"Lumikit", 300D ja 250TD museoautot + 230E
Re: "Lumikit", 300D ja 250TD museoautot
Sen aikana tullut ajettua Sprinterillä ja 203:lla, äkkiä sitä unohtaa miten mukavia nämä vanhemmat on tien päällä.
Tänään 250TD:llä muutamia kymmeniä kilometrejä.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
wiimax.fi
Re: "Lumikit", 300D ja 250TD museoautot
Jaloittelin taas farkkua, kun oli eilen mukava pikkupakkanen. Kuutisen viikkoa se tallissa oli odotellut, ongelmitta tietysti lähti käyntiin ja toimimaan. Käyttelin ensin kymmenisen minuuttia paikoillaan ja sitten tien päälle, kymmenen kilometrin lenkki että ehtii lämmetä.
Moottoriöljyn vaihto on viimeksi tehty syyskuussa 2022 ja sen jälkeen ajettu 7000-8000 kilometriä (unohdin jo kun eilen katsoin) ja uudet öljyt + suodatin vaihtuu jossain vaiheessa tänä vuonna.
Molemmat ajattelin katsastaa kesällä; farkun katsastus on tulossa syksyllä ja sedanin vuodenvaihteessa.
Farkkua en ole vielä sen minulla ollessa vuosikatsastanutkaan, ja sedanin katsastin tavallaan turhaan samalla kun muutoskatsastin museoajoneuvoksi, kun viimeisimmällä edellisen omistajan tekemällä vuosikatsastuksella olisi selvitty kesään 2024, en hoksannut silloin.
Moottoriöljyn vaihto on viimeksi tehty syyskuussa 2022 ja sen jälkeen ajettu 7000-8000 kilometriä (unohdin jo kun eilen katsoin) ja uudet öljyt + suodatin vaihtuu jossain vaiheessa tänä vuonna.
Molemmat ajattelin katsastaa kesällä; farkun katsastus on tulossa syksyllä ja sedanin vuodenvaihteessa.
Farkkua en ole vielä sen minulla ollessa vuosikatsastanutkaan, ja sedanin katsastin tavallaan turhaan samalla kun muutoskatsastin museoajoneuvoksi, kun viimeisimmällä edellisen omistajan tekemällä vuosikatsastuksella olisi selvitty kesään 2024, en hoksannut silloin.
wiimax.fi
Re: "Lumikit", 300D ja 250TD museoautot
Ny tuli aivoihin oikosulku; yhtään rekisteriotetta ei ole tässä saatavilla, niin olko se MR ajoneuvon määräaikaiskatsastus sinne 4 v päähän heinäkuulle vai meneekö se nelivuotiskausi sen tehdyn määräaikaiskatsastuksen päivämäärän mukaan tarkasti? Nythän saa tavan autoihin sen vuoden ajoaikaa katsastaa sitten milloin vaan.dealer kirjoitti: ↑Su 28.01.2024 14:02
Farkkua en ole vielä sen minulla ollessa vuosikatsastanutkaan, ja sedanin katsastin tavallaan turhaan samalla kun muutoskatsastin museoajoneuvoksi, kun viimeisimmällä edellisen omistajan tekemällä vuosikatsastuksella olisi selvitty kesään 2024, en hoksannut silloin.
Tuota vaan mietin miten niin "turhaan katsastit", eikä siitä saa sen 4 vuotta ajoaikaa vai noin neljän vuoden päähän kesään?
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk]
2013 MB A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk]
2013 MB A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
Re: "Lumikit", 300D ja 250TD museoautot
Museoajoneuvolle tulee ajoaikaa 4 vuotta siitä päivästä laskien kun se vuosikatsastuksessa hyväksytään.
Sikäli "turhaan", että auto oli katsastettu heinäkuussa 2020 ja minä tosiaan sitten heti vuoden 2021 alussa muutoskatsastin museoajoneuvoksi ja samalla tehtiin vuosikatsastus, mutta ilman sitäkin seuraava katsastus olisi siirtynyt heinäkuulle 2024 eli sen vajaan puoli vuotta sain lisää ajoaikaa.
En siis ymmärtänyt, että leimaväli pitenee 1v --> 4v automaattisesti edellisestä katsastuksesta kun auto muuttuu museoajoneuvoksi, vaan luulin että pitää vuosikatsastaa museoajoneuvona että saa 4 vuoden ajoajan...
Sikäli "turhaan", että auto oli katsastettu heinäkuussa 2020 ja minä tosiaan sitten heti vuoden 2021 alussa muutoskatsastin museoajoneuvoksi ja samalla tehtiin vuosikatsastus, mutta ilman sitäkin seuraava katsastus olisi siirtynyt heinäkuulle 2024 eli sen vajaan puoli vuotta sain lisää ajoaikaa.
En siis ymmärtänyt, että leimaväli pitenee 1v --> 4v automaattisesti edellisestä katsastuksesta kun auto muuttuu museoajoneuvoksi, vaan luulin että pitää vuosikatsastaa museoajoneuvona että saa 4 vuoden ajoajan...
wiimax.fi
Re: "Lumikit", 300D ja 250TD museoautot
Joskus talvella kulkeutui pojan tavaroista muovinen 18 litran jerrykannu meille, jotain sellaista oli taustalla että olin heillä käymässä ja hoksasin että samalla reissulla oli tarkoitus ostaa mönkijään bensaa ja unohdin lähtiessä omat astiat kotiin eikä viitsinyt ajella ylimääräistä parinkymmentä kilometriä eestaas.
No sitten ostin sen täyteen 95E enkä kuitenkaan kaatanut kaikkea mönkijän tankkiin, ja pönttö unohtui talliin. Juniori kyseli kannun perään muutaman viikon päästä ja sanoin että joo kaatelen sen johonkin tyhjäksi niin saat viedä kun käyt.
Kaatelin myös, nimittäin 250TD:n tankkiin
ja olin kaatanut ehkä 5-7 litraa niin yhtäkkiä hoksasin että tässä sitä vaan tyynesti täytellään dieselauton tankkia ja bensa haisee
ohikiitävän hetken kerkesin ajatella että voi #"¤%¤&/()= sitten tankkia tyhjentämään, kunnes mieleen kirkastui että no tämähän on auto johon suositellaan tarvittaessa kovilla pakkasilla lisättävän enintään 20% bensiiniä dieselin sekaan
Varmistin kuitenkin tuhon, tai minkä lie, kaatamalla perään tilkan kaksitahtiöljyä.
Tänään 250TD:llä noin 100km lenkki. Kevät tulee, ja kesäkin !
No sitten ostin sen täyteen 95E enkä kuitenkaan kaatanut kaikkea mönkijän tankkiin, ja pönttö unohtui talliin. Juniori kyseli kannun perään muutaman viikon päästä ja sanoin että joo kaatelen sen johonkin tyhjäksi niin saat viedä kun käyt.
Kaatelin myös, nimittäin 250TD:n tankkiin




Varmistin kuitenkin tuhon, tai minkä lie, kaatamalla perään tilkan kaksitahtiöljyä.
Tänään 250TD:llä noin 100km lenkki. Kevät tulee, ja kesäkin !
wiimax.fi
Re: "Lumikit", 300D ja 250TD museoautot
Huomasin tuossa, että 250TD vuotaa pakkasnestettä. Sitä on pohjamuovin päällä ja lätäkkö alla, ja toista litraa piti lisätä kun tarkistin.
Autollahan ei nyt ole ajettu montaa kertaa kohta puoleen vuoteen, enkä muista olenko aiemmin lisännyt pakkasnestettä.
