Airmatic, mystinen sielun elämä...
Airmatic, mystinen sielun elämä...
Sairaskertomus C350e -18 53tkm. Oikea takakulma vajosi yön aikana alas. Auto Mega-autoon, diagnoosi, takajousi vaihtoon. Kaikki ok 2kk. Sitten alkoi oikea etukulma vajoamaan alas, M-A diagnoosi, etuiskari vaihtoon ja 4vrk kaikki Ok. Sitten pudotti koko keulan alas, M -A diagnoosi, venttililohko vika, Tilataan uusi 856€ ! Sitten se mysteeri. Alustan jos jättää comfort, tai sportille keula laskee yön aikana tonttiin molemmin puolin, mutta jos nostaa "maastoasentoon" niin kappas, keula pysyy ylhäällä koko yön ??? Mitä helvettiä autossa tapahtuu ??? Mistä lähtisi vikaa etsimään, ehdotuksia?
S204 CDI AMG
W209 240 CLK
W209 240 CLK
-
- Mersumies
- Viestit: 553
- Liittynyt: To 11.04.2019 10:26
Re: Airmatic, mystinen sielun elämä...
Haluat avata tälle ongelmalle uuden ketjun?
Kysytkö, mitä JM Tech sanoi?
https://jmtech.fi/kauppa/index.php?main ... s_id=32072
Kysytkö, mitä JM Tech sanoi?
https://jmtech.fi/kauppa/index.php?main ... s_id=32072
Re: Airmatic, mystinen sielun elämä...
Siis kosteusko järjestelmässä haittaa vain jos autoa ei nosteta mökkitieasentoon?
Korotettu asento saattaa auttaa sen takia että ilmajousipalkeessa kulunut/murtunut taivekohta asettuu edulliseen kohtaan ja asentoon. Tässä tapauksessa outoa jos edestä ja takaa toinen ilmajousi uusittu ja pudottaa molemmat puolet tonttiin (siis ihan alas, ei pelkästään sen verran kun tyhjän jousen puoli painaa kallistuksenvakaajalla ehjää alas.
Venttiililohkon venttiilin vuodon pitäisi näkyä myös mökkiasennossa ja koko auto ei putoa alas venttiililohkon venttiilien vuodon takia ellei myös kompressorin paineenlaskuventtiili vuoda samalla. Vesi kyllä on voinut sen paineenlaskuventtiilinkin pilata.
Korotettu asento saattaa auttaa sen takia että ilmajousipalkeessa kulunut/murtunut taivekohta asettuu edulliseen kohtaan ja asentoon. Tässä tapauksessa outoa jos edestä ja takaa toinen ilmajousi uusittu ja pudottaa molemmat puolet tonttiin (siis ihan alas, ei pelkästään sen verran kun tyhjän jousen puoli painaa kallistuksenvakaajalla ehjää alas.
Venttiililohkon venttiilin vuodon pitäisi näkyä myös mökkiasennossa ja koko auto ei putoa alas venttiililohkon venttiilien vuodon takia ellei myös kompressorin paineenlaskuventtiili vuoda samalla. Vesi kyllä on voinut sen paineenlaskuventtiilinkin pilata.
-
- Mersumies
- Viestit: 553
- Liittynyt: To 11.04.2019 10:26
Re: Airmatic, mystinen sielun elämä...
Ilmajousessa taitaa olla about 10bar, hiukan epäilyttää että jousi ylhäällä, jokin "taive" pitää ilmat sisällä, jos palkeessa on orastava nirhauma.
Mutta mitä eroa on mökkitie asennossa, on kait se, että auto ei edes yritä suoristaa automaattisesti autoa. Eli venttiilit pysyy kiinni.
Tarkoittaa, että palkeiden paineita ei enään aktiivisesti säädetä, kun auto on sammutettu.
Vertaa, kuinka kauan tasaaminen normaaliasennossa jatkuu, sammuttamisen jälkeen, jos jokin kulma vuotaa, en tiedä. Jos näin, ja samalla on vuoto jossain kulmassa, mikä on lopputulema?
Tuosta JM Tech, en ole itse autoa siellä käyttänyt.
Mutta, luulisi, että JM Tech on osaamista tutkia autoa muutenkin (Luultavasti enemmän kuin Mega-Autolla).
