en tiedä minne tämä pitää kirjottaa mutta alotin uuden ketjun kun rupee olla jo masennuksen partaalla kun auto seisoo viikkotolkulla kusiputken takia ja mahdollisesti mukamas huhtikuussa vasta saatavilla ja tonneja paukkuu toisen perään ja pitäisi vielä jollakin päästä töissä käymään kun matkaakin on niin jumalattomasti. Enään ei oma lukija anna nollata 800km varotusta eli varmaan pysyvä koodi ja joka kerta jos sen käy tuossa tähtihuollolla nii saa 80€ 800km ajettua niin morjens… ei mistään tunnu saavan ostettua stariakaan itelle että pääsis kunnolla käsiksi. Eikö tuota millään muulla saa ohitettua kun poisohjelmoinnilla ja sitten taas menee 350€ kun laittaa pois ja 350 kun haluaa taas takasin. Ei oo halpaa puuhaa oispa osannu 1.5v sitten varautua tämmöseen helvettiin. Miten näillä kukaan pystyy ajamaan jos pikkasen on pakkasta nii auto menee ajokelvottmaksi.. ihmisellä kun on muitakin menoja kun auto kaippa sitä voi sitten aina viisaampi huudella kun ei omalla kohalla ole tilannetta että mitäs ostit nojoo semmostahan se aina on. Pitää varmaan jatkossa lukea sitten raamatun verran forumi keskusteluja ja varata samantien vaikka 20000€ varakassaa että saa ajaa tähti keulalla. Ainiin ja sen lisäksi sitten vielä sijaisauto ja varmaan vielä sijaisautolle sijaisauto. Kait näihi vehkeisiin oltas jo keinoja keksitty saatana vuosikymmenen aikana että edes pakkasta kestää ketuttaa vaan kun ainoa vika mitä ikinä ollut ja sitten se on joku saastelaitteen putki mikä maksaa tonni kaupalla korjata ja pistää kuukausiksi ajokelvottomaksi. Ei tunnu toimivan nuo sulakekikatkaan että sais tuota sitte nollattua. Vittukun ei ole kokoajan heittää tonneja tonnin päälle.
Mulla oli aikoinaan -16 mallin GLE, heti kun kusivehkee rupes temppuilemaan niin auto kiertoon, toki kuntoon laitettiin ensin. Ei niitä ole tarkoitettu tälle leveys/pituus piirille. Hyvä auto oli ajella, ei siinä mitään, bensa auton laitoin ja eri merkkisen. Tämä ei varmasti kysyjää auttanut mitenkään.
.
No joo
Valitettavasti Hoffman on aikatavalla oikeassakin.
Tämän asiaan liittyvän, uuden lain valmistelukin ja toimeenpanokin lähtee siitä ajatuksesta, että "syyllinen" on se onneton, joka on mennyt AdBlue - auton ostamaaan,eikä se, joka on sen kehnolaatuisen järjestelmän rakentanut. Oletetaan, että tavan autonkäyttäjä, joka ei yleensä ymmärrä hölkäsyn pöläystä saastelaitteiden toiminnasta, korjaa ja saa toimimaan laitteet, joita valmistajakaan ei ~miljoonakertaisella budjetilla onnistu tekemään.
AdBlue laitteiden korjaus on siinä mielessä turhauttavaa ja korniakin, että se korjausosa on taas edelleen sellainen samanlainen, kuin se huonolaatuinen, joka juuri särkyi. Mikään ei muutu, kohta ollaan taas perimmäisten kysymysten äärellä ...
Eikö korjausosan pitäisi juurikin korjata sitä onnetonta laatua ?
Aivankuin olisi jo valmiiksi heitetty hohtimet kaivoon.
Talvella pelaisi ilmeisesti parhaiten, jos olisi mahdollista säilyttää autoa lämpimässä tallissa - pakkasesta ei nämä laitteet tykkää.
Jos on ulkona, niin vebastoa joka kerran ja reilusti tyhjäkäyntiä ennen lähtöä, jotta koko järjestelmä alkaa sulamaan.
Kentillä on jäätymisen kestoon ja kiteytymisen estoon lisäaine - ei varmaan ole ainakaan haitaksi. Kentillä on kyllä laatutuotteita.
Sitten mulla on sellainen hytinä varpaissa, että sen pakkaskestävyyden suhteen on valmiste-eroja.
