om642 V6 cdi:hin uutta turboa.
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 66
- Liittynyt: To 24.02.2011 00:24
- Paikkakunta: helsinki
Re: om642 V6 cdi:hin uutta turboa.
Ostin juuri tänään uuden turbon ja säätimen Tammer dieselistä Valuraudantie 4 00700 helsinki. E320 CDI 1650€ Garretin, orkkis ja takuulla.
Jaguar XJS-HE V12 -83
MB E320T CDI DPF Avantgarde -05
Ex. BMW R100GS-91
MB E320T CDI DPF Avantgarde -05
Ex. BMW R100GS-91
Re: om642 V6 cdi:hin uutta turboa.
No annoitko vanhan vaihdossa vai myisitkö sen simppa80:lle tai minulle?rydinhojenga kirjoitti:Ostin juuri tänään uuden turbon ja säätimen Tammer dieselistä Valuraudantie 4 00700 helsinki. E320 CDI 1650€ Garretin, orkkis ja takuulla.
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
Re: om642 V6 cdi:hin uutta turboa.
Akuuttiin tarpeeseen, täälläkin on äskettäin vaihdettu tbo-paketti tallessa, koneesta OM642.910
- säädin, kunnossa
- turbo, osina ja kunnostettava
varaosiksi olin ajatellut jättää mutta tarpeeseen..
- säädin, kunnossa
- turbo, osina ja kunnostettava
varaosiksi olin ajatellut jättää mutta tarpeeseen..
Re: om642 V6 cdi:hin uutta turboa.
Myy se säädin minulle.ChiquitaT kirjoitti:Akuuttiin tarpeeseen, täälläkin on äskettäin vaihdettu tbo-paketti tallessa, koneesta OM642.910
- säädin, kunnossa
- turbo, osina ja kunnostettava
varaosiksi olin ajatellut jättää mutta tarpeeseen..
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
Re: om642 V6 cdi:hin uutta turboa.
Jos kysymyksessä olisi ollut alunperin 200/220 cdi niin ehdotuksissa olisi varmaankin ollut isomman koon puhaltimia, mutta V6-koneelle ei ollenkaan? Onko niin ettei ko koneeseen ole sopivia 'viritys'turboja vai eikö alan taitajat halua jakaa tietojansa
S211 280CDI TA
Re: om642 V6 cdi:hin uutta turboa.
OM 642 LS:ssa oleva kuulalaakeroitu turbo on hiukan tehokkaampi kuin vanhempien moottorien turbot.JTI kirjoitti:Jos kysymyksessä olisi ollut alunperin 200/220 cdi niin ehdotuksissa olisi varmaankin ollut isomman koon puhaltimia, mutta V6-koneelle ei ollenkaan? Onko niin ettei ko koneeseen ole sopivia 'viritys'turboja vai eikö alan taitajat halua jakaa tietojansa
http://de.wikipedia.org/wiki/Mercedes-Benz_OM_642" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.motor-talk.de/forum/untersch ... tml?page=1" onclick="window.open(this.href);return false;
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
Re: om642 V6 cdi:hin uutta turboa.
Tuohon v-moottoriin ei taida oikein sopivaa viritysahdinta löytyä.JTI kirjoitti:Jos kysymyksessä olisi ollut alunperin 200/220 cdi niin ehdotuksissa olisi varmaankin ollut isomman koon puhaltimia, mutta V6-koneelle ei ollenkaan? Onko niin ettei ko koneeseen ole sopivia 'viritys'turboja vai eikö alan taitajat halua jakaa tietojansa
Jotain juttua myös kuullut ettei w211 malleissa enää menisi edes 220-270 ahtimenvaihto samalla tavalla kuin w210 malleissa...viisaammat voipi valistaa tässä miten se mennee?
CLS 320 cdi-07
ex-CLS 350 cdi-11
ex-GLK 250 cdi-12
ex-CLK 220 cdi-06 Avantgarde
ex-E270 cdi-00 Avantgarde
ex-CLK 200 Kompressor-00 Avantgarde
ex-CLK 320 cdi-06 Avantgarde
ex-190 2.5d-92 Avantgarde
ex-E 270 cdi-00
ex-300 diesel 4matic
ex-CLS 350 cdi-11
ex-GLK 250 cdi-12
ex-CLK 220 cdi-06 Avantgarde
ex-E270 cdi-00 Avantgarde
ex-CLK 200 Kompressor-00 Avantgarde
ex-CLK 320 cdi-06 Avantgarde
ex-190 2.5d-92 Avantgarde
ex-E 270 cdi-00
ex-300 diesel 4matic
Re: om642 V6 cdi:hin uutta turboa.
