W124 300E käyntihäiriö

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avuntarve
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 6
Liittynyt: Ma 20.05.2024 21:34

W124 300E käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja Avuntarve »

Moi, autona on 1989 s124 300E m103 moottorilla, 429tkm ajettu ja oireita seuraavanlailla: käy lämpinänä vaihde päällä tyhjää noin 520rpm ja tärisee ja tuntuu kuin meinaisi sammua ja kiihdytys tuntuu aika laiskalta. Jos vaihteen vaihtaa P tai N käynti paranee ja kierrokset nousee noin 600rpm mutta silti pätkäii parin sekunnin välein. Ajolleen on muuten hyvä, käynnistyy ensimmäisellä, ottaa kierroksia hyvin ja lähtee liikkeelle ilman ongelmia mutta tosiaan aika laiskalta tuntuu kuusipyttyiseksi.

Vaihdettu on ilmansuodatin, tulpat, bensansuodatin, imuilman lämpötunnistin ja hiottu virranjakajan kannesta hapettumia. Oktaani säädin on S asennossa ja 98 käytetty. Kokeilu N asennossa ei mitään eroa.

Yksi syy mitä vahvasti epäilen on että auto on alunperin ollut katalysaattorilla mutta joku edeltävä omistaja on korvannut koko putkiston tarvikeputkella. Lambdan johdot löytyy edelleen matkustajan maton alta irrallaan. Auto on kuitenkin ollut todennäköisesti jo jonkun aikaa ilman kattia putken pulttien kunnosta päätellen. Voisko siinä olla syy käyntiongelmiin?
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1332
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: W124 300E käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Auto kannattaisi käyttää pakokaasutestissä, jolloin näkisi käykö se liian laihalla. Tyhjäkäyntiä saa isommaksi KE-jetin potikkaa säätämällä, mutta se on kellosepän tarkkuutta vaativa operaatio. Se käytännössä rikastaa tyhjäkäynnin ja matalien kierrosten seosta, jolloin reagoi kaasuun nopeammin. M103-kone on luonteeltaan kierroskone. Sen alaveto on heikko, mutta kone käy värinättömästi ja on hiljainen. Jos auto on automaattivaihteistolla, ajamalla Sport-asetuksella auttaa jonkinverran.
Avuntarve
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 6
Liittynyt: Ma 20.05.2024 21:34

Re: W124 300E käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja Avuntarve »

Kävisikö se muka noilla oireilla laihalla? Itse epäilin että kävisi rikkaalla koska kun uusilla sytytystulpilla oli ajettu joku 150km otin 1 ja 4 sylinterin tulpat irti ja olivat ihan mustat ja märät. Kylmemmillä keleillä myös savutti aika paljon ja pakokaasu haisee tosi voimakkaalle.
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1332
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: W124 300E käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Yleensä liian pieni tyhjäkäynti liittyy laihalla käymiseen KE-jet ruiskukoneissa.

Yksi mahdollisuus on, että joku KE-jetin suuttimista ei sulkeudu täysin, jolloin auton seisoessa bensaa valuu imusarjaan ja sylinterin seinämien ja männänrenkaiden välistä kampikammioon öljyn sekaan. Kun auto käynnistetään, auto käy liian rikkaalla jonkin aikaa kunmoottorin lämmitessä öljystä haihtuva bensa menee huohotuksen mukana imuilman sekaan.

Tämän vaihtoehdon poissulkemiseksi auto pitäisi laittaa lohkolämmitin päällä pariksi päiväksi haihduttamaan ylimääräinen bensa pois öljyn seasta.
Hery
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 30
Liittynyt: Su 19.12.2021 23:24
Paikkakunta: Tampere

Re: W124 300E käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja Hery »

Jos virranjakajassa oli öljyä, tarkista nokka-akselin tiivistestefa. mulla sammutti jopa auton lämpimänä, pätki ja vastusti kierroksia. Uudella tiivistellä käy paljon paremmin kun ei pääse öljyä sytytykseen.

mullakin käy tosi hitaalla D 590rpm, leimalla oli CO vain 0.18 vaikka ohjearvo olisi 1. pitää seuraavaksi vaihtaa tyhjäkäyntiventiilin kumiputket kun ovat hapertuneet.
W126 300SEL -88
W201 2.0E -86
marsumestari
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 144
Liittynyt: Ke 26.10.2022 09:09

Re: W124 300E käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja marsumestari »

katin poistolla ei pitäs olla käyntiin merkitystä, tai itellä ei ainakaan ollu..

lambda jos on irti ni kooee-jetti alkaa käyvä mekaanisena ja toimii suht normaalisti

rikkonainen lambda taas jos on kiinni ni itellä ainakin röpötti eikä auto oikein vetäny..

itellä oli käyntihäiriöitä, likaisen tk-moottorin takia sekä potentiometrin takia, potikka kannattaa säätää tai ostaa suoraan uusi jos vanha on kulunut

ite laitoin potikan napoihin 1 ja 2 johdonpätkät jotka kiinni yleismittariin ja kone lämpimänä säädin potikan 0.7V, alkoi meesu rokkaamaan
Avatar
kerosiini
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 435
Liittynyt: To 25.11.2004 19:16
Paikkakunta: Tervola

Re: W124 300E käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja kerosiini »

Siinähän se vastaus edellä tulikin. Jos ei auto ole vähäpäästöinen (eli ei tarvi sitä kattia) niin ei muuta kuin hitsailet putkeen paikan lambdalle ja lambda takasin käyttöön!
190E 2.6 '90, 240TD '83, 220D '77, 250 2.8 '74, 220 '69, Coronet '68, Volvo 240 D6 '83, Taunus '82
Avatar
Samuli H
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1603
Liittynyt: Ti 18.11.2003 20:34
Paikkakunta: Muurame

Re: W124 300E käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja Samuli H »

Yksi mikä näissä vanhoissa ruiskuissa jää monesti vähemmälle huomiolle on se että itse ruiskusuutin on myös kuluva osa ja suositellaan vaihdettavaksi aika ajoin (jenkkien mukaan 100k mailia). Kuluessaan se aiheuttaa kaikenlaista käyntihäiriötä.

Uusi setti suuttimia maksaa toimituskuluineen reilun satasen ja ne on helppo vaihtaa.

https://www.motointegrator.fi/tuotteet/ ... 37-502-047

Samalla pitää uusia ne kumitiivisteet joita muistaakseni oli muutamaa eri versiota eli kannattaa katsoa paikallaan olevasta tiivisteestä oikea malli.
Vastaa Viestiin