OM646 Kova kulutus
OM646 Kova kulutus
Hei, mulla on W204 Farkku 200CDI OM646, auto kuluttaa sen 8-11 litraa sadalla, enimmäkseen ajan 30km siivuja 80km/h rajoituksella. Autoon on laitettu viimeaikoina
Imusarja
Ilmansuodatin (myös perusasetettu)
Viallinen moottorinohjainrele vaihdettu
Ahtopaineensäädin
Polttoainesuodatin ja muuta huollon yhteydessä, myös suuttimien korjausarvot tarkastettu Starilla. Eikä esimerkiksi mitään vikakoodeja ollut. Rengastus on 235/35/19 joka tietysti nostaa kulutusta, mutta olen tällä autolla ja tällä rengastuksella saanut auton kulkemaan 7-8l/100km keskikulutuksella joskus. Ulkoisia diesel vuotoja ei ole, auto ei merkkaa reviiriään, kilometrejä on se 560tkm, onko se vaan niin, ettei auto ole näillä kilometreillä enää sitten suorituskykyinen, vähän ihmetyttää tämä ainakin 10l/100 keskikulutus ja ajotyyli kun on vielä taloudellinen ,eivätkä jarrutkaan laahaa. Nyt tällä hetkellä testissä Liqui Moly Dieselin puhdistusaine ja jos ei auta kokeilen vielä Fortea… nyt olisi hyvät neuvot tarpeen. DPF on Starin mukaan normaalissa arvoissa ja nokiaste hyvin matala. Auto käy todella kauniisti, liikkelle lähdössä pientä viivettä ehkä kun antaa kaasua, mutta muuten tehot ja vääntö tallessa hyvin.
Imusarja
Ilmansuodatin (myös perusasetettu)
Viallinen moottorinohjainrele vaihdettu
Ahtopaineensäädin
Polttoainesuodatin ja muuta huollon yhteydessä, myös suuttimien korjausarvot tarkastettu Starilla. Eikä esimerkiksi mitään vikakoodeja ollut. Rengastus on 235/35/19 joka tietysti nostaa kulutusta, mutta olen tällä autolla ja tällä rengastuksella saanut auton kulkemaan 7-8l/100km keskikulutuksella joskus. Ulkoisia diesel vuotoja ei ole, auto ei merkkaa reviiriään, kilometrejä on se 560tkm, onko se vaan niin, ettei auto ole näillä kilometreillä enää sitten suorituskykyinen, vähän ihmetyttää tämä ainakin 10l/100 keskikulutus ja ajotyyli kun on vielä taloudellinen ,eivätkä jarrutkaan laahaa. Nyt tällä hetkellä testissä Liqui Moly Dieselin puhdistusaine ja jos ei auta kokeilen vielä Fortea… nyt olisi hyvät neuvot tarpeen. DPF on Starin mukaan normaalissa arvoissa ja nokiaste hyvin matala. Auto käy todella kauniisti, liikkelle lähdössä pientä viivettä ehkä kun antaa kaasua, mutta muuten tehot ja vääntö tallessa hyvin.