Tuo turbo ei vaan käy suoraan tuohon vanhempaan tilalle, tuossa uudemassa on lisäksi vesijäähdytys joka tulee turbon jalan kautta.JarkkoN kirjoitti:OM 642 LS:ssa oleva kuulalaakeroitu turbo on hiukan tehokkaampi kuin vanhempien moottorien turbot.JTI kirjoitti:Jos kysymyksessä olisi ollut alunperin 200/220 cdi niin ehdotuksissa olisi varmaankin ollut isomman koon puhaltimia, mutta V6-koneelle ei ollenkaan? Onko niin ettei ko koneeseen ole sopivia 'viritys'turboja vai eikö alan taitajat halua jakaa tietojansa
http://de.wikipedia.org/wiki/Mercedes-Benz_OM_642" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.motor-talk.de/forum/untersch ... tml?page=1" onclick="window.open(this.href);return false;
Elikkä tarvitsee turbon, uuden jalan ja askartelua et saa tuon uudemman mallin turbon kiinni tai oikastaan noiden vesilinjojen rakentelua.
OT.
Säätimen ohjauskartat saa vaikka tuosta uudemman mallin auton ohjelmasta niin sen saa jopa toimimaankin.. Muutama muukin kartta niin ohjelma vastaa sitten tuota OM 642 LS mallia, tämä koskee sitten EDC 17 ohjaimella olevia autoja. EDC16 sitten erikseen.
Itsellä odottaa motivaatiota tuo turbon vaihto..
* star * Jyväskylä
C126 560 SEC Lorinser
X218 350cdi 4-matic
S213 300de
EX S212 4-maticA209, C207 coupe, S211-4matic, w209 , S203, R170, w168, w124 AMG, w124 300
C126 560 SEC Lorinser
X218 350cdi 4-matic
S213 300de
EX S212 4-maticA209, C207 coupe, S211-4matic, w209 , S203, R170, w168, w124 AMG, w124 300
Re: om642 V6 cdi:hin uutta turboa.
Vääntäkääs mulle rautalangasta mitä pitää tehdä kun haluaa OM642 (W211 FL/E-280 CDI ) vaihtaa original turbon tuohon OM 642 LS mallin turboon . Turbo menossa ja ei huvittaisi samaa laittaa enää jos parempaakin on saatavilla. Esim. tästä ketjusta ja haulla tuli esiin nämä:
1. Uusi turbo säätimineen, turbon tarkka malli tai osanumero?
2. Em.Jalka uudemmasta, sopiiko noin vain, plug 'n play? Uuden jalan osanumero?
3. vesikierto turbolle eli onko siellä lähtö/ paluu liitin ja minne viedään
4. ohjelmisto päivitys uudelle puhaltimelle , onko täällä osaamista tälle operaatiolle ?
Q01)Onko se vanha ja uusi ECU EDC 16 vai 17 vai vaihtuuko eri malliin
Q02) tuleeko ongelmia jossain muualla ?
1. Uusi turbo säätimineen, turbon tarkka malli tai osanumero?
2. Em.Jalka uudemmasta, sopiiko noin vain, plug 'n play? Uuden jalan osanumero?
3. vesikierto turbolle eli onko siellä lähtö/ paluu liitin ja minne viedään
4. ohjelmisto päivitys uudelle puhaltimelle , onko täällä osaamista tälle operaatiolle ?
Q01)Onko se vanha ja uusi ECU EDC 16 vai 17 vai vaihtuuko eri malliin
Q02) tuleeko ongelmia jossain muualla ?
W168 `R4
S210 `R4
S211 `V6
W124 `R5
W124 `V8 (T2758 )
You go full throttle - or you go home.
S210 `R4
S211 `V6
W124 `R5
W124 `V8 (T2758 )
You go full throttle - or you go home.
Re: om642 V6 cdi:hin uutta turboa.
Jos jollain tarvetta niin löytyy vähän ajettu OM642 ahdin:
http://www.nettivaraosa.com/auton-varaosat/1861952" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.nettivaraosa.com/auton-varaosat/1861952" onclick="window.open(this.href);return false;
wiimax.fi
Re: om642 V6 cdi:hin uutta turboa.
jotain tuohon suuntaan...
http://www.superturbodiesel.com/std/Thr ... -2260-VKLR" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.superturbodiesel.com/std/Thr ... -2260-VKLR" onclick="window.open(this.href);return false;
W168 `R4
S210 `R4
S211 `V6
W124 `R5
W124 `V8 (T2758 )
You go full throttle - or you go home.
