W108 250S: Kansi auki omaiset haluaa nähdä!
- Petteri Kivimäki
- Mersumies
- Viestit: 3100
- Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
- Paikkakunta: Jyväskylä
- Viesti:
W108 250S: Kansi auki omaiset haluaa nähdä!
Nyt on ajettu Forte-käsittelyn ja tulpanjohtojen vaihdon ja venttiilien säädön jälkeen Satakasilla noin 100 km. Tätä ennen auto on ollut ajossa viimeksi vuonna 1993. Koneelle on ehkä tehty jotain, mutta Forte-käsittelyllä irtosi öljynsuodattimeen aikamoista tauhkaa, ks. kuva, joten teen varmaan homman uusiksi ja otan vielä öljypohjan irti..
Ohivirtaustesti tehtiin ja kaikki sylinterit olivat kunnossa vitosta lukuunottamatta. Muut näyttivät noin 70/100 ja vitonen 35/100. Epäilen jumittuneita männänrenkaita tai venttiiliongelmaa. Kaikki sylinterit käyvät, mutta tehoa on kateissa mielestäni. Ja taas naksuttelee joku! Kaasuttimet ovat nyt hyvissä säädöissä, joten mielenkiinto kohdistuu muualle: olen sitä mieltä, että sylinterikannessa tai venttiileissä on jotain pielessä. Säädän ensin venttiilit vielä kerran ja syynään sytytyksen just eikä melkein kohdilleen.
Mutta mutta..kannen avaaminen kiinnostaa kyllä vallan mahdottomasti. Ongelmana on se, että olen purkanut ja irroittanut viimeksi sylinterikannen noin 15 vuotta sitten, joka on siis kolmasosa elämästäni, enkä muista juurikaan proseduuria ja varsinkaan kokoonpanoa enää. Onko kellään yleispätevää to-do -listaa näihin bensiinimoottoreihin? Että missäs järkjetyksessä puretaan ja missä takaisin ja mihin momenttiin pultit?
Jos tässä elokuussa saisin purettua ja syyskuussa takaisin, niin vielä kerkeisi ennen talviteloille laittoa..
Ohivirtaustesti tehtiin ja kaikki sylinterit olivat kunnossa vitosta lukuunottamatta. Muut näyttivät noin 70/100 ja vitonen 35/100. Epäilen jumittuneita männänrenkaita tai venttiiliongelmaa. Kaikki sylinterit käyvät, mutta tehoa on kateissa mielestäni. Ja taas naksuttelee joku! Kaasuttimet ovat nyt hyvissä säädöissä, joten mielenkiinto kohdistuu muualle: olen sitä mieltä, että sylinterikannessa tai venttiileissä on jotain pielessä. Säädän ensin venttiilit vielä kerran ja syynään sytytyksen just eikä melkein kohdilleen.
Mutta mutta..kannen avaaminen kiinnostaa kyllä vallan mahdottomasti. Ongelmana on se, että olen purkanut ja irroittanut viimeksi sylinterikannen noin 15 vuotta sitten, joka on siis kolmasosa elämästäni, enkä muista juurikaan proseduuria ja varsinkaan kokoonpanoa enää. Onko kellään yleispätevää to-do -listaa näihin bensiinimoottoreihin? Että missäs järkjetyksessä puretaan ja missä takaisin ja mihin momenttiin pultit?
Jos tässä elokuussa saisin purettua ja syyskuussa takaisin, niin vielä kerkeisi ennen talviteloille laittoa..
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
Re: W108 250S: Kansi auki omaiset haluaa nähdä!
[quote=" Koneelle on ehkä tehty jotain, mutta Forte-käsittelyllä irtosi öljynsuodattimeen aikamoista
tauhkaa, ks. kuva, joten teen varmaan homman uusiksi ja otan vielä öljypohjan irti..
Ohivirtaustesti tehtiin ja kaikki sylinterit olivat kunnossa vitosta lukuunottamatta. Muut näyttivät noin
70/100 ja vitonen 35/100. Epäilen jumittuneita männänrenkaita tai venttiiliongelmaa. Kaikki
sylinterit
käyvät, mutta tehoa on kateissa mielestäni. .
