Ylläpitolaturiksi Defa 1205 vai 1210?
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 37
- Liittynyt: To 28.03.2013 09:32
Ylläpitolaturiksi Defa 1205 vai 1210?
Jeps. Otsikko kertoo olennaisen. Eli ylläpitolaturi pitäisi saada uuden kulkineen webaston tueksi. Jos kerran pari viikossa pitää autoa johdon perässä yön yli ja pari kertaa päivässä webastoa pyörittä sen 15-30 min, niin kannataako hankintaan laittaa 5A vai 10A -malli? Talviajo on pääasiassa pientä nurkka-ajoa työmatkan ollessa huimat 4 km.
Edellisessä kulkineessa ylläpitolaturi löytyi, en vain muista kirveelläkään mallia ja kuitit on hukassa. Homma rokkasi hyvin. Nykyinen auto w213 220d.
Edellisessä kulkineessa ylläpitolaturi löytyi, en vain muista kirveelläkään mallia ja kuitit on hukassa. Homma rokkasi hyvin. Nykyinen auto w213 220d.
- Jari Nysten
- Mersumies
- Viestit: 582
- Liittynyt: Ti 26.10.2010 14:58
- Paikkakunta: Valkeakoski
Re: Ylläpitolaturiksi Defa 1205 vai 1210?
Vaimon Vivarossa on 5A malli ja on riittänyt, itse ostaisin 10A silti, en tyydy ikinä "perusmalliin"
E500 4Matic S211 -04 RE85 (eFlexFuel)
400SE W140 -93 RE85 (eFlexFuel)
400SE W140 -93 RE85 (eFlexFuel)
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 37
- Liittynyt: To 28.03.2013 09:32
Re: Ylläpitolaturiksi Defa 1205 vai 1210?
Vähän samaa vikaa itsellä. Toisaalta huominen sähkönhinta ja uuden auton ureahommeleiden opiskelu foorumilta herättää milenkiintoa sen 150€:n pihistämiseen. Sillä se torppa saattaisikin huomenna pysyä lämpimänä juuri ja juuri..
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 57
- Liittynyt: To 21.09.2023 21:38
Re: Ylläpitolaturiksi Defa 1205 vai 1210?
Sellaista 12v sähköllä toimivaa akun lämmitintä alat katselemaan niin alkaa webastot ja akut pysymään hengissä.
Löytyy googlella.
Löytyy googlella.
08 Clk 220
- Petteri Kivimäki
- Mersumies
- Viestit: 2988
- Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
- Paikkakunta: Jyväskylä
- Viesti:
Re: Ylläpitolaturiksi Defa 1205 vai 1210?
Minä laittaisin mielummin ylläpitolaturiksi esim. tuon CTEKin MXS10:n tuolla "silmukkaakkukenkäliitinjohdolla" ja laturi sitten tarvittaessa johtoon kiinni, jos ja kun akkulaturia tarttee kumminkin jossain muuallakin:Dr. Diablo kirjoitti: ↑To 04.01.2024 21:02 Jeps. Otsikko kertoo olennaisen. Eli ylläpitolaturi pitäisi saada uuden kulkineen webaston tueksi. Jos kerran pari viikossa pitää autoa johdon perässä yön yli ja pari kertaa päivässä webastoa pyörittä sen 15-30 min, niin kannataako hankintaan laittaa 5A vai 10A -malli? Talviajo on pääasiassa pientä nurkka-ajoa työmatkan ollessa huimat 4 km.
Edellisessä kulkineessa ylläpitolaturi löytyi, en vain muista kirveelläkään mallia ja kuitit on hukassa. Homma rokkasi hyvin. Nykyinen auto w213 220d.
https://www.ctek.com/fi/akkulaturit-12v ... /mxs-10-eu
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
Re: Ylläpitolaturiksi Defa 1205 vai 1210?