S210 `R4
S211 `V6
W124 `R5
W124 `V8 (T2758 )
You go full throttle - or you go home.
Re: om642 V6 cdi:hin uutta turboa.
.
Voi laittaa vaikka entiseen jalkaan kiinni, niin ei tarvi siitä jäähdytyksestä välittää.
Tai laittaa paluun johonkin vesilommiin, johon on tehnyt läpiviennin.
Itse laittaisin ahtimen siipien suurennukseen pajalle, 320cdi,n pakosiipi mahtuu ja on selvästi suurempi.
Kompuraksi entiseen reikään sopiva billetti.
Voi laittaa vaikka entiseen jalkaan kiinni, niin ei tarvi siitä jäähdytyksestä välittää.
Tai laittaa paluun johonkin vesilommiin, johon on tehnyt läpiviennin.
Itse laittaisin ahtimen siipien suurennukseen pajalle, 320cdi,n pakosiipi mahtuu ja on selvästi suurempi.
Kompuraksi entiseen reikään sopiva billetti.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Re: om642 V6 cdi:hin uutta turboa.
Eli tarkoitat suoran rivikutosen siipeä pakopuolelle?
W168 `R4
S210 `R4
S211 `V6
W124 `R5
W124 `V8 (T2758 )
You go full throttle - or you go home.
S210 `R4
S211 `V6
W124 `R5
W124 `V8 (T2758 )
You go full throttle - or you go home.
Re: om642 V6 cdi:hin uutta turboa.
.
Joo
"Vanhemman" mallinen ahdin niissä V6ssa taisi olla nyt se 2259, joka voisi olla parempikin aihio.
Siihen mahtuu amg,n pakosiipi ja isompi billetti vakikuoriin.
Loppupelissä vähän on tietoa aiheesta, kaikenlaisia olen tehnyt, mutta runsaasti asiakkailla ollut huonoa tuuria matkassa tämän suhteen.
En oikeastaan ole päässyt lähellekkään koko potentiaalia edes yrittämään hyödyntää..
Joo
"Vanhemman" mallinen ahdin niissä V6ssa taisi olla nyt se 2259, joka voisi olla parempikin aihio.
Siihen mahtuu amg,n pakosiipi ja isompi billetti vakikuoriin.
Loppupelissä vähän on tietoa aiheesta, kaikenlaisia olen tehnyt, mutta runsaasti asiakkailla ollut huonoa tuuria matkassa tämän suhteen.
En oikeastaan ole päässyt lähellekkään koko potentiaalia edes yrittämään hyödyntää..
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Re: om642 V6 cdi:hin uutta turboa.
Ainaha noi turbot vähä huohottaa ölppää läpite mut mites, työntääkö nää jotenki normaalia enemmän öljyä läpi? Tuntus holvaavan aikasta paljon.. Muuten pelaa ok. Akselissa pitkittäis välystä ei oikee tuntunu mut pystysuunnassa tolkuton klappi. Siinä ja siinä ottaako kuoreen kiinni kun painaa toiseen laitaan. Siihenhän se kyllä keskittyy kun rupee öljy virtaamaan mut tuntus vähä virtaavan vika paikkoihin.. Vasta 91tkm takana. Liikaa se jokatapauksessa falskaa kun coolerin pohjassa on pieni hengitysreikä niin sieltä puhaltanu öljypohjat ja akselistot aivan öljyseks. Imuilmaputken ku otti turbolta pois ni ölppää tuli pien noro valumalla. Voisko se tyhjäkäynnillä sit työntää sitä öljyä läpite ku välillä saattaa louskuttaa tunnin tai kaheksa tyhjäkäynnillä.. Ota tuosta ja nyt sit selvää joko vaihtelis vai ei. Hyväähän se öljy ei siellä coolerissa ainakaan tee... Pakkasia odotellessa..
Re: om642 V6 cdi:hin uutta turboa.
Nostetaan:
Korjasiko näuitä säätimiä joku Suomessa / ulkomailla?
Onko kukaan tehnyt tälläisia päivityksiä näihin ahtimiin? Mihin teholuokkaan päästään?
http://www.herlevi.fi/shop/diesellandia ... bocharger/" onclick="window.open(this.href);return false;
Korjasiko näuitä säätimiä joku Suomessa / ulkomailla?