Samalla kompuran huolto ei varmasti ole hukkaan heitettyä? Mutta varmasti ehdottavat jotakin, kunhan ovat tutkineet auton.
Mutta mitä eroa on mökkitie asennossa, on kait se, että auto ei edes yritä suoristaa automaattisesti autoa. Eli venttiilit pysyy kiinni.
Tarkoittaa, että palkeiden paineita ei enään aktiivisesti säädetä, kun auto on sammutettu.
Vertaa, kuinka kauan tasaaminen normaaliasennossa jatkuu, sammuttamisen jälkeen, jos jokin kulma vuotaa, en tiedä. Jos näin, ja samalla on vuoto jossain kulmassa, mikä on lopputulema?
Tuosta JM Tech, en ole itse autoa siellä käyttänyt.
Mutta, luulisi, että JM Tech on osaamista tutkia autoa muutenkin (Luultavasti enemmän kuin Mega-Autolla).
Samalla kompuran huolto ei varmasti ole hukkaan heitettyä? Mutta varmasti ehdottavat jotakin, kunhan ovat tutkineet auton.
Re: Airmatic, mystinen sielun elämä...
Ei se auto yritä tasata autoa parkissa jonkin jousen vuotaessa. Syvään istunut kaupunkilegenda. Nappaa Airmatic sulakkeen irti niin pystyy varmitamaan.EemeliErkki kirjoitti: ↑To 04.07.2024 19:10 Ilmajousessa taitaa olla about 10bar, hiukan epäilyttää että jousi ylhäällä, jokin "taive" pitää ilmat sisällä, jos palkeessa on orastava nirhauma.
Mutta mitä eroa on mökkitie asennossa, on kait se, että auto ei edes yritä suoristaa automaattisesti autoa. Eli venttiilit pysyy kiinni.
Tarkoittaa, että palkeiden paineita ei enään aktiivisesti säädetä, kun auto on sammutettu.
Vertaa, kuinka kauan tasaaminen normaaliasennossa jatkuu, sammuttamisen jälkeen, jos jokin kulma vuotaa, en tiedä. Jos näin, ja samalla on vuoto jossain kulmassa, mikä on lopputulema?
-
- Mersumies
- Viestit: 553
- Liittynyt: To 11.04.2019 10:26
Re: Airmatic, mystinen sielun elämä...
Kyllä tasaa. Normiasennossa. Kokeiltu on. Olen irroitanut venttiiblokin liittimen, kun on ollut tarvetta.
Sama testi tulee tehtyä, kun vaihtaa renkaita tunkilla yksi kulma kerrallaan. Normiasennossa auto putoaa alas. Mökkitie asennossa ei putoa.
Tosiaan irroittamalla venttiiliblokin liittimen voi kirjata mittaamalla joka kulman korkeuden illalla ja aamulla. Saa ehkä paremman kuvan, mikä vuotaa. Ylä ja normiasennossa vaikka erikseen.
Sama testi tulee tehtyä, kun vaihtaa renkaita tunkilla yksi kulma kerrallaan. Normiasennossa auto putoaa alas. Mökkitie asennossa ei putoa.
Tosiaan irroittamalla venttiiliblokin liittimen voi kirjata mittaamalla joka kulman korkeuden illalla ja aamulla. Saa ehkä paremman kuvan, mikä vuotaa. Ylä ja normiasennossa vaikka erikseen.
Re: Airmatic, mystinen sielun elämä...
Tapaus S211 ei airmatic. Keväällä alkoi oikea takanurkka vajuttamaan itsensä yöllä tyhjäksi. Vajuminen tuli yleensä vain kylminä öinä. Tuli kesä, ja perän vajuminen loppui. Perä oli tontissa vain yhtenä ainoana aamuna koko kesän aikana. Sitten tuli syksy, kelit viileni ja vajuminen palasi.EemeliErkki kirjoitti: ↑To 04.07.2024 19:10 Ilmajousessa taitaa olla about 10bar, hiukan epäilyttää että jousi ylhäällä, jokin "taive" pitää ilmat sisällä, jos palkeessa on orastava nirhauma.