Todennäköinen vuotopaikka olisi vesipumppu tai vesipumpun rungon ja lohkon välinen tiiviste; siispä tilasin tiivisteen, ja tilaan vesipumpunkin joka tapauksessa odottelemaan vaihtoa, ei liene monen kympin osa se.
Sopivasti tuli taannoin ostettua paineistuslaite kun Ebayssa järkihinnalla oli tarjolla, samassa setissä jäähdytysjärjestelmän täyttölaite ym. ja hintaa vajaa 70€ joten pääsee tuon avulla varmistamaan vuotopaikan:
https://www.ebay.de/itm/402167409245
Tallin on vallannut cdi-satalankku-farkku joten odotellaan säitä parempia, ja eipä tällä remontilla kiire ole.
Autollahan ei nyt ole ajettu montaa kertaa kohta puoleen vuoteen, enkä muista olenko aiemmin lisännyt pakkasnestettä.
Todennäköinen vuotopaikka olisi vesipumppu tai vesipumpun rungon ja lohkon välinen tiiviste; siispä tilasin tiivisteen, ja tilaan vesipumpunkin joka tapauksessa odottelemaan vaihtoa, ei liene monen kympin osa se.
Sopivasti tuli taannoin ostettua paineistuslaite kun Ebayssa järkihinnalla oli tarjolla, samassa setissä jäähdytysjärjestelmän täyttölaite ym. ja hintaa vajaa 70€ joten pääsee tuon avulla varmistamaan vuotopaikan:
https://www.ebay.de/itm/402167409245
Tallin on vallannut cdi-satalankku-farkku joten odotellaan säitä parempia, ja eipä tällä remontilla kiire ole.
wiimax.fi
Re: "Lumikit", 300D ja 250TD museoautot
Pakkasnestevuoto on loppunut kun säät lämpenivät. Katsastuskonttorilla katselin alle, ei tippaakaan missään. Joku reissu kuitenkin ajettukin.
Pumppu ja tiivisteet on hankittuna joten vaihdan kun ... no, kun tuntuu siltä että vaihdetaanpa OM602 vesipumppu.
Käytin tosiaan eilen katsastuksessa. Siinä mietin, että nyt kun saa seuraavat 4 vappuajelua mennä käyttämättä konttorilla, niin sehän tarkoittaa sitä että 250TD ei meillä tarvitse vuosikatsastusta ensimmäisten vajaan 8 vuoden aikana kuin tämän yhden kerran, kun se aikoinaan ostettiin sopivasti "tuoreella leimalla".
Jarrut iskarit nivelet kaikki paikat oli hyvässä kunnossa, vaikka on kilometrejäkin kertynyt edellisestä kerrasta jonkin verran.
Pumppu ja tiivisteet on hankittuna joten vaihdan kun ... no, kun tuntuu siltä että vaihdetaanpa OM602 vesipumppu.
Käytin tosiaan eilen katsastuksessa. Siinä mietin, että nyt kun saa seuraavat 4 vappuajelua mennä käyttämättä konttorilla, niin sehän tarkoittaa sitä että 250TD ei meillä tarvitse vuosikatsastusta ensimmäisten vajaan 8 vuoden aikana kuin tämän yhden kerran, kun se aikoinaan ostettiin sopivasti "tuoreella leimalla".
Jarrut iskarit nivelet kaikki paikat oli hyvässä kunnossa, vaikka on kilometrejäkin kertynyt edellisestä kerrasta jonkin verran.
wiimax.fi
Re: "Lumikit", 300D ja 250TD museoautot
Muutamana päivänä on tullut ajeltua 300D:llä kun sen talvitallista otin käyttöön.
Ilmastoinnista on aineet karanneet vähiin, jossain on pikku vuoto, pari kolme vuotta sitten nimittäin täytettiin.
Pitää nyt miettiä sekin että työnnänkö vaan R134A:t sisään Isceonin (R12 alunperin siis) tilalle. Ei tietenkään vuotoa korjaamatta, mutta ei tarvitsisi naapurikaupunkiin ajella huollattamaan.
Muuten, haistaa kai piipparit kaikki kylmäaineet ?
En ole koskaan tällaista kokeillut mutta entäpä jos pakko-ohjaan painetunnistimelta kompuraa päälle, kun kuitenkin vielä jonkin verran kylmäainetta on järjestelmässä, rikonko jotain sillä ? Sitten saisi piipparilla tutkittua täyttämättä järjestelmää.
Jollain täällä oli 124 vanha systeemi toiminut jo vuosia uudella aineella ilman muutoksia. Kuivaimen vaihtaisin tietysti joka tapauksessa.
Mutta silti vaikkei ilmastointi toimikaan, mukava on ollut ajella. Viime syksynä oli tullut ajettua tankki aika tyhjäksi, hetken jo mietin onko joku rosvo käynyt tallissa imaisemassa dieselit parempiin tankkeihin, mutta sitten tankatessa laskin trippimittarin mukaan kulutusta ja se oli 6,4. Suurehko siis tälle autolle mutta syksyllä vedettiin kärryä muutama pikku reissu, äkkiäkös se nostaa tankillisen kulutusta.
Käytin tänään leimallakin ja nyt saa ajella kunnes viimeistään 6.6.2028 seuraavaan katsastukseen. Pakokaasuja piti vähän varoen polkaista, että sai arvot alle rajan. Varmaan jonkinmoinen huudatus tien päällä ennen konttorille vientiä olisi vähentänyt savutusta, mutta ei jaksa, ei nämä enää savuista hylkyä saa.
Ilmastoinnista on aineet karanneet vähiin, jossain on pikku vuoto, pari kolme vuotta sitten nimittäin täytettiin.
Pitää nyt miettiä sekin että työnnänkö vaan R134A:t sisään Isceonin (R12 alunperin siis) tilalle. Ei tietenkään vuotoa korjaamatta, mutta ei tarvitsisi naapurikaupunkiin ajella huollattamaan.
Muuten, haistaa kai piipparit kaikki kylmäaineet ?
En ole koskaan tällaista kokeillut mutta entäpä jos pakko-ohjaan painetunnistimelta kompuraa päälle, kun kuitenkin vielä jonkin verran kylmäainetta on järjestelmässä, rikonko jotain sillä ? Sitten saisi piipparilla tutkittua täyttämättä järjestelmää.
Jollain täällä oli 124 vanha systeemi toiminut jo vuosia uudella aineella ilman muutoksia. Kuivaimen vaihtaisin tietysti joka tapauksessa.
Mutta silti vaikkei ilmastointi toimikaan, mukava on ollut ajella. Viime syksynä oli tullut ajettua tankki aika tyhjäksi, hetken jo mietin onko joku rosvo käynyt tallissa imaisemassa dieselit parempiin tankkeihin, mutta sitten tankatessa laskin trippimittarin mukaan kulutusta ja se oli 6,4. Suurehko siis tälle autolle mutta syksyllä vedettiin kärryä muutama pikku reissu, äkkiäkös se nostaa tankillisen kulutusta.
Käytin tänään leimallakin ja nyt saa ajella kunnes viimeistään 6.6.2028 seuraavaan katsastukseen. Pakokaasuja piti vähän varoen polkaista, että sai arvot alle rajan. Varmaan jonkinmoinen huudatus tien päällä ennen konttorille vientiä olisi vähentänyt savutusta, mutta ei jaksa, ei nämä enää savuista hylkyä saa.
wiimax.fi
Re: "Lumikit", 300D ja 250TD museoautot
Ainakin oma käyttämäni vuotohaistelija reagoi sekä fluori- että hiilivetykaasuihin. Aina ei ole helppo silläkään löytää pieniä vuotoja. Eikä pakko-käyttö riko mitään, kunhan järjestelmässä on öljyt sisällä.