Pakkaskestävyyttä olisikin helppo mitata nyt, senkun jättää törpön/tärppöjä pihamaalle ja katsoo, missä järjestyksessä alkaa jäätymään ja lopuksi vertailu lisäaine/ ei lisäainetta.
Pitäisko nostaa ryhmäkanne maahantuojaa vastaan. Aiheena se, että maahantuoja myy autoja, jotka eivät sovellu Suomen olosuhteisiin typenoksidien puhdistusjärjestelmien osalta. Oikeus.fi lainattua:
"Ryhmäkanne
Ryhmäkanne on mahdollinen esimerkiksi kulutustavaran virhettä tai sopimusehtojen tulkintaa koskevissa riidoissa. Myös sijoitustuotteiden ja vakuutusten, esimerkiksi eläkevakuutusten, säästöhenkivakuutusten ja rahastoosuuksien myyntiä ja markkinointia koskevat kuluttajan ja elinkeinonharjoittajan väliset riidat kuuluvat lain soveltamisalaan.
Ryhmäkanteiden käsittely on keskitetty 1.1.2019 lukien Helsingin käräjäoikeuteen.
Asian käsittely ryhmäkanteena edellyttää, että usealla henkilöllä on samaa vastaajaa koskeva vaatimus, joka perustuu samoihin tai samankaltaisiin seikkoihin. Kuluttaja-asiamies nostaa ryhmäkanteen ja toimii ryhmän edustajana. Oikeudenkäyntikulut eivät tule ryhmän jäsenten maksettaviksi, vaan ne maksaa joko kantaja eli kuluttaja-asiamies tai vastaaja.
Pitäisi nostaa kanne.
Tässä kohtaa tullaan taas tähän viherpesun jäjettömyyteen ja idioottien määräämiin direktiiveihin! Keksitään EURO6 luokitus, mutta samalla kielletään siihen soveltuva pakkasen kestävä kusiaine.
Pitää nostaa kanne noista tulee liian paljon mielipahaa ja kustannuksia, joihin ei kaikki osaa etukäteen varautua.
Sitä olettaa että auto toimii ok, mutta ei toimi suomessa talvella.
Oli tuosta aikanaan stressi ku 2012 mallin glk osaltaan pelasti maailmaa saasteilta. Kannetta kannattaa harkita, vois saada muidenkin merkkien käyttäjiä mukaan. Työpaikkani yksi myyntiartikkeli on adblue, tulee siinä jokunen sana aina myyntitilanteessa vaihdettua. Vielä ei kukaan ole tykännyt kyseisestä systeemistä.
Mun ohje on, että tässä tilanteessa ei ole muuta vaihtoehtoa kuin laittaa kyseiset laitteet kiertoon ja palata asiaan, kun asiaan on löytynyt ratkaisu. Kenelläkään sitä ei ole tällä hetkellä, kuten viestiketjuista voimme todeta.
Ja joku voi sanoa, että tämä ohje ei auta ketään. Kyllä auttaa. Ongelma katoaa, kun uskallat tehdä tämän ratkaisun.
.
Tilannehan on nyt suorastaan absurdi.
Melkein kannattaaa suositella asiakkaille, että ottaa vaikka sen tonnin sakon, jos se on tullakseen - tulee paljon halvemmaksi.
Pikku tuurilla kuitenkin ajelee vielä vuosia.
Tämä lakialoite ei kyllä ole niitä kaikkein onnistuneimpia. Tässä tukistetaan nyt aivan vääriä ihmisiä.
Jos saastuttamisesta rankaistaan, niin eikö silloin pitäisi mitata se, täyttääkö auto ko. saastenorminsa ?
Ei täytä vakiona, tai se on aika harvinaista. Meillä on niin vanha autokanta. Savutustesti ei ole saastenormi.
Ja väitämpä, että hyvällä ohjelmalla ja päivitetyllä ahtimella täyttää saastenorminkin kuitenkin paremmin.
Miksi pitää ajaa jollain maailmanlopun dieseleillä? Niissä vain ei ole mitään järkeä. Sähköä alle ja menoksi. Koeajossa oli juuri eqe43AMG, ei voi auto paremmaksi tulla...
