50 km/h kehä kolmosella!
50 km/h kehä kolmosella!
Kyselläänpä täältä, heittääkö nopeusrajoitusavustin muissa mersuissa viiteen kymppiin kehä kolmosella. En muista tarkempaa paikkaa mutta ykköstien ja lentoaseman välillä kummassakin suunnassa pätkä viittä kymppiä, vielä pieni pätkä rampilla kehältä ykköselle Turun suuntaan.
Autossa 2022-mallin MBUX, en ole tullut katsoneeksi karttaversiota. Omaan autoon ei tule MB Me sovellukseen koskaan tietoa karttapäivityksistä kuten vaimon vanhempaan autoon. Kuulemma joskus aikoja sitten kehällä ollut työmaa jossa 50 km/h rajoitus mutta eihän noita työmaarajoituksia koskaan viedä karttatietokantaan.
Tavasta poiketen nyt vaan tullut ajeltua kehä kolmosta useampaan otteeseen lyhyen ajan sisällä ja tympii kun auto tökkää noihin rajoituksiin. Ei varmaan takaa tulijatkaan tykkää. Kyse ei siis ole mistään satunnaisesta rekasta tms. luetusta merkistä.
Autossa 2022-mallin MBUX, en ole tullut katsoneeksi karttaversiota. Omaan autoon ei tule MB Me sovellukseen koskaan tietoa karttapäivityksistä kuten vaimon vanhempaan autoon. Kuulemma joskus aikoja sitten kehällä ollut työmaa jossa 50 km/h rajoitus mutta eihän noita työmaarajoituksia koskaan viedä karttatietokantaan.
Tavasta poiketen nyt vaan tullut ajeltua kehä kolmosta useampaan otteeseen lyhyen ajan sisällä ja tympii kun auto tökkää noihin rajoituksiin. Ei varmaan takaa tulijatkaan tykkää. Kyse ei siis ole mistään satunnaisesta rekasta tms. luetusta merkistä.
Re: 50 km/h kehä kolmosella!
Kehäkolmosesta ei ole kokemusta, mutta omassa W213 vm.-22 en jaksanut käyttää nopeusrajoitusavustinta kahta viikkoa kauempaa. Välillä se pudotti motarilla vauhdin 60km/h aika rajulla hidastuksella, joskus taas heitti yht'äkkiä 120km/h tauluun satasen alueella. Lisäksi ärsytti se, ettei nopeudessa ollut mitään toleranssia, vaan jos vaikka oli 110 lasissa 100-alueella, niin rajoituksen vaihtuessa 80, vauhti laski tasan siihen 80km/h ja sitten oltiin tien tukkona.
Tuon parin viikon kokeilun jälkeen on menty vaan normaalisti distronicilla, ilman rajoitusavustinta.
Tuon parin viikon kokeilun jälkeen on menty vaan normaalisti distronicilla, ilman rajoitusavustinta.
W213 E220d A 4matic Exclusive -22
S212 E350CDI A AMG-line/Avantgarde -13
W124 E300D A -95
W123 240D T6 -84 MR
S212 E350CDI A AMG-line/Avantgarde -13
W124 E300D A -95
W123 240D T6 -84 MR
Re: 50 km/h kehä kolmosella!
Kaikenlaista toimintaa näkee, minä kaipaan tuulilasinpyykijöitä sisäpuolelle.
Re: 50 km/h kehä kolmosella!
Minäkään en tykkää punaisista autoista mutta en sitä kerro Airmatic threadissä tyhjien pussien kanssa taistelevalta.
Sitä paitsi aktiivinen kaistanvaihtoassistentti on paljon turhempi kuin vieraalla paikkakunnalla nopeusrajoitusautomatiikka. Sitäkin tuli vasta samoilla reissuilla kokeiltua. Haluan tietää miten auton eri ominaisuudet toimii, riippumatta siitä käytänkö niitä aktiivisesti tai pidänkö niitä turhina.
Tässä kohtaa olisin kaivannut kommenttia tuohon nopeustietokantaongelmaan kehällä. Siinä sivussa ihan OK kommentoida vaikka punaista väriä.
Sitä paitsi aktiivinen kaistanvaihtoassistentti on paljon turhempi kuin vieraalla paikkakunnalla nopeusrajoitusautomatiikka. Sitäkin tuli vasta samoilla reissuilla kokeiltua. Haluan tietää miten auton eri ominaisuudet toimii, riippumatta siitä käytänkö niitä aktiivisesti tai pidänkö niitä turhina.
Tässä kohtaa olisin kaivannut kommenttia tuohon nopeustietokantaongelmaan kehällä. Siinä sivussa ihan OK kommentoida vaikka punaista väriä.
Re: 50 km/h kehä kolmosella!
Monessa paikassa on väärät tietokannat nopeusrajoituksissa pääkaupunkiseudulla, varsinkin kehäteillä ja sisäänajoväylillä.
Ovat varmaan perua lukuisista ilmoitetuista työmaista, joita ei ole päivitetty aka ilmoitettu päättyneeksi
Olisi mielenkiintoista tietää montako kolaria nämä GMaps ohjautuvat autot aiheuttavat
Ovat varmaan perua lukuisista ilmoitetuista työmaista, joita ei ole päivitetty aka ilmoitettu päättyneeksi
Olisi mielenkiintoista tietää montako kolaria nämä GMaps ohjautuvat autot aiheuttavat

