om642.836 vs. 642.850
om642.836 vs. 642.850
Kellää tietoa mitä eroa on om642.836 ja 642.850 ???
Kummassakin moottorissa identtiset arvot, teho, puristussuhde ym. ja kumpaakin tehty 09-13. Mitä nuo 3 viimeistä numeroa tarkoittavat koneen mallimerkinnässä?
Kummassakin moottorissa identtiset arvot, teho, puristussuhde ym. ja kumpaakin tehty 09-13. Mitä nuo 3 viimeistä numeroa tarkoittavat koneen mallimerkinnässä?
Re: om642.836 vs. 642.850
Sen tiedän et .836 350cdi (c207/a207) ja .850 350cdi (w212)BlueEfficiency. Mitä meinaa BlueEfficiency?
Re: om642.836 vs. 642.850
W212 bluetec/blueEfficiensy meinaa mielestäni start/stop tai sitten urealaitteita. Nuo kolme viimeistä numeroa kertoo luultavasti tarkasti mihin automalliin moottoria on laitettu. Luulisi että jos ovat samanikäisiä niin perusmoottori on sama apulaitteissa voi olla pieniä eroavaisuuksia tai öljypohjanmuodossa.
Käyttis: W212FL 250CDI
Harraste: C215 M113k
Harraste: C215 M113k
Re: om642.836 vs. 642.850
Tätä mäkin meinasin. Ajattelin vain et jos jollain on jotain sellaista tietoa mitä itse ei ehkä tiedä ni on hyvä kysyy.
Kiitti sulle
Kiitti sulle
Re: om642.836 vs. 642.850
Blueefficiency ei tarkoita ureaa, taisi jenkeissä olla mutta ei euroopassa. Eikä välttämättä start/stoppiakaan niissä kaikissa ole. Bluetcissa W212 malleissa on urea.
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Re: om642.836 vs. 642.850
Blue efficiency w212 -09 4m, ei adblueta, ei start/stop, ei sitä nysää turbon paineputkessa, mikä kulkee koneen päällä.
S212 E350CDI 4Matic 2009
Re: om642.836 vs. 642.850
Lainaanpa tässä valmista aihetta. Itsellä allekirjoituksen E350 CDI vm.2013 takaveto eikä vielä adblueta, koska on viimeisiä pre-faceliftejä. Moottorikoodi ilmeisesti OM642.852.
391tkm taulussa ja alkoi nakuttamaan, suutinvika poissuljettu.
Onko Suomenmaalla koneistamoa, joka tuon leväyttäisi auki, ja korjaisi jos korjattavissa on? Kahteen koneistamoon soitin ("kunnostamme kaikki moottorityypit ikään, käyttövoimaan tai merkkiin katsomatta") eikä kumpikaan ollut halukas remonttia tekemään. Tai tietääkö joku luotettavaa paikkaa ulkomailta, josta uskaltaisi tilata kunnostetun raakamoottorin?
Seuraavaksi joku ehdottaa purkuautosta moottoria, niin esitän siihen jo valmiiksi vastakysymyksen; maksaisitko +300tkm ajetusta myllystä alkaen 5000€ johon ei saa kuin toimintatakuun? En minäkään...
391tkm taulussa ja alkoi nakuttamaan, suutinvika poissuljettu.
Onko Suomenmaalla koneistamoa, joka tuon leväyttäisi auki, ja korjaisi jos korjattavissa on? Kahteen koneistamoon soitin ("kunnostamme kaikki moottorityypit ikään, käyttövoimaan tai merkkiin katsomatta") eikä kumpikaan ollut halukas remonttia tekemään. Tai tietääkö joku luotettavaa paikkaa ulkomailta, josta uskaltaisi tilata kunnostetun raakamoottorin?
Seuraavaksi joku ehdottaa purkuautosta moottoria, niin esitän siihen jo valmiiksi vastakysymyksen; maksaisitko +300tkm ajetusta myllystä alkaen 5000€ johon ei saa kuin toimintatakuun? En minäkään...