Tää adblue homma on kyllä syvältä hanurista. Mun ymmärryksen mukaan kyse puhtaasti on siitä että järjestelmiä ei ole tehty meidän olosuhteisiin sopivaksi. Putkella on saattovastus mutta ei kunnon eristystä, säiliö on eristämätön ja usein korirakenteen ulkopuolella. Huoltoihin ei kuulu tyhjennykset ja puhdistukset.
Kyllä nää mun mielestä on enemmänkin valmistusvirhe ja oikeusjutun pitäis olla melko selvä sen suhteen että Mersu on vastuussa näistä auton oletetun käyttöiän ajan.
Mutta kuka sen tekisi, pitäisi mielellään olla "Suomi -auto". Ryhmäkanne vaatii kuluttaja-asiamiehen tekemään. Tätä ennen pitäisi tehdä useita valituksia kuluttajariitalautakuntaan. Kovin olis että joku vaan veisi käräjille jos saa maahantuojalta kieltävän päätöksen vaurioituneen järjestelmän korjaussumman korvauksesta.
W295 EQE 350+ -22, C207 E250 cdi -14, W906 310 cdi -10, S204 C200 cdi -08, ex S205 C200 cdi -16, ex S205 C350e -16, ex S204 C200 cdi -09, ex S203 C200 cdi, -03, ex R107 SL350 -71
Sähköjuttui, koodauksia, online softa/scn.
ennentauti kirjoitti: ↑La 10.02.2024 20:25
Miksi pitää ajaa jollain maailmanlopun dieseleillä? Niissä vain ei ole mitään järkeä. Sähköä alle ja menoksi. Koeajossa oli juuri eqe43AMG, ei voi auto paremmaksi tulla...
Kai ymmärrät, että siihen sähkäriin ei kaikilla ole edelleenkään laittaa rahaa? Tähän osioon on turha tulla muutenkaan puhumaan sähköautoista, niille löytyy varmaan täältä foorumilta omat keskustelut.
ennentauti kirjoitti: ↑La 10.02.2024 20:25
Miksi pitää ajaa jollain maailmanlopun dieseleillä? Niissä vain ei ole mitään järkeä. Sähköä alle ja menoksi. Koeajossa oli juuri eqe43AMG, ei voi auto paremmaksi tulla...
Ajakoon kukakin millä tykkää. Mä kävin myös kokeilemassa tuollaista EQE 43 AMG:tä, olipa muuten surullisen huono käpistys. Ei mielestäni ansaitse niitä kolmea kirjainta.
Tuosta joukkokanteesta saattasikin tulla aika mielenkiintoinen, eihän se tosiaan ole ainoastaan mersu joka noiden ongelmien kanssa painii. Samaa paskaa se on muillakin merkeillä, myös raskaalla puolella. Melkein se kanne pitäisi viedä jonnekkin EU-tuomioistuimeen, sielthän nämä päästövaatimuksetkin tulee. Onneksi sentään Euro7 tuloa lykättiin/peruttiin.
Nippe kirjoitti: ↑La 10.02.2024 20:52
Tuosta joukkokanteesta saattasikin tulla aika mielenkiintoinen, eihän se tosiaan ole ainoastaan mersu joka noiden ongelmien kanssa painii. Samaa paskaa se on muillakin merkeillä, myös raskaalla puolella. Melkein se kanne pitäisi viedä jonnekkin EU-tuomioistuimeen, sielthän nämä päästövaatimuksetkin tulee. Onneksi sentään Euro7 tuloa lykättiin/peruttiin.
Turha on lähtee koittaa lakia muuttaa, se on toivoton tie varsinkin jos perusteena on se että valmistajat ei ole halunnu tehdä meille sopivia. Tarvii hakee korvaus normaalia reittiä pitkin eli myyjä 1. kohteena. Eli kun olis sellanen yksityinen henkilö joka olis ostanu auton uutena Veholta ja nyt sitten tyyliin 5 vuoden päästä vehkeet paskana ja veis oikeuteen jos Veho pyytää jotain rahaa. Siitä vois saada ennakkotapauksen lyhyintä reittiä. En tiedä olisko joukkorahotus mahdollista asianajajapalkkioihin..
W295 EQE 350+ -22, C207 E250 cdi -14, W906 310 cdi -10, S204 C200 cdi -08, ex S205 C200 cdi -16, ex S205 C350e -16, ex S204 C200 cdi -09, ex S203 C200 cdi, -03, ex R107 SL350 -71
Sähköjuttui, koodauksia, online softa/scn.