Huomenna saa liiteristä ”älylaturia” halvalla
Itsellä on noita ctek vehkeitä, eikä kyllä ole pahaa sanottavaa, hyvin ovat toimineet joka paketissa on tuo pikaliitäntä akulle ollut vakiona
Uusin on tuo mx5 polar malli(-30C) ja toinen tais olla mx7, mutta se on nyt pojan talliin kotiutunut
Mitä hyötyä on defan laturista, jos sitä ei käytetä säännöllisesti?
Itsellä on noita ctek vehkeitä, eikä kyllä ole pahaa sanottavaa, hyvin ovat toimineet joka paketissa on tuo pikaliitäntä akulle ollut vakiona
Uusin on tuo mx5 polar malli(-30C) ja toinen tais olla mx7, mutta se on nyt pojan talliin kotiutunut
Mitä hyötyä on defan laturista, jos sitä ei käytetä säännöllisesti?
Re: Ylläpitolaturiksi Defa 1205 vai 1210?
Noilla ajoilla 10A on hyvä valinta.Dr. Diablo kirjoitti: ↑To 04.01.2024 21:02 Jeps. Otsikko kertoo olennaisen. Eli ylläpitolaturi pitäisi saada uuden kulkineen webaston tueksi. Jos kerran pari viikossa pitää autoa johdon perässä yön yli ja pari kertaa päivässä webastoa pyörittä sen 15-30 min, niin kannataako hankintaan laittaa 5A vai 10A -malli? Talviajo on pääasiassa pientä nurkka-ajoa työmatkan ollessa huimat 4 km.
Edellisessä kulkineessa ylläpitolaturi löytyi, en vain muista kirveelläkään mallia ja kuitit on hukassa. Homma rokkasi hyvin. Nykyinen auto w213 220d.
Re: Ylläpitolaturiksi Defa 1205 vai 1210?
Katsoin liiterin mainosta ja 35 euroa hinta on, tosin se on jo 10A laturi. Ostin syksyllä Lidlistä 20 eurolla perus Ultimate Speed "äly"laturin.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 560 SEC museoauto
1990 200E museoautoprojekti
1991 300 GE museoauto
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
1987 560 SEC museoauto
1990 200E museoautoprojekti
1991 300 GE museoauto
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Re: Ylläpitolaturiksi Defa 1205 vai 1210?
Noilla liiterin latureillahan ei tee pakkasessa yhtään mitään, ellei ole muutaman vuoden takaisesta kehitystä tapahtunut. Sama ongelma vaivaa kaikkia halpoja älylatureita. Lämpimässä akkujen latailuun ihan ok.
Re: Ylläpitolaturiksi Defa 1205 vai 1210?
Juu, pistin tuohon ikäänkuin kevennykseksi
Mutta nyt kun tarkemmin ajattelee, niin taidan itsekin hakea, jos niitä on vielä jäljellä
Re: Ylläpitolaturiksi Defa 1205 vai 1210?
Ihan pätevä laturi muuten kyllä. Toimii myös pakkasessa, kun laittaa sisätilanlämppärin puhaltamaan akun kylkeen. Tuolla tavalla latailin akkua aiemmin pakkaskausien aikaan, kunnes hommasin tuon 10A Defan. Nyt latautuu akku esilämmityksen aikana sen verran, että ongelmia virran riittävyydessä ei ole enää ollut.
Re: Ylläpitolaturiksi Defa 1205 vai 1210?
Paljonkos tuo perusmalli antaa virtaa? Näytti sitäkin olevan tarjolla.
Re: Ylläpitolaturiksi Defa 1205 vai 1210?
Re: Ylläpitolaturiksi Defa 1205 vai 1210?
Löysin noihin käyttöohjeet netistä. Isoin on tyypiltään Ultimate Speed ULGD 10 A1 ja ainakin siinä on latausjännitteen korotus 14,7V:iin talvikäyttöä tai AGM-akkuja varten joten täyttää vaatimukset. Pienemmät on sitten 3,8 A1 ja 5 A1.