Syynä oli oikean takapussin nirhaumat. On täysin järjen vastaista, että miksi perä ei vajunut kesäkelissä kuin tuon yhden ainoan kerran, ei edes useita päiviä seistessä, mutta koko tarinan pointti on, että näiden ilmajousien kanssa uskon kaikenlaisiin kummallisuuksiin.
Re: Airmatic, mystinen sielun elämä...
OK, sinulla on sitten erilainen mersu kuin mikään omassa tallissani on ollut.EemeliErkki kirjoitti: ↑To 04.07.2024 20:03
Sama testi tulee tehtyä, kun vaihtaa renkaita tunkilla yksi kulma kerrallaan. Normiasennossa auto putoaa alas. Mökkitie asennossa ei putoa.
Re: Airmatic, mystinen sielun elämä...
Kätevää, sitähän ei edes huomaa jos joku pussi vähän vuotaa kun auto osaa automaattisesti tasailla korkeutta parkissa ollessaan.
Kuivaimen ryynit kostuu juuri siitä kun pussi vuotaa ja kompura vetelee aina vain uutta ja uutta kosteaa ilmaa kuivaimen kautta, joten nyt alkaa paremmin ymmärtää miksi ihan mihin tahansa ilmajousitukseen liittyvään ongelmaan korjaukseksi ehdotetaan ryynien kuivausta / vaihtoa.
Kuivaimen ryynit kostuu juuri siitä kun pussi vuotaa ja kompura vetelee aina vain uutta ja uutta kosteaa ilmaa kuivaimen kautta, joten nyt alkaa paremmin ymmärtää miksi ihan mihin tahansa ilmajousitukseen liittyvään ongelmaan korjaukseksi ehdotetaan ryynien kuivausta / vaihtoa.
wiimax.fi
Re: Airmatic, mystinen sielun elämä...
Juu, mulla on ollut tiputteleva mersu! Ei mullakaan nykyinen CLS pudota yhtään renkaanvaihdossa, vanha ässä tiputti ja sittenhän jossain vaiheessa menikin tolpaaa vaihtoon...
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
-
- Mersumies
- Viestit: 553
- Liittynyt: To 11.04.2019 10:26
Re: Airmatic, mystinen sielun elämä...
Muutama netistä poimittu kuva, näkyy mitä kosteus kuivaimessa saa aikaan. Ehkäpä venttiilit hapettuu samalla tavalla
BMW, sama Wabco kompura
Uunipellillä kuivaksi n.150C, 30 min
Tai mikrouunissa
BMW, sama Wabco kompura
Uunipellillä kuivaksi n.150C, 30 min
Tai mikrouunissa
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Re: Airmatic, mystinen sielun elämä...
Kiitos kaikille vastauksesta. Epäilen kyllä Mega-Auton tietotaitoa, poika saa lukea nämä kaikki vastaukset, jospa asiassa pääsee eteenpäin.
S204 CDI AMG
W209 240 CLK
W209 240 CLK
Re: Airmatic, mystinen sielun elämä...
Nyt on sitten venttilohko vaihdettu ja keula pystyt ylhäällä jo 1,5vrk, joten vika taisi löytyä. Hyvä niin, mutta mitä mieltä olette Mega-Auton toiminnasta ? Aina vaan uutta iskaria alle (2kpl) ja kolmatta jo ehdottivat, mutta poika luki teidän ja netin syövereistä, että usein vika on kompuran huoltamattomuus, tai venttililohkossa. Minun mielestäni ensin olisi tuo kompura pitänyt huoltaa ja sitten tarkastaa tuo venttilohkon mahdollinen vuoto. Nyt on sitten palanut rahaa liki 3K€ !
S204 CDI AMG
W209 240 CLK
W209 240 CLK
Re: Airmatic, mystinen sielun elämä...
tony kirjoitti: ↑Ti 16.07.2024 23:06 Nyt on sitten venttilohko vaihdettu ja keula pystyt ylhäällä jo 1,5vrk, joten vika taisi löytyä. Hyvä niin, mutta mitä mieltä olette Mega-Auton toiminnasta ? Aina vaan uutta iskaria alle (2kpl) ja kolmatta jo ehdottivat, mutta poika luki teidän ja netin syövereistä, että usein vika on kompuran huoltamattomuus, tai venttililohkossa ja sitten tilattiin uusi venttililohko. Minun mielestäni ensin olisi tuo kompura pitänyt huoltaa ja sitten tarkastaa tuo venttilohkon mahdollinen vuoto. Nyt on sitten palanut rahaa liki 3K€ !