[/quote]
Mitä Fortekäsittelyä käytit?
Nuo venttiilithän voi testata paineilmalla. Mäntä yläkuolokohtaan ja tulpanreiästä paineilmaa ja kuunnellaan imusarjasta ja pakoputkesta miten kohisee. Ja vielä männänrenkaatkin kohiseeko venttiilikopasta.
tauhkaa, ks. kuva, joten teen varmaan homman uusiksi ja otan vielä öljypohjan irti..
Ohivirtaustesti tehtiin ja kaikki sylinterit olivat kunnossa vitosta lukuunottamatta. Muut näyttivät noin
70/100 ja vitonen 35/100. Epäilen jumittuneita männänrenkaita tai venttiiliongelmaa. Kaikki
sylinterit
käyvät, mutta tehoa on kateissa mielestäni. .
[/quote]
Mitä Fortekäsittelyä käytit?
Nuo venttiilithän voi testata paineilmalla. Mäntä yläkuolokohtaan ja tulpanreiästä paineilmaa ja kuunnellaan imusarjasta ja pakoputkesta miten kohisee. Ja vielä männänrenkaatkin kohiseeko venttiilikopasta.
Re: W108 250S: Kansi auki omaiset haluaa nähdä!
Ohivirtaustestissä lukemien ollessa 35 luokkaa pitäisi tietysti kuunnella öljykorkista / pakoputken päästä / ilmansuodattimen kotelosta että mistä suhisee ja verrata paremman lukeman antavaan sylinteriin, niin tietäisi missä vika todennäköisesti on.
Olikohan venttiileissä säätötarpeessa eroa 5. kohdalla ?
Olikohan venttiileissä säätötarpeessa eroa 5. kohdalla ?
wiimax.fi
- Petteri Kivimäki
- Mersumies
- Viestit: 3100
- Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
- Paikkakunta: Jyväskylä
- Viesti:
Re: W108 250S: Kansi auki omaiset haluaa nähdä!
^Kuuntelimme. Imusarjasta tai pakoputken päästä ei kuulunut suhinoita.
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
- Petteri Kivimäki
- Mersumies
- Viestit: 3100
- Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
- Paikkakunta: Jyväskylä
- Viesti:
Re: W108 250S: Kansi auki omaiset haluaa nähdä!
Mitä Fortekäsittelyä käytit?juhaoh kirjoitti: ↑Ti 13.08.2024 23:30 [quote=" Koneelle on ehkä tehty jotain, mutta Forte-käsittelyllä irtosi öljynsuodattimeen aikamoista
tauhkaa, ks. kuva, joten teen varmaan homman uusiksi ja otan vielä öljypohjan irti..
Ohivirtaustesti tehtiin ja kaikki sylinterit olivat kunnossa vitosta lukuunottamatta. Muut näyttivät noin
70/100 ja vitonen 35/100. Epäilen jumittuneita männänrenkaita tai venttiiliongelmaa. Kaikki
sylinterit
käyvät, mutta tehoa on kateissa mielestäni. .
Nuo venttiilithän voi testata paineilmalla. Mäntä yläkuolokohtaan ja tulpanreiästä paineilmaa ja kuunnellaan imusarjasta ja pakoputkesta miten kohisee. Ja vielä männänrenkaatkin kohiseeko venttiilikopasta.
[/quote]
Käytin Forten Motor Flushia. Valikoimaahan moottorinhuuhteluaineissa on vaikka huru mykket, mutta eiköhän aika sama koostumus ole kaikissa. Valopetroolikin kuulemma ajaa aisan. Taidan tehdä Motor Flushin vielä uudelleen, ihan marketista saatavalla tavaralla. Motonetista näyttää saavan useampaa; Liqui Moly 24€ on puoli litraa, halpis 9€ STP 0,4 l.
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
- Petteri Kivimäki
- Mersumies
- Viestit: 3100
- Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
- Paikkakunta: Jyväskylä
- Viesti:
Re: W108 250S: Kansi auki omaiset haluaa nähdä!
