dpf täyttyy rivakasti
- hemppaveikko
- Vakiokalustoa
- Viestit: 103
- Liittynyt: La 08.05.2004 13:16
- Paikkakunta: OULU
dpf täyttyy rivakasti
elikkä tuli moottorihäiriö p2463 ja lisänä p2463(97). testerin mukaan yli 300% täyttö ei anna polttoa päälle.noh ,vaihdoin paine-ero anturin joka ei tuottanut senkummempaa tulosta,seuraavaksi pestiin pönttö koneellisesti huoltoliikkeessä.auton oma data kertoi että ei puhdistunut täysin vaan jäi 30% täyttö ja ajettuani tommoset 20km. se oli jo 80% .ajelin niin että alkoi polttaan ,lämmöt nousi yli 600 c poltto loppui kun täyttöastetta oli noin 30%.polttohetkellä paine-eroanturin lukema oli 0.07bar ,tasakaasulla normiajossa 0.003-0.005bar .tyhjäkäynnillä 0.001bar.jostain lukenut tuosta paine-eroanturista että se pitäisi "opettaa" jopa uudelleen ,kaksi kertaa polttanut ajossa pöntön ja molemmilla kerroilla se jää n.30% täytölle.tuhkaa jää alle 1g ja nokea 4g luokkaa polttojen jälkeen.ja tosiianki paine-eroanturi on uusi .ajatuksena viedä starin nokkaan,itsellä käytössä icarsoft mb2
MIES VOI LUOPUA MERSUSTA VAAN MERSU EI LÄHE MIEHESTÄ
-180C ESPRIT -95. E220 CDI A -03 farkku.S204 200CDI-10
-180C ESPRIT -95. E220 CDI A -03 farkku.S204 200CDI-10
Re: dpf täyttyy rivakasti
Oliko ne anturin letkut auki? Autona ilmeisesti toi -10 mallin c? Onko ahtovuotoja? Ilmanputsari tukossa? Termostaatti? Huonosta palotapahtumastahan sitä nokea kertyyhemppaveikko kirjoitti: ↑La 09.03.2024 18:43 elikkä tuli moottorihäiriö p2463 ja lisänä p2463(97). testerin mukaan yli 300% täyttö ei anna polttoa päälle.noh ,vaihdoin paine-ero anturin joka ei tuottanut senkummempaa tulosta,seuraavaksi pestiin pönttö koneellisesti huoltoliikkeessä.auton oma data kertoi että ei puhdistunut täysin vaan jäi 30% täyttö ja ajettuani tommoset 20km. se oli jo 80% .ajelin niin että alkoi polttaan ,lämmöt nousi yli 600 c poltto loppui kun täyttöastetta oli noin 30%.polttohetkellä paine-eroanturin lukema oli 0.07bar ,tasakaasulla normiajossa 0.003-0.005bar .tyhjäkäynnillä 0.001bar.jostain lukenut tuosta paine-eroanturista että se pitäisi "opettaa" jopa uudelleen ,kaksi kertaa polttanut ajossa pöntön ja molemmilla kerroilla se jää n.30% täytölle.tuhkaa jää alle 1g ja nokea 4g luokkaa polttojen jälkeen.ja tosiianki paine-eroanturi on uusi .ajatuksena viedä starin nokkaan,itsellä käytössä icarsoft mb2
- hemppaveikko
- Vakiokalustoa
- Viestit: 103
- Liittynyt: La 08.05.2004 13:16
- Paikkakunta: OULU
Re: dpf täyttyy rivakasti
kyllä c 200 cdi -10 on.paine-ero anturin putket puhallsin paineilmalla,anturiarvotki olisi ilmeisesti eri luokkaa jos tukossa,ilmanputsari vaidettu vuosi takaperin,tutkittava,samoin termari vaihdettu syksyllä ja toimii ,nostaa lämmöt 90 ast.c,ja pitää .alunperin siinä oli 85 tjn. vaihdoin korkiampilämpösen.ahtovuodot tutkittava samoin suuttimet kai.tuoiia icarcoftilla saanee nuo ahto ja suutinarvoja näkyviin ,mulle vielä outo vehe kun sen vasta laittanut,eli opettelussa käyttö.vanhaa mallia mb 2 ,ei pääse esim.polttoa käynnistään vain arvojen lukua ,tosin hyvä vaan niin ei tule hölmöiltyä. huonoa on kun ei ole raja-arvoja siinä näkyvillä ,saa niitä tietoja sieltä katella jos ei tiijä missä arvoissa ne pitäisi olla.