Re: OM646 Kova kulutus
Lisäyksenä vielä, että EGR erittäin puhdas ja liikkuu
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5855
- Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
- Paikkakunta: Mökillä
Re: OM646 Kova kulutus
Renkaat se suurin syy, vilä jos hiukankin kulmat muutunut niin näkyy heti kulutuksessa,retanter kirjoitti: ↑Pe 13.09.2024 15:08 Hei, mulla on W204 Farkku 200CDI OM646, auto kuluttaa sen 8-11 litraa sadalla, enimmäkseen ajan 30km siivuja 80km/h rajoituksella. Autoon on laitettu viimeaikoina
Imusarja
Ilmansuodatin (myös perusasetettu)
Viallinen moottorinohjainrele vaihdettu
Ahtopaineensäädin
Polttoainesuodatin ja muuta huollon yhteydessä, myös suuttimien korjausarvot tarkastettu Starilla. Eikä esimerkiksi mitään vikakoodeja ollut. Rengastus on 235/35/19 joka tietysti nostaa kulutusta, mutta olen tällä autolla ja tällä rengastuksella saanut auton kulkemaan 7-8l/100km keskikulutuksella joskus. Ulkoisia diesel vuotoja ei ole, auto ei merkkaa reviiriään, kilometrejä on se 560tkm, onko se vaan niin, ettei auto ole näillä kilometreillä enää sitten suorituskykyinen, vähän ihmetyttää tämä ainakin 10l/100 keskikulutus ja ajotyyli kun on vielä taloudellinen ,eivätkä jarrutkaan laahaa. Nyt tällä hetkellä testissä Liqui Moly Dieselin puhdistusaine ja jos ei auta kokeilen vielä Fortea… nyt olisi hyvät neuvot tarpeen. DPF on Starin mukaan normaalissa arvoissa ja nokiaste hyvin matala. Auto käy todella kauniisti, liikkelle lähdössä pientä viivettä ehkä kun antaa kaasua, mutta muuten tehot ja vääntö tallessa hyvin.
toinen juttu on myös teine pinta vaikuttaa ja nehän senkun huonotuu,
viive liikellä lähtiessä niin sekin kantta tutkia jos laatikko ei toimi kunnolla(öljyn taso) niin
sekin näkyy kulutuksessa,
samoin pienet ahto vuodot sitä saa olla yllätävänkin paljon enenne vika tilla ja vika koodia,
mutta jokainen kerta kun se ei nouse kuten kuluu lisää kulutusta
Mökkillä
'
'
Re: OM646 Kova kulutus
Niin, no laatikko toimii todella hyvin kaikinpuolin, ei käyttäydy yhtään kuten sellainen laatikko jossa öljy on vähissä.
Re: OM646 Kova kulutus
"..liikkelle lähdössä pientä viivettä ehkä kun antaa kaasua.."
Itseasiassa tämä kyllä viittaisi siihen, että öljy saattaisi olla vähissä laatikosta. Oletko tarkastanut? Voisikohan putki olla tukkoinen, vaikka dpf onkin starin mukaan ok? On kyllä todella korkea kulutus, vaikka vanteissa kokoa onkin. Tuo 7-8l/100km kuulostaa jo sekin kovalta kulutukselta minun mielestä.
Onko auto koskaan kulkenut pienemmillä kulutuksilla? Ovatko ilmoittamasi kulutukset tankilla laskettuja, vai ajotietokoneen ilmoittamia?
Itseasiassa tämä kyllä viittaisi siihen, että öljy saattaisi olla vähissä laatikosta. Oletko tarkastanut? Voisikohan putki olla tukkoinen, vaikka dpf onkin starin mukaan ok? On kyllä todella korkea kulutus, vaikka vanteissa kokoa onkin. Tuo 7-8l/100km kuulostaa jo sekin kovalta kulutukselta minun mielestä.
Onko auto koskaan kulkenut pienemmillä kulutuksilla? Ovatko ilmoittamasi kulutukset tankilla laskettuja, vai ajotietokoneen ilmoittamia?
Re: OM646 Kova kulutus
Tankilla laskettuja, tietokone näyttää jotain 6 alkavaa. Lisäyksenä, että auto on juuri myös katsastettu ja päästöarvo oli ihanteellinen. Pitänee kaiketi tuo öljyn taso tarkastaa sitten vielä. Uskoisin että se kyllä vaikuttaisi johonkin muuhunkin vaihteiston toiminnassa, mutta tarkastetaan. Auton olen saanut 7-8l/100 menemään ennen.
Re: OM646 Kova kulutus
No kyllä syö paljon, mulla kun oli om647 niin se vei 6-7 välillä tankattuna.
Ja siinä oli kuitenkin kuormurin suutinkärjet ja iso pumppu. Enkä todellakaan aja hiljaa.