Re: 50 km/h kehä kolmosella!
Vanhemmat mersujen karttatietokannat päivittyy korkeintaan muutaman kerran vuodessa, kuvittelisin että työmaista ilmoitetut nopeudet ei tuonne päädy. Uudemmista on-line päivittyvistä en tiedä, kyse aika pienestä tietomäärästä ja tuon pitäisi päivittyä melkein joka reissulle mutta taitaa mennä karttapäivitysten tahtiin.Orlov kirjoitti: ↑Pe 16.08.2024 07:13 Monessa paikassa on väärät tietokannat nopeusrajoituksissa pääkaupunkiseudulla, varsinkin kehäteillä ja sisäänajoväylillä.
Ovat varmaan perua lukuisista ilmoitetuista työmaista, joita ei ole päivitetty aka ilmoitettu päättyneeksi
Olisi mielenkiintoista tietää montako kolaria nämä GMaps ohjautuvat autot aiheuttavat![]()
Pitää varmaan seuraava reissu mennä vaimon autolla että näkee onko siinä samat tiedot. Kaikki foorumin mersukuskit näyttää asuvan kehä III:n sisäpuolella eivätkä sen kohdaltakaan ajele.

Android autoon voisi myös vertailla. Sisällöntuottaja vaan on eri kuin auton navilla. Kyllä mersu joskus on kiihdyttänyt ylinopeuteenkin. Ykköstiellä oli nopeudet pudotettu sataseen ja auto kiihdytti 120 nopeuteen jossain kuntarajalla kaukana liittymistä. Nopeustiedot selvästikin kirjattu teille paitsi risteyksien mukaan omille jaksoille, joskus myös jonkun muun rajan mukaan. Ei nuo kuitenkaan sellaisiin nopeuksiin kiihdytä joista kolariuutisissa puhutaan ja hidastelussahan takaa tulevan Distronic estää kolarin? Taitaa olla törmäyksen estotutka EU määräys jo pikkukokkareissakin?
Re: 50 km/h kehä kolmosella!
Pahoittelen jos koet ettei vastauksestani ollut hyötyä. Eikä ollutkaan, ajatuksena oli vain kertoa, ettei tuo nopeusrajoitusavustin toimi oikein täälläkään korvessa, kaukana kehäkolmosen sykkeestä.DBFI kirjoitti: ↑To 15.08.2024 22:05 Minäkään en tykkää punaisista autoista mutta en sitä kerro Airmatic threadissä tyhjien pussien kanssa taistelevalta.
Sitä paitsi aktiivinen kaistanvaihtoassistentti on paljon turhempi kuin vieraalla paikkakunnalla nopeusrajoitusautomatiikka. Sitäkin tuli vasta samoilla reissuilla kokeiltua. Haluan tietää miten auton eri ominaisuudet toimii, riippumatta siitä käytänkö niitä aktiivisesti tai pidänkö niitä turhina.
Tässä kohtaa olisin kaivannut kommenttia tuohon nopeustietokantaongelmaan kehällä. Siinä sivussa ihan OK kommentoida vaikka punaista väriä.
Varustehan olisi loistava distronicin kaverina, jos se vain toimisi kuten kuuluu. Itse vaan en uskaltanut enää kokeilla, milloin se taas jarruttaa moottoritiellä vauhdin 60km/h:iin.