Vanhemmiten nämä tuppaavat hiukan vuotamaan, ennemmin tai myöhemmin. Pieniä vuotoja voi olla myös useampia. Kolmesta aktiivisessa käytössä olevasta vanhasta ässästämme kaksi on "oikeaoppisesti" muutettu toimiaan puhtaalla r134:llä. Yhdelle ei ole tehty mitään muutoksia. Siinä olen käyttänyt r12 sijaan propaania(r290) ja PAO 68 öljyä. Toimii ihan ok. Ainoastaan huoltoliittimet olen ajatellut vaihtaa siinäkin r134-tyyppisiin, koska niiden käyttö on paljon mukavampaa kuin vanhanaikaisten SAE-ruuvien kanssa näppien sotkeminen.
Vanhemmiten nämä tuppaavat hiukan vuotamaan, ennemmin tai myöhemmin. Pieniä vuotoja voi olla myös useampia. Kolmesta aktiivisessa käytössä olevasta vanhasta ässästämme kaksi on "oikeaoppisesti" muutettu toimiaan puhtaalla r134:llä. Yhdelle ei ole tehty mitään muutoksia. Siinä olen käyttänyt r12 sijaan propaania(r290) ja PAO 68 öljyä. Toimii ihan ok. Ainoastaan huoltoliittimet olen ajatellut vaihtaa siinäkin r134-tyyppisiin, koska niiden käyttö on paljon mukavampaa kuin vanhanaikaisten SAE-ruuvien kanssa näppien sotkeminen.
Karel
E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
420 SEC -87 ”Zacco” Entisöinti menossa
500 SEL -86 "Maxi" MR
260 SE -89 ”Essu” MR
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”
ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
420 SEC -87 ”Zacco” Entisöinti menossa
500 SEL -86 "Maxi" MR
260 SE -89 ”Essu” MR
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”
ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
Re: "Lumikit", 300D ja 250TD museoautot
Mulla on toiminut 4 vai 5 kesää r134A:lla tekemättä muutoksia. Kenno tuli uusi kun vuoti ja toki kuivain. Öljynä juuri tuo PAO68.dealer kirjoitti: ↑Ma 03.06.2024 20:47 Muutamana päivänä on tullut ajeltua 300D:llä kun sen talvitallista otin käyttöön.
Ilmastoinnista on aineet karanneet vähiin, jossain on pikku vuoto, pari kolme vuotta sitten nimittäin täytettiin.
Pitää nyt miettiä sekin että työnnänkö vaan R134A:t sisään Isceonin (R12 alunperin siis) tilalle. Ei tietenkään vuotoa korjaamatta, mutta ei tarvitsisi naapurikaupunkiin ajella huollattamaan.
Muuten, haistaa kai piipparit kaikki kylmäaineet ?
En ole koskaan tällaista kokeillut mutta entäpä jos pakko-ohjaan painetunnistimelta kompuraa päälle, kun kuitenkin vielä jonkin verran kylmäainetta on järjestelmässä, rikonko jotain sillä ? Sitten saisi piipparilla tutkittua täyttämättä järjestelmää.
Jollain täällä oli 124 vanha systeemi toiminut jo vuosia uudella aineella ilman muutoksia. Kuivaimen vaihtaisin tietysti joka tapauksessa.
Mutta silti vaikkei ilmastointi toimikaan, mukava on ollut ajella. Viime syksynä oli tullut ajettua tankki aika tyhjäksi, hetken jo mietin onko joku rosvo käynyt tallissa imaisemassa dieselit parempiin tankkeihin, mutta sitten tankatessa laskin trippimittarin mukaan kulutusta ja se oli 6,4. Suurehko siis tälle autolle mutta syksyllä vedettiin kärryä muutama pikku reissu, äkkiäkös se nostaa tankillisen kulutusta.
Käytin tänään leimallakin ja nyt saa ajella kunnes viimeistään 6.6.2028 seuraavaan katsastukseen. Pakokaasuja piti vähän varoen polkaista, että sai arvot alle rajan. Varmaan jonkinmoinen huudatus tien päällä ennen konttorille vientiä olisi vähentänyt savutusta, mutta ei jaksa, ei nämä enää savuista hylkyä saa.
Re: "Lumikit", 300D ja 250TD museoautot
Kiitokset edellä vastanneille !
Karel, mistä hankit propaania ja millaisessa "astiassa", entä täyttö ?
airaksela, millaiset adapterit oli käytössä kun järjestelmä täytettiin, muistako tai tiedätkö, tai onko autossa paikallaankin ollut sellaiset koko ajan ?
Mietin että millaisia niitä on, voiko vaan ruuvata täyttöliittimeen ja jättää siihen vai pitääkö ensin tyhjentää järjestelmä ja poistaa alkuperäisen liittimen "sielu"
Karel, mistä hankit propaania ja millaisessa "astiassa", entä täyttö ?
airaksela, millaiset adapterit oli käytössä kun järjestelmä täytettiin, muistako tai tiedätkö, tai onko autossa paikallaankin ollut sellaiset koko ajan ?
Mietin että millaisia niitä on, voiko vaan ruuvata täyttöliittimeen ja jättää siihen vai pitääkö ensin tyhjentää järjestelmä ja poistaa alkuperäisen liittimen "sielu"
wiimax.fi
Re: "Lumikit", 300D ja 250TD museoautot
Ebaystä R12-R134A muutos adapterit. Taisi pitää vanha sielu ottaa pois, en muistanut tätä kun kaverin jenkkiä koitettiin täyttää, vastaavilla adaptereilla, ei mennyt aine sisään ja taisi vääntyä se sielukin.
https://www.ebay.de/itm/323841568926?it ... BMzp_umoRk
https://www.ebay.de/itm/323841568926?it ... BMzp_umoRk
Re: "Lumikit", 300D ja 250TD museoautot
Tavallinen kosaani on noin 95% propaania ja loput butaania, joka seoksena itse asiassa on jopa parempi kuin puhdas propaani, koska se lisää toleranssia paineissa ja täytösmäärissä, joka propaanilla on paljon tarkempi ja kriittisempi kuin 134:llä. W126:n R12 täyttömäärä on n. 1,3 kg, R134 n. 900g ja R290/R600 seos noin 350-400 g. Samaa suhdetta sovelletaan W124:ään. Muistaakseni siinä täyttömäärä on hiukan ässää pienempi.
Useimpien huoltomittarisarjojen letkuissa on varttituuman SAE-liittimet(joihin sitten on kiinnitetty esim. R410 tai R134adapterit), eli samat kuin 80-lukujen Mersujen R12-täyttöliittimet. Saat siis täytettyä vanhan Mersun systeemin ilman mitään lisävirityksiä. Proseduuri ei eroa R134:stä mitenkään. Ainoastaan kaasupulloon tarvitaan liitin. Itse yhdistin korkeapainesäätimen letkuun, jonka toisessa päässä on 1/4 SAE. (Eli huoltomittarien keltaiseen letkuun)
SAE liittimet ovat ikävät käytössä. Siksi kannattaa asentaa 134-adapterit vaikka käyttäisi jotakin muuta kaasua, esimerkiksi juuri airakselan linkkaamat. Tärkeintä on muistaa, että juuri tuo 1/4 SAE on vanhojen Mersujen mitoitus sekä korkea- että matalapainepuolella.
Ja kyllä, sielu ruuvataan vanhasta SAE plugista irti ja päälle ruuvataan nuo uudet liittimet, muutama tippa PAO -öljyä väliin.
