Tällä nyt vaan sitä että se mikä yhdelle sopii mainiosti niin ei toiselle sovellu lainkaan. Koskee vähän joka osa-aluetta eikä vaan auto -touhuja.
Tarpeet ja mieltymykset on erilaisia ja itse kullakin muuttuvatkin ajan mittaan. Ymmärrettävää että sähköautoilija pitää sähköautosta, bensa-autoilija pitää bensaa parhaana ja dieselkuski sitten jotain muuta mutta monilla foorumilaisilla(kin) yllättävän jyrkkä mielipide siitä että se oma suosikki pitäisi kaikilla muillakin olla. Vielä hassumpaa kun se suositus muuttuu aivan toiseksi heti autokaupan jälkeen. Miten sitä on joku voinut niin tyhmä ollakin että ennen ajoi dieselillä ja nyt...
Vähän takaisin aiheeseen, eikös nuo pelätyt hiukkaspäästöt ole suurkaupunkien ongelma. Leijuvat vähän aikaa ilmassa ja sen jälkeen vaarattomia. Huono juttu jos uusi auto ajaa heti perässä kun vanhat hituset laskeutuneet. Siksihän Saksassakin vanhojen autojen rajoitukset lähinnä suurissa kaupungeissa, Helsinkiä isommissa taajamissa.
tahtoomersun kirjoitti: ↑To 15.08.2024 20:09
Jotenkin se vaan tuntuu hölmöltä polttaa maahan hautautunutta hiiltä moottorissa ja päästellä hiilidioksidia ilmaan, jota pitää hengitellä, varsinkin kun muitakin vaihtoehtoja jo on. Polttaa sitä öljyä sitten niissä vehkeissä missä on pakko.
Itsellä on sähkösopimus Helenin kanssa ja tällä hetkellä sähkön lähde on 70% fossiilisista, 18% ydinvoimasta ja 12% uusiutuvaa. Jos kotona latailee, ei ainakaan tältä kantilta ole suurta merkitystä ajaako sähköllä vai fossiilisilla. Päästömielessä kaasuauto olisi kiistaton ykkönen, kun siirtyivät jakelussa yksinomaan uusiutuvaan.
Tosin sama ongelma kuin sähköautoilun kanssa. Jos kaikki siirtyisivät kaasuun, niin ei riitä kaikille.
Jos käytettyjä isompia autoja katselee vaikka nettiautosta, niin kyllähän dieseleitä vielä erittäin paljon on tarjolla. Varmasti se ajan myötä muuttuu kun uutena myydään enemmän sitten jotain muuta.
tahtoomersun kirjoitti: ↑To 15.08.2024 20:09
Henkilöautoilu kyllä onnistuu jo sähkölläkin. Tietysti vanhat autot pitää voida ajaa loppuun, mutta kyllä uudet voisi olla jo pelkästään sähköisiä. Infra ja autot kehittyvät jatkuvasti ja kyllä se suurin ongelma on mentaalitasolla ja omissa päähänpinttymissä.
Sähköautoilua on nyt 8kk takana ja en ole vielä keksinyt yhtään syytä, miksi pitäisi palata polttikseen.
Kovin karkeasti yleistäen sanottu. Kaikki ei arvosta autossa samoja asioita ja toiset voi vaatia autoltaan jotain mitä toinen ei ymmärrä tai edes tiedä. Sähköauto ei todellakaan ole universaali vastaus jokaiselle.
Nykyiset... '14 MB E500 Coupe - M157
Ollut joskus... '07 MB CL63 AMG V8
'04 MB SLK55 AMG V8 Kleemann K2
'05 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K1
'00 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K2
'94 Audi A8 4.2i V8
'92 BMW 850i 5.0i V12
'96 Ford Mustang SVT Cobra 4.6i 32V V8
'92 Lincoln TownCar 4.6i SOHC V8
'78 Ford Capri 2.9i BOA Cosworth V6
'77 Ford Capri 2.8i V6 ...Ja pienet sille!
Oikaistaan nyt sen verran, että en halua kieltää mitään, enkä käännyttää ketään sähköautoilijaksi, kunhan vaan olen kertonut omia ajatuksia ja kokemuksia. Ajan myös vielä tuolla bensa V8:lla!
Perheessä:
W 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
Olihan melkoinen uutisankka. Omalla kohdallani on pientä pelkoa milloin (vanhat) dieselit kielletään, jos kielletään.
Tykkään laadukkaista (käyttö)autoista. Henkilökohtaisesti yksi tärkeä laadun kriteeri on tekninen luotettavuus. Vielä kun tämä luotettavuus suhteutetaan auton hintaan, niin olen kokenut vuosikymmenet että paras auto itselleni on aina ollut vanha diesel mersu. Kuitenkin nyky tekniikka on muuttunut helpon luotettavuuden suhteen siihen pisteeseen, että mielestäni viimeinen laadukas mersu on om646 moottorilla oleva facelift w211 sedan.
Olen panostanut pariin hyvään vanhaan diesel mersuun ja toivon että voin niillä ajaa työmatka-ajoni seuraavat kymmenet vuodet ja noin miljoona kilometriä. Yhtään ei kiinnosta uudemmat vehkeet mitä olen kuulostellut ja lueskellut niiden heikkouksia. Henkilökohtainen pienituloinen talouteni kyllä olisi konkurssin partaalla jos täytyisi alkaa jotain teknisesti heikkoa autoa ylläpitämään tai kallista uutta autoa maksamaan.
Ei ole pitkään aikaan ollut sijaa hötkyilylle, kaikki muistaa lautaMasan ”diesel on ekoteko” lausahduksen
Vai pitäisikö sanoa ettei muista
Kun täälläkin tuntuu olevan valloillaan joku utopia hehkutus
Oikein näki taas tämän Tero eteen, Esa taakse liikkeen. Ottaako tohtori pähkinöitä?
Onneksi on sentään diesel voimaloita, joilla saadaan matkakeitaan latauspisteisiin nämä sähköisen ihanuuden edelläkävijät, jotta voivat käydä mökillä hippivehkeillään
Kansalaiset, olemme vielä uusiutuvan energian suhteen tasolla, joka rajoittuu lähinnä rannekellojen toiminnan ylläpitoon.
Kuinkahan paljon dinosauruksia on ollut avaruudessa?
Kun tuota sähköauto vouhotusta olen seurannut, on virinnyt pientä innostusta sellaisen hankkimiseen työmatkakulkineeksi. Niitä vaan ei oikein ole tajoilla.
Nettiautosta kattelin ja aika heikkoa tarjontaa siellä on kun laittaa hintarajaksi 4000.-. Yksi Leafi, liekö tuolla pääsee ees talvella päivän ajoja... Enempää minulla ei ole sijoittaa pelkkään työmatkakulkineeseen, joten diisselillä mennään edelleen...