Jannen W251 R 320 CDI

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Avatar
JanneW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1300
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Jannen W251 R 320 CDI

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Löysin purkuosana toisen pumpun ja laitoin sen paikalleen. Useamman pitkän startin jälkeen lähti lopulta vaivoin käyntiin.
Kaasuun vastasi alkuun huonosti mutta alkoi sitten ottaa kierroksia vastaan. Korkeammilla kierroksilla kävi ihan kelvollisesti, mutta kaasu hölläämällä rynkyttää. Ei ole varmaan kaikki pytyt pelissä. Savuttaa todella paljon ja lopulta savu alkoi haisemaan kitkerälle. Ei oikein tohtinut enää antaa käydä.
Vikakoodeja oli jotain liittyen irrallisiin antureihin ja rail paineeseen. Ne sai kuitattua eivätkä ilmestyneet enää vaikka käytin autoa käynnissä.
Yritin käydessä lukea live dataa, mutta en siitä paljoa koostunut. Polttoaineen paine kasvoi kierroksia nostamalla.
Käynnistyminen on joka kerta aika vaivalloista
-Vähän päivässä, paljon viikossa
W124 E250DT
W124 230E
W251 R 320CDI
W124 320 CE
W251R
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 32
Liittynyt: To 23.02.2023 09:08

Re: Jannen W251 R 320 CDI

Viesti Kirjoittaja W251R »

Kaverille kävi sama kun vaihtoi käytetyn pumpun OM646:een. Korjaantui vaihtamalla määränsäädin pumppuun. Kokeile hajonneen pumpun määränsäädintä ensin.
Avatar
JanneW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1300
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Jannen W251 R 320 CDI

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

W251R kirjoitti: Ma 20.05.2024 18:17 Kaverille kävi sama kun vaihtoi käytetyn pumpun OM646:een. Korjaantui vaihtamalla määränsäädin pumppuun. Kokeile hajonneen pumpun määränsäädintä ensin.
Okei, kiitti vinkistä. Täytyy kokeilla.
Jonkun piti tulla viikonloppuna starin kanssa käymään, mutta eipä näkynyt. Tilanne siis vielä päällä
-Vähän päivässä, paljon viikossa
W124 E250DT
W124 230E
W251 R 320CDI
W124 320 CE
Avatar
JanneW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1300
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Jannen W251 R 320 CDI

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Vaihdoin määränsäätimen vanhasta pumpusta. Ei muutosta.
Lähti hyvin käyntiin, mutta käy tyhjää rynkyttäen. Jos ottaa kierroksia vastaan, käynti paranee mutta savuttaa niin maan p....sti
-Vähän päivässä, paljon viikossa
W124 E250DT
W124 230E
W251 R 320CDI
W124 320 CE
Avatar
JanneW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1300
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Jannen W251 R 320 CDI

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Testerillä tutkittu. Ei tallentunut vikakoodeja.
Suuttimien korjausarvot pielessä jokaisella suuttimella.
Tyhjäkäynnillä
1-3 pytyillä n. -5
4-6 pytyillä n. +5
Rpm heittoa pyttyjen välillä
1 - 785rpm
2 - 777rpm
3 - 773rpm
4 - 628rpm
5 - 622rpm
6 - 628rpm
-Vähän päivässä, paljon viikossa
W124 E250DT
W124 230E
W251 R 320CDI
W124 320 CE
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1123
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: Jannen W251 R 320 CDI

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Oliko viritetty (ohjelmoitu) jossain vaiheessa? Outoa että porsii pumppu noin pienillä kilometreillä.
S123 300TDT autom -82 664 tkm viewtopic.php?t=165053
C107 350 SLC -72 240tkm (MR) http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65233
W123 300D -76 494tkm (MR) http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65243
S206 180 2022 16 tkm pääasiallinen käyttöauto
Fiat 600D -64 64tkm http://www.fiatforum.fi/viewtopic.php?f=9&t=41922 ja http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65194
Monark Monarped -61 8tkm http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?p=777043#777043
Norlett 5000 vm -7X ja Jönserad vm 9X http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?p=786561
Avatar
JanneW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1300
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Jannen W251 R 320 CDI