Useimpien huoltomittarisarjojen letkuissa on varttituuman SAE-liittimet(joihin sitten on kiinnitetty esim. R410 tai R134adapterit), eli samat kuin 80-lukujen Mersujen R12-täyttöliittimet. Saat siis täytettyä vanhan Mersun systeemin ilman mitään lisävirityksiä. Proseduuri ei eroa R134:stä mitenkään. Ainoastaan kaasupulloon tarvitaan liitin. Itse yhdistin korkeapainesäätimen letkuun, jonka toisessa päässä on 1/4 SAE. (Eli huoltomittarien keltaiseen letkuun)
SAE liittimet ovat ikävät käytössä. Siksi kannattaa asentaa 134-adapterit vaikka käyttäisi jotakin muuta kaasua, esimerkiksi juuri airakselan linkkaamat. Tärkeintä on muistaa, että juuri tuo 1/4 SAE on vanhojen Mersujen mitoitus sekä korkea- että matalapainepuolella.
Ja kyllä, sielu ruuvataan vanhasta SAE plugista irti ja päälle ruuvataan nuo uudet liittimet, muutama tippa PAO -öljyä väliin.
Karel
E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
420 SEC -87 ”Zacco” Entisöinti menossa
500 SEL -86 "Maxi" MR
260 SE -89 ”Essu” MR
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”
ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
420 SEC -87 ”Zacco” Entisöinti menossa
500 SEL -86 "Maxi" MR
260 SE -89 ”Essu” MR
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”
ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
Re: "Lumikit", 300D ja 250TD museoautot
Ostin paikallisesta varaosaliikkeestä tuollaiset adapterit mitä airaksela edellä linkkasi, 10,50€.
Järjestelmä on nyt täytetty R134A:lla ja ilmastointi toimii.
Laitettiin ainetta R12 ohjeen verran eli 1000g kun en huomannut aiemmin Karelin kertomaa 70% ohjeistusta - olisikohan syytä vähentää kylmäaineen määrää, voiko tuosta aiheutua ongelmia ?
Vietin melkoisesti aikaa etsien Wigamin piipparilla mahdollista vuotokohtaa, mutta ei.
Ei kerrassaan minkäänlaista vuotoa putkistossa, kennoissa, kompurassa, paisuntaventtiilissä, missään.
Lieneekö ollut aiemmin jommassakummassa täyttöliittimessä vuoto, kun kyllä tuolla hakemisella olisi pitänyt vuotokohdasta merkkejä löytää.
Mittarissa 589495 kilometriä, kerrytetään nyt kesällä lisää.
Järjestelmä on nyt täytetty R134A:lla ja ilmastointi toimii.
Laitettiin ainetta R12 ohjeen verran eli 1000g kun en huomannut aiemmin Karelin kertomaa 70% ohjeistusta - olisikohan syytä vähentää kylmäaineen määrää, voiko tuosta aiheutua ongelmia ?
Vietin melkoisesti aikaa etsien Wigamin piipparilla mahdollista vuotokohtaa, mutta ei.
Ei kerrassaan minkäänlaista vuotoa putkistossa, kennoissa, kompurassa, paisuntaventtiilissä, missään.
Lieneekö ollut aiemmin jommassakummassa täyttöliittimessä vuoto, kun kyllä tuolla hakemisella olisi pitänyt vuotokohdasta merkkejä löytää.
Mittarissa 589495 kilometriä, kerrytetään nyt kesällä lisää.
wiimax.fi
Re: "Lumikit", 300D ja 250TD museoautot
Itsellä oli 300D:ssä se kompuran yläletku ihan täynnä sellasta pientä murtumaa. Se näkyi kun suihkutti saippuavettä sen letkun päälle ja piti samalla ilmastointia täysillä. Toki se oli täysillä varmaan muista syistä, mutta kaippa se paine on silloin suurimmillaan. Tämä oli tuolla Nastolan Thermotekillä mitä kyllä suosittelen ainakin Etelä-Suomalaisille, siellä korjataan, ei vaihdeta väkisin osia.dealer kirjoitti: ↑Ke 19.06.2024 16:12 Ostin paikallisesta varaosaliikkeestä tuollaiset adapterit mitä airaksela edellä linkkasi, 10,50€.
Järjestelmä on nyt täytetty R134A:lla ja ilmastointi toimii.
Laitettiin ainetta R12 ohjeen verran eli 1000g kun en huomannut aiemmin Karelin kertomaa 70% ohjeistusta - olisikohan syytä vähentää kylmäaineen määrää, voiko tuosta aiheutua ongelmia ?
Vietin melkoisesti aikaa etsien Wigamin piipparilla mahdollista vuotokohtaa, mutta ei.
Ei kerrassaan minkäänlaista vuotoa putkistossa, kennoissa, kompurassa, paisuntaventtiilissä, missään.
Lieneekö ollut aiemmin jommassakummassa täyttöliittimessä vuoto, kun kyllä tuolla hakemisella olisi pitänyt vuotokohdasta merkkejä löytää.
Mittarissa 589495 kilometriä, kerrytetään nyt kesällä lisää.
MB E200D T -18
MB 300CE-24 Cabriolet -92
MB 500SEC -91
1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair
http://garage59.blogspot.fi/
Ex: MB 200D -91 | MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
MB 300CE-24 Cabriolet -92
MB 500SEC -91
1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair
http://garage59.blogspot.fi/
Ex: MB 200D -91 | MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
Re: "Lumikit", 300D ja 250TD museoautot
Pitääpä tutkia myös vuodonilmaisuaineella (käytännössä siis saippuavedellä), hyvä vinkki.
wiimax.fi
Re: "Lumikit", 300D ja 250TD museoautot
Saippualiuos on itse asiassa parempi kuin piippari. Piippari ei reagoi niin pieneen vuotoon, jos esimerkiksi aineesta häviää vuoden aikana puolet. Saippuan huono puoli on se, että pitää päästä näkemään tutkittavat kohdat, ja moneen potentiaaliseen vuotokohtaanhan ei pääse näkemään.
Pieni ylitäyttö kylmäainetta ei aiheuta kuin korkeintaan tehon heikkenemistä. Enemmän huolestuttaa jos sisällä on puhdas mineraaliöljy ja kylmäaineena puhdas 134. 134 ei liukene mineraaliöljyyn ja se huonontaa kompressorin voitelua. Vielä jos öljyn määrä on ollut alakantissa, kuten monesti vanhoissa systeemeissä on, niin kompressori kuluu rikki aika pian. Täällä on hyllyssä läjä kiinni leikanneita Nippondensoja.
Öljyn voi painaa järjestelmään myös kylmäainetäytön jälkeen, mutta mitä ja kuinka paljon? PAG ei missään nimessä, eikä oikein PAO eikä POE kun pohjalla on mineraaliöljyn ja 134:n seos. Yksi vaihtoehto, jota et luultavasti halua kuulla: puolet siitä 134:stä pois, ja 150 grammaa propaani-butaaniseosta sisään. Siinä sinulla on ISCEON:in lailla toimiva kaasu.
Pieni ylitäyttö kylmäainetta ei aiheuta kuin korkeintaan tehon heikkenemistä. Enemmän huolestuttaa jos sisällä on puhdas mineraaliöljy ja kylmäaineena puhdas 134. 134 ei liukene mineraaliöljyyn ja se huonontaa kompressorin voitelua. Vielä jos öljyn määrä on ollut alakantissa, kuten monesti vanhoissa systeemeissä on, niin kompressori kuluu rikki aika pian. Täällä on hyllyssä läjä kiinni leikanneita Nippondensoja.