S204 CDI AMG
W209 240 CLK
W209 240 CLK
Re: Airmatic, mystinen sielun elämä...
Lahden Mega-auto on ollut lähinnä jonkunlainen syöpä viimeisten 30v kokemuksella. Täällä Lahden seudulla kun se on ollut se ainoa marmori, niin pakko on ollut asioida välillä. Nyt keväällä jouduin siellä käymään (edellisestä kerrasta olikin jo 15v). Ja kauhea tappelu tuli taas ko.firman kanssa.tony kirjoitti: ↑Ti 16.07.2024 23:06 Nyt on sitten venttilohko vaihdettu ja keula pystyt ylhäällä jo 1,5vrk, joten vika taisi löytyä. Hyvä niin, mutta mitä mieltä olette Mega-Auton toiminnasta ? Aina vaan uutta iskaria alle (2kpl) ja kolmatta jo ehdottivat, mutta poika luki teidän ja netin syövereistä, että usein vika on kompuran huoltamattomuus, tai venttililohkossa. Minun mielestäni ensin olisi tuo kompura pitänyt huoltaa ja sitten tarkastaa tuo venttilohkon mahdollinen vuoto. Nyt on sitten palanut rahaa liki 3K€ !
Tilasin Veholta todistuksia ja ne piti hakea Mega-autosta. No hukkasivat ne 3 viikoksi ja jätti osan toimittamatta. Eikä millään saaneet loppuja lappuja toimitettua, kun ei kuulu heille kuulemma. Otin Vehoon yhteyttä ja kertoivat Mega-auton toimineen vastoin ohjeita. Eivät silti kyenneet asiaa hoitamaan loppuun vaan Raskoneen ja Vehon kautta meni asia maaliin näin 2kk myöhemmin. Ja yhteyttä otin jo toimariin asti (joka lopulta kertoi pitävänsä puhuttelun mersun varaosapuolen kavereille).
Ensimmäisen kerran kusettivat faijaa G mersun kanssa -80 luvun lopulla pariin otteeseen ja mitään hyvää ei ole ollut sanottavaa tuosta firmasta koskaan ollut.
-
- Mersumies
- Viestit: 553
- Liittynyt: To 11.04.2019 10:26
Re: Airmatic, mystinen sielun elämä...
Luultavasti vesi järjestelmässä aiheutti venttiilien hapettumisen. Syy oli kompuraan kertyvä vesi eli kuivaimen huoltamattomuus. Venttiilipaketti hajoaa juuri tuosta syystä.tony kirjoitti: ↑Ti 16.07.2024 23:06 Nyt on sitten venttilohko vaihdettu ja keula pystyt ylhäällä jo 1,5vrk, joten vika taisi löytyä. Hyvä niin, mutta mitä mieltä olette Mega-Auton toiminnasta ? Aina vaan uutta iskaria alle (2kpl) ja kolmatta jo ehdottivat, mutta poika luki teidän ja netin syövereistä, että usein vika on kompuran huoltamattomuus, tai venttililohkossa. Minun mielestäni ensin olisi tuo kompura pitänyt huoltaa ja sitten tarkastaa tuo venttilohkon mahdollinen vuoto. Nyt on sitten palanut rahaa liki 3K€ !
Mutta kun raha kelpaa, niin noin vaan tehdään edelleen. Yleensä oireilee heti pakkasten ilmaannuttua. Jos auto on tallissa, saattaa selvitä myös talvella. Seuraavaksi sitten vaihtoon kompura. Sen huolto maksaa itse tehtynä muutaman kympin. Vehossa uusi kompura reilun tonnin.
Re: Airmatic, mystinen sielun elämä...
