Pientä ruosteremonttia,

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Vastaa Viestiin
juustoilkjmj
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus

Pientä ruosteremonttia,

Viesti Kirjoittaja juustoilkjmj »

Hei kaikki, olisin tekemässä pientä ruosteremonttia vuoden 2002 W211 korimallin porrasperä mersuun, ja tähän liittyen olisi pari kysymystä:

- Saako helmojen nastat otettua takalokarista pois ilman että ne menee paskaksi (en löytänyt netistä tähän mitään)

- Onko ehdotuksia hyville maaleille (itse bongasin tämän: https://kl-varaosat.fi/verkkokauppa/fin ... -p-82035-0) Maalikoodi on siis 197U/9197

- Ja vielä että jos jotakin erikoista pohjamaalia pitää käyttää niin mitä pohjamaalia?

Kiitos :thumbup:
Sharedoc
Mersumies
Mersumies

Re: Pientä ruosteremonttia,

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Moro, laita nimimerkille S202 YV, hän tuntee 211 ja yleensä maalihommat.
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko

Viesti Kirjoittaja S202 »

Kyllähän pohjamaalia pitää aina käyttää mutta näillä tiedoilla aika hankala sanoa. Äkkiseltään voisi sanoa että ne w211 kaaret on ens keväänä ruosteessa vaikka miten maalaat :think:
S124 300TE
W124 300D
Sharedoc
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Tuosta KLn sivusta ei oikeastaan saa mitään tietoa tuosta maalista irti.

Itse olen käynyt kaupungissa ammattiliikkeessä teettämässä koodilla tai itse autoa liikkeen pihalla käyttämässä mittauttamassa pintavärin. Sitten pohjamaalin tai yhdistetyn pakkelipohjamaalin olen ostanut kysymällä myyjältä suositusta kertoen käyttötarpeen ja mikä on maalattava kohde ja mikä on pintamaali. Samoin pintalakan, joka tulee maalin päälle, jos pinta maali on metallikuultoväri. Näin olen saanut yhteensopivat tuotteet ja samalla kyselen vinkkejä työtavoista, kuivumisajoista, työkaluista ja tarvikkeista.

Listojen ja paneeleiden kiinnitysklipsejä ei kannata irrottaessa säästellä, niitä voi ostaa tarpeen mukaan uusia. Täytyy katsoa varaosakuvastosta (http://catcar.info) osanumero ja tilata marmorilta, KL tai ebay.de kautta.

Jos pelti on ruostunut, niin ruoste mahdollisimman tarkkaan pois hiomalla ja teräsharjalla, hapotus Annitrolilla (saa Motonetistä, huom. hengityssuojaus+tuuletus), ruosteenestopohjamaali (tästä on monta koulukuntaa, itse käytän ihan Bilteman halpaa harmaata pensselimaalia litran purkista, se on öljyinen ja jää vähän elastiseksi kuivuttuaankin), anna ruosteenestopohjamaalin kuivua 24h, sitten yhdistetty pakkelipohjamaali, kevyt tasohionta (jos tarpeen n kertaa), pintaväri, anna kuivua 24h, kirkaslakka (anna kuivua 24h). Jos pinta jää paneelin alle, ei tarvitse välttämättä kaikkia em. viimeistelyvaiheista. Hengityssuojain täytyy olla 3M tai vastaava aktiivihiilisuodattimella, tuuletus oltava tai ulkona. 2komponetti-epoksimaalit ja liimat ovat erittäin vahvasti allergisoivia, itse vältän niitä niin pitkälle kuin mahdollista.
sawyer
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Viesti Kirjoittaja sawyer »

Tuskimpa ne helmojen nastojen irroitus särkee muutakuin ne kiinnikkeet. Toki jos on pehmeää alla niin nastojen reiät voivat olla ruostuneet väljemmiksi mikä ei helpota alkuperäisellä ratkaisulla kiinnittämistä takaisin.

Jos ei ole näyttelypeliä tulossa niin helpoimmalla pääsee kuin harjakoneella puhtaaksi ja tuon värikoodin perusteella musta vasaralakka pensselillä. Toinen ihan hyvä vaihtoehto mikä on kestänyt niin märkää märällä-pohjamaali + oikean värisävyn pintamaali tähän pensselillä.
Nuo ruosteenmuuntajat on vähän toivotaan-menetelmiä, itsellä ei ole ainakaan mikään näistä annitroleista/rust-stopeista yms. ole toiminut sen paremmin. On jopa hapoteltu pikku-osia sitruunahapossa mikä toimi ihan hyvin jarrukilvessä muttei valurautaisessa osassa.
Koti-olosuhteissa tuo ensimmäiseksi mainittu on katseenkestävä sen 1-2 vuotta. Jos haluaa esim. tuosta paikasta pitkäaikaisen niin pitäisi pistehitsaukset käyttää auki ja hiekkapuhaltaa. Tosin monessa tapauksessa tämä ei riitä vaan tervettä peltiä pitäisi/kannattaa hitsata tilalle.
Itsellä ainakin noi hiekkapuhalletut jutut (w124 ovien kyljet) ovat jo +4v kukkimatta pärjänneet. Näihin pintaan happomaali paljaisiin peltikohtiin + hiontapohjamaali yli asti = hionta kuivumisen jälkeen ja tähän akryylimaali ruiskutettuna pintaan.
Edellä tulikin hyviä vinkkejä, kiinnikkeitä saat uusia ja oletan että otat helmamuovin pois? Pistän pienen pelottelukuvan yhdestä w211 helmassa mistä muovia ei ole käytetty liekkö koskaan pois. Sieltä voi löytyä monesta yksilöstä ihan kiva yllätys. :twisted:
Piilotettu sisältö
Sinun tulee olla rekisteröitynyt ja kirjautunut sisään nähdäksesi tämän sisällön.
Vastaa Viestiin