Öljyn voi painaa järjestelmään myös kylmäainetäytön jälkeen, mutta mitä ja kuinka paljon? PAG ei missään nimessä, eikä oikein PAO eikä POE kun pohjalla on mineraaliöljyn ja 134:n seos. Yksi vaihtoehto, jota et luultavasti halua kuulla: puolet siitä 134:stä pois, ja 150 grammaa propaani-butaaniseosta sisään. Siinä sinulla on ISCEON:in lailla toimiva kaasu.
Karel
E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
420 SEC -87 ”Zacco” Entisöinti menossa
500 SEL -86 "Maxi" MR
260 SE -89 ”Essu” MR
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”
ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
420 SEC -87 ”Zacco” Entisöinti menossa
500 SEL -86 "Maxi" MR
260 SE -89 ”Essu” MR
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”
ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
Re: "Lumikit", 300D ja 250TD museoautot
Otin ASD ohjainlaitteen tuolloin pois, ja kun perässä kuitenkin hieman lukkoa on ilman sitäkin ei ole ollut motivaatioita tutkia ongelmaa sen enempää; pois silmistä pois mielestä, kun ei vikavalo pala releen ollessa pois.dealer elokuussa 2021 kirjoitti:ASD-vikavalo itse asiassa palaa nyt enkä ole tullut nyt kokeilleeksi kuitata pois, pysyykö pimeänä. Talvella pysyi jonkin aikaa jarruvalokytkimen vaihdon jälkeen ja lukko toimi, tottakai.
Jollain kerralla otin Aeromotorsin pakettiin uuden jarruvalokytkimen ajatellen että jos se olisi vaan uusi kytkin heti vioittunut. Nyt hanskalokeroa tonkiessa sattui se silmiin ja ajattelin, että kokeillaanpa vaihtaa.
Ei ongelma siitä miksikään muuttunut, laitoin ASD ohjainlaitteen paikoilleen, luin vikakoodit (8 vilahdusta) ja kuittasin pois, mutta valo ei sammunut.
Kaivelin parikymmentä vuotta sitten Bosch ESITronicista tulostamani erinomaisen ASD korjausohjeen (kymmenisen sivua) virtapiirikaavioineen ja aloin mittailla.
Ohjainlaitteen napojen 14 ja 10 välillä ei ollut yhteyttä, magneettiventtiilin muutaman ohmin vastus olisi pitänyt olla.
Seuraavaksi jarruvalokytkimen mittaus ja eipä se "vapauttava" puoli ollut kunnossa; ei tule jännitettä.
Virtapiirikaavion perusteella jännite pitäisi tulla ylijännitesuojareleen navalta 87L, joten seuraavaksi irrotin yj-releen telineestään johtoineen päivineen ja mittasin "alapuolelta" 87L jännitteen; 0,0V.
Molemmat sulakkeet olivat ehjät, joten hain kaapista varaosa-yj-releen ja asensin sen vanhan tilalle.
Auton käyntiin, vikamuistin luku ja kuittaus ja vikavalo sammui.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
wiimax.fi
Re: "Lumikit", 300D ja 250TD museoautot
Kävin tankkaamassa 300D, tänään tarkoitus ajaa sillä vähän pidempi reissu.
Tripissä 731,7 kilometriä ja tankkiin meni 45,2 litraa eli tämän tankkauksen kulutus hieman alle 6,2 litraa sadalle.
Sekalaista ajelua, pääosin kotoa kauppaan ja takaisin 8 km suuntaansa. Ilmastointi nostaa hieman kulutusta, kuuden nurkille olisi varmaan jäänyt ilman sen käyttöä. Toki ihan sama
Edit; sama kulutusaiheinen viesti julkaistuna facebookissa mersupalstalla aiheuttaa useita kommentteja joissa epäillään vahvasti että kulutus olisi näin pieni. Lisäänpä tähän edellisen omistajan kommentit muutaman vuoden takaa kun itse auton olin ostanut ja ihmettelin ensimmäisen tankkaukseni alhaista kulutusta, tuossa siis hänen neljä viimeisintä tankkauskertaa tälle autolle ja maininta tämän kulutuksesta yleensä, hänellä oli kirjanpito aiheesta 190000 kilometrin mittaiselta omistusajalta:
Jotenkin tuntuu että 124-korimallissa on kaikkein eniten eroja kulutuksissa autoyksilöiden välillä, ja tietysti aika jo kultaakin muistoja monen osalta, milloin mihinkin suuntaan.
Minun muutamista kymmenistä 124:sta yksi pidemmän aikaa omistuksessa ollut -88 250D oli pieniruokainen kuten tämä, siitä säädätin pumpusta kaikki irti mitä fiksusti osia vaihtamatta saa. Ammattilaisen toimesta säädettiin, eli pelkkää savua ei kuitenkaan lisätty suotta.
Yksi -88 (-87?) 300D kulutti keskimäärin puolisen litraa enemmän kuin tämä auto, mutta tieto on muistinvaraista kun ei tullut kirjattua ylös mihinkään.
Toisaalta itse en ole millään 200D:llä päässyt edellä mainittuja alhaisempiin kulutuksiin, vaikka niitä on ollut vähän ja paljon ajettuja, hyviä ja huonoja, 4-v ja 5-v ja E-sarjan 5-v jne...
Omien kokemusten mukaan automaatti lisää selvästi kulutusta, tosin piiiitkässä matka-ajossa en tiedä miten vertautuu manuaaliin kun ei ole tullut ajettua muilla kuin aikoinaan -92 300TDT:llä, sen kulutus noin 1200 km reissuilla oli 7,4 - 8,1 välillä.
Tiedä sitten mitä tämänkin Lumikin pitäisi kuluttaa, mutta kun tankkauksista laskee niin ei se tuosta "kuuden litran molemmin puolin" miksikään muutu, ja matkamittarinkin joskus tarkistin ettei näytä mitä sattuu.
Tripissä 731,7 kilometriä ja tankkiin meni 45,2 litraa eli tämän tankkauksen kulutus hieman alle 6,2 litraa sadalle.
Sekalaista ajelua, pääosin kotoa kauppaan ja takaisin 8 km suuntaansa. Ilmastointi nostaa hieman kulutusta, kuuden nurkille olisi varmaan jäänyt ilman sen käyttöä. Toki ihan sama

Edit; sama kulutusaiheinen viesti julkaistuna facebookissa mersupalstalla aiheuttaa useita kommentteja joissa epäillään vahvasti että kulutus olisi näin pieni. Lisäänpä tähän edellisen omistajan kommentit muutaman vuoden takaa kun itse auton olin ostanut ja ihmettelin ensimmäisen tankkaukseni alhaista kulutusta, tuossa siis hänen neljä viimeisintä tankkauskertaa tälle autolle ja maininta tämän kulutuksesta yleensä, hänellä oli kirjanpito aiheesta 190000 kilometrin mittaiselta omistusajalta:
12.7.2020, 572253 km, 41,79 litraa, 5,7 litraa/100km
17.7.2020, 572984 km, 41,52 litraa, 5,7 litraa/100km
21.7.2020, 573797 km, 50,29 litraa, 6,2 litraa/100km
27.7.2020, 574492 km, 43,02 litraa, 6,2 litraa/100km
Kuuden litran molemmin puolin kulutus pyöri meidän maantievoittoisissa ajoissa, tietenkin riippuen ajotyylistä.
Jotenkin tuntuu että 124-korimallissa on kaikkein eniten eroja kulutuksissa autoyksilöiden välillä, ja tietysti aika jo kultaakin muistoja monen osalta, milloin mihinkin suuntaan.