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Sharedoc kirjoitti: To 30.05.2024 19:41 Oliko viritetty (ohjelmoitu) jossain vaiheessa? Outoa että porsii pumppu noin pienillä kilometreillä.
Ei ainakaan minun toimesta.
Ilmeisesti joitain tapauksia ollut, että pumpun ruuvit löystyvät.
Vähän harmittaa, kun jo talvella huomasin pienen dieselin katkun ja yritin tutkia lähdettä. Sain myös vinkin, että ruuvit kannattaisi tarkastaa mutten tehnyt sitä ajallaan...

Osaisiko kukaan päätellä mitään noista testerin tiedoista? Joku juttuhan tuossa on, kun 1-3 ja 4-6 eroavat.
Sain vinkin vielä puhdistaa kaikki rail-tukit ja putket.
-Vähän päivässä, paljon viikossa
W124 E250DT
W124 230E
W251 R 320CDI
W124 320 CE
Avatar
JanneW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1300
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Jannen W251 R 320 CDI

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Otin vielä kerran kaikki polttoaineputket pumpulta suuttimille irralleen ja liottelin kunnolla jarrucleanerissa. Paineilmalla vielä varmistin, että kaikki röörit ovat varmasti auki.
Ei auttanut mitään, kuten arvata saattaa.
Kaadoin X1R:n suuttimenpuhdistajaa suoraan polttoainesuodattimeen, käytin autoa lyhyen hetken ja annoin sitten aineen vaikuttaa jonkin aikaa. Eipä silläkään vaikutusta ollut.

Purin vanhan, vuotaneen pumpun katsoakseni, löytyykö sieltä jotain syytä tai selitystä vikaan. On näköjään säteismäntäpumppu. Ei sielläkään mitään selkeää näkynyt, mikä voisi esim olla rikkoutunut tai että jostain välistä olisi päässyyt likaa korkeapainelinjaan.
kppumppu.jpg
Mitäs tehdään seuraavaksi? Pystyykö suuttimia purkamaan, puhdistamaan ja kasaamaan niin että ne vielä toimivat?
Vai tuleeko jollakulla gurulla mitään diagnoosia mieleen noista suuttimien korjausarvoista, miksi ne ovat noin?
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
-Vähän päivässä, paljon viikossa
W124 E250DT
W124 230E
W251 R 320CDI
W124 320 CE
Avatar
MiHe
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6297
Liittynyt: La 23.02.2008 12:47
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Jannen W251 R 320 CDI

Viesti Kirjoittaja MiHe »

No suuttimethan korjaavaat toisiaan, miinusmerkkiset compensoivat niitä missä joudutaan lisäämään... hyppääkö korjausarvo jos vaihdat päikseen kaksi suutinta? Iso on rpm ero, olikos se 4 se raja? Onko siellä läpät liikkumassa molemllla puolilla? MAFfit näyttää samaa?
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07

Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Avatar
JanneW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1300
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Jannen W251 R 320 CDI

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

MiHe kirjoitti: Ti 11.06.2024 22:03 No suuttimethan korjaavaat toisiaan, miinusmerkkiset compensoivat niitä missä joudutaan lisäämään... hyppääkö korjausarvo jos vaihdat päikseen kaksi suutinta? Iso on rpm ero, olikos se 4 se raja? Onko siellä läpät liikkumassa molemllla puolilla? MAFfit näyttää samaa?
Joo isot on erot. Joku juttuhan tuossa täytyy olla kun V-koneen toinen puoli elää eri elämää kuin toinen.
Maffeista ei tietoa, ainostaan noita suutinarvoja tutkaili hän joka testerin kanssa kävi.
Mitä läppiä tarkoitat?
-Vähän päivässä, paljon viikossa
W124 E250DT
W124 230E
W251 R 320CDI
W124 320 CE
Avatar
MiHe
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6297
Liittynyt: La 23.02.2008 12:47
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Jannen W251 R 320 CDI