Kannattaa tutkia mikä siellä nyt ahdistaa, joko katti tukossa tai muuten jostain tulee häviöitä rutokseen.
Ahtovuotoa?
Apulaite vikaa, laturi, vesipumppu?
Pyöränlaakeri, perä, kardaani yms. Joku nyt ryövää tehoa johkin turhaan.
Ja siinä oli kuitenkin kuormurin suutinkärjet ja iso pumppu. Enkä todellakaan aja hiljaa.
Kannattaa tutkia mikä siellä nyt ahdistaa, joko katti tukossa tai muuten jostain tulee häviöitä rutokseen.
Ahtovuotoa?
Apulaite vikaa, laturi, vesipumppu?
Pyöränlaakeri, perä, kardaani yms. Joku nyt ryövää tehoa johkin turhaan.
Re: OM646 Kova kulutus
Voiko joku anturi antaa moottorinohjaukselle väärää tietoa ja siksi syöttäisi polttoainetta vaadittua enemmän?
Ilmamäärä, ahtopaine, polttoainepaine?
Toimiiko kyb oikein?
Mikä vanhassa imusarjassa oli vikana ja onhan uudessa läpät ja tiivisteet kuten aiemmassakin oli?
Ei nuo renkaat hirveitä lisää tuo. Itsellä oli takana 265/30 tai 35-18 ja edessä 215/40-18. Alle 7 meni helposti w203 200cdi tuikutettuna. Vakiorenkailla saattoi mennä muutaman desin pienemmällä
Ilmamäärä, ahtopaine, polttoainepaine?
Toimiiko kyb oikein?
Mikä vanhassa imusarjassa oli vikana ja onhan uudessa läpät ja tiivisteet kuten aiemmassakin oli?
Ei nuo renkaat hirveitä lisää tuo. Itsellä oli takana 265/30 tai 35-18 ja edessä 215/40-18. Alle 7 meni helposti w203 200cdi tuikutettuna. Vakiorenkailla saattoi mennä muutaman desin pienemmällä
Re: OM646 Kova kulutus
Termostaatti kunnossa?
Tähdelliset: S211 E270CDI, W124 230E turbo, C123 230CE (kv), W123 240D x2, W123 220D
Star C4 Tampereella, sopii vuosimalleihin '93-'20. Yhteys YV.
Star C4 Tampereella, sopii vuosimalleihin '93-'20. Yhteys YV.
Re: OM646 Kova kulutus
Pyöränlaakerit käyty läpi ja yksi vaihdettu, vanha imusarja vuosi paljon, siksi vaihdettiin. Jos Kat olisi tukossa niin eikö se olisi päästötestiäkin haitannut? Termostaatti nostaa lämmöt 90 asti. Se mitä Kybiin tulee niin ei ainakaan tee Kybille perinteisiä oireita ja sekin vaihdettu viime vuonna. Asentajan mukaan ei ole ahtovuotoja, ei ainakaan ole löytynyt toitaiseksi. Laturi vaihdettiin kesäkuussa. Muiden Apulaitteiden väljyys kokeiltu ainakin samalla. Miten tuota Katin tukkoisuutta voisi ensihätään kokeilla tai havaita? Mitä oireita siihen kuuluu?
Re: OM646 Kova kulutus
Farkku 203 OM646:lla kuluttaa tuollaisessa ajossa mitä tässä kuvailtu noin 6 litraa sadalle, ihan maksimissaan 7.
Vaikea sanoa mikä tuollaista kulutusta voisi aiheuttaa ilman että mitään muita oireita ilmenee, jos jokin jarru laahaa tms. niin sitten sieltä nousee jo savuakin laahaavasta paikasta, on niin kova kulutus.
Auton mittarilukemalla ei ole merkitystä.
- Kiihdytä kaasu pohjassa 0-100km/h ja kellota aika; kauanko menee ja huomasitko mitään erikoista / poikkeavaa ? Näkyvää savutusta ?