Ja se toleranssin säädön puute vähän rassasi myös, esim. tässä autossa mittarin 80km/h on n.76-77km/h todellista vauhtia ja Suomessa kun tavataan ajaa se +10 yli rajoitusten, niin jalkoihin siinä jäi.
W213 E220d A 4matic Exclusive -22
S212 E350CDI A AMG-line/Avantgarde -13
W124 E300D A -95
W123 240D T6 -84 MR
S212 E350CDI A AMG-line/Avantgarde -13
W124 E300D A -95
W123 240D T6 -84 MR
Re: 50 km/h kehä kolmosella!
Itse huomasin w213 samaa ongelmaa että joissain kohdissa motareilla sekä muualla tiputteli ja nosteli nopeutta miten sattuu. Tästä syystä kytkin myös nopeusrajoitusautomatiikan pois päältä parin kuukauden käytön jälkeen. Myös offsetin puute ärsytti tuossa työkalussa. Paikkoja en laittanut tarkemmin merkille mutta muistaakseni esimerkiksi järvenpää/kerava kohdilla nelostiellä auto laski aina nopeuden 100km/h eli tuossa vaikutti olevan talvinopeus aina käytössä vaikka muuten toimisikin normaalisti kesäkelissä 120km/h rajoitus.
W213 E300de 4matic -20
Ex. W204 C180 Cdi -12
Ex. W202 C220 Cdi -99
Ex. MB 190E 1.8 -92
Respect is not given it is taken!
Ex. W204 C180 Cdi -12
Ex. W202 C220 Cdi -99
Ex. MB 190E 1.8 -92
Respect is not given it is taken!
Re: 50 km/h kehä kolmosella!
Mites mulla on semmonen muistikuva, jotta tuota toleranssia pystyi valikosta muuttamaan +/-
Siis vakkarin/nopeuden
Siis vakkarin/nopeuden
Re: 50 km/h kehä kolmosella!
Valitettavasti ei pysty, siis nopeusavustimen asetusta suhteessa liikennemerkkeihin. Tosiaan pitäisi olla vähintään GPS-kalibroitu nopeus vaikka silläkin jää vähän liikennevirran jalkoihin.
Re: 50 km/h kehä kolmosella!
Khyl mä muistelisin kuitenkin, jotta tuo nopeuden kompensointi oli ajoautossa 350cdi eemeli mahdollista, oli vielä kunnon navilla, joka osasi jotakin
sit tuli joku päivitys korisarjaan ja pröt.
Olipa vielä kerran kyydissä tiimi (uudemman mallisarjan autossa)joka oli suunnitellut tuon päivityksen naviin, joka teki siitä ihan paskan rullalla käytettäväksi(ohjelmallisesti), haukuin ne ihan paskaksi(suomi liittyy tuohon firmaan) , mutta siihen kuulemma liittyi jotain sopimuksia yms kakkaa
Sen muistan tarkasti, että navi ja nopeusmittari oli aina samalla nopeudella(fake gps?)
Ja sen, että tuolla mentiin 450tkm(noin 2vuotta)ilman mitään ongelmia, suuttimia vaihdettiin kerran, kun ne oli sössitty tehtaalla jotenkin(takaisinkutsu)
Seuraava mallisarja olikin ihan paska kaikinpuolin
”päivityksineen”