Ilmeisesti kompura kannattaa huoltaa nyt pikimmiten, eikö? Onko tuon kompuran huolto iso homma ?EemeliErkki kirjoitti: ↑Ke 17.07.2024 12:02Luultavasti vesi järjestelmässä aiheutti venttiilien hapettumisen. Syy oli kompuraan kertyvä vesi eli kuivaimen huoltamattomuus. Venttiilipaketti hajoaa juuri tuosta syystä.tony kirjoitti: ↑Ti 16.07.2024 23:06 Nyt on sitten venttilohko vaihdettu ja keula pystyt ylhäällä jo 1,5vrk, joten vika taisi löytyä. Hyvä niin, mutta mitä mieltä olette Mega-Auton toiminnasta ? Aina vaan uutta iskaria alle (2kpl) ja kolmatta jo ehdottivat, mutta poika luki teidän ja netin syövereistä, että usein vika on kompuran huoltamattomuus, tai venttililohkossa. Minun mielestäni ensin olisi tuo kompura pitänyt huoltaa ja sitten tarkastaa tuo venttilohkon mahdollinen vuoto. Nyt on sitten palanut rahaa liki 3K€ !
Mutta kun raha kelpaa, niin noin vaan tehdään edelleen. Yleensä oireilee heti pakkasten ilmaannuttua. Jos auto on tallissa, saattaa selvitä myös talvella. Seuraavaksi sitten vaihtoon kompura. Sen huolto maksaa itse tehtynä muutaman kympin. Vehossa uusi kompura reilun tonnin.
S204 CDI AMG
W209 240 CLK
W209 240 CLK
-
- Mersumies
- Viestit: 553
- Liittynyt: To 11.04.2019 10:26
Re: Airmatic, mystinen sielun elämä...
Ei ole iso homma. Ryynien vaihto tai kuivaus 2-3 v välein, syksyllä olisi hyvä ajankohta.
Mäntää ei tarvi yleensä vaihtaa, itsellä alkuperäinen mäntä 12v jo. Painetestillä voi sitä arvioida.
Tuossa ryynien vaihdosta video. Netistä löytää huoltokitin, tai voi kuivata vanhat.
https://youtu.be/Lk5n_h1tT78?si=EpXWZz0-Yujf1ITT
Mäntää ei tarvi yleensä vaihtaa, itsellä alkuperäinen mäntä 12v jo. Painetestillä voi sitä arvioida.
Tuossa ryynien vaihdosta video. Netistä löytää huoltokitin, tai voi kuivata vanhat.
https://youtu.be/Lk5n_h1tT78?si=EpXWZz0-Yujf1ITT
Re: Airmatic, mystinen sielun elämä...
Kiitos.EemeliErkki kirjoitti: ↑To 18.07.2024 08:29 Ei ole iso homma. Ryynien vaihto tai kuivaus 2-3 v välein, syksyllä olisi hyvä ajankohta.
Mäntää ei tarvi yleensä vaihtaa, itsellä alkuperäinen mäntä 12v jo. Painetestillä voi sitä arvioida.
Tuossa ryynien vaihdosta video. Netistä löytää huoltokitin, tai voi kuivata vanhat.
https://youtu.be/Lk5n_h1tT78?si=EpXWZz0-Yujf1ITT
S204 CDI AMG
W209 240 CLK
W209 240 CLK
Re: Airmatic, mystinen sielun elämä...
Lainataanpas tätä topikkia...
Potilas siis CLS w219 vm.2008 airmaticci ja oireena mittaristoon viesti Malfunction ja keula autossa melko alhaalla sekä perä korkeimmassa asennossa.
Tähän asti tutkittua:
Vikakoodi: 5506 Recovery times during bleeding of air suspension strut is too long. =ilman poistumisaika liian pitkä tjsp?
Koneella ohjattaessa kaikki kulmat laskee ja nousee (eli kompurakin toimii) ja korkeusanturien arvot näyttää järkeviltä ja anturit fyysisesti ehjiltä.
Kompressorin kuivaimen ryynit olivat kuivat, ilmansuodatin vaihdettu sekä y1 - Pressure relief valve vaihdettu. Ko. pistokkeelle tullut toisen johdon rispauma korjattu. Johdoille tuli muistaakseni jännitteet 3,5V ja 8,5V. Airmaticin jakotukki vaihdettu sekä takapussit vaihdettu vuosi sitten, kun vuotivat.
Omat epäilykset:
-Kompurassa ilmeisesti myös joku yli-/jäännöspaineventtiili (b - Overpressure/residual pressure valve) - voisiko olla viallinen? Tätä ei ilmeisesti irto-osana saa.