W213 E220d A 4matic Exclusive -22
S212 E350CDI A AMG-line/Avantgarde -13
W124 E300D A -95
W123 240D T6 -84 MR
S212 E350CDI A AMG-line/Avantgarde -13
W124 E300D A -95
W123 240D T6 -84 MR
Re: om642.836 vs. 642.850
Tammerdiesel? Ei kokemuksia paikasta, mutta tekevät paljon noita. Vaihtomoottoreita kannattaa katsoa ovokosta tai bildesbasen.se ruotsista. Ovat huomattavasti edullisempia mitä kotimaassa.
Käyttis: W212FL 250CDI
Harraste: C215 M113k
Harraste: C215 M113k
Re: om642.836 vs. 642.850
Tää on kyllä surullista millä tahdilla näitä OM651 ja OM642 moottoreita särkyy ja suurin syy näille kahdelle on kampiakselin laakerit. Suomalaisia ja ulkomaalaisia foorumeita kun seuraa niin kovasti ostohalukkuutta näille kahdelle moottorille. Käytettyä moottoria ei kannata ostaa, ihan kuten carbon totesi, kuka haluaa maksaa täysin arpapeli kuntoisesta moottorista 5k€? Tammerdiesel lienee luotettavin paikka ostaa kunnostettu moottori, mutta hinta on sen 9-10k€. Itse kyselin varuiksi mitä tuollaisen koneen vaihto maksaa jos sellainen sattuu hajoamaan...Avaimet käteen periaatteella taisi olla jonkun 12k€. Zemppiä prokkikseen, toivottavasti löytyy hyvä ratkaisu. Päivittele tänne sitten miten kävi.
Re: om642.836 vs. 642.850
Om642 hajoamisista on täällä hiljan keskusteltu. Onko autoon tehty viime aikoina öljynjäähdyttimen o-renkaiden vaihtoa?
Seinäjoen Moottorihiomolta kannattaa kysyä.
Käsittääkseni noita OM642 särkyy aika vähän suhteessa moottorien yleisyyteen. Yksi iso syy on ilmeisesti huonosti tehty öljynjäähdyttimen o-renkaiden vaihtoremontti, toisena longlife-öljynvaihtovälit. OM651 ei ole itsellä tarkempaa tietoa.Pata8 kirjoitti: ↑To 08.08.2024 10:15 Tää on kyllä surullista millä tahdilla näitä OM651 ja OM642 moottoreita särkyy ja suurin syy näille kahdelle on kampiakselin laakerit. Suomalaisia ja ulkomaalaisia foorumeita kun seuraa niin kovasti ostohalukkuutta näille kahdelle moottorille. Käytettyä moottoria ei kannata ostaa, ihan kuten carbon totesi, kuka haluaa maksaa täysin arpapeli kuntoisesta moottorista 5k€? Tammerdiesel lienee luotettavin paikka ostaa kunnostettu moottori, mutta hinta on sen 9-10k€. Itse kyselin varuiksi mitä tuollaisen koneen vaihto maksaa jos sellainen sattuu hajoamaan...Avaimet käteen periaatteella taisi olla jonkun 12k€. Zemppiä prokkikseen, toivottavasti löytyy hyvä ratkaisu. Päivittele tänne sitten miten kävi.
S212 E350CDI 4Matic 2009
Re: om642.836 vs. 642.850
Ei ole tähän yksilöön ainakaan minun omistuksen (n.50tkm/3,5v) aikana tehty kurahaararemonttia, eikä huoltohistorian mukaan aiemminkaan.
Öljyjä oli aiemmin vaihdeltu n.25tkm huoltovälin mukaisesti, minun aikana kun kilometrejä tulee vähänlaisesti, niin kerran vuoteen n.10-15tkm välein.
Hankala on tilanne.
