Moro. Ajelin Mersulla viimeks pari päivää sit ja tänään oltuani lähdössä asioille ei mittaristoon tullut mitään valoja eikä surahdusta kuulunut avainta virtalukkoon työntäessä eikä avain sen enempää liikkunut virtalukossa suuntaan eikä toiseen.
Mittasin akun jännitteen mittarilla, 4.75 V
Akku mahtaa siis olla totaalisen kuollut eikä varmaan suotta kannata lataamalla yrittää alkaa elvyttämään. Auto pelasi kuin unelma viime kerralla kun sillä ajoin eikä mitään herjoja tai koodeja mittaristoon syttynyt. Outoa on myös se, että akku on 5 kuukautta vanha laadukas (tai ainakin hintava) agm-akku ja ulkona on +10 lämpöasteita. Mikä voisi siis selittää akun purkautumisen, koska mitään valoja ei esimerkiksi päälle jäänyt kun auton pari päivää sitten talliin jätin. Kyseessä 320CDI -04 jos sillä mitää väliä on. Kiitoksia jo etukäteen
uus akku kiinni ja siten mittailemaan mikä syö virtaa... Comand, sähköpenkit, häly jos on, noin niinkuin kärkeen. Näissä sisätilan sähkölämppä ja huohottimenlämmitin ovat harvinaisempia mutta mahdollisia.
nojjoooi kirjoitti: ↑Pe 10.05.2024 16:33
Moro. Ajelin Mersulla viimeks pari päivää sit ja tänään oltuani lähdössä asioille ei mittaristoon tullut mitään valoja eikä surahdusta kuulunut avainta virtalukkoon työntäessä eikä avain sen enempää liikkunut virtalukossa suuntaan eikä toiseen.
Mittasin akun jännitteen mittarilla, 4.75 V
Akku mahtaa siis olla totaalisen kuollut eikä varmaan suotta kannata lataamalla yrittää alkaa elvyttämään. Auto pelasi kuin unelma viime kerralla kun sillä ajoin eikä mitään herjoja tai koodeja mittaristoon syttynyt. Outoa on myös se, että akku on 5 kuukautta vanha laadukas (tai ainakin hintava) agm-akku ja ulkona on +10 lämpöasteita. Mikä voisi siis selittää akun purkautumisen, koska mitään valoja ei esimerkiksi päälle jäänyt kun auton pari päivää sitten talliin jätin. Kyseessä 320CDI -04 jos sillä mitää väliä on. Kiitoksia jo etukäteen
Lataa vaan. Ensin vanhanmallisella muuntajalaturilla ja parin minuutin päästä lennosta älylaturi tilalle. Toimii hyvin ainakin perinteisillä akuilla vaikkei mittarivalotkaan enää välähdä eli sama tilanne kuin sinulla.
Mitähän se latausjännite on, kun auto käy? Onko mahdollista, että ei tule tarpeeksi virtaa lataamiseen? Maadoitusjohto löysällä, niin ei lataa tarpeeksi?
Jos se on 13.8V (tai mielellään 14.4V), niin todennäköisesti jokin syö akkua tyhjäksi. Jokin sisävalo tms.
Latausjännite kun auto käy pitäisi olla 13.8V tai enemmän, itsellä on 14.3V kun tyhjäkäynnillä. Jos jännitteet on tuolla tasolla sen
pitäisi riittää. Auton käydessä kuluttajia on päällä koko ajan.