Minun muutamista kymmenistä 124:sta yksi pidemmän aikaa omistuksessa ollut -88 250D oli pieniruokainen kuten tämä, siitä säädätin pumpusta kaikki irti mitä fiksusti osia vaihtamatta saa. Ammattilaisen toimesta säädettiin, eli pelkkää savua ei kuitenkaan lisätty suotta.
Yksi -88 (-87?) 300D kulutti keskimäärin puolisen litraa enemmän kuin tämä auto, mutta tieto on muistinvaraista kun ei tullut kirjattua ylös mihinkään.
Toisaalta itse en ole millään 200D:llä päässyt edellä mainittuja alhaisempiin kulutuksiin, vaikka niitä on ollut vähän ja paljon ajettuja, hyviä ja huonoja, 4-v ja 5-v ja E-sarjan 5-v jne...
Omien kokemusten mukaan automaatti lisää selvästi kulutusta, tosin piiiitkässä matka-ajossa en tiedä miten vertautuu manuaaliin kun ei ole tullut ajettua muilla kuin aikoinaan -92 300TDT:llä, sen kulutus noin 1200 km reissuilla oli 7,4 - 8,1 välillä.
Tiedä sitten mitä tämänkin Lumikin pitäisi kuluttaa, mutta kun tankkauksista laskee niin ei se tuosta "kuuden litran molemmin puolin" miksikään muutu, ja matkamittarinkin joskus tarkistin ettei näytä mitä sattuu.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
wiimax.fi
Re: "Lumikit", 300D ja 250TD museoautot
Jos otetaan vertailuksi tämä "Lumikki" ja minulla ajossa olleet automattilaatikkoiset 200D ja 250DT, niin litran verran tuo automaatti lisää. Noissa minun tapauksissa moottori ei ole tuonut kulutukseen eroa (johonkin muuhun kyllä), kummatkin veivät sen 6,8-6,9l/100km samanlaisessa ajossa, vaikka 200Dssä ei ollut ilmastointia. Molemmissa 4-vaihteinen automaatti.Omien kokemusten mukaan automaatti lisää selvästi kulutusta, tosin piiiitkässä matka-ajossa en tiedä miten vertautuu manuaaliin kun ei ole tullut ajettua muilla kuin aikoinaan -92 300TDT:llä, sen kulutus noin 1200 km reissuilla oli 7,4 - 8,1 välillä.
Re: "Lumikit", 300D ja 250TD museoautot
Otetaanpa vertailuun vielä E300D 24V automaatilla. Tälle kesälle ajettu kolme tankillista keskikulutuksilla 8,1/8,0/7,1l/100km; kaksi ensimmäistä seka-ajoa ja viimeinen maantiepainotteista.
Auto on ollut minulla kesäkäytössä 4v./20tkm ja kävin läpi kuiteista kaikki tankkaukset. Pienimmillään on mennyt 6,8l/100km ja enimmillään 9,3l/100km, suurin osa tankkauksista lasketuista kulutuksista asettui 7-8l/100km välille.
Ei mikään säästöpossu, mutta en pidä pahanakaan. Ajotyyli maantiellä +10km/h yli rajoitusten, ohi mennään tarvittaessa, ilmastointi aina päällä. Renkaat 205/55R16.
Aikoinaan perheessä ollut -94 E250TD farkku manuaali meni muistin mukaan seka-ajossa reiluun seiskaan, maantiellä pienimmillään hieman alta kuuden. Siinä ei ilmastointia ollut, vakiorengastus.
Auto on ollut minulla kesäkäytössä 4v./20tkm ja kävin läpi kuiteista kaikki tankkaukset. Pienimmillään on mennyt 6,8l/100km ja enimmillään 9,3l/100km, suurin osa tankkauksista lasketuista kulutuksista asettui 7-8l/100km välille.
Ei mikään säästöpossu, mutta en pidä pahanakaan. Ajotyyli maantiellä +10km/h yli rajoitusten, ohi mennään tarvittaessa, ilmastointi aina päällä. Renkaat 205/55R16.
Aikoinaan perheessä ollut -94 E250TD farkku manuaali meni muistin mukaan seka-ajossa reiluun seiskaan, maantiellä pienimmillään hieman alta kuuden. Siinä ei ilmastointia ollut, vakiorengastus.
W213 E220d A 4matic Exclusive -22
S212 E350CDI A AMG-line/Avantgarde -13
W124 E300D A -95
W123 240D T6 -84 MR
S212 E350CDI A AMG-line/Avantgarde -13
W124 E300D A -95
W123 240D T6 -84 MR
Re: "Lumikit", 300D ja 250TD museoautot
Viime kesänä pihassa olleeseen 300TE vaihtelin silloin ovia ja samalla hoksasin ottaa ruosteisesta kuljettajan ovesta talteen erittäin hyväkuntoisen sivulasin ajatellen 250TD:n naarmuista lasia. Tänään sain jopa aikaiseksi vaihtaa lasin. Eihän se ole kaksinen työmaa, varmaan puolen tunnin homma kaikkineen.
Sopivassa valossa entisen lasit naarmut näyttivät todella kamalilta ja sitä olivatkin, tuossa sai ne kuvattua mopon penkki taustana:
Yksi ristipääruuvi, yksi M6 ruuvi ja yksi M6 mutteri on avattava ja laitettava takaisin lasin vaihtamiseksi.
Sopivassa valossa entisen lasit naarmut näyttivät todella kamalilta ja sitä olivatkin, tuossa sai ne kuvattua mopon penkki taustana:
Yksi ristipääruuvi, yksi M6 ruuvi ja yksi M6 mutteri on avattava ja laitettava takaisin lasin vaihtamiseksi.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
wiimax.fi
Re: "Lumikit", 300D ja 250TD museoautot
Vaihdoin ohjaustehostimen öljyt ja suodattimen 300D:hen. Aluksi sen puoli litraa mitä imuvaihtajalla säiliöstä saa pois. Voisi hörpätä toiset puoli litraa vaihtoon myöhemmin. En jaksanut alkaa letkujen irrotuksella sotkemaan paikkoja, kun ei ollut kaveria hommaan paikalla.
Tässä on vielä hydrauliikkaöljy, 250TD:ssä vaihdettu joskus ATF:t.
Kymmenen euron huolto (tai jos työlle lasketaan hinta, niin satasen, aika on kallista nykyään
)
Voisi joskus retrofitata tähän ulkolämpömittarin, kun sellainen käytetty tuli auton mukana - ja toinenkin setti on jo purkuautosta jäänyt talteen. Farkussa se varuste onkin ollut uudesta saakka.
Tässä on vielä hydrauliikkaöljy, 250TD:ssä vaihdettu joskus ATF:t.
Kymmenen euron huolto (tai jos työlle lasketaan hinta, niin satasen, aika on kallista nykyään

Voisi joskus retrofitata tähän ulkolämpömittarin, kun sellainen käytetty tuli auton mukana - ja toinenkin setti on jo purkuautosta jäänyt talteen. Farkussa se varuste onkin ollut uudesta saakka.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
wiimax.fi
Re: "Lumikit", 300D ja 250TD museoautot
Kuljettajan puoleisen takavalon reunassa (300D) on alkanut näkyä kuprua joka enteilee ruosteen ilmestymistä ennemmin (tai myöhemmin) näkyviin, ja ajattelin tehdä asialle jotain. Osaaminen on todella kaukana ammattilaisesta maalaus- ja maalausten pohjatyöhommissa, mutta eipä ollut maalattava kohtakaan laaja.
