalkatus
Alipainepumppu kalkattaa kun otat korkin auki, Kattele jostain purkuautosta se letku/liitin parempi, jos falskaa. Tämä OM642 tahtoo olla monivaivainen. On kiertokangenlaakeerit jotka kalisee, jakoketju voi naputtaa jos venynyt ja vuotelee öljyä mielellään sieltä V-haarasta. Mulla satatonnia enemmän menty ku sulla ja matka jatkuu. On hyvä kone, jos viittii huoltaa.
Re: Om642 kalkatus
Ahtoputki puhki, ihan hiljattain pojan autosta korjattiin moinen. Melko dramaattinen esitys koneelta
muttei kuitenkaan ollut vakammasta vaivasta kyse

Re: Om642 kalkatus
Nojoo ei luulis kiertokankien pettävän kun autossa on kolme vehon täyttämää huoltokirjaa ja ilmeisesti entisen huoltomiehen omistama. Öljyt vaiheltu 12-10tkm välein uudesta asti ja muutenkin asiallinen peli. Ketjun äänen kyllä tiedän erottaa tuosta valitettavasti. Tuossa yksilössä ei sen ongelmiin ole vielä yhtäkään viitettä vaikka kilsoja on. En sitten tiedä onko nämä paskoja moottoreita vai hajoavatko ihmisten omasta laiskuudesta/tietämättömyydestä, toki tietyt viat seuraavat silti… No itselle autoilu ei ole niin ajan tai pennin päälle, vaan harrastus joten kaippa se minunlaiselle sekopäälle sopii
.

Re: Om642 kalkatus
Pelkääjänpuolelta meni, oli kyllä kalkatusta ja painetta, öljykorkin kun avasi, niin tuntui jotta thats it!
Re: Om642 kalkatus
Täytyy vielä varmuudeksi käydä läpi alipaineletkuja ja ahtoputket. Eipä siitä koskaan haittaa ole, kun tietää onko vuotoja varsinkin kun auto on itselle uusi. Kuuntelin toissapäivänä niin 2020vm sprinterissä om642 kalkatti samoin tavoin eli kait se on alipainepumpun normaalia ääntelyä. Ainakin muiden merkkien vehkeissä jotkut sanovat tuommosten äänien johtuvan imuvuodoista, että täten pumppu ääntelee ja sitten loppuu kun vuodon korjaa. Toki niillä ei pumppu taida olla aivan öljykorkin vieressä. Tiiä näistä, mutta menoa se ei estä.
Re: Om642 kalkatus
Itse olen ajellut moisella autolla(koneella) vajaa 500tkm, eikä ikinä ollut mitään vikaa! Kulutusosat meni tietty vaihtoon/takuukorjaukseen kun oli pirssi, mutta itse koneessa ollut mitään ongelmia.
Itseasiassa kahdella 320/350
Hmm, suuttimia siihen vaihdettiin(350), kun olivat tehtaalla jotain töpeksineet, oli joku takaisinkutsu muistaakseni
Itseasiassa kahdella 320/350
Hmm, suuttimia siihen vaihdettiin(350), kun olivat tehtaalla jotain töpeksineet, oli joku takaisinkutsu muistaakseni
Re: Om642 kalkatus
Omassa työssäni tulee viikottain vastaan puoli miljoonaa ajettuja om642 sekä om651 mersuja. Onko ne sitten niin huonoja moottoreita, kun joka toinen Jyväskyläläinen vetäsee puoleen miljoonaan samalla moottorilla remppaamatta ketjua (kysyn aina). Taitaa olla kiinni vain huoltoväleistä, se on minun kanta tähän asiaan.
Re: Om642 kalkatus
No nuo autot oli tietty huollettu veholla
Re: Om642 kalkatus
Huoltohistorioista en tiedä muuten, kun että eivät ajele long life väleillä.
Re: Om642 kalkatus
OM642 menee miljoonan availematta, ellei ole huono tuuri ja kampiakselin laakerointi petä. Jakoketjun takia se ei hajoa, niin kovapäistä kuljettajaa ei ole että kuuntelisi sitä rominaa mikä jonkin aikaa käynnistyksen jälkeen kuuluu kun kiristimen varat on käytetty.
OM651 tavallaan melkein sama juttu, mutta paljon isompi riski laakerivauriolle joka tuhoaa koko moottorin niin että korjaaminen on hankalaa sillä tavalla, että voisi olla varma jatkossa kestävyydestä. Joka talven pakkasilla ne vähätkin käytetyt OM651:t myydään nopeasti loppuun ja Tammerdieselin vaihtomoottoreita jonotetaan. Hyvä moottori tai ihan paska, riippuu sattuuko omassa autossa kestämään vai ei. Hyvä huolto on elintärkeää, mutta ei poista tuhon riskiä, vain pienentää sitä.
OM651 tavallaan melkein sama juttu, mutta paljon isompi riski laakerivauriolle joka tuhoaa koko moottorin niin että korjaaminen on hankalaa sillä tavalla, että voisi olla varma jatkossa kestävyydestä. Joka talven pakkasilla ne vähätkin käytetyt OM651:t myydään nopeasti loppuun ja Tammerdieselin vaihtomoottoreita jonotetaan. Hyvä moottori tai ihan paska, riippuu sattuuko omassa autossa kestämään vai ei. Hyvä huolto on elintärkeää, mutta ei poista tuhon riskiä, vain pienentää sitä.
wiimax.fi
Re: Om642 kalkatus
Itse haluaisin ajella omalla ollimatilla sen tuhoon saakka ja katsoa mitä käy. Voi olla, että EU tulee senkin reissun vaan kieltämään lopulta. Luottoa on moottoriin.