Mitä öljyä 200b:hen?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
garbaazh
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 108
Liittynyt: Ma 14.07.2003 20:30
Paikkakunta: Lilla Hoplax

Mitä öljyä 200b:hen?

Viesti Kirjoittaja garbaazh »

Kesäöljyjen vaihto on käsillä. Mitä suosittelette noin talvea silmällä pitäen? Kone siis M102 ja vajaa 390tkm ajettu. Syö n. litran tuhannella. Käyttöohjekirjasta kattelin kyllä, mutta onko jollain suosituksia?
2000 vuotta sitten oli ainakin 3 viisasta miestä...

E320t cdi -00

Exät: Honda Civic -79 (Hightower)
BMW 316 e21 -81 (R.I.P)
Vw scirocco MkI -80
BMW 315 e21 -82
MB w123 200B -84 (R.I.P)
Opel Vectra 2.0 16v -95 (R.I.P)
Kangas
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 148
Liittynyt: Pe 11.07.2003 20:53
Paikkakunta: P-Pohjanmaa

Re: Mitä öljyä 200b:hen?

Viesti Kirjoittaja Kangas »

garbaazh kirjoitti:Kesäöljyjen vaihto on käsillä. Mitä suosittelette noin talvea silmällä pitäen? Kone siis M102 ja vajaa 390tkm ajettu. Syö n. litran tuhannella. Käyttöohjekirjasta kattelin kyllä, mutta onko jollain suosituksia?
Suomen talvea silmällä pitäen joku tunnettu synteettinen 5W-40 toimii hyvin. Itse en rahoita monikansallisten yhtiöiden massiivisia mainoskampanjoita, vaan olen käyttänyt Teboilin tuotteita, joista minulla ei pahaa sanottavaa ole.

Vanhemmissa vehkeissä olen kesällä käyttänyt 15W-40 ja talvella 10W-30, joka sekin kyllä edellyttää lohkolämmittimen käyttömahdollisuutta. Uuteen tuontimeseen kyllä ostin jo Diamond Dieselit 5W-40, vaikka lohkolämmitin peliin asennetaankin.

Jos sinulla kuitenkin menee jo litra öljyä tonnille, niin eiköhän sen koneen aja loppuun mineraaleillakin. Bensakoneen öljyjä en osaa sen spesifimmin suositella, mutta viskositeettiin kannattaa kiinnittää huomiota, vähän olosuhteista riippuen. Kovilla pakkasilla se saattaa olla ratkaiseva tekijä siinäkin, lähteekö kone edes käyntiin.

-- Tommi
Avatar
Automatic260E
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 474
Liittynyt: Ti 01.04.2003 20:58
Paikkakunta: Itä-Vantaa

huh HUH

Viesti Kirjoittaja Automatic260E »

jos mulla veisi 1 l / 1000 km öljyä niin en mitään kallista viitsisi
moottoriin enään laittaa ! Ehkä Jotain biltemanin halvinta litkua !
Ei kai sillä enään väliä jos noin paljon vie ? :o

Itsellä 2 L / 10000 km , pidän sitä vielä normaalina ja käytän

itse Mobil 5W-50 .

Ajettu on 261000km
josta 46 000 km on omia ajoja 4 vuoden aikana .
****************************************************************
'***************************************************************
eli Auto oli
260 E w124 Automatic vm. -1988
Tässä on
[url=http://koti.mbnet.fi/heretic/Kuva%20004.jpg][u] Kuva !![/u][/url]

[url=http://koti.welho.com/thiltu10/Ensimm%e4iset-p%e4iv%e4t%20158.jpg]Tässä lisää ![/url]

Niin ja vaimolla ja mulla on kauppakassina Chrysler Grand Voyager v6 3,3 L ja se tykkää bensasta !! :)
Avatar
Tommi M
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 208
Liittynyt: La 05.04.2003 15:50
Paikkakunta: Tampere

Re: Mitä öljyä 200b:hen?

Viesti Kirjoittaja Tommi M »

Kangas kirjoitti:
garbaazh kirjoitti:Kesäöljyjen vaihto on käsillä. Mitä suosittelette noin talvea silmällä pitäen? Kone siis M102 ja vajaa 390tkm ajettu. Syö n. litran tuhannella. Käyttöohjekirjasta kattelin kyllä, mutta onko jollain suosituksia?
Jos sinulla kuitenkin menee jo litra öljyä tonnille, niin eiköhän sen koneen aja loppuun mineraaleillakin. Bensakoneen öljyjä en osaa sen spesifimmin suositella, mutta viskositeettiin kannattaa kiinnittää huomiota, vähän olosuhteista riippuen. Kovilla pakkasilla se saattaa olla ratkaiseva tekijä siinäkin, lähteekö kone edes käyntiin.

