Airmatic Malfunction - 212

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
karnie
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 11
Liittynyt: Pe 26.05.2023 13:12

Airmatic Malfunction - 212

Viesti Kirjoittaja karnie »

Aihe vaikuttaa melko loppuun kalutulta tällä foorumilla ja joitakin vinkkejä oman ongelman paikallistamiseen saanutkin vanhoista topikeista, mutta nyt alkaa itellä loppumaan pelimerkit.

Eli löytyisikö täältä aiheesta paremmin perillä olevia?

Ongelma:
Takapää laskee maahan kun auto seisoo jokusen tunnin, karkeesti 3-4h aikana. Pystyisin vielä tuon kanssa elämään, kun selkeästi ei vuoda paljoa, eli jos kompura käy kerran pari ylimääräistä päivässä, niin tuskin isokaan ongelma.

Mutta, kompura ei lähde käyntii kun perse on kentässä. Malfuntion lukee mittarissa. Tunkilla kun nostaa peräkoukusta autoa jokusen sentin alkuun, ja laittaa uudelleen auton käyntiin, niin kompura lähtee käyntiin ja nousee ajokorkeuteen.


Korjaavat toimenpiteet tähän mennessä:
Vaihdettu on 3-tie- ja takaiskuventtiili kompuran kylkeen. Ei mitään apua. Sama ongelma.


Olisiko minua viisaammilla ideoita?


EDIT: Vielä huomiona, että airmatic toimi ihan ok kun oli jokapäivä ajossa, mutta oli kevät talvella pari kk pois ajosta, jonka aikana meni "itestään" rikki. Nyt pitäisi taas päästä liikkeelle, mutta kun airmatic....


EDIT2: 3-tieventtiilin "vuototesti": Epätoivoisena liikkeenä viskasin koko paketin vesikippoon ja tuijotin silmäkovana vartin kuplia, mutta ei senkään liitokset tunnun vuotavan.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17268
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Airmatic Malfunction - 212

Viesti Kirjoittaja dealer »

Kompuran ryynejä saa vaihtaa tai kuivailla vähän väliä jos se kerran pari päivässä joutuu nostamaan perän "maasta".
wiimax.fi
karnie
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 11
Liittynyt: Pe 26.05.2023 13:12

Re: Airmatic Malfunction - 212

Viesti Kirjoittaja karnie »

Siinäpä se onkin kun ei se ole aiemmin joutunut nosteleen perää. Ja vaikka nyt joutuisikin, niin ei nosta kun ei kompura lähde käyntiin, kun perä on lähes peräkoukku maassa.... Pikkusen kun tunkilla ensin antaa apuja niin sitten taas toimii.

Melko ärsyttävä kun vikaa ei ole olevinaan missään, mutta jostain se nyt vaan vuotaa. Ja erikoinen kun alkoi vuotamaan kun oli parkissa 2 kk.
Jürgen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 385
Liittynyt: Su 05.06.2022 19:04

Re: Airmatic Malfunction - 212

Viesti Kirjoittaja Jürgen »

Kai se tallentaa jonkin vikakoodin?
karnie
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 11
Liittynyt: Pe 26.05.2023 13:12

Re: Airmatic Malfunction - 212

Viesti Kirjoittaja karnie »

Jürgen kirjoitti: La 18.05.2024 14:16 Kai se tallentaa jonkin vikakoodin?
Omalla BT-lukijalla ei näytä mitään. Starissa en ole vielä käyttänyt.
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13240
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: Airmatic Malfunction - 212

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Kyllä vuotaa aika paljon jos neljässä tunnissa putoaa perä maahan. Kompura käy ylimääräistä enemmän kuin kerran päivässä.

Jos venttiiliblokki ei vuoda niin pakkohan sen on vuotaa pusseista tai putkista pussien ja venttiilien välillä.
EemeliErkki
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 491
Liittynyt: To 11.04.2019 10:26

Re: Airmatic Malfunction - 212

Viesti Kirjoittaja EemeliErkki »

Onko kaikissa 4 pyörässä Ilmajousi ?