Viesti Kirjoittaja MiHe »

Imusarjan läpät, jos siellä olisi yhdystanko poikki toiselle puolelle nin se voi aiheuttaa 'koonaisvaltaisen' epätasapainon...
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07

Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Avatar
JanneW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1300
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Jannen W251 R 320 CDI

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

MiHe kirjoitti: Ke 12.06.2024 08:27 Imusarjan läpät, jos siellä olisi yhdystanko poikki toiselle puolelle nin se voi aiheuttaa 'koonaisvaltaisen' epätasapainon...
Ok, täytyypä tarkastaa.
-Vähän päivässä, paljon viikossa
W124 E250DT
W124 230E
W251 R 320CDI
W124 320 CE
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17302
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Jannen W251 R 320 CDI

Viesti Kirjoittaja dealer »

- Kuljettajan puolella nokka-akseli(t) pielessä, älkää kysykö miten voisi olla ... jotain meni pumppuremontissa ketjun ja hampaan väliin ja ihmeen kaupalla kesti käynnistää mutta ketju hyppäsi ? Ei pitäisi olla edes mahdollista.

- Voisi olla railputkien väliputki tukkeessa mutta kun kuskin puoleisilla ei käy niin ei sovi kuvioon.

- Pakosarjasta niin iso palanen irti että tukkii toisella puolella pakokanavan kokonaan (lieneekö mahdollista edes teoriassa)

Imusarjan läpistä ei voi johtua, tai jos johtuisi niin pitäisi olla "vapaat kanavat" imusarjassa 100% tukossa.
wiimax.fi
ursuss
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 6
Liittynyt: Ke 18.01.2023 21:37

Re: Jannen W251 R 320 CDI

Viesti Kirjoittaja ursuss »

dealer kirjoitti: Ke 12.06.2024 11:30 - Kuljettajan puolella nokka-akseli(t) pielessä, älkää kysykö miten voisi olla ... jotain meni pumppuremontissa ketjun ja hampaan väliin ja ihmeen kaupalla kesti käynnistää mutta ketju hyppäsi ? Ei pitäisi olla edes mahdollista.
Jos on pyöritetty konetta väärään suuntaan kun pumppu on ollu irti? En tiedä onko edes mahdollista, ihan puhdasta spekulointia tämä :D

Pitäisin aika epätodennäköisenä myös että imusarjan läpistä johtuu.
Avatar
MiHe
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6297
Liittynyt: La 23.02.2008 12:47
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Jannen W251 R 320 CDI

Viesti Kirjoittaja MiHe »

Juu ei se pelkkä läppäreiän kiinniolo pitäisi paljoa tyhjäkäynnillä vaikuttaa, mutta kuten tullut ilmi, se on ainoa 'toispuoleinen' vika mikä on 'selvästi mahdollinen'...

pumpussahan olnaijoitusmerkit, onko se tarkistettu? Senkin vaikutus käyntiin on kuitenkin melko vähäinen, eikä se varmaan KAIKKIIN toisen puolen ruiksuihin vaikuta... hankala keksiä montaa sellaista vikaa mikä olisi voinut tulla kun koko kone ei ole ollut auki pöydällä tai ruiskut irti.

Edit: mitä ne MAFFit näyttää, ettei ole orava imusuodattimessa?
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07

Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Avatar
JanneW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1300
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Jannen W251 R 320 CDI