Ehkäpä tuota pitää kokeilla, vanhoista on pikkuvikojen takia kannet auki, osat ympäri tonttia ja AGM-tuki puuttuu
Ehkäpä tuota pitää kokeilla, vanhoista on pikkuvikojen takia kannet auki, osat ympäri tonttia ja AGM-tuki puuttuu
Re: Ylläpitolaturiksi Defa 1205 vai 1210?
Näköjään löytyy myös 5A laturista tuki talveen ja agm akuille(ohjelma4)jysi kirjoitti: ↑Pe 05.01.2024 19:34 Löysin noihin käyttöohjeet netistä. Isoin on tyypiltään Ultimate Speed ULGD 10 A1 ja ainakin siinä on latausjännitteen korotus 14,7V:iin talvikäyttöä tai AGM-akkuja varten joten täyttää vaatimukset. Pienemmät on sitten 3,8 A1 ja 5 A1.
Ehkäpä tuota pitää kokeilla, vanhoista on pikkuvikojen takia kannet auki, osat ympäri tonttia ja AGM-tuki puuttuu
Re: Ylläpitolaturiksi Defa 1205 vai 1210?
Öh, oottako laittana ylläpitolaturin suoraan akunnapoihin vai siellä konehuoneesa lisävirtanastoihin? Haittaako akkuohjainlaite siellä välisä? Pitääkö töpseli ottaa pois ennen käynnistystä?
Re: Ylläpitolaturiksi Defa 1205 vai 1210?
Minulla on akunkengissä laturinpiuhat kiinteästi, niin voipi lyödä vain pistokkeen kiinni ja irrotella akun. En nyt tarkkaan muista, mutta 5A voipi olla melko niukka, mutta 7A pitäisi riittää pitämään auton hengissä(esim akun vaihdon ajan), niin ei äly karkaa.
Jos autossa on paikka mihin syöttää niin luulisi sen olevan hyvä paikka, ohjekirja kertoo sitten totuuden, maanhan voi pistää mihin vain, kunhan se maadoittaa
Tuli näköjään höpötystä mut eiköhän tuosta vastauskin löydy eli akkuun
Jos autossa on paikka mihin syöttää niin luulisi sen olevan hyvä paikka, ohjekirja kertoo sitten totuuden, maanhan voi pistää mihin vain, kunhan se maadoittaa
Tuli näköjään höpötystä mut eiköhän tuosta vastauskin löydy eli akkuun
Re: Ylläpitolaturiksi Defa 1205 vai 1210?
Ultimate Speed ULGD 10 A1
Mielenkiinnosta googlettelin:
https://konekansa.net/threads/akkulatur ... %A4.62016/
Ei olisi minun "yleiskäyttöön" oikein mieluisa tuollainen. Pitää olla laturi johon voi luottaa.
Jossain 5A Ultimate Speedin mainoksessa oli vielä maininta
Mielenkiinnosta googlettelin:
https://konekansa.net/threads/akkulatur ... %A4.62016/
Ultimate speed hukkaa asetuksen jos irroittaa akkukaapelin, joten se pitää tarvittaessa näpytellä uudelleen
alkoi lataamaan, mutta latausvirta ainoastaan 1,6A, ja laturin näytön mukaan akku täynnä...
latasin toisella laturilla rinnan jotain parituntia, eikä tuo lataus muuttunut sen paremmaksi.
Ei ollut vaikutusta, vaikka toisen laturin irroitti, ampeerit ei kasvanut.
Ei olisi minun "yleiskäyttöön" oikein mieluisa tuollainen. Pitää olla laturi johon voi luottaa.
Jossain 5A Ultimate Speedin mainoksessa oli vielä maininta
Tällä hetkellä ulkona -34.Talvilataustila alhaisiin ulkolämpötiloihin 12V akuille (-20C / +50C)
wiimax.fi
-
- Mersumies
- Viestit: 2446
- Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22
Re: Ylläpitolaturiksi Defa 1205 vai 1210?