-Tolpissa on käsittääkseni omat venttiilit - voiko joku näistä jumittaa? Tällöin koko tolppa uusittava?
Apu/hyvät vinkit otetaan kernaasti vastaan.
Potilas siis CLS w219 vm.2008 airmaticci ja oireena mittaristoon viesti Malfunction ja keula autossa melko alhaalla sekä perä korkeimmassa asennossa.
Tähän asti tutkittua:
Vikakoodi: 5506 Recovery times during bleeding of air suspension strut is too long. =ilman poistumisaika liian pitkä tjsp?
Koneella ohjattaessa kaikki kulmat laskee ja nousee (eli kompurakin toimii) ja korkeusanturien arvot näyttää järkeviltä ja anturit fyysisesti ehjiltä.
Kompressorin kuivaimen ryynit olivat kuivat, ilmansuodatin vaihdettu sekä y1 - Pressure relief valve vaihdettu. Ko. pistokkeelle tullut toisen johdon rispauma korjattu. Johdoille tuli muistaakseni jännitteet 3,5V ja 8,5V. Airmaticin jakotukki vaihdettu sekä takapussit vaihdettu vuosi sitten, kun vuotivat.
Omat epäilykset:
-Kompurassa ilmeisesti myös joku yli-/jäännöspaineventtiili (b - Overpressure/residual pressure valve) - voisiko olla viallinen? Tätä ei ilmeisesti irto-osana saa.
-Tolpissa on käsittääkseni omat venttiilit - voiko joku näistä jumittaa? Tällöin koko tolppa uusittava?
Apu/hyvät vinkit otetaan kernaasti vastaan.
-
- Mersumies
- Viestit: 553
- Liittynyt: To 11.04.2019 10:26
Re: Airmatic, mystinen sielun elämä...
On kait varaosana myös. Muistaakseni huoltokiteissä on tämä Discharge Valve.nidec kirjoitti: ↑Ke 06.11.2024 10:48 Lainataanpas tätä topikkia...
Potilas siis CLS w219 vm.2008 airmaticci ja oireena mittaristoon viesti Malfunction ja keula autossa melko alhaalla sekä perä korkeimmassa asennossa.
Tähän asti tutkittua:
Vikakoodi: 5506 Recovery times during bleeding of air suspension strut is too long. =ilman poistumisaika liian pitkä tjsp?
Koneella ohjattaessa kaikki kulmat laskee ja nousee (eli kompurakin toimii) ja korkeusanturien arvot näyttää järkeviltä ja anturit fyysisesti ehjiltä.
Kompressorin kuivaimen ryynit olivat kuivat, ilmansuodatin vaihdettu sekä y1 - Pressure relief valve vaihdettu. Ko. pistokkeelle tullut toisen johdon rispauma korjattu. Johdoille tuli muistaakseni jännitteet 3,5V ja 8,5V. Airmaticin jakotukki vaihdettu sekä takapussit vaihdettu vuosi sitten, kun vuotivat.
Omat epäilykset:
-Kompurassa ilmeisesti myös joku yli-/jäännöspaineventtiili (b - Overpressure/residual pressure valve) - voisiko olla viallinen? Tätä ei ilmeisesti irto-osana saa.
-Tolpissa on käsittääkseni omat venttiilit - voiko joku näistä jumittaa? Tällöin koko tolppa uusittava?
Apu/hyvät vinkit otetaan kernaasti vastaan.
Tarkista vielä liitin ja johdot liittimen läheltä 10cm matkalla. Siitä ne johdot yleensä rispautuu
Liian pitkä ilman täyttymis- ja/tai poistumisaika antaa aikakatkaisun.
Syitä voisi olla veden tai ilmansuodattimen tukos. Sisään tulevan ilmaletkun murtuminen tai tukos. Ylipaineventtiilin huono aukeaminen. Hapettunut tai johdossa/liittimessä vikaa
Tuossa Audi Airmatic Katso s.40. Sama Wabco kompura:
http://www.volkspage.net/technik/ssp/ssp/SSP_242.pdf
Sitten vanhempi W220 löytyy tästä:
https://w220.ee/Airmatic#Airmatic_Adjus ... _.28DAS.29