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

dealer kirjoitti: Ke 12.06.2024 11:30 - Kuljettajan puolella nokka-akseli(t) pielessä, älkää kysykö miten voisi olla ... jotain meni pumppuremontissa ketjun ja hampaan väliin ja ihmeen kaupalla kesti käynnistää mutta ketju hyppäsi ? Ei pitäisi olla edes mahdollista.
Hmm... Minulta kyllä onnistuu kaikki epätodennäköinen paitsi lottovoitto. Pitääkö jaon tarkastamiseksi ottaa venttiilikopat irti?
Jos on pyöritetty konetta väärään suuntaan kun pumppu on ollu irti? En tiedä onko edes mahdollista, ihan puhdasta spekulointia tämä :D
Ei ole pyöritetty konetta mihinkään suuntaan pumppu irrallaan.
- Voisi olla railputkien väliputki tukkeessa mutta kun kuskin puoleisilla ei käy niin ei sovi kuvioon.
Tämähän oli ensimmäinen epäily silloin tuoreeltaan. Putki puhdistettu kahteen kertaan, neste ja ilma kulkee putken läpi.
- Pakosarjasta niin iso palanen irti että tukkii toisella puolella pakokanavan kokonaan (lieneekö mahdollista edes teoriassa)
Tämäkin menee siihen todennäköisyysluokkaan, että samaan aikaan kun pumppu meni rikki niin silloin samalla myös pakosarjasta irtosi palanen. Tai sen 30 sekunnin aikana, jolloin auto kävi normaalisti pumpun asentamisen jälkeen... Mutta minun tuurilla... :D
pumpussahan olnaijoitusmerkit, onko se tarkistettu? Senkin vaikutus käyntiin on kuitenkin melko vähäinen, eikä se varmaan KAIKKIIN toisen puolen ruiksuihin vaikuta... hankala keksiä montaa sellaista vikaa mikä olisi voinut tulla kun koko kone ei ole ollut auki pöydällä tai ruiskut irti.
Onko? Ei ole tarkastettu! Minä luulin että se on vain tyhmä pumppu joka tuottaa yhteispaineen. Alkuperäinen hajonnut pumppu meni samassa asennossa paikalleen kuin oli poisottaessa, en pyöritellyt sitä mihinkään suuntaan. Tämä vaihtopumppu oli sitten jossain asennossa
Edit: mitä ne MAFFit näyttää, ettei ole orava imusuodattimessa?
Käynnistetty välillä myös ilman suodattimia, vain tarvittavat anturit kytkettyinä.
Testerillä tutkittaessa oli toki kaikki osat paikallaan.


Oma ajatus jostain syystä alusta asti ollut sellainen, että pumpun hajottua/sen uudelleen asentamisen yhteydessä polttoaineen sekaan pääsi roskia. Nämä päätyivät suuttimiin ja häiritsevät nyt polttoaineen syöttöä joko pitäen suutinta hieman auki, liian kiinni tai sitten sekoittavat sumutuksen. Nämä roskat olisvat päätyneet joko suuttimiin 4-6 tai 1-3. Ampukaa heti alas, mikäli tämä ei kohtaa tutkittujen asioiden kanssa
-Vähän päivässä, paljon viikossa
W124 E250DT
W124 230E
W251 R 320CDI
W124 320 CE
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1123
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: Jannen W251 R 320 CDI

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Kuulostaa järkevältä selitykseltä. Pystytkö päättelemään kumman puolen suuttimet vaihtaa vai vaihdatko kaikki? Kallista? Saako purkuosana?

Oulussa on yksi tälläinen R mersu taksissa. Näkyy usein rautatieaseman jonossa. Vanhempi kaveri ajaa.
S123 300TDT autom -82 664 tkm viewtopic.php?t=165053
C107 350 SLC -72 240tkm (MR) http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65233
W123 300D -76 494tkm (MR) http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65243
S206 180 2022 16 tkm pääasiallinen käyttöauto
Fiat 600D -64 64tkm http://www.fiatforum.fi/viewtopic.php?f=9&t=41922 ja http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65194
Monark Monarped -61 8tkm http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?p=777043#777043
Norlett 5000 vm -7X ja Jönserad vm 9X http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?p=786561
Avatar
JanneW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1300
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Jannen W251 R 320 CDI

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Sharedoc kirjoitti: Pe 14.06.2024 12:05 Kuulostaa järkevältä selitykseltä. Pystytkö päättelemään kumman puolen suuttimet vaihtaa vai vaihdatko kaikki? Kallista? Saako purkuosana?

Oulussa on yksi tälläinen R mersu taksissa. Näkyy usein rautatieaseman jonossa. Vanhempi kaveri ajaa.
En tiedä yhtään, onko järkevä selitys...?