Takavalo pois, pikku hiomakoneella ruosteet pois mahdollisimman tarkkaan, Mipa rust offilla loput. Sitten pohjamaalia, sen kuivuttua hieman pakkelia, hionta, pohjamaalia, hiontaa, pintamaalia. Varmasti meni väärässä järjestyksessä mutta sinne meni...
Projektikuvia en ottanut, mutta otin kuvan maalipurkista jolla maalasin.
Näitä tuli muistaakseni jonkin auton mukana, kaksi purkkia on ollut kaapissa ja kauan. Tosin vuosiluku purkissa on vain reilun kymmenen vuoden takaa, jos se vuosiluku on. Toinen vuosiluku on 1996.
Se miksi kuvan otin; on niin hyvä kilikalipullo että eipä ole vastaavaa ollut. Maalasin tällä joku vuosi sitten myös 250TD uudet umpion alalistat ja muistin äsken miten silloin ihmettelin samaa. Maali tulee suuttimesta äärettömän tasaisesti ja tekisi mieli sanoa että haluttu määrä, ja jotenkin se myös tuntuu peittävän aivan mainiosti eikä valu helposti.
Tai siltä ainakin tuntuu. No ei lopputulos ole huomaamaton, mutta tekijän huomioon ottaen hyvä.
Heikkona hetkenä olin vähällä vaihtaa samalla Fifft savunharmaat takavalot, kun toinen oli valmiiksi irti.
Sitten tunsin museotarkastajien kylmän katseen niskassani, ja vilunväristysten saattelemana peittelin tuningit takaisin varastoon odottamaan aikoja parempia.
Takavalo pois, pikku hiomakoneella ruosteet pois mahdollisimman tarkkaan, Mipa rust offilla loput. Sitten pohjamaalia, sen kuivuttua hieman pakkelia, hionta, pohjamaalia, hiontaa, pintamaalia. Varmasti meni väärässä järjestyksessä mutta sinne meni...
Projektikuvia en ottanut, mutta otin kuvan maalipurkista jolla maalasin.
Näitä tuli muistaakseni jonkin auton mukana, kaksi purkkia on ollut kaapissa ja kauan. Tosin vuosiluku purkissa on vain reilun kymmenen vuoden takaa, jos se vuosiluku on. Toinen vuosiluku on 1996.
Se miksi kuvan otin; on niin hyvä kilikalipullo että eipä ole vastaavaa ollut. Maalasin tällä joku vuosi sitten myös 250TD uudet umpion alalistat ja muistin äsken miten silloin ihmettelin samaa. Maali tulee suuttimesta äärettömän tasaisesti ja tekisi mieli sanoa että haluttu määrä, ja jotenkin se myös tuntuu peittävän aivan mainiosti eikä valu helposti.
Tai siltä ainakin tuntuu. No ei lopputulos ole huomaamaton, mutta tekijän huomioon ottaen hyvä.
Heikkona hetkenä olin vähällä vaihtaa samalla Fifft savunharmaat takavalot, kun toinen oli valmiiksi irti.
Sitten tunsin museotarkastajien kylmän katseen niskassani, ja vilunväristysten saattelemana peittelin tuningit takaisin varastoon odottamaan aikoja parempia.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
wiimax.fi
Re: "Lumikit", 300D ja 250TD museoautot
300D on ajossa päivittäin.
Helteet kiusaa ja ilmastointi on tietysti käytössä. Kolme viikkoa sitten ajettiin pidempi reissu, ja paluumatkalla ilmastoinnin teho hiipui ja tuli se tyypillinen "kostea olo", kun kenno jäätyy.
Olin aiemmin huoltanut ilmastoinnin uudelleen vähentäen kylmäaineen määrää 700 grammaan Karelin ohjeistuksen jälkeen, ja ajattelin että järjestelmä on varmaan vuotanut sen verran että ainetta on liian vähän.
Siispä taas huoltoon, mutta eipä ollutkaan vajausta laitetusta määrästä kuin joku kymmentä grammaa.
Laitettiin sitten kokeeksi taas R134A ohjeen mukainen 1000 grammaa ja mielestäni toiminta parani myös niin, että kylmää tulee nopeammin käynnistyksen jälkeen.
Seurataan tilannetta.
Helteet kiusaa ja ilmastointi on tietysti käytössä. Kolme viikkoa sitten ajettiin pidempi reissu, ja paluumatkalla ilmastoinnin teho hiipui ja tuli se tyypillinen "kostea olo", kun kenno jäätyy.
Olin aiemmin huoltanut ilmastoinnin uudelleen vähentäen kylmäaineen määrää 700 grammaan Karelin ohjeistuksen jälkeen, ja ajattelin että järjestelmä on varmaan vuotanut sen verran että ainetta on liian vähän.
Siispä taas huoltoon, mutta eipä ollutkaan vajausta laitetusta määrästä kuin joku kymmentä grammaa.
Laitettiin sitten kokeeksi taas R134A ohjeen mukainen 1000 grammaa ja mielestäni toiminta parani myös niin, että kylmää tulee nopeammin käynnistyksen jälkeen.
Seurataan tilannetta.
Karel kirjoitti:W126:n R12 täyttömäärä on n. 1,3 kg, R134 n. 900g ja R290/R600 seos noin 350-400 g. Samaa suhdetta sovelletaan W124:ään. Muistaakseni siinä täyttömäärä on hiukan ässää pienempi.
wiimax.fi
Re: "Lumikit", 300D ja 250TD museoautot
Mielenkiintoista. Jos vajausta oli tullut niinkin vähän, mutta teho heikkeni selvästi.
Omassa ässässä 800 grammaa riitti kondensoimaan tuulilasin ulkopuolelle niin paljon vettä, että näkyvyys peittyi ylös asti.
Toisaalta, täytösmäärää ratkaisevampi on oikeat paineet järjestelmässä. Öljyn määräkin voi tehdä tepooset, koska öljyn määrä muuttaa tilavuutta kaasulle. Ja ainoa tapa saada öljymäärä oikeaksi on tyhjentää ja huudella koko systeemi ja täyttää mallikohtaisesti oikealla määrällä öljyä.
Tehon heikkenemistä voi aiheuttaa mm. heikko kompressori tai huono x-venttiili. Yhdessä ässässä 230 tkm ajettuna on nyt kompuran vaihto edessä, koska täytösmäärästä riippumatta paine-eroa ei vaan muodostu. Kaikki muu on kunnossa.
Puran sitten vanhan pumpun ja katson mitä se on syönyt. Oletan vakiota, eli kulunut voitelun puutteesta jos aikojen saatossa aina vain lisätty kylmäainetta.
Omassa ässässä 800 grammaa riitti kondensoimaan tuulilasin ulkopuolelle niin paljon vettä, että näkyvyys peittyi ylös asti.
Toisaalta, täytösmäärää ratkaisevampi on oikeat paineet järjestelmässä. Öljyn määräkin voi tehdä tepooset, koska öljyn määrä muuttaa tilavuutta kaasulle. Ja ainoa tapa saada öljymäärä oikeaksi on tyhjentää ja huudella koko systeemi ja täyttää mallikohtaisesti oikealla määrällä öljyä.
Tehon heikkenemistä voi aiheuttaa mm. heikko kompressori tai huono x-venttiili. Yhdessä ässässä 230 tkm ajettuna on nyt kompuran vaihto edessä, koska täytösmäärästä riippumatta paine-eroa ei vaan muodostu. Kaikki muu on kunnossa.