Ei ollut vielä, mutta nyt kun olen autolla ajanut satakunta kilsaa, niin taas tuntuu napsuttavan. Tarkistan huomenna venttiilien välykset uudelleen.
Kaasuttimet on nyt säädöissä, mutta varmaan seos pitäisi tarkistaa..Kaasutineksperttihän myy sitä tulppahommeliinia tarkoitukseen.
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
Re: W108 250S: Kansi auki omaiset haluaa nähdä!
Voi testata moottoria myös siten että irroittelet moottorin käydessä tyhjäkäyntiä tulppien hattuja. Vertaa kolmella sylinterillä eri kombinaatiota. Sitten kahdella, jos vielä jaksaa pysyä käynnissä. Jos auto käy selvästi huonommin kun epäilemäsi sylinteri on mukana, niin sitten jotain on siellä vakavasti vialla ja kannen aukaisu on perusteltua.
C107 350 SLC -72 242tkm (MR) http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65233
W123 300D -76 497tkm (MR) http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65243
S123 300TDT autom -82 665tkm viewtopic.php?t=165053 ja http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... 02#p792302
Fiat 600D -64 64tkm (MR) http://www.fiatforum.fi/viewtopic.php?f=9&t=41922 ja http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65194
Neckar Autobianchi Panorama -65 95 tkm https://www.fiatforum.fi/viewtopic.php?t=43903
Monark Monarped -61 9tkm http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?f=140&t=66144
Norlett 5000 vm -7X ja Jönserad vm 9X http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?p=786561
W123 300D -76 497tkm (MR) http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65243
S123 300TDT autom -82 665tkm viewtopic.php?t=165053 ja http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... 02#p792302
Fiat 600D -64 64tkm (MR) http://www.fiatforum.fi/viewtopic.php?f=9&t=41922 ja http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65194
Neckar Autobianchi Panorama -65 95 tkm https://www.fiatforum.fi/viewtopic.php?t=43903
Monark Monarped -61 9tkm http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?f=140&t=66144
Norlett 5000 vm -7X ja Jönserad vm 9X http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?p=786561
- Petteri Kivimäki
- Mersumies
- Viestit: 3100
- Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
- Paikkakunta: Jyväskylä
- Viesti:
Re: W108 250S: Kansi auki omaiset haluaa nähdä!
^Kutossylinterin tulpan irroituksella ei ensin ollut vaikutusta käyntiin, mutta vaihdoin tulpanjohdon, niin nyt on.
Tuossa tuo Kaasutinekspertin myymä Colortune:
http://www.kaasutinexpertti.fi/shopultr ... mm-fi.html
Tuossa tuo Kaasutinekspertin myymä Colortune:
http://www.kaasutinexpertti.fi/shopultr ... mm-fi.html
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
- Petteri Kivimäki
- Mersumies
- Viestit: 3100
- Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
- Paikkakunta: Jyväskylä
- Viesti:
Re: W108 250S: Kansi auki omaiset haluaa nähdä!
Tältä päivältä peruuntui aamupäivän toimeksianto ja säntäsin samantien venttiilien kimppuun. Aloitin imuventtiileillä ja päätin myös niihin. Välyksissä oli tapahtunut muutoksia suuntaan ja toiseen, mutta ikävä juttu on, etten saa parista venttiilistä korjattua niitä millään; säätömutteri ei liiku millään kumpaankaan suuntaan, Stahlwille 14 mm. kukonjalkahylsyllä ei liian tiukalla olevan säätömutterin kanssa hevonpeetä, lipeää satavarmasti.
Lisäksi epäilen hallusinoivani. Kolmossylinterin imuventtiili tuntui liian tiukalta, mutta säätömutteri ei hievahtanutkaan. Luovutin ja jatkoin seuraavalla. Tsekkasin vielä lopuksi pikaisesti ja mielestäni välys oli ookoo.
Mitähän noitten liian tiukkojen säätömuttereitten kanssa pitäisi tehdä? Hankkia jousipuristin ja irroittaa keinuvipu?