Ajattelin purkaa ja puhdistaa suuttimet, ellei joku osaa perustella että se on turha homma.
Ulkomailta saisi käytettyjä suuttimia kohtuu hintaan.

En vielä ole tarkastanut noita imuläppien välitankoja. Pumpusta haeskelin tietoa ja oli jotain keskustelua foorumilla, että ei ole ajoitusta. Ainoastaan, jos rattaan akselilta tasapaino otettu pois niin se pitää saada oikeaan paikkaan takaisin
-Vähän päivässä, paljon viikossa
W124 E250DT
W124 230E
W251 R 320CDI
W124 320 CE
Avatar
MiHe
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6297
Liittynyt: La 23.02.2008 12:47
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Jannen W251 R 320 CDI

Viesti Kirjoittaja MiHe »

En ole koskaan itse tuon pumppua purkanut, tuleeko se ratas siinä pumpun mukana? WIS doccariin AR07.02-P-1020SXI voi tutustua...

Se että 3 ruikua menee 'smanlailla jumiin roskasta, on äärettömän epätodennäköistä. Ennemminkin se että siellä on jokun tukos toisen puolen ilmansaannissa (no se oli poissuljettu) tai pakosarjassa...

Käyttääkös tämä motti MAFfeja ruiksutusen laskentaan (vikisen niistä edelleen - se kun olisi vika miksi koko toinen puoli on epätasapainossa jos anturitieto on epätasapainossa), jos koitaa otta toisen/molemmat irti?
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07

Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Avatar
JanneW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1300
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Jannen W251 R 320 CDI

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Ainakin purkuosana ostetussa pumpussa oli ratas mukana. Laskin, että hampaiden määrä ja halkaisija täsmää.

Tämä on mielenkiintoinen tapaus; kun pumppu alkoi vuotamaan, ainoa asia mitä irrotin oli tuo pumppu ja laitoin sen takaisin paikalleen.
Mitään ei tarvinnut purkaa edestä pois. Olihan siinä kierteen korkkaaminen ja sen korjaus välissä, mutta sekään ei vaatinut minkään osan purkamista. Enkä pyöritellyt pumppua tai konetta jolloin pumppu on melkoisella varmuudella mennyt samassa asennossa takaisin.
Sen n. 30sek auto kävi normaalisti jonka jälkeen on käynyt rynkyttäen ja savuttaa.
Tämän jälkeen on sitten purettu ja kasattu polttoainelinjoja ja vaihdettu pumppu, mutta käynti ei muutu mihinkään.
Luulisi, että löytyy jokin yksinkertainen selitys joka liittyy vain pumppuun tai sen jälkeiseen polttoaineen syöttöön.
Kuitenkin kaikki vikavaihtoehdot tuntuvat olevan hyvin epätodennäköisiä :)

Täytyy kokeilla tuo MAFfien anturien irroitus.

Jännä myös että star ei näyttänyt mitään vikakoodeja, ei myöskään iCarsoft (noh, se ei yllätä) auton käydessä.
Jos olisi ajoitus pielessä, imu -tai pakopuoli tukossa, anturivika yms niin osaisiko stari sen näyttää?
Pumpun hajoamisen jälkeen oli koodi alhaisesta rail-paineesta (varmaan jotain muutakin mitä en muista) ja nollasin kaikki koodit.

Kiitos, kun jaksatte auttaa. Kyllä tämä vielä selviää

Edit. Löysin tuon pumpun asennusohjeen. Kyllä siinä jotain asemointia pyydetään tekemään. Tuon voisi vielä kokeilla laittas kone YKK ja asemoida pumppu tuon mukaan
-Vähän päivässä, paljon viikossa
W124 E250DT
W124 230E
W251 R 320CDI
W124 320 CE
Avatar
JanneW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1300
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Jannen W251 R 320 CDI