Puran sitten vanhan pumpun ja katson mitä se on syönyt. Oletan vakiota, eli kulunut voitelun puutteesta jos aikojen saatossa aina vain lisätty kylmäainetta.
Karel
E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
420 SEC -87 ”Zacco” Entisöinti menossa
500 SEL -86 "Maxi" MR
260 SE -89 ”Essu” MR
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”
ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
420 SEC -87 ”Zacco” Entisöinti menossa
500 SEL -86 "Maxi" MR
260 SE -89 ”Essu” MR
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”
ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
Re: "Lumikit", 300D ja 250TD museoautot
Sehän oli vain yksittäinen tapaus, mutta tuttu tilanne; ensin tulee katsottua että no oliko se puhallusteho ykkösellä vai kakkosella kun alkaa tuntua että hiostaa, sitten hoksaa ettei tulekaan kylmää kuten pitäisi. Hetkellisen pysähtymisen jälkeen kylmää tuli taas paremmin ja huomaa myös puhallustehon olevan parempi, eli kennon täytyi olla jäässä.
En laittanut talteen lappua jossa oli poistetun kylmäaineen määrä, mutta ehkä 630-640 grammaa.
Kiitokset taas Karelille edellisen viestin kommenteista. Vanhana automekaanikkona nautin kun pääsen keskustelemaan sellaisten henkilöiden kanssa jotka tietävät jostain autoon ja sen toimintaan / korjaukseen / mihin vaan liittyvistä asioista enemmän kuin minä, erityisesti näissä korimalleissa mistä itsekin tietää paljon.
En laittanut talteen lappua jossa oli poistetun kylmäaineen määrä, mutta ehkä 630-640 grammaa.
Kiitokset taas Karelille edellisen viestin kommenteista. Vanhana automekaanikkona nautin kun pääsen keskustelemaan sellaisten henkilöiden kanssa jotka tietävät jostain autoon ja sen toimintaan / korjaukseen / mihin vaan liittyvistä asioista enemmän kuin minä, erityisesti näissä korimalleissa mistä itsekin tietää paljon.
wiimax.fi
Re: "Lumikit", 300D ja 250TD museoautot
Tänään asensin ehjän moottorin. Varttitunnin homma, ja nyt takaluukku vetäytyy suristen kiinni kuten farkku-124:n arvolle sopii.dealer 250TD:stä kirjoitti:- Takakontin imun toimimattomuus ei sulakkeita pyörittelemällä korjaannu, koska lukosta puuttuu kokonaan sähkömoottori.
Pikkuhiljaa rakentuu tästä puutteet pois.
Selvänä vikana vielä vakkarin nykiminen johon seuraava kokeilu on vaihtaa mittaristo tai ainakin nopeusanturi toisesta mittaristosta. Tahtoo olla ettei tule kiirettä pidettyä sellaisten vikojen korjaamisessa, jotka eivät omassa käytössä aiheuta ongelmia.
Kesällä korjasin toisen puolen taka-apurungon kiinnityskohdan, josta totesin katsastuksen jälkeen renkaita vaihtaessani että paha mieli tulee jos koputtelee. Sitä ajatusta kun sulatteli jonkun viikon ei se sitten enää niin paha ollut korjata.
Takajousen huomasin samalla olevan alapäästä poikki. Sen osalta ajattelin miettiä muutaman kuukauden (tai vuoden

Sitten on vielä se aiemmin mainittu vesipumppu ja sen kopan tiiviste, hihnankiristimen iskari ja mitähän olikaan, jo hankittuna. Ne voisi kyllä ennen talvea vaihtaa vaikkei nyt kesällä vuodakaan...
wiimax.fi
Re: "Lumikit", 300D ja 250TD museoautot
Päivällä olin liikenteessä 300D:llä, ja sateli hieman joten käytin lasinpyyhkijöitä.
Yhtäkkiä havahduin, että pitää kääntää tihkuasentoon, kun pyyhkivät jatkuvasti joka oli sateeseen nähden hieman liiallista. Vaan katkaisin olikin jo tihkuasennossa, eikä nolla-asentoon laittaminenkaan lopettanut pyyhkimistä.
Pysäytin linja-autopysäkille kokeiltuani käännellä ja painella viiksen toimintoja ja varovasti naputella sitä. Sammutin auton ja ajattelin että otan ensi alkuun sulakkeen pois, samalla ehdin miettiä että mitähän muuta "sammuu" samalla. Taitaa kuitenkin olla sulakkeen takana aika vähän muita toimintoja, ainakin tällaisessa vähävarusteisessa yksilössä.
Sitten kokeilin virtaa päälle, ja kas vika oli poissa. Jatkoin matkaa, ja ajoittaiset pyyhkijöiden käytöt ei enää tuottanee murheita.
Vian etsiminen olisi aivan hakuammuntaa kun se ei nyt ole enää päällä; Viiksi ? Rele ? Moottori ?
Kaikkia löytyy kyllä omasta varastosta, releen voisi vaihtaa joka tapauksessa niin tietää jos vika uusiutuu ettei se ollut siinä.
Yhtäkkiä havahduin, että pitää kääntää tihkuasentoon, kun pyyhkivät jatkuvasti joka oli sateeseen nähden hieman liiallista. Vaan katkaisin olikin jo tihkuasennossa, eikä nolla-asentoon laittaminenkaan lopettanut pyyhkimistä.
Pysäytin linja-autopysäkille kokeiltuani käännellä ja painella viiksen toimintoja ja varovasti naputella sitä. Sammutin auton ja ajattelin että otan ensi alkuun sulakkeen pois, samalla ehdin miettiä että mitähän muuta "sammuu" samalla. Taitaa kuitenkin olla sulakkeen takana aika vähän muita toimintoja, ainakin tällaisessa vähävarusteisessa yksilössä.
Sitten kokeilin virtaa päälle, ja kas vika oli poissa. Jatkoin matkaa, ja ajoittaiset pyyhkijöiden käytöt ei enää tuottanee murheita.
Vian etsiminen olisi aivan hakuammuntaa kun se ei nyt ole enää päällä; Viiksi ? Rele ? Moottori ?
Kaikkia löytyy kyllä omasta varastosta, releen voisi vaihtaa joka tapauksessa niin tietää jos vika uusiutuu ettei se ollut siinä.
wiimax.fi
Re: "Lumikit", 300D ja 250TD museoautot
Olisiko moottorin systeemi, joka huolehtii, että moottori sammuu aina samaan kohtaan, jumittanut. WD40stä sinne.
C107 350 SLC -72 242tkm (MR) http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65233
W123 300D -76 497tkm (MR) http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65243
S123 300TDT autom -82 665tkm viewtopic.php?t=165053 ja http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... 02#p792302
Fiat 600D -64 64tkm (MR) http://www.fiatforum.fi/viewtopic.php?f=9&t=41922 ja http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65194
Neckar Autobianchi Panorama -65 95 tkm https://www.fiatforum.fi/viewtopic.php?t=43903
Monark Monarped -61 9tkm http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?f=140&t=66144
Norlett 5000 vm -7X ja Jönserad vm 9X http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?p=786561
W123 300D -76 497tkm (MR) http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65243
S123 300TDT autom -82 665tkm viewtopic.php?t=165053 ja http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... 02#p792302
Fiat 600D -64 64tkm (MR) http://www.fiatforum.fi/viewtopic.php?f=9&t=41922 ja http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65194
Neckar Autobianchi Panorama -65 95 tkm https://www.fiatforum.fi/viewtopic.php?t=43903
Monark Monarped -61 9tkm http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?f=140&t=66144
Norlett 5000 vm -7X ja Jönserad vm 9X http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?p=786561