Lisäksi epäilen hallusinoivani. Kolmossylinterin imuventtiili tuntui liian tiukalta, mutta säätömutteri ei hievahtanutkaan. Luovutin ja jatkoin seuraavalla. Tsekkasin vielä lopuksi pikaisesti ja mielestäni välys oli ookoo.

Mitähän noitten liian tiukkojen säätömuttereitten kanssa pitäisi tehdä? Hankkia jousipuristin ja irroittaa keinuvipu?
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
Re: W108 250S: Kansi auki omaiset haluaa nähdä!
Jos en ihan väärin muista niin niille säätöruuveille taisi olla annettu joku oma momenttikin millä sen pitäisi liikkua, omassakin oli ne säädöt kyllä niin jumissa kun kävin läpi että "sallitut" momentit varmasti ylittyi reilusti kun hampaat irvessä väänsi lenkkiavainta vielä isompi avain jatkovartena, oli kyllä ihan siinä ja tässä lipsahtaako kun olivat jo edelliskerroilta hieman kulahtaneet kannat. Lopulta kun poksahtivat liikkeelle niin liikkuivat kyllä ihan kohtuudella sen jälkeen.
Jos ei joku tahdo aueta kylmiltään niin kokeilisin kuumalla koneella jos mahdollista.
Minulla oli vielä helpotusta kun kaasarit oli jo pois tieltä.
Jos ei joku tahdo aueta kylmiltään niin kokeilisin kuumalla koneella jos mahdollista.
Minulla oli vielä helpotusta kun kaasarit oli jo pois tieltä.
Ite kun tekkee saa sellasen kun sattuu tulemaan.
MB W108 250S '67
BMW E91 330d xDrive '09
Skoda Superb mk2 2.0tdi DSG '13
MZ RT 125/3 '62
MB W108 250S '67
BMW E91 330d xDrive '09
Skoda Superb mk2 2.0tdi DSG '13
MZ RT 125/3 '62
- Petteri Kivimäki
- Mersumies
- Viestit: 3100
- Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
- Paikkakunta: Jyväskylä
- Viesti:
Re: W108 250S: Kansi auki omaiset haluaa nähdä!
^ Sain ohjeen vääntää jousta sen verran, että keinuvivun voi poistaa ja sitten kääntää räikkävääntimellä varovaisesti eestaas, josko löystysi.
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
Re: W108 250S: Kansi auki omaiset haluaa nähdä!
Liian pieni välys on huono, koska se voi aiheuttaa venttiilin kantamista ja siten sen palamisen rikki. Varsinkin pakoventtiilissä.
Venttiili kantaa ja säätömutteri on jumissa, niin on vielä jäljellä hevosmiesten konsti, eli hioo ventiilivarren päästä vähän metallia pois.
Venttiili kantaa ja säätömutteri on jumissa, niin on vielä jäljellä hevosmiesten konsti, eli hioo ventiilivarren päästä vähän metallia pois.
C107 350 SLC -72 242tkm (MR) http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65233
W123 300D -76 497tkm (MR) http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65243
S123 300TDT autom -82 665tkm viewtopic.php?t=165053 ja http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... 02#p792302
Fiat 600D -64 64tkm (MR) http://www.fiatforum.fi/viewtopic.php?f=9&t=41922 ja http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65194
Neckar Autobianchi Panorama -65 95 tkm https://www.fiatforum.fi/viewtopic.php?t=43903
Monark Monarped -61 9tkm http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?f=140&t=66144
Norlett 5000 vm -7X ja Jönserad vm 9X http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?p=786561
W123 300D -76 497tkm (MR) http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65243
S123 300TDT autom -82 665tkm viewtopic.php?t=165053 ja http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... 02#p792302
Fiat 600D -64 64tkm (MR) http://www.fiatforum.fi/viewtopic.php?f=9&t=41922 ja http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65194
Neckar Autobianchi Panorama -65 95 tkm https://www.fiatforum.fi/viewtopic.php?t=43903
Monark Monarped -61 9tkm http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?f=140&t=66144
Norlett 5000 vm -7X ja Jönserad vm 9X http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?p=786561
- Petteri Kivimäki
- Mersumies
- Viestit: 3100
- Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
- Paikkakunta: Jyväskylä
- Viesti:
Re: W108 250S: Kansi auki omaiset haluaa nähdä!