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Sen verran tutkittu, että huomasin imusarjan läppien moottorin olevan irti säätötangoista. Edellisen omistajan huoltokuiteista löytyi tieto, että imusarjan läpät lukittu aukiasentoon.
Ellei aukilukitus ole pettänyt, niin tämä vikakohde poissuljettu.
-Vähän päivässä, paljon viikossa
W124 E250DT
W124 230E
W251 R 320CDI
W124 320 CE
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1123
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: Jannen W251 R 320 CDI

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Hyvin Jannella hermo pitää. Monella olisi jo pettänyt. Tsemppiä.
S123 300TDT autom -82 664 tkm viewtopic.php?t=165053
C107 350 SLC -72 240tkm (MR) http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65233
W123 300D -76 494tkm (MR) http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65243
S206 180 2022 16 tkm pääasiallinen käyttöauto
Fiat 600D -64 64tkm http://www.fiatforum.fi/viewtopic.php?f=9&t=41922 ja http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65194
Monark Monarped -61 8tkm http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?p=777043#777043
Norlett 5000 vm -7X ja Jönserad vm 9X http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?p=786561
Avatar
JanneW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1300
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Jannen W251 R 320 CDI

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Sharedoc kirjoitti: Su 16.06.2024 00:03 Hyvin Jannella hermo pitää. Monella olisi jo pettänyt. Tsemppiä.
Kelleppä tässä hermostumaan :D
Auto ei ymmärrä ja vastuullinen tuijottaa peilistä takaisin :D
-Vähän päivässä, paljon viikossa
W124 E250DT
W124 230E
W251 R 320CDI
W124 320 CE
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1123
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: Jannen W251 R 320 CDI

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

En tunne mersun common-rail systeemiä tarkasti. Yleensä näissä on paineanturi railissa kiinni. Tässä tapauksessa voi olla kaksikin kun on V-kone. Voiko vika olla paineanturissa tai sen liittimessä tai johtosarjassa? Vika voi olla tärinäherkkä ja ilmenee vain kun kone käy, joten se ei näy välttämättä mittaamalla, kun kone ei käy. Kontaktivika voisi selittää alkuperäisen pumpunkin lopahtamisen ennen aikojaan.
S123 300TDT autom -82 664 tkm viewtopic.php?t=165053
C107 350 SLC -72 240tkm (MR) http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65233
W123 300D -76 494tkm (MR) http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65243
S206 180 2022 16 tkm pääasiallinen käyttöauto
Fiat 600D -64 64tkm http://www.fiatforum.fi/viewtopic.php?f=9&t=41922 ja http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65194
Monark Monarped -61 8tkm http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?p=777043#777043
Norlett 5000 vm -7X ja Jönserad vm 9X http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?p=786561
Avatar
JanneW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1300
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Jannen W251 R 320 CDI

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Sharedoc kirjoitti: Su 16.06.2024 10:06 En tunne mersun common-rail systeemiä tarkasti. Yleensä näissä on paineanturi railissa kiinni. Tässä tapauksessa voi olla kaksikin kun on V-kone. Voiko vika olla paineanturissa tai sen liittimessä tai johtosarjassa?
Molempiin rail-putkiin tulee anturi. Miksikäs ei voisi olla viallinen, mutta uskoisin että anturivika olisi näkynyt testerillä?

Alkuperäisestä pumpusta aukesi ruuvit, jolloin polttoaine pääsi vuotamaan pumpun ja sen rungon välistä. Mitään muuta vikaa siinä tuskin on.

Tutkin tuon pumpun asemoinnin vaikutuksen vielä varmuuden vuoksi, kunhan ehdin. Nyt kun muistelen, niin kohdistin vaihtopumpunkin samaan asentoon kuin vanha oli sillä hetkellä poisottaessa, mutta varmistetaan.
En edelleenkään ymmärrä mitä merkitystä tuolla voisi olla, kun se on vain pumppu...
Se on kuitenkin viimeksi räplätty komponentti ja en ihan heti suostu uskomaan että tähän tuli jokin erillinen vika just samalla hetkellä kun pumppu alkoi vuotamaan
-Vähän päivässä, paljon viikossa
W124 E250DT
W124 230E
W251 R 320CDI
W124 320 CE
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1123
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: Jannen W251 R 320 CDI