MIES VOI LUOPUA MERSUSTA VAAN MERSU EI LÄHE MIEHESTÄ
-180C ESPRIT -95. E220 CDI A -03 farkku.S204 200CDI-10
-180C ESPRIT -95. E220 CDI A -03 farkku.S204 200CDI-10
Re: dpf täyttyy rivakasti
Kuseva suutinhan tota hyvinkin aiheuttaa. Onko käyntiääni normaali? Ajomäärä? jos siitä jotain voi päätellä suutinten kuluneisuudesta. Ahtovuotoja kannattaa etsiä ihan silmämääräisesti ahtoletkut ja coolerin päädyt. Staarilla vian etsintä tietysti järkevää
Re: dpf täyttyy rivakasti
Syökös öljyä, huohotinventtiili saattais vuotaa. Jumittava EGR aiheuttaa savutusta kanssa. Isommasta ahtovuodosta luulis tulevan oma herja.
- hemppaveikko
- Vakiokalustoa
- Viestit: 103
- Liittynyt: La 08.05.2004 13:16
- Paikkakunta: OULU
Re: dpf täyttyy rivakasti
320 000 km ajettu ei syö öljyä .tihiään toistuvan polton vuoksi taitaa vaan nousta öljytaso.sen mitä katsonut softaa niin toimis egr sen mukaan,vaan onko %määrä vain ohjaustieto mikä näkyy,jos mekaanisesti jumittaa miten se näkyisi tuossa ohjaustiedossa
MIES VOI LUOPUA MERSUSTA VAAN MERSU EI LÄHE MIEHESTÄ
-180C ESPRIT -95. E220 CDI A -03 farkku.S204 200CDI-10
-180C ESPRIT -95. E220 CDI A -03 farkku.S204 200CDI-10
Re: dpf täyttyy rivakasti
No peruslogiikka on aika yksinkertainen. Jos DPF tukkeutuu nopeasti, syynä on savutus, noki. Mistä nokea tulee? Liian pienestä happimäärästä suhteessa syötettyyn polttoaineeseen. Mutta siihen voikin sitten olla monta syytä. EGR-venttiili voi jumittaa auki, jolloin seuraa liiallinen pakokaasun kierrätys ja se vähentävää täydelliseen palamiseen tarvittavan puhtaan ilman, eli hapen määrää. Sitä ei näe sen ohjauksesta, eli on sekin mahdollinen. Vuotava suutin on yksi mahdollisuus ja se aiheuttaa ennen pitkää sitten mäntävaurionkin. Sellaiset nyt ainakin kannattaa sulkea pois.
Ahtovuodot kannattaa sulkea pois tietysti myös.
Ahtovuodot kannattaa sulkea pois tietysti myös.
- hemppaveikko
- Vakiokalustoa
- Viestit: 103
- Liittynyt: La 08.05.2004 13:16
- Paikkakunta: OULU
Re: dpf täyttyy rivakasti
katselin vaihteeksi noita dpf arvoja semmosen huomion tein että air mass arvo oli 637mg/hub vaikka auto ei ollut käynnissä.onko tämä se ilmamassa anturi joka on ennen moottorisuodatinta,kierroksia kun antoi alkoi laskemaan tyhjäkäynnillä luokkaa 420mg 1000rpm 470mg.
