Pitkään mietin mihin osastoon tämän kirjoituksen sijoittaisi,ja lopulta tulin tulokseen että projektihan se on tämäkin,W123 200 -84,vaikka auto on rekkarissa ja toimiva.Kuvia ei ole vielä antaa,mutta koitan saada aikaiseksi.
Myin yli 20v sitten ekan Mersuni,W123 230,ja nyt iski autokuume saada saman korimallin edustaja.En mitenkään kaivannut vanhaa kulkinetta,mutta pitkään jotain vanhempaa Mersua haikailleena valinta oli aika helppo.W123 on tarpeeksi vanha ja toisaalta tarpeeksi uusi,jotta kunnostelu ja varaosien saanti ei ole niin hankalaa.
Laitettuja,museorekisteröityjä on myynnissä jonkin verran,halvemmat vielä kunnostuskelpoiset on vähissä.Toki toiset tekee auton mistä vaan,kuten tällä palstalla voimme ihastella,mutta itse en kuulu heihin.
Auto ei ollut ns.puoli-ilmainen,mutta omistushistoria vakuutti ottamaan riskin: Ollut 30 vuotta samalla omistajalla(Jari K.,Oulu)ja sitten samalla suunnalla 5 vuotta kokolailla ajamattomana.Viimeiset katsastukset oli hyväksytty ensiyrittämällä.Varmaan joillakin foorumilaisilla on tietoa tästä ONH-9xx-autosta,joten olisi huisaa kuulla. Edellinen omistaja oli ostanut auton vuosi sitten ja ajellut vain kesällä jonkin verran.
Auto ajettiin 250km kotiin,ja oli kyllä surkea.Ajattelin että 20v.talvirenkaat syylliset,mutta unohtui että kyllä kunnossa oleva auto kulkee ihan ok vanhoillakin renkailla.Jarruthan siellä kanitti,ja ne on nyt laitettu.Muistan että omistamani W123 kulki ihan mukavasti ja ainoa kritiikkini taisi liittyä melutasoon maantiellä,vaikka olin uusinut ovi-ja ikkunatiivisteitä.
Ymmärrän toki että uudempiin autoihin tottuneena voi W123 kokemus olla lievä pettymys,mutta selvästi tässä autossa on jotain pielessä;varsinkin hiljaisemmassa vauhdissa ei ole tasaista menoa ja 70-80km tunnissakin se on vain suht ok hyvällä asfaltilla.
Autoa on selvästi pidetty hyvin ja kaikenlaista osaa päivitetty.Vuotavan vesipumpun vaihdoin sekä ikkunoitten huulitiivisteet,ovitiivisteen sekä jarruosia.Kuten aina,vesipumppu oireili alhaisena moottorin lämpötilana.Yleensähän autoissa mainitaan oireeksi lämpötilan nouseminen.Korissa on laitettavaa,mutta hitsauksia ei tarvita,pohjaan on jo tehty parit hyvät paikkaukset.Kaikenkaikkiaan ällistyttävän hyväkuntoinen joka suhteessa..paitsi kulku ei ole ihan kohdallaan.
-Renkaat on uudet Nankang kitkat,alkuperäiskoossa(itse hankin).Laitan auton mukana tulleen vanhan kesärengassatsin alle jotta näkee onko uudessa sarjassa ehkä tasapainotus mennyt pieleen.Sitä tapahtuu!
-Alustan osat näyttää hyvältä.Etutukivarret voisi uusia(kumit epäilyttävät),muutoin näyttää valmiiksi laitetulta.
-Takakelkan kumit näyttää hyvältä(vähän kauempaa ainakin)
-Perämurikan kannatin tilattu.Niin oudolta kuin tuntuukin,niin voi ilmeisesti vaikuttaa jopa perän korkeuteen..ja tässä on perä matalalla.Arvelin ensin että jouset,mutta koitetaan nyt tätä ensin.
Tässä nyt ensihätään.Kaikki vinkit ja apu otetaan kiitollisuudella vastaan,ja raportoin jatkossa kaikkea mitä mahdollisesti opin ja mikä voisi hyödyttää muita(aloittelijatkin lukee tätä osiota,huom.)
Kun omistin ekan W123,en paljon autoista ymmärtänyt.Nyt vähän enemmän,mutta kyllä tämäkin opiskelua vaatii