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Mietin vaan onko pumpun ruuvit auenneet sen takia että pumppu on juntannut liian kovalla paineella (mahdollisen anturivian vuoksi)?
S123 300TDT autom -82 664 tkm viewtopic.php?t=165053
C107 350 SLC -72 240tkm (MR) http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65233
W123 300D -76 494tkm (MR) http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65243
S206 180 2022 16 tkm pääasiallinen käyttöauto
Fiat 600D -64 64tkm http://www.fiatforum.fi/viewtopic.php?f=9&t=41922 ja http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65194
Monark Monarped -61 8tkm http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?p=777043#777043
Norlett 5000 vm -7X ja Jönserad vm 9X http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?p=786561
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17302
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Jannen W251 R 320 CDI

Viesti Kirjoittaja dealer »

...kävi normaalisti tovin (ehkä 30sek) kunnes käynti alkoi ryskyttämään
Keskity tuohon, mitä meni pieleen remontissa.

Pumppu on vain korkeapaineen tuottava pumppu.
wiimax.fi
Avatar
MiHe
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6297
Liittynyt: La 23.02.2008 12:47
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Jannen W251 R 320 CDI

Viesti Kirjoittaja MiHe »

pumpun ruuvien löystyminen on normaali vika...

pumpun tuottama tilavuusvirta ei ole tasaista. Se aiheuttaa painevärähtelyn railiin. Kun paineaalto vielä heijastuu takaisin railin päädystä, muodostuu reilin eri kohtiin eri paine. Riippuen kierrosnopeudesta sen kohta ja voimakkuus vaihtelee. Pahimmillaan eri ruiskujen ruiskutushetkellä saama paine ei siis ole samam mitä anturi mittaa. Sovittamalla pumppu tiettyyn asentoon, voidaan minimoida painehäiriöt halutulla toiminta-alueella, vaikka kompromissihan se aina on.

tuotatuota, eikös toisessa railissa ole paineanturi, ja toisessa paineenrajoitusventtiili?
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07

Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Avatar
JanneW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1300
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Jannen W251 R 320 CDI

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Otin pumpun irti, merkkasin hampaan A kiilauran mukaan ja siitä laskemalla hampaat E ja F. Kuvassa ratas on kuvattu tasapainopuntin puolelta joten sen mukaan katsoin suunnat.
Sitten piti kääntää hampaat E ja F ylöspäin, miten tämä sitten pitäisi tulkita?
Käänsin ne asennussuunnassa klo 12. Vai olisiko pitänyt ajatella V-koneen kannen suuntaa, en tiedä.
Joka tapauksessa, käynti ja savutus pysyivät muuttumattomina vaikka ratas kääntyi selvästi eri asentoon.

Rail-putkien molemmissa päissä on jokin anturi johon tulee liitin. Kuskin puolella railputken etupäässä ja vänkärin puolella takapäässä. Funktiota näille en tiedä.

Ajoituksen sai katsottua öljyntäyttökorkista ja siellä rattaiden merkit täsmäsivät kun kampiakseli oli OT. Mutta kuskin puolelta ei nähnyt pumppu irrallaan muuta kuin pumppua pyörittävän rattaan jokusen hampaan
-Vähän päivässä, paljon viikossa
W124 E250DT
W124 230E
W251 R 320CDI
W124 320 CE
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1123
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: Jannen W251 R 320 CDI

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Viestissä ei näy kuvaa.
S123 300TDT autom -82 664 tkm viewtopic.php?t=165053
C107 350 SLC -72 240tkm (MR) http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65233
W123 300D -76 494tkm (MR) http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65243
S206 180 2022 16 tkm pääasiallinen käyttöauto
Fiat 600D -64 64tkm http://www.fiatforum.fi/viewtopic.php?f=9&t=41922 ja http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65194
Monark Monarped -61 8tkm http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?p=777043#777043
Norlett 5000 vm -7X ja Jönserad vm 9X http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?p=786561
Vastaa Viestiin