Olipa vielä kerran kyydissä tiimi (uudemman mallisarjan autossa)joka oli suunnitellut tuon päivityksen naviin, joka teki siitä ihan paskan rullalla käytettäväksi(ohjelmallisesti), haukuin ne ihan paskaksi(suomi liittyy tuohon firmaan) , mutta siihen kuulemma liittyi jotain sopimuksia yms kakkaa

Sen muistan tarkasti, että navi ja nopeusmittari oli aina samalla nopeudella(fake gps?)
Ja sen, että tuolla mentiin 450tkm(noin 2vuotta)ilman mitään ongelmia, suuttimia vaihdettiin kerran, kun ne oli sössitty tehtaalla jotenkin(takaisinkutsu)
Seuraava mallisarja olikin ihan paska kaikinpuolin

Re: 50 km/h kehä kolmosella!
Ihan mahdollista että muistan väärin tai sitten omassa autossa ei ollut samaa varustetta. Tarkentaisitko mistä eemelistä kyse, 350 CDI:stä tulee mieleen W212 kun uudemmat on d:tä ja vanhemmissa vähän köyhemmät varusteet.Orlov kirjoitti: ↑Pe 16.08.2024 22:33 Khyl mä muistelisin kuitenkin, jotta tuo nopeuden kompensointi oli ajoautossa 350cdi eemeli mahdollista, oli vielä kunnon navilla, joka osasi jotakinsit tuli joku päivitys korisarjaan ja pröt.
Olipa vielä kerran kyydissä tiimi (uudemman mallisarjan autossa)joka oli suunnitellut tuon päivityksen naviin, joka teki siitä ihan paskan rullalla käytettäväksi(ohjelmallisesti), haukuin ne ihan paskaksi(suomi liittyy tuohon firmaan) , mutta siihen kuulemma liittyi jotain sopimuksia yms kakkaa![]()
Sen muistan tarkasti, että navi ja nopeusmittari oli aina samalla nopeudella(fake gps?)
Ja sen, että tuolla mentiin 450tkm(noin 2vuotta)ilman mitään ongelmia, suuttimia vaihdettiin kerran, kun ne oli sössitty tehtaalla jotenkin(takaisinkutsu)
Seuraava mallisarja olikin ihan paska kaikinpuolin”päivityksineen”
Jos et itsekään ole 100% varma niin hinnastosta voi katsoa kyseisen varusteen. W212-koriseen ei vaan tainnut saada edes 513 varustetta, ei ainakaan 546:sta?
Vai puhutaanko eri asiasta, nopeustietonäytön kompensoinnista tms?
Oliko muuten tuossa tarinassa syvällisempääkin taustaa, et varmaan tarkoita että taksin kyydissä oli tuo tiimi. Näistä henkilökohtaisista taustoista olisi aina mukava kuulla lisää paitsi että kaikki ei niistä halua foorumille raportoida.
Re: 50 km/h kehä kolmosella!
Jep, varmaan kuitenkin kyseessä nopeustietonäytön kompensointi
Lienee sen tarkoitus lähinnä liittyy renkaisiin(kulumiseen?) ,jotta voi korjata nopeustietoa? Olisko 3kmh +/- ollut toleranssi toiminnolle?
Autohan tottelee kuitenkin tuota tietoa, joten se vaikuttaa vakkarilla ajellessa. Ettei esim 80kmh vakkarilla ole esim 77kmh/83kmh
Tosin se mitään auta, kun siellä on tuhat muuta säveltäjää liikenteessä
Noita muita en kommentoi tuon enempiä, kun ei ole mitään päiväkirjaa tullut pidettyä
on se vaan metkaa, miten asiat oikeasti menee bisneksessä 

Lienee sen tarkoitus lähinnä liittyy renkaisiin(kulumiseen?) ,jotta voi korjata nopeustietoa? Olisko 3kmh +/- ollut toleranssi toiminnolle?
Autohan tottelee kuitenkin tuota tietoa, joten se vaikuttaa vakkarilla ajellessa. Ettei esim 80kmh vakkarilla ole esim 77kmh/83kmh
Tosin se mitään auta, kun siellä on tuhat muuta säveltäjää liikenteessä

