300 te automaatti : kulutusta

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
crisu.B
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 99
Liittynyt: Ti 11.03.2003 13:12
Paikkakunta: ruotsi

300 te automaatti : kulutusta

Viesti Kirjoittaja crisu.B »

hello taas täältä lännestä !

kuten jo aiemmin totesin niin takas teki mieli mersujen pariin ja tuli toi chevy vaihdettua takas "johtotähteen" eli 300 te vm.92 automaatti .


nyt tuli mieleen tota kulutus puolta kun on kuulemma niin eri kulutuksella olevia autoja ??

eli onko jollain ollu / onko just samanlaista kärryä ajossa ?
paljosko tota ainetta joutuu sinne tankkiin täyttelemään ?? juu tiedän että kaikki menee eikä mit'ään jää !!! mut kumminkin !!??

entä onko jollain tarkkaa tietoa tosta ec- napin toiminnasta ?
täällä oli edellinen omistaja kyselly paikalliselta veholta ja vastaus oli " valon palaessa , ilmastointi päällä " ??
itellä on kumminkin muistikuva etä juuri toisinpäin se pitäisi olla !!?

entäs toinen juttu ?? miten tarkkaan ottaen ton e/s kytkimen vaidekepin vieressä pitäisi vaikuttaa ajossa ??

kiitoksia etukäteen !!
"ex-mbsimpson"
ja edelleen hengissä !!
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14234
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: 300 te automaatti : kulutusta

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

crisu.B kirjoitti:entä onko jollain tarkkaa tietoa tosta ec- napin toiminnasta ?
täällä oli edellinen omistaja kyselly paikalliselta veholta ja vastaus oli " valon palaessa , ilmastointi päällä " ??
itellä on kumminkin muistikuva etä juuri toisinpäin se pitäisi olla !!?
Nappeja on siis ylin kuivaimelle, keskimmäinen "koko ilmastoinnille" ja alin sisäilmankierrolle.

Kun missään ei pala valoa, ilmastointilaite on päällä/jäähdyttää.
Kun ylimmässä palaa valo, vain kuivain on päällä.
Kun EC-napissa palaa valo, ilmastointilaite ei ole kytkettynä.
Kun sisäilmankiertonapissa palaa valo, se on päällä.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
tatu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 134
Liittynyt: Ke 11.02.2004 20:29
Paikkakunta: Masku

Re: 300 te automaatti : kulutusta

Viesti Kirjoittaja tatu »

Timo L. kirjoitti: Kun missään ei pala valoa, ilmastointilaite on päällä/jäähdyttää.
Kun ylimmässä palaa valo, vain kuivain on päällä.
Kun EC-napissa palaa valo, ilmastointilaite ei ole kytkettynä.
Kun sisäilmankiertonapissa palaa valo, se on päällä.
Nii ja sitten kun sen "ec" napin tilalla on lumihiutaleen kuva niin homma toimii päinvastoin.

Ja tuosta kulutuksesta sen verran että en usko että sillä on kovin suurta merkitystä onko sedan, coupe vai farmari. Coupesta on sen verran tietoa että samalla koneella ja automaatilla kuluus pyörii 11-14l/100km välillä normaaliajossa. Maantieajossa alle satkun vauhdilla pääsee alle kympin ja kaupungissa raskaalla kaasujalalla yli 15l/100km

Kohta joku kertoo että on ajanut Helsingistä Ivaloon alle 8 keskikulutuksella, pysähtymättä kertaakaan, yksin autossa ilman kuormaa ja kaikki sähkölaitteet pois päältä. Sillä vaan mun mielestä oo mitään merkitystä, millaisen pihistysennätyksen on saanut, tai tietty jos se on jokapäiväistä ajoa maantiellä ilman kuormaa ja kiihdytyksiä :shock:
Ja minua kun ei niinsanotut ammattimiehet kyni...
Avatar
crisu.B
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 99
Liittynyt: Ti 11.03.2003 13:12
Paikkakunta: ruotsi

300 te automaatti

Viesti Kirjoittaja crisu.B »

juu niinhäm mä olen tuota ilmastointia "tiennyt" toimivankin !

juu ja noissa lukemissa olen jo itekkin ssanut auton kulkemaan ( norm. 12,5 ja jos antaa reippaammin kaasua n.14,5 l/100km ) joten auto tuntuu toimivan niinkuin pitää .

mites oliko jollain tuntumaa tosta e/s kytkimestä , kun en oikein ole huomannut hirveetä eroa toiminnassa kumminkaan päin ???
"ex-mbsimpson"
ja edelleen hengissä !!
Avatar
tatu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 134
Liittynyt: Ke 11.02.2004 20:29
Paikkakunta: Masku

Re: 300 te automaatti

Viesti Kirjoittaja tatu »

crisu.B kirjoitti: mites oliko jollain tuntumaa tosta e/s kytkimestä , kun en oikein ole huomannut hirveetä eroa toiminnassa kumminkaan päin ???
Se "s" on standard tai jotain sinnepäin ja "e" economy tai jotain sinnepäin. Katkaisimen ollessa e-asennossa pitäisi laatikon vaihtaa isommalle pienemillä kierroksilla ja pitää pidempään isovaihde päällä vaikka polkasee kaasua runsaammin. Vaikutus pitäisi tapahtua muistaakseni automaattilaatikkoa ohjaavan vaijerin löysäämällä( tai pikemmin "S" kiristää)
Siitä ei ole mitään hajua onko tuolla sitten käytännön vaikutusta kulutukseen. Itsellä ainakin tuntui että "E" asento panttasi pienempää vaihdetta turhankin pitkään ja vedätti väkisin isolla.

Eiköhän se kulutus ole kuitenkin paljon enemmän kiinni siitä oikean jalan asennosta :lol:
Ja minua kun ei niinsanotut ammattimiehet kyni...
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Re: 300 te automaatti : kulutusta

Viesti Kirjoittaja Aku P »

tatu kirjoitti:Kohta joku kertoo että on ajanut Helsingistä Ivaloon alle 8 keskikulutuksella, :
Heard of Kaapo? (Mutta sillähän onkin joku lohisoppavaihteistolla varustettu yksilö... :wink: :wink: )

Mutta kyllähän noita kulutuksia on aika paljon pyöritelty. Hakutoiminnolla pääsee etiäppäin. Omassa autossa haamulukemat on jotain 11 litran alle, talvinen p***rallin ajo taas pompsauttaa kulutuksen vaivatta tuonne 17 litraan ja ylikin...
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Vastaa Viestiin