Takana peräkontin ulkopuolella, puskurin vieressä (vasen puoli) on jakotukki siis magneettiventtiilit, josta lähtee 4 jouselle muovi putket. Sen kyljessä on liitin. Kun auto on normi korkeudessa, irroita sen liitin.
Mittaile metrimitalla sitten vanteen reunasta lokasuojan reunaan. Kirjoita lukemat ylös. Ja sitten muutaman tunnin päästä sama. Mikä kulma vuotaa?
Helpottaa vian paikallistamista. Jos liitin on kiinni, auto yrittää tasata ilmanpaineet.
Kun laitat liittimen takaisin, olisi hyvä suihkuttaa Contact sprayllä liittimet. Tarkista, että liitin menee kunnolla pohjaan.
karnie
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 11
Liittynyt: Pe 26.05.2023 13:12

Re: Airmatic Malfunction - 212

Viesti Kirjoittaja karnie »

DBFI kirjoitti: La 18.05.2024 14:46 Kyllä vuotaa aika paljon jos neljässä tunnissa putoaa perä maahan. Kompura käy ylimääräistä enemmän kuin kerran päivässä.

Jos venttiiliblokki ei vuoda niin pakkohan sen on vuotaa pusseista tai putkista pussien ja venttiilien välillä.
Tähän johtopäätökseen minäkin olen tullut, mutta mikä prkl sen on rikkonut kun auto seissyt 2kk. Ei tajua.
karnie
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 11
Liittynyt: Pe 26.05.2023 13:12

Re: Airmatic Malfunction - 212

Viesti Kirjoittaja karnie »

EemeliErkki kirjoitti: La 18.05.2024 14:52 Onko kaikissa 4 pyörässä Ilmajousi ?

Takana peräkontin ulkopuolella, puskurin vieressä (vasen puoli) on jakotukki siis magneettiventtiilit, josta lähtee 4 jouselle muovi putket. Sen kyljessä on liitin. Kun auto on normi korkeudessa, irroita sen liitin.
Mittaile metrimitalla sitten vanteen reunasta lokasuojan reunaan. Kirjoita lukemat ylös. Ja sitten muutaman tunnin päästä sama. Mikä kulma vuotaa?
Helpottaa vian paikallistamista. Jos liitin on kiinni, auto yrittää tasata ilmanpaineet.
Kun laitat liittimen takaisin, olisi hyvä suihkuttaa Contact sprayllä liittimet. Tarkista, että liitin menee kunnolla pohjaan.
Ei ole kuin takana pussit, johon lähtee letkut em. mainittu 3-tieventtiilistä. Lienee väärä termi, kun en muutakaan nimeä sille äkkipäissäni keksinyt.Jakotukki on kyllä parempi nimi.

Tarkoititko "liittimellä" sähköpistoketta?
Jos näin, niin on ollut irti ja kiinni, mutta molemmat kyljet laskee samaa tahtia. Oli pistoke kiinni tai irti.
EemeliErkki
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 491
Liittynyt: To 11.04.2019 10:26

Re: Airmatic Malfunction - 212

Viesti Kirjoittaja EemeliErkki »

Voisiko jakotukki olla halki? Ainut yhteinen osa.
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13240
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: Airmatic Malfunction - 212

Viesti Kirjoittaja DBFI »

karnie kirjoitti: La 18.05.2024 18:04
Tähän johtopäätökseen minäkin olen tullut, mutta mikä prkl sen on rikkonut kun auto seissyt 2kk. Ei tajua.
Miksi molemmat pussit ei voisi vuotaa? Seisonnassa hapertunut ilmapussin taitteesta. Kallistuksenvakaaja siirtää paineen vähemmän vuotavalle puolelle ja laskee likimain tasatahtia. Varmaan monta muutakin mahdollisuutta sen jakotukkivian lisäksi.
karnie
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 11
Liittynyt: Pe 26.05.2023 13:12

Re: Airmatic Malfunction - 212

Viesti Kirjoittaja karnie »

EemeliErkki kirjoitti: La 18.05.2024 19:05 Voisiko jakotukki olla halki? Ainut yhteinen osa.
Vaihdettu uuteen. Tod näk sekin turhaa, kun mikään ei muuttunut vaihdon jälkeen.
Ja pidin ½-h vesikipossa. Ei kuplan kuplaa noussut sinä aikana.
Jani M
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 378
Liittynyt: Ma 02.08.2004 22:56
Paikkakunta: Kärkölä

Re: Airmatic Malfunction - 212

Viesti Kirjoittaja Jani M »