Vaikea sanoa mikä tuollaista kulutusta voisi aiheuttaa ilman että mitään muita oireita ilmenee, jos jokin jarru laahaa tms. niin sitten sieltä nousee jo savuakin laahaavasta paikasta, on niin kova kulutus.
Auton mittarilukemalla ei ole merkitystä.
- Kiihdytä kaasu pohjassa 0-100km/h ja kellota aika; kauanko menee ja huomasitko mitään erikoista / poikkeavaa ? Näkyvää savutusta ?
wiimax.fi
-
- Mersumies
- Viestit: 3110
- Liittynyt: Pe 06.12.2013 14:02
Re: OM646 Kova kulutus
Laskuvirhe.....?
Perheessä:
W 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
W 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
Re: OM646 Kova kulutus
Kokeilen ja seurailen, päivittelen tänne kun on jotain kerrottavaa, asentaja joka Mersua on kanssani katsonut on erittäin päteväksi todettu ja osaavaksi todettu. Kokeilen vielä sen Forten kun seuraavaksi tankkailen.
Re: OM646 Kova kulutus
Tulee mieleen turbiinilukon toiminta. Jos luistaa kokoajan, niin voi reilu litra nousta kulutus helposti. Jos tasanopeulella hieman painaa kaasua, niin nouseeko kierrokset eri tahtiin nopeuden kanssa?
Re: OM646 Kova kulutus
Jos jonkun anturin toiminnan vuoksi polttoaineen syöttö olisi noin kova, niin luulisi, että dpf olisi tukossa hyvin nopeasti. Olipa miten tahansa, niin tehoa hukkuu jonnekin merkittävästi. Katin tukkoisuudesta saanee osviittaa putken irroittamalla. Miltä näyttää, kulkeeko ilma esteettä läpi jne.
Re: OM646 Kova kulutus
Nousiko ne lämmöt 90 asteeseen vai jääkö alemmaksi?
Re: OM646 Kova kulutus
Sanoisin kyllä että hyvin on ”synkassa” ei mene kierrokset siis omaa elämäänsä vauhdin edellä
Re: OM646 Kova kulutus
15sekuntia, laiska tämä on aina ollut kuin mikä tosin olen ajellut n180 tkm tällä itse ja katselin Youtubesta jotain verrokkia 0-100 niin kyllä niissäkin jäätiin tehtaan lupaamaasta ja oli toistakymmentä sekuntia näissä 136 heppaisissa… lisäksi paikallaan annoin kaasua niin ei mitään kyllä savuttele mutta kyllä mielestäni hönkä läpi kulkee ,ei vain kyseenalaisen värisiä pilviä tule.dealer kirjoitti: ↑La 14.09.2024 08:54 Farkku 203 OM646:lla kuluttaa tuollaisessa ajossa mitä tässä kuvailtu noin 6 litraa sadalle, ihan maksimissaan 7.
Vaikea sanoa mikä tuollaista kulutusta voisi aiheuttaa ilman että mitään muita oireita ilmenee, jos jokin jarru laahaa tms. niin sitten sieltä nousee jo savuakin laahaavasta paikasta, on niin kova kulutus.
Auton mittarilukemalla ei ole merkitystä.
- Kiihdytä kaasu pohjassa 0-100km/h ja kellota aika; kauanko menee ja huomasitko mitään erikoista / poikkeavaa ? Näkyvää savutusta ?
Re: OM646 Kova kulutus
Jotain on pielessä, ei saa noin paljon heittää tehtaan ilmoittamasta joka on n. 10 sekuntia. Sieltä löytyy syy korkeaan kulutukseenkin, kun saa kiihtymään normaalisti, tai miten päin nyt ajatteleekin.
Olisiko mahdollisuutta tehdä testerillä DPF pakkopoltto, ja vaikka jopa niin että ensin suihkuttaisi DPF puhdistusaineen pönttöön. Eikös 204:ssä ole kohtuullisen hyvin jokin valmis reikä putkessa että saa myrkyt sisään kun irrottaa jotain pois.