Onko kukaan tehnyt tälläisia päivityksiä näihin ahtimiin? Mihin teholuokkaan päästään?
http://www.herlevi.fi/shop/diesellandia ... bocharger/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tuikutusta Oulun kuppeessa
_______________________________________
S205 250 CDI 4matic -15 AMG-Line "Vollaustung"
_______________________________________
Ex: S212 250 CDI 4matic -12
Ex: S211 220 CDI -04 "Suomi edition"
Ex: Basuuna PWD -03
Ex: S204 220 CDI Mopf "AMG"
EX: Basuuna PWD -02
EX: S211 320 CDI "facelift" -06
EX: W638 110D -97
EX: C30T CDI AMG -05
EX: S203 200 CDI -03
_______________________________________
S205 250 CDI 4matic -15 AMG-Line "Vollaustung"
_______________________________________
Ex: S212 250 CDI 4matic -12
Ex: S211 220 CDI -04 "Suomi edition"
Ex: Basuuna PWD -03
Ex: S204 220 CDI Mopf "AMG"
EX: Basuuna PWD -02
EX: S211 320 CDI "facelift" -06
EX: W638 110D -97
EX: C30T CDI AMG -05
EX: S203 200 CDI -03
Re: om642 V6 cdi:hin uutta turboa.
Aika isolla prosentilla näiden ahtimen aktuaattorin vikadiagnoosit korjaantuu pelkällä imusarjan katkomoottorilla. Juurisyy tuonkin rikkumiseen on ahdin joka
suoltaa öljyä/ huohotinventiilin kumi joka kusee allensa. Katkomoottori ei kestä öljyä.
Joskus niin paha oikonen katkom. että polttaa sulakkeen ahtimen aktuaattorilta kun ovat saman sulakkeen takana-> tuostakin diag-> ahtimen aktuaattori merkkikorjaamolla-> kaikki vaihtoon.
Tuon aktuaattorin saa piraattina ebaysta jos nyt joskus oikein sattuis oleen vikana, säätimen kun irroittaa niin näkee tuon Hellan numerosarjan joka pitää olla oikein.
suoltaa öljyä/ huohotinventiilin kumi joka kusee allensa. Katkomoottori ei kestä öljyä.
Joskus niin paha oikonen katkom. että polttaa sulakkeen ahtimen aktuaattorilta kun ovat saman sulakkeen takana-> tuostakin diag-> ahtimen aktuaattori merkkikorjaamolla-> kaikki vaihtoon.
Tuon aktuaattorin saa piraattina ebaysta jos nyt joskus oikein sattuis oleen vikana, säätimen kun irroittaa niin näkee tuon Hellan numerosarjan joka pitää olla oikein.
S205 250 Bluetec A Avantgarde airmatic -15
S203 200 Cdi A Elegance -06
Ex S212 300/350 Cdi A Avantgarde -10
Ex W203 200 Cdi A Classic -01
Ex S204 220 Cdi A -08
Ex S211 320 Cdi A -04
Ex S123 300D -A 80
Ex W124 230 A -91
Ex W210 200 Cdi A -01
Ex W201 190E
Ex S210 230 A -96
Ex S124 200D -88
S203 200 Cdi A Elegance -06
Ex S212 300/350 Cdi A Avantgarde -10
Ex W203 200 Cdi A Classic -01
Ex S204 220 Cdi A -08
Ex S211 320 Cdi A -04
Ex S123 300D -A 80
Ex W124 230 A -91
Ex W210 200 Cdi A -01
Ex W201 190E
Ex S210 230 A -96
Ex S124 200D -88
Re: om642 V6 cdi:hin uutta turboa.
tulossa gtb2260 vanhemman tilalle, oliko tuo vesijäähdytys pakollinen tehdä ? Uudemman mallin jalkaan saa tulon tehtyä tulppaamalla se alhaalta + lähtö kylkeen. Oliko nyt niin että imusarjoista saisi näppärästi vesikierron tulon ja lähdön niille ?
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5315
- Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
- Paikkakunta: Mökillä
Re: om642 V6 cdi:hin uutta turboa.
Vesi jäähy ei ole pakollinen
mutta erittäin hyvä,
varsinkin jos tehojen nosto mielessä
ei tarvitse kovin kummoista kiertoa
Mökkillä
'
'
Re: om642 V6 cdi:hin uutta turboa.
Se vesijäähdytys pidentää laakereiden kestoa turbossa, akseli jäähtyy paremmin eikä öljy pala pakopuolelle laakerikaulaan niin herkästi kiinni vaikka vähän äkkiä ajosta sammuttaisi.
Jos siinä on nestekierto niin tyhmää se on jättää käyttämättä.