Imuventtiilit sain säädettyä kiintoavainta, vasaraa ja runsasta kirosanailua käyttäen. Kuutossylinterin tienoo on joskus auton historiassa saanut kosteutta, nokka-akseliin jääneiden ruostemyhneiden perusteella.
Taitaa autoon olla ajamisen myötä palanneet puristuspaineet. Ekaa kertaa kun säätelin, niin ei juurikaan puhissut kone. Tänään kun laturin hihnapyörästä pyörittelin, niin puhinaa piisas ja pyörittäminenkin oli hieman enemmän eforttia vaativaa..
Taitaa autoon olla ajamisen myötä palanneet puristuspaineet. Ekaa kertaa kun säätelin, niin ei juurikaan puhissut kone. Tänään kun laturin hihnapyörästä pyörittelin, niin puhinaa piisas ja pyörittäminenkin oli hieman enemmän eforttia vaativaa..
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
- Petteri Kivimäki
- Mersumies
- Viestit: 3100
- Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
- Paikkakunta: Jyväskylä
- Viesti:
Re: W108 250S: Kansi auki omaiset haluaa nähdä!
Tekeekös teitillä kaasarikoneita omistavilla sellaista, että kun ruiskaisette perjantain kunniaksi hiukkaisen suihketta ensin kainaloon ja sitten imusarjoille, niin koneen kierrokset nousee hetkellisesti? Ei paljon, mutta nous kumminkin.
Itse ruisk just jarrukliineriä imusarjaan molemmille puolille kaasuttimia; takimmaisen kaasuttimen alipainelähdön puolelle ruiskaistessa nous kierrokset enemmän, mutta myös keulan puolella hieman..
Itse ruisk just jarrukliineriä imusarjaan molemmille puolille kaasuttimia; takimmaisen kaasuttimen alipainelähdön puolelle ruiskaistessa nous kierrokset enemmän, mutta myös keulan puolella hieman..
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
Re: W108 250S: Kansi auki omaiset haluaa nähdä!
Kaasuttimessa on ilmaruuvi, jolla säädetään tyhjäkäyntiseos. Jos sen juureen ruikkaa jarruspreitä niin seos voi hieman rikastua ja tyhjäkäynti nousta.
C107 350 SLC -72 242tkm (MR) http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65233
W123 300D -76 497tkm (MR) http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65243
S123 300TDT autom -82 665tkm viewtopic.php?t=165053 ja http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... 02#p792302
Fiat 600D -64 64tkm (MR) http://www.fiatforum.fi/viewtopic.php?f=9&t=41922 ja http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65194
Neckar Autobianchi Panorama -65 95 tkm https://www.fiatforum.fi/viewtopic.php?t=43903
Monark Monarped -61 9tkm http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?f=140&t=66144
Norlett 5000 vm -7X ja Jönserad vm 9X http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?p=786561
W123 300D -76 497tkm (MR) http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65243
S123 300TDT autom -82 665tkm viewtopic.php?t=165053 ja http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... 02#p792302
Fiat 600D -64 64tkm (MR) http://www.fiatforum.fi/viewtopic.php?f=9&t=41922 ja http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65194
Neckar Autobianchi Panorama -65 95 tkm https://www.fiatforum.fi/viewtopic.php?t=43903
Monark Monarped -61 9tkm http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?f=140&t=66144
Norlett 5000 vm -7X ja Jönserad vm 9X http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?p=786561
- Petteri Kivimäki
- Mersumies
- Viestit: 3100
- Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
- Paikkakunta: Jyväskylä
- Viesti:
Re: W108 250S: Kansi auki omaiset haluaa nähdä!
^ Tarkoitat rikastusruuvia?
Juu-ei, en sinne ruikkinut, vaan kaasuttimen taakse imusarjan saumaan..
Juu-ei, en sinne ruikkinut, vaan kaasuttimen taakse imusarjan saumaan..