Olisiko mahdollisuutta tehdä testerillä DPF pakkopoltto, ja vaikka jopa niin että ensin suihkuttaisi DPF puhdistusaineen pönttöön. Eikös 204:ssä ole kohtuullisen hyvin jokin valmis reikä putkessa että saa myrkyt sisään kun irrottaa jotain pois.
wiimax.fi
Re: OM646 Kova kulutus
Pitää miettiä, Juuri katsottiin viikko sitten starilla koodit niin ei ollut, kuin se moottorinohjain rele, Pakkopoltto tehtiin keväällä jo kerran. Mutta mietitään miten jatketaandealer kirjoitti: ↑La 14.09.2024 17:54 Jotain on pielessä, ei saa noin paljon heittää tehtaan ilmoittamasta joka on n. 10 sekuntia. Sieltä löytyy syy korkeaan kulutukseenkin, kun saa kiihtymään normaalisti, tai miten päin nyt ajatteleekin.
Olisiko mahdollisuutta tehdä testerillä DPF pakkopoltto, ja vaikka jopa niin että ensin suihkuttaisi DPF puhdistusaineen pönttöön. Eikös 204:ssä ole kohtuullisen hyvin jokin valmis reikä putkessa että saa myrkyt sisään kun irrottaa jotain pois.
Re: OM646 Kova kulutus
Ajomäärästä päätellen auto on ollut sinulla melko pitkään. Millainen kulutus on ollut yleisesti ottaen tuon 180tkm aikana? Onko muutos tapahtunut pikkuhiljaa, vai kertaheitolla?retanter kirjoitti: ↑La 14.09.2024 16:58 15sekuntia, laiska tämä on aina ollut kuin mikä tosin olen ajellut n180 tkm tällä itse ja katselin Youtubesta jotain verrokkia 0-100 niin kyllä niissäkin jäätiin tehtaan lupaamaasta ja oli toistakymmentä sekuntia näissä 136 heppaisissa… lisäksi paikallaan annoin kaasua niin ei mitään kyllä savuttele mutta kyllä mielestäni hönkä läpi kulkee ,ei vain kyseenalaisen värisiä pilviä tule.
Re: OM646 Kova kulutus
2017 ostin, jotain 7-8.5 on varmaan aina yleisimmin vienyt.T-Row kirjoitti: ↑La 14.09.2024 20:39Ajomäärästä päätellen auto on ollut sinulla melko pitkään. Millainen kulutus on ollut yleisesti ottaen tuon 180tkm aikana? Onko muutos tapahtunut pikkuhiljaa, vai kertaheitolla?retanter kirjoitti: ↑La 14.09.2024 16:58 15sekuntia, laiska tämä on aina ollut kuin mikä tosin olen ajellut n180 tkm tällä itse ja katselin Youtubesta jotain verrokkia 0-100 niin kyllä niissäkin jäätiin tehtaan lupaamaasta ja oli toistakymmentä sekuntia näissä 136 heppaisissa… lisäksi paikallaan annoin kaasua niin ei mitään kyllä savuttele mutta kyllä mielestäni hönkä läpi kulkee ,ei vain kyseenalaisen värisiä pilviä tule.
Ajellut tuolla Comfortilla, en tiedä voisi testi mielessä siirtyä hetkeksi S moodiin ja ajella yhtä taloudellisesti ja katsoa mitä tapahtuu, vaikuttaakohan mitään.
Re: OM646 Kova kulutus
Kuten sanottu, jos kestää 15s 0-100 kiihdytys, ei siellä ole enää kaikki hevoset tallissa, ja kasvanut kulutus on saman vian toinen havainnoitava lopputulos. Ei siinä C/S moodit auta. Stariin kiinni ja osaava henkilö tutkimaan asiaa livedatasta jos kerran koodeja ei mikään toiminto triggaile.