Liiterin laturista en tiedä muutoin kuin että sieltä on saanut usein ihan ok kamaa halvalla.
Minulla on Tokmännöön 10A älylaturi joka on täysin älyvapaa ja näyttää varaustilaksi mitä sattuu. Latausta aloitettaessa näyttää kaksi palkkia viidestä ja parin tunnin päästä täyttä. Mikä on täysi mahdottomuus eli laturi uskottelee lataavansa vaikkei akku todellisuudessa varaudu täyteen.
Suosittelen Defaa tai muuta merkkilaturia.
Re: Ylläpitolaturiksi Defa 1205 vai 1210?
Mielenkiintoista. Täytyypä vielä harkita.
Tuo rinnakkaislataus kahdella laturilla on älylaturille kylläkin mahdoton tilanne oli merkki mikä vaan.
Taitaa loppua monessakin laturissa latausjännite kesken näillä pakkasilla. Tavallisille 12V lyijyakulle latausjännitettä pitäisi nostaa 0,021V/-1C
Eli -34 asteessa maksimi latausjännite täyteen lataamista varten pitäisi olla jossakin 15,6-15,8V ja ylläpitolatausjännite 14,6V
Re: Ylläpitolaturiksi Defa 1205 vai 1210?
Olenkin ihmetellyt, kun Defan kiinteä laturi, uskoakseni 1204, on Remucin appista seurattuna ladannut viime aikoina yli 15V lukemilla aina välillä, yleensä aika pian ajon jälkeen jonkun tunnin ajan. Ehkä se on sitten jotenkin sen verran fiksu, että nostaa jännitettä kylmällä. Mulla siis toi -09 S211 nyt kyseessä, ja AGM akku on siinä.jysi kirjoitti: ↑La 06.01.2024 12:56 ....
Taitaa loppua monessakin laturissa latausjännite kesken näillä pakkasilla. Tavallisille 12V lyijyakulle latausjännitettä pitäisi nostaa 0,021V/-1C
Eli -34 asteessa maksimi latausjännite täyteen lataamista varten pitäisi olla jossakin 15,6-15,8V ja ylläpitolatausjännite 14,6V
Nyt näyttää olevan 14,8V. Eilen joskus kuuden maissa illalla ajettu noin 50km ja sen jälkeen laitettu heti piuha kiinni, joten luultavasti aika täynnä se akku kyllä on. Autossa sisällä lämpötila -27, ja kai sitten akussa about saman verran, jollei lataaminen ole sitä sitten hienoisesti lämmittänyt.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Re: Ylläpitolaturiksi Defa 1205 vai 1210?
Itse ostin aikoinaan Ctek Polarin kun niitä tuli tarjolle, mielestäni laturi on ollut sillä tavalla hyvä ettei kovimmassakaan pakkasessa johdot jäykistele, ja myös silloin tuntuu akut latautuvan. Tarve lataamiselle onkin useimmiten pakkasilla.
Tosin omassa 211:ssa on joku Defan laturi asennettuna lohkolämmittimen ja sisäpistokkeen yhteyteen joten sen kanssa ei ole paljon tarvinnut erillistä laturia käyttää - lähinnä silloin jos auto seisoo pidempään (kuten vaikkapa nyt jo syksystä saakka) on joskus tullut ladattua Ctekillä.
Maksimi latausjännite Polarilla on 15,8V. Jos jotain "lisää" tuohon saisi niin tehokkaampaa latausta tietysti voisi joskus tarvita, mutta mikä on todellinen hyöty kun akku ei kovin nopeasti ota virtaa vastaan parin-kolmenkympin pakkasessa ? En tiedä. Harvoin on tuntunut että ollappa tehokkaampi laturi.
https://www.ctek.com/fi/akkulaturit-12v ... 0-polar-eu
Ostin kyllä itsekin juuri nyt ennen näitä kovia pakkasia halvan akkulaturin, Kärkkäisellä kun oli tällaista hintaan 19,90€.
