Eli ohjaus on pikkuhiljaa varsinkin kelien lämmetessä alkanut olla selkeämmin "jäykähkö" eli vielä siinä rajoilla että voi kohtuudella yhdellä kädelläkin ajaa. Tosiaan ratin klo 11 ja klo 1 välinen alue on muita alueita raskaampi, tämä on ruvennut häiritsemään varsinkin maanteillä suoraa tai kevyitä kaarteita ajaessa. Näiden edellämainittujen alueiden jälkeen ohjaus tuntuu selkeästi notkeammalta.
Välillä maanteillä/taajamassa myös tuntuu että esim. klo 11-12 välinen alue on raskas eestaas kokeiltaessa mutta klo 12-1 välinen alue taas notkea sekän päinvastoin mikä ei helpota diagnosoimaan että onko vika vain tietyllä puolella.
Aika paljon hakenut tietoa aiheella ja yleensä nämä ovat olleet selkeämpiä tapauksia missä ohjaus on luokkaa "kuin ajaisi ilman ohjaustehostinta" kun itsellä tuntuisi olevan alku jollekkin.
Määritelmää en löytänyt että miten määritellään "palauttaako ohjaus", ainakin se esim. 90 asteen risteyksissä tahtoo suoristua, maanteillä ratti hitaasti kampeaa siihen suuntaan mihin tie kallistuu. Muuten kyllä kulkee suoraa jos ei kovin tuule.
Eri foorumilla oli melko samantapainen tapaus mutta valitettavasti ongelman syypää ei selvinnyt viestiketjuissa. Siellä ehdoteltiin pyöränlaakereita.
Vaikka olikin kyse etuvetoisesta autosta jossa on kuulalaakerit ja vetonivelet vielä hämmentämässä ohjaavassa päässä niin voisiko nuo kartiomalliset-pyöränlaakerit käyttäytyä samoin?
Ajatuksena että katson viikonloppuna mm. tämän säädön ja kokeilen vielä säätää. Kevyt kolahteleva klappihan siinä on kylmänä toisella puolen mutta klappi vaimenee ajon jälkeen. Mutta jos tämä ei ole hyvä juttu ja ei saa kiristettyä lisää (jos pyörän pitää olla klapiton sekä kolmio-prikan pitää liikkua) niin pyöränlaakeri vain vaihtoon?
Täällä taas noihin raskaisiin ohjauksiin ehdoteltiin kuivia alapallo-niveliä. Olen varmaan oikeilla jäljillä että näiden klappi ei tunnu kuin pahoissa tapauksissa normaalisti tunkattuna ylä-klappina. Eli klapin saa selville ainoastaan tukivarresta lähellä alapalloniveltä tunkkaamalla ja sitten kokeilee renkaasta tai vääntöraudalla pallonivelen sekä olka-akselin välistä?
Jos tuon pyöränlaakerin saa suljettua pois mutta välystä ei löydä pallonivelestä niin lääkeruutta lakki kourassa apteekista ja lämmintä peräöljyä kokeilee toivotaan-menetelmällä niveliin?

Pallonivelet on ainakin vaihdatettu n. 20tkm sitten
Toki onhan tässä vielä mahdollisuutena ohjaussimpukka/ot-pumppu/apusimpukka?
Apusimpukan puslia en ole vaihtanut kun monen mielestä haastavaa löytää hyvää varaosaa tähän joka ei kaupanpäälle narisisi, joten olen antanut olla. Myös simpukan säätöön en ole vielä koskenut kertaakaan ajatuksena että lähtisi vuotamaan säädön takia.
Ot-pumppu on vaihdettu ehjään n. 100tkm sitten ja alle 10tkm sitten vaihdoin suodattimen + öljyt (febi 08972).
Mutta miten näitä voisi pois-sulkea muuten kuin raidetankoja yms. irroittamalla ja kokeilemalla? Voisiko nuo toimia epätasaisesti että välillä on raskaampaa toisella puolen ja välillä toisellapuolen. Satunnaisesti taas tämäkin alue voi olla hetken notkea?
Paljon kysymyksiä ja arvostan jos näihin saa vastauksia tai vinkkiä. Viikonloppuna pääsen montulle ihmettelemään paikkoja ja ei haittaa jos keksisi täältä viisaammilta uusia keinoja kokeiltavaksi