-- Tommi
Piti käydä oikein autosta katsomassa w123:sen käyttöohjekirjaa jossa sanotaan että öljynkulutus saa olla maksimissaan 0.25 litraa/100km= 2.5 litraa/1000km
joten eiköhän tuolla 1l/1000km jonkin aikaa ajele.
Jos Ford Motor Company on Ford-ihmisille FoMoCo, niin onko Honda Motor Company sitten honda-ihmisille HoMoCo?


W201
ex-W123 240td (Parts for sale)
HD
Avatar
garbaazh
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 108
Liittynyt: Ma 14.07.2003 20:30
Paikkakunta: Lilla Hoplax

Viesti Kirjoittaja garbaazh »

Aikasemmin talvella ollu jotain puolsynteettistä 10W 40:stä, jolla lähti 25 asteen pakkasella käyntiin pienen jurnuttamisen jälkeen. Meinaan vaan että ei turhan litkua sais olla sitte talviviskositeetti, ettei valu stefoista pihalle. Nyt on onneks tolppapaikka, että ehkä sen mukaan sitte se 10w 30.

Nyt on sisällä "jenkkiöljyt", eli 20W-50:set, jotka ei oo ollu hyvät. Alko käräyttelee sitä urakalla, mut paineet on ollu tapissa kyllä.
2000 vuotta sitten oli ainakin 3 viisasta miestä...

E320t cdi -00

Exät: Honda Civic -79 (Hightower)
BMW 316 e21 -81 (R.I.P)
Vw scirocco MkI -80
BMW 315 e21 -82
MB w123 200B -84 (R.I.P)
Opel Vectra 2.0 16v -95 (R.I.P)
Avatar
Vesa T
Mersumies
Mersumies
Viestit: 823
Liittynyt: Pe 11.04.2003 20:21
Paikkakunta: Varkaus

öl

Viesti Kirjoittaja Vesa T »

Tässä linkissä varsin kattavasti.

http://www.shellde.lubesinfo.com/
S212 E 250 CGI Avantgarde -10
W203 C180 Kompressor Sport -05
W201 190E 2.3-16 Cosworth -86 -> Project 2022-2026: Getrag, KMS ITB, Motec, OZ Ultraleggera, Eibach B12, Sparco

Exät: W124 230E -89, W202 C180 -95, C124 230CE -87, W203 C180 Kompressor Avantgarde -04, S203 C200 CDI Elegance -05
Avatar
Aapo.T
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4661
Liittynyt: Ti 29.04.2003 22:53
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Aapo.T »

Mietin tossa että jos kaataa koneeseen jossa on ollut koko ikänsä mineraalit sisässä ja kun sinne kaataa synteettiset niin lähteekö ne karstat sieltä sitten liikkeelle :?:
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
Avatar
Automatic260E
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 474
Liittynyt: Ti 01.04.2003 20:58
Paikkakunta: Itä-Vantaa

rdrd

Viesti Kirjoittaja Automatic260E »

Muffler kirjoitti:Mietin tossa että jos kaataa koneeseen jossa on ollut koko ikänsä mineraalit sisässä ja kun sinne kaataa synteettiset niin lähteekö ne karstat sieltä sitten liikkeelle :?:
Lähtee .
****************************************************************
'***************************************************************
eli Auto oli
260 E w124 Automatic vm. -1988
Tässä on
[url=http://koti.mbnet.fi/heretic/Kuva%20004.jpg][u] Kuva !![/u][/url]

[url=http://koti.welho.com/thiltu10/Ensimm%e4iset-p%e4iv%e4t%20158.jpg]Tässä lisää ![/url]

Niin ja vaimolla ja mulla on kauppakassina Chrysler Grand Voyager v6 3,3 L ja se tykkää bensasta !! :)
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Juu, "vanhanaikaisten" mineraaliöljyjen jälkeen ei modernia pesevää synteettistä. Lähtevät karstat liikkeelle ja voi tupata liemi myös tiivisteistä läpi.

Eihän tuo 1 l öljyä/1000 km välttämättä kyllä johdu kuin öljyn laa´dusta. Mullakin meni Nesteen tekelettä samaan tahtiin. Sitten vaihdettiin Mobiliin (olisko 5W50) ja kulutus loppui siihen. Ja lähti muuten viime talvena -28 asteessa ilman lohkoa käyntiin.
No, pitkän sahauksen jälkeen mutta laakista... :roll:
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Vastaa Viestiin