Auto on todella siisti ja ruosteeton sekä runsain varustein, eli paaliin ei raaskisi laittaa. Käytetyt vaihtomoottorit on turhan kalliita suhteessa siihen riskiin minkä ne sisältää. Ja korjauttaminen/kunnostettu moottori menee sitten auton hintaiseksi.
Täytyy laittaa mietintämyssyä päähän, kirjoittelen tänne aikanaan, mikä auton kohtaloksi tulee.

Öljyjä oli aiemmin vaihdeltu n.25tkm huoltovälin mukaisesti, minun aikana kun kilometrejä tulee vähänlaisesti, niin kerran vuoteen n.10-15tkm välein.
Hankala on tilanne.
Täytyy laittaa mietintämyssyä päähän, kirjoittelen tänne aikanaan, mikä auton kohtaloksi tulee.
W213 E220d A 4matic Exclusive -22
S212 E350CDI A AMG-line/Avantgarde -13
W124 E300D A -95
W123 240D T6 -84 MR
S212 E350CDI A AMG-line/Avantgarde -13
W124 E300D A -95
W123 240D T6 -84 MR
Re: om642.836 vs. 642.850
Jos ääni huomattu ajoissa niin saattaa riittää pelkät uudet std laakerit. Taitaa vaan olla niin iso homma vaihtaa nekin että mielellään hioo sitten kampiakselin alikokoon. Bensa neloskoneeseen olen kiertokangen laakerit vaihtanut ja sen jälkeen ajoin 40tkm ilman ongelmia. Siinä oli laakereihin tullut vaan syvät naarmut.
Käyttis: W212FL 250CDI
Harraste: C215 M113k
Harraste: C215 M113k
-
- Mersumies
- Viestit: 2642
- Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22
Re: om642.836 vs. 642.850
Väljästi (kirjaimellisesti) asiaan liittyen olen vaihtanut bensakoneeseen kiertokangenlaakerit sekä yhden kiertokangen kun murtamalla tehty kiertokanki pyöräytti laakeriliuskat kaulalla.Eemelicdi kirjoitti: ↑Pe 09.08.2024 23:25 Jos ääni huomattu ajoissa niin saattaa riittää pelkät uudet std laakerit. Taitaa vaan olla niin iso homma vaihtaa nekin että mielellään hioo sitten kampiakselin alikokoon. Bensa neloskoneeseen olen kiertokangen laakerit vaihtanut ja sen jälkeen ajoin 40tkm ilman ongelmia. Siinä oli laakereihin tullut vaan syvät naarmut.
Kyseisellä laakerikaulalla oli välystä ainakin 0,4mm ja kevytmetallihilettä koko kone täynnä. Kampiakselin laakerikaula oli vielä mitoissaan juuri ja juuri ja tuon pelasti laakerimateriaali joka oli ilmeisesti samaa koko liuskan paksuudelta.
Uusi kk-laakerisarja ja moottori toimi täydellisesti.
Re: om642.836 vs. 642.850
Konetta on nyt korjaamon toimesta purettu, ja syy on selvillä..
Turbosta oli siivenkappaleita irronnut ja mennyt koneeseen.
Kuutospytty, josta naputus tuli, on männässä pari jälkeä ja yksi venttiili ottanut osumaa. Myös toisessa männässä on yksi jälki. Sylinterit kuitenkin äkkiseltään säilyneet ehjinä&naarmuttomina.
Nyt selvitellään mahdollisuutta kunnostaa kone, koska vaihtokoneita ei edelleenkään oikein järkevästi ole tarjolla.


Nyt selvitellään mahdollisuutta kunnostaa kone, koska vaihtokoneita ei edelleenkään oikein järkevästi ole tarjolla.