MIES VOI LUOPUA MERSUSTA VAAN MERSU EI LÄHE MIEHESTÄ
-180C ESPRIT -95. E220 CDI A -03 farkku.S204 200CDI-10
-180C ESPRIT -95. E220 CDI A -03 farkku.S204 200CDI-10
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5315
- Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
- Paikkakunta: Mökillä
Re: dpf täyttyy rivakasti
Jos auto ei käy, sytysvirta on päällä eikä mikään puhlla ilmamassamittarin läpi ilmaa niinhemppaveikko kirjoitti: ↑Ma 11.03.2024 20:36 katselin vaihteeksi noita dpf arvoja semmosen huomion tein että air mass arvo oli 637mg/hub vaikka auto ei ollut käynnissä.onko tämä se ilmamassa anturi joka on ennen moottorisuodatinta,kierroksia kun antoi alkoi laskemaan tyhjäkäynnillä luokkaa 420mg 1000rpm 470mg.
melkoisella varmudella se on rikki, muita vaihto ehtoja sen johdot, ohjelmaa ronkittu miten sattuu,
tai sitten käytössä ei ole testeri vaan joko lotto konen millä arvoja katseltu
ennen moottorisuodatinta ? ilmamassamittarisa on litteä liitin missä usempi pinni (johto)
jos tuolla moottorin suodtimella tarkoitettan ilmapuhdistinta niin ennen sitä ei ole
mitään antureita/mittareitta, sen jälkeen on
Mökkillä
'
'
Re: dpf täyttyy rivakasti
Kun niitä pakokaasun jälkikäsittelyyn liittyviä antureita, dpf:ää jne rassaa, niin pitää muistaa myös tehdä tarpeelliset adaptiot että ECU osaa laskea ne täyttöasteet uusiksi.
Sellaseenkin tuossa tuli törmättyä että pakokaasun paineanturi anto hieman liian korkeaa lukua, DPF:n tuhkapitoisuuden laskeminen meni pieleen ja pitkällä aikasyklillä sitten oli tullu vikakoodi että tuhkapitoisuus täynnä. Anturin vaihto ja DPF:n uudelleenopetus niin tuhkapitoisuus tipahti 1/3 osaan.
Yhtälailla jos vika on paine-eroanturissa tai DPF pestään/vaihdetaan tms, niin ei se ECU sitä tajua ellei sille kerrota että nää nyt on muuttunu.
Sellaseenkin tuossa tuli törmättyä että pakokaasun paineanturi anto hieman liian korkeaa lukua, DPF:n tuhkapitoisuuden laskeminen meni pieleen ja pitkällä aikasyklillä sitten oli tullu vikakoodi että tuhkapitoisuus täynnä. Anturin vaihto ja DPF:n uudelleenopetus niin tuhkapitoisuus tipahti 1/3 osaan.
Yhtälailla jos vika on paine-eroanturissa tai DPF pestään/vaihdetaan tms, niin ei se ECU sitä tajua ellei sille kerrota että nää nyt on muuttunu.
W295 EQE 350+ -22, C207 E250 cdi -14, W906 310 cdi -10, S204 C200 cdi -08, ex S205 C200 cdi -16, ex S205 C350e -16, ex S204 C200 cdi -09, ex S203 C200 cdi, -03, ex R107 SL350 -71
Sähköjuttui, koodauksia, online softa/scn.
Sähköjuttui, koodauksia, online softa/scn.
- hemppaveikko
- Vakiokalustoa
- Viestit: 103
- Liittynyt: La 08.05.2004 13:16
- Paikkakunta: OULU
Re: dpf täyttyy rivakasti
todellakin,ilmamassa anturihan on ennen turboa ,kuin myös imupaine mittaus ,onko tämä nyt b5/4 matalapaine turbolle mulla se jököttää 0.06bar arvossa vaikka kuinka hanaa antaa. tässä alkaa mennä puurot ja vellit sekaisin.FinlandMerceds kirjoitti: ↑Ti 12.03.2024 15:31Jos auto ei käy, sytysvirta on päällä eikä mikään puhlla ilmamassamittarin läpi ilmaa niinhemppaveikko kirjoitti: ↑Ma 11.03.2024 20:36 katselin vaihteeksi noita dpf arvoja semmosen huomion tein että air mass arvo oli 637mg/hub vaikka auto ei ollut käynnissä.onko tämä se ilmamassa anturi joka on ennen moottorisuodatinta,kierroksia kun antoi alkoi laskemaan tyhjäkäynnillä luokkaa 420mg 1000rpm 470mg.