Jos siinä on nestekierto niin tyhmää se on jättää käyttämättä.
Re: om642 V6 cdi:hin uutta turboa.
tempaistaan siis käyttöön myös se
Re: om642 V6 cdi:hin uutta turboa.
Mites tuo vesikierto nyt menee että tulee oikea oppinen kierto eikä alkuperäinen suunniteltu kierto häiriinny Eikös vesipumppu kierrätä hytin kennolle päin ?
Joten tällä ajatuksella voiko ottaa koneen perästä, egrrän lieppeiltä lähtee hytin kennolle letku (~20mm letku), tästä t-haaralla ? Syöttö turbolle ylempään nippaan.
Mutta entäs paluu ? om642ssahan olisi termarin kyljessä , ilmeisesti ennen termostaattia eli vapaassa kierrossa (?), nippa takaisin päin (?) paisarille, voiko tähän kytkeä paluun ?
tuossa esimerkki kuva :
edit, tai miten käyttäytyy jos laittaa samaan egr-sisäkenno letkun väliin t-haaralla menon ja paluun noin 20 cm etäisyydelle toisistaan ? tähän tyyliin :
Joten tällä ajatuksella voiko ottaa koneen perästä, egrrän lieppeiltä lähtee hytin kennolle letku (~20mm letku), tästä t-haaralla ? Syöttö turbolle ylempään nippaan.
Mutta entäs paluu ? om642ssahan olisi termarin kyljessä , ilmeisesti ennen termostaattia eli vapaassa kierrossa (?), nippa takaisin päin (?) paisarille, voiko tähän kytkeä paluun ?
tuossa esimerkki kuva :
edit, tai miten käyttäytyy jos laittaa samaan egr-sisäkenno letkun väliin t-haaralla menon ja paluun noin 20 cm etäisyydelle toisistaan ? tähän tyyliin :
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5315
- Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
- Paikkakunta: Mökillä
Re: om642 V6 cdi:hin uutta turboa.
Jos laitta tuon 20cm päähän toistaan niin tuskin toimii ilman jotain kurstinta, takaiskua, letku koolla kikkaillu varmasti kastuu joisaain vaihessa mutta kiertääkö on toinen juttuepk kirjoitti: ↑Ti 13.02.2024 07:10 Mites tuo vesikierto nyt menee että tulee oikea oppinen kierto eikä alkuperäinen suunniteltu kierto häiriinny Eikös vesipumppu kierrätä hytin kennolle päin ?
Joten tällä ajatuksella voiko ottaa koneen perästä, egrrän lieppeiltä lähtee hytin kennolle letku (~20mm letku), tästä t-haaralla ? Syöttö turbolle ylempään nippaan.
Mutta entäs paluu ? om642ssahan olisi termarin kyljessä , ilmeisesti ennen termostaattia eli vapaassa kierrossa (?), nippa takaisin päin (?) paisarille, voiko tähän kytkeä paluun ?
tuossa esimerkki kuva :
Mercedes_Benz_OM642_350_CDI_motor_485552390651491.jpg
edit, tai miten käyttäytyy jos laittaa samaan egr-sisäkenno letkun väliin t-haaralla menon ja paluun noin 20 cm etäisyydelle toisistaan ? tähän tyyliin :
let.jpg
jos egr on pois toiminasta"ei tarvitse jäähdytystä" niin ohitaa sen kokonaan ja korvaa kierossa ahtimella
paisarin tulevasta paluu letkusta tulee kokoajan tavaraa sen kieräätä ahtimen kautta
näkee näppäristi että kiertää eikä vaan kastele
Mökkillä
'
'
Re: om642 V6 cdi:hin uutta turboa.
Tuo saattaisi olla hyvä vaihtoehto, en pääse tarkistamaan kiertoa kun auto ei enää käyntikuntoinen, mutta onko tuo termarin jalasta lähtevä tosiaan hyvällä voluumilla oleva paluu kierto ?
eli tähän tyyliin :
eli tähän tyyliin :
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Re: om642 V6 cdi:hin uutta turboa.
siittä nyt otettu kierto turbolle, ei nyt mikään kovin kummoinen voluumi, mutta ajanee asiansa.
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5315
- Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
- Paikkakunta: Mökillä
Re: om642 V6 cdi:hin uutta turboa.
Ei tarvitse mitään isoa ola niin jo vaikuttaa
Kunhan kiertää ja jos vielä koveman vedon jälkeen malttaa
hiukan jäähdytellä niin laakerointi/voitelu kanavat tykää
Mökkillä
'
'