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
- Petteri Kivimäki
- Mersumies
- Viestit: 3100
- Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
- Paikkakunta: Jyväskylä
- Viesti:
Re: W108 250S: Kansi auki omaiset haluaa nähdä!
Joo-o, ammattimieheltä tulj tuomijo, että kansipahvi vuotaa. Purkuhommiin siis lähiaikoina kauniina päivänä, kun naiset eli asiakkaat ei ahdistele.
Kansipahvi tilaukseen ja kansi kainalossa Homo-Kantaselle. Espoossa on toinen 250 kansi, jonka haen suntsina, joten jos tuo on sökö, niin on oma varaosa on het valmiina. Oliko muuten kansipultit näissä kertakäyttöisiä?
Tuommoista näkyy kaasuttimien alle kurkistaessa, mustat mollulat ei taida kuulua asiaan - taitaa imu/pakosarjan tiivistekin vähän köhiä..
Kansipahvi tilaukseen ja kansi kainalossa Homo-Kantaselle. Espoossa on toinen 250 kansi, jonka haen suntsina, joten jos tuo on sökö, niin on oma varaosa on het valmiina. Oliko muuten kansipultit näissä kertakäyttöisiä?
Tuommoista näkyy kaasuttimien alle kurkistaessa, mustat mollulat ei taida kuulua asiaan - taitaa imu/pakosarjan tiivistekin vähän köhiä..
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
Re: W108 250S: Kansi auki omaiset haluaa nähdä!
Just joku kauppaa säätötyökaluja facen mersufoorumin myyntipalstalla.
1939 Pontiac Six 2D Sedan De Luxe MYYNNISSÄ www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
- Petteri Kivimäki
- Mersumies
- Viestit: 3100
- Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
- Paikkakunta: Jyväskylä
- Viesti:
Re: W108 250S: Kansi auki omaiset haluaa nähdä!
^Kiitos tiedosta!
Torstaina ajattelin irroitella kannen..
Torstaina ajattelin irroitella kannen..
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
- Petteri Kivimäki
- Mersumies
- Viestit: 3100
- Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
- Paikkakunta: Jyväskylä
- Viesti:
Re: W108 250S: Kansi auki omaiset haluaa nähdä!
Kansi autosta ja varaosakansi lähtivät koneistamoon. Kansi silmämääräisesti ookoo, samoin kansipahvi. Sylintereissä hoonausjäljet näkyvissä. Ammattimies epäili venttiiliongelmaa, sillä säätö oli aivan tapissa.
Sellainen huomio, että nelos-vitospyttyjen kohdalla venttiilikannen pultit olivat "liian vähän kireällä"; kyllä niitä nyt vääntää piti auki, mutta aivan liian helposti aukesivat, kun muut pultit piti aukaista kunnolla, niin että "narahtivat".
Sellainen huomio, että nelos-vitospyttyjen kohdalla venttiilikannen pultit olivat "liian vähän kireällä"; kyllä niitä nyt vääntää piti auki, mutta aivan liian helposti aukesivat, kun muut pultit piti aukaista kunnolla, niin että "narahtivat".
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
- Petteri Kivimäki
- Mersumies
- Viestit: 3100
- Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
- Paikkakunta: Jyväskylä
- Viesti:
Re: W108 250S: Kansi auki omaiset haluaa nähdä!
No niin taannoin meni jokunen satanen ala- ja yläkerran tiivisteisiin ja nyt katosi tililtä 1161€. Ylikoon 2. 83 mm. männät tulee ja alakertaan uudet -0,25 mm. laakerit kampiakseliin ja kiertokankiin. Venttiilivarren kumit. Laahaimet. MB Classicsilta löytyi kaikki varastosa. En mene Saksaa edemmäs ostoksille.
Tutkailin purettua moottoria Kantasella, mielenkiintoista oli. Kiertokangissa luki valettuna "IVECO". Pitäisikö tehdä seuraavalle sukupolvelle jäynä ja kirjoittaa spriitussilla horjuvalla käsialalla:
Tutkailin purettua moottoria Kantasella, mielenkiintoista oli. Kiertokangissa luki valettuna "IVECO". Pitäisikö tehdä seuraavalle sukupolvelle jäynä ja kirjoittaa spriitussilla horjuvalla käsialalla:
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
- Petteri Kivimäki
- Mersumies
- Viestit: 3100
- Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
- Paikkakunta: Jyväskylä
- Viesti:
Re: W108 250S: Kansi auki omaiset haluaa nähdä!