melkoisella varmudella se on rikki, muita vaihto ehtoja sen johdot, ohjelmaa ronkittu miten sattuu,
tai sitten käytössä ei ole testeri vaan joko lotto konen millä arvoja katseltu
ennen moottorisuodatinta ? ilmamassamittarisa on litteä liitin missä usempi pinni (johto)
jos tuolla moottorin suodtimella tarkoitettan ilmapuhdistinta niin ennen sitä ei ole
mitään antureita/mittareitta, sen jälkeen on
MIES VOI LUOPUA MERSUSTA VAAN MERSU EI LÄHE MIEHESTÄ
-180C ESPRIT -95. E220 CDI A -03 farkku.S204 200CDI-10
-180C ESPRIT -95. E220 CDI A -03 farkku.S204 200CDI-10
- hemppaveikko
- Vakiokalustoa
- Viestit: 103
- Liittynyt: La 08.05.2004 13:16
- Paikkakunta: OULU
Re: dpf täyttyy rivakasti
päivitysyä :auto käytetty starin nokassa mb huoltoihin erikoistuneessa liikkeessä.suuttimien korjausarvot olivat suuret,jokainen suutin vaihdettu.
tälläkään ei ollut sitten mitään vaikutusta tämän dpf täyttymiseen, yhtä nopeesti täyttyy,alle 50km ja pöntön täyttö 100%.
tälläkään ei ollut sitten mitään vaikutusta tämän dpf täyttymiseen, yhtä nopeesti täyttyy,alle 50km ja pöntön täyttö 100%.
MIES VOI LUOPUA MERSUSTA VAAN MERSU EI LÄHE MIEHESTÄ
-180C ESPRIT -95. E220 CDI A -03 farkku.S204 200CDI-10
-180C ESPRIT -95. E220 CDI A -03 farkku.S204 200CDI-10
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5315
- Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
- Paikkakunta: Mökillä
Re: dpf täyttyy rivakasti
Kannattaa tutkia miksi anturi arvo ei muuttu ollenkaanhemppaveikko kirjoitti: ↑Ti 12.03.2024 19:56todellakin,ilmamassa anturihan on ennen turboa ,kuin myös imupaine mittaus ,onko tämä nyt b5/4 matalapaine turbolle mulla se jököttää 0.06bar arvossa vaikka kuinka hanaa antaa. tässä alkaa mennä puurot ja vellit sekaisin.FinlandMerceds kirjoitti: ↑Ti 12.03.2024 15:31Jos auto ei käy, sytysvirta on päällä eikä mikään puhlla ilmamassamittarin läpi ilmaa niinhemppaveikko kirjoitti: ↑Ma 11.03.2024 20:36 katselin vaihteeksi noita dpf arvoja semmosen huomion tein että air mass arvo oli 637mg/hub vaikka auto ei ollut käynnissä.onko tämä se ilmamassa anturi joka on ennen moottorisuodatinta,kierroksia kun antoi alkoi laskemaan tyhjäkäynnillä luokkaa 420mg 1000rpm 470mg.