Tuossa minulle hyödyllinen 6V latausmahdollisuus, ja ajattelin pitää tallissa irrallaan olevassa auton akussa lataamassa silloin kun en kuusivolttista tarvitse, niin onpahan lisävirta-akku aina täynnä jos joskus tarvitsee.
Mutta, tosiaan pointtina se että ehkä kannattaa sijoittaa se satanen tai jotain kuitenkin kahtakymppiä enemmän, jos on ostamassa pikku akkulaturia eikä ennestään ole minkäänlaista.
Tosin omassa 211:ssa on joku Defan laturi asennettuna lohkolämmittimen ja sisäpistokkeen yhteyteen joten sen kanssa ei ole paljon tarvinnut erillistä laturia käyttää - lähinnä silloin jos auto seisoo pidempään (kuten vaikkapa nyt jo syksystä saakka) on joskus tullut ladattua Ctekillä.
Maksimi latausjännite Polarilla on 15,8V. Jos jotain "lisää" tuohon saisi niin tehokkaampaa latausta tietysti voisi joskus tarvita, mutta mikä on todellinen hyöty kun akku ei kovin nopeasti ota virtaa vastaan parin-kolmenkympin pakkasessa ? En tiedä. Harvoin on tuntunut että ollappa tehokkaampi laturi.
https://www.ctek.com/fi/akkulaturit-12v ... 0-polar-eu
Ostin kyllä itsekin juuri nyt ennen näitä kovia pakkasia halvan akkulaturin, Kärkkäisellä kun oli tällaista hintaan 19,90€.
Tuossa minulle hyödyllinen 6V latausmahdollisuus, ja ajattelin pitää tallissa irrallaan olevassa auton akussa lataamassa silloin kun en kuusivolttista tarvitse, niin onpahan lisävirta-akku aina täynnä jos joskus tarvitsee.
Mutta, tosiaan pointtina se että ehkä kannattaa sijoittaa se satanen tai jotain kuitenkin kahtakymppiä enemmän, jos on ostamassa pikku akkulaturia eikä ennestään ole minkäänlaista.
wiimax.fi
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 37
- Liittynyt: To 28.03.2013 09:32
Re: Ylläpitolaturiksi Defa 1205 vai 1210?
Noniin. Vanhan laturin kuitti löytyi ja sehän olikin malliltaan 1204. Eli vastauksena alkuperäiseen kysymykseen on, että 5A riittänee omassa käytössä.
- Petteri Kivimäki
- Mersumies
- Viestit: 2988
- Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
- Paikkakunta: Jyväskylä
- Viesti:
Re: Ylläpitolaturiksi Defa 1205 vai 1210?
Mystistä ja lystistä: kun kytken Defan ylläpitolaturin Airamin älypistoriasta päälle, avaa S213 takakontin.
Taas oli aamulla Mersu reva levällään pakkasessa.
Taas oli aamulla Mersu reva levällään pakkasessa.
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
Re: Ylläpitolaturiksi Defa 1205 vai 1210?
Jos on semmoinen 2h tolppapaikka käytettävissä, niin ”kannattaa” akkulämmitin valita, jos jotain pitää ostaa talveksi. 2h roikassa ei ylläpidä yhtään mitään
Re: Ylläpitolaturiksi Defa 1205 vai 1210?
Defan 10A tekee paljon myös 2h roikassa. Itsellä on loppuneet kaikki akkuongelmat tuolla laturilla, eikä se oikeastaan tuota pidempiä aikoja roikassa ole kerrallaan viettänyt. Ihan kovimpien pakkasten aikaan saattoi joskus olla 3h, muttei kylläkään akun takia.
Re: Ylläpitolaturiksi Defa 1205 vai 1210?
Defan 10A on roikassa 2-3h kerrallaan eikä mitään akkuongelmia.