Joo se on kyllä turhaa tappelua yrittää muuttaa lakia, kanne ei varmaan onnistu mutta toi myyjän kautta korvausten
hakeminen siinä voi olla jotain. Pitkä tie sekin.
ennentauti kirjoitti: ↑La 10.02.2024 20:25
Miksi pitää ajaa jollain maailmanlopun dieseleillä? Niissä vain ei ole mitään järkeä. Sähköä alle ja menoksi. Koeajossa oli juuri eqe43AMG, ei voi auto paremmaksi tulla...
Onko tämä trolli? Vai oletko aivan oikeasti pikkusen idio….?
Tuollainen eqe? Onko yli vai alle 100000e auto? Suurin osa tällä foorumilla kirjoittelevista ajelee muutaman tonnin autoilla. Ja tässä ketjussakin 20-30 tonnin. Luulisin.
Luuletko tosissasi että sellaisella autolla ajava on harkitsemassa 100000e hintaluokassa olevaa sähköautoa?
Minä en ainakaan tiedä kuinka paljon minulla pitäisi olla rahaa että tuollaista rahaa laittaisin käyttöautoon.
S211 320CDI -04
Vito 116CDI -13
Fiat 680H -79
Eihän se haittaa, jos lapsi on isänsä näköinen, kunhan on muuten terve!
Sähköauto on se kaikkein kallein tapa liikkua, tosta satkun sähkäristä häviää sellainen 50k kahdessa vuodessa joka on sitten suoraan kilometrille aika helvetin kallista.
Kyllä noihin adblue ongelmiin pitäisi joku ratkaisu saada, itse en moista omista enkä tule omistamaan. Mutta joukkokannetta vaan tekemään jotka niitä on joutunut korjaamaan olosuhteiden takia. Me asutaan Suomessa ja tänne myytävät autot pitäisi soveltua vallitsevaan ilmastoon.
No eipä noissa polttomoottori autoissakssn hinta pysy sen kummemmin. Jollain 25tkm ajolla sähkö on vuodessa yli 2 tonnia halvempi ja siihen kun lisää pari nox anturia ja muuta kivaa niin puhutaan jo neljästä tonnista.
En minäkään noista sähköautoista ihan valtavan innostunut ole mutta eihän noita ureavehkeitä voi harkita miltään merkiltä. Tosin -10 mallisessa volvon kuorma-autossa on 4 vuoden ja 50tkm sunnuntai-ajolla saastesysteemit toimineen ongelmitta eli kyllä ne voidaan paremminkin tehdä. Kilometrejä nyt 1390000, luulis ettei ne tuollaisessa toimi mitenkään päin.
Noniin, kattoimpa hinnastoja ja uus GLC hinnat alkaen malli 220d 4matic A hinta 71.210,38€ ja kokolailla vastaava EQC 77.450€. Se ero näissä on että sähköversiossa on 408 hevosvoimaa joten on täysin eri peli kuin parisataa heppainen diesel. Käytettyjen -21 mallien hinnat samaa luokkaa.
Tenutähti kirjoitti: ↑Su 11.02.2024 09:34
Onko tämä trolli? Vai oletko aivan oikeasti pikkusen idio….?
Tuollainen eqe? Onko yli vai alle 100000e auto? Suurin osa tällä foorumilla kirjoittelevista ajelee muutaman tonnin autoilla. Ja tässä ketjussakin 20-30 tonnin. Luulisin.
Luuletko tosissasi että sellaisella autolla ajava on harkitsemassa 100000e hintaluokassa olevaa sähköautoa?
Minä en ainakaan tiedä kuinka paljon minulla pitäisi olla rahaa että tuollaista rahaa laittaisin käyttöautoon.
Todennäköisesti trolli.
Itsekkin osun molempiin mainitsemiisi kategorioihin. Eli kalustoa on parin tonnin laitteista sinne reiluun 20k€ asti. Noita sähkövatkaimia on tullut joitain kokeiltua, myös hybridejä. Vaikka olisi rahaa laittaa tuon EQE 43 AMG:n verran niin ostaisin mieluummin w214 korisen plug-in hybridin, se oli oikein miellyttävä. Tai sitten koittaisin haalia muutaman kympin lisää että saisi EQS SUV:n, sekin oli erittäin hyvä. Mutta koska normi duunarilla ei tuollaisiin ole varaa niin lottovoittoa odotellessa ajetaan näillä vanhoilla diiseleillä vaan.