melkoisella varmudella se on rikki, muita vaihto ehtoja sen johdot, ohjelmaa ronkittu miten sattuu,
tai sitten käytössä ei ole testeri vaan joko lotto konen millä arvoja katseltu
ennen moottorisuodatinta ? ilmamassamittarisa on litteä liitin missä usempi pinni (johto)
jos tuolla moottorin suodtimella tarkoitettan ilmapuhdistinta niin ennen sitä ei ole
mitään antureita/mittareitta, sen jälkeen on
hitupönikän täytymisen tieto perustuu mittaus arvoihin
eli jos joku anturi antaa väärä tietoa hitupönikä voi luulla vaikka
halevansa vaikka siällä ei olisi hipun hippua
Mökkillä
'
'
- hemppaveikko
- Vakiokalustoa
- Viestit: 103
- Liittynyt: La 08.05.2004 13:16
- Paikkakunta: OULU
Re: dpf täyttyy rivakasti
semmonen havainto suuttimien vaihdon jälkeen että,maantienopeuksilla 85km/h ajettaessa huomasin että hitupöntön täyttö%lähti laskuun.paine -ero anturin lukemat vaihtelivat 0.02-0.03 välillä.täyttö laski 97%-82% 10km matkalla(ei ollut poltto päällä) eli jotain valonpilkahdusta tunnelissa.täyttöprosentti on laskenta-arvo mutta vaikuttaako siihen muukin tunnistin kuin tuo paine-ero hitupöntössä.starin mukaan kaikki arvot on kohillaan tai ainakin mulle niin kerrottiin,mm ilmamassa ja turbo piirin paine anturit,miten egr tuleeko sieltä mitään tietoa asennosta ,vai onko toiminta pelkän ohjausarvon tulkinnan varassa,voisko jumia auki .pääsiäisen aikana kateltava arvoja enon mersusta kun on sama kone.
MIES VOI LUOPUA MERSUSTA VAAN MERSU EI LÄHE MIEHESTÄ
-180C ESPRIT -95. E220 CDI A -03 farkku.S204 200CDI-10
-180C ESPRIT -95. E220 CDI A -03 farkku.S204 200CDI-10
Re: dpf täyttyy rivakasti
Minulla on sellainen mutu että sen imupuolella olevan paineanturin tarkoitus on vain mitata vallitsevaa ilmanpainetta ja arvo on likimain 0bar ellei sitten ilmanputsari ole aivan tukossa. Vallitseva ilmanpaine tietenkin muuttuu sään ja korkeuden mukaan. Todellinen ahtopaine sitten lasketaan tämän ja ahtopaineanturin erotuksesta.
Viisaammat kertonevat onko asia näin.
Viisaammat kertonevat onko asia näin.
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5315
- Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
- Paikkakunta: Mökillä
Re: dpf täyttyy rivakasti
Ahtopainen laskettaan ahtopaine anturin ja ecussa olevan ilmanpaine anturin erosta,Jürgen kirjoitti: ↑Ma 25.03.2024 17:18 Minulla on sellainen mutu että sen imupuolella olevan paineanturin tarkoitus on vain mitata vallitsevaa ilmanpainetta ja arvo on likimain 0bar ellei sitten ilmanputsari ole aivan tukossa. Vallitseva ilmanpaine tietenkin muuttuu sään ja korkeuden mukaan. Todellinen ahtopaine sitten lasketaan tämän ja ahtopaineanturin erotuksesta.
Viisaammat kertonevat onko asia näin.
kun kone ei käy kaikkien kolmen anturin pitäisi näytää suunillen samaa,
ei 0bar (tai on isompia vaikeuksia kuin toimiiko auto vai ei)
eropainen anturin pitäsi näytää lähes 0bar eropainetta hitupönikän päiden välillä,
jos jonkun noista näytämä ei muutu yhtään kun koneen käynistää/sammutta on siinä jotain
joko mekanista tai sähköistä vikaa
Mökkillä
'
'
Re: dpf täyttyy rivakasti
Mersun paineanturit näyttävät aina absoluuttista painetta, nykyisin hPa, joka vastaa aiemmin yleisesti käytettyä millibaria. Eli siinä 960-1030 hPa, riippuen vallitsevasta ilmanpaineesta, jos kyse siitä.
Jos ahtopaine on esim. 2500 hPa, siinä on ahtoa 1.5bar ylipainetta. Eropaine on eropaine ja sekin absoluuttisena.
Jos ahtopaine on esim. 2500 hPa, siinä on ahtoa 1.5bar ylipainetta. Eropaine on eropaine ja sekin absoluuttisena.