W213 E220d A 4matic Exclusive -22
S212 E350CDI A AMG-line/Avantgarde -13
W124 E300D A -95
W123 240D T6 -84 MR
S212 E350CDI A AMG-line/Avantgarde -13
W124 E300D A -95
W123 240D T6 -84 MR
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5935
- Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
- Paikkakunta: Mökillä
Re: om642.836 vs. 642.850
Kun/jos siiven paloja on päätynyt sylinteriin asti niincarbon kirjoitti: ↑Ti 27.08.2024 16:13 Konetta on nyt korjaamon toimesta purettu, ja syy on selvillä..Turbosta oli siivenkappaleita irronnut ja mennyt koneeseen.
Kuutospytty, josta naputus tuli, on männässä pari jälkeä ja yksi venttiili ottanut osumaa. Myös toisessa männässä on yksi jälki. Sylinterit kuitenkin äkkiseltään säilyneet ehjinä&naarmuttomina.
Nyt selvitellään mahdollisuutta kunnostaa kone, koska vaihtokoneita ei edelleenkään oikein järkevästi ole tarjolla.
Myös cooleri ja ahtoputket on täynnä niitä
Miusta siivot/tarkistaa ne,
Mikä oli siivet rikkonut ? Väärin asenettu imuputki ?
Mökkillä
'
'
Re: om642.836 vs. 642.850
Jeps, huolellinen puhdistus täytyy tehdä, tai tähän konkurssiin ei taida enää isoja tehdä vaikka nekin uusisi.
En osaa turbon hajoamiselle tarkempaa syytä sanoa, paitsi jumissa se oli ja sieltä keskeltä/sisältä se siipi oli silpoutunut eli päällisin puolin imu- ja pakosiivet olivat ehjät. Vasta turbon purkamisella selvisi moottorissa olleen silpun alkuperä.
En osaa turbon hajoamiselle tarkempaa syytä sanoa, paitsi jumissa se oli ja sieltä keskeltä/sisältä se siipi oli silpoutunut eli päällisin puolin imu- ja pakosiivet olivat ehjät. Vasta turbon purkamisella selvisi moottorissa olleen silpun alkuperä.
W213 E220d A 4matic Exclusive -22
S212 E350CDI A AMG-line/Avantgarde -13
W124 E300D A -95
W123 240D T6 -84 MR
S212 E350CDI A AMG-line/Avantgarde -13
W124 E300D A -95
W123 240D T6 -84 MR
Re: om642.836 vs. 642.850
Muistan joskus ulkomaan foorumilta lukeneeni että näissä jossain v6 koneissa pakosarjasta irtosi sisältä valua/jotakin pinnoitetta mikä rikkoi ahtimen. En muista minä vuosina tätä tapahtui tai oliko vaan yksittäistapaus.
Käyttis: W212FL 250CDI
Harraste: C215 M113k
Harraste: C215 M113k
Re: om642.836 vs. 642.850
On se joku kaksikerroksinen pakosarja tyyppivika jossain vaiheessa (TIPS tiedotteen mukaan), voi rikkoa turbon mutta eihän noiden palasten pitäisi sieltä imupuolelle ja moottoriin päästä.
Re: om642.836 vs. 642.850
Murenevat pakosarjat totta tosiaan ovat yksi OM642:n tyyppivika, mutta ymmärtääkseni tässä uudemmassa 265hp versiossa pitäisi olla jo paremmat pakosarjat. Ja tämän auton tapauksessa ne eivät ainakaan olleet syynä, pakosarjat tarkistettu ja todettu ehjiksi.
W213 E220d A 4matic Exclusive -22
S212 E350CDI A AMG-line/Avantgarde -13
W124 E300D A -95
W123 240D T6 -84 MR
S212 E350CDI A AMG-line/Avantgarde -13
W124 E300D A -95
W123 240D T6 -84 MR
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5935
- Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
- Paikkakunta: Mökillä
Re: om642.836 vs. 642.850
Kotimaisiltakin voi lukea tuosta 2 kerros sarjojen murenemisesta mutta
Pakopuoleta peräisin oleva silppu ei päädy männän päälle,
Mökkillä
'
'
Re: om642.836 vs. 642.850
Mahtuisiko silppu egr:stä takasin männän päälle ? muuta reittiä ei ainakaan ole.