Tuntuu siltä että foorumi on saanut teknisen paniikkikohtauksen.
Ensiksikin olisi hienoa jos olisi luotettava tilasto josta voisi ennustaa adblue-vikaantumisen todennäköisyyttä, taitaa vaan olla mahdotonta saada moista aikaan (maahantuoja tai valmistaja ei varmaan tahdo ja muilla ei ole koko dataan pääsyä). Tällä foorumilla keskustellaan ongelmista, joten on luonnollista että ongelmat saavat paljon enemmän näkyvyyttä kun toimivat autot.
Mutta harvalla se kaksitonnia joka vuosi kuluu remonttiin, omalla kohdalla nyt 6+ vuotta sunnuntaiautoilua eikä vielä penniäkään ole mennyt omasta pussista (takuuaikana kyllä lambda-anturit).
Sitten harjoitetaan jälkiviisautta: Mitä jos olisin ostanut käytetyn W213 sijaan sähköauton vuonna 2017?
Jos oletetaan että lähinnä vastaava sähköauto olisi ollut Tesla 85/90 ja katsellaan tullin tilastoja loppuvuodesta 2017 niin 2016-malli 44 tkm ajettuna oli silloin verotusarvoltaan 97t€ ja verotusarvo nyt olisi 27t€ eli takkiin olisi tullut 70t€, 72% ostohinnasta
Halvempi vaihtoehto olisi ollut vuotta vanhempi, 90 tkm ajettu, vain 61t€, nyt 23t€. Hinnanalenema vain 38t€, 62%
On se W213 tiputtanut myös arvoaan mutta polttoainekulujen jälkeenkin jää tuohon vielä mukavasti remonttirahaa jota ei ole toistaiseksi tarvittu.
Miten niin? Tavalliset sähköautot maksaa viisinumeroisia summia. Täälä verrataan jostain syystä uutta EQE:tä vanhaan taksiin.
EQE:n hinnat lähtee muuten 76.200 eurosta ja E sarjan vajaa 65.000 ja 6 sylinterisestä juoutuu maksamaan jo alkaen 92.000...
Ja viiden vuoden päästä noita lisävarusteineen + sadan tonnin dieseleitä myydään alkaen 35.000 että jos vähän realismia noihin juttuihin.
CDI_05 kirjoitti: ↑Su 11.02.2024 13:13
Ei kai kukaan käyttöautoon laita kuusi numeroista summaa. Käyttöauto?
Mitäs näillä sitten tehdään, jos ei käytetä?
Perheessä:
W 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
Sehän tässä on kurjaa, että vaikka kaikki adblue-autot eivät oikuttele niin sitten jos se tilanne kuitenkin kohdalle sattuu että ajokin virtsaputki tulehtuu halki ja saatavuusennuste on parin kolmen kuukauden päähän niin käyttöautosta tulee korjaamon pihassa seisova auto.
Täällä syrjäseudulla julkisilla kulkeminen ei tahdo onnistua, ei vaikka sattuisit olemaan linja-autoyhtiössä töissä.
Täytyy aina muistaa, että kalleus on suhteellinen käsite. Sata tonnia on joillekin kuukauden palkka.....
Perheessä:
W 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
Vielä yksi offtopic-kommentti aiheesta Mersut, pakkanen ja sähkön pelastava voima:
Soittelin pari viikkoa sittten kaverille jolla on EQC, ajettu alle 20 tkm mutta ikää 2 vuotta + muutama viikko eli takuu ohi.
Pakkasten tultua auto seisoo pihassa koska pussit tyhjät ja perse maassa. Kompressoria epäillään mutta korjaamolle on muutaman viikon jono.
Ongelma on edellisistä malleista jo vuosien (vuosikymmenten?) takaa tuttu mutta ei tätä vieläkään ole saatu kuntoon, oli moottorin käyttövoima mikä hyvänsä.
S202 kirjoitti: ↑Su 11.02.2024 14:08
Miten niin? Tavalliset sähköautot maksaa viisinumeroisia summia. Täälä verrataan jostain syystä uutta EQE:tä vanhaan taksiin.
En nyt pääse kiinni juonesta, missä näin on tehty?