Noita muita en kommentoi tuon enempiä, kun ei ole mitään päiväkirjaa tullut pidettyä


Re: 50 km/h kehä kolmosella!
Haluaisin nähdä ohjekirjan joka tuon selostaa jos siis kyse ei ole mistään piilovalikoista. Enkä usko että käyttäjä saa mersusta edes piilovalikoista muutettua auton nopeusmittaria ja sitä kautta vakkarin todellista nopeutta. Sen verran mersulla nuollaan sääntöjä ettei millään kombinaatiolla auto näytä vahingossakaan ylinopeutta.Orlov kirjoitti: ↑La 17.08.2024 09:32 Jep, varmaan kuitenkin kyseessä nopeustietonäytön kompensointi![]()
Lienee sen tarkoitus lähinnä liittyy renkaisiin(kulumiseen?) ,jotta voi korjata nopeustietoa? Olisko 3kmh +/- ollut toleranssi toiminnolle?
Autohan tottelee kuitenkin tuota tietoa, joten se vaikuttaa vakkarilla ajellessa. Ettei esim 80kmh vakkarilla ole esim 77kmh/83kmh
Testerillä saisi jotain perävälityksiä ja vastaavia muutettua, en muuta asetusta muista mutta sitä et kaiketi tarkoittanut. Olisko taksimallissa jotain eksoottisempaa,

PS. jos tämä vaikuttaa vänkäämiseltä niin ei ollut tarkoitus, referenssiä pöytään heti alkuun niin homma OK.
Re: 50 km/h kehä kolmosella!
Olen varmasti aika huono keskustelija tällaisessa aiheessa, kun olen sitä mieltä, että minä päätän mihin auto menee ja mitä vauhtia. En siis siedä sitä, että auto haluaa päättää puolestani ja alkaa vängätä vastaan. Kuten en sitäkään, että windows haluaa päättää mitä olen tekemässä tietokoneella.
Mutta mielenkiintoista lukea miten ihmiset suhtautuvat tähän automatiikkaan ja ns. avustimiin. Tarkoitushan oli epäilemättä hyvä.
Mutta mielenkiintoista lukea miten ihmiset suhtautuvat tähän automatiikkaan ja ns. avustimiin. Tarkoitushan oli epäilemättä hyvä.
Re: 50 km/h kehä kolmosella!
Itsekin hyvin yksinkertaista ohjelmointia tehneenä voin kertoa, miten vaikeaa on ottaa huomioon entä jos-tilanteita. Vaikka olisi vain 3 inputtia ja yksi output, pitää miettiä mitä tapahtuu jos vastoin odotuksia tuo meneekin päälle ennen tuota. Ei suinkaan helpota asiaa informaation potentionaalinen kasvu, eikä varsinkaan anturitiedon häiriöisyys. Menee mahdottomaksi yhdenkään ohjemoijan huomioida kaikkia virhetilanteita. Siksi en luota tähän automaattiohjaukseen, en vauhdin, enkä suunnan puolesta.
Käytännössä testataan niin pitkään, että saadaan hyväksyntä, mutta ei se sitä tarkoita, että sovellus olisi virheetön.
Käytännössä testataan niin pitkään, että saadaan hyväksyntä, mutta ei se sitä tarkoita, että sovellus olisi virheetön.
Re: 50 km/h kehä kolmosella!
W212 se oli, prefacelift. Sehän muuttui melko paljon faceliftissä
eikä tosiaan parempaan suuntaan
Jos jollain on moinen, voisi comandin rengas infosta katsoa löytyykö sieltä? Kun ei muista onko mittaristossa vai comandissa, navissa voisi hyvinkin olla

Jos jollain on moinen, voisi comandin rengas infosta katsoa löytyykö sieltä? Kun ei muista onko mittaristossa vai comandissa, navissa voisi hyvinkin olla