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Re: OM646 Kova kulutus
Juu ei varmaan auta mielenkiinnost kokeilen mitä vaikuttaa, autoa on tutkinut kyllä erittäin tietäväksi todettu henkilö pari kertaa eri aikavälillä… pitää vielä varmaan koittaa.MiHe kirjoitti: ↑Su 15.09.2024 13:19 Kuten sanottu, jos kestää 15s 0-100 kiihdytys, ei siellä ole enää kaikki hevoset tallissa, ja kasvanut kulutus on saman vian toinen havainnoitava lopputulos. Ei siinä C/S moodit auta. Stariin kiinni ja osaava henkilö tutkimaan asiaa livedatasta jos kerran koodeja ei mikään toiminto triggaile.
Re: OM646 Kova kulutus
Tutkimuksissa kannattaa tosiaan se putki avata ja katsoa ettei katin sisukset ole murusina tukkimassa putkea.
Se ei näy staarilla, ja voi tehdä tuon tehonlaskun ja kulutuksen kasvun.
Voi myös kehittyä salakavalasti pikku hiljaa.
Katin toiminta tai toimimattomuus ei näy katsastuskonttorilla.
Se ei näy staarilla, ja voi tehdä tuon tehonlaskun ja kulutuksen kasvun.
Voi myös kehittyä salakavalasti pikku hiljaa.
Katin toiminta tai toimimattomuus ei näy katsastuskonttorilla.
Re: OM646 Kova kulutus
Muutama auto missä itsellä tullu katin romujen irtoaminen ja ahtautuminen pakoputkeen on tehnyt sen ettei ole jaksanut kiertää kaasu pohjassa. Paikallaan hetkellisesti kyllä, mutta vedätyksessä ei ole enää jaksanut kiertää kunnolla. Pienillä kierroksilla ei eroa huomannut paitsi osassa vikavalosta kun herjasi lambdaa
Re: OM646 Kova kulutus
Tuo katalysaattorin hajoaminen yleensä saa pakokaasun haisemaan kitkerälle, sen luulisi kyllä huomaavan.
Toiseksi, jos ne murskat lähtevät liikkeelle, niin nehän jäävät DPF:ään jolloin pakopaineanturit huomaavat puhtaaksipolton olevan tarpeen.
Mutta entäpä hajonnut äänenvaimennin jonka sisuskalut tukkivat pakokaasuvirtausta?
Toiseksi, jos ne murskat lähtevät liikkeelle, niin nehän jäävät DPF:ään jolloin pakopaineanturit huomaavat puhtaaksipolton olevan tarpeen.
Mutta entäpä hajonnut äänenvaimennin jonka sisuskalut tukkivat pakokaasuvirtausta?
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5855
- Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
- Paikkakunta: Mökillä
Re: OM646 Kova kulutus
Sekin näkyy liikan/kohoneen pakopuolen paineena ja kovasti tukossa niin tulee vika koodiJürgen kirjoitti: ↑Ti 17.09.2024 15:41 Tuo katalysaattorin hajoaminen yleensä saa pakokaasun haisemaan kitkerälle, sen luulisi kyllä huomaavan.
Toiseksi, jos ne murskat lähtevät liikkeelle, niin nehän jäävät DPF:ään jolloin pakopaineanturit huomaavat puhtaaksipolton olevan tarpeen.
Mutta entäpä hajonnut äänenvaimennin jonka sisuskalut tukkivat pakokaasuvirtausta?
arvo vielä jotenkin haarukassa niin välttämättä ei tee mitään vika koodia
mutta näkyy arvoja katselessa
Mökkillä
'
'
Re: OM646 Kova kulutus
Vaihdettiin Maffi, 0-100 ainakin tippui ehkä 3 sekuntia ja on nyt 2sek päässä tehtaan lupaamasta. Nyt vaan kulutusta toteamaan seuraavina päivinä.