Onko siis takajouset jo vaihdettu? Ne kun kestää maksimissaan sen 6 vuotta. Vuoto alkaa ensin näkymään useamman päivän seisonnassa. Sit kun perä laskee jo yhdessä yössä ovat selkeästi vaihtokunnossa. Jos kolmessa tunnissa tippuu, niin ovat kyllä täysin loppu.
W213 220d -17 AMG
Ex:
W212 350cdi -12 AMG
W204 220cdi -08
W211 400cdi -04 AMG
W210 290td -96 DEMEC
karnie
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 11
Liittynyt: Pe 26.05.2023 13:12

Re: Airmatic Malfunction - 212

Viesti Kirjoittaja karnie »

Jani M kirjoitti: Su 19.05.2024 15:51 Onko siis takajouset jo vaihdettu? Ne kun kestää maksimissaan sen 6 vuotta. Vuoto alkaa ensin näkymään useamman päivän seisonnassa. Sit kun perä laskee jo yhdessä yössä ovat selkeästi vaihtokunnossa. Jos kolmessa tunnissa tippuu, niin ovat kyllä täysin loppu.
Ei ole. Pusseihin en ole vielä koskenut.
Jos veikata pitäisi niin ovat alkuperäiset... Eli 10v+
Jani M
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 378
Liittynyt: Ma 02.08.2004 22:56
Paikkakunta: Kärkölä

Re: Airmatic Malfunction - 212

Viesti Kirjoittaja Jani M »

Jos autolla ikää yli kymmenen vuotta, niin silloin on jo toiset pussit melko varmasti menossa. Mutta äkkiä nyt nekin jousipussit vaihtoon ennen kuin menee kompressorikin kun joutuu jatkuvasti töihin.
W213 220d -17 AMG
Ex:
W212 350cdi -12 AMG
W204 220cdi -08
W211 400cdi -04 AMG
W210 290td -96 DEMEC
karnie
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 11
Liittynyt: Pe 26.05.2023 13:12

Re: Airmatic Malfunction - 212

Viesti Kirjoittaja karnie »

Pussit vaihdettu molemmin puolin. Ja kaikki paineletkut uusittu. Eli KAIKKI muut osat vaihdettu paitsi itte kompura.

Auto nousi ajokorkeuteen, toinen nurkka vähän alempana, mutta tämä ilmiö ilmeisesti pitäisi poistua ekalla ajolenkillä.

==> Mutta nyt tulee mittaritauluun HETI kun auto liikkuu metrinkin niin "Malfunction" herja. Käynnistäessä ja paikalla ollessa ei mitään, mutta heti kun liikkuu niin tulee herja.

Olispa rautajouset....
Avatar
Nippe
Mersumies
Mersumies
Viestit: 790
Liittynyt: Ti 27.05.2008 17:55
Paikkakunta: Vantaa

Re: Airmatic Malfunction - 212

Viesti Kirjoittaja Nippe »

karnie kirjoitti: To 23.05.2024 18:07 Pussit vaihdettu molemmin puolin. Ja kaikki paineletkut uusittu. Eli KAIKKI muut osat vaihdettu paitsi itte kompura.

Auto nousi ajokorkeuteen, toinen nurkka vähän alempana, mutta tämä ilmiö ilmeisesti pitäisi poistua ekalla ajolenkillä.

==> Mutta nyt tulee mittaritauluun HETI kun auto liikkuu metrinkin niin "Malfunction" herja. Käynnistäessä ja paikalla ollessa ei mitään, mutta heti kun liikkuu niin tulee herja.

Olispa rautajouset....
Onko jo starilla luettu ne koodit? Jos on sähkösäätöiset iskarit niin niistäkin saattaa johtua tuo alustan malfunction.
W202 C200 CDI -00 (Ikuinen projekti :D )
S205 C250d -14
S203 C320 4Matic -04

ex: CL203 C200 Kompressor -02
ex: W163 ML270 CDI -02
ex: W124 250D -88
ex: W202 C180 -99
ex: W124 E420 -94

(Muita menneitä: VW Golf II, Honda CRX, BMW 530D, Toyota Corolla, Volvo S80 T6, VW Golf III)
karnie
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 11
Liittynyt: Pe 26.05.2023 13:12

Re: Airmatic Malfunction - 212

Viesti Kirjoittaja karnie »

Ja perse kentässä yön jälkeen! Aika raskas laite.....

Seuraavaksi omalla listalla on polttaa 100€ seteleitä teknisille jumalille ja kumarrella eri ilmansuuntiin... Mutta ennen tuota niin pitää viedä auto jollekin minuakin viisaammalle tutkintaan/stariin, kun alkaa oleen itellä pelimerkit loppu aiheen suhteen.
Vastaa Viestiin