Mikä olisi paras ratkaisu tuon dieselmoottorin (OM654) esilämmittämiseen kovia pakkasia ajatellen? Sisätilathan tuossa saa kyllä lämpimäksi. Tuli ihan vastikään hankittua tuollainen dieselhybridi ja kaikki on pelannut loistavasti näin kesällä, mutta valmiiksi jo mietityttää että miten tuota dieselpyttyä voisi suojella parhaiten kovien pakkasten aikana, kun sitä sitten kuitenkin joutuu käynnistelemään (ja mersu taitaa sen väkisin käynnistääkin kun mennään alle -15C?).
Onko jollain tietoa saisiko tuohon säteilylämmitintä öljypohjaan? Tuollainen Defan tai Calixin letkulämppäri lienee helpoin vaihtoehto kun ohjeetkin asennukseen löytyy netistä... Jossain oli myös kirjoiteltu että jotenkin voisi käyttää ohjelmoinnin kautta tuota mesen omaa esilämmitintä ohjaamaan lämpöä myös moottorille, liekö tällainen todellisuudessa mahdollista?
Webastolle en koe että itsellä olisi suurta tarvetta, siinä varmaan hintaakin tulee aika rutkasti lisää eikä se juuri itseä auttaisi. Kiitos!
C300de 2020 moottorin esilämmitys
Re: C300de 2020 moottorin esilämmitys
Itse laittaisin lämmittimen letkuun.ainakin toimiva hyväksi havattu.itsellä on 642 koneessa letkulämmitin.viime talvena oli täällä noin -40c pakkasta ja hyvin toimi
- webastoguru
- Asiantuntija
- Viestit: 222
- Liittynyt: Su 30.05.2021 13:46
Re: C300de 2020 moottorin esilämmitys
Nämä autojen säteilylämmittimet lämmittävät lähinnä vain mieltä ja sähköyhtiön kassaa. Tuo 550 W letkulämmitin on jo vähän parempi vaihtoehto, jos haluaa tanssia kahden sähköjohdon kanssa auton perässä ja keulassa.
Tarpeeksi pätevä ohjelmoija pystyy tekemään muutoksen, että autossa vakiona oleva 5,2 kW:n sähkölämmitin lämmittää sisätilan lisäksi myös moottorin. Autossa oleva 13,5 kWh ajoakku tietysti tyhjenee huomattavasti lämmitysvaiheessa, jos auto ei ole samalla latauksessa. Mikäli autoa voidaan ladata esim. kotona latausasemassa, silloin auton laturin 7,4 kW teho riittää hyvin tuohon sähkölämmitykseen.
Ylivoimaisesti paras vaihtoehto näissä plugareissa on tietysti M-B OE Webasto, jolla voidaan tehdä moottorin sekä sisätilan esilämmitys ja myös ajonaikainen lämmitys. Tällöin toimintamatka sähköllä pysyy talvella lähes sama kuin kesällä. Lisäksi sen käyttö on helppoa puhelimella suoraan Mercedes me sovelluksesta.
Tarpeeksi pätevä ohjelmoija pystyy tekemään muutoksen, että autossa vakiona oleva 5,2 kW:n sähkölämmitin lämmittää sisätilan lisäksi myös moottorin. Autossa oleva 13,5 kWh ajoakku tietysti tyhjenee huomattavasti lämmitysvaiheessa, jos auto ei ole samalla latauksessa. Mikäli autoa voidaan ladata esim. kotona latausasemassa, silloin auton laturin 7,4 kW teho riittää hyvin tuohon sähkölämmitykseen.
Ylivoimaisesti paras vaihtoehto näissä plugareissa on tietysti M-B OE Webasto, jolla voidaan tehdä moottorin sekä sisätilan esilämmitys ja myös ajonaikainen lämmitys. Tällöin toimintamatka sähköllä pysyy talvella lähes sama kuin kesällä. Lisäksi sen käyttö on helppoa puhelimella suoraan Mercedes me sovelluksesta.
"Me, haluttomat, tietämättömän johdolla, teemme mahdotonta kiittämättömille. Olemme tehneet niin paljon, niin kauan, niin vähällä, olemme nyt päteviä tekemään mitä tahansa ilman mitään..." K.J.J
Re: C300de 2020 moottorin esilämmitys
Mistähän tuollaisen tarpeeksi pätevän ohjelmoijan voisi löytää, esimerkiksi Pohjois-Savon tai Kainuun alueella?
Re: C300de 2020 moottorin esilämmitys
Jos jollain on vaikka samanlaista pohdintaa kuin itsellä, niin ratkaisin tämän asian ihan tuolla perinteisellä Calixin letkulämmittimellä. Asennettuna yhteensä 350 euroa. Useampi huoltoliike tosin kieltäytyi tekemästä, ilmeisesti ollut jollain huonoja kokemuksia tai auto antanut herjoja tms. Nyt olen marraskuusta asti tuota itse käyttänyt pakkasilla, eikä mitään ongelmaa.