Viimeksi muokannut Orlov, Su 18.08.2024 08:31. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: 50 km/h kehä kolmosella!
Tuo kuvaamani ongelma tulee karttatietokannan virheestä. Yritin kysellä onko muut kehää ajaneet törmänneet samaan mersulla eli onko heillä sama karttatietokanta. Ohjelmallisesti tuskin voi lähteä korjaamaan tietokantaan laitettua väärää tietoa.TPLtre kirjoitti: ↑La 17.08.2024 22:04 Itsekin hyvin yksinkertaista ohjelmointia tehneenä voin kertoa, miten vaikeaa on ottaa huomioon entä jos-tilanteita. Vaikka olisi vain 3 inputtia ja yksi output, pitää miettiä mitä tapahtuu jos vastoin odotuksia tuo meneekin päälle ennen tuota. Ei suinkaan helpota asiaa informaation potentionaalinen kasvu, eikä varsinkaan anturitiedon häiriöisyys. Menee mahdottomaksi yhdenkään ohjemoijan huomioida kaikkia virhetilanteita. Siksi en luota tähän automaattiohjaukseen, en vauhdin, enkä suunnan puolesta.
Käytännössä testataan niin pitkään, että saadaan hyväksyntä, mutta ei se sitä tarkoita, että sovellus olisi virheetön.
Ihan OK keskustelua ominaisuudesta vaikka sitä ei kysytty. Ohjelmointiongelmia tässä varmaan esim. oikeiden liikennemerkkien oikea tunnistaminen. Ei sivutielle huolimattomasti asetettua päätielle kääntynyttä merkkiä, ei pitäisi lukea liikkuvaa merkkiä rekan takaa jne. jne.
Liikennemerkkiavustimesta pidän siksi että oudolla paikkakunnalla jää helposti joku sakkorysämerkki huomaamatta. Silloin on sama antaako auton ajaa määrättyä nopeutta vai onko kuskilla kontrolli. Mielestäni yleisesti aika hyvin nuo nopeudet nykymersuissa on karttatietokannassa, jopa talvinopeudet toimii mutta silti liikaa tietokantaan syötettyjä virheitä. Myös kamera lukee merkit ihan riittävän luotettavasti, siis oudolla paikkakunnalla ajamiseen.
Nopeusrajoitusassistentti taas tekee muutakin kuin seuraa liikennemerkkiä. Hidastaa automaattisesti liikenneympyrään tai maaseudulla niin jyrkkiin mutkiin että niihin ei nopeusrajoituksen mukaan voi ajaa (matkustajien mukavuuden takia, täällähän on rovanperää kovempia kuskeja solkenaan jotka kyllä ajaa nuo kurvit reilua ylinopeutta). Ei silti niin tarpeellinen kuin rajoitusmerkkien lukeminen.
Oma viimeisin ylinopeuden rikesakko muuten olisi vältetty jos edellisessä autossa olisi ollut tämä nopeusassistentti. Ajoin Helsinki-Vantaalta iltasella ei-mitään-kiirettä vauhtia varmaan 90 satasen alueella kun en hoksannut silloin uutta kamerapönttöä vähän ennen Turkuun motarille kääntymistä. Noilla ylinopeuksilla tosin uuden auton hintaa ei olisi säästynyt.
Re: 50 km/h kehä kolmosella!
OK, pre-facelift W212 E350 CDI meilläkin ollut. Ihan ok, tosin ainoa Airmatic meillä joka kovilla pakkasilla pudotti perän maahan, etupäähän ei pakkanen vaikuttanut. Teki tämän ihan uudesta asti. Olisi varmaan pitänyt vaihtaa suodatin ja kuivata ryynit.

212-ohjekirjaa ei löydy mersun (Suomen) sivuilta enää. Siihenhän sai nopeusrajoitusmerkkien tunnistuksen joka toimii pääpiirteittäin nykymallien mukaan. Nopeusassistentti tuli vasta 213-malliin muistaakseni mutta ei sekään tähän yksityiskohtaan liity. Selailin tallentamaani ohjekirjaa enkä löytänyt mitään merkintää nopeusmittarin kalibroinnista, apua edelleen kaivataan.