S205 2020 C300de
exS205 2016 C300h,
exS204 2012 C220cdi
exW204 2008 C200cdi
exS203 2004 C200cdi
exS205 2016 C300h,
exS204 2012 C220cdi
exW204 2008 C200cdi
exS203 2004 C200cdi
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5935
- Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
- Paikkakunta: Mökillä
Re: om642.836 vs. 642.850
Kovassa vedossa pakosarjan pala pakosiipeen, pakosiipi paloiksi/epätasapainoon tai akselipoikki/imusiipi osuu koteloonsa reunaan kiinni ja muruiksi vois teorissa tapahtua
niin että siitä sitten päätyisi siivenpaloja männän päälle asti,
mutta sitten siivet näytää kyllä ihan muulta kuin ehjältä reikään kurkkiessa,
ja vika tulee kerralla niin että sen huomaa varmasti siinä kohtaa,
enemin jotain tapahtunut imusiiven puolella jotain epä puhtutta, laakerin leikaus,
ahtimen yli kierätys tms
niin että siitä sitten päätyisi siivenpaloja männän päälle asti,
mutta sitten siivet näytää kyllä ihan muulta kuin ehjältä reikään kurkkiessa,
ja vika tulee kerralla niin että sen huomaa varmasti siinä kohtaa,
enemin jotain tapahtunut imusiiven puolella jotain epä puhtutta, laakerin leikaus,
ahtimen yli kierätys tms
Mökkillä
'
'
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5935
- Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
- Paikkakunta: Mökillä
Re: om642.836 vs. 642.850
eipä tuossa muuten mitään kuin miksi siipi hajosi muutakuin
ettei hajoisi heti kohta taas uudellen
ettei hajoisi heti kohta taas uudellen
Mökkillä
'
'
Re: om642.836 vs. 642.850
EGR:n kanavasta kyllä löytyi pari hippua tuota samaa moskaa, mene ja tiedä.

W213 E220d A 4matic Exclusive -22
S212 E350CDI A AMG-line/Avantgarde -13
W124 E300D A -95
W123 240D T6 -84 MR
S212 E350CDI A AMG-line/Avantgarde -13
W124 E300D A -95
W123 240D T6 -84 MR
Re: om642.836 vs. 642.850
Olikos OM642 moottorissa saman tyylinen paineenalennusventtiili öljynpaineelle, kuin OM651:sessä?Pata8 kirjoitti: ↑To 08.08.2024 10:15 Tää on kyllä surullista millä tahdilla näitä OM651 ja OM642 moottoreita särkyy ja suurin syy näille kahdelle on kampiakselin laakerit. Suomalaisia ja ulkomaalaisia foorumeita kun seuraa niin kovasti ostohalukkuutta näille kahdelle moottorille. Käytettyä moottoria ei kannata ostaa, ihan kuten carbon totesi, kuka haluaa maksaa täysin arpapeli kuntoisesta moottorista 5k€? Tammerdiesel lienee luotettavin paikka ostaa kunnostettu moottori, mutta hinta on sen 9-10k€. Itse kyselin varuiksi mitä tuollaisen koneen vaihto maksaa jos sellainen sattuu hajoamaan...Avaimet käteen periaatteella taisi olla jonkun 12k€. Zemppiä prokkikseen, toivottavasti löytyy hyvä ratkaisu. Päivittele tänne sitten miten kävi.
Mikä mahtaa liuskojen kiepahtamisen & leikkautumisen aiheuttaa?

Re: om642.836 vs. 642.850
Ei käsittääkseni ole tuota. Paska säkä lienee syy, jos ei ole päässyt hiekkaa tai muuta öljynjäähdyttimen o-rengasremontin yhteydessä sisään. Syynä voi olla pitkät öljynvaihtovälit, mutta on noita kai hajonnut hyvin huolletuistakin autoista. Mene ja tiedä.
S212 E350CDI 4Matic 2009