Niin kuin tuolla Tyhtiksen jorinoissa mainitsin, niin Satakasin M108 on nyt koneistamolla tuusattavana. Nokka-akseli, venttiilit, ketju ja ketjunkiristin sekä kiertokanget säilyvtät, muu menee uusiksi. Toinen poraus. Osaako kukaan heittää stetsonista, että kuinka mones sadastuhannes kilsa on menossa, kun toinen porauskierros koneelle tarvitaan? Arviota hankaloittanee 1960- ja 70-lukujen kehnot öljyt ja 1980- ja 90-lukujen arveluttavat raksareiska- ja kahviomyyjät omistajat..
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
Re: W108 250S: Kansi auki omaiset haluaa nähdä!
Ilmeisesti ei sen tarkemmin tietoa aijemmasta remontista onko tehty "väsymisen" vai jonkun haaverin takia??
Mutta voihan siinä pian 3 kierros olla lopuillaan tai neljäs hyvässä vauhdissa??
Kait nämä kuiten aikanaan jo melko lujia tekniikaltaan ollut??
Mutta voihan siinä pian 3 kierros olla lopuillaan tai neljäs hyvässä vauhdissa??
Kait nämä kuiten aikanaan jo melko lujia tekniikaltaan ollut??
W211 200cdi ex (738thkm)
W126 280S 1982 ex
W111 220S 1965
W124 200d ja 300td ex
S211 220cdi ex
W126 280S 1982 ex
W111 220S 1965
W124 200d ja 300td ex
S211 220cdi ex
- Petteri Kivimäki
- Mersumies
- Viestit: 3100
- Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
- Paikkakunta: Jyväskylä
- Viesti:
Re: W108 250S: Kansi auki omaiset haluaa nähdä!
Vastaavilla dieseleillä ajettu satojatuhansia kilsoja. Jos tuolla olis bensalla posotettu vuosina 1966-1992 ajettu 15K vuodessa, niin ei se olis tehnyt kun 390 000 km.
Ei noilla kilsoilla ehkä toista porausta vielä tarttis. Huonolla pidolla ollut, ja huonoilla öljyillä ajeltu, ehkä.
Ei noilla kilsoilla ehkä toista porausta vielä tarttis. Huonolla pidolla ollut, ja huonoilla öljyillä ajeltu, ehkä.
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
- Petteri Kivimäki
- Mersumies
- Viestit: 3100
- Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
- Paikkakunta: Jyväskylä
- Viesti:
Re: W108 250S: Kansi auki omaiset haluaa nähdä!
Koneistamon työnjohtaja ilmoitti, että M108 venttiileissä ei riitä enää säätövara, vaan että kyseisiä venttiilien pallopääsäätömutteita on sorvattava.

Unohdin kysyä, että "miksi?". Johtuuko siitä, että konevanhuksen kantta ja venttiileitä on aikojen saatossa koneistettu niin useita kertoja, että säätövara on tullut tiensä päähän?
Käyvätkö muuten 17 mm. kuusiolla olevat uudemman M130:n ko. pallopääsäätömutterit vanhempaan kanteen, jossa 14 mm. kuusio? Olisi varaosakansi, jossa vähemmän nylppääntyneet pallopääsäätkömutterit..

Unohdin kysyä, että "miksi?". Johtuuko siitä, että konevanhuksen kantta ja venttiileitä on aikojen saatossa koneistettu niin useita kertoja, että säätövara on tullut tiensä päähän?
Käyvätkö muuten 17 mm. kuusiolla olevat uudemman M130:n ko. pallopääsäätömutterit vanhempaan kanteen, jossa 14 mm. kuusio? Olisi varaosakansi, jossa vähemmän nylppääntyneet pallopääsäätkömutterit..
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966